Selincro ja sen käyttö

Pinklady47

Taustaa: olen 47-v nainen ja aina juonut humalahakuisesti, kuitenkin niin että työ ja ihmissuhteet ovat säilyneet. Vaativan työni hoidan esimerkillisesti ja harrastan paljon liikuntaa sekä muutenkin pidän itsestäni hyvää huolta. Ainut pahe on alkoholi. Tyypillisesti nykyään juon kerran viikossa muistin pois tai ainakin melkein, ja parina iltana 1-2 olutta. Joskus myös juominen jatkuu seuraavana aamuna jos siihen on tilaisuus, ja lomalla saattaa mennä 10 annosta/pv ihan tissutellen. Toki lomalla on myös selviä päiviä ja vuoden 52:sta viikonlopusta ehkä viisi tulee vietettyä selvinpäin (joulu, flunssa, joku virallinen juhla).

Vaikka alkoholinkäyttöni 'vasta' kolkuttelee suurkulutuksen rajoja niin olen nyt aloittanut selincron käytön useastakin syystä.

Ensinnäkin terveys on alkanut huolestuttamaan; on alkanut ilmaantumaan outoja onnettomuuksia ja kaatumisia niin että jälkien peittely töissä on ollut vaikeaa, ja mikä vielä pahempaa, kuuloharhoja useamman päivän alkon käytön jälkeen.

Toinen iso syy on ajankäyttö; harmittaa kun kaikki aika menee juomiseen tai siitä toipumiseen. Ja kaikki mukavat jutut, niinkuin matkat, risteilyt, grilli-illat. terassikäynnit, bändit, baareilut, on sitä samaa tokkuraista juomista josta ei muista mitään. Selvinpäin muiden seura ja kaikki ärsyttää, vähentäminen ei onnistu ja poiskaan mukavista jutuista ei haluaisi olla. Eli?

Joten hain selincro-reseptin. Yksityinen yleislääkäri ei suostunut kirjoittamaan vaan käski hakeutumaan päihteisiin erikoistuneen psykiatrin vastaanotolle. Häneltä sain helposti 120 pillerin reseptin. Vastaanotto labrakokeet 180e ja 7 pilleriä 41e (isompia ja halvempia pakkauksia ei apteekissa ollut).

Ensimmäisen kokeilun jälkeen sanoisin että toimii! Sen sijaan että olisi juonut 13 pulloa olutta, join 6 ja juominen loppui kuin itsestään. Kuitenkin olin mukavassa pienessä humalassa, joka tosin oli vähän erilainen, kirkas ja selkeä, eikä ollenkaan tokkurainen. Itse asiassa toimi niin hyvin että epäilyttää.

Haittapuolena voisi sanoa että nukkuminen oli huonoa, vaikka on se tosin kännissäkin. Ja toinen suurempi haittapuoli on epäilys siitä miten tämä vaikuttaa aivoihin, koska olotila muistutti alkon ja jonkin huumeen/lääkkeen yhteisvaikutusta. No, alko todistetusti on jo vaikuttanut hyvin negatiivisesti aivoihini.

Eli ehdottomasti aion jatkaa selincron käyttöä!

58

12563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka41v_

      Hyviä kokemuksia täällä myös. Otan selincroa, jos tulee avattua kaljapullo keskellä työviikkoa. Viikonloppuisin sallin itselleni selincro -vapaan juomisen. Jotenkin vaan tuo kokonaiskulutus pitää saada pysyä kohtuullisena (alle 15 viikossa).

    • Juoppoontuva

      Kiitos että kerroit kokemuksistasi. Olen itse 35v mies, jonka tilanne on käytännössä ihan samanlainen. Jopa noita onnettomuuksia myöden.

      Mistä tuollaisia psykologeja sitten löytää? Miten varasit ajan? Asun itse Helsingissä ja työterveyshuolto on Diacorissa, enkä usko että sielläkään saa yleislääkäriltä reseptiä.

      Aihe on hyvinkin ajankohtainen. Haluaisin hakeutua vastaanotolle mahdollisimman nopeasti, koska lomakin on meneillään ja juomiskynnys sitä kautta entistä alempana.

      • fiilis%

        Diacorista saa kyllä reseptin:) ainakin ihan työterveyslääkäriltä, itse just hain tänään ja innolla odotan että pääsee *kokeilee*toimiiko


    • no more krapuladays

      Eli etsit kaiken maailman kävelykeppejä oikeuttaaksesi edelleen juomisen? Kannattaa mennä terapiaan ja selventää itselleen, mikä ns.'janottaa' ja laitaa juomaan. Huono itsetunto, häpeä, suru, hyväksikäyttö...?
      Hae apua itsellesi muualta kuin lääkepakkauksesta. Kun olet selvinnyt tapajuomisesta pois, voit rennosti lähteä 'juhlimaan' ilman pakkojuomista. Koettu ja nähty. Kahdeksatta vuotta olen selvin päin. Aikomustakaan 'kokeilla' juomista ei ole.
      Yritin toki raitistua eri tavoin useampana vuonna ennen totaalista lopettamista, ja suosittelen, että lopetat kerta heitolla, koska voi mennä vuosia, kun kokeilet sitä sun tätä kohtuukäyttäjäksi opetellessasi ja tulet huomaamaan, että ajaudut kuitenkin vain syvemmälle juomisen kierteeseen. Rahasi menevät hukkaan tuon lääkkeen kanssa.

      • sanan julistajia

        Heh, tyypillinen kuivahuikkalaisen kirjoitus. Alan ymmärtää myöskin palstan
        tietynlaisia "häiriköiksi" leimattuja, jotka hyökkäilee kuivahuikkalaisia vastaan.
        Vaikka se aine onkin lahottanut ne aivot jo melko kypsään kuntoon,
        eikä minkäänlainen alkon käyttäminen itselle sovi, voisi myös antaa toisten
        hakea sen oman tapansa ilman näitä messuamisia, tämä on ainoa oikea
        tie ja kaikki muut ovat vääriä.


    • Pinklady47

      *No more krapuladays'lle sen verran että siinä on taas joku joka ei tiedä TÄSTÄ asiasta mitään vaikka ehkä juomisesta jotain tietääkin. Mielelläni kuulisin kommentteja ihmisiltä jotka ovat tutustuneet tähän lääkkeeseen.

      Siksi kerroin tarinani koska meitä tässä tilanteessa olevia on paljon, ja arvelin että jollekin muulle saattaisi olla hyötyä tästä lääkkeestä.

      Juoppoontuva: Aika pitää tilata psykiatrille koska vain hänellä on reseptinkirjoitusoikeus. Itse soitin Mehiläisen ajanvaraukseen ja sieltä minulle etsittiin nimenomaan päihteisiin erikoistunut psykiatri, sitä ei lue netissä. Periaatteessa ensin pitää olla kahden viikon seurantajakso jolloin potilas merkitsee alkon käytön muistiin. Itse olen tehnyt sitä jo viimeiset viisi vuotta ja kerroin sen tarkalleen lääkärille ja hän uskoi. Lisäksi pitäisi mennä aika ajoin 'psykososiaaliseen tukeen', mutta kukapa siihen voisi pakottaa. Ne keillä on kanttia saa varmaan kaiken tämän ilmaiseksi päihdeklinikalta.

      • Lääkettäkin kokeillu

        Asenteesi on syvältä.


    • Pinklady47

      Mistä näitä pessimistisiä kiukuttelijoita riittää joka ketjuun? Jos olet kokeillut Selincroa niin kiirettä on pitänyt koska sehän tuli vasta markkinoille.

    • vedetään sitten

      Luin nuo "edellytykset" millä selincroa saa, eli pitäis olla suurkuluttaja. näin tipautellaan satunnaiset, kerran pari vuodessa naulanpäähän vetäjät

    • Googlettakaa

      Korjailen vähän muutamia asiavirheitä:
      - Omalääkäri, työterveyden lekuri, mikä tahansa yleis- tai erikoislääkäri voi kirjoittaa reseptin jos hänellä vain on reseptinkirjoitusoikeudet. Eri asia on sitten se, että kun osa lääkäreistä on aika selälleen kaatuvia tyyppejä niin eivät oikein tykkää siitä että asiakas/potilas itse päättäisi hoidosta ja lääkityksestä ja käy lähinnä hakemassa lekurilta sen tarpeellisen reseptin. Eli ekan lääkärin kieltäytyminen ei ollut kiinni siitä ettei hänellä olisi ollut oikeutta kirjoittaa reseptiä vaan jostain muusta.
      - EMA:n myöntämässä lääkeluvassa on maininta psykososiaalisen hoidon tarpeellisuudesta. Kyseinen ehto liittyy siihen miten lääkettä voi markkinoida, ei siihen, miten sitä voi määrätä. Hoitovastuu on lääkärillä ja hän tekee itsenäisesti omat päätöksensä siitä mikä on potilaan/asiakkaan kokonaistilanteen kannalta paras ratkaisu.
      - Ei tarvitse olla suurkuluttaja saadakseen reseptin. Riittää että touhu lähtee joskus lapasesta eli tulee juotua juomiskertaa kohden enemmän kuin olisi fiksua, hauskaa, turvallista tai asiallista.
      - Lääke on aika turvallinen. Sillä on jopa masennusta pienentävä vaikutus. Ei tiedetä miten ja miksi mutta hyvin todennäköinen selitys on se, että alkoholismi ruokkii masennusta ja juomisen väheneminen taas poistaa sitä.
      - Juomisen vähentäminen voi olla tie juomisen lopettamiseen. Noita kahta asiaa ei pidä nähdä toisiaan poissulkevina.
      - Jokainen vähentämistä ja lopettamista auttava kävelykeppi on hyödyllinen asia.

      • Kaikilla ei onnistu

        Juomisen 'syynä' voi olla myös jo alunperin hoitamaton masennus. Joten miksi lotrata alkoholin kanssa, kun jo näkyvät/todetut vauriot ovat olemassa?
        Alkoholi on kesushermostoon vaikuttava myrkky.


    • LääkeAlkoRiippuvuus?

      Kannattaa myös miettiä vähän elämäänsä eteen päin... mitä esim. viiden vuoden päästä? Aiotko vetää lääkettä loppuelämäsi voidaksesi juoda? Jätätkö lääkkeen jossakin vaiheessa pois, jos se aiheuttaa sivuoireita? Ja palaatko juomaan kuten ennen ja annat juomisen viedä?
      Olisiko parasta todeta jo tässä vaiheessa, että alkoholi ei sinulle sovi?

      Kerropa rehellisesti esim. muutaman viikon päästä miten sinulla menee tai palataanko juomisesi laatuun ja määrään esim. muutaman vuoden kuluttua?
      Missä ja minkälaisessa tilanteessa näet itsesi muutaman vuoden kuluttua?

    • oikotie onneenko

      Minä tiedän ihmisiä, jotka ovat juoneet vuosikymmeniä, vaihtelevia määriä
      alkoholia ja ovat eläneet n. 80 vuotiaaksi. Esim. se kossupullo viikonloppuna
      tyylillä, joskus vähän sitten lisääkin. Näitä käyttäjiä on oletettavasti paljon,
      kuusinumeroinen luku.
      Jos on pariskunta jossa molemmat juo, tai vain toinen juo reippaasti pääasiassa
      viikonloppuisin ja työelämässä kuitenkin mukana ja se vaimo saa jotenkin sen
      miehen houkuteltua tuon selincron käyttöön, niin sehän tutkitusti vähentää
      sitä käyttöä.

      Tähän on turha taivastella, että ainoa oikea tie on täysraittius, ei nämä hemmot
      lopeta jokatapauksessa sitä viikonloppu kiskomista. Ne vetää sitä ainetta
      kaksin käsin viikonloppuisin ja jossain pirskeissä lisäksi kuitenkin.

      Eli sitä ainetta kaadetaan naamaan säännöllisesti vaikka olis mikä, eikä loppua
      näy, eikö tällaisissa tapauksissa ole kuitenkin parempi jos vaikkapa tämän
      selincron avulla se keskimääräinen 14 -20 annoksen viikonlopputahti laskee
      sinne 6 - 8 annokseen viikonloppua kohden?
      Pysyykin sitten jatkossa vuosikausia alemmalla tasolla, kenties sitten aikaa
      myöten johtaen siihen täysraittiuteen.

      Turha myöskin hölistä aineen haitallisista vaikutuksista aivoihin, viina tuolla
      tavalla käytettynä vaikuttaa joka tapauksessa jotenkin.
      Sisuskaluille rasitus on myöskin ymmärtääkseni tällä tavalla vähäisempi.

    • Pinklady47

      'Lääkealkoriippuvuudelle':
      Nimenomaan mietin elämääni viiden vuoden päästä ja tulin siihen tulokseen että jotain olisi tehtävä. En ymmärrä niitä joiden mielestä 'parempi vanha huono kuin epävarma hyvä'.
      Jokatapauksessa se tosiasia että tällä viikolla osallistuin kahteen grilli-iltaan peräjälkeen niin että ekana iltana join 6 pulloa olutta ja toisena 7 on minulle äärimmäisen positiivinen asia, kun yleensä menee noin 12/ilta. Aamulla oli mukava herätä, siivoilla ja lähteä kauppaan. Ja on tilanne mikä tahansa viiden vuoden päästä niin tämä viikko ainakin oli hyvä.

      'Googlettakaalle'
      10 pistettä ja papukaijamerkki asiallisesta informaatiosta! Ensimmäinen lääkäri olisi tosiaan voinut kirjoittaa reseptin mutta ei halunnut koska sanojensa mukaan ei tiennyt lääkkeestä tarpeeksi.

      Edelleen olen sitä mieltä että selincro on hyvä lääke vaikka se vähän humalan luonnetta muuttaakin. Ja sen käyttöön tarvitaan oma luja motivaatio koska vain otettu lääke auttaa.

      Yksi uusi haittapuoli (josta joku muukin mainitsi toisessa ketjussa) ilmeni viimeisimmällä kerralla: ripuli, joka alkoi yöllä ja jatkui aamupäivän. En tiedä mistä johtui, ehkä siitä että yleensä illan ohjelma on edennyt seuraavasti: Klo15 ruokaa, klo18 selincro ja klo19 viinaa. Nyt viimeksi mentiin kaavalla klo15 olut, klo16 selincro lisää alkoholia ja klo18 ruokaa ruokajuomat. Kokeilut jatkuu..

      • asiantuntija.

        Kyllä Selincro toimii pitkäaikaisessa käytössäkin, ei siihen muuten myyntilupaa olisi saatu. Tutkimukset olivat 6 -12kk pitkiä Selincron osalta. Suolistosi on varmaan huonossa kunnossa. Itse sain terveen paperit suoliston osalta, muuta kun rupesin detox-kuurille, joka kesti vuosikausia, niin yhteensä 26 viikkoa olen ripuloinut, tuli aina 4-6 viikon jaksoissa. Itse en alkoholia ole juonut, olen elohopean uhri.


    • Pinklady47

      Ensi viikolla olis festarikeikka ja se pitää suorittaa nyt luomuna kun tuli tuo ripuli-ongelma. Festareillahan on vessa-pula muutenkin. Mitenköhän käy?

      a) Lääkkeen muisto elää ja alkon kulutus kohtuullista lähes itsestään
      b) Selvien aamujen muisto houkuttaa yrittämään parhaansa jotta alkon kulutus pysyisi kohtuudessa
      c) Vedetään huolella koko edellisenkin viikon edestä

    • Elämäntaparemontti 1

      Muut varmaankin huomaavat sinun selkoilevan lääke- ja alkoholipierussa... Ehkä et ole vielä juonut tarpeeksi, tullaksesi järkiisi, ettet osaa tai pysty yksinkertaisesti käyttämään alkoholia 'tavallisten ihmisten tapaan'?
      Olisko tilanne vähän kuin, että sulla on vasta-aineet omasta takaa heikoilla alkoholin suhteen.
      Tarinasi kuulostaa niin surullisen tutulta. Osa pääsee onneksi jaloilleen, osa (suurin osa) jää kuitenkin nilkuttamaan. Toivon sinun tajuavan tilanteesi ja haet ammattiapua muualta kuin lääkepurkista. En tarkoita toveriseuroja yms. hihhulijoukkoja.

    • Vapaa 20 vuoteen

      Suosittelen: hakekaa lääke, jos haluat lopettaa. Ehdottomasti. Alkoholismiin ei ole muuta lääkettä kuin Selincro tällä hetkellä. Turha jauhaa mistään ammattiavusta ym. ei sellaista ole. Olen itse jo vuosia halunnut vapautua alkoholiriippuvuudesta, nyt se onnistuu. Mutta vain jos itse haluaa. Tuntuu ihmeelliseltä viettää iltaa selvin päin. Ei ole juomisen pakkoa, ei kova kiire lähikauppaan ennen klo 21 kaljaa hamstraamaan. Alkoholistilla ei ole elämää ilman alkoholia. Kaiken toiminnan motiivina on alkoholi. Aina on hyvä syy juoda...

      Selincro vaikuttaa siten, ettei kaljaa tee edes mieli. Voin kävellä alkon ohi ostamatta viiniä, voin käydä ruokakaupassa ostamatta kaljaa. Niin merkillistä.
      Motiivin on oltava kova: kalliilla rahalla yksityislääkärille ja kallis lääke (leimautuminen alkoholistiksi). Omalla paikkakunnalla reseptin sai helposti ja lääkkeitä saa ostaa eikä mitään seurauskontrollia ole.
      Hienoa, että tämä lääke keksittiin, pitäisi saada kaikkien ulottuville!

      • Vapautunut tabuitta

        Palataapa asiaan sitten kun lopetat lääkkeen ottamisen? Jookos?
        Vai aiotko nauttia loppuelämäsi lääkkeen sivuvaikutuksista?


      • juoppo

        Mitä vikaa on siinä, että nappuloiden avulla onnistuu, jos se ei muuten onnistu?

        Sitä paitsi Selincroa otetaan vaan silloin kuin on riski juoda, ajan myötä se ei todellakaan ole joka päivä


      • bjornwille

        Uskoisin et alkoholi tuhoaa enemmän ku hyvä elämänvivahde selincron avulla. Sain reseptin tänään ja aion kokeilla. Kevättä rinnassa! :D


    • Pinklady47

      Kyllä ehdottomasti aion palata asiaan! Kun olen alkanut pitää täällä tavallaan päiväkirjaa. Saatan tosin vaihtaa jollekin asiallisemmalle foorumille.

      Lääkkeen sivuvaikutukset (=unettomuus, ripuli) liittyy ainakin käyttöohjeen mukaan aloitusvaiheeseen, joten niiden takia ei kannata lopettaa. Muutenkin sitä on tarkoitus syödä ehkä 1/viikko joten en näe sitä kovin ongelmallisena. Eikä aavistustakaan mitä teen joskus tulevaisuudessa mutta nyt tämä tuntuu tosi hyvältä vaihtoehdolta.

      Muuten, kun näitä palstoja lukee, ei voi välttyä vaikutelmalta että juomisen lopettaminen tekee ihmisestä kiukkuisen, ilottoman ja joustamattoman besserwisserin. Ei kovin houkutteleva tulevaisuudenkuva. Ei tietysti ole alkoholisoituminenkaan. Ehkä tämän takia niin moni yrittää alkaa kohtuukäyttäjäksi.

    • Lässytön lady

      Kiukkuisiis ja asiatieto ovat kaksi aivan eri asiaa.
      Lukijan päässä se teksti muuttuu miksi sitten milloinkin muuttuu.
      Suoraan kun sanoo tosiasioita, niin voihan sitä lukija luulla, että kiukuisesti sanotaan/kirjoitetaan.

      Miksi lässyttää sulosanoja näinkin tavallisesta asiasta kuin juoppous?
      Juoppoja on ollut aina ja aina tulee olemaan.
      Täytyy vain olla aika karski ja suora jos aikoo saada elämänsä raiteilleen.
      Valehtelu ja pelko sekä turhan lässytys ne ovatkin aikalailla ne suurimmat murheet juopotellessa kaiken muun murheen lisäksi.

    • Pinklady47

      Festarit käyty. Teinkin sitten niin että otin selincron edellisen päivän aamuna koska olin ollut huomaavinani että se vaikuttaa pidempään kuin mitä ohjeessa sanotaan.

      Lopputulos: 9 annosta alkoholia 7 tunnin aikana. Hauska ilta bändejä kuunnellen, suurimman osan aikaa ihan lavan edessä kun ei tarvinnut olla koko ajan tankkaamassa. Ei ripulia eikä unettomuutta.

      Juuri tätä olen kaivannut:: Kun mennään tekemään jotain, esim kuuntemaan bändiä, niin sitten kuunnellaan bändiä ja siinä ohessa vähän juodaan. Eikä toisinpäin.

      Ensi vkl on 60-v päivät ja ajattelin noudattaa samaa systeemiä.

    • Pinklady47

      Yllättäen päivä terassilla kun oli niin hyvä ilmakin: Lääkkeenoton jälkeen 8 annosta alkoholia kuudessa tunnissa ja aikaisella bussilla kotiin, kun tuntui siltä että kyllä tämä tuli jo nähdyksi. Ei mitään vatsaoireita mutta nukkuminen heikohkoa vaikkakin riittävää.

      • Ajatus vain

        Oletko mielestäsi päässyt tavoitteeseesi? Minusta juomistahtisi on vieläkin aika kova.

        2pv sitten kirjoitit juoneesi 9 annosta. Nyt taas 8 annosta. Molemmat menevät kertakäytön riskirajan yli.

        Olen huolestunut lähinnä siitä, että totut käyttämään lääkettä sinä kuuluisana keppihevosena. Että voi muka lähteä vapaasti terassille ja antaa lasien liikkua, kun lääke kuitenkin pitää kontrollissa. Tuloksena on kuitenkin taas se 8 annosta alkoholia..? Mitäs jos seuraavaksi joisikin siellä terassilla muutakin kuin alkoholia, tai keskisi vaikka muuta tekemistä? Ehkä se määrä olisikin sitten vain 2-3 annosta?


    • Pinklady47

      Varmasti norminäkökulmasta juomistahtini on edelleen turhan reipas, mutta itselleni se, että juon kerrallaan vain yksinumeroisia lukuja on on aivan uusi ja joka kerran hämmästystä herättävä asia. Ja nautin siitä suunnattomasti! Siksi siitä on kerrottava täälläkin.

      Yleensä tietenkin alkoholinkäyttö keskittyy vain viikonloppuihin mutta näin lomalla tilanne on toinen. Ja kertakäytön riskiraja on jotain mille suurin osa kohtuukäyttäjistäkin naureskelee. Vaikka ei ehkä pitäisi.

      Itse en olisi ollenkaan huolissani siitä että lääkettä tulee käytettyä 'sinä kuuluisana keppihevosena' ; sehän on nyt jo vähentänyt minunkin juomistani usealla kymmenellä prosentilla. Ja lisäksi antanut ihan uutta näkökulmaa koko juomistapahtumaan, joten en hämmästyisi yhtään jos kokonaiskulutukseni vähenisi toisen mokoman ilman sen kummempaa ponnistelua.

      Nimittäin yksi lääkkeen vaikutuksista on se että se saa aikaan noin 15 min viiveen alkoholin vaikutukseen. Eli kun kulautat nyt alas pitkän hörpyn olutta sen humalluttava vaikutus alkaa vasta vartin päästä. Kuulostaa pieneltä asialta mutta merkitsee paljon käytännössä.

    • juomat loppui

      Kysymys, kirjaatko ylös juotujen alkoholiannosten määrän aina kun otat?

    • Pinklady47

      Kyllä, olen tehnyt sitä jo vuosia ja siitä on tullut tapa. Niinpä nyt on helppo vertailla määriä ja se 8 annosta tuntuu saavutukselta, vaikka ylittääkin kertakäytön riskirajan.

      Lasken myös muistiinpanojeni pohjalta keskimääräisiä viikkokulutuksia. Esim vuonna 2008 keskimääräinen viikkokulutukseni oli 13,2 annosta/viikko. Sen jälkeen linja on ollut nouseva, esim 2011: 15 annosta/viikko, 2012: 15,3 annosta/viikko. Eli käyttö on lisääntynyt koko ajan ja riskiraja on lähellä. Nyt on kiva nähdä miten tämä lääke vaikuttaa vuoteen 2013.

      Tällasia me numerofriikit ollaan..

      • Mulla ollu viikkokäyttö 90 annosta.. sain selincroreseptein tänään. Tekee varmaan Gutaa! :D


    • Pinklady47

      60-vuotispäivät vietetty. Ei selincroa edes ennakoivasti ja laskeminen epäonnistui koska kaikki juotava epämääräistä; alkudrinkki, viiniä, boolia.. Olosta päätellen vanha tuttu 12 annosta meni. Kaikkinensa hauska ilta eikä muistikatkoja tai isompia möhläyksiä.

      Tästähän vois päätellä että mihin sitä lääkettä tarvii kun noin hyvin sujuu ilmankin, mutta tällä kertaa olikin tuuria. Lisäksi seura oli tuttua ja alkonkäyttö ennemminkin suotavaa joskaan ei pakollista.

    • Pinklady47

      Viikon saldo: Keskiviikkona 1 saunaolut ja lauantaina porukalla syömään ravintolaan jossa 2 isoa lasia viiniä. Klo 10 kotiin eikä minnekään jatkoille, itsellekin yllätykseksi. Eikä myöskään lääkitystä.

      Siis viikon saldo: 5 annosta

      • Lopettanut jo

        Hyvä, hienoa, jos tajuat, että vähentää ja ehkäpä lopettaa voi, ilman lääkettäkin.
        hyvää matkaa, ja jos repsahdat taas ryyppäämään kuten ennen, aloita alusta. Joskus 'onnistuminen' voi vaatia / vaatii useampaa yritystä.


    • sober46

      Mikä on tilanteesi Pinklady47?

      • Saisikohan reseptin

        Tosi hyvin näyttää tuo uusi lääke toimivan Olen itsekin nainen, jolla alkon käyttä menee välillä liiallisuuksiin. Nimenomaan kertakäyttö siis. Viikossa juon 1-2 kertaa, eli juopottelu ei ole jokapäiväistä, eikä itse asiassa häiritse työtäni, talouttani tai ihmissuhteitani.

        Olen kuitenkin huono ottamaan kohtuudella, eli esim. vain 3 lasia viiniä illassa. Koko pullo menee helposti, ja siihen vielä pari olutta päälle.

        Voikohan näin "vähällä" juomismäärällä edes saada reseptiä? Vaikka ei tuo mielestäni mitenkään vähän ole, varsinkin jos juo parina päivänä peräkkäin. Inhoan krapulaa ja siitä aiheutuvaa väsymystä ja saamattomuutta. En halua kuitenkaan absolutistiksi, vaan nauttia alkoholia kohtuudella. Nyt se ei oikein onnistu.


    • Pinklady47

      Saisikohan reseptin: Mielestäni tämä lääke on paras vaihtoehto juuri niille joilla on taipumusta liialliseen kertakäyttöön. Ja oma motivaatio tarvitaan koska lääke pitää ottaa. Jos alkoholisoituminen on edennyt liian pitkälle, motivaatio usein puuttuu. Lääkäri arvioi lääkkeentarpeesi oman kertomuksesi perusteella joten voihan sitä käyttöä vähän liioitella. Itse sain reseptin kertomalla että juon sen 15 annosta per viikko ja olen huolissani kerta-annosten suuruudesta koska muistin menetyksiä ja pieniä onnettomuuksia on alkanut sattua.

      Viikko 30: 14 annosta eikä taaskaan lääkettä mutta silti kaikki meni ok. 50-vuotispäivillä 9 annosta ja ajoissa kotiin, osittain koska ei ollut vaihtoehtoja. Ja parina iltana terassilla AUTOLLA juoden parit. Auton olis voinut jättää parkkiin ja mennä taksilla kotiin mutta kun ei näkynyt tuttuja niin parempi vaihtoehto voitti.

      Viikko 31: 40 annosta (tai vähän enemmän) johtuen neljän päivän matkasta halvan viinin maahan. Lääkettä ei uskaltanut ottaa vatsavaivojen pelossa. Joka päivä 10 annosta noin silmämääräisesti mitattuna. Luultavasti vähän yli. Viinat tuli juotua tasaisesti pitkin päivää joten varsinaista reipasta humaltumista ei ollut. Illalla olis helposti voinut jatkaa juomista mutta (onneksi) kaikki paikat meni noin klo 10 kiinni.

    • LisbetNiiranen

      Hei,

      en kirjoita nyt tuosta lääkkeestä vaan ihan omatekoisesta juomaboikotista. Olen 53-vuotias nainen ja juonut lähes joka ilta viimeiset 10 vuotta noin 1 - 1,5 pulloa valkoviiniä. Työni ei ole tästä kärsinyt, mutta ulkonäkö kyllä. Painoa on tullut rutkasti lisää.

      Nyt viikko sitten lauantaina laitoin korkin kiinni. Aloitin uudessa työpaikassa 1.8. ja halusin alkaa elämän puhtaalta pöydältä. Arkijuominen on jäänyt, mutta viime lauantaina meni se tavallinen satsi ja vähän ylikin mökillä. Mutta sitä ei lasketa.

      Ihmeen helposti juomisen pystyy lopettamaan kun on motivaatio ja syy lopettaa.
      Nyt odotan sitten innolla, milloin juomisen vähentäminen alkaa vaikuttaa ulkonäköön. Olen vähentänyt myös syömistä huomattavasti.
      Sillä kai sillä jokin merkitys on, jos nykyisin ottaa yhtenä iltana seitsemän illan sijaan viikossa.....???? Onhan?

    • Pinklady47

      Sillä on valtava merkitys! Oletko onnistunut jatkamaan samaan malliin?

    • UteliasAatu

      Miten menee lääkekuurilla Pinklady47? Onko mopo pysynyt hallinnassa?

    • pinklady47

      Kiitos kysymästä! Työt alkoi ja lääkkeillä pelaaminen loppui kun ei enää jaksanut paneutua asiaan. Se mikä jää jäljelle, on ainakin ihan uusi tietoisuus koko asiasta. Ja pilleripaketti kaappiin. Lisäksi aion niitä hakea lisääkin kunhan 3 kk on kulunut. Tuntuu turvalliselta tietää että apu on tarvittaessa lähellä.

      Viime viikot alkon käyttö on pysynyt kohtuudessa luomumenetelmällä, eli ei ainakaan muistikatkoja tai salaperäisiä onnettomuuksia. 2annosta/krt olis kyllä tarkoitus vähentää vielä.

      Vko32: 11 annosta terassilla klo 16 -24 välisenä aikana
      Vko33: myös 11 annosta baarissa klo 18 - 02
      Vko34: 6 annosta yhteensä, 3/krt saunomisten yhteydessä

    • silposki

      Kyllä nuo määrät näkyy naamassa lähellä 50 v. kun ollaan. Onneksi lopetin alkon kanssa jatkuvan läträämisen jo alle 40 v.

    • 50seontäällä

      Elämä näkyy naamassa kun on 50-v, mutta en silti ajatellut sitä lopettaa. Lihotuskuuri olis paikallaan, siloittuisi nuo rypyt...

    • eyeyeyyey

      säälittävää vetää lääkkeitä.
      kyseessä on samanlainen mielialalääke kuin muutkin.
      vaikuttavat dopamiiniin ja serotoniiniin ja niiden lääkkeiden sivuvaikutus on tunne-elämän ja ilmaisun tylsistyminen.otan osaa.
      itse juon viinat viinana ja antibiootit antibiootteina.

    • atomi

      Itsellenikin lääkäri kirjoitti Selincroa. Luettuani kokemuksia, alan uskoa sen vaikutukseen. Ainakaan se ei voi pahentaa kaltaiseni "päänkolhijan" tilaa. Tosin hintava lääkehän tuo on, mutta yksi 50 euroa kuluu kaljoihin kapakkoineen kevyesti ryypätessä.

      Ja mitä sivuoireisiin tulee, ainakin itselläni ryyppyjaksoja seuraavat krapulapäivät masennuksineen ja valvomisineen sekä saamattomuuksineen ovat sellaisia, että tuskin mikään lääke saisi aikaan vastaavia.

      • öjheug

        Kyllä minäkin pidän turvallisempana ottaa lääkettä silloin tällöin jos se vähentää kertakulutusta ja tapaturmia. Onko muita Selincron käyttäjiä, uusia kokemuksia? Kukaan käyttänyt pidempään, säilyykö vaikutus?


    • räpättäjä

      Hei olen vasta aloittanut lääkkeen oton ja haluaisin tietää miten teillä lähti menemään, itse nukuin huonosti ja sätkyilin paljon, mutta luin sitten että kuuluu alkuoireisiin, on motivatio korkealla tämän lääkkeen suhteen, kirjoitan sitten kun olne käyttänyt enemmän.

      • HYGF

        oletko siis jo kokeillut lääkettä, vähensikö kertajuomista? Itse vasta harkitsen reseptin hakua


    • räpättäjä

      Hui kauheata mitä tekstiä, ex tissuttelija, ihan asiallisesti kysyin aiheesta, mutta jos jollain on paremmin että osaa vastata, ASIALLISESTI.

      • HYGF

        Voi olla että asiallinen keskustelu onkin tuolla alkoholismi-palstalla, tämä taitaa olla Club Scoop. Sinne siis.


    • räpättäjä

      Hei kirjoitan taas, otin lääkkeen pari tuntia ennen alkoholin ottamista, ja oli miellyttävämpi olotila ei ollut raskas olo kuinka lonkerosta tulee, ja pidentyvät tauot, juomisen välillä tulee, huomaan tekeväni muutakin, oli yllätys ja positiivinen , tunnen että tästä taitaa olla minulle apua, siis katsotaan ja kuunnellaan .

    • Kärsii

      Hei, ikäväkseni joudun kertomaan, että miehelläni selincro ei toimi. Juu, ottaa kyllä pillerin, ainakin viikonloppuisin kun olen näkemässä, muta kaljaa menee samaan tahtiin kuin ennenkin. Lisäksi konjakkia iltaisin saunakaljan lisäksi. Olemme käyneet kaikki mahdolliset päihdehoitajat ja psykologit, parisuhdeneuvojat ja terveyskeskuslääkärit, ja mitään ei ole enää tehtävissä. Kalja maistuu. Naurettavaa syödä kalliita lääkkeitä ja samaan aikaan alkoholia. Mutta itseppä on nyt valintansa tehnyt. Taitaa tulla jotkut lisäkiksit kaljan ja selincron yhteisestä liitosta.Onnea niille jotka on onnistunut, ja ennen kaikkea puolisoille. Minä täällä katkerana ja toivoni menettäneenä odotan koska pinna katkeaa.

    • Voimaton

      Mikä ihmelääke tuo selincro on? Jos yleensä alkoholin vähentämiseen tai lopettamiseen löytyy lääkkeitä olisin valmis maksamaan mitä vain,! Mies on ryypännyt n 35-40 vuotta ja tilanne vain pahenee. En usko mihinkään lääkkeisiin, jollei asian omaisilla itsellään ei ole tahdonvoimaa lopettaa.

    • kikkelis

      Saako siitä KELA-korvausta?

    • 6000-päivää

      "Nimenomaan mietin elämääni viiden vuoden päästä ja tulin siihen tulokseen että jotain olisi tehtävä."

      Viisi vuotta on kulunut. Miten elämä Selincron kanssa ja muutenkin on sujunut?

    • asdfh3367

      Hei, ihan kivoja juttuja. Kiinnostaisko aloittajan naista suhde hilpeään, rempseään ja viinaanmenevään mieheen? Olen huumorintajuinen ja luotettava. Meillä on vähän ikäeroa mutta mua ei haittaa.

    • udeliash

      On se jotenkin hullua, että ostetaan kallista viinaa ja sitten syödään kallista lääkettä ettei tulisi känniin! Eikö samaan pääsisi, kun ei ostaisi kumpaakaan? Säästyisi rahat vaikka.. tuotanoin.. johonkin.

    • Okok1

      Kokeilin tätä lääkettä ja toimii. En juonut kaksin käsin, otin jopa
      kahvia välillä. Ja totesin, että lähen himaan ku oli tylsää, jäi vika siiderikin puoliksi juomatta.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1555
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      968
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe