Canon AE-1 Program

Seppo-Juhani

Aikoinaan isäni osti otsikossa mainitun kameran. Se on toiminut ok kaikki vuodet. Olen kuitenkin katsellut joitain kuvia ja ....ne ovat mielestäni olleet jotenkin ... tummia, harmaita, ...ei kovin kirkkaita.

Nyt tuo kamera on siirtynyt minulle. Se toimii edelleen, mutta yhden rullan otettuani olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että kuvat eivät ole oikein kirkkaita.

Onko se tyypillistä ko mallille vai onko jossain ollut alusta asti jotain vikaa? Voiko asialle jotain tehdä....muuta kuin valottaa aukon - kaksi yli...?

6

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti minäkin

      Filmi! Proge kyllä valotti oikein, kun vain osasi käyttää sitä. Filmeissä sen sijaan on isoja eroja.

      Jos epäilet mittarin toimintaa, niin käy tarkastuttamassa se liikkeessä. Ainakin Turun Rajalassa on ollut ja Mustonen & Laineella Töölössä on mittari. Varmasti monessa muussakin liikkeessä noita löytyy.

      Palatakseni filmiin, kannattaa dia valottaa 1/2 aukkoa alle mittarin usein. Nega taas vastaavasti vähän yli.

      • Seppo-Juhani

        Kiitos vihjeistä. Täytyy kokeilla.


    • 5+18

      Minulla oli aikoinaan kyseinen kamera, tosin se jäi Milanossa taksiin ja katosi sille tielle. Minulla on se kokemus, että sen aikainen automaattivalotus valotti helposti ali. Varsinkin pilvipoutainen taivas huijasi automaattivalotusta. Parempi oli mitata valotus kohteesta ja säätää käsin, vaikka se ei kovin kätevää ollut.

      • Seppo-Juhani

        Ok. Kiitos. Tuo tosiaan tuntuisi koefilmin perusteella oikealta. Esim. varjoisassa kohteessa ...puu tai pensas... tuntuisi valottuvan oikein, mutta joku maisema, missä on runsaammin taivasta, jää harmaammaksi, värittömäksi....alivalottuneeksi.
        Kiitos!


        Jos noista ei teetäkään paperivedosta, vaan esim. muistitikulle, onnistuisiko niiden korjailu toetokoneella?


    • 5+18

      Filmistä paperikuvia teettäessä lopputulos tuntuu usein olevan onnen kauppaa.

      Skannattuja kuvia voi tietysti muokata tietokoneella. Usein jo skannauksessa säädetään sävyjä paremmaksi. Skannauksessa on omat ongelmansa mm. pölyn kanssa, joten digikamera on usein parempi vaihtoehto. :)

      • Seppo-Juhani

        Kiitos.
        Kyllä minulla on digipokkari, mutta ajattelin, että jos olisi kokeillut jälleen taas filmikameraa ja jatkanut isän kaluston käyttöä kun kunnossa tuntuu olevan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe