Läheisriippuvainen vai narsisti?

Nainen_26_

Missä menee läheisriippuvaisen ja narsistin suurin ja olennaisin eroavaisuus? Molemmathan ovat riippuvaisia toisista ihmisistä ja heidän kauttaan elämisestä.

Viime kesänä törmäsin LR-aiheseen ja tunnistin heti itseni. Vuoden verran olen tämän "oman diagnoosini" takia ollut masentunut ja katkera. Nyt tänä kesänä, vasta pari viikkoa sitten huomasin itsessäni narsistista käytöstä ja aloin tukia aihepiiriä. Huomasin nopeasti käyttäytyväni todella narsistisesti.

Eikö kuitenkin ole niin, että LR-persoona hakee hyväksyntää ja huomiota, koska ei esim. lapsena ole sanuut rakkautta ja turvallisuuden tunnetta? Silti samaa tekee silti narsisti, joten missä menee ero?

22

2840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yuityuiyuik

      Ainakin siinä että narsisti ei ilmeisesti tunne rakkautta tai välitä mitä tekee ja aiheuttaa ihmisille. Läheisriippuvainen kyllä tuntee.
      Näkisin myös että narsisti pönkittää omaa paremmuuttaan lyttäämällä muita ja jotenkin imee toisista asioita antaen omaa pahaa oloaan takaisin.

    • xcch

      "Viime kesänä törmäsin LR-aiheseen ja tunnistin heti itseni. Vuoden verran olen tämän "oman diagnoosini" takia ollut masentunut ja katkera. Nyt tänä kesänä, vasta pari viikkoa sitten huomasin itsessäni narsistista käytöstä ja aloin tukia aihepiiriä. Huomasin nopeasti käyttäytyväni todella narsistisesti. "

      Tuossa se ero on, sinä tunnisit heti itsessäsi nuo piirteet kun luit LR- aiheesta.
      Narsisti ei tunnista mitään, heihin ei tehoa edes pitkä aikaiset terapiat.
      LR-oireisiin liittyy myös narsistista käytöstä, joskus paljonkin, jos joku ihminen ei miellytä.

      LR- kehittyy joko huonon lapsuuden seurauksena tai myöhemmin esim. alkoholistien ja narsistien puolisoilla.

      Älä suotta ole katkera, sinulla on toivoa, ei kaikki LR-ihmiset ole noin rehellisiä. Samoin tunnistat empatian koska erotat ja huomaat narsistisen käytöksen itsessäsi. Lisäksi et hyväksy narsistista käytöstä itsessäsi, todella hyvät lähtökohdat tervehdyä, olet ihana ihminen. :)

      LR- oireista on tietoa paljonkin esim. netissä ja lisäksi on olemassa vertaisryhmiä joissa voi muiden kokemuksien avulla mennä eteenpäin ja parantaa LR- riippuvuutta.

      • _Nainen_26_

        Kiitokset vastauksista!

        Ne helpottivat. Tiedän kyllä, etten voi olla täysin narsisti, koska muuten en tietäisi aiheesta mitään. Ongelma onkin, juuri noiden vertaisryhmien kanssa, etten aina kykene tuntemaan empatiaa vieraisiin LR-persooniin, vaan saatan narsistisesti ajatella, että he ovat itse aiheuttaneet ongelmansa. Ehkä tämä liittyy vahvaan katkeruuden tunteeseeni...

        Kirjoitin pidemmin elämästäni toiseen keskusteluun, se on täällä lopussa jos joku jaksaa lukea: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11565063#comment-62365166


      • xcch
        _Nainen_26_ kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista!

        Ne helpottivat. Tiedän kyllä, etten voi olla täysin narsisti, koska muuten en tietäisi aiheesta mitään. Ongelma onkin, juuri noiden vertaisryhmien kanssa, etten aina kykene tuntemaan empatiaa vieraisiin LR-persooniin, vaan saatan narsistisesti ajatella, että he ovat itse aiheuttaneet ongelmansa. Ehkä tämä liittyy vahvaan katkeruuden tunteeseeni...

        Kirjoitin pidemmin elämästäni toiseen keskusteluun, se on täällä lopussa jos joku jaksaa lukea: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11565063#comment-62365166

        Luin kertomukset, kiitos rehellistä tilityksestä. Ehkä ei kannate kiinnittää huomiota kovin paljon omiin tunteisiin tai odottaa että tuntisi empatiaa joka tilanteessa toisia kohtaan. Ei normaali ihminen myöskään aina tunne, tärkein on että sinne pahalle puolelle saa rajat aikaan, että ei kohtele toisia huonosti. Kehittää kykyä asettua toisten asemaan.

        Tunnen vastaavanlaisen tapauksen, monia suhteita takana. Suhteet enemmän riippuvaisuus suhteita kuin oikeita parisuhteita, myös irtosuhteita melkoinen määrä. Olet LR ihminen ja haet suhteilla väittämistä jota ilman olet lapsuudessa jäänyt, kuten tuo mainitsemani henkilö jonka taustat hyvn tunnen.

        Samalla karkaa tilanteet hallinnasta ja siihen tulee muitakin nautintoja ja asioita. Ajan kanssa miehet väsyvät riippuvuuteen ja yleensä jättävät jos ei itse ehdi ensin. Jotenkin pitäisi itsenäistyä ja päästä sairaasta riippuvuudesta erilleen.

        Vertaisryhmistä kannattaa hakea tietoa ei tunnetta, selvästi LR ihmiset punnitsevat asiat tunteitten kautta, eli asia on niinkuin se sillä hetkellä tuntuu. Siinä logiikka kuitenkin pettää, koska sama asia joka nyt tuntuu hyvältä tuntuu viikon päästä vastenmieliseltä.

        Pitäs päästä siihen että järki päättää mikä on hyvää ja mikä huonoa ei tunteet, nyt järki on tunteitten orja, jopa siinä määrin että kohtelee toisia ihmisiä erittäin narsistisesti kun toinen lakkaa kiinostamasta, kun pitäisi järjellä tajuta asettaa tunteilla rajoja eikä järjellä ruokkia niitä. Tätä taistelua normaalitkin ihmiset käyvät, mutta järki on yleensä voitolla, itseä täytyy kouluttaa, Jotakin täällaista olen havainnut :)


      • xcch
        xcch kirjoitti:

        Luin kertomukset, kiitos rehellistä tilityksestä. Ehkä ei kannate kiinnittää huomiota kovin paljon omiin tunteisiin tai odottaa että tuntisi empatiaa joka tilanteessa toisia kohtaan. Ei normaali ihminen myöskään aina tunne, tärkein on että sinne pahalle puolelle saa rajat aikaan, että ei kohtele toisia huonosti. Kehittää kykyä asettua toisten asemaan.

        Tunnen vastaavanlaisen tapauksen, monia suhteita takana. Suhteet enemmän riippuvaisuus suhteita kuin oikeita parisuhteita, myös irtosuhteita melkoinen määrä. Olet LR ihminen ja haet suhteilla väittämistä jota ilman olet lapsuudessa jäänyt, kuten tuo mainitsemani henkilö jonka taustat hyvn tunnen.

        Samalla karkaa tilanteet hallinnasta ja siihen tulee muitakin nautintoja ja asioita. Ajan kanssa miehet väsyvät riippuvuuteen ja yleensä jättävät jos ei itse ehdi ensin. Jotenkin pitäisi itsenäistyä ja päästä sairaasta riippuvuudesta erilleen.

        Vertaisryhmistä kannattaa hakea tietoa ei tunnetta, selvästi LR ihmiset punnitsevat asiat tunteitten kautta, eli asia on niinkuin se sillä hetkellä tuntuu. Siinä logiikka kuitenkin pettää, koska sama asia joka nyt tuntuu hyvältä tuntuu viikon päästä vastenmieliseltä.

        Pitäs päästä siihen että järki päättää mikä on hyvää ja mikä huonoa ei tunteet, nyt järki on tunteitten orja, jopa siinä määrin että kohtelee toisia ihmisiä erittäin narsistisesti kun toinen lakkaa kiinostamasta, kun pitäisi järjellä tajuta asettaa tunteilla rajoja eikä järjellä ruokkia niitä. Tätä taistelua normaalitkin ihmiset käyvät, mutta järki on yleensä voitolla, itseä täytyy kouluttaa, Jotakin täällaista olen havainnut :)

        "Missä menee läheisriippuvaisen ja narsistin suurin ja olennaisin eroavaisuus? Molemmathan ovat riippuvaisia toisista ihmisistä ja heidän kauttaan elämisestä."

        LR-ihminen elää toisten kautta, muokkailee ympäristöä mieleisekseen, kouluttaa muita muottiinsa. Olettaa tekevänsä asist aina oikein ja pitää itseään empaattisena ja auttavaisena, jota joskus onkin. Hylkää kuitenkin ne jotka eivät sopeudu hänen sääntöihin, voi jopa suorastaan vihata heitä, ei näe kunnolla todellista minäänsä.

        Narsisti poikkeea aika tavalla LR-ihmisestä, sillä hän pitää muita ihmisiä peilinään. Ei näe itseään lainkaan, ei ole empatiaa, eikä juurikaan paranemisen mahdollisuuksia. LR-ihmisellä empatia on vaurioitunut, narsistilta se puuttuu kokonaan ja sen takia sitä ei voi narsistin kohdalla rakentaa aikä kasvattaa.

        LR-ihmisen käytöökseen löytyy yleensä selitys ja se on yleensä loogista vaikkakin voi olla väärää ja ajoittain kylmää.

        Narsistin käytökseen ei sisälly mitään logiikkaa ja se on yleensä arvaamatonta ja kylmää, narsisti on manipuloinnin ja työpaikoilla myös delekoinnin mestari.

        LR-ihmisen kuten sinunkin elämään mahtuu myös pitempi onnellinen jakso, mutta narsistin elämän onnellisen jakson (alkuhurahduksen) pituus on 2 viikosta 2-4 kuukauteen ja jo silloinkin loppuosa joutuu läheinen kantamaan. Sitten se vaan loppuu ja tulee kova arki vastaan, alkaa vähättely, syyllistäminen jne..


      • 17+1=18
        xcch kirjoitti:

        "Missä menee läheisriippuvaisen ja narsistin suurin ja olennaisin eroavaisuus? Molemmathan ovat riippuvaisia toisista ihmisistä ja heidän kauttaan elämisestä."

        LR-ihminen elää toisten kautta, muokkailee ympäristöä mieleisekseen, kouluttaa muita muottiinsa. Olettaa tekevänsä asist aina oikein ja pitää itseään empaattisena ja auttavaisena, jota joskus onkin. Hylkää kuitenkin ne jotka eivät sopeudu hänen sääntöihin, voi jopa suorastaan vihata heitä, ei näe kunnolla todellista minäänsä.

        Narsisti poikkeea aika tavalla LR-ihmisestä, sillä hän pitää muita ihmisiä peilinään. Ei näe itseään lainkaan, ei ole empatiaa, eikä juurikaan paranemisen mahdollisuuksia. LR-ihmisellä empatia on vaurioitunut, narsistilta se puuttuu kokonaan ja sen takia sitä ei voi narsistin kohdalla rakentaa aikä kasvattaa.

        LR-ihmisen käytöökseen löytyy yleensä selitys ja se on yleensä loogista vaikkakin voi olla väärää ja ajoittain kylmää.

        Narsistin käytökseen ei sisälly mitään logiikkaa ja se on yleensä arvaamatonta ja kylmää, narsisti on manipuloinnin ja työpaikoilla myös delekoinnin mestari.

        LR-ihmisen kuten sinunkin elämään mahtuu myös pitempi onnellinen jakso, mutta narsistin elämän onnellisen jakson (alkuhurahduksen) pituus on 2 viikosta 2-4 kuukauteen ja jo silloinkin loppuosa joutuu läheinen kantamaan. Sitten se vaan loppuu ja tulee kova arki vastaan, alkaa vähättely, syyllistäminen jne..

        "LR-ihminen elää toisten kautta, muokkailee ympäristöä mieleisekseen, kouluttaa muita muottiinsa"

        Kerros minulle miten tuo sopii mielestäsi tähän...

        "Ominaista on tarve tulla hyväksytyksi ja ainainen tarve miellyttää muita itsensä kustannuksella unohtaen omat tarpeet ja tunteet. Läheisriippuvainen toimiikin ulkoapäin ohjautuvasti ja miettii koko ajan mitä muut hänestä ajattelevat. Hän on kadottanut kosketuksen itseensä, koska hän elää toisten tarpeista, hän ei löydä omia rajojaan. Hänen minuutensa on kateissa. Hän ei kykene ajattelemaan, mitä haluaa elämältä ja mitkä ovat hänen omat tarpeet. Elämä jää elämättä"

        että kun ns. virallinen tieto kertoo läheisriippuvaisen olevan ulkopäin ohjautuva ja unohtavan usein omat tarpeensa...sen toisen kustannuksella/hyväksi...

        http://www.laheisriippuvaiset.com/laheisriippuvuus.php

        Niin kerros minkä koulukunnan/tiedon mukaan sinun mielestäsi läheisriippuvainen on tuonkaltainen...mitä esität...


      • paivakorento
        xcch kirjoitti:

        Luin kertomukset, kiitos rehellistä tilityksestä. Ehkä ei kannate kiinnittää huomiota kovin paljon omiin tunteisiin tai odottaa että tuntisi empatiaa joka tilanteessa toisia kohtaan. Ei normaali ihminen myöskään aina tunne, tärkein on että sinne pahalle puolelle saa rajat aikaan, että ei kohtele toisia huonosti. Kehittää kykyä asettua toisten asemaan.

        Tunnen vastaavanlaisen tapauksen, monia suhteita takana. Suhteet enemmän riippuvaisuus suhteita kuin oikeita parisuhteita, myös irtosuhteita melkoinen määrä. Olet LR ihminen ja haet suhteilla väittämistä jota ilman olet lapsuudessa jäänyt, kuten tuo mainitsemani henkilö jonka taustat hyvn tunnen.

        Samalla karkaa tilanteet hallinnasta ja siihen tulee muitakin nautintoja ja asioita. Ajan kanssa miehet väsyvät riippuvuuteen ja yleensä jättävät jos ei itse ehdi ensin. Jotenkin pitäisi itsenäistyä ja päästä sairaasta riippuvuudesta erilleen.

        Vertaisryhmistä kannattaa hakea tietoa ei tunnetta, selvästi LR ihmiset punnitsevat asiat tunteitten kautta, eli asia on niinkuin se sillä hetkellä tuntuu. Siinä logiikka kuitenkin pettää, koska sama asia joka nyt tuntuu hyvältä tuntuu viikon päästä vastenmieliseltä.

        Pitäs päästä siihen että järki päättää mikä on hyvää ja mikä huonoa ei tunteet, nyt järki on tunteitten orja, jopa siinä määrin että kohtelee toisia ihmisiä erittäin narsistisesti kun toinen lakkaa kiinostamasta, kun pitäisi järjellä tajuta asettaa tunteilla rajoja eikä järjellä ruokkia niitä. Tätä taistelua normaalitkin ihmiset käyvät, mutta järki on yleensä voitolla, itseä täytyy kouluttaa, Jotakin täällaista olen havainnut :)

        Lämmin kiitos tilitykseni lukemisesta!

        Olen lukenut tunteista paljon ja jopa kouluni lopputyö käsitteli tunteiden aihepiiriä. Käsittääkseni LR-ihmisten on vaikea erottaa se fakta, ettei ihminen on yhtä kuin tunteensa. Eli esimerkiksi se, että tuntuu pahalta, ei tarkoita ON paha. Tällainen ajattelutapa ainakin minulla johtaa lapsuudestani: jos käyttäytyi huonosti, OLI huono.

        Suomalainen tunnetutkija ja filosofi Kari. E. Turunen on sanonut ihmisten mittaavansa elämänsä arvoa niillä tunteilla, joita ihminen tuntee. Eli jos fiiikset ovat synkkiä, synkkää on elämäkin. Itse uskon tähän vahvasti, mutta onneksi omia tunteita voi (kai) muuttaa. Esimerkiksi positiivisessa psykologiassa on malleja joilla tunteita voi muuttaa muuttamalla ajatuksiakin. Periaatteessa uskon tähän, kaikenlainen tsemppaaninenhan on ajatusten kautta tunteiden muuttamista: "Olen hyvä"-ajatus kantaa varmasti pidemälle kuin vastakohtansa...

        Silti mielestäni tällainen tunteiden muuttaminen on itsepetosta ja pakoilua. Joissain henkisissä filosofioissa puhutaan siitä kuinka ihminen voi hallita itseään ja hyvinvointiaan valitsemalla mihin tunteisiin hän samaistuu. Itse kyllä uskon siihen, että ihmisessä on kaikkia tunteita ja emootioita ja eri tilanteet vievät niistä kohti tai kauemmas. Enhän voi esimerkiksi väittää _olevani_ surullinen, enhän ole surullinen 24/7. Olen myös joskus hämilläni, ilahtunut tai turhaantunut.

        Yksi iso ongelma LR-persoonilla itseasiassa onkin varmaan tunteiden tunnistamisen kyvyttömyys ja ainakin tunneälyopusten mukaan tunteiden tunnistaminen on äärimmäisen tärkeää:. Ei vain niin, että nyt tuntuu pahalta, nyt tuntuu hyvältä. Eikä tunteita saisi myöskään silti alituiseen analysoida, vaan elääkin pitää.

        Itselläni on juuri tämä ongelma: ajattelen koko ajan sitä, että minusta tuntuu pahalta. En tee mitään muuta. Elämästäni olen kärsinyt kaikki aktiviteetit ja kaikki aika menee mietiskelyyn, yritän itse ratkaista kaikki ongelmani. Aika raskasta hommaa on voin kertoa...

        Välillä minullakin se järki tulee mukaan peliin ja hetken ajattelen, että minulla on kaikki avaimet hyvään elämään. Vain minä olen vastuussa siitä olenko onnellinen ja voin itse päättää jätä menneen taakseni ja alan elää elämisen arvoista elämää. Mutta tämä järki puhuu vain hetken ja kohta taas olen ristiinaulitsemassa itseäni.

        Eli mistä löytäisin sitä järkeä? :D

        -Nainen26


      • Tarve miellyttää
        17+1=18 kirjoitti:

        "LR-ihminen elää toisten kautta, muokkailee ympäristöä mieleisekseen, kouluttaa muita muottiinsa"

        Kerros minulle miten tuo sopii mielestäsi tähän...

        "Ominaista on tarve tulla hyväksytyksi ja ainainen tarve miellyttää muita itsensä kustannuksella unohtaen omat tarpeet ja tunteet. Läheisriippuvainen toimiikin ulkoapäin ohjautuvasti ja miettii koko ajan mitä muut hänestä ajattelevat. Hän on kadottanut kosketuksen itseensä, koska hän elää toisten tarpeista, hän ei löydä omia rajojaan. Hänen minuutensa on kateissa. Hän ei kykene ajattelemaan, mitä haluaa elämältä ja mitkä ovat hänen omat tarpeet. Elämä jää elämättä"

        että kun ns. virallinen tieto kertoo läheisriippuvaisen olevan ulkopäin ohjautuva ja unohtavan usein omat tarpeensa...sen toisen kustannuksella/hyväksi...

        http://www.laheisriippuvaiset.com/laheisriippuvuus.php

        Niin kerros minkä koulukunnan/tiedon mukaan sinun mielestäsi läheisriippuvainen on tuonkaltainen...mitä esität...

        "LR-ihminen elää toisten kautta, muokkailee ympäristöä mieleisekseen, kouluttaa muita muottiinsa. Olettaa tekevänsä asist aina oikein ja pitää itseään empaattisena ja auttavaisena, jota joskus onkin. Hylkää kuitenkin ne jotka eivät sopeudu hänen sääntöihin, voi jopa suorastaan vihata heitä, ei näe kunnolla todellista minäänsä."

        Tarve miellyttää muita itsensä kustannuksella ja omien tunteidensa ja tarpeidensa unohtaminen johtaa jatkuvana toimintana siihen, että LR alkaa eittämättä ennenpitkää uskomaan omiin saavutuksiinsa uurastuksensa seurauksena. Hän tuntee muut ja muiden tarpeet muita paremmin.

        Automaattisesti hän ennenpitkää kuvittelee tuntevansa minutkin paremmin, kuin minä itse. Hän kokee olevansa oikeassa suureksi karttuneen viisautensa johdosta. Empaattisena ja auttavaisena hän yrittää auttaa minuakin, mutta kun minä en juuri sen laatuista apua satukaan tarvitsemaan, hän hylkää minut.

        Koska hän puuhanaisena/miehenä on muokannut säännöt, joihin minä en sovi, hän saattaa alkaa jopa vihoittelemaan minulle. Olen ylimääräinen ihminen, joka vie hänen energiaansa kohtuuttoman paljon poikkeavuudellani. Muuthan (ne, ketkä ovat jääneet) sopeutuvat hänen maailmanjärjestykseensä.

        Jos joku antaa hänelle hyvän neuvon, hän hylkää hyvän neuvon toisten miellyttämisen kustannuksella, koska toisten miellyttäminen on se, mitä hän osaa ja mistä hän saa tyydytyksensä, hän elää sen kautta.

        Hän on ulkoapäin ohjautuva.

        Tässä yksi kotikutoinen ajatelma aiheesta.


      • 9+18=27
        Tarve miellyttää kirjoitti:

        "LR-ihminen elää toisten kautta, muokkailee ympäristöä mieleisekseen, kouluttaa muita muottiinsa. Olettaa tekevänsä asist aina oikein ja pitää itseään empaattisena ja auttavaisena, jota joskus onkin. Hylkää kuitenkin ne jotka eivät sopeudu hänen sääntöihin, voi jopa suorastaan vihata heitä, ei näe kunnolla todellista minäänsä."

        Tarve miellyttää muita itsensä kustannuksella ja omien tunteidensa ja tarpeidensa unohtaminen johtaa jatkuvana toimintana siihen, että LR alkaa eittämättä ennenpitkää uskomaan omiin saavutuksiinsa uurastuksensa seurauksena. Hän tuntee muut ja muiden tarpeet muita paremmin.

        Automaattisesti hän ennenpitkää kuvittelee tuntevansa minutkin paremmin, kuin minä itse. Hän kokee olevansa oikeassa suureksi karttuneen viisautensa johdosta. Empaattisena ja auttavaisena hän yrittää auttaa minuakin, mutta kun minä en juuri sen laatuista apua satukaan tarvitsemaan, hän hylkää minut.

        Koska hän puuhanaisena/miehenä on muokannut säännöt, joihin minä en sovi, hän saattaa alkaa jopa vihoittelemaan minulle. Olen ylimääräinen ihminen, joka vie hänen energiaansa kohtuuttoman paljon poikkeavuudellani. Muuthan (ne, ketkä ovat jääneet) sopeutuvat hänen maailmanjärjestykseensä.

        Jos joku antaa hänelle hyvän neuvon, hän hylkää hyvän neuvon toisten miellyttämisen kustannuksella, koska toisten miellyttäminen on se, mitä hän osaa ja mistä hän saa tyydytyksensä, hän elää sen kautta.

        Hän on ulkoapäin ohjautuva.

        Tässä yksi kotikutoinen ajatelma aiheesta.

        "LR-ihminen elää toisten kautta, muokkailee ympäristöä mieleisekseen, kouluttaa muita muottiinsa. Olettaa tekevänsä asist aina oikein ja pitää itseään empaattisena ja auttavaisena, jota joskus onkin. Hylkää kuitenkin ne jotka eivät sopeudu hänen sääntöihin, voi jopa suorastaan vihata heitä, ei näe kunnolla todellista minäänsä."

        Niin edelleen...käsittääkseni ny tuossa lainauksessa on ristiriita...jos LR muokkailee ympäristöä mieleisekseen ja kouluttaa muita ja odottaa toisten sopetuvan omiin sääntöihinsä...niin eikö hän silloin toimi omista tarpeistaan käsin...eikä sen toisen/miellytä toista...

        Että edelleen...mistä tuollainen käsitys läheisriippuvaisesta/narsistin uhrista jollaiset useimmat ovat...on peräisin...

        En väitä että läheisrippuvaiset olisivat enkeleitä/pyhimyksiä...mutta käsittääkseni ulkoaohjautuvuus tarkoittaa juurikin toisen ehdoilla elämistä/omien tarpeiden sivuttamista...syystä ettei tule hylätyksi...


      • Niin niin. Koska hän
        9+18=27 kirjoitti:

        "LR-ihminen elää toisten kautta, muokkailee ympäristöä mieleisekseen, kouluttaa muita muottiinsa. Olettaa tekevänsä asist aina oikein ja pitää itseään empaattisena ja auttavaisena, jota joskus onkin. Hylkää kuitenkin ne jotka eivät sopeudu hänen sääntöihin, voi jopa suorastaan vihata heitä, ei näe kunnolla todellista minäänsä."

        Niin edelleen...käsittääkseni ny tuossa lainauksessa on ristiriita...jos LR muokkailee ympäristöä mieleisekseen ja kouluttaa muita ja odottaa toisten sopetuvan omiin sääntöihinsä...niin eikö hän silloin toimi omista tarpeistaan käsin...eikä sen toisen/miellytä toista...

        Että edelleen...mistä tuollainen käsitys läheisriippuvaisesta/narsistin uhrista jollaiset useimmat ovat...on peräisin...

        En väitä että läheisrippuvaiset olisivat enkeleitä/pyhimyksiä...mutta käsittääkseni ulkoaohjautuvuus tarkoittaa juurikin toisen ehdoilla elämistä/omien tarpeiden sivuttamista...syystä ettei tule hylätyksi...

        "Niin edelleen...käsittääkseni ny tuossa lainauksessa on ristiriita...jos LR muokkailee ympäristöä mieleisekseen ja kouluttaa muita ja odottaa "

        Niin niin. Koska hän on oppinut selviytymisen aakkoset, jotka ovat hänelle alistuvuus, miellyttäminen yms. hän automaattisesti alkaa jakamaan viisastenkiveään muillekin. Hän vaatii, että muiden on jaettava hänen kanssaan hänen näkemyksensä.

        "...niin eikö hän silloin toimi omista tarpeistaan käsin...eikä sen toisen/miellytä toista..."

        Tavallaan tietysti, mutta huomaa:" tarve miellyttää muita itsensä kustannuksella unohtaen omat tarpeet ja tunteet." Miellyttäminen tapahtuu nimenomaan hänen oppiensa mukaisesti, jotka hän on omaksunut unohtaen omat tarpeet ja tunteet. Hänen voi olla ylivoimaisen vaikea ymmärtää, että hänen selviytymisen strategiansa onkin alistuvaisuus.

        Minun tuntemani läheisriippuvat ovat ainakin aikansa valinneet ne, joita haluavat miellyttää. Sinnikkäästi he todellakin jakavat oppejaan.


      • xcch
        17+1=18 kirjoitti:

        "LR-ihminen elää toisten kautta, muokkailee ympäristöä mieleisekseen, kouluttaa muita muottiinsa"

        Kerros minulle miten tuo sopii mielestäsi tähän...

        "Ominaista on tarve tulla hyväksytyksi ja ainainen tarve miellyttää muita itsensä kustannuksella unohtaen omat tarpeet ja tunteet. Läheisriippuvainen toimiikin ulkoapäin ohjautuvasti ja miettii koko ajan mitä muut hänestä ajattelevat. Hän on kadottanut kosketuksen itseensä, koska hän elää toisten tarpeista, hän ei löydä omia rajojaan. Hänen minuutensa on kateissa. Hän ei kykene ajattelemaan, mitä haluaa elämältä ja mitkä ovat hänen omat tarpeet. Elämä jää elämättä"

        että kun ns. virallinen tieto kertoo läheisriippuvaisen olevan ulkopäin ohjautuva ja unohtavan usein omat tarpeensa...sen toisen kustannuksella/hyväksi...

        http://www.laheisriippuvaiset.com/laheisriippuvuus.php

        Niin kerros minkä koulukunnan/tiedon mukaan sinun mielestäsi läheisriippuvainen on tuonkaltainen...mitä esität...

        Tuota tarkoitin

        "Toinen ääripää läheisriippuvuuden ilmenemismuodoissa on vahvuuteen sairastuminen, jolloin ihminen on kontrolloiva, vakava, hallitseva ja aina järkevä. Hän vaatii itseltään täydellisyyttä. Hän huolehtii ja auttaa pakonomaisesti, kantaa vastuuta toisista ihmisistä, mutta ei omasta hyvinvoinnistaan. Hän uhraa elämänsä toisille."

        http://www.paihdelinkki.fi/tietoiskut/415-laheisriippuvuus

        Minusta tämä on yleisempi, voi johtua siitä että on ainakin näkyvämpi.


      • xcch
        paivakorento kirjoitti:

        Lämmin kiitos tilitykseni lukemisesta!

        Olen lukenut tunteista paljon ja jopa kouluni lopputyö käsitteli tunteiden aihepiiriä. Käsittääkseni LR-ihmisten on vaikea erottaa se fakta, ettei ihminen on yhtä kuin tunteensa. Eli esimerkiksi se, että tuntuu pahalta, ei tarkoita ON paha. Tällainen ajattelutapa ainakin minulla johtaa lapsuudestani: jos käyttäytyi huonosti, OLI huono.

        Suomalainen tunnetutkija ja filosofi Kari. E. Turunen on sanonut ihmisten mittaavansa elämänsä arvoa niillä tunteilla, joita ihminen tuntee. Eli jos fiiikset ovat synkkiä, synkkää on elämäkin. Itse uskon tähän vahvasti, mutta onneksi omia tunteita voi (kai) muuttaa. Esimerkiksi positiivisessa psykologiassa on malleja joilla tunteita voi muuttaa muuttamalla ajatuksiakin. Periaatteessa uskon tähän, kaikenlainen tsemppaaninenhan on ajatusten kautta tunteiden muuttamista: "Olen hyvä"-ajatus kantaa varmasti pidemälle kuin vastakohtansa...

        Silti mielestäni tällainen tunteiden muuttaminen on itsepetosta ja pakoilua. Joissain henkisissä filosofioissa puhutaan siitä kuinka ihminen voi hallita itseään ja hyvinvointiaan valitsemalla mihin tunteisiin hän samaistuu. Itse kyllä uskon siihen, että ihmisessä on kaikkia tunteita ja emootioita ja eri tilanteet vievät niistä kohti tai kauemmas. Enhän voi esimerkiksi väittää _olevani_ surullinen, enhän ole surullinen 24/7. Olen myös joskus hämilläni, ilahtunut tai turhaantunut.

        Yksi iso ongelma LR-persoonilla itseasiassa onkin varmaan tunteiden tunnistamisen kyvyttömyys ja ainakin tunneälyopusten mukaan tunteiden tunnistaminen on äärimmäisen tärkeää:. Ei vain niin, että nyt tuntuu pahalta, nyt tuntuu hyvältä. Eikä tunteita saisi myöskään silti alituiseen analysoida, vaan elääkin pitää.

        Itselläni on juuri tämä ongelma: ajattelen koko ajan sitä, että minusta tuntuu pahalta. En tee mitään muuta. Elämästäni olen kärsinyt kaikki aktiviteetit ja kaikki aika menee mietiskelyyn, yritän itse ratkaista kaikki ongelmani. Aika raskasta hommaa on voin kertoa...

        Välillä minullakin se järki tulee mukaan peliin ja hetken ajattelen, että minulla on kaikki avaimet hyvään elämään. Vain minä olen vastuussa siitä olenko onnellinen ja voin itse päättää jätä menneen taakseni ja alan elää elämisen arvoista elämää. Mutta tämä järki puhuu vain hetken ja kohta taas olen ristiinaulitsemassa itseäni.

        Eli mistä löytäisin sitä järkeä? :D

        -Nainen26

        "Itselläni on juuri tämä ongelma: ajattelen koko ajan sitä, että minusta tuntuu pahalta. En tee mitään muuta. Elämästäni olen kärsinyt kaikki aktiviteetit ja kaikki aika menee mietiskelyyn, yritän itse ratkaista kaikki ongelmani. Aika raskasta hommaa on voin kertoa..."

        Sinulla on tunteita ilman syytä ja niiden perusteella yrität ratkoa ongemia joita sinulla ei todellisuudessa ole :) Elät tunteittesi kautta, olet sitä mitä sinun tunteesi ovat. Kun tunteesi ei ole hyviä, niin yrität muuttaa niitä hyviksi ollaksesi onnellinen, jos et onnistu niin olet onneton, kuten sinulle on käynyt. Siitä tulee vielä huonompia tunteita ja olet kuin lentohiekassa, vaivut yhä syvemmälle, mitä enemmän rimpuilet.


        "Välillä minullakin se järki tulee mukaan peliin ja hetken ajattelen, että minulla on kaikki avaimet hyvään elämään. Vain minä olen vastuussa siitä olenko onnellinen ja voin itse päättää jätä menneen taakseni ja alan elää elämisen arvoista elämää. Mutta tämä järki puhuu vain hetken ja kohta taas olen ristiinaulitsemassa itseäni."

        Hyvä elämä ei tule nautinnoista tulevista tunteista, koska silloin on niistä tunteista riippuvainen helposti käy niin että ei oikein mikään riitä, pitää olla yhä enemmän äxsöniä elämässä muuten ei tunnu miltään. Kirjoituksesi perusteella olet mennyt sitä tietä aika pitkälle ja siinä on jäänyt muiden ihmisten tunteet huomioimatta. Tämän seuraukset on lopulta johtaneet masennukseen.. Tämä on aika tavallinen kuvio jos antaa ominen halujen ja tunteitten hallita elämää ja vaeltaa niiden perässä. Hankalaa on että sellainen elämätyyli orjuuttaa ja siitä tulee riippuvaiseksi, jonka takia jos ei pysty elämää sitä elämää niin kokee vieroitusoireita ja jopa masennusta.

        Parhaaseen elämään pääsee, elämällä toisia ihmisiä huomioon ottavaa elämää. Ei tarkoita että pitää tehdä aina toisten mukaan, vaan ottaa huomioon ja pitää sopimukset mitä tekee. Nautinnon tavoitelussa jos nämä unohtuu, niin siitä tulee jossakin vaiheessa huonoja seuraamuksia.

        "Eli mistä löytäisin sitä järkeä? :D "

        Kyllä sinulla järkeä on :) , mutta annat liikaa painoarvoa tunteille. Esim. olet jättänyt kaikki aktiiviteetit ja mietit tunteita. Kannattanee mielummin vaikka lähteä kävelylle vaikka "tuntuu miltä tuntuu" ja katsella arvostaen kaunista luontoa, kukkia ja eläimiä. Kun keskittyy niihin, niin voi huomata jossakin vaiheessa olevansa paremmalla tuulella.. Jotenkin tähän tyyliin pitäsi järjellä saada virikkeitä joilla kasvattaa myönteisiä tunteita, siinä on tietysti harjoittelemista kun on tottunut että hyvät tunteet tulee aina nautinnoista.

        Siis opetella nauttimaan pienistä asioista joilla ei ole välttämättä tekemistä ominen halujen kanssa, niin silloin ei tavoittele niitä tunteita joita syntyy ominen halujen toteuttamisista. Jotenin tuohon tyylliin.. :)


      • 18+15=33
        xcch kirjoitti:

        Tuota tarkoitin

        "Toinen ääripää läheisriippuvuuden ilmenemismuodoissa on vahvuuteen sairastuminen, jolloin ihminen on kontrolloiva, vakava, hallitseva ja aina järkevä. Hän vaatii itseltään täydellisyyttä. Hän huolehtii ja auttaa pakonomaisesti, kantaa vastuuta toisista ihmisistä, mutta ei omasta hyvinvoinnistaan. Hän uhraa elämänsä toisille."

        http://www.paihdelinkki.fi/tietoiskut/415-laheisriippuvuus

        Minusta tämä on yleisempi, voi johtua siitä että on ainakin näkyvämpi.

        "Hän vaatii itseltään täydellisyyttä. Hän huolehtii ja auttaa pakonomaisesti, kantaa vastuuta toisista ihmisistä, mutta ei omasta hyvinvoinnistaan. Hän uhraa elämänsä toisille."

        Niin tuossa lukee hän vaatii täydellisyyttä ITSELTÄÄN, ja uhraa elämänsä TOISILLE, että miten onnistuit sen muuttamaan omassa versiossasi toisen manipuloinniksi/kouluttamiseksi/toiselle sääntöjen laatimiseksi ja sen myötä toisen hylkäämiseksi jos toinen ei suostu...

        Edelleenkään en väitä, että LR on pyhimys, koska taustalla on marttyyriyttä ja jonkinlainen toive siitä, että katsokaa ny kaikki miten hyvä ihminen minä olen...ja miksei jonkinlaista suuruudenhulluutta, että minun avullani/toimestani "kaikki" muuttuu hyväksi...ja jos niin ei käy...niin LR:stä tuntuu ettei hän yrittänyt tarpeeksi...vika on hänessä...hän ei ollut kyllin hyvä...

        vaikka todellisuudessa LR:n taustalla on ihminen joka ei huolehdi omasta hyvinvoinnistaan eikä sen myötä arvosta itseään...ja sen vuoksi tavallaan kaltoinkohtelee itse itseään...ja oma elämä jää elämättä...


      • Mielestäni tuntemani
        18+15=33 kirjoitti:

        "Hän vaatii itseltään täydellisyyttä. Hän huolehtii ja auttaa pakonomaisesti, kantaa vastuuta toisista ihmisistä, mutta ei omasta hyvinvoinnistaan. Hän uhraa elämänsä toisille."

        Niin tuossa lukee hän vaatii täydellisyyttä ITSELTÄÄN, ja uhraa elämänsä TOISILLE, että miten onnistuit sen muuttamaan omassa versiossasi toisen manipuloinniksi/kouluttamiseksi/toiselle sääntöjen laatimiseksi ja sen myötä toisen hylkäämiseksi jos toinen ei suostu...

        Edelleenkään en väitä, että LR on pyhimys, koska taustalla on marttyyriyttä ja jonkinlainen toive siitä, että katsokaa ny kaikki miten hyvä ihminen minä olen...ja miksei jonkinlaista suuruudenhulluutta, että minun avullani/toimestani "kaikki" muuttuu hyväksi...ja jos niin ei käy...niin LR:stä tuntuu ettei hän yrittänyt tarpeeksi...vika on hänessä...hän ei ollut kyllin hyvä...

        vaikka todellisuudessa LR:n taustalla on ihminen joka ei huolehdi omasta hyvinvoinnistaan eikä sen myötä arvosta itseään...ja sen vuoksi tavallaan kaltoinkohtelee itse itseään...ja oma elämä jää elämättä...

        "Niin tuossa lukee hän vaatii täydellisyyttä ITSELTÄÄN, ja uhraa elämänsä TOISILLE, että miten onnistuit sen muuttamaan omassa "

        Mielestäni tuntemani LR-tyypit ovat sellaisia, että heidän avuliaisuudellaan on rajat, jotka tekevät siitä juuri sellaista manipuloimista ja kouluttamista.

        Hän pyrkii täydellisyyteen, mutta ei siten, että hän itse olisi tyytyväinen itseensä, vaan siten, että muut olisivat tyytyväisiä häneen. Loppupeleissähän ihmiset eivät yleesäkään pidä toisia täydellisenä, ja jättävät itselleen elintilaa roimasti. Mitä itsenäisempi ja omavaraisempi ihminen, sitä enemmän tilaa hän jättää itselleen. Niinpä hän ei LR-persoonan "täydellisyydestä" hirveän paljoa perusta.

        Ei ole yksi tai kaksi LR-peroonaa jotka tunnen, jotka todellakin "täydellisyyttä hipoen" (siis omasta mielestään) tietävät asiat ja neuvovat muita, myös minua. Eikä heitä ole tarvinnut tuntea edes hyvin, kun on tajunnut, että heillä itsellään on oman hyvinvoinnin laiminlyönnin takia mittavia ongelmia. Tietenkään kaikilla ei tarvitse olla, ja jotkut ovat oppineet luovuttamisen jaloa taitoa... Nimenomaan toisten suhteen. Mutta tuolloin he kokevat valistettavan olevat itselleen jotenkin tarpeettoman...

        Mielestäni sinä esim. jotenkin et ole pystynyt näkemään Ännäsi narsistiutta hänen omana haittanaan, niin paljon kuin asiasta tiedät. Jotenkin et ole onnistunut puhdistamaan itseäsi hänestä. Jotenkin koet, että olet osa hänen narsistiuttaan niiltä osin, kuin olet hänen kanssaan ollut.

        Itse olen silloin tällöin tekemisissä oman n-tuttavuuteni kanssa. Juttelemme ja olemme sängyssä, silti tiedän, että minulla ei ole osaa eikä arpaa siihen, minkälainen hän lopulta on. Energiaa koen hänelle antavani, kuten myös saan sitä häneltä. Mutta siihen, minkälainen hän narsistina on, en vaikuta. Hänen narsistiuteensa minulla ei ole osaa eikä arpaa.

        Aivan selvästi, vaikka täällä vain anonyymeinä kirjoittelemme, erotan meidän perimmäisistä ajattelutyyleistä sen, että sinä kärsit LR-haitoista. Toivon toki, että haittasi olisivat pieniä ja että et niistä kärsisi. Ehkäpä seestyt vielä enemmän ajan myötä.


      • Tahdon kertoa
        18+15=33 kirjoitti:

        "Hän vaatii itseltään täydellisyyttä. Hän huolehtii ja auttaa pakonomaisesti, kantaa vastuuta toisista ihmisistä, mutta ei omasta hyvinvoinnistaan. Hän uhraa elämänsä toisille."

        Niin tuossa lukee hän vaatii täydellisyyttä ITSELTÄÄN, ja uhraa elämänsä TOISILLE, että miten onnistuit sen muuttamaan omassa versiossasi toisen manipuloinniksi/kouluttamiseksi/toiselle sääntöjen laatimiseksi ja sen myötä toisen hylkäämiseksi jos toinen ei suostu...

        Edelleenkään en väitä, että LR on pyhimys, koska taustalla on marttyyriyttä ja jonkinlainen toive siitä, että katsokaa ny kaikki miten hyvä ihminen minä olen...ja miksei jonkinlaista suuruudenhulluutta, että minun avullani/toimestani "kaikki" muuttuu hyväksi...ja jos niin ei käy...niin LR:stä tuntuu ettei hän yrittänyt tarpeeksi...vika on hänessä...hän ei ollut kyllin hyvä...

        vaikka todellisuudessa LR:n taustalla on ihminen joka ei huolehdi omasta hyvinvoinnistaan eikä sen myötä arvosta itseään...ja sen vuoksi tavallaan kaltoinkohtelee itse itseään...ja oma elämä jää elämättä...

        Tahdon kertoa konkreettisen esimerkin eräästä LR-persoona tutustani. Hänen kanavansa muiden miellyttämiseen oman itsensä kustannuksella kulki seuraavanlaista reittiä, tämä oli pahin...

        Hänen vaatteena olivat aivan huippuja pitkään. Eivätkä olleet mitään aletavaroita, vaan viimeisiä uutuuksia. Hän osti ne kalleimmista mahdollisista liikkeistä. Hänen tulonsa eivät kuitenkaan olleet huippuja.

        Hän oli antanut näille liikkeille omat yhteystietonsa tarkoituksella, että sieltä otetaan häneen yhteyttä, kun tulee uusia vaatteita myyntiin. Niinpä hän oli liikkeiden omistajien suosiossa ja he soittivat hänelle henk.koht.

        Kun hän menetti työnsä, hän menetti asemansa liikkeiden ykkösasiakkaana... Ja suuri osa hänen itsetuntoaan rapisi tämän tapahtumaketjun myötä. Kauhistuin tätä tapahtumaa, kun kuulin siitä jälkeenpäin. Liikkeiden myyjät olivat hänen läheisiään, jotka hän tietenkin menetti samassa...

        Hän koki, että myyjät huolehtivat hänestä ja sai heiltä huomiota. Hän koki, että myyjät olivat hänen elämänsä hyväntekijöitä, mutta tosiasiassa he käyttivät häntä hyväkseen. Hänen tulotasonsa ei olisi riittänyt niihin vaatteisiin. Hän siis myyjiä miellyttääkseen antoi itsensä heidän käyttöönsä, vastineeksi myyjien hyväksyntä ja huomi antoi hänelle sitä kiitosta, mitä hän tunsi ansainneensa.

        Tosiasiassa asiat olivat LR:n kannalta ojassa ja pahasti.


      • 15+20=35
        Mielestäni tuntemani kirjoitti:

        "Niin tuossa lukee hän vaatii täydellisyyttä ITSELTÄÄN, ja uhraa elämänsä TOISILLE, että miten onnistuit sen muuttamaan omassa "

        Mielestäni tuntemani LR-tyypit ovat sellaisia, että heidän avuliaisuudellaan on rajat, jotka tekevät siitä juuri sellaista manipuloimista ja kouluttamista.

        Hän pyrkii täydellisyyteen, mutta ei siten, että hän itse olisi tyytyväinen itseensä, vaan siten, että muut olisivat tyytyväisiä häneen. Loppupeleissähän ihmiset eivät yleesäkään pidä toisia täydellisenä, ja jättävät itselleen elintilaa roimasti. Mitä itsenäisempi ja omavaraisempi ihminen, sitä enemmän tilaa hän jättää itselleen. Niinpä hän ei LR-persoonan "täydellisyydestä" hirveän paljoa perusta.

        Ei ole yksi tai kaksi LR-peroonaa jotka tunnen, jotka todellakin "täydellisyyttä hipoen" (siis omasta mielestään) tietävät asiat ja neuvovat muita, myös minua. Eikä heitä ole tarvinnut tuntea edes hyvin, kun on tajunnut, että heillä itsellään on oman hyvinvoinnin laiminlyönnin takia mittavia ongelmia. Tietenkään kaikilla ei tarvitse olla, ja jotkut ovat oppineet luovuttamisen jaloa taitoa... Nimenomaan toisten suhteen. Mutta tuolloin he kokevat valistettavan olevat itselleen jotenkin tarpeettoman...

        Mielestäni sinä esim. jotenkin et ole pystynyt näkemään Ännäsi narsistiutta hänen omana haittanaan, niin paljon kuin asiasta tiedät. Jotenkin et ole onnistunut puhdistamaan itseäsi hänestä. Jotenkin koet, että olet osa hänen narsistiuttaan niiltä osin, kuin olet hänen kanssaan ollut.

        Itse olen silloin tällöin tekemisissä oman n-tuttavuuteni kanssa. Juttelemme ja olemme sängyssä, silti tiedän, että minulla ei ole osaa eikä arpaa siihen, minkälainen hän lopulta on. Energiaa koen hänelle antavani, kuten myös saan sitä häneltä. Mutta siihen, minkälainen hän narsistina on, en vaikuta. Hänen narsistiuteensa minulla ei ole osaa eikä arpaa.

        Aivan selvästi, vaikka täällä vain anonyymeinä kirjoittelemme, erotan meidän perimmäisistä ajattelutyyleistä sen, että sinä kärsit LR-haitoista. Toivon toki, että haittasi olisivat pieniä ja että et niistä kärsisi. Ehkäpä seestyt vielä enemmän ajan myötä.

        "Jotenkin koet, että olet osa hänen narsistiuttaan niiltä osin, kuin olet hänen kanssaan ollut."

        Niin, miksei noinkin...sillä ilman kaltoinkohteluun "suostunutta" ei ole kaltoinkohtelijakaan...että siltä osin katson itsekin olevani ns. vastuussa tapahtuneista...mutta en toki siitä, että hän on/oli sellainen kuin oli...uskon, että hän oli jo sitä mitä oli ennen minuakin...ja edelleen suhteeme päättymisen jälkeenkin...

        Tuskin edes tietäisimme narsisteista mitään jos ei olisi ihmisiä jotka ovat kärsineet heidän tavastaan olla vuorovaikutuksessa...oli se narsisti ny vanhempi, muu läheinen, kumppani tai työtoveri...

        Mitä taas sinun suhteeseesi tulee...niin mmärrän kyllä, että koet sen itsellesi hyväksi, haluat olla suhteessa n:ksi nimeämäsi miehen kanssa, koet hänen antavan sinulle energiaa...kokemuksesi on positiivinen...

        kun taas suurin osa narsistin kanssa suhteessa olevista kokee narsistin enemmänkin vievän energiaaa ja ompa narsistia jopa nimitetty energiavarkaaksikin...

        Että siltä osin kyllä...puhumme eri kieltä koska kokemuksemme ovat erilaiset...siinä kun sinä koet suhteesi/n:si tekevän sinulle hyvää...minä koin siitä selvittyäni että se oli minulle pahaksi...

        Noh, tuosta kaikesta on jo aikaa...ettei se ny enää siten vaikuta, mutta koko aihe/narsismi kiinnostaa kyllä, koska se mielestäni liittyy niin oleellisesti ihmisenä olemiseen...


      • Hoksaa
        15+20=35 kirjoitti:

        "Jotenkin koet, että olet osa hänen narsistiuttaan niiltä osin, kuin olet hänen kanssaan ollut."

        Niin, miksei noinkin...sillä ilman kaltoinkohteluun "suostunutta" ei ole kaltoinkohtelijakaan...että siltä osin katson itsekin olevani ns. vastuussa tapahtuneista...mutta en toki siitä, että hän on/oli sellainen kuin oli...uskon, että hän oli jo sitä mitä oli ennen minuakin...ja edelleen suhteeme päättymisen jälkeenkin...

        Tuskin edes tietäisimme narsisteista mitään jos ei olisi ihmisiä jotka ovat kärsineet heidän tavastaan olla vuorovaikutuksessa...oli se narsisti ny vanhempi, muu läheinen, kumppani tai työtoveri...

        Mitä taas sinun suhteeseesi tulee...niin mmärrän kyllä, että koet sen itsellesi hyväksi, haluat olla suhteessa n:ksi nimeämäsi miehen kanssa, koet hänen antavan sinulle energiaa...kokemuksesi on positiivinen...

        kun taas suurin osa narsistin kanssa suhteessa olevista kokee narsistin enemmänkin vievän energiaaa ja ompa narsistia jopa nimitetty energiavarkaaksikin...

        Että siltä osin kyllä...puhumme eri kieltä koska kokemuksemme ovat erilaiset...siinä kun sinä koet suhteesi/n:si tekevän sinulle hyvää...minä koin siitä selvittyäni että se oli minulle pahaksi...

        Noh, tuosta kaikesta on jo aikaa...ettei se ny enää siten vaikuta, mutta koko aihe/narsismi kiinnostaa kyllä, koska se mielestäni liittyy niin oleellisesti ihmisenä olemiseen...

        Hyvä dialogi ja terävää ruotimista!
        Itse uskon siihen että sama ihminen ehtii olla elämänsä aikana LR, N ja paljon muutakin, sopivassa paikassa, sopivaan aikaan, sopivassa seurassa.

        Muutos lähtee itsetuntemuksesta ja itsetiedostamisesta. Mikä olen suhteessa muihin. Mikä on sosiaalinen statukseni. Mitkä ovat keinoni ja menettelytapani.

        Ohimennen tuli mieleeni maailman ehkä kuuluisin narsisti, Sam Vaknin. Hän jos kuka tuntuu tiedostaneen minuutensa jopa niin pitkälle, että kykenee auttamaan tuhansia uhriutuneita ihmisiä ympäri maailmaa.


      • (´´ ) ( ``) (´´ )
        Hoksaa kirjoitti:

        Hyvä dialogi ja terävää ruotimista!
        Itse uskon siihen että sama ihminen ehtii olla elämänsä aikana LR, N ja paljon muutakin, sopivassa paikassa, sopivaan aikaan, sopivassa seurassa.

        Muutos lähtee itsetuntemuksesta ja itsetiedostamisesta. Mikä olen suhteessa muihin. Mikä on sosiaalinen statukseni. Mitkä ovat keinoni ja menettelytapani.

        Ohimennen tuli mieleeni maailman ehkä kuuluisin narsisti, Sam Vaknin. Hän jos kuka tuntuu tiedostaneen minuutensa jopa niin pitkälle, että kykenee auttamaan tuhansia uhriutuneita ihmisiä ympäri maailmaa.

        "sama ihminen ehtii olla elämänsä aikana LR, N ja paljon muutakin, sopivassa paikassa, sopivaan aikaan, sopivassa seurassa."

        (´´ ) ( ``) (´´ ) ( ´´) siis, ei ei ei ei :).

        Ainoastaan, jos on näyttelijä, niin näyttämöllä, ei muuten. Kyseiset haitat ovat lapsuudessa syntyneitä, ja jos niitä ei ole noin saanut, niin ei ne sitten myöhemmin tule. Ne on jotain muuta, jos tulee myöhemmin.


      • 3+14=17
        Hoksaa kirjoitti:

        Hyvä dialogi ja terävää ruotimista!
        Itse uskon siihen että sama ihminen ehtii olla elämänsä aikana LR, N ja paljon muutakin, sopivassa paikassa, sopivaan aikaan, sopivassa seurassa.

        Muutos lähtee itsetuntemuksesta ja itsetiedostamisesta. Mikä olen suhteessa muihin. Mikä on sosiaalinen statukseni. Mitkä ovat keinoni ja menettelytapani.

        Ohimennen tuli mieleeni maailman ehkä kuuluisin narsisti, Sam Vaknin. Hän jos kuka tuntuu tiedostaneen minuutensa jopa niin pitkälle, että kykenee auttamaan tuhansia uhriutuneita ihmisiä ympäri maailmaa.

        "Ohimennen tuli mieleeni maailman ehkä kuuluisin narsisti, Sam Vaknin. Hän jos kuka tuntuu tiedostaneen minuutensa jopa niin pitkälle, että kykenee auttamaan tuhansia uhriutuneita ihmisiä ympäri maailmaa."

        Niin en tiedä...aluksi kun noita Vakninin tekstejä niitä oli hyvin vaikea sisäistää...joutui lukemaan moneen kertaan...

        Mutta kyllä...apua niistä on ollut...auttanut ymmärtämään...

        ja kuten olen jo monesti maininnutkin...tämän narsisti teeman myötä olen löytänyt osin itseänikin, nimenomaan lukiessani ohutnahkaisesta narsistista...että kyllä se itse ymmärryskin on lisääntynyt...

        Oikeasti minusta on tuntunut jo vuosia tuntunut että pidän enemmän itsestäni nykyään kuin nuorempana...ja olen minä muuttunutkin niin että sivullisetkin huomaavat...

        Eikä tuo Ännä suhteeni ny onnistunut tuota vuosien "työtä" ja muutosprosessia tuhoamaan, vaikka pikkusen ns. lunta tupaan tulikin...

        Että jos minä ennen elin toisten elämää...niin nykyään elän entistä enemmän sitä oman näköistäni elämää...ja kyllä pidän itsestäni ja rakastan elämää...


    • Mahdollisesti olet

      "Niin, miksei noinkin...sillä ilman kaltoinkohteluun "suostunutta" ei ole kaltoinkohtelijakaan...että siltä osin katson itsekin olevani ns. vastuussa tapahtuneista..."

      Mahdollisesti olet ihan todellisesti antanut enemmän myöten kuin minä. Minähän olen tapellut (ihan oikeasti), riidellyt ja kostanut verbaalisella tasolla n:lle hänen toilauksistaan. Eli suoraa alistumista hänelle en ole osoittanut. Sensijaan nopeus ja nuorekkuus käännöksissäni muuten on taaksejäänyttä elämää.

      Toisaalta ajattelen, että olen oman tieni kulkija. Ratkaisen ongelmat omalla tavallani ja toimin niin, että vahingot olisivat mahdollisimman pieniä. Elämä opettaa. Ehkä ratkaisuni on kypsän ihmisen ratkaisu.

      Tunsin narsistini ennestään, mutta puolen vuoden seurustelun jälkeen aloin uskomaan häneen. Unohdin, kuka hän oli. Kun hän sitten alkoi sekoilunsa, se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Minä en sitä tilannut, enkä olisi uskonut, että hän sentään sellaisia minulle tekee. Narsismista en tiennyt mitään. Itsepuolustusvaistoni heräsi kuitenkin sekunnin murto-osassa.

      Elin elämässäni muuten raskaita vaiheita, eikä narsistilla ollut niihin osuutta. Lopultakin hän on ollut kaiken raskaan keskellä minulle piristävä voima. Tämän näkeminen vain vaatii ennakkoluulotonta näkemystä omaan tilanteeseen, eikä se aina onnistu. Mutta: Näen sen, mitä en voi muuttaa ja muutan sen, minkä voin.

      • 13+2=15

        "Lopultakin hän on ollut kaiken raskaan keskellä minulle piristävä voima."

        niin kuten sanoin...sinulle hän on positiivinen kokemus, ilon ja voiman antaja, piristää elämääsi...kokisit menetyksenä jos häntä ei olisi...

        kun taas minun kokemukseni sen tyyppisestä ihmisestä jäi negatiiviseksi...ja päättäessäni suhdetta en kokenut menettäväni "mitään" muuta kuin hetkeksi oman itsekunniotukseni...tyyliin kaikkeen ssstanaan sitä tyhmyyksissään sekaantuukin...

        Noh, tehtyä ei saa tekemättömäksi...että sen oman tyhmyytensäkin on joutunut hyväksymään...erehdys on nimi jonka ihmiset usein antavat kokemuksilleen...mutta uskon että vahingosta viisastuu...


    • Anonyymi

      Läheisriippuvainen on usein ohutnahkainen narsisti. Riitta Hyrck käsittelee kirjassaan asiaa.
      Itsekeskeisyyshän näulle on tyypillistä.. LR:n toimintakin on pohjimmiltaan itsekästä ja itsekeskeistä.. ne omat tunteet ja tarpeet on keskiössä ja pyrkii muokkaamaan muiden käytöstä mieleisekseen kuvitellen omien tunnetilojen ja pelkojen korjaantuvan "kunhan toinen muuttuu ja muuttaa käytöstään".
      Minuus on ohut, olematon.. ihminen on tyhjä kuori, joka alkaa elää jonkun toisen kautta.

      Läheisriippuvainen on loinen imemässä toisesta voimaa ja sisältöä elämäänsä, vaikka usein kuvittelee sen riippuvuuden kohteen olevan loinen. Hyväksikäytt toki voi tapahtua, mutta LR on henkinen loinen vailla omaa tukirankaa..
      Vähintäänkin epifyytti, joka kietoutuu isäntäkasviinsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe