Mäntyjen alle eloa?

Saharan reunalta

Mitä värikästä voi korkeita mäntyjä kasvavaan paahteiseen rinteeseen istuttaa? Maksaruohoja, hopeahärkkiä, laakakatajaa, seppelvarpua ja rinne- ja koivuangervoa jo on, mutta kovin näyttää aneemiselta väritys.

Palavaa rakkautta ja unikkoja kokeilin, mutta taantuivat parin vuoden jälkeen. Sammalleimut yms. matalat värikkäät ihastukset hyytyvät sinne neulasten alle kukkimattomiksi. Koko ajan niitä neulasia sieltä pois nypin, mutta lisää tulee kun selkänsä kääntää. Iso osa puista on kaupungin alueella, niitä ei saa kaataa. En haluaisi päivittäin kastella, kun tuppaa veden hinta olemaan kovin korkea täällä Turun seudulla.

25

7783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bellis purpura

      Kyllä mänty on niitä hankalimpia pihalla, koska roskaa niin paljon, että mikään istutus ei pysy siistinä niiden juurella. Ensinnäkin neulasia tiputtaa valtavasti, siitepöly sotkee ja kukinnan jälkeen ruskeaa murua (kukkien jäänteet) tulee paljon. Sitten ainakin minulla, isoja levymäisiä kaarnan pintapaloja tuuli heittelee.

      Olen laittanut kuivuutta sietäviä kasveja männyn alle. Alkuun nätimpi kuin paljas roskainen maa, mutta täytyy olla kovin ahkera, jos haluaa istutusten olevan kivan näköiset. Hyvää multaa, hiekkaa joukkoon ja kalkitus. En ole joutunut kastelemaan, kun olen valinnut kuivuutta sietäviä kasveja,: mehitähtiä, patjarikkoa, isorikkoa sekä matalaa keltaista maksaruohoa. Olen joutunut ruotopihdeillä poimimaan neulasia mehitähtien seasta, ei niitä tahdo muuten pois saada. Työlästä. Minullakin mietittävänä jokin muu vaihtoehto, koska mäntyjä paljon ja minullakin kaupungin puistoon rajoittuva tontti.

      Kaikki hyvät vinkit tervetulleita! Kiitos!

    • 77//*

      pyydä kaupunkia kaatamaan osa niistä puista jos neulaset pilaa tonttinne, meillä oli 1 iso paljasrunkoinen mänty pihalla, siis valtava, rumakuin mikä vinoine runkoineen ja latvatupsuineen.... käpyjä tuli enemmän kuin lääkäri määrää, olin pulassa sen 1 puun käpyjen kanssa, saimme luvan kaataa se ja nyt on hieno kun runko jätettiin muutaman metrin mittaiseksi ja siihen olin jo aiemmin istuttanut köynnöshortensian kiipeämään, nyt on ympäriinsä jo köynnksen peitossa.Samalla valitimme koivuista jotka pimensi pohjoispuolen ikkunat ja juuret oli meidän kukka istutuksissa ettei lapiolla läpi päässyt.Kaupunki antoi luvan kaataa ne koivut,meni muutama ylimääräinenkin....puut saimme itselle kun hommasimme kaatajan ja maksoimme sen kaadon.

    • tikkerperi

      Kanerva tai jäkälä ehkä menestyvät mäntyjen alla.

    • Saharan ...

      No mulla on noita maksaruohoja polvenkorkuisista ihan mataliin ja mehitähtiä myös, mutta ne neulaset uppoaa matalien maksaruohojen joukkoon tai peittävät mehitähdet. Lehtipuhaltimella koitin mehitähtiä neulasista siivota, mutta ei lähtenyt kuin viimeiset mullan rippeet.

      Puita ei voida kaataa, kun jonkun matkan päässä ylärinteellä on toinen rivitalo. Ollaan me omin lupinemme pari mäntyä pilkottu, mutta ylänaapurit eivät halua että maisemaa sen enemmän pilataan.

      Olis vaan kivaa saada enempi väriä. Jopa helminukkajäkkärä hyytyi rinteeseen ja kaikki rikot taantuu kukkimattomiksi vihreiksi matoiksi. Pitäs kantaa multaa ja kastella koko ajan, tai neulasista tulee semmoista näkkileivän tapaista ryönää, jonka läpi ei vesi mene. Mustikkaa ja puolukkaa siirsin rinteeseen kun oikein epätoivo iski ja ne viihtyy..

    • pupu ja käpy

      jos luonnonmukaisen haluat niin oletko ajatellut laittaa siihen kunttaa...se on sellaista valmista maapohjaa jossa kasvaa kaikkea varpukasvia. Sitä myydään valmiina niinkuin siirtonurmeakin, kannattaa kysyä oman alueesi puutarhaliikkeiltä tai katso netistä, itse en ole katsonut kun tuli juuri nyt mieleen että sellaistakin on olemassa. Tvssä joku porukka kerran sitä asensi, se joka sitä myy varmaan myös sen asentaa ja ehkä käy myös tutkimassa onko se sovelias ratkaisu ja menestyykö se paikalla johon on tarkoitettu.

    • Pioni

      Kuntta on ok. Kivi- ja puurakenteet samoin.

      Meillä on talon takapuolella kuiva rinne, sen yläpuolella aita. Kasvatin siihen mitään kasvamattomaan huonomultaiseen ja vaikeasti hoidettavaan rinteeseen luonnon kedon, joka niitetään kerran kesässä. Juuri nyt siinä on kukassa päivänkakkarat, niittynätkelmät ja apilat. Toivossa elän, että luonnosta keräämäni ja sinne kylvämäni ketoneilikan ja harakankellon kissankellon siemenet heräilevät . Keväällä siinä kukki runsaana nurmitädyke, joka onkin lemppari,
      Haastellinen on mäntykangas, mutta kyllä siitä nätin saa ajan kanssa.

      Pihatyöt ovat rentoutusta, ei verenmaku suussa puuratamista varten.

    • Saharan...

      Mä olen tuolla luonnossa katsellut, mikä pärjää karussa maastossa ja ottanut sitte taimia mukaani. Rohtoraunioyrtti, oranssikeltano, peurankello ja yllätyksekseni sain myös poimulehden selviytymään. Oranssikeltanon kukka on todella pieni ja peurankellot kukkii kyllä kauniisti, mutta niitä sais olla kymmeniä, että näyttäis joltain.

      Meidän yhdellä naapurilla kasvaa omalla pihallaan neulassateessa ruusuja, kaikkia mahdollisia kuunliljoja ja angervoja ja nauhuksia, mutta he viettääkin pihalla suuren osan elämästään. Ja kastelee istutuksia ja nurmikkoa ihan hirveästi. Mut toi kuntta ei himota, taidan käydä huomenna Kauppilan puutarhalla, on tässä lähellä. Sikakallis kyllä, mut jos he keksis jotain värikästä pihalle. Katsotaan.

    • Ei kastelua

      Kurjenpolvet,tuoksu-ja verikurjenpolvi ainakin isojen koivujen alla menestyneet.Entäpä ajuruohot?Siis jos kuivuus on ongelma.
      Mökillä kyllä suuria mäntyjä pihalla ja kohopenkit n.20cm korkeat,joissa huussin aluset pohjalla.Niissä menestyneet ilman kastelua akankaali,sammalleimu,nauhukset,jalopähkämö,tarha-alpi jne.Tuhkaa laitan saunan pesästä silloin tällöin ja keväällä jotain lannoitetta,mitä sattuu olemaan.
      Neulaset kyllä happamoittavat maata ja vievät typpeä lahotessaan,mutta mänty ei mielestäni vie kosteutta maasta kuten koivu,ainakaan kohopenkkiin ei juuret tule.Nurmikkoa joskus haravoin,kymmeniä kottikärryllisiä neulasta ja käpyä,nykyään annetaan vain ruohon kasvaa peittämään moska.
      Kannattaa ostaa kunnon kasvualustaa puutarhakasveille tai sitten istuttaa/kylvää luonnonkasveja,jotka viihtyvät niissä olosuhteissa.Jos maa hiekkapitoista voisi ketoneilikka,ajuruoho,kissankäpälä,kissankello viihtyä.Niitä näkee suurina värikkäinä kasvustoina tien varsilla hiekkaisilla mäntymailla.Niitto riittää yleensä hoidoksi,kuten joku edellä sanoikin.

    • Saharan...

      Meillä kasvaa mäntyjen seassa jokunen kuusi ja tietty pari jättikoivua. Että sinne ne vedet menee. Ostin peittokurjenpolvea ja kannoin taas niitä neulasia veke ennen istutusta. Oli Kauppilassa jo alennusmyynti alkanut, jippii.

      • tikkerperi

        Ne koivut kannattaa ainakin kaataa. Eihän tuollainen sahara ole edes kaunis, niin että varmaan saatte luvan kaatoon. Sianpuolukka voisi menestyä, jos olisi pelkkiä mäntyjä.


    • vaihtoehtoja...

      Laita mäntyjen alle alppiruusuja, ne tykkään olla männyn seurassa ja myöskin neulasista, ei tarvi ottaa pois.
      Köynnöshortensiaa kasvamaan männyn runkoa pitkin, kasvaa myös aurinkoisella paikalla...kokemusta on.

      • tikkerperi

        Tosiaan kuuset ja koivut nurin. Niiden tilalle alppiruusuja.


    • Saharan ...

      Alppiruusuja on ja myös niiden juurelle kerääntyy sellainen paksu näkkileipämäinen neulasmatto, josta ei mene vesi läpi. Sitä näkkileipää sieltä poistelen ja laitan oikeaa multaa tilalle. Koivuja ei voi kaataa, ovat osittain kaupungin puolella ja toiset taas ovat osa taaempana asuvien näköalaa.

      No, rohtoraunioyrtti tuo hiukan väriä ja keijuangervokin näyttää, ei nyt ihan viihtyvän, mutta pärjäävän. Haluaisin vaan enempi väriä, onhan tuo metsänpohjan värinen rinnekin kiva, mutta tylsä.

    • mopo lähti käsistä?

      Korkea paahteinen mäntyrinne näyttäsi epäluonnonmukaiselta karnevaalitantereelta, jos sinne istuttaa värisinfonioita, jotka eivät luontaisesti sinne ollenkaan kuulu.
      Aivan outo ajatus.

    • Saharasta vielä

      Ihan voi käyttää harkintaakin. Ei olekaan tarkoitus vipata rinteeseen sekaisin mitä tahansa värikkäitä kasveja, enkä näemmä laita sinne peittokurjenpolven lisäksi yhtikäs mitään uutta. Takapihan rinne on loiva ja ylempänä rinteellä, siellä pahuksen mäntyjen takana seuraavat talot. Kyseessä ei ole mikään korkea jyrkänne vaan loivaan rinteeseen reiluin välimatkoin rakennettuja rivitaloja. Välissä on aina tuota kaupungin harvaa metsikköä, jota ei parane mennä viipaloimaan.

      Kaikilla tällä rinteellä on sama neulasongelma kuin meillä, mutta useimmat puuhaavat pihoillaan taukoamatta ja kastelevat päivittäin. Mä aikoinaan ajattelin, jotta valitsen sellaisia kasveja jotka pärjäävät ilman jatkuvaa kastelua, mut ei sujunut kuten suunnittelin. Mutta kiitos näistä, käynpä kastelemassa nuo viimeisimmät istutukset, ellei mustarastaat ole myllänneet niitä juurineen matoja kaivaessaan.

    • pupu ja käpy

      vuorenkilpi nyt ainakin kasvaa missä vaan ja antaa vihreyttä maan pintaan , kestää kuivuuttakin , eikä tarvi mitään multaa tonneittain , itse olen laittanut niitä kuiville paikoille ihan vaan lapiolla pistämällä ja siihen rakoon ujuttamalla ne juuret .2 menee aina samaan pistokohtaan kun laittaa molemmista reunoista yht'aikaa. Kastella kantsii ensi alkuun ja tietysti pitää poistaa suurin osa lehdistä istuttaessa ettei kastella tarvi kokoajan ja juurtuminen pääsee vauhtiin. Ensin saattaa näyttää jotta kaikki on kuivettuneet kun se viimeinenkin lehti kellastuu ja nahistuu, mutta viimeistään seuraavan talven jälkeen on kasvua luvassa ja hiljalleen se vihreys kuitenkin voittaa.En tiedä pidätkö edes koko kasvista mutta yksi vinkki muitten mukana.

    • Missä tyylitaju ?

      Lähtökohta on siis mäntyjä kasvava paahteinen rinne.
      Miksi siitä pitäisi tehdä keinotekoinen ? Ei tule onnistumaan näyttämättä kaamealta.
      Se on parhaimmillaan ja komeimmillaan juuri sellaisena.
      Eii hajuvesikään sovi lihapullalle...eikä kaviaari karjalanpiirakalle....

      • Anonyymi

        Kaviaari muuten sopii karjalanpiirakalle. Kokeile.

        Itse ymmärrän tarpeen. Meillä on ollut vastaavassa paikassa alppiruusuja (Rhododendron), mutta täytyy myöntää, että ne lähtivät kukoistamaan vasta, kunnpuustoa harvennettiin.


    • Siistisin ja

      jättäisin luonnontilaan jos tekisin sitäkään näkemättä ensin aluetta.

    • Mie vaan..

      Itselläni myös tontin reuna päättyy mäntyiseen metsään. Nurmikkoa on muuten piha mutta mäntyjen vieressä nurmikko on kuivunutta ja vain villiintynyttä heinää siellä täällä. Olen miettinyt onko mitään mitä voisi istuttaa mäntyjen läheisyyteen, mikä sietäisi kuivaa??
      Joku olli ketjussa maininnut kuunliljat, niitä löytyisi..mutta tarvitseeko paljon multaa?? Alppiruusuja? Niitä olen myös suunnitellut istuttavani pihalle lisää.. Ja vuorenkilpiä olen työkaveriltani saamassa..
      Kestäiskö joku ikivihreä taimi??

    • Saharan reunalta

      No mulla tosiaan on noita sinilaakakatajia, kääpiövuorimäntyjä, tuiviota ja seppelvarpua. Pahuksen yksitoikkoiseltahan tuo näyttää, onneksi nyt rupeaa maksaruohot hiljalleen kukkimaan. Nuo on säilyneet hengissä alppiruusujen ohella mäntyjen alla. On siellä pari kuustakin ja yks viheliäinen jättikoivu, että näyttävät aikas hyvin kuivuutta kestävän.

    • Tårta på tårta

      Jo on sekamelska männikössä.
      Yksinkertaisuus ei ole koskaan pilannut makua, sanoi antiikin ajattelija ja se pätee vieläkin kaikkeen.

    • kappalainen

      Kyllästyin yrittämään männyn juurelle mitään kummempaa. Suosiolla roudasin siihen pari kaunista kiveä ja annan neulasten olla. Kerään vain oksat ja kaarnat pois. Kivien juurelle pari vuorimäntyä ja vuorenkilpeä ja tukko korkeaa heinää. tms ja se siittä. Oikeastaan kävi niin vähän on enemmän ja kaikkinensa tuli vahingossa kaunis.
      Jos ei pidä neulasista mänty on huono puu. Jos pitää männyn ulkonäöstä muttei neulasista vaihtoehto on muovipuu. Kaunis se mänty on joten en siitä luovu, mielummin muusta..

    • Anonyymi

      Mitekäs köynnöshortensia. Itse laitoin mänty- tyngän juurelle, kiipeää ja kasvaa. Voi myls taivuttaa maata pitkin kadvavaksi. On happaman maan kasvi.

    • Anonyymi

      Meillä suurin osa tontista on luonnontilaista mäntymetsää. Mustikkaa on niin että hyvänä kesänä tulee ämpärillinen. On outoa yrittää tehdä hienosta luonnontilaisesta alueesta jotain sirkuspihaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe