Aamulehti yrittää samaa keinoa kuin helluntailaissaarnaaja: manipuloida toistoa käyttäen uhrinsa niin syvään ihmeuskoon, että oma kriittinen ajattelu häviää päästä kokonaan. Milloin Aamulehden toimitus alkaa noudattaa lehdessään objektiivisuutta Rantaväylän tunnelin kirjoitusten suhteen?
Aamulehti saarnaa melkein joka päivä Tampereen Rantaväylän tunnelin rakentamisen ihanuutta. Kaikki kielteiset puolet "unohtuvat" kirjoituksista kokonaan, kuten tunnelin hirvittävä kokonaishinta, noin 200 miljoonaa euroa, vaikeat rakentamisolosuhteet pohjaveden pinnan alapuolella, rikkonainen kallio sekä tunnelin vuosittaiset käyttökustannukset, jotka nekin jäävät tamperelaisten veronmaksajien maksettaviksi.
Lehden mielipidepalstalle ilmestyy jatkuvasti uusia tunnelia puoltavia kirjoituksia, kielteiset kirjoitukset päätyvät toimituksen roskakoriin. Esimerkiksi 14.5. Aamulehden mielipidepalstalla oli kolme tunnelimyönteistä kirjoitusta. Heti seuraavana päivänä (15.5.) tunneliuskovainen, Olli Niemi, kehotti itkunsekaisella kirjoituksellaan Tampereen kaupunginvaltuustoa hyväksymään tunnelin rakentaminen.
Tilanne Aamulehdessä jatkui 16.5., jolloin vihreiden varsin tunnelimyönteisen kannanoton esitteli Pauli Välimäki. Aamulehden pakkosyöttö jatkui edelleen 17.5., jolloin Kari Kankaala oli vuorostaan puolustamassa tunnelin rakentamista.
Yksi niitti Aaamulehden tunnelimyönteisyydessä koettiin 1.6., jolloin lehti julkaisi koko aukeaman sisältävän, tunnelia ylistävän juttunsa lukuisine kuvineen. Tunnelin ykköspuoltajat, Risto Laaksonen ja Mauri Mäkiaho, oli valjastettu tunnelin takuumiehiksi mukaan.
Sekään niitti ei vielä riittänyt Aamulehden päätoimittajille, vaan 10.7. oli vedettävä entinen kaupunginjohtaja Pekka Paavolakin vielä vetämään tunnelivankkureita. Paavola oli pakottamisen kannalla, jos valtuutetut eivät vähemmästä usko. Pakottajaksi Paavola haluaisi pormestari Ikosen.
Eläkkeellä oleva A-Insinöörien toimitusjohtaja, rakennusneuvos Toimi Tarkiainen ei ole hänkään malttanut pysyä hiljaa, vaan on vanhan vallan äänitorvena toitottanut tunnelin puolesta jo pariin kertaan Aamulehden mielipidesivuilla.
Tunnelin kustannuksia laskettaessa oli yksi erittäin merkittävä kustannusosuus jätetty huomiotta: tunnelin rahoituskustannukset. Ne tulevat täysimääräisinä tamperelaisten veronmaksajien maksettaviksi ja niiden loppusumma on miljoonia euroja.
Aamulehti ajoi itsensä umpitunneliin
4
324
Vastaukset
- Turun sanomat
Kyllä Siperia opettaa........
- tuomas epäilee
miksi aamulehden tilaushinta nousee jatkuvasti???aina.kun uusi lasku tulee on summa noussut,koska me tilaajat saamme hyvityksen niistä kymmenistä lehdistä,jotka tulivat talven ja kevään aikana milloin tulivat jos tulivat!!!
- P. Salmi
Voisiko olla niin, että tunnelivaihtoehto onkin paras ratkaisu ja siksi valittu toteutettavaksi? Entä miksi valtio tukee tällaista järjetöntä hanketta kolmasosalla? Vaihtoehtojen vertailu on tehty jo noin kymmenen vuotta ja siinä päädyttiin pitkään tunneliin, koska liikenneongelmien ratkaisun lisäksi se mahdollistaa uuden kaupunginosan rakentamisen järven rantaan.
Onko sinusta niin, että kaikki tunnelia puoltava kirjoittelu onkin väärää tietoa ja oikeassa ovat hankkeen vastustajat? Ainakin erilaisia salaliittoteorioita ja omia tiesuunnitelmiaan he laativat runsaasti. Sinunkin viestissäsi on väärää tietoa hankkeesta ja sen maksuosuuksista. Kritiikki on toki aina paikallaan, mutta sen pitäisi perustua faktoihin, eikä vain valittamiseen valittamisen vuoksi. Suurin osa tunnelia puoltavia kirjoituksia ovat laatineet alan asiantuntijat, sen sijaan vaihtoehtoisille ratkaisuille ei ole löytynyt arvovaltaista puolustajaa jostain syystä.
Rahoituskustannukset tulevat kaikissa mahdollisissa vaihtoehdoissa maksettaviksi, joten niitä ei voi laskea tunnelin haitaksi. Sen sijaan usein unohdetaan, mitä tunneli mahdollistaa ja se maksaakin itsensä takaisin hyvin nopeasti uusien asukkaiden ja verojen myötä puhumattakaan kaupunkikuvan parantumisesta. Koska se on arvioitu jo useasti parhaaksi ratkaisuksi ja kaupungille hyödylliseksi investoinniksi, toivon että tunnelityömaa saadaan käyntiin mahdollisimmin pian. - ihmekkö sitten
Aamulehti on tainnut kautta aikain olla kokoomuksen takana ja tukena vaikka joskus puolueettomuuttaan mainostikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"1119531Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1686062Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1595387Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El305358Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään484299Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m873531Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta783499En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102921Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1212902Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä492822