Että lain mukaan vanhemmat saavat määrätä allen 15v henkilön rahankäytöstä. Kertokaa onko väite totta
Vastaukset 1
- Vanhempien vastuulla
Totta kai koska olet alaikäinen.
"Alaikäisen taloudellisten asioiden hoitamisesta säädetään holhoustoimesta annetussa laissa (442/1999).
Holhoustoimilain mukaan alle 18 -vuotiaat ovat alaikäisiä ja sen vuoksi vajaavaltaisia. Vajaavaltaisella ei ole oikeutta itse määrätä omaisuudestaan eikä tehdä tärkeitä
sopimuksia tai muita merkittäviä oikeustoimia. Alaikäinen, joka on täyttänyt 15
vuotta, saa kuitenkin itse määrätä siitä, minkä hän on omalla työllään ansainnut.
Alaikäinen voi myös tehdä olosuhteisiin nähden tavanomaisia ja merkitykseltään
vähäisiä oikeustoimia.
Alaikäisen taloudellisia ja muita holhoustoimilaissa tarkoitettuja asioita hoitaa
edunvalvoja. Aikaisemmassa laissa ollutta holhooja-nimikettä ei enää käytetä. Alaikäisen edunvalvojia ovat lapsen syntymästä lähtien hänen huoltajansa. Alaikäinen
lapsi on edunvalvojansa päämies.
Silloin kun kumpikin vanhemmista on lapsen huoltaja, he ovat myös yhdessä
edunvalvojia riippumatta siitä, kumman vanhemman luona lapsi asuu. Jos lapsella
on kaksi edunvalvojaa, heidän tulee yhdessä huolehtia edunvalvojalle kuuluvista
tehtävistä."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga1061414Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️91817- 54706
Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.35701Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja124634Lidilikö Suomussalmelle
Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat32568Upeaa Google!
Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö198538Ei makeat pimut sytytä
sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol32536Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔32534- 61530