Acne Rosacea (Ruusufinni)

Vittuuntunut (m)

Onko täällä ketään jolla olisi ollut Acne Rosaceaa eli ruusufinniä?

Oireita miehillä näppylät ja kasvon punoitus, varsinkin nenän alueella.
Naisilla sama juttu paitsi että niillä harvemmin nenässä. Punoituksen alue enemmänkin otsassa ja muualla kasvoissa.

Rupee jo pikkuhiljaa vituttamaan tää. Ollu nyt n. 3 vuotta, eikä lääkärit osaa tehdä mitään. Olin jopa laserissa, jonka pitäis kuulemma vähentää sitä punotusta, mutta ei pahemmin auttanu. Roaccutania oon myös vetäny, muttei sekään auttanu.

Tai on noi hoidot pikkasen tepsiny. Joskus pari vuotta sitten tää oli paljon pahempi. Nytki on silti sen verran paha että kaikki uudet tutut ja kaupungilla vastaantulevat ihmiset kiinnittää ekaks huomiota just tähän punasuuteen. Tai siltä ainakin musta tuntuu.

Sanotaan että tästä kroonisesta taudista ei pääse eroon, mut oon myös kuullu että jotku on saanu huomattavasti tätä punasuutta pois. Miten siinä on onnistuttu?

Vastauksia kaivataan niiltä joilla on kokemusta Rosaceasta!

Kiitos!

13

15817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 40+nainen

Minulla on myös punoitusta kasvoilla, nenässä ja leuassa. Tosi inhottava vaiva, mutta minkäs teet. Kyllästyin aikoinaan rasvaamiseen, joten annan olla. Joku on kokeillut Arbutinia, mutta on aika kallis lääke. Myös Nizoral-voidetta (saa ilman reseptiä) voi laittaa yön ajaksi. Se tuntuu vähentävän punoitusta. Mietinkin, että pitäisi kyllä laittaa..
      Koetetaan kärsiä..

• kokenut

kun on stressaantunut , naamassa näppyjä ja punoituksia helpommin koko ajan. iho kuiva ja hilseilevä ja punoittaa hirveesti esim pesujen jälkeen. itsellä kokemusta.kävin ihotaut.lk:llä useita kertoja, hoitoina mm roacutan, erilaiset voiteet, välillä tetrasykliinit ja luoja ties mitä. eniten hermostuin, kun lk sanoi, että ruusufinni. ajattelin niitä kuvia, joita olin nähnyt ruusufinnistä- nenä turvonnut ja hirveen punainen. nimikin jo vähän vääränlainen, eihän siinä yleensä hirveesti finnejä ole- iho vaan punoittaa pääasiassa.
        laukaisevat tekijät punoitukselle ovat yleensä voimakkaasti maustetut ruuat, alkoholi, tupakkka, aurinko, lämpötilan vaihtelut , esim sauna jne...

paras apu löytyy kun lopettaa koko asian hermoilun ja rauhoittuu. tueksi rentoutumiselle esim. vyöhyketerapiaa, tai stessin purkuun keskutelua jonkun ammattilaisen kanssa.
        sitten ihon hoito kuntoon; saunaan mennessä iho suojataan perusvoiteella. kunnolliset ihonhoito - ja puhdistusaineet kosmetologilta. esim gatineu sarjassa on oikein hyvä voide - hintava, mutta erittäin riittoisa. tehokkaampi kuin arbutin. nanoelillakin hyvä voide, ja lumenellakin jonkinlainen.
        kun ihon kunto hyvä ja kosteustasapaino löytyy, alkaa punoituskin rauhoittua. pesussa oltava hellävarainen, ei hieromista karheilla pyyhkeillä.
        elämäntavat terveelliset; riittävästi kasviksia ja vihanneksia, vähänlaisesti lihaa- kala ja kana ok.
        riittävä uni ja ulkoilu. ihon suojaaminen voiteilla ja meikillä ennen ulkoilua.
        elämänasenteen muokkaaminen ja rauhoittuminen, vakavampiakin sairauksia on.
        kosmetologilta saa vinkkejä ja hyviä tuotteita meikkiin, joilla punoituskohdat voi peittää. ensivuksi vaikka lumenen edullinen ( 10 euroa ) peitevoide, joka peittää hyvin punoituskohdat.

• Oletko kokeillut

Reseptillä saatava voide, mielestäni se ainakin jonkun verran on helpottanut oireita. Käyttötarkoitus juuri ruusufinni.

• cedu

itselläni sinkkipasta säännöllisesti käytettynä pahimpaan punoitukseen vaalensi ihoa selvästi. apteekista vajaa 10euroa. kuivattava ja vaalentava vaikutus.suosittelen!!

• Mirlee

sinkkipasta, rikkivoide ja reseptillä saatava rosazol-voide. Laseria en ole kokeillut. Mulla naama punoittaa melkein aina, mutta sinkkivoide vaalensi ja rauhoitti. Mulla on myös ollut pahoja, suuria finnejä leuassa ja nenänpielissä, ei mitään pientä näppylää. Tetracyklin-kuuri on parantanut finnit viimeistään 1 kk:n käytön jälkeen. Ongelma alkoi aika pahana sen jälkeen kun tulin raskaaksi tammikuussa. helmikuusta toukokuuhun leuka oli niin pahan näköinen, että mikään peitevoide ei peittänyt, muhkurainen, punainen, täynnä märkiviä finnejä. En voinut käyttää tetracykliiniä, koska se ei sovi raskaana olevalle. Ihme kun kehtasin mennä töihin, tunnollisena menin ja peittelin sentin pakkelilla. Sitten aloin käyttää skinoren-geeliä, ja olen käyttänyt siitä saakka tähän päivään asti. Lauka parani, punoittaa tosin entistä pahemmin, mutta se ei enää mua haittaa, pääasia, että ei ole muhkuraisia ja kipeitä finnejä. Punoituksen saa peittoon, enää en murehdi siitä. Vältän kahvia, alkoholia en ole voinutkaan käyttää, saunassa käyn kerran viikossa, mutta vain miedoissa löylyissä. Nyt tuli nenänpieleen yksi finni ja punoittava alue, mutta siitä en jaksa enää stressata. Skinoren vie kutinan ja kivun miltei välittömästi pois. Sekin alue on pikkuhiljaa paranemassa. En sitten tiedä, johtuuko nykyinen ihoni hyvä kunto tästä raskaudesta ja hormitoiminnan muutoksista, vai skinorenista vai ruokavalion muutoksista vai mistä. Niin, käytän myös sinkkivoidetta ja matrifolin-valmistetta (rautaa ja mm. foolihappoa) ja kalaöljyä. Olen tyytyväinen, että en ole käyttänyt antibiootteja pitkään aikaan. Nautin joka hetkestä nyt. Olen myös iloinen siitä, että olen hankkinut ja saanut tietoa niin monelta taholta. Olen kokeillut melkein kaikkea mahdollista luontaistuotevalmistetta (niitä, mitkä sopii raskauden aikana), eikä mikään ole ainakaan pahentanut ihoa! Kokeilkaa ihmeessä ihan kaikkea, mikä voisi auttaa! Itselläni on vielä kokeilematta mm. pihkavoide ja terva. Aion vielä kokeilla niitäkin.
        Tuntuu siltä, että vatsan hyvinvointi on tärkeää myös ihon kuntoa ajatellen. Kun vatsa voi hyvin, voi ihokin paremmin. Ei sokeria, suklaata, voimakasta juustoa, mutta paljon hedelmiä, vihanneksia ja kaurapuuroa. Kaikkea hyvää teille kohtalotovereille!

• LääkäriX

Hei,

Kihlattuni on väitellyt asiasta ja omaa tehokkaan patentin hoitomuotona. Jos olet kiinnostunut tietämään asista enemmän, niin laita postia.

Terv. Atte & Lena

[email protected]

• coperorosa iho

hei,on ilo lukea että muitakin kohtalo tovereita löytyy.Itselläni alkoi ihon kanssa ongelmia hormooni kierukan laiton jälkeen.Leuan alle finnejä ja poski ja nenänvarteen punoitusta.Sain lääkäriltä rosazol voidetta finneihin ja kasvoihin olen käyttänyt lumenen sensitive touch sarjaa,etenkin rauhoittavaa hoitoseerumia ja päivävoidetta.Ovat vaan niin pirun kalliita.Arbutin voide on kyllä myös auttanut, ei enää kuumotusta.Saippuaana olen käyttänyt dove jossa kosteusvoidetta. Iho pysynyt jonkin aikaa kohtalaisen hyvänä.

• Olen kärsinyt

jo useita vuosia ruusufinnistä ja monena talvena saanut apocykliinikuurin sitä varten, joka on vatsalle tosi rankka. Vaiva oli useita vuosia pois, mutta taas viime kevättalvella paheni. Silloin oli jo niin valoisa aika, ettei kuuria voinut ottaa, joten päätin odottaa seuraavaan syksyyn. Kaksi viikkoa sitten oli niin punaiset viikset nenän molemmin puolin, että olin jo toivoton. Olen käyttänyt kevättalvesta asti lääkärin määräämää Fucicort Lipid- voidetta. Sitten keksin kokeilla vanhaa hyvää ainetta: Vogelin Molkosan- maitoherauutetta, jota saa myös ruokakaupoista luontaistuotehyllystä. Laitoin sitä pieneen tippapulloon, josta on helppo sivellä iholle ja päälle olen laittanut edellä mainittua Fucicort Lipid- voidetta. Sitten olen sormin taputtanut alueen kuivaksi. Nyt on punaisuus häipynyt, myöskin pistely ja kutitus. Toivottavasti tästä saa apua joku muukin asiasta kärsivä.

• RuusuLunar

Hei
      Olet kokeillut jopa Laseria! Sekään ei paranna "tautia" mutta poistaa jo ihoon jääneitä merkkejä, esim. laajentuneita verisuonia. Rosacean tauti etenee 1-4 vaiheeseen ja hoidon tarkoitus on pitää iho niin hyvässä kunnossa kuin mahdollista, ettei iho pahenisi. Minulla itselläni ei ole ruusufinniä mutta hoidan sitä EXUVIANCE_ tuoteilla ja joka hoidon yhteydessä lymfaterapialla. Jos ette tiedä, mitä se on , Tutustukaa esim . Tri VODDER:in lymfahoitoon.
      Lymfahoidolla poistetaan ihon turvotusta ja punoitusta ja autetaan kuona-aineita poitumaan iholta.
      Joillekin saattaa apua löytyä myös sokerin ja/tai vehnän poistamisesta ruokavaliosta.
      Uskon myös , että kalaöljyt ja Q10 auttavat ihoa uuditumisprosessissa!
      Eräs asiakkaani (hei Antti) kertoi myös näyttöpäätteen äärellä pitkän aikaa oleskelun vaikuttavan ihon punoitusta ja kirvelyä lisäten.
      Joskus käytän myös lymfan yhteydessä ametistikiviä, jotka imevät itseensä ihosta tulevan kuumotuksen.
      Toivottavasti tästä oli apua edes jollekin!
      Tuula

• vielä teini

Moi,
      Olen viikkoa vajaa 20 v poika, ja kärsinyt joka talvi aknesta ehkä noin 3 vuoden ajan. Ihotautilääkäri ei koskaan mitenkään analysoinut ihoani, vaan anto suoraan roaccutania käteen. Nyt olen syönyt sitä melkein koko kuurin, eikä ihoni ole läheskään täysin parantunut..
      Eilen kuitenkin eksyin lukemaan jotain tästä ruusufinnistä, ja oireet tuntuivat täsmäävän täysin minun kohdallani. Kasvoni punoittavat usein, erityisesti talvella, jolloin aknekin on pahimmillaan. Finnejä tulee vain kasvoihin (otsa, posket, nenä, leuka) yleensä rykelminä johonkin noista alueista, mutta myös yksittäisiä näppyjä sinne tänne syntyy vähän väliä. Kesäisin en siis kärsi aknesta lainkaan.
      Eli, olisiko mahdollista, että kärsin ruusufinnistä? Mistä voin päätellä onko akneni ruusufinni vai tavallinen akne? Ja olis vielä kiva jos joku osaisi kertoa, voinko hakea jotain korvausta lääkäriasemalta (diacor), jos akneni onkin ruusufinnin aiheuttamaa, eikä ihotautilääkäri ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota? Hän ei minkään näiden roaccutan kuurin takia kertyneiden lukuisten käyntien aikana ole kysynyt mitään oireistani, tai katsonut ihoani lähempää...

• Salmikki

Rusufinni on todella kiusallinen ja sitkas. Olen sairastanut sitä 1970-luvulta lähtien 1-2 krt / vuosi. Sitä on hoidettu Apocyklin-kuurilla vuosittain.
        Pari vuotta sitten sain ensimmäisen kerran Rosazol-voidetta joka tehosi. Nyt on taas paha vaihe ollut päällä ja aloitin voidekuurin. Kävin tänään apteekissa kun ajattelin ostaa Aqualan-L voidetta, jota käytänpuhdistusmaidon sijasta ihonpuhdistukseen. Apteekissa esittelivät ruusufinniselle kehitetyn uuden sarjan ja ostinkin siitä kokeeksi Rozaderm gentle cleanser puhdistusaineen (13,75 €) ja päivittäiseen käyttöön Rozaderm moisturizing cream kosteusvoiteen(15,85 €). Ihoa kannattaa kosteuttaa, ei mitään ihohuokosia tukkivia tönkkörasvoja.
        Yöksi laitan reseptilääke Rozazolia.
        Apocykliniäkin on kuuri ostettuna, mutta yritän nyt ensin näillä voiteilla ja puhdistusaineella.Tuuli ja aurinko sekä saunan löylyt pahentavat ihoani.

Olen nainen, 63 vuotta.

• Vieraana täällä

Tämä on törkeää! Nyt hyvä reseptilääke n. 8 € ja vapaasti ostettavissa 18 €! Sain haalittua kaikki alueeni apteekit tyhjiksi :). Muista "Vielä teini": moni koskettelee kasvojaan huomaamattaan " likaisilla/rasvaisilla" käsillä usein ja siitä tulee pöpöjä iholle!

• tähäniiiii

siis mitä lääkettä tarkoitat?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe