Epäreilut hylkäysperusteet inssille :(

tuplapettymys

Voi luoja! Olin tänään toisessa inssissä ja olin oikeasti pudota penkiltä, kun näin, että sama tutvo, joka hylkäsi ensimmäisen inssini, arvioisi nyt tämän toisenkin.

Ensimmäisellä kerralla tuntui siltä, että hän keksimällä keksi virheitä. Hylkäykseen johti kuulemma se että a) kääntyessäni vasemmalle minun olisi pitänyt ryhmittyä puoli metriä enemmän vasemmalle (kaksisuuntainen tie, yksi kaista suuntaansa) ja b) ajoin kuulemma 40 nopeusalueella 42. Tästähän tietty pamahti se yksi lisätunti - josta toki oli todella paljon hyötyä, kun seuraavan inssin sai vasta kolmen viikon päähän.

Ja tänään! Hylätty! JA TAAS SE SAATANAN YKSI LISÄTUNTI seuraava inssi 3,5 viikon päähän! Tällä kertaa konflikti oli kuulemma se, etten katsonut kuolleeseen kulmaan jossain kaistanvaihdossa, mikä ei tosiaan pidä paikkaansa! Päinvastoin olen oikein KOROSTETUSTI - kuin joku saatanan pöllö konsanaan - kääntänyt sitä päätä joka kastan vaihdossa ja muutenkin.

Suututtaa todella paljon. Lisäksi tollaisen yhden lisätunnin määrääminen on aivan hyödytöntä ja tuntuu kiusaamiselta. Jos kerta olen niin helvetin paska, niin mitäs vittua se 50 min lisää ajoa asiaa parantaa? Taitaa tältä opiskelijalta jäädä kesän lomamatka tekemättä, kun tässähän se lomakassa hupenee kivasti :(

Mun sisko ajoi inssin silleen, että tutvo hölisi koko matkan puhelimeen ja lopussa vaan naurahti että "meinas vaan tuo tietä ylittävä mummo saada kyytiä, mutta näitä sattuu kaikille silloin tällöin". Tuntuu tosi ikävältä ja epäreilulta, että arvostelu voi vaihdella näin rankasti :( Minua ei edes haittaisi, jos hylkäys olisi tullut asiallisesta syystä - eli olisin oikeasti aiheuttanut kunnon konfliktin. Päinvastoin, en edes haluaisi saada virallista lupaa ajaa itsenäisesti, jos ajossa on epävarmuutta!

Ei muuta, kun kohti uusia pettymyksia vaan :'(

167

33057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jpkf

      Missä päin ajelet ?


      Pääpystyyn ja uutta yritystä kyllä se siitä.

      • Äijät vetää kotiin.

        Tämä viesti on ALKUPERÄISELLE!

        Kuule, sun ei tarvitse hyväksyä sitä samaa urpoa enää kolmatta kertaa inssiksesi. Saat jonkun muun. Näin menee säännöt.

        Mulla oli sama juttu, on näitä jotka vain haluavat näitä lisä tunteja oppilaille.

        Mun miehen inssi meni läpi vaikka sillä oli 30km ylinopeutta inssissä. Että silleen.


      • Kartellit pois

        Todella törkeää menettelyä inssi ukolta. Mutta aina voit valita toisen tutvon ja tehdä valituksen edellisestä ja vaatia väärin perustein perityt rahat pois.

        Asiaa asian vierestä: Minkä verran teillä lukijoilla on maksanut ajokortti, ja missä kunnassa? Vaikka joillakin paikkakunilla on useampikin autokoulu, niin silti niiden hinnat ovat kaikissa poikkeuksellisen korkeita ja lähes samoja.


      • kaikki meni läpi
        Äijät vetää kotiin. kirjoitti:

        Tämä viesti on ALKUPERÄISELLE!

        Kuule, sun ei tarvitse hyväksyä sitä samaa urpoa enää kolmatta kertaa inssiksesi. Saat jonkun muun. Näin menee säännöt.

        Mulla oli sama juttu, on näitä jotka vain haluavat näitä lisä tunteja oppilaille.

        Mun miehen inssi meni läpi vaikka sillä oli 30km ylinopeutta inssissä. Että silleen.

        Mun inssi meni läpi vaikka ajoin päin punaista ja kolautin edellä olevaan autoa (vakuutus korvasi, ei paha). Lisäksi ehdin ajaa kiellettyyn ajosuuntaan, mutta onneksi sain peruutettua.

        Pahempaakin on tapahtunut. Velipoika tönäytti suojateillä olevan nurin mutta sai selitettyä sen toisen syyksi ja oman hermostuneisuutensa. Saatuan kortin sitten veli ajoi auton rusinaksi vielä saman päivänä. Onneksi kukaan ei loukkaantunut ja kasko korvasi..


      • sattuuhan näitä
        kaikki meni läpi kirjoitti:

        Mun inssi meni läpi vaikka ajoin päin punaista ja kolautin edellä olevaan autoa (vakuutus korvasi, ei paha). Lisäksi ehdin ajaa kiellettyyn ajosuuntaan, mutta onneksi sain peruutettua.

        Pahempaakin on tapahtunut. Velipoika tönäytti suojateillä olevan nurin mutta sai selitettyä sen toisen syyksi ja oman hermostuneisuutensa. Saatuan kortin sitten veli ajoi auton rusinaksi vielä saman päivänä. Onneksi kukaan ei loukkaantunut ja kasko korvasi..

        Sama homma. Mullakin inssi meni läpi vaikka kaahasin satasta pihatiellä ja poltin kumia valoissa.

        Velipoika se perhana meni vielä ajamaan pikataipaleen inssissä ja karautti auton yleisön sekaan. Sai kuitenkin kortin ja samalla hetkellä ajoi junan alle ja autokin räjähti.


      • juuri_kortin_saanut
        Kartellit pois kirjoitti:

        Todella törkeää menettelyä inssi ukolta. Mutta aina voit valita toisen tutvon ja tehdä valituksen edellisestä ja vaatia väärin perustein perityt rahat pois.

        Asiaa asian vierestä: Minkä verran teillä lukijoilla on maksanut ajokortti, ja missä kunnassa? Vaikka joillakin paikkakunilla on useampikin autokoulu, niin silti niiden hinnat ovat kaikissa poikkeuksellisen korkeita ja lähes samoja.

        1100€ jaakon autokoulu, Mikkeli


      • Anonyymi
        Kartellit pois kirjoitti:

        Todella törkeää menettelyä inssi ukolta. Mutta aina voit valita toisen tutvon ja tehdä valituksen edellisestä ja vaatia väärin perustein perityt rahat pois.

        Asiaa asian vierestä: Minkä verran teillä lukijoilla on maksanut ajokortti, ja missä kunnassa? Vaikka joillakin paikkakunilla on useampikin autokoulu, niin silti niiden hinnat ovat kaikissa poikkeuksellisen korkeita ja lähes samoja.

        Onko kokemuksia Mika Kasankosta?


      • Anonyymi
        Äijät vetää kotiin. kirjoitti:

        Tämä viesti on ALKUPERÄISELLE!

        Kuule, sun ei tarvitse hyväksyä sitä samaa urpoa enää kolmatta kertaa inssiksesi. Saat jonkun muun. Näin menee säännöt.

        Mulla oli sama juttu, on näitä jotka vain haluavat näitä lisä tunteja oppilaille.

        Mun miehen inssi meni läpi vaikka sillä oli 30km ylinopeutta inssissä. Että silleen.

        ...30 km/h....mitä jos palattaisiin totuuteen, itsepuolustelun asemesta !


      • Anonyymi
        kaikki meni läpi kirjoitti:

        Mun inssi meni läpi vaikka ajoin päin punaista ja kolautin edellä olevaan autoa (vakuutus korvasi, ei paha). Lisäksi ehdin ajaa kiellettyyn ajosuuntaan, mutta onneksi sain peruutettua.

        Pahempaakin on tapahtunut. Velipoika tönäytti suojateillä olevan nurin mutta sai selitettyä sen toisen syyksi ja oman hermostuneisuutensa. Saatuan kortin sitten veli ajoi auton rusinaksi vielä saman päivänä. Onneksi kukaan ei loukkaantunut ja kasko korvasi..

        :-) näitä satuja ja tarinoita!
        Minä ajoininssissä yksisuuntaista vasten, punaisista läpi, 100km/h kaupunkialueella, tönäisin mummon nurin suojatiellä, kolhin autoa parkkipaikalla, kertaakaan en kääntänyt päätä auton siirtyessä sisvusuunnassa ja koko ajan ajoin samalla 2. vaihteella rengas tyhjänä, valot pois sateella, 4 kaveria takapenkillä. Inssi kehuin hallitusta ajamisesta ja toivotti turvalliia kilometrejä tulevaisuudessa.
        Käski herätä yöllä ja päästää kissan pihalle.......


      • Anonyymi
        Äijät vetää kotiin. kirjoitti:

        Tämä viesti on ALKUPERÄISELLE!

        Kuule, sun ei tarvitse hyväksyä sitä samaa urpoa enää kolmatta kertaa inssiksesi. Saat jonkun muun. Näin menee säännöt.

        Mulla oli sama juttu, on näitä jotka vain haluavat näitä lisä tunteja oppilaille.

        Mun miehen inssi meni läpi vaikka sillä oli 30km ylinopeutta inssissä. Että silleen.

        Mitä jos opettelisit ajamaan liikennesääntöjen mukaisesti - kirjoittaa sinä jo tunnutkin osaavan :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kokemuksia Mika Kasankosta?

        Juu, hylkäs mun inssin ilman hyviä perusteluita ja anto arvostelulappuun aivan p*skat arvosanat


    • Toototokdjd

      Tuo on kyllä selvää kiusaamista, todella ärsyttävää tommonen. Mulla oli itellä ihan sama 1. inssi. Harmittaa kun hylky tulee tommosen takia, kun sitten kuulee kaverin päässeen läpi vaikka vetäisi punaisia päin.

      • testaus vai vale

        Ei kukaan inssi päästä läpi ajajaa, joka painelee punaisten läpi. Se on valetta. Tällainen inssi on äkkiää entinen inssi. Oppilashan voi kertoa tätä tarinaa kenelle vain, ja kenen mainen ja työpaikka siinä on vaarassa? Kaverisi varmaan testaa, uskooko hänen valeitaan kukaan.


    • Rurbfidn

      Kiinnostaa tosiaan tietää missä päin ajelet, tiiä vailla olis sama ukko kyseessä...

    • jhdsh

      Tosi ikävää. Tsemppiä! Kyl se kortti sieltä vielä tulee vaik kestääki.

    • ---

      Varmaan hyvinkäällä, siellä ei pääse kukaan läpi

      • joka päivä nähty

        Eikä pitäis kenenkään päästäkään läpi, hyvinkääläiset ei vaan yksinkertaisesti osaa ajaa!


    • huppista a

      Itse ajoin itäväylän teboilille, tutvona oli semmoinen vanhako hieman pyöreähkö tutvo. Pääsin ekalla oli lepposa kaveri

      • Jakari382937

        ÄLÄ aja ylinopeutta!! Aja vaikka alle 40km mutta älä edes 41km/h


    • jos joku
      • Pöljätsaatana

        Ha! Ja meikäläiset ES-jonnet itkee kun turvavyö rajoittaa yksilönvapautta.
        Sinällään en keksi miten tämä video liittyy avausviestiin mutta herättäähän se taas ajatuksia turhannarisijoista :D


    • 7787

      Äsken meni inssi läpi ilman ainuttakaan virhemerkintää! Ajakaa vain rauhassa ja muistakaa pitää nopeus kurissa!

      • Oyutta

        Liian hiljaa ajamisestakin voidaan hylätä!!! Esim. 80km/h alueella EI saa jäädä kuormurilla C-tutkintoa suoritettaessa köröttelemään 40-60km/h ylilevein renkain varustettun turvesuotraktorikolonnan perässä...

        Repikää siitä =)


      • koittakaa ajatella
        Oyutta kirjoitti:

        Liian hiljaa ajamisestakin voidaan hylätä!!! Esim. 80km/h alueella EI saa jäädä kuormurilla C-tutkintoa suoritettaessa köröttelemään 40-60km/h ylilevein renkain varustettun turvesuotraktorikolonnan perässä...

        Repikää siitä =)

        Ei tietenkään saa, siinähän voisit körötellä koko inssin ajan ja kerätä helvetinmoisen letkan taakse autoja, aina vaikeampi sieltä takaa on enään kenenkään päästä ohi
        .
        Ap samanlainen valittaja, nainen ei yleensä koskaan myönnä virheitään, vaan syy on aina toisessa. Inssi on nähnyt ajon epävarmuuden yleisesti, jos ajaa sujuvasti ja hyvin, niin menee läpi, vaikka pienen vaarattoman mokan tekee, niitä tekevät 20 vuotta ajaneetkin joskus.


      • Kokonaisuus hukassa
        koittakaa ajatella kirjoitti:

        Ei tietenkään saa, siinähän voisit körötellä koko inssin ajan ja kerätä helvetinmoisen letkan taakse autoja, aina vaikeampi sieltä takaa on enään kenenkään päästä ohi
        .
        Ap samanlainen valittaja, nainen ei yleensä koskaan myönnä virheitään, vaan syy on aina toisessa. Inssi on nähnyt ajon epävarmuuden yleisesti, jos ajaa sujuvasti ja hyvin, niin menee läpi, vaikka pienen vaarattoman mokan tekee, niitä tekevät 20 vuotta ajaneetkin joskus.

        Tiedätkö mikä ylipäätään on kolonna? Se on useita kulkineita jonossa... Mitä ohittaminen olisi tuossa tilanteessa auttanut? Aiheuttanut jopa vaaratilanteita. Lisäksi, tuo köröttely kesti huikeat muutaman minuutin, joten kyse ei ole mistään ylipääsemättömästä jononmuodostamisesta. No huonoa tuuria. Toisella yrittämällä virheettä läpi ja pidin huolen, että en taatusti ajanut sillä kertaa hidastellen =)


      • 321q4rf
        Oyutta kirjoitti:

        Liian hiljaa ajamisestakin voidaan hylätä!!! Esim. 80km/h alueella EI saa jäädä kuormurilla C-tutkintoa suoritettaessa köröttelemään 40-60km/h ylilevein renkain varustettun turvesuotraktorikolonnan perässä...

        Repikää siitä =)

        Kuorma-autosta en tiedä, mutta meille ainakin opetettiin, ettei liian hiljaa ajamisesta voida hylätä. Jotain naputusta voi kyllä tulla inssin jälkeen, mutta ei sitä ilmeisesti ajoturvallisuuden vaarantamiseksi lasketa. T. Inssissä 45km/h 60 ja 70 alueilla körötellyt, ykkösellä selvästi läpi.


      • Anonyymi
        koittakaa ajatella kirjoitti:

        Ei tietenkään saa, siinähän voisit körötellä koko inssin ajan ja kerätä helvetinmoisen letkan taakse autoja, aina vaikeampi sieltä takaa on enään kenenkään päästä ohi
        .
        Ap samanlainen valittaja, nainen ei yleensä koskaan myönnä virheitään, vaan syy on aina toisessa. Inssi on nähnyt ajon epävarmuuden yleisesti, jos ajaa sujuvasti ja hyvin, niin menee läpi, vaikka pienen vaarattoman mokan tekee, niitä tekevät 20 vuotta ajaneetkin joskus.

        Niin ja 58vuotta ja 20 kertaa maapallon ympäri kaikilla mantereilla ajanut onnettomuuksista ajanut terve, jonka kortti meni yliajalle viranomaisvirheen takia. Hylky kun inssi sujui liian ripeästi, konttorille palattiin virheittä, mutta muutama minuutti etuajassa.


    • Inssi ja teoria ekalla läpi, ei ne niin vaikeita ole kun ootte vaan rauhassa ja lopetatte sen panikoinnin.

    • tutvo1

      Taas se vanha tuttu tutkinnonvastaanottajan käsikirja lukuun netistä. Noiden virheittesi vuoksi, ei ajokoetta saa hylätä, jollet kerran ole aiheuttanut konflinkia. Oliko opettajasi mukana, mitä hän oli mieltä? Sinulla on oikeus hakea muutosta tulokseen, jos olet eri mieltä. Sinun palautepaperissasi on oikeasti vain kaksi v-kirjain merkintää ja siitä hylkäsi?

      Muista että vaikka rajoitus on 40 km/h, voit silti ajaessasi 40 km/h nopeutta ajaa liian suurella tilannenopeudella. Esimerkiksi tuo 40 km/ h nopeus johonkin "pimeään risteykseen", jossa siis olet väistämäisvelvollinen, on liikaa. Tästäkö ei ollut kysymys?

    • iittu

      Mulla aikoinaan hylättiin inssi, koska en tehnyt poikkeuskäännöstä eli ryhmityin siinä tilanteessa "väärin". Mielestäni hylkäys oli epäreilu, koska inssi neuvoi tyyliin "Nonih, eli seuraavasta risteyksestä käännytään oikealle............ JA SIT OIKEALLE!!!! OIKEALLE UUDESTAAN, KUULETKO!" Eli toisin sanoen tämä toinen "oikealle"-käsky tuli noin pari sekuntia ennen sitä käännöskohtaa.

      Inssin mielestä aiheutin konfliktin holtittomalla ryhmittymisellä, vaikka mitään kuoleman vakavaa ei tapahtunut - ja kaiken lisäksi lähistöllä ei ollut yhtään autoja. Whatever. Mutta kyllä se siitä!

    • poikkeusk

      Oikealle, sitten oikealle. Tälläisessä tapauksessa ei tehdä poikkeuskäännöstä, vaan risteys jätetään perussäännön mukaan. Jos ohje tulee niin myöhässä, ettei ehdi reagoida siihen, pitää jatkaa ajamista liikennesääntöjen mulaan. Reitiltä eksyminen ei ole virhe, eikä ohjeen noudattamatta jättäminen, kunhan ajaa niitten sääntöjen mukaisesti.

    • rellupösösitukka

      jos oilsin autokoulun opettaja niin ottasin lopputilin koskapa en mun hermoilla päästettäisi ihmisiä liikenteeseen, vastuu lijan suuri

      • autonajokoulutusta

      • helppo ku heinänteko
        autonajokoulutusta kirjoitti:

        http://youtu.be/xWShDNB5XZU

        Autokoulun opettaja -- sarjassamme stressaavia ammatteja?

        tarvis vaan olla testi et soveltuu alalle eikä oo minihamnen katselioita ja jotain sadistia kiihottuvia ;D


    • Oyutta

      Miten tuo ylinopeus todennettiin? Onko insseillä nykyään oma nopeusmittarinsa siinä edessään?

      Vaikuttaa todella oudolta...

      • torstipekka

        Kai silllä on silmät päässä


      • ihme idiootteja
        torstipekka kirjoitti:

        Kai silllä on silmät päässä

        Ja se auto millä inssi ajetaan, näyttää ihan pilkulleen oikeaa lukemaa mittarissa, niinkö?

        Vaikka mikään muu auto maailmassa ei näytä, se millä inssi suoritetaan, näyttää aina oikeaa nopeutta mittarissa ja näinollen opettaja tuijottanut mittarin neulaa ja todennut ylinopeuden...?

        Oot sä kyl aika epeli jos niin kuvittelet :)


      • ihme idiootteja kirjoitti:

        Ja se auto millä inssi ajetaan, näyttää ihan pilkulleen oikeaa lukemaa mittarissa, niinkö?

        Vaikka mikään muu auto maailmassa ei näytä, se millä inssi suoritetaan, näyttää aina oikeaa nopeutta mittarissa ja näinollen opettaja tuijottanut mittarin neulaa ja todennut ylinopeuden...?

        Oot sä kyl aika epeli jos niin kuvittelet :)

        Inssissä ei mietitä kunkin auton mittarivirheitä, vaan sen mittarin osoittaman lukeman mukaan mennään. Näin mulle sanottiin muutama vuosi sitten ennen inssiä. Kuorma-auto- ja yhdistelmäinsseissä tutvolla oli oma GPS, josta näki oikean nopeuden, koska ilmeisesti se mittarin vilkuilu hanttarin penkiltä olisi ollut rekassa suht hankalaa.


    • jjj5

      seuravalla keralla ope mukaan

    • katsastuserkki

      Kyllä inssille pitää ymmärtää antaa. Se on ainoita syitä miksi tuota hommaa jaksaa tehdä. No ei oikeasti. Sä oot vain niin söpö että se haluaa nähdä sut vielä kerran.

      • 3lla läpi vasta

        Yhdestä huonosta ryhmittymisestä pompautus on kyllä kiusaa. Jos ei kokelas jatkuvasti ns. Jätä ryhmittymättä. Ylinopeus valitettavasti on hyvä syy hylätä inssi.


      • päästöverot pois!!!!
        3lla läpi vasta kirjoitti:

        Yhdestä huonosta ryhmittymisestä pompautus on kyllä kiusaa. Jos ei kokelas jatkuvasti ns. Jätä ryhmittymättä. Ylinopeus valitettavasti on hyvä syy hylätä inssi.

        Jossain on, jossain ei, kaikki riippuu inssin pitäjästä.

        Itsellä oli noin 10km ylinopeutta tasaisesti koko inssin ajan, ja läpi ykkösellä.

        Ajossa itsessään ei mitään huomautettavaa, ei jalankulkijoiden huomioinnissa eikä missään muussakaan, ainoa "virhe" oli noin 10km tasainen ylinopeus.

        Inssin "tohtori" vaan totesi lopuksi "oot tainnu istua jonkun kyydissä paljon, joka tuppaa ajelemaan tasaista ylinopeutta? älä ota tavaksi".


      • Mun mielestän

        tää ei liity tähän asiaan, mutta jollakin kanavalla pyöri kevättalvella "suomen surkein kuski "-ohjelma.

        Joku inssi niidenkin ajokokeen on hyväksynyt ja ajotaidot oli aivan luokattoman huonot.

        Olisi kiva kun joku tekisi kyselyn trafiin, että millä perusteilla tuollaisille kuljettajille on myönnetty kortti ja KUKA sen on mennyt myöntämään ja millä perusteilla.

        Osa tapauksista enintään muutaman vuoden takaisia, joten asiantila täysin selvitettävissä inssiä ja konttoria myöten.


      • Anonyymi
        päästöverot pois!!!! kirjoitti:

        Jossain on, jossain ei, kaikki riippuu inssin pitäjästä.

        Itsellä oli noin 10km ylinopeutta tasaisesti koko inssin ajan, ja läpi ykkösellä.

        Ajossa itsessään ei mitään huomautettavaa, ei jalankulkijoiden huomioinnissa eikä missään muussakaan, ainoa "virhe" oli noin 10km tasainen ylinopeus.

        Inssin "tohtori" vaan totesi lopuksi "oot tainnu istua jonkun kyydissä paljon, joka tuppaa ajelemaan tasaista ylinopeutta? älä ota tavaksi".

        Miksi inssiajossa valvoja hylkää ajokokeen,vaikkei pysty perustelemaan hylkäämisen syytä?


    • maanteiden kingi

      Minä pääsin inssin toisella läpi. Hylky tuli ensimmäisellä kerralla sen takia, koska vaihdoin kaistaa liian lähellä risteystä. Harmitti erityisesti sen takia, koska se oli viimeinen risteys inssi ajon aikana. Itselläni hylky tuli toki asiallisesta syystä.

      Ite sain ainakin itse valita, että mihin aikaan ja minä päivänä käyn inssin suorittamassa ja suosittelen, että varaa ajan jollekin arkipäivälle 9-10 aikaan kun on kaikkein vähiten liikennettä. Sai aikalailla rauhakseen ajella, kun kukaan ei ollut hiillostamassa perässä :D.

      Noilla syillä millä sut on hylätty niin minä ainakin vaatisin jo toista tarkastajaa. On meinaan sen verran naurettavia syitä hylätä inssi. Kusetusta koko ajokortin suorittaminen muutenkin.

    • kyllä se vielä tulee

      Taitaa inssillä olla jotain hampaankolossa. Oletko ollut ajokoulussa vai kotiopetuksessa? Kotiopetettuja syynätään kuulemma tarkemmin, vaikka tuo kertomasi kuulostaa kyllä aika uskomattomalta. Seuraavalla kerralla kannattaa pyytä ajo-opettaja mukaan inssiin, jos vaikka osuisi taas sama tyyppi kohdalle.

      "Päinvastoin, en edes haluaisi saada virallista lupaa ajaa itsenäisesti, jos ajossa on epävarmuutta! "

      Kaikilla on alussa epävarmuutta, varmuus lisääntyy ajokokemuksen myötä.

      • ....

        Kyllä vanhempienkin opetuksella voi päästä läpi inssistä ensimmäisellä yrittämällä. Ainakin itsellä kävi niin.


    • hemi3

      Inssin velipoika omistaa autokoulun jossa olet. Kivasti lisätuloja sukuun, ehkä jopa kymmenyksiä.

    • Elämä opettaa

      Insessiin voi ottaa ajo-opettajan mukaan takapenkille seuraamaan ja sinulla on mielestäni oikeus saada joku muu arvioimaan inssisi. Näin ainakin toimi eräs ystäväni joka suoritti inssin kolme kertaa saatuaan hylkyjä olemattomista virheistä. Kannattaa puhua asiasta ajo-opettajan kanssa.

    • Omituista?

      Haagassa on aika ovela paikka, kun siellä on moottoriajoneuvolla ajo kielletty merkki ennen yhtä sillan alitusta. Inssissä kuitenkin pitää ajaa suoraan, ja tällöin tullaan ajaneeksi ko liikennemerkkiä ottamatta huomioon. Erityiseksi asian tekee se, että tulkitseeko inssi että ajaja ei ole katsonut merkkiä, vai miten suhtaudutaan asiaan kun ajetaan kuitenkin läpi kiellosta huolimatta.
      Omalla kohdallani huomautin ja jopa pysäytun auton, ja Inssi sanoi vain että jatkamme tästä suoraan??? On mituinen paikka.
      (Ps. Haagassa ajavat kaikki tuosta merkistä välittämättä tuon sillan ali aina)

      • diibadaabs

        Puhutkohan nyt huopalahden aseman radan ali menevästä "sillasta/tunnelista"?
        Entisen pohjois-haagan nesteen vieressä.

        Siitä ei saa ajaa muut kuin bussit (ja kenties taksit), mutta perus henkilöautot ei.

        Usein partio väijymässä tunnelin kupeessa, kun todella moni kruisailee tunnelin läpi ja pillit ulvahtaa :)

        Jos et puhu samasta, jätä koko kommentti huomioimatta.


      • pari kertaa ajannu

        Tietenkin jarru pohjaan ja sanoo insille...et jos haluu rikkoa lakia niin saa tulla ajaa... ;) sehän on busseille, takseille ja hälytysajoneuvoile tarkoitettu.... ja kait muistat et siin on 30 km rajoitus ;)
        Jos tarkoitat sitä toista.... niin asia on ihan sama, ei edes inssi voi pakottaa sua tekee lakia vastaan :)


    • C+E

      ittelläni meni kaks kertaa hylkyyn ihan kiusaamisen vuoksi armeijassa kuorma autokorttia kun ajoin. ei se mitään valtio maksaa

    • fiiiaatt

      Rahastusta ,sitähän tuo on , ja arvaan ,että viuutuuttaa. Esimerkiksi ne ryhmitykset, mitä autokoulu opettaa... joopajoo, viimeksi olen ryhmitellyt heidän oppien mukaan 1985,kun autokoulua kävin

    • 14+16

      Autokoulut kusettaa, muistan että mullakin opettaja yritti koko ajan laittaa mulle lisäaikoja ja väitti kovasti koko ajan etten ole valmis vaikka olin ja meni läpi heti.

      • Opetustarina

        Minun inssiajoni alkoi Ruskeasuolta joskus 70-luvun loppupuolella. Kirjallinen puoli meni läpi ensimmäisellä kerralla, mutta autokoulu oli aivan uskomaton paikka. Opettaja ajelutti minua aina vain samoja reittejä, milloin oli auto huollossa ja milloin mitäkin. Minulle selitettiin, että on hyvä ajaa aina samalla autolla ja ajoaikoja siirreltiin niin, että kirjallinen oli vähällä mennä vanhaksi. Myös itseluottamustani yritettiin horjuttaa ajon aikana asiattomin kommentein.

        Inssiajon aamuna autokoulun opettaja tuli tahallaan paikalle niin myöhään, että emme ehtineet ennen inssiajoa suorittaa minulle suunniteltua ajoa. Tulimme autokoulun opettajan kanssa myöhässä Ruskeasuolle, jossa jo valmiiksi vihainen inssi odotteli meitä. Selvisi, että autokoulun opettaja ja inssi olivat hyviä kavereita.

        Starttasin matkaan ja olin myöhästymisestä hermostunut jo valmiiksi. Ajossani tuli sen verran virheitä, että se ei mennyt läpi ja minulle määrättiin lisää ajotunteja, joiden hinnat olivat juuri nousseet. Juttu vaikutti aivan järjestetyltä autokoulun taholta ainakin.

        Olin niin vihainen, että päätin suorittaa lisätunnit muualla. Otin selvää muualta voiko näin tehdä. Voi tehdä, mutta ensin minun tulisi saada autokoulun ajopaperit itselleni. Menin autokouluun ja naishenkilö antoi paperit minulle. Ilmeisesti olin ennakkotapaus. Kotiin tultuani vihainen autokoulun opettaja soitti minulle, että paperit on heti tuotava tänne ja ajotunnit on suoritettava heillä. Vastasin rauhallisen varmasti, että minä saan ne pitää, koska olen kaiken maksanut ja lisätunnit saan ottaa missä haluan. Hiljaiseksi meni siinä autokoulun opettaja, mutta ei voinut minulle mitään. Piti tyhmänä nuorena naisena alunperinkin, jota voi jallittaa ihan miten vain, mutta oikeus tapahtui asiassa.

        Hankin opetusluvan ja mieheni antoi minulle puuttuvat ajotunnit. Inssiajo meni läpi talvisena perjantaipäivänä Helsingin keskustan alueella ja kustannukset olivat minimaaliset autokoulun ajotunteihin verrattuna.


    • Näin on maailma

      Jos osaa ajaa, pääsee läpi. Tai et pidellyt insin vaihdekepistä tarpeeksi tiukasti kiinni.

    • 40 V .ajellut

      Kyllä nykyään on niin onnettomia kuskeja liikenteessä että saa ihmetellä
      millä he yleensä korttinsa saavat..??

      Se on aivan turha lässyttää että TURHAAN diskaa inssiajoja.

      • Audi, BMW, MB

        Ei se tarkoita että olisivat onnettomia kuskeja, vaikka ajaisivat etuillen ja kiilaillen "minä minä" -menttaliteetilla "minä itse aina ensimmäiseksi".

        Tietyt alemmuutta kokevat ihmistyypit jotka hankkivat jatkeekseen tiettyjä automerkkejä, hakevat surkealle itsetunnolleen lisää sillä että käytöstavat unohdetaan liikenteessä kokonaan.

        Luultavimmin tuo ihmistyyppi ei osaa käyttäytyä tosin liikenteen ulkopuolellakaan.


      • Paljon kilometrejä

        Minä olen ajanut myös n. 40 vuotta. Harvoin mitään todella törppöjä kuskeja havaitsen. Paitsi onhan niitäkin, jotka kaahailevat reipasta ylinopeutta ja ohittelevat missä saatuu ja miten sattuu. Ja niitä, jotka puhuvat kännykkään ajaessaan, ne on vaarallisia. Kulkiessani pyörällä ovat aiheuttaneet läheltä piti tilanteita. Kännykkään puhuessaan ihminen näköjään juuri ja juuri pystyy havaitsemaan toise autot, muita liikkujia ei.

        Eräs ystäväni ihmetteli taannoin, että kun on niin paljon huonoja kuskeja, että pitää jatkuvasti käyttää tööttiä. Katselin häntä kummissani, sillä hän itse on aika törttöilijä, suorastaan pelkään hänen kyydissään. Ei meinaa huomata punaisia yms. Tuli mieleen, että jos kokee niin monen muun olevan huono kuski, kannattaa ehkä katsoa peiliin, jospa se on itse se, joka ei handlaa muuta liikennettä.

        Liikenteessä maltti on valttia, pitää paikkansa edelleen. Kyllä ne on ne kuumakallet, jotka tekevät liikenteestä vaarallisen.


    • nainen ratissa

      Ajoin insssin -89 ja meni ekalla läpi, piti tosin pyytää autokoulun opettajalta apua. Opettaja odotti parkkissa ja näki peruutuksen ja saapumisen. Inssi väitti ettei mulla ollut valoja vaikka oli. Silloin ei ollut mitenkään tavallista että autoissa syttyi valot käynnistäessä, vaan ne piti laittaa erikseen päälle. Ja toinen asia mistä valitti oli ettei ekalla kerralla mennyt peruutus oikein vaan piti tehdä korjausliike. Kyllä ne osaa olla todella veemäisiä jos sille päälle sattuvat. Kannattaa pitää puolensa ja väittää vastaan jos tietää olevansa oikeassa ja ottaa mahdollisuuksien mukaan se autokoulun opettaja takapenkille istumaan.

    • Kyllälähteetaas

      Jotkut inssit vaan ovat mulkkuja, vaimo pihtaa tai firmalle täytyy saada rahaa.

      Minulle tuli aikoinaan hylätty kun valo vaihtui keltaiseksi kun olin keskellä risteystä.

      • Rexsa

        Eihän siitä pitäisi saada hylättyä. Jos olet ylittänyt pysähtymisalueen ja siirtynyt risteyksen puolelle, niin saat odottaa turvallisinta kääntymishetkeä, vaikka valo alkaisi vaihtumaa jo punaiseksi. Tämä jäi meinaan mieleen oman inssin takia, kun hätäännyin keskellä risteystä että nyt valo alkaa vaihtumaan ja mun on pakko mennä. Inssi veti jarrut pohjaan kun meinasin kääntyä kuorkilla suoraan tulevan Saabin eteen. Sanoi vain että "harmittaa hylätä kun muutoin olit päivän paras kuski, mutta sitten menit turhaan hätääntymään risteyksessä. Odota siinä keskellä risteystä ja mene vasta sitten kun turvallista, vaikka valo vaihtuisi jo punaiseksi"


      • sandmonkey
        Rexsa kirjoitti:

        Eihän siitä pitäisi saada hylättyä. Jos olet ylittänyt pysähtymisalueen ja siirtynyt risteyksen puolelle, niin saat odottaa turvallisinta kääntymishetkeä, vaikka valo alkaisi vaihtumaa jo punaiseksi. Tämä jäi meinaan mieleen oman inssin takia, kun hätäännyin keskellä risteystä että nyt valo alkaa vaihtumaan ja mun on pakko mennä. Inssi veti jarrut pohjaan kun meinasin kääntyä kuorkilla suoraan tulevan Saabin eteen. Sanoi vain että "harmittaa hylätä kun muutoin olit päivän paras kuski, mutta sitten menit turhaan hätääntymään risteyksessä. Odota siinä keskellä risteystä ja mene vasta sitten kun turvallista, vaikka valo vaihtuisi jo punaiseksi"

        voi jumalauta mikä neuvo...
        "odota siinä keskellä risteystä vaikka valo punaisena, ja liiku vasta kun on turvallista........"

        Siinä ei silloin liiku paljon kukaan, jos jumitat keskellä risteystä kuorma-autoinesi.

        Ei mikään helvatan ihme että teillä on ruuhkia.

        Kohta kebab pitseriatkin myöntävät ajotunteja sano mun sanoneen, niillähän on kato ajokokemusta reilusti ku pitsoja kuskaa täysin rajoitusten mukaan ajellen ja kaikkia sääntöjä noudattaen.


    • tojaan

      Ajattele, että nämä hylkäykset pelastavat henkesi joskus. Olet yltiötarkka... tsemppiä, ei kannata hermostua. Kun olet saanut kortin, muutama satanen sinne tänne ei merkitse mitään.
      Opetin itse kaksoispoikani ajamaan, kun yksinhuoltajalla ei ollut liiemälti rahaa. Toinen poika jutteli ja naureskeli inssin kanssa ja pääsi muutaman sadan metrin jälkeen takaisin parkkipaikalle ja kortin käsiinsä. Toinen poika oli huolellinen, mutta jännitti aivan ilmeisesti. Inssi hylkäsi epävarmuuteen vedoten. Seuraavalla kerralla poika oli vielä hermostuneempi ja ohitti stop-merkin pysähtymättä. Nyt inssi kuitenkin päästi läpi. Yritä uudestaan ja ajat niin hyvin kuin osaat ja yritä olla rento. Kun hengittää rauhallisesti, koko kroppa rentoutuu. Pidän peukkuja :))

    • jarmok2

      Muistan kun itse ajelin inssin ensimmäistä kertaa. Viereeni istui inssiksi vanha, selkeästi koulukiusattu sadisti. Ensimmäinen virheeni oli että en osannut avata auton konepeltiä.. Autohan oli täysin eri millä olin ajanut aiemmin. Siitä kun liikkeelle päästiin, tuli jokaiseen risteykseen, joku kysymys autoilusta. Oikein häiritsevästi ja suorastaan vittuilevasti. Inssi kun oli ohi, olin iloinen että pääsin läpin mutta ei.. Hylkäyksen syy oli että en säätänyt peilejä (ajoin aiemmin ja säädin) ja en pysähtynyt tarpeeksi usein suojatien eteen. Sain 4 ajoituntia lisää..

      Kaverini ajoi keltaisia päin väärälle kaistalle ja sai 2 ajotuntia lisää.

    • GIVE UP

      GIVE UP!

    • 2+1000

      Totta kirjoitat. Inssit kyllä kyykyttävät. Jos on inssillä huono päivä, niin yksikään ajokoe ei mene läpi, jne.
      Pahin epäkohta koko kuljettajantutkinnossa on siinä, että asiasta ei voi valittaa. Jos poliisi kyykyttää asiakastaan, niin asiakas voi valittaa/kannella, ensin poliisin esimiehelle ja viimekädessä aina oikeuskanslerille saakka, jolloin asia tutkitaan. MUTTA, jos inssi tekee perusteettoman hylkäyksen, niin asia on siinä. Millään et voi jälkikäteen todistaa, etteivät inssin puheet pidä paikkaansa.

    • caravaan

      Niin omasta mielestäsi katsoit "kuolleen kulman" mieti,jos joskus ajelet asunto.-autoa..Siinä niitä kuolleita kulmia on ylhäällä(Liikennemerkit) ja leveys(katukivet) joten opettele ne PÄÄN kännökset kunnolla..juu äläkä aja ylinopeutta piirunkaan vertaa))onnea

    • oldb4lls

      Mul oli kans lahes inssis sellai vanhapatu joka ajelutti aivan hölmön reitin kuorma-autolla :) ajoin tosin homman läpi puhtaasti vaikka lopussa sattui pieni virhe=hylsy...ajon jälkeen hänellä oli sellai jokerivirne päällä, kun olis saanut siitä jonkinnäköstä tyydytystä, terkkui sille runk*arille! peace and one love

    • siellä on salaliitto

      Inssiajossa on ollut salaliitto jo ties kuinka pitkään. Inssi voidaan hylätä vaikka mistä sinänsä aika pienestä syystä, siksi, että autokoulu ja inssi saisivat enemmän rahaa, kun sitten pitää taas maksaa ylimääräisistä ajotunneista sekä uusintainssistä.

    • jocce2

      Olet saannut ristiksesi runkkarin, joka nauttii tällaisesta toiminnasta. Kilometrin ylinopeus ei ole missään tapauksessa kunnollinen syy evätä ajokorttia

    • helpponakki2

      Autolla ajamisessa on kome nyrkkisääntöä: Saman aikaisesti oikealta tulevaa väistetään. Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. ja vasemmalle kääntyvän ajoradan vasempaan reunaan. Punaisella valolla on pysähdyttävä ja vihreällä saa liikkua.

      Ei ole muita sääntöjä! Ajorataa ajetaan niin pitkälti kun rataa on edessä esim. liikenneympyrään mentäessä rata jatkuu valkoisten viivojen välissä.

    • JGz296

      Miksei inssiä voi ajaa simulaattorissa ,kun lentäjätkin testataan niissä ja jos ei onnistu niin jää lennot tekemättä. ei naamataulu vaikkuttais.

    • Hylätty2013

      Itse kun olin autokoulussa melkein 30 vuotta sitten, niin sattui ihmeellinen tyyppi opettajaksi. Saattoi lyödä jarrut pohjaan ja tentata jotain liikennemerkkiä. Lisäksi kehui että huolehtii että, en ikinä saa korttia.

      Valitin autokoulun johtajalle joka irtisanoi kyseisen henkilön.
      En ollut johtajan mukaan ainoa joka oli valittanut opettajasta.

      Arvatkaa kuka oli kahdessa inssiajossa inssinä ja hylkäsi suoritukset.

      Niin tuo irtisanottu henkilö hylkäsi suoritukset.

      Onneksi autokoulu onnistui kolmannella kerralla hankkimaan toisen henkilön ja läpi meni kommentilla : Ajoit hyvin, että mikä niissä aikaisemmissa ajoissa oikein oli.


      Nyt 50 vuotiaana ei yhtään kolaria eikä sakkoa.
      Täydet liikennevakuutusbonukset.
      Mitään ylimääräisiä vakuutuksia en ole ensimmäisen osamaksuauton jälkeen maksanut.

    • vm. -75

      Sano autokoulussa, että haluat vaihtaa inssiä. Ja kerro nämä syyt siihen. Pitäisi onnistua.
      Itellä kävi vähän samanlailla aikoinaan korttia ajaessa,

      Sillon autokoulun maikka ehdotti, että vaihdetaanko inssiä.
      Oli eri inssi, ja läpi meni.

    • hylätty2013

      Kuulin myöhemmin että kyseinen henkilö rikkoi yrittäjien raskasta kalustoa tahallaan ja yrittäjät järjestivät henkilölle potkut.

    • Liikenne Opisto

      Tuttava valehteli päässeensä kerralla läpi. Toinen oli rehellinen tein virheen mutta pääsin tutunkauppaa läpi.
      Missä vika, opettajan täytyy myös osata opettaa, itsevarmuuttakin, miksi pitää ensimmäisellä kerralla mennä normaalin liikenteen sekaan.
      Vlassa opettaja rahasti näin, ethän sinä kuitenkaan pääse läpi, varmuuden vuoksi lisää ajokertoja, teki mieli sanoa, no toki jos sulla rahapula, hän merkitsi kaikki vähänkin epävarmat jo alussa.
      Nalkutus kyllä se vaikeaa oli jatkui vielä kymmenenkin vuoden päästä, mies toi terveiset, jatkui ihme kyllä hänen uransakin.
      Ihmetteli vielä miksen tervehtinyt.
      Eikö kukaan hoksaa, inssiajoa ei pitäisi olla olemassakaan, vaan kortti koko suorituksen perusteella, silloin ei jännityksen tähden mokaisi.

    • töppö!

      Jos ajat älä ota jos otat älä aja.Mielestäni näitä asiota saisi painottaa enemmän kuin pilkkuja.Huononäköiset viranomaiset pois ihmisten ilmoilta ekaks joihinkin tukitehtäviin.Samoin myös huononäköiset kansalaiset!

    • konkari,44

      Likennesääntöjä noudatetaan vain siinä tapauksessa että liikenteessä on muita ajoneuvoja, muussa tapauksessa voit vapaasti tehdä omia ratkaisuja. Esimerkiksi jos liikenneymyrrässä ei ole autoja niin voit kääntyä suoraan vasemmalle kiertämättä ympyrää. Liikennesäännöt koskevat vain toisia autoja kohtaan.

    • sääntökirja

      Et voi tehdä virhettä, jos liikenteessä ei ole muita autoja. Joa opettajaksi joutuu jarruttamaan niin se tulkitaan virheeksi ei muuten. Ei ole sellaista virhettä, että unohti katsoa jotakin, jos virhe ei pakota jarrutamaan.

    • huoh1

      Pienestä se voi olla kiinni. Sitten kun katsoo monia kortillisia tuolla jotka ajaa tuhatta ja sataa ja aivan miten sattuu.....niin miettii todella, että onko autokoulun pilkun viilauksesta ollut mitään hyötyä. Opettajat on kyllä hyviä ja rentoja, mutta jos tutvo on jo yli kriittinen jo alkuunsa, hylkäyksen voi perustella ihan millä tahansa pienelläkin milli virheellä...

      • 5 vuotta liikenteess

        Kuvitteletko autokoululla olevan jotakin tekemistä siihen miten liikenteessä ajetaan? On aivan sama mitä olet oppinut autokoulussa tai mitä et. niin samanlailla ajetaan liikenteessä. Nämä tv-sarjat mm. huonot autonkujettajat ovat viihdettä.


      • silmät päässä
        5 vuotta liikenteess kirjoitti:

        Kuvitteletko autokoululla olevan jotakin tekemistä siihen miten liikenteessä ajetaan? On aivan sama mitä olet oppinut autokoulussa tai mitä et. niin samanlailla ajetaan liikenteessä. Nämä tv-sarjat mm. huonot autonkujettajat ovat viihdettä.

        En kuvittele, sanoin, mitä olen itse nähnyt ja kokenut liikenteessä, kyydissä ja ratin takana. Autokoulun opeilla pitäisi olla MERKITYSTÄ, mutta soveltavatko ihmiset niitä käytännössä....ehkä 50%. Autokoulua käydessä oli jopa huvittavaa, kun ainoa olin minä joka ajoi rajoituksien mukaan ja piti tarvittavaa turvaväliä (koska opettaja seurasi vieressä jokaista liikettäni). Kun jossain vaiheessa opettaja moitti ylinopeudesta....sanoin, että on lähes mahdotonta ajaa 80km/h, kun kaikki muut ajaa 110km/h tai puskurissa kiinni.....Jos ei liikennepoliiseja olisi ja sakkoja annettaisi, nopeusrajoituksilla ei ainakaan olisi paljoa merkitystä.


    • Eino..

      Autokoulu saattaa olla osin rahastusta. Minulle autokoulun opettaja ajatutti lisätunteja turhaan. Yksi opettaja vihjasikin siitä. Sitten käytiin välillä viinakaupassa. Autokoulun opettaja haki viinapullon ajotunnilla. Hänen käytöksensä oli myös loukkaavaa.

      Eli lisätunneilla rahastettiin. Inssiajosta pääsin ekalla kerralla sekä kirjallisesta kokeesta.

      Autokoulu oli siihen aikaan "autokoulu Juvonen". Siitä on aikaa 20 vuotta sitten.

      Valitsin autokoulun, kun faijan puolituttu. Minun teki mieli vaihtaa autokoulua kesken autokoulun.

      Valvookohan kukaan issiopettajia tai autokouluja?

      • talousrikollinen

        Talouspetoksesta voi napsahtaa ehdollista


      • asianajotoimistot
        talousrikollinen kirjoitti:

        Talouspetoksesta voi napsahtaa ehdollista

        Tämän voi helposti tarkastaa kijanpidosta miten paljon kouluttaja on rahoittanut toimintaa väärin perustein. Todistajia varmasti löytyy, jos oikeuteen asti pitää viedä asia päätettäväksi. Talousrikollisilla ei ole enään työmahdollisuuksia Suomessa.


      • .......

        Kyllä , tosiasia vain että tuttu henkilö vasta sai tämän pelon tunteen pois, kun ajoimme aamuyöllä syrjäisellä seudulla.
        En ota loukkauksena asiasta sanomista, kyllä jotenkin pitää erottaa he, jotka ovat pikkupojasta asti harjoitelleet omalla tontilla, ja jotka ensimmäistä kertaa koskevat hallintalaitteisiin.
        Ei tänä aikana ikinä ollut mitään ongelmia kun ajoin, että kai minä paremmin pärjäsin kuin moni muu.
        Autoa ei saa ajaa kiihtyneenä kuten ei juovuksissakaan jos heti on ojassa eikä hallitse hermojaan.


    • liikenne

      Liikenteessä on myöskin toisia osapuolia, jotka myötäilevät liilennettä. Se vasemmalta kylkeen ajanut on yhtäläilla syyllinen mitä sinä, jos ei ole katsonut eteensä. Kyseistä kolaria ei voi sattua, jos kumpikaan ei ole tarkkailut liikennettä tai muussa tapauksessa kylkeen ajanut on ajanut ylinopeutta.

    • ölölölölölölö

      Kyllä mä olen sitä mieltä että ajokortin saa ihan liian helposti. Pitäisi olla tarkemmat testit mm havainnointikyvystä ja reflekseistä. Ja sen mukaan saada suppea-, keski tai laaja-ajo-oikeus. Nykyään on kyllä keinot siihen.
      Inssiajo 5v välein, mutta sen pitäisi olla kohtuuhintainen.

      Toiset toljottaa vain 2m suoraan auton eteen ja ajaa kuin huumattuina ja heillä on sama oikeus ajaa moottoriteillä yms paikoissa, kuin sellaisella joka seuraa peilistä tapahtumia ja tarkkailee myös pientareita.

      Kerron esimerkin:
      Ajoin valtatietä 12 Tampereen suuntaan ja näin peilistä 2 ambulanssia takanani kauempana jonossa hätävilkut päällä. Oli ruuhka-aika ja kova liikenne vielä tietöitä kyseisellä tiellä.
      Ohjasin auton niin sivuun kuin pystyin ja jatkoin jonossa ajoa. Laitoin myös vilkun päälle, jotta ambulanssi tietää minun havainneen heidät ja samalla muu liikenne "herää" tilanteeseen.

      Seurasin peilistä tapahtumaa ja jono takanani ei tehnyt elettäkään väistääkseen, samoin vastaantulijat ajoivat, kuin ei mitään outoa olisi tekeillä.

      Ambulanssit olivat lähes minuutin motissa takanani olevien autojen takia ja vastaantulijat väistivät vasta ihan kohdalla.

      Ihan oikeasti! Kaikkia ei pitäisi päästää aton rattiin ja ajelemaan sellaisiin paikkoihin joissa on paljon liikennettä, joka kulkee kovalla vauhdilla.
      Ymmärrän että haja-asutusalueella on oltava auto ja kortti, mutta jos se ajaminen on työlästä (me ihmiset ollaan erilaisia kyvyiltämme eri asioissa) niin pitäisi älytä ottaa lisätunteja / harjoitella auton käsittelyä erilaisissa paikoissa ja valita ajoreittinsä oikein, jos on epävarma.

      Minä sain aikanani ekalla inssillä C-kortin, mutta välttämättä en ole mikään hyvä kuski yleisesti ottaen. Olen kuitenkin opetellut sellaisen taidon että tarkkailen kojetaulua, peilejä, tietä myös penkkojen osalta ja yritän ennakoida tilanteita.
      Olla ylipäätään hereillä, kun ajelen.

      Tosi paljon näkee ihan älyttömiä liikkeitä liikenteessä.
      Kurvataan ohituskaistalta toisen lokasuojaa hipoen rampille. Löydetään se kaasupoljin siinä vaiheessa kun alkaa ohituskaista. Ei yhtään anneta tietä kun vastaan tulee traktori ja sen perässä kilometrin pitkä jono tai ainakaan ei tajuta että toinen antaa tietä.
      Käännytään ensin ja sitten vasta löydetään se vilkku. Ajetaan auto ahtaalla parkkipaikalla kahteen ruutuun vinoon. Munitaan valoissa miettimättä, että takana on muitakin jotka haluaisivat päästä risteyksestä.

      Ehei..sitä korttia ei todellakaan pidä kaikille antaa. Omani olen valmis luovuttamaan poliisille, jos joku viranomainen sellaisen määrää.

      • laivan kapteeni

        Liiallinen tarkkailu tekee ajamisesta vaarallista. Pitää keskittyä olennaiseen! Jos opettaja sanoo, että et katsonut jotakin niin sano että katsoit jotakin olennaisempaa liikenneturvallisuuden kannalta. Kujettajalla on ensiarvoinen velvollisuus seurata liikennettä eikä opettajalla. Onnettomuudesta voi muuten syyttää opettajaa!


      • oikeuskelpoinen
        laivan kapteeni kirjoitti:

        Liiallinen tarkkailu tekee ajamisesta vaarallista. Pitää keskittyä olennaiseen! Jos opettaja sanoo, että et katsonut jotakin niin sano että katsoit jotakin olennaisempaa liikenneturvallisuuden kannalta. Kujettajalla on ensiarvoinen velvollisuus seurata liikennettä eikä opettajalla. Onnettomuudesta voi muuten syyttää opettajaa!

        Onnettomuuden sattuessa opettajaa voi syyttää häirinnästä.


      • syyntakeeton1
        oikeuskelpoinen kirjoitti:

        Onnettomuuden sattuessa opettajaa voi syyttää häirinnästä.

        Kännykällä kannataa nauhoittaa ajopetuspäivät, jos myöhemmin on tarvetta todistella syyttömyyttään.


      • inssiin
        laivan kapteeni kirjoitti:

        Liiallinen tarkkailu tekee ajamisesta vaarallista. Pitää keskittyä olennaiseen! Jos opettaja sanoo, että et katsonut jotakin niin sano että katsoit jotakin olennaisempaa liikenneturvallisuuden kannalta. Kujettajalla on ensiarvoinen velvollisuus seurata liikennettä eikä opettajalla. Onnettomuudesta voi muuten syyttää opettajaa!

        Sekin on ihmeellistä, kun inssissä ne saattaa sekoittaa kokelaan pään sanomalla, että tästä käännyt oikealle, vaikka se olisi yksisuuntainen tie tai tie päättyy jne.
        Jos kokoajan joku kyylää jokaista elettäsi, niin tottakai niitä paineita kasaantuu ja virheitä tulee. Opettaja on höpötyksillään monesti saanut keskittymisen pois ajamisesta ja virheitä on tullut. Puhun kokemuksen rintaäänellä, inssi nimittäis itelläkin edessä. Yksin ajaessa, kaikki sujuu ilman huomattavia erehdyksiä.

        Sekin on vähän ihme, että ne inssissä viilaa pilkkua, koska väliaikaisen kortin saatua alkaa vasta varsinainen harjoitus jakso. Ei 17 h ajo opetuksella, kaikki vielä voi sujua samalla varmuudella kuin 17 vuoden ajokokemuksen omaavalla.
        Tollanen pilkun viilamaaminen kyllä ärsyttää.


      • oolannin öljyntorjunta
        laivan kapteeni kirjoitti:

        Liiallinen tarkkailu tekee ajamisesta vaarallista. Pitää keskittyä olennaiseen! Jos opettaja sanoo, että et katsonut jotakin niin sano että katsoit jotakin olennaisempaa liikenneturvallisuuden kannalta. Kujettajalla on ensiarvoinen velvollisuus seurata liikennettä eikä opettajalla. Onnettomuudesta voi muuten syyttää opettajaa!

        Niin ne Kapteenit nukkuu...ja ostaa pätevyyden torilta ;D


      • niih1
        oolannin öljyntorjunta kirjoitti:

        Niin ne Kapteenit nukkuu...ja ostaa pätevyyden torilta ;D

        Ikä ei aina tarkoita viisautta tai osaamista....


      • ölölölölölölö
        laivan kapteeni kirjoitti:

        Liiallinen tarkkailu tekee ajamisesta vaarallista. Pitää keskittyä olennaiseen! Jos opettaja sanoo, että et katsonut jotakin niin sano että katsoit jotakin olennaisempaa liikenneturvallisuuden kannalta. Kujettajalla on ensiarvoinen velvollisuus seurata liikennettä eikä opettajalla. Onnettomuudesta voi muuten syyttää opettajaa!

        "Liiallinen tarkkailu tekee ajamisesta vaarallista. Pitää keskittyä olennaiseen!"

        Voi herranjestas mitä pösilöitä! Ei kai niitä mittareita, penkkoja ja peilejä jäädä toljottamaan kin sika uutta porttia!?
        Silmä tekee sekunninmurto-osassa liikkeitä. Onko se sitten turvallisempaa että toljotetaan vaan sitä omaa kaistaa?


    • Yksi neuvo

      Inssiajopäiväksi kannattaa valita perjantai niin menee paremmin läpi (vapaata tiedossa).
      Missään nimessä ei kannata valita maanantaita ajopäiväksi. Silloin inssit ovat yleensä huonolla tuulella ja joka asiasta nipotetaan.

    • Eino.

      Jotkut autokoulun opettajat saattaa olla narsisteja ja koko autokouluhomma on bisnestä autokouluille. Siinä liikkuu isot rahat ja kukaan ei valvo autokoulujen toimintaa. Aika monesti ei varmaan nuorella ole rohkeutta sanoa takaisin tai ole rohkeutta valvoa omaa etua johon hänellä on oikeus maksavana asiakkaana.

    • talikkalapio

      Autokoulun opettaja sanoi minulle, että et varmasti pääse inssistä läpi, on sen verta
      kpää inssi, no pääsin läpi ja ne viisi muuta hylättiin, hiukan moitti varovaisesta ajosta, mutta tokasi, että kyllä se varovaisuus siitä katoaa, olit vaan huolellinen, etkä tehnyt yhtäkään virhettä, vaikka kaikki vähän kaikenlaista kokeiltiin, käsijarrulla mäkilähtöä vaikeasta paikasta ja taskuperuutusta sun muuta kivaa, en hermoillut, vaan tein kaikki mekaanisesti ajatulsen voimalla keskittyen.

      • no way

        taskuparkkia me ei ainakaan olla yhdelläkään ajotunnilla harjoiteltu, joten toivottavasti ei tule inssissäkään vastaan. Ei kai ne voi sellasta olettaa osaavan täydellisesti, mitä eivät ole edes opettaneet!!!


      • inssiajo
        no way kirjoitti:

        taskuparkkia me ei ainakaan olla yhdelläkään ajotunnilla harjoiteltu, joten toivottavasti ei tule inssissäkään vastaan. Ei kai ne voi sellasta olettaa osaavan täydellisesti, mitä eivät ole edes opettaneet!!!

        Taskuparkki ei ole olennaista liikenteessä. Ei mitään syytä inssiajossa. Inssiajo on ajamista eikä parkkeeraamista. Inssiajon ei pitäisi sisältää edes liikenemerkkejä, ainoastaan auton ohjattavuutta. Liikennemerkit on läpäisty jo teoriakokeessa.


      • lsdvlönsaöd
        inssiajo kirjoitti:

        Taskuparkki ei ole olennaista liikenteessä. Ei mitään syytä inssiajossa. Inssiajo on ajamista eikä parkkeeraamista. Inssiajon ei pitäisi sisältää edes liikenemerkkejä, ainoastaan auton ohjattavuutta. Liikennemerkit on läpäisty jo teoriakokeessa.

        Taskuparkkeeraus nimenomaan on hyvä mittari ajoneuvon hallinnalle ja todellakin kuuluu inssiajoon, jos inssi sitä sattuu pyytämään.


    • entä tämä

      Voisiko joku toinen autokoulu eri henkilö ottaa inssiajoon, jos epäilet että se on liian pienestä aina nipotettu. Hehän saavat rahan siitä myös palkkioksi. Selvitä onko mahdollista. Syyksi voit sanoa että epäilet ettei sinua kohdella asianmukaisesti eräässä toisessa paikassa, ja kemia ei toimi. Jne. Tai jotain muuta.

    • paukkusiiiini

      mulla meni koko inssi pelkäks vahingolliseks flirttailuks :D ....

      Mut hei pikkuvinkki! jos tiedät että ajoit väärin tms niin sano siitä sille arvioijalle.
      ite tein miljoona virhettä mutta huomasin mainita niistä ja läpi meni.

    • Vaiettu maahanmuutto

      Tää on kyllä ihan totta, monet inssit viilaa pilkkua täällä Pk-seudullakin. Suomalaisille tulee helpommin ''virheitä'', koska heillä on varaa maksaa toinen inssi ja Seppo saa lisää rahaa.

      Sitten taas en ole törmännyt kuin muutamaan ulkomaalaiseen, jotka olisivat saaneet kortin vasta toisella tai kolmannella kerralla. Kumma juttu...

    • ...

      Itselläni ei vielä ole ollut inssiä mutta aika kummallisesta syystä kaverini oli saanut hylätyn, hänellä ei ollut yhtään virhettä eikä huomautuksia, mutta ei päässyt läpi sen takia että arvioijan mielestä hän "jännitti liikaa ja ajoi epävarmasti"

      • 8+5

        Jep, kuuluu juuri noiden huijari inssien ja autokoulujen repertuaariin.


    • taidot riitä

      Autokoulun autoihin pitäs tulla kamerapakko inssiajon aikana, niin loppus se turhasta pompauttaminen. Jos oppilaan naama ei miellytä niin helppo ite keksiä mikä meni vikaan.

    • AUtoilevamies3000

      Pyydä siirtämään paperisi vaikkapa naapuri paikkakunnan autokouluun ja suorita inssi muualla, tuo on se helpompi keino.Voit toki alkaa möyhyöämään siellä asemalla jotain et inssi oli perseestä mutta sen verta jyrkkä ylämäki vastassa että tuskin siitä hyötyä on.

      ..ja mainittakoon että miltei joka paikassa ainakin inssissä ja usein ajo-opetuksessakin vaaditaan sitä että ajetaan mittariin mukaan korkeintaan nopeusrajoituksen verran..sitten kun se kortti on voi päästellä toki 20km/h ylinopeutta ja selitettä poliisille että no mittari valehtelee kuiteskin sen verran!

    • Hyväksyä.

      Se tosiseikka, ettet ole hyvä kuljettaja.

    • antisilestone

      Kaikille yhteisesti ja jokaiselle erikseen kun tuomari on juomari tai juomari on tuomari niin laki lainehtii.Puhumattakaan vallanjuopuneista!

    • vbnfd

      Itselläni kun muutama vuosi sitten meni inssi hylsyyn täysin mitättömän virheen takia, haukuin sen inssihörhön ja sen perheen maan rakoon kurkku suorana että varmasti menee senkin mulkkuaivon päivä pilalle. Kun kerran pelaavat tarkoituksella likaista peliä niin saavat kyllä hukkuakin paskaan.

      • likainen olet tosiaa

        Haukuit siis perheenkin, vaika sillä ei ollut mitään tekemistä ajotaitosi kanssa, eikä ajoataitoasi arvostelleen ihmisen työn suoritksesta. Ei perhe voi mitenkään vaikuttaa siihen mitenkä joku työnsä hoitaa. vbnfd pelaa likaista ja surkeaa peliään haukkumalla syyttömiä. Todelline nluonnevika paljatuu ja luonnevikaiselle ei voi antaa ajokorttia. Ties mitä saa päähänsä maantiellä liikkuesaan. Voi olla tosi vaarallinen.


    • 18+19

      Noita hylkäyksiä tehdään sen takia että saadaan nyhdettyä lisää rahaa. Katsastuskonttorin inssivalvojalla ja sillä autokoululla on joku pimeä sopimus, jolloin kun on kyseessä joku hissukka kortinhakija niin annetaan jostain ihan tyhmästä hylsy ja näin ollen autokoulu sekä katsastuskonttori rikastuu ylimääräisllä euroilla. Tätähän tehdään auton vuosi katsastuksessa joka päivä, keksitään joku mitätön "vika" joka pitää tulla näyttämään uudestaan, näin saadaan hilloa leivän päälle.

    • Siksi siis

      Lohjalla on yks äijä, joka päästi muijan läpi ajettuaan päin punaisia valoja sanomalla. " ai ai ajoit sitten punaisiin. Mitäs nyt oikein tehdään ? Mutta kuule, koska olet niin nätisti meikannut punaisella huulipunalla niiiin eiköhän me sulle kortti anneta he heh he".

      Ketä mahtoi tarkoittaa sanalla "me". itseään ja peni*tään (s-kirjain sinne väliin)

      Kuulin tän sattumalta samana päivänä, kun päätti hylätä mun inssin rikkeen takia, joka ei voinut olla rike alkuunkaan. Toimin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tilanteessa, jossa tulin T-risteykseen ja siinä suojatie. Aivan suojatien eteen oli parkkeerattu auto -suurin osa autoa TIEN PUOLELLA- omalla kaistalle ei ollut näin ollen tilaa ryhmittyä kääntymiseen. Kaupunki aivan autio. ´"käännytään risteyksestä vasemmalla" hän sanoo. Väläytän vilkulla merkin, että ohitan pysäköidyn auton. olen siis ryömintävauhdilla vastaantulijoiden kaistalla. Kuten sanoin autio kaupunki, ei ainuttakaan autoa näkyvissä kuin yhden idiootin ja omani. Olen pysäköidyn auton vierellä nyt, en voi näyttää suuntamerkillä kaistalle paluuta, koska muuten ryhmityn suojatien päälle liikennevalottomassa risteyksessä. Sanoinko jo ettei kaupungissa ollut liikkeellä ainuttakaan autoa. Niinpä pistän suuntavilkun päälle ja lähden kääntymään vasempaan, kun inssi huutaa: NYT NYT VARO-VAS-TI TÄMÄ ON VAARALLINEN TILANNE !" Ja mä pysäytän liikkeen ja katon kysyvästi. "SINÄ ET OLE OMALLA KAISTALLA !" Vilkaisen aivan vieressäni olevaa autoa, pysäköity SUOJATIEN eteen kaistalle (renkaat oli jalkakäytävän reunakivetyksen päällä lepäämässä) ja sitten tätä äijää, että onko se tosissaan. Eihän tässä ole muuta vaihtoehtoa idiootti, ajattelen. Päätän lähteä äijän kohtauksesta huolimatta liikkeelle, koska eihän siihenkään voi jäädä. Pian olen turvallisesti omalla kaistallani ja matka jatkuu, vieläkään ei näy autoja missään. En päässyt läpi tilanteessa, jossa jokaikinen meistä olisi tehnyt saman tilannehahmotuksen kuin minä. Nielin haavojani. Koin illalla jopa tunnetta, että taisin tosiaan ajaa vain väärin kunnes tyttö samoissa pippaloissa ryhtyi puhumaan omasta iloisesta tapauksestaan.

      Niinpä väitän, että insseillä on lista, jossa ne pyrkivät saamaan kk tietyn summan verran tuloa. Siihen sisältyy nuo lisätunnit, hylätyt inssiajot. Koska Lohjalla tuo äijä päästää mun*nsa kanssa (siitä puuttui a-kirjain) tyttöjä ulkonäön eikä ajotaitojen perusteella läpi niin tuo kk-kiintiö pitää saada muualta täytettyä. Äijä siis keksii rahastaa pojilla naurettavien syiden armadalla.

      • 14+2

        Mitäs luulette että minkä takia on pystytty tekemään suomen huonoin kuski ohjelma. Juurikin näiden inssivirkailijoiden peni.sten takia.


    • 3+20

      Itse muistan sen kuinka hyvännäköiset tytöt pääsivät kerralla läpi, vaikka eivät oikeasti osanneet ajaa. Tästä olisi ihan mielenkiintoista nähdä tilastoa, että kuinka suuri prosentti tytöistä pääsee läpi ekalla verrattuna poikiin.

      Ajokorttia en ole oikeasti tässä 15 vuoden aikana tarvinnut kuin kerran ja sekin tapahtui kun ajoin ylinopeutta ja poliisi pysäytti. Jos nyt olisin menossa autokouluun säästäisin varmaan rahat ja ostaisin vain suoraan auton. Ei sitä korttia mihinkään tarvita.

    • Mummo 1950

      Vähän samalla tavalla kävi minulle. Suoritin autokoulun vasta 60-vuotiaana. Minulla oli inssiajossa krapulassa oleva eläkkeelle jäävä tupakoiva ukko (jäi eläkkeelle kuukauden kuluttua inssiajostani) Hirveä käytös, jäkätti koko ajan vieressä kaikelaisesta, esim. minun olisi syytä suorittaa inssiajo automaattivaihteisella autolla jne. Kun tiesin milloin jäi äijä eläkkeelle, tämä mummo odotteli, että haiseva krapulainen ukko ei ole inssiajossa mukana. Sittenhän se onnistui ajo.

    • kerran viel

      Siit voi aina lähtee et asiakas on aina oikees..... :) Eli jos tuntuu et kohdeltu väärin niin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ohjeiden mukaan noi pitäis mennä....,jos ei nii valitusosoite tais tulla samassa :)
      Mut lohdutukseks..... kun ite olin juniori niin naapurin emäntä sai kortin 14:sta kerralla...., ja tää on sit ihan tosi ;D

    • parenpi näin

      ajakaa siihen malliin ettei tule sanomista,,noita vastakortin saaneita on tullut vastaan ja ei näköjään haittais vaikka laittaisivat ajokoulun 2 vuotiseksi..turha itkeä että kortti maksaa ja vakuutuksetkin on kalliita..sama se on kaikille..opetelkaa ja lopettakaa itkeminen..muutes..mankan laittaminen autoon ensimmäisiin 2 vuoteen pitäis kieltää uusilta kuskeilta..säästyis nuorilta kuulo ja keskittyisivät ajamiseen paremmin..

    • vassaripaska

      me vasemmistolaiset saimme tahtomme läpi ja ajokortin hinta nousee kohisten! kohta ei tavallisten perheiden lapsilla ole varaa hankkia ajokorttia, minkä jälkeen autot häviävät ja ilmasto pelastuu. kiitos liikenneministeri merja kyllöselle, joka ajoi viimeisimmät hinnankorotukset läpi! muistaka äänestää vasemmistoa!

    • lewdöllklqwdä

      RAHASTUSTAhan se vain on

    • en ole inssi

      Aloitus oli provo tai sitten hyvin heikko hermoinen teini jolle ei saa sanoa EI.

      Todellisuudessa kuski on tehnyt lukuisia virheitä ja inttänyt vastaan - ei läpi ja näin hyvä. Itse menin kaikki kerralla läpi ilman mitään jäkätystä. Keskittyminen ja riittävät tiedot ja taidot auton sekä liikkennesääntöjen osalta - ei muuta.

      Ajokortti on osoitus ajotaidosta - ei sitä pidä antaa henkilölle joka ei osaa ajaa autoa tai tunne liikennesääntöjä - tai halua noudattaa niitä.

      • on näis eroja

        On sitä niitäkin tapauksia joissa on käynyt edellä mainitulla tavalla. Tarvitsee olla vain huono päivä tai muuten ärsyttää joku tyyppi niin saattaa tulla paljon helpommin hylätyt.

        Jotkut ovat tosin vain äärettömän tarkkoja, jolloin pikkuvirheetkin vaikuttavat. Toisille taas eivät vaikuta pienetkään virheet.


    • Autokoulusta

      Autokoulu on rahastusta. Minä urpo, kun menin autokouluun en tiennyt mitään autoista tai niiden toiminnasta. Aloitettiin ihan pohjalta ja toki aikaa meni ihan alkeisiin. Jossain vaiheessa opettaja alkoi vihjailla lisätunneista ja niitä sitten otinkin pari-kolme. Kirjalliset, sekä inssi menivät ekalla läpi, vaikka opettaja antoi ymmärtää etten ole vielä valmis. Ei opettanut kunnolla peruuttamista, eikä mäkilähtöjä. Sain ne melkein sitten itse opetella kun olin kortin saanut, mutta nyt ajan jo hyvin. Kakkosvaihe pitäis vielä käydä... ja inssissä ukko oli hiljanen jörrikkä, mutta ihan ok!

    • onnea uuteen yrityks

      Itsellänikin oli vaikea saada inssi läpi, mutta näillä kaverini vinkeillä se meni läpi:

      -pyri rauhoittumaan ajaessa vaikka tilanne jännittääkin
      -pyri jutustelemaan inssin valvojan kanssa ellei tämä erikseen tätä kiellä, ->psykologinen vaikutus, rauhoittuu eikä pysty niin tarkasti kyyläämään minimaalisia virheitä ja luo positiivisia mielikuvia
      -keskity ajaessasi siihen, että kyydissä istuva tuntee olonsa turvalliseksi
      -keskity liikennesääntöjen noudattamiseen ja kiinnitä erityistä huomiota risteysajoon ja kaistanvaihtoihin
      -tee havainnointisi "näyttelemällä" ylisuuresti, koska yleisimmät hylkäyksen aiheet ovat sellaisia, että ajaja "ei ole huomannut" jotain, kutan tässä tapauksessa kuollutta kulmaa. Pyri tekemään havainnointisi siten, ettei vieressä istuvalle jää mitenkään epäselväksi, että huomasit saman kuin hänkin vaikka et asiasta mitään sanokaan

    • EL.ak:IM

      tuplapettymys

      Vaihda autokoulua. Pyydä nykyiseltä lausunto, että olet suorittanut tarpelliset ajotunnit ect.

    • yrittäkää näin

      Jos tietää miten on ajettava, niin sanoo ääneen mitä on tekemässä, ketä väistää jne. Silloin inssi ei voi väittää, ettet ole jotain asiaa huomannut. Puhuminen ei ole kiellettyä, ja se muutenkin rauhoittaa itseä.

      Toisaalta jos on epävarma itsestään, ja toivoo ettei inssi puutu pieniin virheisiin, niin silloin on parempi olla kuin "pössihavukka" vaikkei tajua liikenteestä tuon taivaallista. Ainakin huomaa muun liikenteen, vaikkei tiedäkkää ketä pitäisi väistää.

    • huoh89

      Kyllähän noita kaikenmaailman inssinvetäjiä on olemassa, itselle sattui vanhempi herrasmies, joka ensinnäkin hyräili koko inssin aikana todella häiritsevästi. Ajo sujui kuitenkin hyvin, ja inssinvetäjä jopa siitä sanoi. Hylkyhän siitä kuitenkin tuli ja syynä käsien väärä asento. Olivat kuulemma sentin liian alhaalla.. Parasta tässä oli se, että inssinvetäjä pisti 7 lisätuntia ajo-opettelua. Autokoulussa katsoivat silmät pyöreänä ja kysyivät kuka mahtoi olla inssinvetäjä. Kerrottuani herrasmiehen nimen, autokoulun omistaja tajusi mistä on kyse, kyseinen herrasmies ei kuulemma ole uransa aikana kertaakaan päästänyt naista läpi inssistä.

      Autokoulun omistaja sitten päätti, että laitetaan mulle yks tunti lisäajoa, hän merkkaa loput suoritetuksi (ei tule niin kallis keikka ja kuulemma opettaja oli aiemmin kehunut ajoani). Sain onneksi toisen inssinvetäjän seuraavalle kerralle, joka myös kehui ajoani, mutta samalla ihmetteli, että miten en päässyt edellisellä kerralla läpi. Kyllähän tuo harmitti, kun turhaan joutui makselemaan ylimääräisiä tunteja, vaikkei niitä joutunut onneksi vetämään kun vain sen yhden. Lisäksi kortin saantia joutui odottamaan muutaman viikon, joka sitten aiheutti muutenkin harmia.

      Eipä ole tullut ajettua kolareita tai muutenkaan aiheutettua vaaratilanteita tässä viimeisten 7 vuoden aikana mitä tuo kortti on taskussa ollut. Mielestäni pitäisi melkein olla jonkinlainen valvonta tuohon inssinajoon, ettei inssinvetäjä pääse mielivaltaisesti hylkäämään ajajia, jos ei sukupuoli/naama/ihan mikä tahansa miellytä..

    • Äly hoi - missä?
    • ajattelen ja ajelen

      Ehkä et oikeasti osaa ajaa ja olet epävarma. Luota ammattilaiseen, äläkä täällä ainakaan arvostele ihmistä joka tekee työtää. Tarkista mieluummin oma ajotapasi. Itselläni meni vasta neljännellä kerralla inssi läpi. Kirjalliset meni virheittä. Näin jälkeenpäin olen ajatellut, että ihan asiasta hylkäsivät (vaikka oli pikkumokia ja niistä nurisin kovastikin), olin epävarma kuski. Silloin kun läpäisin inssin, oli mielenikin varma ja jotenkin tiesin että nyt hallitsen ajon paremmin. Inssistäni on kylläkin jo yli 30 vuotta. Ajan paljon. Yhtään sakkoa ei ole, eikä yhtään kolaria. Mutta vaikka olen jo "vanha mummeli", en taatusti ole tien tukkona. Tiedän että osaan ajaa, ja ajankin vaikka missä ja minkälaisissa paikoissa. Vaikka asun pohjoisen pikkukaupungissa, ajelen suuremmissakin paikoissa ilman pelkoa. Enkä töröttele haitalla.

      Kokemus tekee hyvän ja varman ajajan. Aloittajan pitää nyt katsoa peiliin ja luottaa inssin arvioihin, kunnioittaa hänen näkemystään. Ei ne inssit ole ajattamassa sinun kiusaksesi, vaan heidän pitää tehdä työtään. Jos osaamattoman ajajan päästää läpi, niin lopputili alkaa häämöittää sille inssillekin. Pitäisi muistaa, että hän tekee työtään. Työhän on myös tehtävä hyvin, jotta työpaikka säilyy. Helpoinhan se oli vastuuttomasti hyväksyä vain kaikki inssikokelaat ja saada kiitosta ajatettaviltaan. Mutta asiassa on se toinen puoli. Miettikääpä sitä.

    • Taxisuhari

      Kun ajatte n. 6000-10,000 km kilsaa viikossa hesassa niin tulkaa puhumaan
      kuka osaa kuka ei :) ja vauhti ei oo tärkein vaan ennakointi ;).
      P.s. ilmoitan kaikki vinkkeli ajaajat (rattijuopot)

      • ajattelen ja ajelen

        Taksisuhari puhuu asiaa.


      • kiuhrty8476

        Taxisuhari puhuu pa*kaa.
        6.000 km/viikko on 850 km/päivä on 14 tunnin työpäivänä koko ajan keskinopeudella 60 km/t.
        Älä unta näe, että onnistuisi...


      • ---

        Taksit vois pysyä vain sillä bussikaistalla ettei aina tarttis kiilata kun tulee bussi siinä kaistalla eteen.


      • ölölölölölölölö
        --- kirjoitti:

        Taksit vois pysyä vain sillä bussikaistalla ettei aina tarttis kiilata kun tulee bussi siinä kaistalla eteen.

        Taksarit vois myös opetella muutenkin autojensa hallintaa. Ammatti kuskeja, PAH!
        Ainoa mitä osataan kunnolla on taksikopeissa juorilu!


    • j mes

      Itelle tuli hylätty siitä kun auton rengas meni 55cm toisen kaistan puolelle. Mutkassa kyl tossa insissä! tahallaan keksitään virheitä että saisi vain rahastettua!!!!! mutta kun liikenteessä ajaa moni kortin omaava tekee jatkuvastin paljon enemmän tollasia turhanpäiväsiä virheitä. Ois kyl ton jälkeen tehny miele vetää moralla inssi fabuu.

      • ---

        Autokouluhan on mukana tässä rahastuksessa. Heti kun tulee pienikin virhe niin hylätään. Ja autokoulu saa lisätunneista, auton käyttö inssissä n. 250€. Uus inssimaksu 60 €


      • isovirheesi
        --- kirjoitti:

        Autokouluhan on mukana tässä rahastuksessa. Heti kun tulee pienikin virhe niin hylätään. Ja autokoulu saa lisätunneista, auton käyttö inssissä n. 250€. Uus inssimaksu 60 €

        Etkö edelleenkään ymmärrä, että tutkinnonvastaanottajalla on ohjeet, jossa on eritelty pikkuvirheet, jotka eivät johda hylkäykseen ja suuret virheet jotka johtavat hylkäykseen? Autokoulujen tilastoja tarkkaillaan, eikä varmasti opettajasi hymyillyt kun kämmäsit inssissä? Idioottimaista paskanjauhantaa sinulta ---. Etkö voisi hyväksyä sitä, ette vaan osaa ajaa liikennesääntöjen mukaan ja turvallisesti?


    • jaska4

      Joo eli inssi toisen kerran hylkyyn, perustelut oli että olen kuulemma liian varovainen. eka kerralla meni hylkyyn siitä että menin tilanteisiin liian rohkeasti pyörätiet kyllä unohtui katsomatta. Nyt kuitenkin otin huomioon kaiken kevyenliikenteen ajoin tosi hyvin ja varmasti. EN KÄSITÄ ETTÄ MITÄ VITTUA NE VAATII MULTA!!!!!!

      • 14+20

        Voisko tossa ollut käydä niin, että tulkitsivat sun liiallisen varovaisuuden epävarmuudeksi? Takalistostahan se on, kun tulee taas rahan menoa, mutta kyllä sä varmaan inssin vielä selvität. Koitat vaan ajaa rennosti kultaista keskitietä, eli jossain sen liian rohkean ja liian varovaisen välillä. Jos et mitään suurempia virheitä tehnyt, varmaan pääset läpi seuraavalla kerralla.
        Ei kai tuohon oikein muutakaan neuvoa voi antaa...


      • Hyvinge
        14+20 kirjoitti:

        Voisko tossa ollut käydä niin, että tulkitsivat sun liiallisen varovaisuuden epävarmuudeksi? Takalistostahan se on, kun tulee taas rahan menoa, mutta kyllä sä varmaan inssin vielä selvität. Koitat vaan ajaa rennosti kultaista keskitietä, eli jossain sen liian rohkean ja liian varovaisen välillä. Jos et mitään suurempia virheitä tehnyt, varmaan pääset läpi seuraavalla kerralla.
        Ei kai tuohon oikein muutakaan neuvoa voi antaa...

        Hyvinkään tutva mies hylkää inssejä mielivaltaisesti. Sillä on sellanen asenne, että ei sitä kukaan pääse inssiä ekalla tai tokalla kerralla läpi. Sillä on varmaan menny itellään inssi kuudennella kerralla läpi ja se suuttuu ku muut on parempia. Toivokaa hyvinkääläiset jotain muuta tutvaa!


    • paq

      Mut hylättii ku en pysähtyny STOP merkill vaik mun faija sano et oon nii hyvä kuski et ei mun tarvii pysähtyy. Siis niiku faija opetti mua luvill ja on tosi paljo ajanu autoo. iha natsimeininkii insseilt ku hylkää tommosest

    • miiinuli

      Kaverini on huonoin kuski jonka tiedän ,mutta pääsi inssistä ekalla läpi. Moni muu mielestäni hyvä kuski on päässyt vasta kolmannella. Että loppujen lopuks se monellako kerralla pääset läpi ei välttämättä kerro mitään sun ajotaidoista. Tietenkin inssi ei nää sua kuljettajana kun hetken mutta välillä tulee kyllä niin rahastuksen maku ....

    • puolestapuhuja

      on vielä helppoa nuorilla saada kortti mutta annas jos kyseessä on vanhempi henkilö joka on jonkin tapahtuman johdosta menettänyt ajoluvan ja joutuu inssiin ,tiedän useammankin tapauksen jossa henkilö on joutunut ajokokeeseen ja kuinka onkaan käynnyt hylky lähes sata. kuulemma näkee jo kaukaa kun nuori inssi näkee vanhemman henkilön ratissa kuinka sarvet kasvaa päähän ja simputus alkaa ,lähes aina syynä liian kova nopeus, väärin ryhmittyminen ,nykiminen ,ja vaikka mitä ,vaikka monella vuosien kokemus liikenteessä .onko näillä insseillä mitään valvontaa vai onko he täysin mielivaltaisia
      ,saako ottaa autoon ulkopuolisen valvojan? tai kameravalvonnan jolla voisi puolustaa oikeuksiaan? .voiko ajokokeen suorittaja vaatia inssin vaihdon ?
      jo -90 päästiin eroon auton katsastuksessa kilpailun myötä inhimilliseen katsastukseen miksi myös ajokokeessa, vai siirtykö tälle puolelle ne kaikki pikku hitlerit

      • lopk

        Hylätystä kokeesta voi tehdä Trafiin oikaisuvaatimuksen. Jos ajokoe on hylätty väärin perustein, Trafi kumoaa tutkinnonvastaanottajan päätöksen.
        Ja ikäkuskien kyydissä monasti istuneena voin kertoa että kyllä hyläykset tulee aivan aiheesta. Simputusta harrastettiin joskus aikanaan armeijassa, ei ajokokeissa.

        Ajaako kokenut, hyvä ja etenkin liikenneturvallinen kuljettaja esim. 30km/h- nopeusrajoitusalueella 50km/h? Jättääkö pysähtymättä Stop-merkillä lain määräämään kohtaan? Tässä esimerkkitapauksia joista poliisi olisi ottanut ajokortin haltuunsa ja lätkässy roimat sakot päälle. Näistä siis ei ajokokeessa saa hylätä? Oho!!!

        Liikenneturvallisin terveisin,
        yksi "hitlereistä"


    • arkajalankauhu

      kirjoituksesi on kuin suoraan forssan touhua ,tosi inhottava hyypiö tuo melkein "maija"

    • SiponAutokouli

      Kumi ulvo liikenne valoissa,,,,,,, ajoin sipon auto koulussa ajo inssi ja punasia päin,,,,,,, moottori tiellä sanoin saatana ja vittu et menee hermo ja oikealta ohitin ja viimenen patkeeraus katsastus konttorin pihaan ni ajoin ojaan,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ei noussu ilman apuvoumaa renkaat ilmassa. Suppo aukas kossun ja totes Ristus notta ,,,HYVÄKSYTTY j alko nauraa räkätti känni päissään.

    • Nimimerkki234537

      Sain hylyn inssissä koska en yksikaistaisella "mutkikkaalla" tiellä (80kmh) ajanut edellä ajavan ohi koska se ajoi vaihtelevasti 75-80kmh.... Inssi sanoi että aja ohi, mutta en löytänyt sopivaa kohtaa. Kun tuli sopivia suoria niin edellä oleva kiihdytti. Tästä inssi suolastui....... HUOH

      • Höpöhöp

        Höpö höpö


    • Anonyymi

      Itsellä oli toinen kerta inssissä vituiksi meni no oma moka mut virheistä pitää oppia ja itselle tuo vaikeutta se että risteys ajossa käännyin vastaan tulevien kaistalle liikaa ja auto sammui kakkosvaihteella ylämäkeen risteyksessä ja ylinopeutta oli liikaa ne kun saa korjattua niin eiköhän se kortti tule vielä tiedän se on piinaava kun joku on siinä vieressä ja ite ainakin haluun sen kortin enkä luovuta 😊

    • Anonyymi

      C-inssi hylsy kun "lähestyin tasa-arvoista risteystä liian suurella tilannenopeudella". Kävin sitten reitin omalla ajallani uusiksi läpi, eikä reitillä edes ollut tasa-arvoista risteystä. Kortti ollut jo 20v ilman ainuttakaan kolaria tai sakkoa.

    • Anonyymi

      Opetuslupaoppilaani on nyt reputtanut kahdesti - eka oli täydellinen ansa: korkea aita risteävän kadun ajoradan reunaan kolmenkympin alueella. 40v. ajokokemuksellakaan en huomannut. Pitäisi olla enemmän paikalliskolemusta? Selvä ansa!

      Toinen hylsy tuli kun kokelas ei ollut kuulemma vaihtanut kehäkakkosella riittävän nopeasti oikealle kaistalle. Oli kuulemma liikennettä, mutta vinkkari päällä ja kokelas odotti väliä… En tietty opena ollut tilanteessa mukana, mutta kuulostaa simputukselta. Lisäksi molemmat inssit luikkivat tiehensä antamatta opelle palautetta. Opetin esikoiseni 4v. sitten. Silloin kokeen vastaanottanut nimenomaan pyysi kuulemaan palautetta. No, se meni ekalla. Mielestäni palaute opelle pitäisi kuulua kokeen hintaan. Pakoon luikkiminen ei!

      • Anonyymi

        Kuulostaa ihan ajovarma Hannukselta koko tarina!


    • Anonyymi

      Tuleehan hylätty tietenkin jos ei risteyksiä löydä. Selkeät syyt. Asiakas kertoo itse jos haluaa kertoa. Palaute vaan sen hetkisestä koesuorituksesta... Ongelma syvemmällä.

    • Anonyymi

      Tässä sukulaiseni jolla ajokortti ollut 40v ja lääkäri antoi puhtaat paperit, mutta hitaan lomakkeen täytön vuoksi laittoi ajokokeeseen. Niin hylätään näennäisistä syistä. Kaivokselassa. Mitään virheitä ei tee ellei sujuvuutta katota virheeksi.

      • Anonyymi

        Jos helpon lomakkeen täyttö tekee vaikutta ja käy poikkeuksellisen hitaasti, niin tuskin selviäminen liikenteessä on riittävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos helpon lomakkeen täyttö tekee vaikutta ja käy poikkeuksellisen hitaasti, niin tuskin selviäminen liikenteessä on riittävää.

        no kun äidinkieli on ruotsi ja ei juuri täytä lomakkeita.
        on selvinnyt vuosikaudet ilman onnettomuuksia.
        tää on vain inssin haluttomuutta päästää, kun on mielestä ajettu liian kovaa risteykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no kun äidinkieli on ruotsi ja ei juuri täytä lomakkeita.
        on selvinnyt vuosikaudet ilman onnettomuuksia.
        tää on vain inssin haluttomuutta päästää, kun on mielestä ajettu liian kovaa risteykseen.

        Pyysikö lomakkeen äidinkielellään?

        40 vuotta auto ajanut voi "vanhasta muistista" todellakin ajaa risteyksiin liian lujaa (olisiko ehtinyt pysäyttää ennen risteystä?).

        Yleensä kauankin ajaneet selviävät liikenteessä osin tuurilla ja osin muiden liikenteessä olijoiden joustaessa, eikä tule vahinkoja. Olen selvinnyt liikenteessä yhtä kauan ilman vahinkoja, mutta "läheltä piti" tapauksia on tullut (useistakin kolareista olen välttynyt tuurilla ja joustamalla itse).


    • Anonyymi

      Niin valitti kyllä kun meni hieman yli niin jarruttaa. KOKEELLA EI MITÄÄN TEKEMISTÄ OIKEAN AJAMISEN KANSSA

      • Anonyymi

        Mieti jos matkustajan puolella oleva ei olisi jarruttanut ja oikealta tulee lapsi pyörän kanssa?? "Kuljettaja" vaan jatkaa matkaa... Jotain vikaahan ajamisessa on jos lyhyen itsenäisen suorituksen aikana tapahtuu tuollaista. Ei kannata vielä varmaan päästää ajamaan muiden sekaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieti jos matkustajan puolella oleva ei olisi jarruttanut ja oikealta tulee lapsi pyörän kanssa?? "Kuljettaja" vaan jatkaa matkaa... Jotain vikaahan ajamisessa on jos lyhyen itsenäisen suorituksen aikana tapahtuu tuollaista. Ei kannata vielä varmaan päästää ajamaan muiden sekaan..

        Niin siis kuljettaja jarrutti ei matkustaja.... Mutta inssi nillitti, että ei pysy nopeudessa joutuu jarruttamaan.


    • Anonyymi

      Kuinka moni ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Hän on tarkka ja kohtelias - Inssi kyykyttää.
      Mutta turha kommentoida tänne.

    • Anonyymi

      Oliko se tosiaan noin vai mita "unohtui" kertoa!
      No tulevaisuudessa tutkintoajoneuvoon tulee kamera valvonta, niin totuus löytyy sieltä...

    • Anonyymi

      Itellä oli mönkkärin inssi tänään ja se hylättiin sen takia että mulla jääty kädet ja en sitten sen takia pystynyt ajamaan kovempaa. Valitteli sitten jonosta joka kertyi perään. Myös väitti että en mukas katsonut jossain risteyksessä oikealle vaikka käänsin päätä kyllä jokaisessa risteyksessä. Puhui myös tosi töykeästi ja sekavasti

    • Anonyymi

      Jotenkin tuntuu että tuo ryhmitys jää nykyään opettamatta.
      Jopa (oliko se aken vai ajovarman) videolla jossa opetettiin vasemmalle kääntyminen jäi ryhmittyminen tekemättä.
      Ensinnäkin jos vasemmalle kääntyjä ei ryhmity niin takana tulijat eivät välttämättä näe vilkkua ja voivat tehdä päätöksen ohittamisesta.
      Eli ryhmittyminen on oman ja muiden turvallisuutta lisäävä tapahtuma.

      Itse opetusluvalla opettaneena olen aina korostanut ryhmittymistä.
      Ryhmittyminen autolla ei välttämättä ole kuin 0,5m siirtymisestä mutta sekin on tarpeeksi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe