Virtsatietulehduksen oireet ilman bakteeria

Kärsivä

Hei! Olen lukenut aiheesta useita erilaisia keskusteluja, mutta kerron kuitenkin omat oireeni avun toivossa.
Virtsatietulehduksen oireet alkoivat ollessani 15-vuotias. Kipu virtsatien suulla ja alaselässä sekä tiheä virtsaamistarve kestivät noin yhden tunnin. Oireita ilmeni noin kahden viikon välein. Kävin usein lääkärissä, antoivat antibiootit vti:hin ja ottivat labratestejä. Ei bakteeria eikä sukupuolitautia. Oireet jatkuivat samaa tahtia.
16-vuotiaana aloitin seksielämän ja e-pillerit vähän sen jälkeen. Kärsimys jatkui, ja oireet erittäin kivuliaat. Lopetin e-pillerit 17-vuotiaana, seksielämä pysyi kuitenkin samanlaisena.
18-vuotiaana minulle kirjoitettiin estolääkitys puoleksi vuodeksi, ja olin vuoden ajan täysin oireeton.
Kumppanit ovat vaihtuneet useampaan kertaan ja nykyisen kanssa aloitin useampi kuukausi sitten.
Kaksi viikkoa sitten oireilin taas, kivuliaammin kuin koskaan ennen. Kävin labroissa ja minulle kirjoitettiin puhelinreseptillä antibiootit ja sain toisen satsin estoja. Kipu hellitti muutamassa tunnissa, en tiedä johtuiko antibiooteista vai lähtikö itsestään. Seuraavana päivänä soitin tulokset, ei bakteeria eikä sukupuolitautia. Tänään herätessäni taas oireet, tosin lievemmät kuin viimeksi.
Lääkärit kohauttelevat olkapäitä eivätkä osaa sanoa muutakuin muista riittävä nesteytys.
Onko kellään minkäänlaista ideaa mistä voisi olla kyse?!

9

14305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirkku261

      Käsittääkseni virtsatietulehdukset voi johtua joskus jostain harvinaisemmasta bakteerista, jota ei rutiiniviljelyssä testata (esim. mycoplasma). Jos kertakaikkiaan mitään bakteeritulehdusta ei löydy ja lääkkeetkään ei auta niin kyllä sitä syytä pitäisi alkaa etsiä muualta, jos raaskit niin kannattaa ehkä mennä yksityiselle jos julkisella vaan pudistellaan päätä :/


      Syy voi olla esim. niinkin harmiton kuin limakalvojen kuivuus. Endometrioosi ja erilaiset kasvaimet voivat myös aiheuttaa pissavaivoja. Virtsaputki kannattaisi ainakin tähystää että onko siellä jotain hullusti! Niin ja tolfenaamihappo voi kai myös aiheuttaa virtsakirvelyä, eli jos sitä sisältäviä valmisteita (esim. jotkut reumalääkkeet jne.) syöt niin syy voi löytyä sieltä.

    • klaudia.

      Ja viimeisimmän uutisen mukaan mm. kahvi (kofeiini) voi ärsyttää virtsateitä.

      Sitten tietenkin hankaus yhdynnässä. Eli tsekkaukseen kosteus (liukkarit käyttöön?), yhdyntäasennot jotka eivät liikaa hankaa.

    • .......

      Interstitiaalinen kystiitti (krooninen virtsarakon tulehdus johon ei ole hoitoa) tai endometrioosi voisi olla syynä. Mene lääkäriin ja pyydä jatkotutkimuksia. Mulla sama homma ja odottelen kutsua naistenklinikalle jossa miettivät mitä tehdään.

    • Anonyymi

      Onpas keskustelusta jo vierähtänyt aikaa.. Epätoivossa googlailin virtsatieinfektiota ilman bakteeria jospa jotain tietoa olisi löytynyt mutta ei mitään. Tämä ollut minulla todellisuutta tässä vuoden ajan, oireita ollut enemmän tai vähemmän. Antibiootit auttavat hetkellisesti pahoihin kipuihin mutta ei vie kuitenkaan vaivaa pois. Helpottavaa nähdä, että en ole ainoaa laatuani! Lääkäreillä olen käynyt, eivät oikein tiedä mitä sanoa. Eivät lähetä jatkotutkimuksiin (ei edes yksityisellä..). Vastauksena olen saanut laimeita ”ehkä mekaaninen ärsytys”-lauseita, jotka eivät tarkoita mitään. Selkeät tulehduksen oireet ovat kuitenkin; verta tulee pahimmissa tapauksissa, alavatsakipua, virtsan samea väri, järkyttävät kivut joko koko ajan tai vain virtsatessa.

      Enpä ollutkaan kuullut, että perinteisessä bakteeriviljelyssä ei testata kaikkia bakteereita. Hyvä pitää tämä mielessä seuraavaa lääkärikäyntiä varten..

      • Anonyymi

        Edelliseen vielä lisäys, että kiinnostaisi tietää, mitä ap:lle tai muille asian kanssa kamppaileville kuuluu asian tienoilta? Mikäli kukaan eksyy enää tänne.. 😁


    • Anonyymi

      Joku mainitsikin limakalvojen kuivuuden joka on aika yleinen vaiva, enemmänkin iäkkäämmillä mutta ei vaivat aina katso ikää. Apteekista saa erilaisia valmisteita kostutukseen, voiteista pikkoihin. Ne kostuttavat limakalvoja mikä saattaa helpottaa tilannetta. Sinuna kävisin apteekista kyselemässä, he tietävät neuvoa parhaiten. Ainakin kannattaa kokeilla.

    • Anonyymi

      Suomessa on satoja tuhansia naisia ja miehiäkin joille tulee kipuja alavatsaan varsinkin kun ovat istuneet ulkona viileässä.
      Useimmilla heistä ei ole riittäväösti bakteereja virtsassa jotta voisi pitää niitä selityksenä.

      Asia saattaa hyvinkin olla niin että veri pakkautuu alavatsaan ja aiheuttaa kivun tunnetta ja jopa kirvelyä virtsatessa. Syynä on se että ihminen on tehty niin että veri hakeutuu lämpimään, samalla kun painovoima vetää sitä alaspäin. Jos jalat ovat lämpimät, verisuonet laajenevat ja veri kiertää jaloissa. Kun taas on hiukan viileämpää, ja jalat eivät ole hyvin suojatut, verisuonet supistuvat jaloissa. Tämä tapahtuu muutamassa minuutissa jos on paljaat jalat ja istuu vaikka bussipysäkille. Hetken päästä alkaa tuntua kipua alavatsaassa ja tulee pissahätä, kun veri on keräytynyt rakon ympärille. Painovoima pitää huolen siitä että enin veri kerääntyy juuri alavatsaan, kun se ei enää kierrä vapaasti jaloissa.

      Sama ilmiö tapahtuu myös lämpimässä, jos alavatsa on lämpimin paikka.

      Sitä tuskin huomaa että jalat ovat kylmenneet ja verenkierto huonontunut.

      Paras keino on testata: lämmitä jalkojasi vaikka lämpötyynyllä tai hiustenkuivaajalla tai pane ne lämpöiseen veteen. Kipu alavatsata häviää muutamassa minuutissa.
      Pidä jalkasi lämpiminä, käytä pitkävartisia saappaita jo hyvissä ajoin syksyllä ja pitempään keväällä.
      Koska lääkäri uskoo että bakteerit ovat syynä kaikkeen, hän ei voi sinua auttaa kuin kenties muutaman päivän antamalla lääkkeitä. Sinä itse voit auttaa itseäsi pitämällä jalat lämpimänä.
      Jos samalla kylmentää alavatsaa vaikka suihkussa, vaikutus on vielä tehokkaampi.

      Mistä tiedän tämän: minulla oli aikoinaan viisi vuotta tämä vaiva, kunnes opin pitämään jalkani lämpimänä. Myöhemmin opin ymmärtämään myös sen mekanismin kuinka tämä vaiva tulee.

      Kirjoita jos tämä auttaa sinua. Joka päivä täytyy olla varuillaan, mutta kun tietää mistä vaiva johtuu, sen voi myös torjua.

    • Anonyymi

      Nyt kun alkaa olla kylmempää, tunsin hiukan alkuoireita. Otin pitkät alushousut ja lämpöiset sukat käyttöön. Heti tuntui paremmalta. Kiitos neuvostasi.

    • Anonyymi

      Ainahan on tiedetty että pissavaiva alkaa kylmästä. Koska mekanismia ei ole tunnettu, lääkärit väittää kivenkovaan että ei se kylmästä johdu, vaan bakteereista.
      Kuitenkaan ei ole kokeiden mukaan bakteereja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe