Juhlat

Ylioppilaan kaveri

Ylioppilaaksi valmistuminen on nuoren oma saavutus,jota varmasti myös monet vanhemmat arvostavat tottakai,ja nuori saa kutsua juhliinsa ketä haluaa,näin ainakin meillä,mutta on joku joka ei antanut nuoren kutsua juhliinsa edes kaikkia sukulaisia joita toinen vanhemmista ei hyväksynyt,mielestäni tämä on lapsellista,mautonta ym.käytöstä ja kun vielä juhlissa ei ollut kuin muutama vieras niin,harmittaa kovasti nuoren puolesta.

4

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx. oriv. ylioppilas

Tuo oli ihan hyvä aloitus, luulen vain, että tällä Hängstvatten-palstalla tämä ei saa kovin paljon keskustelua aikaan.

Itselläni oli aikoinaan päästessäni ylioppilaaksi ko. paikkakunnan lukiosta varmaankin sen vuosikerran suurimmat lakkiaiset... vieraskirjasta olen löytänyt yli 200 nimeä.... tiedän, että silloinkin oli tyyppejä, joiden vanhemmat kielsivät kutsumasta vieraita, osa kun olisi ollut samoja kavereita, niin kanssayliopilaani tulivat sitten meille ja toivat muutaman kaverinkin mukanaan.

Meillä maalaisillahan on tapana pitää lakkiaiasia perhejuhlana, jossa juhlakalu on kotona ja antaa muiden juhlia itseään. Toisin on kuitenkin esim. pääkaupunkiseudulla, jossa juhlittavat juhlistavat ihan itse itseään eikä näyttäydy lainkaan sukulaisille tms. ja siis mitään täytekakkukestejä ei pidetä, kun päivänsankarikaan ei ole paikalla, vaan kavereittensa kanssa pitämässä hauskaa. Olin taannoin yksissä kaveriporukan lakkiaisissa Haikon kartanossa, jossa ei ollut tietoakaan päivänsankarin suvusta tai naapureista.

Toisaalta valtavien pitojen järjestäminen on myös talouskysymys. Lakkiaisissakin pitää laskea, jos siis on ruokapidot pitopalveluineen, viineineen, oluineen, cocktailaineen, orkestereineen jne, n. 100 euroa/hlö, eli jos vieraita on vaikka sata, niin se on 10000 euron lasku, ja se yhden vuorokauden bileistä. Kysymys kuuluukin, kannattaako se? Minun kohdallani kannatti, en kadu mitään, vaikka lasku taisi ollakin 20000 euroa, mutta ehkä kaikkilla ei ole halua tai juhlaan sopivia kutsuttavia. Joku voi haluta lähteä vaikka mieluummin kiertämään niillä rahoilla maailmaa.

Pitää myös ottaa huomioon jo etukäteen, että kuinka paljon vieraat tuovat tullessaan lahjoja; esim. opuskelukämpän, auton, tietokoneen, käynnyköitä, rahaa ja matkalahjakortteja lentoyhtiöille. Jos niitä tietää saavansa jo etukäteen, niin antaa palaa vaan.

Jos ne sukulaiset tuovat tarpeeksi rahaa ja lentoyhtiöiden etuseteleitä, niin Karibialle voi lentää sitten kuitenkin.

• Minä

Lueskelin pitkästäaikaa tätä palstaa ja huomasin mielenkiintoisen jutun, tämä kuulosti kovin tutulta ,luulen tietäväni mistä perheestä on kysymys. Että voi,voi.

• Valkolakki

Siis tämä ylioppilaan nimimerkillä kirjottama tarina oli tutunoloinen, näin tehtiin minunkin tuttaville.

• Sukua ei voi valita

Onpa kurja juttu jos ei saa kutsua ketä haluaa. Ylioppilaaksi pääseminen on kuitenkin melkoinen saavutus, ainakin itselleni oli. Ja ne on nimenomaan nuoren juhlat, ei vanhempien. Helposti tulee olo ettei omaa saavutusta arvosteta jos ei oikein keitään tule lakkiaisiin. Oikein tulee tippa linssiin. Kerran täällä vaan nuoria ollaan. Ja ylioppilaaksi pääseminen on yksi elämän kohokohdista.

Tommonen toiminta ettei saa kutsua juhliinsa keitä haluaa niin se saattaa helposti vieraannuttaa suvusta. Sitten ajatellaan että "en kyllä kutsu niitä kun nekään ei kutsunu meitä"-tyyliin. Ja jos suvussa on aikaisemmin tapahtunut joitain kahnauksia niin nuorihan siitä joutuu tavallaan kärsimään vaikkei edes tiedä syitä / taustoja. Ja yleensä nuori itse on täysin syytön tapahtumiin.

Toivottavasti tämä kyseinen nuori ja muut vastaavassa tilanteessa olevat pystyvät tulevaisuudessa olemaan niihinkin sukulaisiinsa yhteydessä joita omat vanhemmat eivät hyväksy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe