Mielisairaala

Masentunut m

Minkähänlaista mahtaa olla mielisairaalassa? Ihan vain mietin että jos sitä pahimmassa tapauksessa sekoaa täysin jossain vaiheessa elämäänsä ja joutuu mielisairaalaan. Voin kuvitella etten koskaan haluaisi olla mielisairaalassa ja toivon etten koskaan sekoa niin pahasti.

34

5014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeudet ja arvot

      Mielisairaalassa ei ole ihmisoikeuksia (perustuslaki LUKU 2) eikä potiasoikeuksia (valvira.fi). Ei tarvitse seota välttämättä, vaan joku lähimmäisesi lähettää sinut sinne ilman järkevää perustetta.

      Toivotaan, että et joudu sinne, sillä sen jälkeen sinulla ei ole/olisi ihmisarvoa lainkaan.

      • Elämä on ihmisoikeus

        Kukaan lähimmäinen ei voi lähettää ketään mielisairaalaan. Lääkäri voi lähettää joissakin tapauksissa tahdonvastaiseen hoitoon, jos tilanne on mielisairaudesta johtuen akuutti eikä muu hoito riitä.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00512

        Eivät kaikki ole sairaalassa suljetulla osastolla. Suljetun osaston potilaat ovat suljetulla osastolla heidän oman etunsa takia, eivät siksi, että joidenkin mielestä on kiva polkea "ihmisoikeuksia". Mielestäni elämän turvaaminen on kanssaihmisten osalta tärkeintä ihmisoikeuksien kunnioittamista, vaikka potilas itse ei elämästään välittäisikään. Juuri sekavia ja itsetuhoisia potilaita koskee tämä "ihmisoikeuksien loukkaus", mistä edellinen kirjoittaa.

        Eikö ole aika ihmeellistä, että ihminen, joka ei välitä edes hengestään, välittää tavattomasti siitä, onko ovi lukossa vai lukitsematon.


      • ....................
        Elämä on ihmisoikeus kirjoitti:

        Kukaan lähimmäinen ei voi lähettää ketään mielisairaalaan. Lääkäri voi lähettää joissakin tapauksissa tahdonvastaiseen hoitoon, jos tilanne on mielisairaudesta johtuen akuutti eikä muu hoito riitä.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00512

        Eivät kaikki ole sairaalassa suljetulla osastolla. Suljetun osaston potilaat ovat suljetulla osastolla heidän oman etunsa takia, eivät siksi, että joidenkin mielestä on kiva polkea "ihmisoikeuksia". Mielestäni elämän turvaaminen on kanssaihmisten osalta tärkeintä ihmisoikeuksien kunnioittamista, vaikka potilas itse ei elämästään välittäisikään. Juuri sekavia ja itsetuhoisia potilaita koskee tämä "ihmisoikeuksien loukkaus", mistä edellinen kirjoittaa.

        Eikö ole aika ihmeellistä, että ihminen, joka ei välitä edes hengestään, välittää tavattomasti siitä, onko ovi lukossa vai lukitsematon.

        >>Eikö ole aika ihmeellistä, että ihminen, joka ei välitä edes hengestään, välittää tavattomasti siitä, onko ovi lukossa vai lukitsematon.

        Ei, koska kyseessä on mielenvikainen.


      • iriiiinagh

        Minun kaupungissa ei ole avo-osastoa enää.eli suljetulla tarkkailussa on kaikki, kunnes vaihto muulle osastolle, esim.mielialaosastolle


    • ihmisiä hekin

      Ihan turhaa pelottelua tuo sinulle annettu viesti. Ei sinun ihmisarvosi mene, jos joudut hoitoon fyysien tai mielesi ongelmien vuoksi.
      Psykiatrisessä sairaalassa annetaan hoitoa väsyneelle ja sairaalle ihmiselle ammattihenkilökunnan kautta. Suuri osa hoitoa on huolehtiminen, että potilas saa nukkua, syödä, hoitaa hygieniinsa. varmaan sinua ahdistaa se ilmapiiri: toiset potilaat. Jos on itsekkin sairas, niin pitää hyväksyä toiset sairaat.. Jos on itse osastolla non silloin yksi tekijä toisten joukossa luomassa senhetkistä ilmapiiriä. Mielellään sitä ajattelee, että itse ei ole sairas, mutta nuo toiset ovat. Jos ei hyväksy omaa sairauttaan, ei ymmärrä silloin toisiakaan.
      Taidat olal aika ylpeä tapaus. Jospa sinun pitää oppia sairautesi kautta.

      • Masentunut m

        Minuako väitit ylpeäksi tapaukseksi? No en tosiaan ole.


      • Masentunut m
        Masentunut m kirjoitti:

        Minuako väitit ylpeäksi tapaukseksi? No en tosiaan ole.

        Mutta jos totta puhutaan niin olen siitä lähes varma etten koskaan joudu mielisairaalaan ja ihan hyvä niin. Saan ainakin säilyttää oman vapauden. Ei minulla kuitenkaan ole tarkoitus loukata niitä jotka ovat olleet mielisairaalassa tai ovat tällä hetkelläkin.


      • Masentunut m
        Masentunut m kirjoitti:

        Minuako väitit ylpeäksi tapaukseksi? No en tosiaan ole.

        Mutta jos totta puhutaan niin olen siitä lähes varma etten koskaan joudu mielisairaalaan ja ihan hyvä niin. Saan ainakin säilyttää oman vapauden. Ei minulla kuitenkaan ole tarkoitus loukata niitä jotka ovat olleet mielisairaalassa tai ovat tällä hetkelläkin.


      • Masentunut m
        Masentunut m kirjoitti:

        Minuako väitit ylpeäksi tapaukseksi? No en tosiaan ole.

        Mutta jos totta puhutaan niin olen siitä lähes varma etten koskaan joudu mielisairaalaan ja ihan hyvä niin. Saan ainakin säilyttää oman vapauden. Ei minulla kuitenkaan ole tarkoitus loukata niitä jotka ovat olleet mielisairaalassa tai ovat tällä hetkelläkin.


      • Masentunut m
        Masentunut m kirjoitti:

        Mutta jos totta puhutaan niin olen siitä lähes varma etten koskaan joudu mielisairaalaan ja ihan hyvä niin. Saan ainakin säilyttää oman vapauden. Ei minulla kuitenkaan ole tarkoitus loukata niitä jotka ovat olleet mielisairaalassa tai ovat tällä hetkelläkin.

        Tuli sitten monta kertaa sama kun tää palsta ei toimi kunnolla.


      • ahristunu
        Masentunut m kirjoitti:

        Mutta jos totta puhutaan niin olen siitä lähes varma etten koskaan joudu mielisairaalaan ja ihan hyvä niin. Saan ainakin säilyttää oman vapauden. Ei minulla kuitenkaan ole tarkoitus loukata niitä jotka ovat olleet mielisairaalassa tai ovat tällä hetkelläkin.

        Mistä sitä tietää jos jotain rupee vtuttamaan valitus, eli jos intät auktoritääteille vastaan jossai asias ni si vierää


    • sdfghjkjmhgk

      Terveenä ihan kamalan tylsää ja ahdistavaa mutta sairaana se on mulle ainakin ollut helpotus. Tuo terveenä kommentti, koska itse olen ollut joskus sairaalahoidon lopussa jo ihan hyvässä kunnossa ja sairaalan "ohjelma" on aika tylsää.

    • elisabetmaa

      Hmm. Monilla potilailla on erilaisia kokemuksia/käsityksiä/tuntemuksia.. Myös varmaankin monet jotka ovat olleet useamman kerran niin tietävät senkin että hoitojaksot saattavat olla erilaisia. Itselläni on sekä huonoja että hyviä kokemuksia. Olen saanut apua sairaalasta; olen ollut turvassa itseltäni, saanut puhuttua, nukuttua univelkaani pois, selvinnyt masennuskausista ja harhoista. Korjattua lääkitystä.. Sitten on ikävempiäkin muistoja missä koen että sairaala on vaan pahentanut oloa ja on ollut turhia osastojaksoja ja jopa nöyryyttäviä kokemuksia (esimerkkinä vaikka suihkussa käynti kun hoitaja kirjaimellisesti kyttäsi vieressä ja vessassa käynti sama juttu. nukkuessa sama juttu. eristyskopissa seonneena josta hirveät traumat. yms....)

      Mutta samaa voisin sanoa mitä tuo edellinen, että sitten kun on jo terveempi vaikka sitten sairaalahoidon loppuvaiheilla niin on erittäin tylsää ja meinaa hajota pää ja tuntuu että tulee vaan hullummaks ja haluaa vaan pois. Se tylsyys ei ehkä kuulosta niin kamalalta, mutta sairaalassa se on aivan kammottavaa kun ei ole mitään tekemistä ja minuutit tuntuu ikuisuudelta ja ympärillä vaan karut seinät sekä muut hullut potilaat. Mutta huonossa voinnissa siellä on jopa hyvä olla, koska silloin siellä olosta on hyötyä.. Ja huonossa voinnissa varsinkin jos on melko pihalla maailman menosta niin aikakin kuluu nopeaa.

    • imil

      Itse olen ollut 3 eri osastolla kaikki suljettuja sekä vaikeehoitosten osastolla . ei ne nyt niin kauheita mitä voisi kuvitella. Meillä oli siinä ns. häkki missä ulkoiltiin. Eikä kovinkaan paljoo pidä seota että sinne joutuu ja se on fakta. Aika siellä kuluu hitaasti ja kaikkea valvotaan. Mullakin kun en lääkkeitä suostunut syömään tuli piikki 3 kertaa päivässä. Olin vielä kaikkein selväjärkisin mutta ainoo mikä mua vaivas ni oli mun väkivaltasuus. Ei siellä hullumpaa ollu ainoostaa ruoka oli pahaa.

    • diktaattor1

      Se on varmaa ihan hyvä paikka. sielä olet ainakin turvassa itseltäsi :) Sinne vaan meet asustelee.

    • Bipoman

      Päiväsairaala voi olla ihan hyvä paikka. Sen sijaan suljetulla osastolla ei ole kivaa, etenkin jos ei pääse edes saatettuna käymään ulkona.

    • mikko5

      käykääpä katsomassa millaista siellä on olla. osoitteessa www.mikkoweb.com

    • Takasin menossa

      Ite pääsin just mielisairaalasta. Oon 15. Ei siel oo kivaa todellakaa ja toivon ettet ikinä joudu kokee sitä samaa paskaa mitä siel sairaaloissa tapahtuu. En ikinä haluu mennä uudestaa! (Psykiatrisil osastoil melkee sama meno.) se on iha hirveetä toivottavasti et ikinä joudu! Siel sul ei oo mitää ihmisarvoo ja hoitajat tekee mitä niit sattuu huvittaa... Meinaavat laittaa mut uudestaa mut en ikinä haluu mennä takas! Koita välttää sinne menoo iha vaa vinkkinä. Tuntuu et siel sekoo vaa enemmä...

    • EiKOSKAANenää

      Jos olet masentunut niin sairaala on oikea paikka. Siellä saat sähköhoitoa joka karkottaa masennukset varsin tehokkaasti. Itse en ole koskaan masentunut eikä ole muutakaan vikaa. Silti pakotettiin mielisairaalaan kun kerroin tavoitteenani olevan pankin perustamisen Suomeen. Helvetti!. Voi olla että yritysteni verot maksetaan muualle kuin Suomeen. Sen verran katkera olen viranomaisille.

    • aspjq

      Tuttavani kertoi, että siellä oli mukavaa ja ruoka oli hyvää. Oli saanut myös uusia kavereita. Voi se olla siis positiivinenkin kokemus.

      • joillekin

        Jotkut tykkää vankilaelämästä.... Psykiatrisesta laitoselämästä pitävät lähinnä ne, jotka eivät vielä osaa pelätä.


    • jhfhfgs

      Mun kokemuksen mukaan siellä oli lähinnä tylsää. Päivät tuntui pitkiltä kuin nälkävuosi. Neuloin monet sukat ja luin kirjoja, sekä kirjoittelin kirjeitä, että sain ajan kulumaan. Paikka on varmaan vielä pahempi sellaiselle, joka on tottunut aktiivisempaan elämäntapaan. Mä olen sohvaperuna.

      Seuraa siellä ei oikein ollut. Moni oli ollut silläkin osastolla jopa vuosia ja ne oli aika laitostuneita. Mulla kuitenkin oli ollut työpaikka ja oli perhe, en oikein samaistunut niihin ihmisiin siellä.

      Niin mäkin luulin, etten ikinä joudu mihinkään psykiatriselle, mutta niin vain tuli sekoominen, ihan kuin veitsellä leikaten. Lääkeitä siellä varmasti syötetään ja niistä ei voi kieltäytyä.

      • deresl

        Miten käyttäydyit kun sekosit?


      • fhyjfghdfgd

        Olin vainoharhainen ja syytin kaikkia salaliitosta mua vastaan... Vanhempiani, puolisoani, parasta ystävääni. Tai en oikeastaan pitänyt heitä vihollisena, mutta luulin heidän kuuluvan johonkin ryhmään ja sitä rataa. Jos en olisi näistä harhaluuloista puhunut kelleen, kukaan tuskin olisi huomannut käytöksessäni mitään outoa. Tein työni ja arkiaskareeni ihan normaalisti.

        Joo, mut kun aloin puhumaan, niin sairaalakeikkahan siitä tuli. Menin vapaaehtoisesti kyllä, mutta sairaalassa tehtiin M1 lähete, eli tahdonvastaisessa hoidossa olin.


      • leleleod

        Aiotko puhua vielä jos sekoat uudestaan?


      • hfghfj

        Hyvä kysymys. En. Ellen sekoa niin pahasti, etten ymmärrä omaa parastani.


    • Peranders

      Siellä hotajat illalla istu kahvi huonessa ja puhu paska ja teke vain ne vältämätttömyydet laitta ilta pala ja anta lääkkeet.

      Ja siellä huutoninen saairala potilas teki poltto itse murha ja hotajat mm roy ja per anders ym istu siellä kahvi huonessa ja puhu skeida ja luuli että toisella osastolla pala.

      Niin tietenkin se potilas kuoli ja hoitajat siellä huutoniemellä varasta potilaitta tupakka ja raha säilytys kappista.

    • Anonyymi

      Moni äiti haluaisi nurkissa loisivan 40 paskahousun lukkojen taakse sairaalaan.

      • Anonyymi

        sinä sinne kuulut hullu.


      • Anonyymi

        Kuulostaa ihan sulta.


    • Anonyymi

      Mielisairaaloiden imagoa haittaa elokuvien luoma väärä mielikuva, ja huonokuntoisten ja hoitovastaisten ihmisten kertomat kauhutarinat.

      Ei ne mitään hotelleja ole, mutta ei siellä myöskään kiduteta ihmisiä.

    • Anonyymi

      Ennen (olin pian 20 v sitten) oli mukavaa ja lepposaa. Nykyään ehkä pelkäisin kaikkia narkkeja kanssapotilaita, kun tuntuu, että "kaikki" lääkitsee itseään jollain huumeilla. Samoin nyt älypuhelinaikana kuulemma kuvataan salaa muita potilaita ja levitetään nettiin.

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan selviääkö henkisesti nuori joka on remmeillä kiinni viikkoja ja ei saa tavata omaisiaan. Yksinäisyys ja varmaan kova ikävä on kova yhdistelmä nuoren elämässä josta muutenkin puuttuu kaikki normaali. Vankilassa pääsee ulos mutta mielisairaalassa ei,

    • Anonyymi

      Mä oon kuullu että mielisairaalassa hoitajatkin käyttäytyy miten huvittaa ja saattaa jopa kiduttaa potilaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe