EDNOS, onko muilla?

nejata

Heis. Olisi ihan kiva jutella sellaisen ihmisen kanssa, jolla on myös EDNOS. En itse tunne ketään, kenellä olisi sama sairaus kuin minulla. Olisi mielenkiintoista saada tietää, miten tästä syömishäiriöstä on selvitty, tai miten sen kanssa voi taistella?

Itselläni kaikki tämä alkoi yläasteella, eli siis noin 13-14-vuotiaana, enkä ole vieläkään päässyt siitä yli. Joten apua otetaan vastaan erityisen mielellään.

Vastauksia odottelen, saa toki kertoa muistakin epätyypillisistä syömishäiriöistä, kiinnostaisi tietää.

- Kami

4

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anorektikko1

Miten syömishäiriösi esiintyy? EDNOS kun kattaa laajan kirjon esiintymistyyppejä.

• parantunut ednos

Moi. Itse en käynyt syömishäiriöni takia lääkärissä, joten minulla ei ole virallista diagnoosia, mutta olen melko varma, että EDNOS sopisi minun oireenkuvaani. Olen jo parantunut. SH:ni oli siis yhdistelmä anoreksiaa ja bulimiaa, mutta en usko, että se täytti kummankaan kriteerejä, koska en 1) harrastanut pakkomielteisesti liikuntaa enkä 2) saanut hillittömiä ahmismiskohtauksia enkä käyttänyt nesteenpoistajia tai laksatiiveja. Oireinani siis oli kalorien rajoittamista ja oksentamista.

Pääsin aika vähällä, eikä oireiluni kestänyt kuin reilun vuoden. Aloin parantua, kun elämäntilanteeni koheni ja stressaava ajanjakso päättyi. Lisäksi aloin huolestua mm. oksentamisen vaikutuksista terveydelle ja ulkonäköön liittyen roikkuvasta ja rutikuivasta ihosta.

Huomaan vielä joitain sairaita ajatusmalleja ja laukaisevia tekijöitä, mutta syön nykyään ihan normaalisti.

Tsemppiä sulle!

• oon kuvottava

Mulla taitanee olla.
      On sellasia jaksoja, jotain pari kuukautta saatan käyttäytyä niinku anorektikko ja laihtua paljon. Sitten seuraavat pari kuukautta ahmia, mutta en oksenna.
      Yleensä en liho laihtumiani kiloja takaisin. Ahmimisen jälkee on paska olo.

• kösjlfkd

Itse en tiedä mikä mulla on. Vai onko Se vaan tavallista laihdutusta. Painoani aloin ekan kerran miettimään viidennen luokan lopulla, vaikka olen aina ollut normaalipainoinen. Seuraavan kesän rajoitin huomattavasti syömistäni ja liikuin enemmän, ja laihduin. Syksyllä aloin syömään normaalisti, ja pääsin takaisin vanhaan painoon. Tunsin kuitenkin aina syyllisyyttä syödessäni jotain epäterveellistä. Jouluna tuli syötyä paljon, ja tunsin niin kovaa syyllisyyttä, että oli pakko alkaa laihduttaa taas. Noin meni koko kevät: pari päivää paastoa, sitten sorrun syömään, syyllisyys, uudestaan paasto jne.
      Kesällä vanhemmat kävivät töissä, ja minä nautin siitä täysin. Olin yksin kotona, eikä kukaan voinut käskeä syömään. Ja välillä sitten söin aika paljonkin. Ja sitten en yhtään. Ja niin se jatkui vielä pari vuotta. Nyt olen 15 ja vieläkin sama ongelma. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Tällä hetkellä mitat 160cm ja 43kg

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      121
      3839
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      314
      2001
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1767
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      104
      1677
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      438
      1626
    6. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1600
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      432
      1474
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1250
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      51
      1189
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      404
      1129
    Aihe