Kiasman profiili

Leo Rannikko

Kiasma on Helsingin keskeisellä paikalla, joten on luonnollista että minäkin käyn siellä kakkimassa suit sait silloin kun luonto kutsuu, tietenkin siellä vessan puolella. Siellä on niin rauhallista istuskella ja nauttia tästä taiteellisesta toiminnasta, ja palata sen jälkeen jälleen kadulle täydellisesti tyhjentyneenä, ja avoimena uusille inspiraatioille. Mutta minkähän takia Kiasman julistevarastossa on vain pelkkiä ankanpäisiä ihmisiä esittäviä jäljennöksiä? Niitähän näkee jopa Hakaniemen hallissakin tiskien tapiseerauksina.

5

1282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shoot the duck

      eipä kukaan muu ole kaupallistanut taulujaan yhtä julkeasti että olisi julisteiksi myydä

      • AMP

        Kumma mies se Stenval, kun kehtaa oikein ansaita rahaakin taiteellaan! Aika julkeaa!=)


      • Leo Rannikko
        AMP kirjoitti:

        Kumma mies se Stenval, kun kehtaa oikein ansaita rahaakin taiteellaan! Aika julkeaa!=)

        Kritiikkini ei koskenut Stenvalin ankkaa joka uiskentelee kahvikupissa ja tästä saatavaan ansioon. Se on jokaisen taiteilijan oma asia mitä he haluavat elämäntyönään tehdä vaikka noin taitavan taiteilijan soisikin nostavan HIEMAN rimaa,vaan Kiasman profiiliin yleensä,jossa päättäjien mielestä kaikki uusi on taidetta, joka on museoitava.
        Näin julkeaa kirjoitusta ei tarvinnut kirjoittaa, vaan TÄYTYI!


    • kokija

      Kiasmassa: Näyttely Rakastaa, ei rakasta

      Rakennuksen avarat tilat antoivat odottaa myös avartavaa näyttelyä katsottavaksi. Sen totisesti koin. Katseltuani kerros kerrokselta läpi näyttelyn, huomasin tulleeni suunnattoman pettyneeksi masentuneeksi ja ärtyneeksi.
      En viitsi käyttää tässä yhteydessä enää nimikettä taide tai taiteilija. Seinät ja tilat oli täytetty kierrätysmateriaalilla ja onnettomilla tuherruksilla. Teknisen taitamisen taso loistaa poissaolollaan läpi linjan. Teokset eivät puhutelleet minua millään muulla kuin ärsyttymisen tasolla.
      Vai että Rakastaa, ei rakasta!? Luikerrellakseen vastuusta ja vaientaakseen katsojan, on Kiasman väki keksinyt mukavan lauseen näyttelyn esittelyssä: "Teoksen rakastaminen tai sen vihaaminen perustuu teoksen maailman ja oman maailmamme kohtaamiseen. Mikäli törmäys paljastaa liian vaikeita asioita tai teos ei syystä tai toisesta kiinnosta, se on helppo torjua."
      Siinä sitten on katsoja on ihan että, VOIvoi, kun nyt ei minun tajuntaani mahdu tämä teos ja vaikenee viisaasti? Ei ilkeä sanoa, ettei ymmärrä tästä paskasta hevonhelvettiäkään. Voi hyvä jysäys!
      Jotenkin ymmärtäsin teosvalinnat jos nämä näyttelynkokoajat huutaisivat yhteen ääneen kuorossa, ettemme voi mitään muuta, koska nämä ovat parasta, mitä on tarjolla! Vieläpä toivoisin avointa parkunaa siitä, kuinka tämä teosten taso on mennyt tällaiseksi.
      Minua oksettavat tyypit, jotka kertovat ymmärtävänsä näitä teoksia. Tulee mieleen lähinnä satu, Keisarin uudet vaatteet. Siinähän ei kukaan uskalla kertoa keisarin olevan alasti.
      On varsin syvältä hankkia näitä kierrätyskeskuskamoja tänne suurella rahalla. Ne on tehty pienellä vaivalla ja vailla taiteellista taikka teknistä lahjakkuutta.
      Raivostuttavinta oli sellainen hengen köyhyys ja katsojan aliarviointi, joka oli nähtävissä kaikkialla.
      Pitääkö oikeasti käydä joku akatemia, että pääsee liimailemaan siannahkoja seinälle.
      Eläköön kierrätys, mutta taiteen nimissä sitä ei pitäisi tehdä!

      Helsingin Taidemuseo Tennispalatsi: Näyttely Jouni Kujansuu: Nurkan takana

      Nurkan takana sitten olikin tarjolla oikein pläjäys hengentuotteita:
      Inisevä pullapitko http://jouni.mutta.net/pitko.html
      Seinällä oli hylly, jolla säilyketölkki ja vahasta muovailtua paskaa.
      Nurkassa oli televiso jonka ruudussa mieas alasti paskansi selin katsojaan.
      Pullossa oli kyy maidossa ja formaldehydissä. http://jouni.mutta.net/kyy.html
      Seinällä tusina paidankuvaa, solmiona verta koeputkessa. http://jouni.mutta.net/koeputket.html
      Lattialla oli paskainen patja, jonka päällä irtopää. Yläpuolella killui joku metallihäkkyrä, jossa kuivaneita nakkeja naruissa. http://jouni.mutta.net/sleeper.html

      Tästä tuhertelijasta on kirjoittanut mm. näin Harri Kahla, josta ei löydy verkosta parhaalla
      tahdollakaan mitään lähdettä;
      "Kujansuun teosten edessä "tulkinta" ei kuitenkaan liene luontevin strategia. Tulkinta sulkee teoksen sieväksi paketiksi, sisäsiistiksi ja hyvätapaiseksi . Tapaileva luenta sitä vastoin viihtyy teoksen tiimoilla, se avaa teosta -- pukiessaan sanoiksi se riisuilee kerros kerrokselta, verkalleen, kiusaten esiin erilaisia
      assosiaatioita -- muttei välttämättä tee teoksesta "ymmärrettävää". Luenta on subjektiivista, se voi olla sopimatonta, se edellyttää heittäytymistä teoksen syleilyyn, antautumista osaksi sen elämysmaailmaa."

      Alkakaa nyt sitten ymmärtää tuota apurahan nauttijaa!!

      Apurahat ja stipendit

      Taiteen keskustoimikunta 1995
      Suomen kulttuurirahasto ja Taiteen keskustoimikunta 1996
      Helsingin kaupunki 1997
      Suomen kulttuurirahasto 1999
      Näyttökorvaus 2000
      Helsingin kaupunki 2001
      Uudenmaan taidetoimikunta 2002

      Tulin tästä näyttelystä pois pahoinvoivana. Tunnin päästä sain migreenikohtauksen. Edellisen kerran sellaisen koin yli puoli vuotta sitten.

      • KahuYökkönen

        Kyllähän tuollasista teoksistakin saa mielessään väännettyä vaikka millaisia tulkintoja.
        Toisaalta, onnistuuhan se multa esim tuossa pöydällä olevasta tyhjästä mukistakin.

        "Posliininen juoma-astia kohtaa nyky-yhteiskunnan kyljessä olevan koiraa esittävän kuvan kautta. Aikakausien yhteentörmäystä huipentaa astian pohjalla näkyvät kahvinrippeet. Jos astia olisi kertakäytämateriaalia, se symboloisi hyvin nykyisiyyttä. Nyt materiaali kuitenkin tuo esille sen millaiseen kulutusyhteikuntaan entisyydesta olemme siirtyneet. Kahvia ei enää ole paljoa, siitä riittä vain harvoille ja valituille" ym paskanjauhantaa.

        Jokainen pitää mistä pitää, mutta kyllä nykytaiteen näyttelyissä ja ylipäätäänsä nykytaiteessa tulisi muistaa (huom. minun mielestäni), ettei työn ns. shokeeraavuuden tulisi olla se perusta jolta teosta lähdetään tekemään ja arvioimaan.

        huh.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      205
      3833
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2426
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2296
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2213
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      70
      1157
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1126
    Aihe