Narsismista toipuminen

siili761

Tunnistan itseni lieväksi narsistiksi. Joitakin kuvauksen kanssa ristiriitaisiakin ominaisuuksia on, kuten ylikorostunut empaattisuus, mutta toisaalta täytän mielestäni kaikki narsismin kriteerit jossain määrin. Vai pitäisikö sanoa täyTIN. Olen ollut jo pitkään masentunut ja eron myötä koin hirvittävän häpeäromahduksen. Haluaisin vain kadota olemasta.

Onko tällaisesta tilanteesta mahdollista saada itsensä kasattua ihmiseksi? Tällä hetkellä kaikki inhottavat piirteet ovat yhä pinnan alla olemassa, mutta niiden rinnalla on päänsisäinen kritisoija. Miten tällaisesta tilanteesta pääsee eteenpäin?

Terapiassa käyn masennuksen vuoksi, mutta terapeutti ei suostu uskomaan minua narsistiksi. Eikö hän ymmärrä, etten pysty näyttämään ulospäin v.ittumaisuuttani? Hän kieltää koko asian ja yrittää puhua mustan valkoiseksi, kun taas minä haluaisin myöntää tilanteen ja lähteä kokoamaan itseäni kokonaan uudelleen.

Tässä nähdään hyvin taas kerran se tosiasia, että narsisti huijaa myös ammattilaista - näköjään jopa tahtomattaan.

19

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      Älä puhu narsismista terapeutille, siis sillä termillä. Diagnoosien laadinta kuuluu ihan muille. Kerro vain mitä ajattelet, mitä tunnet ja mitä nyt terapiassa puhutaankin. Kokoa itseäsi aidosti, älä jää väittelemään jostain termeistä. Käytä terapia hyväksesi.

    • Jatka terapiaasi. Ei kannata nyt hirveästi pohtia sitä narsismi-diagnoosia, koska todennäköisesti olet todellakin masentunut.

      Masennukseen eri vaiheissa kuuluu hyvin voimakkaasti tietyt narsistit piirteet. Asiat pyörivät vahvasti oman itseyden ympärillä, ja siksi toisten huomioonottaminen on aika ajoin jopa mahdotonta. Voi vaikuttaa jopa täydellisen välinpitämättömälle ja kaltoinkohtelevalle (koskei jaksa piitata paskaakaan siitä muut ajattelevat, tuntevat, kokevat jne). Itsevihan kompensoinniksi tarpeellsia tunteita silloin ovat mös kateus, mustasukkaisuus, huomitta jäminen jne. Tuntemus, että toisilla on aina enemmän/paremmin kuin itsellä. Samantyyppisesti kuin uhriksi kokeneella narsistillakin. Mitä sanoit vittumaisuudesta... joo, masentuneet osaavat muuten olla tosi vittumaisia - joidenkin läheistensä mielestä. Vaikka et edes toisi kaikkea esille, mitä todella ajattelet, millä haluaist loukata jne.

      Ei ole helppoa kohdata sitä omaa itseään - myös noine huonoine puolineen. Siksi itseviha, -syytökset, alakulo ja masennus. Tunteita ei vaan oikein kannata pantata. Ne ovat olemassa, ja ne etsivät silti ulospääsyä. Jatka tunteidesi käsittelyä. Vaikka se niin vaikealle voi juuri nyt tuntua, asiat helpottavat vähitellen - oivalluksen ja hyväksynnän kautta. Ajattele myönteisesti jotenkin näin: annan itselleni mahdollisuuden. Ja annan siinä samalla mahdollisuuden siinä samalla muillekin.

      Tie kannattaa. Ja voimat lisääntyvät päivä päivältä kohtaamaan nitä vaikeitakin asioita. Kun opit välittämään itsestäsi, ei ole tarvetta vittuilla muille, vaan jossain siellä kuoresi alta paljastuu muista välittävä ihminen.

      - Lempeydellä ek -

    • siili761

      En ole väitellyt narsismista terapeutin kanssa. Hän antoi minulle luettavaksi kirjan Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä, koska uskoo äitini olleen narsistisesti häiriytynyt. Kun hän kysyi mielipidettäni, totesin, että äidistäni en tiedä, mutta itselläni on selvästi pahoja narsistisia vaurioita.

      Ongelmana on se, että hän yrittää tukea minua kehumalla, jolloin kirjaimellisesti tunnen, kuinka vanha narsisti alkaa taas nostaa päätään. En halua vahvistaa enää sitä osaa itsessäni. Se on pirstaleina, joten nyt olisi oivallinen tilaisuus aloittaa alusta, mutten tiedä, kuinka saisin terapeutin mukaan tähän rakennustyöhön. Yksinkään en osaa, en tiedä yhtään mitä tehdä. =/

    • dsdthghfghj

      Voiko narsisti tuntea empatiaa? Kun itselläni myös narsistisia piirteitä, joita olen vasta nyt alkanut tiedostamaan..kun olin narsistin kanssa ja romahdin.
      Mutta empatiakyky on itselläni aina ollut mielestäni herkkä.

      Joten oliko sinulla "siili" ennenkin tuota ns. romahdusta empatiaa?

      Ohutnahkainen narsisti, eli läheisriippuvainen?

      • aw4t6 b

        Minullekin tuli mieleen ohutnahkainen.


    • xcch

      Kun käyt asiantuntijan luona terapiassa, niin unohda omat diaknoosit. Eihän terapiassa mihinkään edetä jos sinä olet diagnosoinut itsesi jo ennen terapiaan menoa ja roikut diaknoosissasi.

      Narsisti on kylmä, ei siis väkisin vaan hänen mieli ei tunne empatiaa, tilanteessa jossa joku toinen tuntisi voimakasta sääliä, niin narsistin mieltä se ei liikauta mihinkään, tämä on narsistin pääpiirre. Sinä kuitenkin kerrot olevasi yli empaaattinen, jos tunne on aito, niin se sulkee pois nph narsimin.

      Sinulla on jokin häirö jonka olet tulkinnut narsismiksi ja siinä voi sellaisia piirteitä ollakkin, yritä terapeutin kanssa selvitää sen oireet jotta voisit siitä selvitä. Mahdollisesti kyse on epävakaasta personnallisuudesta jossa ihminen voi käyttäytyä häikäilemättömästi kuin narsisti, mutta ajoittain olla yliepaattinen.

      • gooooglaa

        on myös ohutnahkainen narsisti

        Narsisti tulkitaan yleensä = paha, itsekäs, ylimielinen, mutta tuossa on kysymys ihmisestä, jonka toiminta on lähinnä narsistin vastakohta. Silti hänelläkin on varhainen minävaurio ja itsetunto-ongelma.


    • siili761

      "Joten oliko sinulla "siili" ennenkin tuota ns. romahdusta empatiaa?"

      Kyllä vaan, olen koko ikäni ollut äärimmäisen herkkä kaikin puolin. Muistan miten jo lapsena esimerkiksi opettajien kiusaaminen tai nolaaminen luokassa tuntui ihan hirveältä, kun taas monet muut lapset eivät tuntuneet välittävän pätkän vertaa. Menin myös usein juttelemaan välitunnilla yksin seisoskeleville, koska muistan miettineeni, että olisi hirveää joutua olemaan aina yksin.

      Hylätyksi tulemisen pelko on minulla äärimmäisen voimakas. Se nosti parisuhteessa pintaan paljon inhottavia kontrolloivia piirteitä, mutta mukana oli myös mitätöintiä, koska tunsin itseni uhatuksi, jos toisella oli omistani poikkeavia kiinnostuksenkohteita. Nyt taaksepäin katsoen näen sen kaiken vastenmielisen pelaamisen ja manipuloinnin, jonka tarkoituksena oli saada toinen luopumaan kaikesta, mikä ei jollakin tapaa liity minuun.

      Itseinhon määrä tällä hetkellä on mittaamaton.

      • missyou666

        Miten samanlaiselta kuulostaa kun itselläni!! Täysin. Ja itseinhon määrä on valtava. Koska tuhosin sillä suhteen ihmiseen jota todella rakastin. Siksi se toikin esiin ne piirteet niin voimakkaina. Mutta hei, et ole tunteeton narsistisen persoonallisuushäiriöinen narsisti. Kuten en minäkään. Toivoa on:)


    • fkdjvgghvdgbbc

      Kerroit tarinani...
      Saanko kysyä, onko sinulla ollut
      - riippuvuuksia
      - pakko-oireita
      - neurooseja
      Nämä kuuluu usein mukaan kuvaan.

      Olen läheisriippuvainen ja voin helpotukseksi kertoa, että terapia sekä vertaistuki tekee ihmeitä.

      Itsellä suurin tekijä oli Uskoontulo.

      Nyt kannattaisi kaivaa se vanha rippiraamattu esiin ja käyttää sitä apuna.
      Paras yhdistelmä paranemiselle on:
      1. Usko (Kristilliset periaatteet pitää sinut pinnalla ja tässä päivässä. Yksi suurin ongelmasi on meille kaikille LR:lle tuttu valkoiset valheet, epärehellisyys ja kristittynä et vain enää voi tehdä sitä vaan joudut valitsemaan totuuden. Se auttaa myös terapian aikaisessa yksinolemisessa kun pystyt aina turvautumaan Jumalaan.
      2. Vertaistuki LR ryhmiä on onneksi paljon ja niillä on jo pitkät perinteet. Suosittelen maailmanlaajuista LR-ryhmää, koska siellä on paras taustatuki (ilmeisesti ainakin isoimmista kaupungeista löytyy... Helsingissä on useampiakin). Se perustuu 12 -askeleeseen (samoin kuin Aa) ja myös se lähtee uskosta korkeampaan voimaan. Kyse on vakavasta ongelmasta ja vertaistuki askelineen on monella tapaa jopa tärkeämpi kuin terapia, mutta näitten yhdistelmä on paras.
      3. Pitkä psykoterapia (KELA maksaa vain max 3v ja sekin 60%) Terapeutilla on väliä ja etua on, jos terapeutti hyväksyy käsitteen LR (osa Froidilaisista ei hyväksy sellaista, mitä Froid ei ole esittänyt).
      4. Ystävät ovat myös tärkeä apu ja jos niitä on vähän, niin niitä löytää helposti seurakunnasta ja moni seurakunta aktiivi omaa samanlaisia kokemuksia...ja sen takia he ovatkin löytäneet Jumalan uudestaan.

      Jos saat tuollaisen neljän paketin itsellesi, niin todennäköisesti tulosta syntyy ja mahdollisesti aika nopeastikkin.

      Minä olin todella vaikea tapaus ja 365 päivässä koin muodonmuutoksen ja pääsin väreihin vanhasta mustavalkoisesta elämästä. Matkaa on vielä vuosia edessä, mutta nykyisellä ja vanhalla elämällä on jo nyt eroa kuin yöllä ja päivällä. Ja...olen löytänyt vasta nyt ihan mielettömiä uusia tunteita, joita en edes tiennyt olevan olemassakaan.

      Kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta sinun OIKEA elämäsi on vasta edessä ja se vanha on kohta vain taakse jäännyttä painajaisunta, jonne et halua enää koskaan palata.

      • missyou666

        Itselläni on kyllä ihan valtavan voimakkaita tunteita. Usein en vaan tunnista/osaa eritellä niitä. Varsinkaan negatiivisia. Rakkautta tunnen voimakkaasti, sen tunnistan. Kaikki kasaantuu isoksi möykyksi sisimpään. Jos en saa tilannetta purettua ja mieltä rentoutettua, niin ahdistaa valtavasti. Niin paljon, että jos minulla ei olisi niitä hyviä asioita joita minulla on, en jaksaisi elää.

        Silloin ei pysty itkemään vaikka haluaisi, ei nukkumaan kunnolla yms.
        Huomaan usein pitäväni itseni mahdollisimman kiireisenä, jotta en ehtisi ajatella tai tuntea asioita mitä pitäisi.

        Sitten on ihmissuhteet, jos todella ihastun tai rakastun. On suhteen alku luultavasti hyvä, mutta sitten alan ripustautua, unohdan itseni ja elän toisen kautta. Yritän kontrolloida ja olla sen toisen keskipiste. Annan kävellä ylitseni miten lystää. Se toinen ei sellaista kauan kestä, arvostus murenee kumpaankin suuntaan ja suhde päättyy.

        Pisin suhde on ollut ihmiseen jota en tainnut aidosti edes rakastaa, siksi kaikki olikin suht mutkatonta. Koska nämä ikävät piirteet minussa eivät tulleet esiin.


    • Nainen_26__

      Itsekin koen olevanii narsisti. Koen empatiaa, mutten läheisiäni kohtaan. Tahtoisin "parantua", mutten tiedä miten..

      Nyt aikuisena olen selitellyt itselleni sitä, miten kaikki paha omassa elämässäni johtuu ympäröivistä ihmisistäni. Kun on lapsi, hain jatkuvasti vanhempieni hyväksyntää. Äitini oli liian nuori äidiksi ja isäni alkoholisoitunut. Ensimmäinen "kunnon poikaystävä" 16-vuotiaana pakotti minut seksiin ja pahoinpiteli. Haukkumisen ja hakkaamisen myötä minusta tuli hyvin alistuva ja halusin vain olla täydellinen tyttöystävä. Vasta kaksi vuotta myöhemmin, kun olin tavannut toisen pojan, uskalsin jättää väkivaltaisen poikaystäväni.

      Aloin seurustella tämän uuden pojan kanssa, mutta lyhyen ajan kuluttua hän petti minua kaverini kanssa. En jättänyt häntä, vaan päinvastoin annoin hänelle parempaa seksiä, enemmän ja kovemmin. Erosimme muutaman kuukauden päästä kun tapasin pojan johon olin ihastunut jo aiemmin, väkivaltaisen exäni hyvän ystävän. Kutsutaan häntä Mikaksi. Mikalla ja minulla oli ihanaa, hän oli sydämellinen ja kiltti, mutta kuitenkin tatuoitu paha poika minun mieleeni, olinhan 18 vuotias elämännälkäinen tyttö.

      Muutin nopeasti hänen luokseen ja pikku hiljaa rakkaus alkoi rakoilla. En tahtonut että hän tapaisi kavereitaan, koska he olivat epämääräisiä, enkä pitänyt heistä. Samaan aikaan isäni alkoholismi oli huonolla mallilla ja jouduin pitämään hänestä huolta. Isä viilsi kännissä ranteensa auki ja jouduin soittamaan ambulanssin. Sairaalaan päästyään isä ei päässytkään heti hoitoon, joten hän karkasi sairaalasta. Yöksi isä tuli kotiin ja jouduin valvomaan hänen vierellään ja tarkkailemaan hänen vointiaan, samaan aikaan minulla oli puhelin koko ajan auki hätäkeskukseen. Isä selvisi ja juo edelleen.

      Minun ja Mikan suhde huononi koko ajan. Kuvittelemani täydellinen rakkaus oli pilalla, kun Mika ei ollutkaan sitä mitä halusin. Sain hänet muuttamaan kanssani toisaalle ja olemaan erossa kavereistaan. En edes tajunnut silloin kuinka häntä manipuloin. Otimme yhdessä koiran jota hän hoitaa nykyään. En ole nähnyt koiraa, tai Mikaa vuosiin.

      Erosimme pian yhteenmuuton ja koiranhankinnan jälkeen. Asuimme silti yhdessä ja halailimme ja nukuimme yhdessä. Minulla silti oli suhteita muihin miehiin - ja paljon. En saanut huomiosta ja seksikokemuksista tarpeekseni. Yhtenä iltana päädyin hotellihuoneeseen, jossa kaksi miestä yritti raiskata minut. Pääsin pois ja soitin Mikan hakemaan minut. En kertonut hänelle mitään, ettei hän hylkäisi minua, jos tietäisi minun touhuistani.

      Siihen aikaan aloin juoda paljon ja sinä kesänä taisin juhlia 30 päivää putkeen. Olin kaunis 19-vuotias ja vientiä riitti. Mika kuskasi minua paikkoihin, auttoi muutossa kun muutimme erilleen. Mikaakin enemmän sain taloudellista apua työkaveriltani, 40-vuotiaalta varatulta mieheltä. Olin töissä ravintolassa ja tutustuimme siellä. Suurin osa työntekijöistä oli miehiä ja sain paljon huomiota osakseni. Tämä työkaveri ihastui minuun ja minäkin häneen ainakin jossain määrin. Ylistimme ystävyyttämme ja samaan aikaan harrastimme seksiä muiden tietämättä. Hän jätti kumppaninsa vuokseni ja kun minä lopullisesti jätin Mikan, luuli hän minun haluavan olla kanssaan. Toisin kävi. Uskon, että vanha työkaverini kaipaa minua vielä, vaikka tästä on kulunut kohta 10 vuotta...

      • Nainen__26__

        …Tästä alkoivat villit sinkkuvuoteni jotka kestivät noin 2 vuotta. Rahat olivat vähissä ja hyödynsin toisten tilipusseja ja autoja aikalailla. Alkoholia join keskimääräisesti noin 4 kertaa viikossa. Sinä aikana makasin ainakin noin 30 miehen kanssa. Lisäksi minulla oli lyhyitä poikaystäväsuhteita. Mies seurusteli minun kanssasi, mutten minä en hänen. En missään vaiheessa ajatellut olevani narsistinen, vain ja ainoastaan elämästä nauttiva nuori nainen. Pojissa oli aina jotain vikaa ja siksi oli oikein pettää. Mitään oikeita syitä pettämiseen ei ole, mutta pitää muistaa, että osa näistä miehistä oli väkivaltaisia tai muuten epätasapainoisia.

        Silti samaan aikaan olin masentunut ja ahdistunut. Aloin alkoholisoitua ja teinivuosien masennus alkoi uusiutua ( 13-15 vuotiaana kärsin kovasta masennuksesta kun vanhempani erosivat, koin sen omaksi syykseni). Suhteet vaihtelivat ja sain paljon draamaa aikaiseksi. Periaatteenani on ollut, että aina bileisiin mennessäni, jonkun oli ihastuttava minuun. Sama jatkuu valitettavasti välilläedelleen.

        Työpaikoilla aiheutin aina ilmisuhdesotkuja ja kerran vikittelin 50-vuotiaan miehen vain huvikseni. Hän suuteli minua vaimonsa nähden. Lisäksi työt ravintolassa tulivat raskaaksi, näin paljon väkivaltaa ja sain itsekin uhkauksia osakseni. Aloin mennä humalassa töihin, kun en pystynyt oleman juomatta, jos kaverini joivat. Myös lähimmäiset tyttökaverini elivät tällaista elämää, joten siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Tosin he osasivat lopettaa ajoissa, minulla ei ollut mitään rajoja.

        Rajonen puuttuminen on aina ollut ongelmani. Jos ihastun mieheen ja haluan hänet, teen sen olin sitten suhteessa tai en. Lapsena ja nuorena minulla ei ollut rajoja ja se on todellakin kostautunut aikuisiällä. Olen ollut yksinäinen lapsi rikkinäisessä kodissa, riidan ja huudon keskellä, aina itseäni vanhempien riidoista syyttäen. Isä petti välillä äitiäni ja valehtelin usein hänen puolestaan siitä missä hän oli ollut. Äidille kannoin pinoittain rakkauskirjeitä ja piirustuksia, joita hän ei katsonut.

        Narsistisin tekoni kuitenkin oli kun tapasin ”elämäni miehen”. Rakastuin hänen rauhallisuutensa ja tasapainoisuutensa jo heti ensiäkemällä. Puolentoista vuoden ajan ”jahtasin” häntä. En tietenkään mennyt tyrkyttämään itseäni, vaan ujuttauduin vaivihkaa tämän salaperäisen miehen elämään. Tämä mies oli varautunut, eikä hänellä ollut juurikaan ollut aiempia naissuhteita, vaikka olikin melkein 30. Hän oli komea ja karismaattinen, sekä muidenkin naisten ihailema. Luonteeltaan hän oli aivan erilainen kuin minä ja se viehätti minua kovasti.

        Halusin hänen seuraansa keinolla millä hyvänsä. Se vaati ystävystymistä hänen kavereidensa kanssa. Tämä tarkoitti sitä, että flirttailin kavereilleen, toki hänen tietämättään. Pääsin porukkaan kun olin maannut miehen kolmen kaverin kanssa, tosin he eivät tienneet toisistaan mitään. Kaikki vain halusivat minut aina mukaan paikkoihin, olinhan niin hyvää seuraa. Käytin säälimättä hyväksi kaikkia joista oli hyötyä, että pääsin miehen seuraan. Olinhan rakastunut ja tein mitä vaan onnistuakseni.

        Puolentoista vuoden yrittämisen jälkeen mies lähti viimein treffeille kanssani. Hän oli perunut monta kertaa, koska pelkäsi rakastua ja heittäytyä suhteeseen. Olimme kuitenkin molemmat kiinnostuneita toisistamme ja kun treffasimme heti, niin rakastuimmekin heti palavasti. Siitä alkoi elämäni ihanin aika, joka kesti viisi vuotta. Tai oikeastaan kolme.

        Minä ja tämä mies olimme äärimmäisen rakastunut pari. Palvoimme ja jumaloimme toisiamme. Kaikki kadehtivat ja pitivät meitä täydellisenä parina. En ole koskaan ollut niin onnellinen kuin silloin. Mies oli hyvin romanttinen ja panosti minuun paljon. Annoimme hienoja lahjoja ja matkustelimme. Nautimme molemmat todella paljon toisistamme.

        Tämä mies, rakkaani, oli hyvin hellä ja huomioiva. Ja kuten kerroin, hän oli tasa-painoinen ja osasi laittaa minulle tarvitsemani rajat. En koskaan pettänyt häntä, enkä edes voinut kuvitella sitä. Hän oli täydellinen ja sain todella paljon rakkautta osakseni. Perheenikin rakasti häntä ja uutta elämääni. Kaikki oli todellakin täydellistä. Minusta tuntui, että vihdoin sain elää elämää, joka minulle oli tarkoitettu.

        Alistuvana ihmisenä aloin tietenkin ”elää” hänen elämäänsä, eikä se silloin minua haitannut. Rakkautemme oli kuitenkin hyvin romanttista. Kuitenkaan mikään rakkaus ei voi palaa sellaisella liekillä ikuisesti ja koska mies oli pahanlaatuinen työnarkomaani, vaihtui hänen rakkautensa kohde jossain vaiheessa takaisin työhön. Tämä tapahtui kolmen vuoden seurustelun jälkeen kun olimme ostaneet yhteisen kodin.

        Seuraavaan kahteen vuoteen kuului paljon riitoja ja paljon yksinäisyyttä. En voinut ymmärtää miksi mies rakasti työtään enemmän kuin minua. Minut oli yhtäkkiä hylännyt. Hän ei kuunnellut minua ja unohti lupauksiaan. Kerran vuosipäivälahjaksi kirjoitin hänelle pienen kirjan, jota hän ei koskaan ehtinyt lukemaan. Hän alkoi torjua minua seksuaalisesti ja henkisesti...


      • _Sama26nainen_
        Nainen__26__ kirjoitti:

        …Tästä alkoivat villit sinkkuvuoteni jotka kestivät noin 2 vuotta. Rahat olivat vähissä ja hyödynsin toisten tilipusseja ja autoja aikalailla. Alkoholia join keskimääräisesti noin 4 kertaa viikossa. Sinä aikana makasin ainakin noin 30 miehen kanssa. Lisäksi minulla oli lyhyitä poikaystäväsuhteita. Mies seurusteli minun kanssasi, mutten minä en hänen. En missään vaiheessa ajatellut olevani narsistinen, vain ja ainoastaan elämästä nauttiva nuori nainen. Pojissa oli aina jotain vikaa ja siksi oli oikein pettää. Mitään oikeita syitä pettämiseen ei ole, mutta pitää muistaa, että osa näistä miehistä oli väkivaltaisia tai muuten epätasapainoisia.

        Silti samaan aikaan olin masentunut ja ahdistunut. Aloin alkoholisoitua ja teinivuosien masennus alkoi uusiutua ( 13-15 vuotiaana kärsin kovasta masennuksesta kun vanhempani erosivat, koin sen omaksi syykseni). Suhteet vaihtelivat ja sain paljon draamaa aikaiseksi. Periaatteenani on ollut, että aina bileisiin mennessäni, jonkun oli ihastuttava minuun. Sama jatkuu valitettavasti välilläedelleen.

        Työpaikoilla aiheutin aina ilmisuhdesotkuja ja kerran vikittelin 50-vuotiaan miehen vain huvikseni. Hän suuteli minua vaimonsa nähden. Lisäksi työt ravintolassa tulivat raskaaksi, näin paljon väkivaltaa ja sain itsekin uhkauksia osakseni. Aloin mennä humalassa töihin, kun en pystynyt oleman juomatta, jos kaverini joivat. Myös lähimmäiset tyttökaverini elivät tällaista elämää, joten siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Tosin he osasivat lopettaa ajoissa, minulla ei ollut mitään rajoja.

        Rajonen puuttuminen on aina ollut ongelmani. Jos ihastun mieheen ja haluan hänet, teen sen olin sitten suhteessa tai en. Lapsena ja nuorena minulla ei ollut rajoja ja se on todellakin kostautunut aikuisiällä. Olen ollut yksinäinen lapsi rikkinäisessä kodissa, riidan ja huudon keskellä, aina itseäni vanhempien riidoista syyttäen. Isä petti välillä äitiäni ja valehtelin usein hänen puolestaan siitä missä hän oli ollut. Äidille kannoin pinoittain rakkauskirjeitä ja piirustuksia, joita hän ei katsonut.

        Narsistisin tekoni kuitenkin oli kun tapasin ”elämäni miehen”. Rakastuin hänen rauhallisuutensa ja tasapainoisuutensa jo heti ensiäkemällä. Puolentoista vuoden ajan ”jahtasin” häntä. En tietenkään mennyt tyrkyttämään itseäni, vaan ujuttauduin vaivihkaa tämän salaperäisen miehen elämään. Tämä mies oli varautunut, eikä hänellä ollut juurikaan ollut aiempia naissuhteita, vaikka olikin melkein 30. Hän oli komea ja karismaattinen, sekä muidenkin naisten ihailema. Luonteeltaan hän oli aivan erilainen kuin minä ja se viehätti minua kovasti.

        Halusin hänen seuraansa keinolla millä hyvänsä. Se vaati ystävystymistä hänen kavereidensa kanssa. Tämä tarkoitti sitä, että flirttailin kavereilleen, toki hänen tietämättään. Pääsin porukkaan kun olin maannut miehen kolmen kaverin kanssa, tosin he eivät tienneet toisistaan mitään. Kaikki vain halusivat minut aina mukaan paikkoihin, olinhan niin hyvää seuraa. Käytin säälimättä hyväksi kaikkia joista oli hyötyä, että pääsin miehen seuraan. Olinhan rakastunut ja tein mitä vaan onnistuakseni.

        Puolentoista vuoden yrittämisen jälkeen mies lähti viimein treffeille kanssani. Hän oli perunut monta kertaa, koska pelkäsi rakastua ja heittäytyä suhteeseen. Olimme kuitenkin molemmat kiinnostuneita toisistamme ja kun treffasimme heti, niin rakastuimmekin heti palavasti. Siitä alkoi elämäni ihanin aika, joka kesti viisi vuotta. Tai oikeastaan kolme.

        Minä ja tämä mies olimme äärimmäisen rakastunut pari. Palvoimme ja jumaloimme toisiamme. Kaikki kadehtivat ja pitivät meitä täydellisenä parina. En ole koskaan ollut niin onnellinen kuin silloin. Mies oli hyvin romanttinen ja panosti minuun paljon. Annoimme hienoja lahjoja ja matkustelimme. Nautimme molemmat todella paljon toisistamme.

        Tämä mies, rakkaani, oli hyvin hellä ja huomioiva. Ja kuten kerroin, hän oli tasa-painoinen ja osasi laittaa minulle tarvitsemani rajat. En koskaan pettänyt häntä, enkä edes voinut kuvitella sitä. Hän oli täydellinen ja sain todella paljon rakkautta osakseni. Perheenikin rakasti häntä ja uutta elämääni. Kaikki oli todellakin täydellistä. Minusta tuntui, että vihdoin sain elää elämää, joka minulle oli tarkoitettu.

        Alistuvana ihmisenä aloin tietenkin ”elää” hänen elämäänsä, eikä se silloin minua haitannut. Rakkautemme oli kuitenkin hyvin romanttista. Kuitenkaan mikään rakkaus ei voi palaa sellaisella liekillä ikuisesti ja koska mies oli pahanlaatuinen työnarkomaani, vaihtui hänen rakkautensa kohde jossain vaiheessa takaisin työhön. Tämä tapahtui kolmen vuoden seurustelun jälkeen kun olimme ostaneet yhteisen kodin.

        Seuraavaan kahteen vuoteen kuului paljon riitoja ja paljon yksinäisyyttä. En voinut ymmärtää miksi mies rakasti työtään enemmän kuin minua. Minut oli yhtäkkiä hylännyt. Hän ei kuunnellut minua ja unohti lupauksiaan. Kerran vuosipäivälahjaksi kirjoitin hänelle pienen kirjan, jota hän ei koskaan ehtinyt lukemaan. Hän alkoi torjua minua seksuaalisesti ja henkisesti...

        Koska mies oli perfektionisti alkoi hän odottaa minultakin täydellisyyttä, tein kaikkeni onnistuakseni, mutta mikään ei riittänyt. Hän neuvoi minua kaikessa, muttei ikinä vähätellyt tai ollut ilkeä. Hän oli ihana, mutta taitava manipuloimaan, aivan kuten minäkin. Itse purin myös omaa riittämättömyyttäni häneen ja sysäsin kaikki pahat tunteeni hänen päällensä. Hän nieli kaikki haukkuni ja itkuni, eikä ikinä sallinut olla minulle vihainen. Hän vain vetäytyi omiin puuhiinsa ja sulki kaiken sisälleen.

        Koska sain niin vähän huomiota, aloin kerätä sitä muualta. Kävin paljon baareissa, flirttailin miehille, kävin jatkoilla ja tanssin hitaita. Valehtelin olevani sinkku, mutten koskaan kunnolla pettänyt. Oloni oli kamala, mutta halusin, että joka huomioisi minut, näkisi ja kuulisi. Mies tiesi puuhistani, muttei sanonut mitään, koska ei sallinut itsensä olevan minulle vihainen. Hän kätki kaiken vihan sisälleen ja minä taas purin omani hänen päälleen.

        Viime kesänä tutustuin läheisriippuvaisuutta käsittelevään kirjallisuuteen. Ymmärsin heti, että sekä minä, että hän olimme läheisriippuvaisia. Minä tulin riitelevästä alkoholistiperheestä, kun taas hänen perheessään ei puhuttu asioista, eivätkä vanhemmat eronneet, vaikka vihasivat toisiaan. Hän purki tunteensa työhön ja materiaan, kun taas minä huomionhakuun ja toisin ihmisiin.

        Viime syksynä aloitin uudessa työssä ja se oli suhteemme lopun alkua. Mies oli entistä välitinpitämättömämpi minua kohtaa, kun minä taas nautin töissä miesten huomiosta. Eräs läheinen työkaverini, mies, ihastui minuun ja käytin hänen ihastustaan hyväksi. Oli taas ihana olla jonkun huomion kohteena. Hänestä olin juuri sellainen, jollaisena halusin oman mieheni näkevän minut: hauskana, luovana ja räiskyvänä persoonana. Enää en edes halunnut, että miehet ihastuisivat ulkonäkööni vaan luonteeseeni, se oli paljon henkilökohtaisempaa. Ystävystyimme nopeasti ja mies jättikin tyttöystävänsä takiani.

        Yhden baarireissun jälkeen, kun tulin kotiin vasta aamulla, oma mieheni ehdotti, josko muuttaisin vähäksi aikaa pois. Tämä oli valtava helpotus meille molemmille. Sovimme väliaikaisesta erosta, josta tuli pysyvä. En saanut heti asuntoa, joten majailin työkaverini luona. Vuodatin hänelle kaiken pahan oloni erostani ja hän kuunteli ja kuunteli – halusihan hän olla ystäväni. Ja vielä enemmän. Hänkin järkyttyi kun en halunnutkaan seurustella hänen kanssaan. Vastineeksi iskin toisen työkaverin, naimisissa olevan.

        Nyt tästä on kulunut melkein vuosi ja elämää takaisinpäin kelatessa tuntuu todella pahalta. Tuntuu, että olen perustellut narsistisia tekojani läheisriippuvuudellani. Masennukseni on ollut voimakasta, mutta toivon, että tämän tekstin kirjoittaminen auttaa. En ole koskaan ollut näin rehellinen kellekkään, eihän se hyödytä minua mitenkään. Toivon, että voisin antaa anteeksi itselleni. Masennukseni suurin syy on ollut se, että en osaa rakastaa itseäni. Rakastani itseäni ainoastaan silloin, kun entinen mieheni rakasti minua.


      • Suomalainen show
        _Sama26nainen_ kirjoitti:

        Koska mies oli perfektionisti alkoi hän odottaa minultakin täydellisyyttä, tein kaikkeni onnistuakseni, mutta mikään ei riittänyt. Hän neuvoi minua kaikessa, muttei ikinä vähätellyt tai ollut ilkeä. Hän oli ihana, mutta taitava manipuloimaan, aivan kuten minäkin. Itse purin myös omaa riittämättömyyttäni häneen ja sysäsin kaikki pahat tunteeni hänen päällensä. Hän nieli kaikki haukkuni ja itkuni, eikä ikinä sallinut olla minulle vihainen. Hän vain vetäytyi omiin puuhiinsa ja sulki kaiken sisälleen.

        Koska sain niin vähän huomiota, aloin kerätä sitä muualta. Kävin paljon baareissa, flirttailin miehille, kävin jatkoilla ja tanssin hitaita. Valehtelin olevani sinkku, mutten koskaan kunnolla pettänyt. Oloni oli kamala, mutta halusin, että joka huomioisi minut, näkisi ja kuulisi. Mies tiesi puuhistani, muttei sanonut mitään, koska ei sallinut itsensä olevan minulle vihainen. Hän kätki kaiken vihan sisälleen ja minä taas purin omani hänen päälleen.

        Viime kesänä tutustuin läheisriippuvaisuutta käsittelevään kirjallisuuteen. Ymmärsin heti, että sekä minä, että hän olimme läheisriippuvaisia. Minä tulin riitelevästä alkoholistiperheestä, kun taas hänen perheessään ei puhuttu asioista, eivätkä vanhemmat eronneet, vaikka vihasivat toisiaan. Hän purki tunteensa työhön ja materiaan, kun taas minä huomionhakuun ja toisin ihmisiin.

        Viime syksynä aloitin uudessa työssä ja se oli suhteemme lopun alkua. Mies oli entistä välitinpitämättömämpi minua kohtaa, kun minä taas nautin töissä miesten huomiosta. Eräs läheinen työkaverini, mies, ihastui minuun ja käytin hänen ihastustaan hyväksi. Oli taas ihana olla jonkun huomion kohteena. Hänestä olin juuri sellainen, jollaisena halusin oman mieheni näkevän minut: hauskana, luovana ja räiskyvänä persoonana. Enää en edes halunnut, että miehet ihastuisivat ulkonäkööni vaan luonteeseeni, se oli paljon henkilökohtaisempaa. Ystävystyimme nopeasti ja mies jättikin tyttöystävänsä takiani.

        Yhden baarireissun jälkeen, kun tulin kotiin vasta aamulla, oma mieheni ehdotti, josko muuttaisin vähäksi aikaa pois. Tämä oli valtava helpotus meille molemmille. Sovimme väliaikaisesta erosta, josta tuli pysyvä. En saanut heti asuntoa, joten majailin työkaverini luona. Vuodatin hänelle kaiken pahan oloni erostani ja hän kuunteli ja kuunteli – halusihan hän olla ystäväni. Ja vielä enemmän. Hänkin järkyttyi kun en halunnutkaan seurustella hänen kanssaan. Vastineeksi iskin toisen työkaverin, naimisissa olevan.

        Nyt tästä on kulunut melkein vuosi ja elämää takaisinpäin kelatessa tuntuu todella pahalta. Tuntuu, että olen perustellut narsistisia tekojani läheisriippuvuudellani. Masennukseni on ollut voimakasta, mutta toivon, että tämän tekstin kirjoittaminen auttaa. En ole koskaan ollut näin rehellinen kellekkään, eihän se hyödytä minua mitenkään. Toivon, että voisin antaa anteeksi itselleni. Masennukseni suurin syy on ollut se, että en osaa rakastaa itseäni. Rakastani itseäni ainoastaan silloin, kun entinen mieheni rakasti minua.

        "elämää takaisinpäin kelatessa tuntuu todella pahalta."

        Ymmärrän, että kotisi oli heikohko ja ensimmäinen "poikaystävä" ei ollut mikään poikaystävä. Itse jättäisin laskuista koko tyypin. Itseasiassa elämästäni puuttuukin kymmenen vuotta...

        Vähän aikaa seikkailtuasi löysit kunnon miehen, jonka kanssa välit viilenivät kuitenkin. Se oli ikävää. Aika kauan yritit kuitenkin ansaita "kultaista kruunua..." En näe kirjoituksesta, että olisi sinun syysi ollut...

        Huomion puutteessa resussinsa tunnistava nainen hakee huomionsa muualta, myös minä tein noin. Pettämiseksi en nimittänyt niitä kertoja, jolloin olin muun kuin asuinkumppanini kanssa, koska kukaan ei omista minua. Annan kyllä itseni kokonaan miehelle, ja omistaudun ja olen uskollinen, mutta se täytyy ansaita...

        Työpaikat olen pyrkinyt säästämään seikkailuiltani, seikkailuni ovat löytyneet muualta. Rakastanko itseäni tarpeeksi, en osaa sanoa aina. Tuntuu, että hyvät olosuhteet saavat aikaan sen, että osaan kiittää itseäni myös. On helpompi rakastaa itseään, kun omista hyvistä puolista on olemassa todistetta.

        Anna toki armo itsellesi. Noissa miehissä ja heidän suhteissaan... on täytynyt olla jotain vialla jo valmiiksi. Vaikka itse en nykyään huolisi hurmaavaakaan toisen miestä, ei se välttämättä johdu siitä, että säälisin heidän puolisoitaan, vaan en yksinkertaisesti vain huoli toisten miehiä, ne ällöttävät itseäni.

        Ole armollinen itsellesi. Usein elämä vasta opettaa, se nuoruus... ja se jatkuu nykyään niin pitkään. Minä olen antanut itselleni anteeksi, mutta silti en kerro kaikille totuutta kaikesta, eivät he kuitenkaan ymmärtäisi. Turha riepotella mennyttä enempää.

        Joskus on kaivannut kuulijaa, mutta ammattilaiset ovat luotettavimpia, ja myös ymmärtävät sellaista, mitä kaikki muut eivät.

        Tarinamme ja asenteemme eroavat ja minä tiedänkin itsestäni, että en ole ns. läheisriippuva. Lähipiirissäni on tuota vaivaa ollut kosolti, ehkä he ovat vaikuttaneet elämässäni joihinkin ratkaisuihin.


    • gerbera12341

      Kuulostaa sekavalta. Mutta uskoisin silti että olet läheisriippuvainen ehkä jotain muuta liittyvää häiriötä ja masennusta.
      Luin juuri että läheisriippuvaiset usein tajuavat tilansa 3-kympin kynnyksellä ja narsismi ns. puhkeaa n. 25vuotiaana.
      Sinä kuitenkin mietit näitä asioita, jos olisit narsisti et vaan välittäisi?
      Olen itse läheisriippuvainen ja se että käyttäytyy sekavasti ei johdu siitä etten välittäisi, tai tuntisi empatiaa tai rakkautta. En vaan ole arvostanut itseäni sen vertaa että jaksaisin käyttäytyä aina asiallisesti. Ei ole rajoja.
      Jospa tällä miehellä jota rakastit on myös jotain häiriötä ja se aiheutti sen että suhde häneen oli niin helppo ja rajaton?

    • _----Nainen26_

      Kiitos vastauksesta.

      Miten sinulla ilmenee tuo rajojen puuttuminen? Minulla se on sitä että tavallaan menen ihmisten omien rajojen sisäpuolelle, mutta samalla päästän heitä myös liian lähellä esim. seksuaalisesti.

      Entinen mieheni oli myös hyvin narsistinen.Aluksi hän jumaloi minua, mutta sitten hän alkoi välinpitämättömäksi kun en ollutkaan täydellinen.Tänä keväänä, yhtenä aamuna tajusin herätessäni unesta, että miehen rakkaus edusti minulle vanhempieni rakkautta, joka oli puuttunut. Kun tapasimme, enismmäiset vuodet mies valvoi vierelläni aina ennenkuin nukahdin - ja silitti minua. Hän ihmetteli olemassa oloani jatkuvasti "sä olet toinen ihminen". Näin jälkeenpäin ajateltuna tulee mieleen äiti, joka ihailee vastasyntynyttä vauvaansa.

      Hän oli myös hyvin tietoinen siitä mitä halusi ja osasi laittaa kodin rajoja. Hän oli myös kiinnostunut kodinhoidosta yleensä ja äitimäiseisti mäkätti minulle siivouksen puutteista. Aina hän osasi tehdä kaiken paremmin,vaikkei koskaan sanonut sitä ääneen. Hän oli kuitenkin kiltti herrasmies. Olin hänen lapsensa hänen talossaan, eikä minun tarvinnut ajatella omilla aivoillani. Samaan aikaan minä olin lapsellinen ja tyhmä, sillä jotenkin ajattelin, että hänen pitää tehdä minut taas onnelliseksi...

      Loppuaika oli kamalaa, hän ei panostanut meihin yhtään. Erottuamme olin hetken aikaa helpottunut, sain hengittää ja olla oma itseni. Sitten aloin miettiä näitä erojani taaksepäin ja vasta nyt tajusin mitä kaikkea olin törttöillyt viimeisen reilun 10 vuoden aikana.

      Pitäisi osata hyväksyä tapahtumat ja antaa itselle anteeksi. En vain voi sillä, koen että olen erittäin, erittäin huono ihminen. Usein ajattelen myös, että eromme oli vain ja ainoastaan minun syytäni; vaikka TIEDÄN että niin ei ole.

      Tuntuu, etten enää kykene tuntemaan rakkautta mitään tai ketään kohtaan.

    • gjfhvxvbczfhj

      Tuo mitä kerroit on todella tyypillinen kahden läheisriippuvaisen liitto. (kaksi ohutnahkaista yhdessä). Kumpikin etsii toisesta itselleen vanhempaa ja kun toinen ei pysty olemaan sitä, niin sitten toinen ottaa sen roolin (huonolla menestyksellä, juuri sillä tavalla kuin kerroit).

      Paljon se tulee työtä vaatimaan, mutta saat kyllä itsesi kuntoon, jos et pelkää sitä työtä.

    • paivakorento

      Kiitos kun luit viestini.

      Olen samaa mieltä kanssani mitä sanoit kahden läheisriiippuvaisen liitosta, sen itsekin tajusin vuosi sitten kun aihepiiriin tutustuin.

      Se, että sanot topimuiseni vaativan työtä, on aivan varmasti myös totta. Mutta se miten, osaan aloittaa ja hoitaa sitä, on aivan eri asia... Sen jälkeen kun ensimmäisen kerran luin läheisriippuvuudesta, tunsin suurta helpotusta, sillä ymmärsin syyn moneen asiaan kätöksessäni. Ymmärrys ei kuitenkaan riitä vaan ihmisellä pitää olla myös joitain työkaluja asian eteenpäin viemiseksi ja minulta ne puuttuvat täysin.

      Ilahtumisen jälkeen masennuin ja sitä on jatkunut jo vuoden. Olen jopa käyttänyt "LR-diagnoosiani" hyväksi ja käytökseni on ollut narsistista. Tällä hetkellä kaikki energiani menee tähän "itseni kuntoon laittamiseen", eikä se todellakaan aina auta, tämä jatkuva analysoiminen...

      -Nainen26

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2709
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      236
      2607
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      64
      2349
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      195
      1829
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1318
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      21
      1259
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe