VIKKELÄSTI KASVAVA HAVUPUU

teppo

Tarvitsisin näkösuojaksi pari ympärivuoden vihreänä pysyvää havupuuta tai pensasta tai muuta vastaavaa. Mikä lienee paras tähän tarkoitukseen??

4

2910

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama

Siis semmoinen, joka kasvaa oikein nopeasti isoksi.

• kokeile

douglaskuusta, vuosikasvu n.50cm. lopullinen koko 15m-30m.

• Tähtääjä
        kokeile kirjoitti:

douglaskuusta, vuosikasvu n.50cm. lopullinen koko 15m-30m.

Ehdottaisin tuon Douglas kuusen lisäksi paria muuta ulkolaista havupuuta:

Kontortamänty, Pinus contorta
        Neulaset ovat vihreämmät ja pidemmät kuin kotoperäisellä männyllä. Tummanharmaa kaarna muistuttaa paljon kuusta. Usein käyrärunkoinen. Nopea kasvu nuorena, erityisesti taimivaiheessa. Puun kasvu hidastuu jo ennen viidenkymmenen vuoden ikää. Suurin puu lienee Punkaharjulla kasvava 29-metrinen yksilö. Menestyy Etelä-Lapissa saakka.

Mustakuusi, Picea mariana
        Harmahtava, metsäkuusta lyhyempi neulanen.
        Lyhytikäinen puu, joka kuitenkin nuorena suhteellisen nopeakasvuinen. Suurimmat puu ovat Suomessa kasvaneet vain 16-18 m korkeiksi. Talvenkesto, vaatimattomuus kasvupaikan suhteen suuria etuja. Latvuksen säilyminen tuuheana vaatii runsaasti valoa.

Tässä tuon Douglaksenkin tietoja:
        Douglas kuusi, Pseudotsuga taxifolia (Pseudotsuga menziesii)
        Kookkain douglaskuusi löytyi Solbölen toimipaikan pihalta. Sen läpimitta 70 iässä oli 75 cm ja pituus 28,0 m.
        Suomen kasvatuskokeet ovat osoittaneet, että sopivalla kasvupaikalla ja oikealla siemenalkuperällä douglaskuusi voi kasvaa suuremmaksi kuin mikään muu meillä menestyvä havupuulaji.
        Douglaskuusi vaatii avoimen, valoisan kasvupaikan, mikäli sitä kasvatetaan koristepuuna. Tällöin siitä muodostuu tuuheaoksainen ylväs koristepuu, joka hillityn tyylikkäänä jättiläisenä soveltuu erityisesti puistoihin, tieväylien reunoille, suuriin pihoihin tai kulttuurimaisemassa pellonreunaistutuksiin.
        Douglaskuusen taimet kasvavat helposti aivan ensimmäisinä vuosinaan liian myöhään syksyllä, ja talven tultua palelluttavat latvan puutumattoman kärjen. Vauriot korjaantuvat useimmiten itsestään ja kasvurytmi vakiintuu puiden varttuessa. Laji on menestynyt koristepuuna Oulussa, Kajaanissa ja ylempänäkin. Douglaskuusi kasvaa parhaiten rinnemailla, tasaiselle tiiviille maalle istutettuna kannattaa valita istutuskohdaksi ojanreuna tai ympäröivää alueta korkeammalla oleva mätäs.

• kokoa

ajattelit? kotimaisista esim. metsämänty kasvaa n. 30 cm kesässä eli varsin nopeakasvuinen sekin on-saatavana myös ns. pilaripuuna eli oksat pystyt, leveys vajaa metri. Luotettava ja vatimaton, monirunkoisena kaikkein koristeellisin. joitain lajeja, lähinnä kotimaisia, on saatavana isokokoisinakin-nopeasti vihreyttä pihaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe