Olen vähän epätietoinen, mitä yrttejä kannattaa kuivata? Jotkut yrtithän menettävät makunsa kuivattaessa, menevät heinän makuisiksi ja toiset taas parantuvat vanhetessaan.
Minulla on kasvamassa basilikaa, ranskan rakunaa, mäkimeramia, ruohosipulia, tilli, persilja, rosmariini ja vielä jotain mitä en nyt muista.
Eli lähinnä kysyn mitä yrttejä ei kannata kuivata?
Olen kiitollinen avusta jos täältä tietoa löytyy, ja miksei löytyis!
Kuivatut yrtit
3
328
Vastaukset 3
- höpöheinää
Noista sun yrteistä mä kuivaisin vain rakuunan ja mäkimeiramin (oregano). Muut ovat parhaimmillaan tuoreina. Yksi joka sopii kuivattavaksi on lipstikka eli liperi. Noin yleisesti kaikki puuvartiset yrtit sopivat kuivattavaksi. Tillin kukintojakin on kuivattu ja käytetty säilykkeiden maustamiseen. Basilikaa käyttäisin vain tuoreena - sen maku kuivattuna muistuttaa liiaksi heinää kuten sanoit.
- Yrttis täti
Kiitos!
Mäkimeirami, tilli ja rosmariini säilyttävät hyvin makunsa kuivattuinakin. Rakuunaa, ruohosipulia ja persiljaakin kuivaisin, mutten missään nimessä basilikaa, sillä siitä katoaa kaikki maku ja aromi.
Lipstikka, karriyrtti ja aaprotti ovat yrttejä, jotka maistuvat paremmilta kuivattuina kuin tuoreina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1531986
Naisten liian suuret vaatimukset?
Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta3381424Johanna Tukiainen oli seonut ja hyökännyt ystävänsä kimppuun.
Ollut suora lähetys ja repinyt hiuksista ystäväänsä.176994Olen Aito Narsisti
Kysykää mitä haluatte liittyen tähän aiheeseen. Joitain kokemuksiani asiaan liittyen voin harkintani mukaan jakaa.278730- 33621
Outo liikkuja
Tämä tyyppi josta kirjoitettiin Ähtärin Ilmoitustaululla. Joka yritti varastaa auton meijeritieltä. Hän liikkui koulut12621- 262619
- 191573
Iso käsi pormestarille hyvin hoidetusta työstä
Puolangan kunta on siistinyt Paljakan rinteitä kesän aikana – yksi keskeneräinen lakiasia hidastaa vielä rinnekeskuksen20522- 42502