Keulan kiinnitys suoritetaan siten, että köysi pujotetaan paapuurin puolella laiturissa olevan lenkin läpi ja sen jälkeen veneen paapuurin puolella olevan knaapin ympäri vähintään kolme kertaa. Sen jälkeen styyrpuurin puolella oleva köysi pujotetaan laiturissa olevan lenkin läpi ja köysi kierretään vähintään kolme kertaa styyrpuurin puoleisen knaapin ympäri. Tämän jälkeen molempien puolien köydet solmitaan kauniisti yhteen merimiessolmulla.
Mitään metallikilkuttimia ei käytetä. Knaapien kiinnitystä voidaan suojella kumi- tai jousikilluttimilla, mutta metallisia muita kauppiaiden kromikapidi hössötyksiä ei käytetä.
Vene pitää kiinnittää siten, että se voidaan irrottaa veneestä helposti. Köyttä pitää aina olla riittävästi mukana.
Ainoa oikea kiinnitystapa ..
42
1309
Vastaukset
- 17+1
Hoh hoijaa näitä laituripurjehtijoita. Monta kokohan kertaa viikossa moisten veneet lähtee viikossa vesille.
- _._
Joka kerta, kun niiden köydet kuluu poikki laiturin ruosteiseen lenkkiin hiertyessään, ja ilman miehistöä tietysti.
- vanha merikarhu
_._ kirjoitti:
Joka kerta, kun niiden köydet kuluu poikki laiturin ruosteiseen lenkkiin hiertyessään, ja ilman miehistöä tietysti.
Ei köydet hierry poikki päinvastoin metallikilluttimissa ne kuluu enemmän.
Sitäpaitsi 10 vuoden välein köyttä on hyvä vaihtaa.
- merell
Siis ei noin että keula pääsee vaeltamaan ja köydet hankautuu pilalle. Toi on joku savolaisten kikka kiinnitystapa.
Sitäpaitsi veneen ahteri laituriin päin on fiksumpaa.- fööriedellä
Mikä siitä ahteri-laituriin kiinityksestä tekee fiksumman? Itse pidän siitä ettei jokainen laiturilla kulkija näe sitloodaan ja sisälle veneeseen
- vanha merikarhu
No näinhän keula juuri ei vaella. Se pääsee juuri sopivasti liikkumaan.
Täytyy myös muistaa aluksi pujottaa köysi knaapin läpi.
Hölmö availee useampia solmuja, yksi riittää.
Metallikilluttimet lisäävät purjehtijan hiilijalanjälkeä ja ovat epämerimiesmäiset.
Paalusolmukin on parempi kuin killuttimet. - 19+4
vanha merikarhu kirjoitti:
No näinhän keula juuri ei vaella. Se pääsee juuri sopivasti liikkumaan.
Täytyy myös muistaa aluksi pujottaa köysi knaapin läpi.
Hölmö availee useampia solmuja, yksi riittää.
Metallikilluttimet lisäävät purjehtijan hiilijalanjälkeä ja ovat epämerimiesmäiset.
Paalusolmukin on parempi kuin killuttimet.Epämerimiesmäistä on olla hyödyntämättä modernia teknologiaa.
- Princess45
Aina peräpeili laituria päin, jos mahdollista.
Ja köyhiä vîtüttaa, kun näkee, että jollakin on puitteet kunnossa B-) - 3+3
ootte te suomalaiset sitten peri vittumainen kansa
- Avance 245
mulla keulaköydet kestäny 15 vuotta ja kestaa toiset 15v, tosin koussit glysikohdissa nahkaa.
- umpimies
ilmankos veneitä irtoilee,kun ei tehdä tupla umppareita,vaan hifistellään
- vanha merikarhu
" savolaisten kikka "
Voi myrsky ja mylväys !
Azoreilla oli kerran merenpinta noussu ja kiristänyt keulaköydet kireiksi kuin viulunkielet, vaan helppo oli irrottaa, kun merimiessolmu oli löysällä.
Miettikääs sitä, kun aallokko, tuuli, virtaus tai nousuvesi yllättäen kiristää köyden.
Sitäpaitsi voi aina köyden aluksi kiertää eri tavalla knaapin ympäri, niin on vaihtelua ja nahkapalat voi säästää paikoiksi housun persuksiin.
Ymmärrän kyllä, että Princess-veneilijät käyttää metallisia kilkuttimia ja laittavat veneen väärinpäin ... - käykiinni
Hyviä kiinnitystapoja on useita. Eri tilanteissa sitten sovelletaan. Kylkikiinnitys on myös hyvä.
- vanha merikarhu
Ei eiii, on vain yksi oikea tapa. Missään tapauksessa kylkikiinnitys ei ole hyvä, paitsi tankkauksessa ja lastauksessa.
Muistutan vielä : Kaksi köyttä, toinen paapuurin puolelle. Köyden päässä on hyvä olla lenkki, joka on pleissattu. Lenkki siis pujotetaan knaapin reiästä ja lenkki taivutetaan knaapin ympärille. Jos haluaa vaihtelua, voi vielä kiertää knaapin ympäri. Sitten köysi pujotetaan laiturissa olevan lenkin läpi ja sitten pyöräytetään kolme kertaa knaapin ympäri. Nyt paapuurin puoli on kiinnitetty. Sen jälkeen styyrpuuri. Lopuksi narun päillä tehdään merimiessolmu.
Ei kilkuttimia, mutta kumi- ja muut jouset köyteen, muuten knaappi ja sen kiinnitys kärsii. - Seglare2
vanha merikarhu kirjoitti:
Ei eiii, on vain yksi oikea tapa. Missään tapauksessa kylkikiinnitys ei ole hyvä, paitsi tankkauksessa ja lastauksessa.
Muistutan vielä : Kaksi köyttä, toinen paapuurin puolelle. Köyden päässä on hyvä olla lenkki, joka on pleissattu. Lenkki siis pujotetaan knaapin reiästä ja lenkki taivutetaan knaapin ympärille. Jos haluaa vaihtelua, voi vielä kiertää knaapin ympäri. Sitten köysi pujotetaan laiturissa olevan lenkin läpi ja sitten pyöräytetään kolme kertaa knaapin ympäri. Nyt paapuurin puoli on kiinnitetty. Sen jälkeen styyrpuuri. Lopuksi narun päillä tehdään merimiessolmu.
Ei kilkuttimia, mutta kumi- ja muut jouset köyteen, muuten knaappi ja sen kiinnitys kärsii.Vanhat voinee tehdä noin, mutta nykyaikana oikeampi tapa on laittaa tuulen puoleinen köysi ensin, ja se ei noin 50% tapauksissa ole paapuurin puoleinen. ;)
- seppomartti
"Ainoa oikea" ei ole ainoa eikä oikeakaan. Kiinnitysköyden vetäminen edestakaisin laiturin pollarin tai metallilenkin läpi on hyvä lyhytaikaisenn kiinnitykseen mutta täysin soveltumaton pitkäaikaiseen. Pieni liike ja kovat nykäisyt kuluttavat köyden poikki. Metallijousi tai kumijoustin vaimentaa nykäisyjä muttei poista liikettä. Pitkäaikaiseen kiinnitykseen ehdottomasti parempi on yksittäinen köysi, mikä ei laiturin päässä liiku eikä kulu yhtä paljon. Klyyssin kohdalla kulumista voi vähenttää köyden ympärille pujotetulla muoviputken pätkällä. Merimiessolmut ovat kai vitsi? Ei niille ole mitään tarvetta.
"Azoreilla oli kerran merenpinta noussu ja kiristänyt keulaköydet kireiksi". Ei kerran ja yllättäen vaan kahdesti vuorokaudessa ja säännöllisesti. Azoreilla on vaikea saada kiinnitysköydet kestämään neuvomallani tavalla luotettavasti kuukauttakaan. Vanhan merikarhun "ainoalla oikealla tavalla" ei ainakaan kestä.
Kylkikiinnityksessä ole pari kertaa joutunut vaaratilanteeseen. Yöllinen ukkosmyrsky painoi veneen kylkeä betonilaituriin niin , että veneen kylki rutisi. Vaikea irrottautua ehjin nahoin. Toinen tilanne Välimerellä oli plägä mutta laiva ajoi saaren vierestä kovaa ja vene (onneksi ei ikioma) hakkaantui laivan isoissa aalloissa vasten betonilaituria. Vältän kylkikiinnitystä muualla paitsi suojaisessa satamassa.- 12+17
Isoilla ja raskailla veneillä saattaa kuitenkin olla niin, että tuo edestakainen köysi on ainoa vaihtoehto, koska tarvitaan niin paksua köyttä, ettei mitkään haat tai solmutkaan ole mahdollisia.
Mutta yleisesti ottaen "vanhan merikarhun" ohjeet ovat silkkaa tuubaa. - seppomartti
12+17 kirjoitti:
Isoilla ja raskailla veneillä saattaa kuitenkin olla niin, että tuo edestakainen köysi on ainoa vaihtoehto, koska tarvitaan niin paksua köyttä, ettei mitkään haat tai solmutkaan ole mahdollisia.
Mutta yleisesti ottaen "vanhan merikarhun" ohjeet ovat silkkaa tuubaa.Mennään katsomaan Tall Ships Racen purjealuksia moniko kiinnittää edestakaisin köytensä.
- 12+7
seppomartti kirjoitti:
Mennään katsomaan Tall Ships Racen purjealuksia moniko kiinnittää edestakaisin köytensä.
Tuo vertaus oli vähän epäonnistunut. Ne ovat laivoja, täällä puhutaan veneistä. Sellaisista, jotka vielä voivat kiinnittyä laiturilenkkiin eivätkä välttämättä tarvitse kunnon pollaria (johon tyypillisesti kiinnitytään silmukalla).
- vanha merikarhu
Yksittäinen köysi kuluu enemmän, koska se rasittuu aina samasta kohdasta, koska yleensä kilkuttimien paikkaa ei vaihdeta. Kun kiinnitysköysi on kaksinkerroin niin se ei kulu samasta kohdasta, jos vaihtelun vuoksi toisella kiinnityskerralla kiertää kaksi kertaa knaapin ympäri ja kolmannella kolme kertaa...
Ei muoviputkea, koska se ei taivu.
Azorien satama on erittäin suojainen ja jäätyäni aallonmurtajaa vastapäätä olevaan baariin juttelemaan valaista - muuten valaan törmätessä on hyvä olla muoviletkua, mutta ei köyteen jumiutuneena - jouduin veneelle palatessani löysäämään keulaköyttä. Tämä kävikin kätevästi avaamalla merimiessolmun. Merimiessolmu on ainoa solmu kiinnityksessä ja estää knaapin ympärille kierretyn köyden purkautumisen. Kätevää ja nopeaa.
Kylkikiinnitystä ei pidä käyttää, joka selviääkin mielenkiintoisista esimerkeistäsi. - Seppomartti
vanha merikarhu kirjoitti:
Yksittäinen köysi kuluu enemmän, koska se rasittuu aina samasta kohdasta, koska yleensä kilkuttimien paikkaa ei vaihdeta. Kun kiinnitysköysi on kaksinkerroin niin se ei kulu samasta kohdasta, jos vaihtelun vuoksi toisella kiinnityskerralla kiertää kaksi kertaa knaapin ympäri ja kolmannella kolme kertaa...
Ei muoviputkea, koska se ei taivu.
Azorien satama on erittäin suojainen ja jäätyäni aallonmurtajaa vastapäätä olevaan baariin juttelemaan valaista - muuten valaan törmätessä on hyvä olla muoviletkua, mutta ei köyteen jumiutuneena - jouduin veneelle palatessani löysäämään keulaköyttä. Tämä kävikin kätevästi avaamalla merimiessolmun. Merimiessolmu on ainoa solmu kiinnityksessä ja estää knaapin ympärille kierretyn köyden purkautumisen. Kätevää ja nopeaa.
Kylkikiinnitystä ei pidä käyttää, joka selviääkin mielenkiintoisista esimerkeistäsi.Menee nyt valitettavasti juupas-eipäs tyylillä.
Köysi kuluu liikkeen ja hankauksen johdosta, mikä yksittäisellä köydellä on kaksinkertaista köyttä pienempi. Yksinkertainen kun on kiinnityskohdassa laiiturilla liikkumattomana.
Muoviputki vähentää köyden kulumista klyyssissä . Jos et löydä sopivan taipuisaa niin nahka saattaa olla hyvä vaihtoehto. Klyyssi kun on toinen tyypillinen katkeamiskohta.
Knaapiin tai pollariin kiinnitetty köysi ei purkaudu eikä tarvitse mitään merimiessolmuja varmistukseksi.
"Azorin satama "? Niitä lienee saarilla kymmenkunta mutta suurimmissa eli Hortassa ja Ponta Delgadassa olen pitänyt venettä kelluvissa vuorovesilaitureissa parina vuonna yhteensä 4 kk. Kummassakin mainitussa paikassa vaaditaan veneelle nimetty vahtihenkilö 60-80€/kk. Syy on kiinnitysköysien katkeilu.
Arvoitukseksi jää mitä muoviletkulla tehdään jos valaaseen törmätään? - 20+20
vanha merikarhu kirjoitti:
Yksittäinen köysi kuluu enemmän, koska se rasittuu aina samasta kohdasta, koska yleensä kilkuttimien paikkaa ei vaihdeta. Kun kiinnitysköysi on kaksinkerroin niin se ei kulu samasta kohdasta, jos vaihtelun vuoksi toisella kiinnityskerralla kiertää kaksi kertaa knaapin ympäri ja kolmannella kolme kertaa...
Ei muoviputkea, koska se ei taivu.
Azorien satama on erittäin suojainen ja jäätyäni aallonmurtajaa vastapäätä olevaan baariin juttelemaan valaista - muuten valaan törmätessä on hyvä olla muoviletkua, mutta ei köyteen jumiutuneena - jouduin veneelle palatessani löysäämään keulaköyttä. Tämä kävikin kätevästi avaamalla merimiessolmun. Merimiessolmu on ainoa solmu kiinnityksessä ja estää knaapin ympärille kierretyn köyden purkautumisen. Kätevää ja nopeaa.
Kylkikiinnitystä ei pidä käyttää, joka selviääkin mielenkiintoisista esimerkeistäsi.Hakoja, joihin kai viittaat noilla "metallikilkuttimilla", käytetään useimmiten niin, että köysilenkkiä on suojaamassa metallinen tai muovien koussi. Itse köysi ei käytännössä kulu lainkaan siitä päästä.
Nuo solmujuttusi ovat hevonpeetä.
- hölönlörön
Mitä isompi alua, sen käyttökelvottomampi ketjun aloitusehdotus on. Kiinnitystapoja on useita ja niitä on hyvä hallitakin erilaisiin olosuhteisiin joitakuita.
Mutta jos itse tykkää tehdä elämästään kapean ja hankalan, niin siitä vaan. En haluaisi olla aloittajan gastissa.- vanha merikarhu
" Kiinnitystapoja on useita .."
Ei ole. Tämä esittämäni on ainoa oikea keulan kiinnitystapa. Se on ainoa, jolla veneen saa irti laiturista veneestä, nopeasti ja yksin.
" Mutta jos itse tykkää tehdä elämästään kapean ja hankalan, niin siitä vaan. En haluaisi olla aloittajan gastissa. "
Taas päinvastoin, mutta hyvää Ossin päivää kuitenkin ! - 20+20
vanha merikarhu kirjoitti:
" Kiinnitystapoja on useita .."
Ei ole. Tämä esittämäni on ainoa oikea keulan kiinnitystapa. Se on ainoa, jolla veneen saa irti laiturista veneestä, nopeasti ja yksin.
" Mutta jos itse tykkää tehdä elämästään kapean ja hankalan, niin siitä vaan. En haluaisi olla aloittajan gastissa. "
Taas päinvastoin, mutta hyvää Ossin päivää kuitenkin !On vaikea uskoa, että kirjoittaisit tuollaista paskaa ihan tosissasi. Mutta jos kuitenkin: esitäpä perustelu, miksi mielestäsi aina pitäisi kiinnittää vasen köysi ensin ja oikea vasta sitten? Ja miksi ne pitäisi sitoa yhteen?
Ja tuo irtautumisperusteesi on sekin heikoissa kantimissa. On totta, että monesti irtautuminen käy helpoimmin, jos viimeinen köysi on takaisin veneeseen juokseva, jonka voi irrottaa veneestä käsin. Mutta sellainen köysi on helppo laittaa lähtövalmisteluissa normaalikiinnityksen tilalle tai rinnalle silloin, kun sitä tarvitaan.
Kiinnittymisvaiheessa teräshaka on lyömätön, se on absoluuttisesti nopein kiinnittää. Ainakin jos ymmärtää käyttää karbiinihaan mallista (joka vain lyödään kiinni) eikä niitä taitettavia. Kerran olen nähnyt yhdellä venekunnalla koukut, siis samanlaiset kuin peräköydessä, mutta lyhyemmällä varrella. Se näytti aika fiksulta idealta sekin.
- Sps
Muista kuitenkin avata merimiessolmusi kiireessä!
- Karhun pentu
Pitää myös muistaa ettei baarista tullessaan pimeällä kompastu siihen knapien väliin pingotettuun köyteen kuten isälleni kävi, Azoreilla (alkon edessä) vai missä se oli. Asiasta on otsassa merkki!
- Todellisuustesti
Kirjoitanpa tähän tämän kommentin tarkistaakseni, että tällainen keskustelu todella on olemassa enkä näe unta.
- joku jäänyt jonosta
Ainoa ja oikea. Hyppää mereen. Kiinitystapoja on pilvinpimein. Ainoa ja oikea..anna mun nauraa.
- seppomartti
Kyllä "vanhan merikarhun" tarinat täytyy olla pilaa. Ja me tosikot olimme höynäytettävissä. Ovela temppu.
- archipelagoskipper
se oli sitten hänelle 6-0 ! :)
- vanha merikarhu
Eipäs ... muita vanhoja merikarhuja taida ollakaan täällä, mutta Ponta Delgadan sataman baarissa ihmettelin vastapäätä ollutta purjevenettä, jonka kyljessä luki isolla : Katrilli . Miksi joku mainosti suomalaisia kansantansseja valkoisilla kirjaimilla sinisellä pohjalla Atlantilla ? Kaikkihan tietää, ettei kansantansseja kannata kokeilla. Kun veneessä ei näkynyt liikettä, niin menin paatilleni. Kuten aikaisemmin mainitsin, miten vene tulee kiinnittää, niin nyt opetan ennen perän kiinnityksen opettamista tärkeän asian :
" Arvoitukseksi jää mitä muoviletkulla tehdään jos valaaseen törmätään? "
Kun vene syksyllä nostetaan, on hyvä harjoitus merimiessäkin päähän vetäminen. Ennen sitä tehdään ämpäriin glykoli/lämmin vesi seos 50%/50%. Sitten merimiessäkki päässä mietititään, missä on tavarat, erityisesti puukko. Löydetään puukko ja vedetään moottorin jäähdytysvesiletku poikki ja työnnetään ämpäriin. Käännetään palloventtiili ja käynnistetään moottori sekä otetaan merimiessäkki päästä. Keväällä uusitaan letku ... - 32+2
vanha merikarhu kirjoitti:
Eipäs ... muita vanhoja merikarhuja taida ollakaan täällä, mutta Ponta Delgadan sataman baarissa ihmettelin vastapäätä ollutta purjevenettä, jonka kyljessä luki isolla : Katrilli . Miksi joku mainosti suomalaisia kansantansseja valkoisilla kirjaimilla sinisellä pohjalla Atlantilla ? Kaikkihan tietää, ettei kansantansseja kannata kokeilla. Kun veneessä ei näkynyt liikettä, niin menin paatilleni. Kuten aikaisemmin mainitsin, miten vene tulee kiinnittää, niin nyt opetan ennen perän kiinnityksen opettamista tärkeän asian :
" Arvoitukseksi jää mitä muoviletkulla tehdään jos valaaseen törmätään? "
Kun vene syksyllä nostetaan, on hyvä harjoitus merimiessäkin päähän vetäminen. Ennen sitä tehdään ämpäriin glykoli/lämmin vesi seos 50%/50%. Sitten merimiessäkki päässä mietititään, missä on tavarat, erityisesti puukko. Löydetään puukko ja vedetään moottorin jäähdytysvesiletku poikki ja työnnetään ämpäriin. Käännetään palloventtiili ja käynnistetään moottori sekä otetaan merimiessäkki päästä. Keväällä uusitaan letku ..."mielummin vaikka ankkurissa saaren takana, kuin vierassatamassa kuin tiput orrella"
Jonkun volvopenta manuskan takia suomalaiset ruostuttvat koneensa ja sössivät glygooleilla itsensä, veneensä ja ympäristönsä. Paljon fiksumpaa on Yanmarin manuskan mukaan tyhjeentää kone vesistä ja tukkia ilma-aukot, jos vene seisoo pitkään tai on pakkasessa. - 10+155
32+2 kirjoitti:
"mielummin vaikka ankkurissa saaren takana, kuin vierassatamassa kuin tiput orrella"
Jonkun volvopenta manuskan takia suomalaiset ruostuttvat koneensa ja sössivät glygooleilla itsensä, veneensä ja ympäristönsä. Paljon fiksumpaa on Yanmarin manuskan mukaan tyhjeentää kone vesistä ja tukkia ilma-aukot, jos vene seisoo pitkään tai on pakkasessa." mukaan tyhjeentää kone vesistä ja tukkia ilma-aukot, jos vene seisoo "
Voihan se ruostua, jos merivettä jää putkiin sekä ilmaa, jossa on happea. Glykolissa on kuitenkin ruosteenestoaineita.
- pölkmanin_pojanpoika
Semmoista solmua, jonka nimi olisi ninku merimiessolmu, ei ole olemassa.
Siitä kun lähdetään, niin koko vitja saa ansaitsemansa arvon ja arvostuksen.- vanha merikarhu
Eipäs Pölkmanin pojanpoika ilmeisesti ole koskaan sitonut reivisolmulla purjeita. Merimiessolmu on oikeastaan ainut solmu, mikä purjehtijan tulee osata. Se myös pitää osata.
" niin koko vitja saa ansaitsemansa arvon ja arvostuksen.. "
Koko vitja saa arvostuksen, jos veneilee eikä seisota venettään laiturissa suojelemalla kromikarbidihaoilla kiinnitysköysiä.
Erityistä arvoa ei haeta vaan huomionarvoista on, kun valas törmää köliin ja vene menee ympäri. Silloin puukon nopea löytäminen ja jäähdytysvesiletkun katkaiseminen voikin auttaa paatin tyhjentämisessä. Kun on varaletkua ja saa pidettyä koneen käynnissä, niin on askeleen lähempänä pelastumista. Tietysti käsipumppu ja sähköinen pilssipumppu pitää veneessä olla. Samoin kapula sarja ja muu tilke mietittynä sekä lapskoussia ja rommia. - pölkmanin_pojanpoika
vanha merikarhu kirjoitti:
Eipäs Pölkmanin pojanpoika ilmeisesti ole koskaan sitonut reivisolmulla purjeita. Merimiessolmu on oikeastaan ainut solmu, mikä purjehtijan tulee osata. Se myös pitää osata.
" niin koko vitja saa ansaitsemansa arvon ja arvostuksen.. "
Koko vitja saa arvostuksen, jos veneilee eikä seisota venettään laiturissa suojelemalla kromikarbidihaoilla kiinnitysköysiä.
Erityistä arvoa ei haeta vaan huomionarvoista on, kun valas törmää köliin ja vene menee ympäri. Silloin puukon nopea löytäminen ja jäähdytysvesiletkun katkaiseminen voikin auttaa paatin tyhjentämisessä. Kun on varaletkua ja saa pidettyä koneen käynnissä, niin on askeleen lähempänä pelastumista. Tietysti käsipumppu ja sähköinen pilssipumppu pitää veneessä olla. Samoin kapula sarja ja muu tilke mietittynä sekä lapskoussia ja rommia.Minä olen opetellut solmukulttuuria kirjasta The Ashley Book of Knots. (Every Practical Knot. What it looks like. Who uses it. Where it comes from and how to tie it.) Kirjoittaja Clifford W. Ashley. Siinä on selitettynä yli 3800 solmua. Tietenkään tuossa kirjassa ei ole suomenkielisiä solmujen nimiä. Se tieto on haettava muualta. Vaikuttaa siltä, että vanha merikarhu tarkoittaa 'merimiessolmullaan' reivisolmua. Sitä Ashley kutsuu nimillä reef knot, square knot.
- vanha merikarhu
pölkmanin_pojanpoika kirjoitti:
Minä olen opetellut solmukulttuuria kirjasta The Ashley Book of Knots. (Every Practical Knot. What it looks like. Who uses it. Where it comes from and how to tie it.) Kirjoittaja Clifford W. Ashley. Siinä on selitettynä yli 3800 solmua. Tietenkään tuossa kirjassa ei ole suomenkielisiä solmujen nimiä. Se tieto on haettava muualta. Vaikuttaa siltä, että vanha merikarhu tarkoittaa 'merimiessolmullaan' reivisolmua. Sitä Ashley kutsuu nimillä reef knot, square knot.
Reivisolmu, säänennustaminen, luukkujen kiinnittäminen, moottorin jäähdytysvesiletkun katkaiseminenm, lapskoussi ja Raumlaisse jaaritukse ...
Näillä selviydytään myrskyissä, mutta jos yksikin taito uupuu esim. jaaritukset, niin ongelmia tosi myrskyssä tulee, mutta ainahan voi purjehtia Saimaalla .... - 20+2
vanha merikarhu kirjoitti:
Eipäs Pölkmanin pojanpoika ilmeisesti ole koskaan sitonut reivisolmulla purjeita. Merimiessolmu on oikeastaan ainut solmu, mikä purjehtijan tulee osata. Se myös pitää osata.
" niin koko vitja saa ansaitsemansa arvon ja arvostuksen.. "
Koko vitja saa arvostuksen, jos veneilee eikä seisota venettään laiturissa suojelemalla kromikarbidihaoilla kiinnitysköysiä.
Erityistä arvoa ei haeta vaan huomionarvoista on, kun valas törmää köliin ja vene menee ympäri. Silloin puukon nopea löytäminen ja jäähdytysvesiletkun katkaiseminen voikin auttaa paatin tyhjentämisessä. Kun on varaletkua ja saa pidettyä koneen käynnissä, niin on askeleen lähempänä pelastumista. Tietysti käsipumppu ja sähköinen pilssipumppu pitää veneessä olla. Samoin kapula sarja ja muu tilke mietittynä sekä lapskoussia ja rommia.Onko Merimiessolmun vastakohta Merinaissolmu? Sit kun sen alku käännetään 180astetta, niin saadaan Werinaissolmu ja tanssitaan moonwalkilla ulos Marinuksesta, sebagot jalassa tietty!
- vanha merikarhu
20+2 kirjoitti:
Onko Merimiessolmun vastakohta Merinaissolmu? Sit kun sen alku käännetään 180astetta, niin saadaan Werinaissolmu ja tanssitaan moonwalkilla ulos Marinuksesta, sebagot jalassa tietty!
" tanssitaan moonwalkilla ulos Marinuksesta, sebagot jalassa tietty! "
On meillä beat, on aika kuitata pekkaa... ja monot jalassa moonwalkia SS:ssä...
Hyvä osata näitä taitoja ja akansolmu siinä mielessä, että tunnistaa merimiessolmun. - Kielitaito on tärkeä
pölkmanin_pojanpoika kirjoitti:
Minä olen opetellut solmukulttuuria kirjasta The Ashley Book of Knots. (Every Practical Knot. What it looks like. Who uses it. Where it comes from and how to tie it.) Kirjoittaja Clifford W. Ashley. Siinä on selitettynä yli 3800 solmua. Tietenkään tuossa kirjassa ei ole suomenkielisiä solmujen nimiä. Se tieto on haettava muualta. Vaikuttaa siltä, että vanha merikarhu tarkoittaa 'merimiessolmullaan' reivisolmua. Sitä Ashley kutsuu nimillä reef knot, square knot.
Minä osaan solmut Swahiliksi ja auttavasti Switzerdutsiksi, josta taas ei ole juurikaan apua koska siellä ei ole merta. Kumpikaan ei auta kotimaisissa keskusteluissa koska minua ei ymmärretä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5224368Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183481Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842302Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762179Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571373
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021301Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281- 651204
- 841134