Olen vähän epätietoinen, mitä yrttejä kannattaa kuivata? Jotkut yrtithän menettävät makunsa kuivattaessa, menevät heinän makuisiksi ja toiset taas parantuvat vanhetessaan.
Minulla on kasvamassa basilikaa, ranskan rakunaa, mäkimeramia, ruohosipulia, tilli, persilja, rosmariini ja vielä jotain mitä en nyt muista.
Eli lähinnä kysyn mitä yrttejä ei kannata kuivata?
Olen kiitollinen avusta jos täältä tietoa löytyy, ja miksei löytyis!
Kuivatut yrtit
3
328
Vastaukset 3
- höpöheinää
Noista sun yrteistä mä kuivaisin vain rakuunan ja mäkimeiramin (oregano). Muut ovat parhaimmillaan tuoreina. Yksi joka sopii kuivattavaksi on lipstikka eli liperi. Noin yleisesti kaikki puuvartiset yrtit sopivat kuivattavaksi. Tillin kukintojakin on kuivattu ja käytetty säilykkeiden maustamiseen. Basilikaa käyttäisin vain tuoreena - sen maku kuivattuna muistuttaa liiaksi heinää kuten sanoit.
- Yrttis täti
Kiitos!
Mäkimeirami, tilli ja rosmariini säilyttävät hyvin makunsa kuivattuinakin. Rakuunaa, ruohosipulia ja persiljaakin kuivaisin, mutten missään nimessä basilikaa, sillä siitä katoaa kaikki maku ja aromi.
Lipstikka, karriyrtti ja aaprotti ovat yrttejä, jotka maistuvat paremmilta kuivattuina kuin tuoreina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211094
- 651003
Carunan hinnat
Yks proffa vauuttaa, ettei Caruna voi noin vain nostaa hintoja koska suomen laki kieltää, toinen proffa sanoo että Carun93773- 77743
- 41675
Kunnan päätie ja sen lähialueet
Arvon hyrynsalmelaiset. Tätä palstaa on näin Ukkohallan mökkiläisena ihan viihteellistä lukea. Milloin teitä ahdistaa la36649- 67604
Toimittajat ulkomailta saapuivat eilen vaskiviikoille
Toimittajat lähtivät tutustumaan Lieksan yöelämään ja kultturitarjontaan. Kaikki yllättyivät kuinka aktiivista ja innoka28576Mikä sun kaivatussa on se miksi ihastuit
ja ikävöit? Eli se jokin asia, mikä aiheutti tunteen, että tuossa on sitä jotain? Meinasitko tehdä asialle jotain vai ka22572Mitä luulet
Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sonusta? Onko jotain mitä haluaisit oikaista hänelle?37498