mikä mitä miksi?

muistan ajan entisen kun kiväärit ne paukkui, kun herrat meitä ampuivat ja punikiksi haukkui, tuhansia vankiloissa, toiset jo kylminä jo soissa.. Oli vuosi vasta vaihtunut ja toinen aluillensa.. `?

1

554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskaricowboy

Nyt laululla mä itseäni tahdon huvitella
      Tammisaaren vankilasta hieman lauleskella
      Siellä meitä ahkerasti koulutetaan siihen asti
      Kunnes jokainen on bolseviikki
      Muistan ajan mennehen kun kiväärit ne paukkui
      Kun herrat meitä ampuivat ja puniikiksi haukkui
      Tuhansia vankiloissa, toiset kylminä jo soissa
      Toistaiseksi kätkettyinä
      Tuomituita ollahan, eikä aivan suotta
      Joko eliniäksi tai kaksitoista vuotta
      Sei oo paljon paljon puniikille, monen kirkon polttajille
      Roistoille riivatuille
      Vielä vaan mä hoippuroin tään kovan kurin alla
      Ei kuula mua tappanut, en kuollut lotinalla
      Monta vuotta niskassani jatkan vielä lauluani
      Vaikka värssyn kerrallansa
      On vuosi vasta kulunut ja toinen aluillansa
      Tottahan sen jokainen jo pitää muistoissansa
      Vapaus kun kerran koittaa tarkistamme kumpi voittaa
      Mekö vaiko valkoinen sakki
      "Rock-ruhtinas" Jussi Raittinen levytti Tammisaaren laulun
      1969 Scandian julkaisemalle Työväenlauluja pitkäsoitolle.
      Pekka Gronow kertoo levyn takakannen tekstissä että
      Tammisaaren laulun ensimmäiset säkeistöt on tehty Riihimäen vankilassa v. 1918 ja loput myöhemmin Tammisaaressa. Yllä olevat levytetyn laulun sanat saattavat olla
      Tammisaaren pakkotyölaitoksessa työläisrunoilija Jali
      Joutsen muotoilemat vuonna 1919.
      1900 luvun alussa radio, televisio ja äänielokuvakin olivat
      vielä tuntemattomia, joten laulut laulettiin itse, joko ystä-
      väpiirissä tai yksin. Saatettiinpa järjestää tanssitikin ilman
      esiintyvää orkesteria tanssijoitten laulaessa jenkkansa ja
      valssinsa itse, mahtaisiko onnistua nykypäivänä? Tuohon
      aikaan melkein jokaisen nuoren taskussa oli pieni vahakantinen vihko, johon kirjoitettiin laulujen sanoja.
      Tammisaaren laulu edustaa varhaista kuplettiperinnettä,
      ja on sikäli poikkeava varsinaiseksi työväenlauluksi. Luultavasti laulussa on ollut paljon enemmän säkeistöjä esittäjästä ja tilanteesta riippuen, kuten kupleteissa on tapana. Ajankohtaiset asiat vääntyivät kansan suussa laulelmiksi, joita alettiin sitten myöhemmin ammattimaisemminkin tekemään, esittämään ja levyttämään.
      "Suomessa hyvin merkittävinä kupletööreinä pidetään J.
      Alfred Tanneria sekä Yhdysvalloissa asunutta Hiski Salomaata. Myöhempiä vaikuttajia ovat esimerkiksi Matti Jurva, Esa Pakarinen, Reino Helismaa ja Jaakko Teppo.
      Suomen ensimmäiset kupletti- ja iskelmälaulajien kuninkuuskilpailut järjestettiin Helsingin työväentalossa vuonna 1950. Yleisö äänesti kuplettikuninkaaksi teatterinjohtaja Yrjö Syllbergin Helsingistä ja iskelmäkuninkaaksi Erkki Junkkarisen Lauritsalasta" kertoo Wikipedia.
      Ilkka Ahmavaara

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      154
      7714
    2. Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?

Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam
      Maailman menoa
      222
      5735
    3. Eduskunnan setämiehet eivät häiritse

Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.
      Maailman menoa
      39
      4638
    4. KL - Sähköautoilu aiheuttaa lisäkustannuksia muille tehopiikkimaksujen muodossa!

Kauppalehti 15.1.2026 Kommentti / Sähköautoista tuli ongelma – Uusi ”vero” uhkaa Kun perhe ostaa sähköauton ja laittaa
      Hybridi- ja sähköautot
      10
      4246
    5. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      76
      3963
    6. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      32
      3888
    7. Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on
      Hybridi- ja sähköautot
      12
      3001
    8. Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?

Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni
      Maailman menoa
      109
      2926
    9. Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto

Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,
      Maailman menoa
      73
      2433
    10. Silminnäkijät kertovat IS:lle useista törkeistä SDP:ssä tapahtuneista häirintätapauksista.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011749874.html Silminnäkijöiden Iltasanomille kertomusten mukaan SDP:ssä on tapahtu
      Maailman menoa
      115
      2352
    Aihe