Kytkin

Eli tuli tässä sellanen pikku juttu mieleen tosta kytkimisetä että eihän haittaa jos auton käynnistää ilman että sitä pitää pohjassa?

Autokoulussa aina painoin kytkintä mutta nyt omassa Audissa ei tarvi kuin avainta vääntää eli eihän vaikuta moottoriin yms negatiivisesti jos sen kytkimen jättää pois näin kesähelteillä?

9

360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyyne L. Larsson

Missäs asennossa vaihde on?

• Esimerkiksi vapaalla

• ---

Ei haittaa mitää jos auto on vapaalla

• Nonni, kiitosta :)

• autoilija_92

Noin jos tottuu tekemään, on aina se vaara että joku kerta vaihde onkin vaikkapa ykkösellä ja auto säpsähtää eteenpäin. Itse aina pidän kytkintä käynnistettäessä rutiinilla juuri sen takia, ettei tarvitse huomioida vaihteen päälläoloa.

• Juu, onneks yleensä peruutan tohon ruutuun niin ei oikeastaan tuo haittaa. Ja aina vaihteenkin tarkistan.

• Vm.-75

"Juu, onneks yleensä peruutan tohon ruutuun niin ei oikeastaan tuo haittaa"

Se ei ole ainoa paikka, mihin joudut autosi pysäköimään.

Vaikka siitä ei mitään haittaa ole, että jättää painamatta kytkintä, niin olisi se kuitenkin hyvä opetella painamaan käynnistäessä.

Siihen on monia syitä. Elämäsi aikana tulet ajamaan paljon muitakin autoja, kun se tuttu oma auto. Vaikka kaverin autoa, joka onkin jättänyt vaihteen päälle etkä välttämättä sitä muista tarkistaa, jos et itse jätä vaihdetta päälle. Tai vaikka autolle mennesssäsi puhut puhelimeen, jolloin tarkkaavaisuus tietysti herpaantuu.

Kun opettelee sen kytkimen painamisen jo alusta asti, sen tekee automaattisesti, eikä vahinkoja pääse syntymään.

Ja vaihdehan pitäisi muutenkin jättää aina päälle pysäköitäessä varmistukseksi.
        Kaikissa autoissa ei käsijarru välttämättä pidäkään niin hyvin.
        Tai esim. talvella saattaa olla jäässä, ettei voi käyttää.

• Juuh, kiitti vinkistä.

• painavaan

Ei sillä muuten oo väliä, mutta pääsee startti helpommalla jos paina sitä nytkytintä kun ei tarvi pyärittää vaihdelaatikossa mitään sisuskaluja. Muuten siellä pyörii pääakseli koneen mukana vaik ois vapaalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut ja Tall poppy -syndrooma

Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky
      Maailman menoa
      5
      4718
    2. Oot mahtava tyyppi

En tiedä luetko palstaa. Koitan siitä huolimatta. Oot mun mielestä tosi erityinen tyyppi. Nopeesti taisin ihastua. Jot
      Ikävä
      43
      4578
    3. Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa

Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va
      Maailman menoa
      155
      3663
    4. Miksi vihereät ja vasemmisto haluavat tuhota tämän maan?

He halusivat, että kannabis tulisi lailliseksi? - eikö kylliksi nuoria tuhota jo nyt huumeilla? - kannabis tuhosi minun
      Maailman menoa
      106
      3486
    5. Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla

nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty
      Maailman menoa
      31
      3480
    6. Sofia servasi Pikku-Villen suvereenisti

– Ihanko tosissaan tuleva sosiaali- ja terveysministeri hyökkää oppositiopuolueen puheenjohtajaa vastaan siksi, että täm
      Maailman menoa
      45
      2946
    7. Ikävän karkoitukseen klassikkokysymys

Mikä biisi saa hymyn huulille ja ajatukset mukavasti siihen yhteen ja ainoaan? 🤩 Laita biisin sanat, älä linkkiä. Alo
      Ikävä
      12
      1070
    8. Pahimman luokan hasardi

sellainen sinä olet. Sut pitäis peitellä varoituskolmioilla ja vilkkuvaloilla, rajata lippusiimalla ja varustaa silmälap
      Ikävä
      81
      928
    9. Elämäni rakkaus

Sitä sinä olet minulle ollut. Siksi tämä on kai niin vaikeaa. Jos sinä luopuisit niin ehkä se tulisi luonnostaan sitten
      Ikävä
      63
      809
    10. Millainen mulle

Sitten sopisi?
      Ikävä
      93
      772
    Aihe