Teini-ikäiset lapseni eivät ymmärrä, mikä on heille parasta!

for real !!!

Olen 15-vuotiaiden kaksostyttöjen äiti. Tyttö A on erittäin villi ja temperamenttinen, tyttö B on puolestaan hiljainen ja hyvin taiteellinen. Tyttöni päättävät peruskoulun ensi keväänä, ja olen enemmän kuin huolissaan heidän tulevaisuudensuunnitelmistaan.

A haluaa ammatikouluun kosmetologilinjalle. Olemme mieheni kanssa vastustaneet tätä ajatusta siitä lähtien, kun kuulimme siitä. Tyttäremme menestyy hyvin koulussa, keskiarvo lähemmäs ysiä. Hänestä olisi vaikka mihin, mutta hän haluaa tyytyä amis-titteliin ja kosmetologin ammattiin! En edes ymmärrä, mistä tyttö on saanut idean ryhtyä juuri kosmetologiksi!

B on puolestaan innostunut mangasta ja muusta japaniin liittyvästä, minkä johdosta hän ilmoitti, että lopettaa opiskelut Suomessa peruskoulun jälkeen ja muuttaa 18-vuotiaana Japaniin. Kysyin sitten hieman huvittuneena, että mitä hän aikoo Japanissa tehdä ja vastaus oli epämääräinen mutina. ''Äiti et sä tajuu mitää!'' - ovi kiinni perässä. Japaniin lähtö on naurettava ajatus, mutta opintojen lopettaminen peruskoulun jälkeen on vielä hirveämpi.

Summa summarum, mitä ihmettä minun pitää tehdä lasteni kanssa!? En kerta kaikkiaan kestä ajatusta siitä, ettei lahjakkaista lapsistani tulisi mitään. En voi täyttää hakulomakkeita lasteni puolesta, mutta jotain vaikutusvaltaa minulla ja miehelläni täytyy olla!

9

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • buuu

      Heh, asentestasi kyllä paistaa läpi tietty ylimielisyys. Sinun mielestäsi siis rehellinen ammatti kuten kosmetologi ei ole mitään. Luuletko että nykymaailmassa korkeakoulutus takaa yhtään mitään. Entäpä jos tyttäresi menee sitten yliopistoon lukemaan jotain humanistista ainetta jolla ei ole mitään käytännön arvoa, saa sitten totutella olemaan työttömänä, mutta onhan se hienoa kun äiti pystyy silti sanomaan että meidän tyttö onkin sentään maisteri vaikka elääkin työttömyyskorvauksella.

    • huhh22

      Toisella tyttärelläsi on kunnon suunnitelma! Kosmetologin ammatissa ei ole mitään vikaa - sinun ja miehesi pitäisi hävetä tuollaista ylimielistä asennetta! Toinen tyttäresi vaikuttaa mielestäni tyypilliseltä murrosikäiseltä. Hän mitä luultavammin kaipaa kunnon juttelua opinto-ohjaajan kanssa. Vanhempien antama tuki ei sekään olisi pahitteeksi!

    • mangakansaaitsekin

      Luultavasti tytär B:tä ei huvita kertoa sinulle suunnitelmistaan tarkemmin, kun sinä jo nyt suhtaudut hänen suunnitelmiinsa huvittuneena, kuten itse kerrot. Annat hänen ymmärtää, että suunnitelma on huono. Ehkä se onkin, mutta voisit keskustella mieluummin hänen kanssaan ihan oikeasti ja vakavasti, häntä mollaamatta ja hänen toiveitaan latistamatta. Ehkä löytäisitte jonkun kompromissin, kuten, jos hän viettäisi vaikka vaihto-oppilaana vuoden Japanissa?

      Sinä et oikeastaan VOI päättää lastesi elämästä. He opiskelevat ja elävät elämäänsä vain itseään, EIVÄT sinua varten. Jos teillä on hyvä keskusteluyhteys, niin silloin voit yrittää neuvoa heitä. Jos taas teidän perheessänne asiat hoidetaan siten, että sinä ja miehesi käskette, niin ei voi mitään. Parasta on, että tuet molempia tyttäriäsi, tekivät he mitkä valinnat vain.

      Niin, eikä kosmetologin ammatissa ole mitään pahaa. Jos tytär A tahtoo tehdä sitä työkseen, parempi on, että hän opiskelee alan. Ketään ihmistä ei voi pakottaa opiskelemaan vasten tahtoaan, siitä seuraa vain ongelmia ja huonoja arvosanoja.

    • Juuhassai

      Anna tyttö A:n opiskella kosmetologiksi, mitä haittaa siitä on? Sen jälkeen voi kuitenkin hakea vielä jatkokoulutukseen, ammattikorkeaan tai sinne yliopistoonkin, vaihtaa kokonaan alaakin jos tahtoo.
      Tai jos tyttösi päättääkin vaihtaa alaa vaikka ekan vuoden jälkeen, saa hän suorittamistaan yhteisten aineiden kursseista hyväksilukuja lukiossa tai muulla ammattikoulun linjalla.

      Ehdota tyttö B:lle esimerkiksi taidelukiota. Huomauta, että Japanissa opiskelua arvostetaan vielä enemmän kuin Suomessa - siellä on vaikeaa löytää työpaikkaa ilman koulutusta ja muutenkin saattaa tulla katsotuksi alaspäin, jos on lopettanut peruskouluun. Sikäläisestä sosiaaliturvasta en tiedä, mutta se lienee huono. Myös kansalaisuutta on vaikea saada ilman työ- tai opiskelupaikkaa. Tyttösi ei siis Japanissa saisi mistään rahaa. Eikä muuten juuri Suomessakaan sitten, kun lapsilisä loppuu.

      Lukioilla ja muilla oppilaitoksilla on kuitenkin juuri noita vaihto-ohjelmia, joiden kautta Japaniin voisi päästä joksikin aikaa asumaan. Siinä olisi jo jotain syytä mennä opiskelemaan.
      Jos muu ei auta, lahjo tyttö hankkimaan koulupaikka vaikkapa sillä, että kustannat hänelle sitten japanin kielen opintoja vaikka kansalaisopistossa?

      • biöl

        Tosi hyviä ehdoituksia.


    • mieli voi muuttua

      Tapaus B:

      18-vuotias saa tehdä, mitä haluaa. Jos lähtee Japaniin, niin lähtee. Kuka maksaa, on kysymys.

      Eihän teidän vanhempien asia ole tähän mitenkään puuttua, rahahanat kiinni ja tyttö itse hoitaa täysi-ikäisenä asiansa.

      Tapaus A:

      En kyllä itsekään pitäisi ajatuksesta, että reippasti yli yhdeksikön keskiarvon omaavasta ysiluokalle menevästä tyttärestäni tulisi kosmetologi. Onko teillä kotona ulkonäkökeskeistä vai mistä moinen ammatti on hänen päähänsä pälkähtänyt? Turhuuksien turhuus koko voiteilla läträäminen. Onneksi meillä tyttärellä on arvot kohdallaan ja puhuu vakavasti lääkärin ammatista.

      Kodin arvot ja esimerkkihän tässä on olennaista. Olen itse akateeminen ja toivon sitä jokaiselle lapsellenikin väheksymättä sinänsä duunariammatteja. Ne eivät vain ole meidän juttumme. Kaksi vanhempaa lasta ovat Helsingin yliopistossa ja esikoinen on jo valmistunut juristiksi.

      • sairaanhoitaja.

        Minun mielestäni on pinnallisempaa, jos ei vanhemmille kunniallinen ammatti kelpaa, vaan pitää olla välttämättä akateeminen.


      • mieli voi muuttua
        sairaanhoitaja. kirjoitti:

        Minun mielestäni on pinnallisempaa, jos ei vanhemmille kunniallinen ammatti kelpaa, vaan pitää olla välttämättä akateeminen.

        Sairaanhoitajalle:

        Ulkonäkökeskeinen kosmetologin ammatti ei ole vain toivelistallani.

        Totta kai tyttäreni saa aikanaan tehdä aivan vapaasti ratkaisunsa, mutta odotusarvonani ei ole hänelle finnien puristelu ja kosmetiikan kaupallinen ja turhanpäiväinen maailma.

        Ilman muuta kosmetologi sillti tekee "kunniallista" työtä. Vanhemmilla saa ja ehkä pitääkin olla joitain toiveita lapsensa suhteen. Eiväthän ne useinkaan toteudu, mutta toivoa saa.... ei se ole pinnallista.


      • Huomautan

        ettei kumpikaan tyttö vielä ollut täysi-ikäinen, vaan peruskouluaan päättämässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3504
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1968
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1588
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1425
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      99
      1075
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe