Talvenko vaurioita

Ei marjoja

Hei vaan, meillä on vanhoja mustaherukka- ja vattupuskia, joista on aina tullut hyvin satoa ja jotka muutenkin ovat hyvin menestyneet ja kasvaneet.
Tänä keväänä asia on toisin. Vatussa on kyllä sopivasti niitä viime kesänä kasvaneita komeita varsia, joiden tänä kesänä piti tuottaa komea marjasato. Kuitenkin niistä nyt suuri osa jököttää edelleen lähes paljaana pystyssä, ilman että tekisi lehtiä ja marjaoksia sivuihin. Ja moniin on lehteä tullut vain nimeksi, ehkä vain alaosiin.
Samoin mustaherukoissa on suuri osa keväällä vielä eloisista oksista kuivanut siihen.
Kirjoittivat kuusista ja kuusiaidoista keväällä sanomalehdessä, että niissä on paljon ruskeaksi mennyttä, kun talvi ja kevät oli niille vaikea. Tämän olen itsekin havainnut pihassamme.
Onko se sama syy nyt marjapuskissamme?

6

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei marjoja

      Jaa, kaikillako on kaikki marjapuskissa hyvin?

    • tikkerperi

      Kevättalven kylmät ahavat verottivat marjasatoa.

    • Ei marjoja

      Niin se varmaan on. Toivottavasti puskat toipuvat taas seuraavien vuosien aikana?

    • Leikkaa pois

      mustaherukkapensaasta vanhoja oksija ja lannoita,lannoita myös vadelmapensaat aikaamyöten tahtoo vain energia hävitä.

    • dfgfhgfh

      Meillä sama juttu vanhoissa herukkapensaissa. Viime vuonna aika hyvä sato, nyt vain hiukan marjaa. Pelkäsin, että karsin liian myöhään keväällä, kun silmut ehkä olivat jo liian pitkällä, mutta vaikuttaa, että monilla on tämä ongelma tänä vuonna. Vattuja on kyllä enemmän kuin viime vuonna, mutta aika pieniä ovat. Villivattuja meillä vain onkin.

    • Ei marjoja

      On kyllä pakkokin leikata ne kuivat pois. Taidan vaan jättää kevääseen, kun aina on sellainen (turha) toivo, että jos niissä joissain oksissa olisikin vielä jotain eloa, että ne siitä ihmeen kaupalla piristyisivätkin :-)
      Vaan eivät ne ehkä eloon herää?
      Olen myös aikoinaan lisännyt pensaita niin, että taivutin mustaherukan oksia alas isoon multapurkkiin, että oksa on jostain kohdasta mullan alla. Helposti se tekee juuria ja sitten vaan katkaisee sen tulo-oksan poikki ja istuttaa uuden alun multapaakkuineen. Muutamassa vuodessa on uusi pensas.
      Jos nyt oikein huonolta näyttää, niin täytyy taas laittaa uusia tulemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe