Tekeekö veneilijä kaikuluotaimella mitään, jos ei tarvitse sitä kalastukseen? Näkeekö sillä veden syvyyttä ja kiviä väylältä sivussa hitaasti ajetaessa riittävän aikaisin estämään kivelle ajoa? Millainen kaiku olisi veneilijälle sopiva?
Kaikuluotain
17
6948
Vastaukset
- tuntematon
Riippuu siitä, missä kohdassa venettä anturi on. Näkymäthän ovat anturista alaspäin 20 asteen kulmassa. Yleensä anturi on kuitenkin liian takana ja ihmisen reaktioaika niin hidas, että ei tilannetta ehdi pelastamaan.
Tietysti yleisestä veden syvyydestä voi jotakin päätellä mutta ei mitään varmaa. Eli siis tyyliin "matalassa on useimmin kiviä kuin syvässä."
Eteenpäin näyttäviäkin kaikuja on mutta ei ole oikein käsitystä, että onko niistä mihinkään.- SAR
Eteenluotaavat yleensä toimivat aika hyvin kunhan oppii lukemaan niitä, joskin kalliinpuoleisia. Normaalista kaiustakin saa "eteenluotaavan" kun kiinnittää anturin niin että sen saa kallistettua eteenpäin esim. 45 asteen kulmaan silloin kun ajaa matalassa, tosin silloin kannattaa varmistaa että luotain saa kunnon kaiun, kaikki normaali kaikuluotaimet eivät anna oikein kunnolla lukemia tuollaisessa asennuksessa kun signaali osuu pohjaan vinosti... takaisin luotaimeen tuleva signaali jää aika heikoksi.
Tuo kallistuva asennus onnistuu helposti pienissä veneissä joissa anturi kiinnitetään peräpeiliin, silloin on vaan muistettava että "syvyys"lukema on kallistettuna todellista syvyyttä suurempi ja osattava "ajatella" mitä se näyttää....
- s/y timjaminkukka
Kaiku on myös suunnistusväline,kun osaa lukea korttia ja kaikua yhdessä.Joskus voi antaa merkittävääkin lisädataa sijainnista.Ja rantautuessa varoittaa kyllä ajoissa,jos on tarpeeksi kaukana keulassa-ja varsinkin viistokaiku.Ankkurissa redillä varoittaa/herättää yöllä,jos letaan ajelehtimaan.On myös lapsista hauska seurata,että paljonko on vettä.Vaimon saa heikkohermoiseksi asettamalla ankkurinrekaushälytyksen päälle niin,että se huutaa alinomaan.
- Sailori
kyllähän kaikuluotaimesta on paljon hyötyä. Mutta ei tuohon kysymykseen voi antaa yksiselitteistä vastausta. kaikuluotaimesta näet esimerkiksi koska alkaa madaltua ja kuinka jyrkästi pohja "nousee". Tiedät varoa. Jos ajelet väylien ulkopuolella ja syvyyttä on yli 10 m, voit melko rauhassa edetä. Jos syvyys putoaa alle 10 m kannattaa alkaa varoa ja jos vettä on vain muutama metri, voi pohjassa olla yllättäen iso kivi. Et voi sokeasti luottaa kaikuun, mutta opettelmalla ja järkeä käyttämällä kaikuluotaimesta on paljon hyötyä. Ei tarvitse kölillä kokeilla riittääkö vesi.
- matias
Maailmalla on veneilty tuhansia vuosia ilman kaikuluotainta joten ei se kyllä välttämätön ole.
Se on vähän sama kuin ei olisi kelloa, kyllä se ilta ja yö ja seuraava päiväkin tulee ilman sitä.
Mutta, vaikka tieto lisää tuskaa, en itse lähtisi enää veneilemään ilman luotainta.
Eli se tuottaa aika paljon tietoa mitä siellä
veden pinnan alla on, vaikkei kalat kiinnostaisikaan.
Kuten tuossa joku mainitsikin, oikein tulkittuna lisää kyllä turvallisuutta vesillä, kunhan muistaa että se kertoo tilanteen anturin alla eikä veneen edessä.- Anonyymi
Kautta historian on merellä luodattu, kun siihen on ollut tarvetta. Luotiliina ja painoa on käytetty iät ajat.
- Pilot 22
Itsellä on eteenpäinnäyttävä(ja tietysti myös alaspäin/kaikkea siitä väliltä)ja näyttää hyvissä ajoin edessä olevista esteistä(noin 50-80m etukäteen).Myös pienet kohteet kuten laituritolpat yms.näkyvät.
- Lauri
Paljonko tollainen eteenpäin näyttävä tänä päivänä kustantaa? Aikanaan olivat hyvin arvokkaita. Miten hyvin näkyy kalat (vrt hyvään "tavalliseen")?
Itse kun ostin veneen niin ensimmäinen varuste mitä piti hankkia oli kaiku (perus varusteet oli jo). Ilman en lähtisi. Tai jos lähtisin niin en ainakaan luonnon satamiin menisi. Avoveneellä asia erikseen. - Echoman
Lauri kirjoitti:
Paljonko tollainen eteenpäin näyttävä tänä päivänä kustantaa? Aikanaan olivat hyvin arvokkaita. Miten hyvin näkyy kalat (vrt hyvään "tavalliseen")?
Itse kun ostin veneen niin ensimmäinen varuste mitä piti hankkia oli kaiku (perus varusteet oli jo). Ilman en lähtisi. Tai jos lähtisin niin en ainakaan luonnon satamiin menisi. Avoveneellä asia erikseen.Kuulostat vene-elektroniikkakauppiaan toiveasiakkaalta. Oletko jo harkinnut ostavasi keväällä esiteltyä "heitettävää kaikuluotainta"? Se on tarkoitettu kalastajille kiinnitettäväksi vapaan, mutta sitä suositeltiin myöskin veneilijöille. Nyt vaan vapa käteen ja heittelemään. Sillä on kiva mennä niihin "vaarallisiin" luonnonsatamiinkin! Eikä hintakaan ollut kuin vaivaiset pari sataa euroa. Sehän ei ole veneeseen sijoitettuna hinta eikä mikään! On se vaan huisia, miten ennen pystyttiin menemään saariin ilman näitä vempaimia!
- Pilot 22
Lauri kirjoitti:
Paljonko tollainen eteenpäin näyttävä tänä päivänä kustantaa? Aikanaan olivat hyvin arvokkaita. Miten hyvin näkyy kalat (vrt hyvään "tavalliseen")?
Itse kun ostin veneen niin ensimmäinen varuste mitä piti hankkia oli kaiku (perus varusteet oli jo). Ilman en lähtisi. Tai jos lähtisin niin en ainakaan luonnon satamiin menisi. Avoveneellä asia erikseen.Ei ole erityisen hyvä kalakaiuksi,vain suuremmat parvet näkyvät.Hintaa on edullisimmillaan Marineassa Bronze-mallilla n.750 euroa ja Silverillä(joka itselläni)1050 euroa.
- Lauri
Echoman kirjoitti:
Kuulostat vene-elektroniikkakauppiaan toiveasiakkaalta. Oletko jo harkinnut ostavasi keväällä esiteltyä "heitettävää kaikuluotainta"? Se on tarkoitettu kalastajille kiinnitettäväksi vapaan, mutta sitä suositeltiin myöskin veneilijöille. Nyt vaan vapa käteen ja heittelemään. Sillä on kiva mennä niihin "vaarallisiin" luonnonsatamiinkin! Eikä hintakaan ollut kuin vaivaiset pari sataa euroa. Sehän ei ole veneeseen sijoitettuna hinta eikä mikään! On se vaan huisia, miten ennen pystyttiin menemään saariin ilman näitä vempaimia!
Hyörykone se paras peli on. Merikartat on aivan yliarvostettuja puhumattakaan satelliitti navigaattoreista. Majakan valo ja käsi piirretty Suomenlahden rannikko viiva, kyllä niillä pärjää. Jos nyt alus sinne, toinen tänne uppoaa niin mitäs sitten. Näinhän on ollut aina. Eikä pohjakosketuskaan pahaa tee. Ainahan voi nostaa veneen telakalle ja alkaa korjaamaan...
Tervetuloa 2000-luvulle mr Echo.
On noi eteenpäin näyttävät luotaimet vielä näköjään aika arvokkaita. Täytyy Echomanin veljen pojan eletroniikka bisneksiin pistää valitettavasti vielä joksikin aikaa jarrut päälle ;)
Kukin veneilee niin kuin haluaa. Mutta nykypäivän perus luotainten hinnalla et saa edes yhtä kertaa venettä kuiville ja takaisin veteen (jos satut kolhimaan esim. rantautuessa sameassa vedessä). Puhumattakaan jos jotain pitää korjailla. Niin kannattaako sijoittaa vai ei? Kunkin oma päätös. - Echoman
Lauri kirjoitti:
Hyörykone se paras peli on. Merikartat on aivan yliarvostettuja puhumattakaan satelliitti navigaattoreista. Majakan valo ja käsi piirretty Suomenlahden rannikko viiva, kyllä niillä pärjää. Jos nyt alus sinne, toinen tänne uppoaa niin mitäs sitten. Näinhän on ollut aina. Eikä pohjakosketuskaan pahaa tee. Ainahan voi nostaa veneen telakalle ja alkaa korjaamaan...
Tervetuloa 2000-luvulle mr Echo.
On noi eteenpäin näyttävät luotaimet vielä näköjään aika arvokkaita. Täytyy Echomanin veljen pojan eletroniikka bisneksiin pistää valitettavasti vielä joksikin aikaa jarrut päälle ;)
Kukin veneilee niin kuin haluaa. Mutta nykypäivän perus luotainten hinnalla et saa edes yhtä kertaa venettä kuiville ja takaisin veteen (jos satut kolhimaan esim. rantautuessa sameassa vedessä). Puhumattakaan jos jotain pitää korjailla. Niin kannattaako sijoittaa vai ei? Kunkin oma päätös.Sarkasmi on taitolaji, kuten veneilykin. Valitettavasti näitä elektroniikkaan luottavia ns. kippareita rupeaa olemaan vesistöt pullollaan. En tarkoittanut menemään pärevaloaikakaudelle, mutta ihmettelenpä vaan, että oliko ennen "sähköistä merenkulun aikaa" korjaustelakat pullollaan veneitä, kun kaikki kolhivat pohjiaan, peräsimiään ja potkureitaan, kun eivät tienneet saarien rannoista mitään "sameissa vesissä rantautuessaan"? On se vaan ollut ihan hirveää aikaa, hyvä että nyt on sähkölaitteita kojelauta pullollaan, että kipparit tietävät missä ovat ja kuinka syvää vesi on. Merikartoista (varsinkaan uusista) kun ei voi päätellä mitään. Osa venevalmistajistakin on valitettavasti alkanut jättämään kojelaudoista merikortin tilan pois ja jättänyt paikat vain elektroniikalle. Tämä siis antaa joidenkin kippareiden olettaa, että merikarttaa ei tarvita merellä enää lainkaan. Siispä plotterit laulamaan ja kaikua lisää!
- Lauri
Echoman kirjoitti:
Sarkasmi on taitolaji, kuten veneilykin. Valitettavasti näitä elektroniikkaan luottavia ns. kippareita rupeaa olemaan vesistöt pullollaan. En tarkoittanut menemään pärevaloaikakaudelle, mutta ihmettelenpä vaan, että oliko ennen "sähköistä merenkulun aikaa" korjaustelakat pullollaan veneitä, kun kaikki kolhivat pohjiaan, peräsimiään ja potkureitaan, kun eivät tienneet saarien rannoista mitään "sameissa vesissä rantautuessaan"? On se vaan ollut ihan hirveää aikaa, hyvä että nyt on sähkölaitteita kojelauta pullollaan, että kipparit tietävät missä ovat ja kuinka syvää vesi on. Merikartoista (varsinkaan uusista) kun ei voi päätellä mitään. Osa venevalmistajistakin on valitettavasti alkanut jättämään kojelaudoista merikortin tilan pois ja jättänyt paikat vain elektroniikalle. Tämä siis antaa joidenkin kippareiden olettaa, että merikarttaa ei tarvita merellä enää lainkaan. Siispä plotterit laulamaan ja kaikua lisää!
Samaa mieltä ollaan varmasti siitä, että tänä päivänä merellä liikkuu paljon taitamattomia kippareita. Moni luottaa liikaa eletroniikkaan eikä navigointitaidoista ole tietoakaan. Eräskin tapaus parin vuoden takaa: yli 10m "muskeli" nousi luodolle Hangon länsipuolella, kun plotterista loppui kartat!
Mutta kyllä ennen aikaan merenkulku oli todella kovaa hommaa. Lueppa vaikka tarinoita kirjasta "Suomen Majakat". Ensinnäkin veneitä oli vähemmän. Ja ne ketkä vesillä kulkiva, käytännössä asuivat siellä. Ei myöskään ollut tarvetta lähteä "omien vesien" ulkopuolelle, koska samaa huviveneily ei tunnettu. Suuria laivoja on Suomenlahden pohja täynnä. Suomihan on hylkysukeltajien mekka: kiitos kivikkoisen rannikon ja matalien vesien (kts www.hylyt.net)
Entisajan veneet olivatkin usein sen tyylisiä, että "samea vetisiin rantoihin" mentiin kokeilemaan "kepillä jäätä". Kyllä ne sen aikaiset puuveneet sen pienen kosketuksen kestivät. Ja tieto liikkui perintönä isältä pojalle, ei niinkään venekaupasta ostettavien merikarttojen kautta.
No jos ei mennä ihan noin kauas niin 70-luvulla oli varmasti mukavia tunnettuja satamapaikkoja jonkin verran. Ns. pomminvarmoja paikkoja. Nykyään vaan veneitä on niin paljon enemmän, että varmat paikat on monesti täynnä: täytyy tyytyä hieman huonompaan.
Nykyään vetolaitteet rouhaiseminen kiveen tai lasikuidun raapaiseminen rantaan tulee kalliiksi. Ja merikartat sisältävät vain ja ainoastaa kivet ns. yllättävässä paikoissa, keskellä selkää tai vaikka 50m rannasta (eivätkä niitäkään läheskään kaikkia). Rannan syvyydet taas kerrotaan n. 2,5m tarkkuudella ja hyvinkin epätarkasti. Turhaa on siis sanoa, että merikartasta voi katsoa 100% varmuudella hyvän luonnon sataman. Hyvää osviittaa siitä kyllä saa.
Voihan toki luotaimen rakentaa vaikka luotinarusta ja laittaa emännälle käteen ja keulaa, jos vedessä ei ole näkyvyyttä tarpeeksi. Valinta on vapaa. - Vanha
Echoman kirjoitti:
Sarkasmi on taitolaji, kuten veneilykin. Valitettavasti näitä elektroniikkaan luottavia ns. kippareita rupeaa olemaan vesistöt pullollaan. En tarkoittanut menemään pärevaloaikakaudelle, mutta ihmettelenpä vaan, että oliko ennen "sähköistä merenkulun aikaa" korjaustelakat pullollaan veneitä, kun kaikki kolhivat pohjiaan, peräsimiään ja potkureitaan, kun eivät tienneet saarien rannoista mitään "sameissa vesissä rantautuessaan"? On se vaan ollut ihan hirveää aikaa, hyvä että nyt on sähkölaitteita kojelauta pullollaan, että kipparit tietävät missä ovat ja kuinka syvää vesi on. Merikartoista (varsinkaan uusista) kun ei voi päätellä mitään. Osa venevalmistajistakin on valitettavasti alkanut jättämään kojelaudoista merikortin tilan pois ja jättänyt paikat vain elektroniikalle. Tämä siis antaa joidenkin kippareiden olettaa, että merikarttaa ei tarvita merellä enää lainkaan. Siispä plotterit laulamaan ja kaikua lisää!
Enpä nyt puutu elektroniikkakommentteihisi. Mutta mihin perustuu väitteesi, ettei ainakaan uusista merikartoista saa syvyyksistä mitään selkoa. Se nyt on totta, että vaikka kartan värit uudistuvat, ovat syvyystiedot samanlaisia. Mutta jos jotain uutta tietoa tulee, niin millä tavoin se on huonompaa. Kerro esimerkkikartta ja alue sillä kartalla.
- Echoman
Vanha kirjoitti:
Enpä nyt puutu elektroniikkakommentteihisi. Mutta mihin perustuu väitteesi, ettei ainakaan uusista merikartoista saa syvyyksistä mitään selkoa. Se nyt on totta, että vaikka kartan värit uudistuvat, ovat syvyystiedot samanlaisia. Mutta jos jotain uutta tietoa tulee, niin millä tavoin se on huonompaa. Kerro esimerkkikartta ja alue sillä kartalla.
Kirjoitettuna kaikki kommentit eivät tietty mene perille. Hymiöt ovat tietty kiva keksintö, mutta niitä en ala käyttämään. Tuo viittaukseni merikarttojen huonouteen ei ollut itse asiassa tarkoitettu haukkumiseksi, vaan ihmettelyksi, että eikö niistä todellakaan muka saa mitään selville, vaan pitää luottaa elektroniikkaan. Sarkasmi on taitolaji ja välillä saattaa mennä itse kukin kiville... (heh, sisälsiköhän lauseen loppu sarkasmia?).
- Anonyymi
Lauri kirjoitti:
Hyörykone se paras peli on. Merikartat on aivan yliarvostettuja puhumattakaan satelliitti navigaattoreista. Majakan valo ja käsi piirretty Suomenlahden rannikko viiva, kyllä niillä pärjää. Jos nyt alus sinne, toinen tänne uppoaa niin mitäs sitten. Näinhän on ollut aina. Eikä pohjakosketuskaan pahaa tee. Ainahan voi nostaa veneen telakalle ja alkaa korjaamaan...
Tervetuloa 2000-luvulle mr Echo.
On noi eteenpäin näyttävät luotaimet vielä näköjään aika arvokkaita. Täytyy Echomanin veljen pojan eletroniikka bisneksiin pistää valitettavasti vielä joksikin aikaa jarrut päälle ;)
Kukin veneilee niin kuin haluaa. Mutta nykypäivän perus luotainten hinnalla et saa edes yhtä kertaa venettä kuiville ja takaisin veteen (jos satut kolhimaan esim. rantautuessa sameassa vedessä). Puhumattakaan jos jotain pitää korjailla. Niin kannattaako sijoittaa vai ei? Kunkin oma päätös.Onko jossain kirkastakin vettä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko jossain kirkastakin vettä?
Ruotsissa, Suomessa keväällä ja myöhään syksyllä.
FLS on varsin hyvä, kun tykkää liikkua omia polkuja, kaikki kivet eivät ole paperi tai elektronisissa kartoissa ja yhden rysäyksen jälkeen osti ja asensin eteenpäin luotaavan kaiun ja on ollut konkreettista hyötyä välttää rysäystä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1463157- 1082583
- 512571
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402238Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4801944- 1101891
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521865Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91704Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151627R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi241492