Vauva ei liiku normaalisti!!

Huolestunut123123

Vauva on viettänyt hiljaiseloa nyt pari päivää. Ensin en ollut kauhean huolissaan, sillä tuollaisia laiskoja päiviä on vauvalla ollut aiemminkin. Tänään kuitenkin vauva on liikkunut vieläkin laiskemmin. Yleensä se reagoi melkoisella riehumisella aamukahviini, tänään ei oikeastaan ollenkaan. Join perään vielä vahvaa mehukattia, johon vauva ei myöskään reagoinut niin kuin yleensä.

Soitin neuvolaan, josta pyysivät tulemaan kuuntelemaan sydänääniä huomenna. Uskallanko oikeasti odottaa huomiseen, jos vauva ei tästä ollenkaan piristy. Vauva kyllä liikkuu aina välillä, mutta ei niin paljon kuin yleensä, ennemmin vain jos vähän "tökin" ja "härnään".

Mitä mieltä olette? Uskallanko odottaa huomiseen, vai soitanko synnärille, jos vauva ei tästä piristy? Raskausviikot nyt 34 2

12

7490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dksdh

Ehdottomasti soitat suoraan synnärille ja kerrot tilanteen. Parempi käydä siellä "turhaan" kuin odotella huomiseen.

• chellam

meillä ainakin neuvotaan menemään synnärillä tuollaisessa tilanteessa eikä odotella noin pitkään. toivottavasti kaikki on hyvin!

• ....

Onhan se tietysti hyvä tarkistaa että kaikki on hyvin,mutta on myös ihan normaalia noilla viikoilla että vauvan liikkeet hieman hiljenevät, koska tila riehua rupee oleen aika tiukilla.

• dsks

Yhtäkkinen liikkeiden väheneminen ei ole millään viikoilla normaalia. Liikkeiden muuttuminen ja asteittainen lievä väheneminen on. Jos vauva on aina ollut vilkas, on todellakin perusteltua käydä tsekkauksessa synnärillä.

• 3 lapsen äiti

Toivottavasti olet jo saanut mielenrauhan. Itse esikoistani odottaessani, soitin noilla raskausviikoilla, vauvani ei ole liikkunut eilesen jälkeen. Sanoi, ei syytä huoleen tule käymään täällä mihin aikaan pääset, voi olla, että lapsesi on unelias. Noilla viikoilla kuulemma vauva on monesti "unelias", hän kerää voimiaan lisää kehittyäkseen. Ei pidä koskaan itsekseen jäädä miettimään asioita, vaan soittaa neuvolaan tai suoraan synnärille.

• Herättelyämeilleodottaji

No mulla ainakin alkoi viimeisellä kolmanneksella tuleen näitä rauhallisia päiviä,jotka vaivaavat toki mieltä. Koska vauva on muuten ihan sekopää ja liikkuu hulluna! :)
        Liikelaskenta silloin kun tunnet liikettä (10 liikettä tuntiin) on yksi tapa rauhoitella mieltä ja "tutkia tilannetta".
        Myös nopeutuva kasvu väsyttää lasta.lapsi nukkuu pysähdyksissä paljon.
        Yleinen käsitys ja kättäriltä sanoivat,että lapsi nukkuu n.22 h /vuorokausi.
        Joten ainakin itsellä kävi niin,että vaikka kuinka tuntui että se ei nyt liiku riittävästi niin kyllä jos noihin asioihin lähtee leimaamaan oli vauvani sitten kuitenkin huomattavasti aktiivisempi kuin nuo "minimi kriteerit ".
        Ei mene 22 tuntia ilman liikkeitä ja tuon 10 silloin,ku liikkuu sAa kasaan hetkessä .
        Eilen oli lääkärinkäynti ultraääni tutkimuksineen ja kaikki (happiarvot ym..) oli priima luokkaa!
        Tosin en tällähetkellä ees stressaa,kun viikolla 35 alkoi kyllä taas sellainen myllerrys,että ei ole pelkoa aktiivisuudesta :)

Eli.päästäänkin hankalaan tilanteeseen ..käydäkkö aina tutkimassa vai ei ???
        Onko kuitenkin älytöntä mennä jokakerran kun tulee muutama hiljainen päivä tarkastukselle koska niitä tulee ihan varmasti jatkossakin..? Ja toisaalta kyllä.aina jos mietityttää niin toisaalta pitäisi..
        Fakta on kuitenkin myös se,että loppua kohti liikkeet todennäköisesti vähenevät entisestään (myös minulla jolla nyt alkoi rv 37).koska kuten joku aiemmin mainitti lapsi rupeaa lepäämään ja keräämään myös voimia. Tila käy ahtaaksi ja lapsi vain " odottelee" oikeaa hetkeä syntyä!

Tai nämä on siis näitä opittuja juttuja ja kun kaikki vauvatkin on niin erilaisia niin päästäänkin tilanteeseen jossa joku vauva jumahtaa paikoilleen ja liikkuu erittäin vähän aiemmin ja joku liikkuu vielä syntyessäänkin.

Ota nyt sitten selvää mistä pitää huolestua mistä ei!!!!???

No. Itse olen yrittänyt asennoitua niin,että jos nuo vähimmäis kriteerit täytyy niin jäitä vain hattuun ! Koska ei siellä tarkastuksella voi tosiaan kerran viikossa juosta jos mitään muuta syytä ei tule...
        Luulen että loppuraskaus vaan tietyllätavalla on sama kuin alkukin :yhtä murehtimista siitä meneekö kaikki nyt hyvin..

Sellaistakin olen miettinyt ,että jos nyt kävisi jotain supererikoista..eli vauva kuolis ..niin mitäs siihenkään auttaa se raavaminen siellä?
        Jos sydän lyö ja vauva kuitenkin liikkuu ( eli sydän lyö) niin ei sieltä muuta vastausta saa kuin et se sydän lyö kyllä!
        Jos sitten taas liikkeet loppuu KOKONAAN ja menee tarkastukselle edelleenkin suurella todennäköisyydellä syy on jossain muussa ja JOS nyt sattuis käymään niin,että on kuollut niin silloinhan kukaan ei enää asialle voi mitään..

Eli nämä vain ajatuksia joilla olen itseäni rauhoitellut...kun fakta nyt kuitenkin on se,että erittäin harvinaista on se,että taustalta löytyy joku ongelma! Ja tekee vain itselleen niin raskaaksi murehtia liikaa..

Eli koita tehdä tuo liikelaskenta ja seuraat vähän kuinka monesti päivässä tunnet liikettä.
        Sen jälkeen mietit (ainakin yrität) järkevästi ja rehellisesti itsellesi liikkuuko lapsi tosiaan alle 10 kertaa silloin kun tiedät sen olevan hereillä ? Onko liikkeet tosiaan vähentyneet huolestuttavalle tasolle?
        Kun itse lähdin lähestytään asiaa noin..niin kyllä sitä sitten huomasi,että kyllä ne sieltä kasaan tulee eikä tarvi odotella ees tuntia!
        Todennäköisesti sinun huolesi on turha! Ehkä vauva jo nyt onkin aloittanut mylläämisen? Toivottavasti:)

Toki menet tarkastukselle..en sitä tarkoita! Pitääkin olla tarkkana!
        Mutta tekstistäsi kuultaa jotenkin läpi että vauva kuitenkin liikkuu ja se on nyt vain sinulle uutta ja erilaista ,kun hän on rauhallisempi ja aiheuttaa luonnollisesti murhetta!

On niitäkin lapsia ja odottajia,jotka eivät tunne liikkeitä juuri ollenkaan koko raskausaikana ..mä olisin tuossatapauksessa seonnut!!!

Yksi keino selvitä rauhallisista päivistä on sijoittaa 25 euroa ja tilata dopleri jolla voi sit itse kuunnella sydäntä jos oikein huolestuttaa.

No .nyt tuli pitkä teksti..toivottavasti sait tarkoitusperästäni kiinni!
        Ei ole tarkoitus vähätellä asiaa.vaan vähän herätellä miettimään asiaa " rennommin",kun ainakin itse olen super murehtia ja jos en yritä olla kylmänkin realistinen välillä.olisin varmaan piuhoissa kiinni sairaalassa tutkimassa vauvaani harva se päivä:)

Tsemppiä! Kyllä kaikki on hyvin!
        Käyhän kertomassa mitä vastauksia sait tarkastuskäynniltä?
        Auttavat varmasti muitakin samassa tilanteessa olevia!

Ps.kertoo jo sekin jotain .että harvemmin tilanne on sellainen että pyytävät tulemaan heti .eli se mitä olet sanonut soutaessasi kertoo jo sekin sen puolesta.että sinut otetaan vastaan lähinnä itsesi takia ei vauvan..jos he epäilisivät jotain vakavaa niin ei olis mitään " yön yli odottelua" ja pakko on pystyä ajattelemaan myös niin,että he ovat kuitenkin ammattilaisia ja pelaavat kyllä " varman päälle" näissä raskausasioissa!
        Joten sekin jo itsessään suuntaa antava tieto..eivät pidä kiireellisinä !

• eipä ihan noin
        Herättelyämeilleodottaji kirjoitti:

No mulla ainakin alkoi viimeisellä kolmanneksella tuleen näitä rauhallisia päiviä,jotka vaivaavat toki mieltä. Koska vauva on muuten ihan sekopää ja liikkuu hulluna! :)
        Liikelaskenta silloin kun tunnet liikettä (10 liikettä tuntiin) on yksi tapa rauhoitella mieltä ja "tutkia tilannetta".
        Myös nopeutuva kasvu väsyttää lasta.lapsi nukkuu pysähdyksissä paljon.
        Yleinen käsitys ja kättäriltä sanoivat,että lapsi nukkuu n.22 h /vuorokausi.
        Joten ainakin itsellä kävi niin,että vaikka kuinka tuntui että se ei nyt liiku riittävästi niin kyllä jos noihin asioihin lähtee leimaamaan oli vauvani sitten kuitenkin huomattavasti aktiivisempi kuin nuo "minimi kriteerit ".
        Ei mene 22 tuntia ilman liikkeitä ja tuon 10 silloin,ku liikkuu sAa kasaan hetkessä .
        Eilen oli lääkärinkäynti ultraääni tutkimuksineen ja kaikki (happiarvot ym..) oli priima luokkaa!
        Tosin en tällähetkellä ees stressaa,kun viikolla 35 alkoi kyllä taas sellainen myllerrys,että ei ole pelkoa aktiivisuudesta :)

Eli.päästäänkin hankalaan tilanteeseen ..käydäkkö aina tutkimassa vai ei ???
        Onko kuitenkin älytöntä mennä jokakerran kun tulee muutama hiljainen päivä tarkastukselle koska niitä tulee ihan varmasti jatkossakin..? Ja toisaalta kyllä.aina jos mietityttää niin toisaalta pitäisi..
        Fakta on kuitenkin myös se,että loppua kohti liikkeet todennäköisesti vähenevät entisestään (myös minulla jolla nyt alkoi rv 37).koska kuten joku aiemmin mainitti lapsi rupeaa lepäämään ja keräämään myös voimia. Tila käy ahtaaksi ja lapsi vain " odottelee" oikeaa hetkeä syntyä!

Tai nämä on siis näitä opittuja juttuja ja kun kaikki vauvatkin on niin erilaisia niin päästäänkin tilanteeseen jossa joku vauva jumahtaa paikoilleen ja liikkuu erittäin vähän aiemmin ja joku liikkuu vielä syntyessäänkin.

Ota nyt sitten selvää mistä pitää huolestua mistä ei!!!!???

No. Itse olen yrittänyt asennoitua niin,että jos nuo vähimmäis kriteerit täytyy niin jäitä vain hattuun ! Koska ei siellä tarkastuksella voi tosiaan kerran viikossa juosta jos mitään muuta syytä ei tule...
        Luulen että loppuraskaus vaan tietyllätavalla on sama kuin alkukin :yhtä murehtimista siitä meneekö kaikki nyt hyvin..

Sellaistakin olen miettinyt ,että jos nyt kävisi jotain supererikoista..eli vauva kuolis ..niin mitäs siihenkään auttaa se raavaminen siellä?
        Jos sydän lyö ja vauva kuitenkin liikkuu ( eli sydän lyö) niin ei sieltä muuta vastausta saa kuin et se sydän lyö kyllä!
        Jos sitten taas liikkeet loppuu KOKONAAN ja menee tarkastukselle edelleenkin suurella todennäköisyydellä syy on jossain muussa ja JOS nyt sattuis käymään niin,että on kuollut niin silloinhan kukaan ei enää asialle voi mitään..

Eli nämä vain ajatuksia joilla olen itseäni rauhoitellut...kun fakta nyt kuitenkin on se,että erittäin harvinaista on se,että taustalta löytyy joku ongelma! Ja tekee vain itselleen niin raskaaksi murehtia liikaa..

Eli koita tehdä tuo liikelaskenta ja seuraat vähän kuinka monesti päivässä tunnet liikettä.
        Sen jälkeen mietit (ainakin yrität) järkevästi ja rehellisesti itsellesi liikkuuko lapsi tosiaan alle 10 kertaa silloin kun tiedät sen olevan hereillä ? Onko liikkeet tosiaan vähentyneet huolestuttavalle tasolle?
        Kun itse lähdin lähestytään asiaa noin..niin kyllä sitä sitten huomasi,että kyllä ne sieltä kasaan tulee eikä tarvi odotella ees tuntia!
        Todennäköisesti sinun huolesi on turha! Ehkä vauva jo nyt onkin aloittanut mylläämisen? Toivottavasti:)

Toki menet tarkastukselle..en sitä tarkoita! Pitääkin olla tarkkana!
        Mutta tekstistäsi kuultaa jotenkin läpi että vauva kuitenkin liikkuu ja se on nyt vain sinulle uutta ja erilaista ,kun hän on rauhallisempi ja aiheuttaa luonnollisesti murhetta!

On niitäkin lapsia ja odottajia,jotka eivät tunne liikkeitä juuri ollenkaan koko raskausaikana ..mä olisin tuossatapauksessa seonnut!!!

Yksi keino selvitä rauhallisista päivistä on sijoittaa 25 euroa ja tilata dopleri jolla voi sit itse kuunnella sydäntä jos oikein huolestuttaa.

No .nyt tuli pitkä teksti..toivottavasti sait tarkoitusperästäni kiinni!
        Ei ole tarkoitus vähätellä asiaa.vaan vähän herätellä miettimään asiaa " rennommin",kun ainakin itse olen super murehtia ja jos en yritä olla kylmänkin realistinen välillä.olisin varmaan piuhoissa kiinni sairaalassa tutkimassa vauvaani harva se päivä:)

Tsemppiä! Kyllä kaikki on hyvin!
        Käyhän kertomassa mitä vastauksia sait tarkastuskäynniltä?
        Auttavat varmasti muitakin samassa tilanteessa olevia!

Ps.kertoo jo sekin jotain .että harvemmin tilanne on sellainen että pyytävät tulemaan heti .eli se mitä olet sanonut soutaessasi kertoo jo sekin sen puolesta.että sinut otetaan vastaan lähinnä itsesi takia ei vauvan..jos he epäilisivät jotain vakavaa niin ei olis mitään " yön yli odottelua" ja pakko on pystyä ajattelemaan myös niin,että he ovat kuitenkin ammattilaisia ja pelaavat kyllä " varman päälle" näissä raskausasioissa!
        Joten sekin jo itsessään suuntaa antava tieto..eivät pidä kiireellisinä !

Itse asiassa asia ei ole ihan niin kuin kirjoitat. Ja aivan ensimmäinen asia: puhelimessa ei välttämättä itsekään pysty kuvailemaan tilannetta täysin totuudenmukaisesti ja sen myötä ammattilaisenkin arvio voi olla pielessä. Toiseksi: ei se noilla myöhäisillä viikoilla ole mikään "vauva kuolee jos kuolee, ei sille mitään voi". Toki näinkin voi olla, mutta on useita tapauksia, joissa vauvalla on ollut jokin ahdinko (esim. napanuora kaulan ympärillä tai istukan toiminnassa häikkää) ja äidin mentyä paikalle tarkistuttamaan tilannetta onkin tehty hätäsektio ja vauva on pelastunut. Vielä kolmanneksi: MISSÄÄN nimessä ei pidä myöhäisillä viikoilla tukeutua omaan kotidoppleriin jos epäilee, että jotain on pielessä. Äidit eivät osaa tulkita vauvan sydänääniä kuten ammattilaiset ja saattavat tulkita epänormaalin sykkeen normaaliksi. Vauvan sydänäänissä pitää olla tiettyjä vaihteluita,jotka ammattilaiset pistävät mekille. Jos sydänäänet ovat monotoniset, on jotain pielessä.

Joka viikko ei voi juosta tarkistuksessa, mutta ap ei ole niin tekemässäkään. Kun ensimmäisen kerran tulee epäilyttävä tilanne, on hyvä käydä tarkistamassa että kaikki on kunnossa. Seuraavan kerran samanlaisessa tilanteessa sitten tietää, että se on sille vauvalle normaalia.

• MörGe.

Itse kävin raskausaikana kerran tarkistuttamassa, että kaikki ok.. Jos olisin aina käynyt kun liikelaskenta ei toteutunut, olisin ravannut siellä aina. Toisaalta sitä mietti, niinkun joku kirjottikin, että mitä jos onki joku hätänä, eikä vain "kehtaa" TAAAS käydä... Mutta oli ylipainoa ja etuistukka, niin rauhottelin itteä sillä, ettei liikkeet tunnu niin hyvin... Lapsella kyllä olikin sitten syntyessä napanuora 4 kertaa kaulan ympärillä, että jospa oli vähän tukalaa... :/
      (Sekin on pelottavaa, että tuommostakaan ei nähä ultrassa? Vasta myöhemmin olen tajunnu, että olis voinu käydä huonomminkin!)

• joka kerta

Kuopukseni kanssa minulla oli vaikeuksia tuntea liikkeitä. Tuli useamman kerran päivä, että en ollut tuntenut mitään liikkeitä vuorokauteen, vaikka join mehua ja laitoin musiikin kovalle. Silloin aina kävin sairaalassa mittauksissa ja aina se vauva siellä potki ja puuhaili, vaikka en tuntenut mitään. Joka kerta kuitenkin menin.

• hre32s

Ap:llä varmaan jokin tulos tilanteeseen on jo tullut, mutta kommentoinpa silti.
      Joskus luin synnytyslääkärin artikkelia aiheesta ja siinä kehoitettiin jokaista odottavaa siinä 29 viikon jälkeen tekemään liikelaskentaa, jos vauvan liikkeet on huonoja. Ja hän nimenomaan terotti sitä, että suurinosa näistä hälytyksistä ja sairaalaan tulleista äideistä tulee ihan "turhaan" eikä vauvalla ole mitään hätää, mutta se yksikin huonosti voiva vauva riittää joukossa. Eli kannattaa mennä näytille heti, jos alkaa liikkeet yhtäkkiä vähenemään noilla viikoilla.

• synnärille

Mene heti synnärille. Viimeisellä kolmanneksella yhtenä aamuna vauva ei liikkunut ollenkaan vaikka yleensä liikui juuri aamupalalla eniten. Menimme synnärille ja napanuorassa oli tukos, vauva sai happea muttei ravintoa. Heti sektioon ja vauva selvisi. Seuraavana päivänä olisi ollut jo liian myöhäistä, lääkärin mukaan vauva teki jo kuolemaa. En halua pelotella mutta vakavaa on jos lapsi ei liiku.

• 24+1

Ap:n asia lienee jo selvinnyt, viesti on kirjoitettu jo 9.7.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe