luistelutekniikasta vähäsen: jalat edessä

spaceri

Olen viime aikoina tehnyt havainnon luistelutekniikastani. Jos pitää koko ajan jalkoja hyvin edessä, ei päästä niitä ollenkaan taakse, vaan pistää kaiken tapahtumaan vähän luonnottomankin edessä, niin silloin on helppo pitää yllä kovaa vauhtia. potku/puristus menee näppärästi sivuun.
Tuo edessä "polkeminen" tuntuu vain vähän oudolta, lähtisiköhän liike lantion edestä. Yleensähän sanotaan että jalka pitäisi tuoda niin lantion alle kuin mahdollista. Tuntuu välillä on myös että jos vauhtia hidastaisi niin putoaisi persuksilleen. Luisteluasentoni on nykyisin myös selvästi matalampi kuin aiemmin. Lonkankoukistajaa on venytelty ahkerasti.
Samoin rytmi tuntuu hyvin nopealta, ei ehdi viedä kunnolla jalkaa taakse, kun jo mennään eteenpäin. Tuo syklin lyhyys tässä vähän arvelluttaakin, koska kun katsoo huippujen luistelua videolta niin heillä ei tunnu olevan mihinkään kiire, kovassakin vauhdissa liike viedään loppuun hallitusti.
Voisikohan tuo edessä polkeminen olla oikea tekniikka, minulle se ainakin tuntuu sopivan!
Oletteko tehneet havaintoja luistelutekniikasta viime aikoina, omasta tai muiden luistelijoiden menosta?

44

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rullaillen

      Eikös luisteluhiihdossa tehdä potku mahdollisimman eteen? Itse olen samaa käyttänyt luistellessa, mutta yrittänyt nyt opetella potkimaan takaa... Se tuntuu itsestä hieman oudolta potkulta...

    • spaceri

      Mielestäni luisteluhiihdossa luisteluasento on erilainen.
      Ja asennosta seuraa millainen jalkojen liike on mahdollista ja järkevää.
      Rullaluistelussa käytetään istuvaa asentoa, ainakin pyritään siihen. Sellainen olisi luisteluhiihdossa liian raskasta, taloudellisuus kärsisi.
      Kun luistelee rullaluistimilla ylämäkeen, niin siinähän pyritään saamaan painopiste mahdollisimman eteen. Jos jalka jää taakse, tulee menosta raskasta ja rytmi kärsii. Olen viime aikoina sopivissa kohdissa koettanut soveltaa tätä myös suorilla.
      Sinulla näyttää olevan vastakkainen suunta menossa, kun sanot 'yrittänyt nyt opetella potkimaan takaa'.
      Käytännössä kuitenkin kun vauhti on päällä, niin jalkojen pitäminen edessä tai puristuksen vieminen edes suoraan sivuun on aina vähän ongelmallista mutta siihen silti kannattanee pyrkiä, ainakin minä olen aina pyrkinyt. Täytyy myöntää että se onnistui eilisellä lenkillä lähinnä vain myötätuuliosuuksilla.

    • rullaillen

      Kyllä, luisteluasento on erilainen hiihdossa ja rullaluistelussa, mutta mietin lähinnä potkua ja sen lähtö itselläni on suht sama molemmissa lajeissa. Tosin itselläni on suht pysty luisteluasento rullillakin, koska 60-100 kilometrin matkoja ei jaksa mennä kovin istuvassa asennossa. Jostain luinkin, että pitkille matkoille ei liian istuva-asento edes olisi se taloudellisin, juuri koska jalat eivät jaksa pitkiä matkoja niin jyrkässä kulmassa.

      Joo, olen yrittänyt vaihtaa potkua, jos se sieltä takaa olisi nopeampi kuin edestä. Vielä se ei ole lähelläkään samaa ja tuntuu, että nykyluistimissani on liian tukeva ja korkea varsi takaa potkaisemiseen.

      • spaceri

        Minun lenkit on 20-40 km, intervallia, vauhtileikittelyä tavallisesti. Olen koettanut kestää tuota matalaa asentoa vähän pitempään, aina kerta kerran jälkeen enemmän, jos siitä tulisi toinen luonto joskus.


    • SemiDP

      Potku eteen tai taakse .... ?????

      Pysyykös teillä paino "potkussa" keskellä jalkaa? Olen huomannut, että ylämäissä se on aika tärkeää itselleni. Jos paino menee päkiälle liukuminen tökkii heti. Olen tositosihuono nousemaan mäkiä. Kone menee hetkessä ylikierroksille ja imuputkissa ahistaa.

      Rullatessa ihan sama juttu painon kanssa. Jos heilahtaa eteen, niin heti tökkää liukuminen. Olen ehkä vähän liian painava näille 608 laakereille (105 kg).

      Hyvällä vaateripinnalla menee jopa jonkinsortin double-push (hyvällä mielikuvituksella). Vartalo heiluu vähän liikaa puolelta toiselle ja suuntaaminen siksi vähän heikkoa. Asento saisi olla matalampi ja jalat liikkua enempi. Käytän aina käsiä. En osaa pitää niitä takana paikallaan. Hutera kuin bambumaja.

    • rullaillen

      Renkaiden kulumisesta päätellen potkuni on etupainoitteinen. Aiemmin ne kuluivat enemmän takaa. Mäet ovat kyllä tosi haasteellisia tällaiselle tasamaan tytölle... Toki niitä jokunen reiteille osuu, mutta ei mitään kovin suuria. Kädet ovat itselläkin tuomassa rytmiä menoon. Double-push on vasta youtuben videoiden katselun asteelle, ei mene noilla kankeilla matkaluistimilla.

      • SemiDP

        Minun fillarit kuluvat edestä sisäsyrjältä (oletettavasti ulkosyrjäpuristuksen loppu syö kanttia) ja takafillarit kuluvat keskeltä (ja varsinkin oikea) ulkosyrjältä.

        Vaatimattomassa ulkosyrjäpuristuksessani paino menee takaisinkaarrossa aika taakse. Yritän olla tekemättä liian rajua kaarrosta ulkosyrjällä, koska se tuntuu syövän nopeutta. Sisäsyrjäpuristuksen lopussa keulapyörä irtoaa viimeisenä maasta.

        Kommentteja?


    • nohupsis

      1. Pylly alas
      2. Polven vieminen eteen, niin pylly menee alemmaksi
      3. Lepäävä jalka taakse riittävän kauan, sääri lähes vaakasuorassa (toinen työtä tekevä jalka rullaa)
      4. Paino kantapäälle niin puristus tehostuu heti eikä tulee "kärkkäriä"
      5. Työtätekevä rullaava jalka puristaa sivulle (douple pushissa ensin ulkokantilla toiselle sivulle ja sitten sisäkantilla toiselle sivulle)

      Edellisestä viidestä kohdasta seuraa se, että paino on vuorotellen jommalla kummalla luistimella ja rullaus on pidempi. Käytännössä tätä harjoitellaan rullaamalla yhdellä jalalla suoraan eteenpäin edellisten neljän ensimmäisen kohdan mukaan.

      • nohupsis

        Hupsista taas.
        Mielestäni nämä on parhaat esimerkkivideot, mitä perusluistelun perusasioista voidaan löytää netistä.

        http://www.youtube.com/watch?v=RclRy_eSzVg
        Tässähän "aloittelevaa" Joe Mantiaa neuvotaan, kuinka parantaa luistelua, joka aloittelevalla luistelijalla tapahtuu liian pystyssä, suorin jaloin ja taakse potkien. Eli pitäisi tehdä näin niin potkut pitenevät ja tuulen vastus pienenee ja luistelu tehostuu kaikin tavoin. Lopussa nähdään todella loistavaa luistelua näiden ohjeiden mukaan.

        1) Bend your knees eli koukista polvet (sama kuin polvet eteen)
        2) Upperbody position eli yläkroppa lähes vaakasuoraan
        3) Push to the side eli purista sivulle (ei taakse "kärkkärillä")

        Tässä korealaisesimerkissä nähdään, että jalka viedään kunnolla taakse ja toinen jalka rullaa maassa pidempään ja tehokkaammin. Hienoa.
        http://www.youtube.com/watch?v=OXWGB3aQTzI&list=PL5B058E01870AE43D


      • spaceri
        nohupsis kirjoitti:

        Hupsista taas.
        Mielestäni nämä on parhaat esimerkkivideot, mitä perusluistelun perusasioista voidaan löytää netistä.

        http://www.youtube.com/watch?v=RclRy_eSzVg
        Tässähän "aloittelevaa" Joe Mantiaa neuvotaan, kuinka parantaa luistelua, joka aloittelevalla luistelijalla tapahtuu liian pystyssä, suorin jaloin ja taakse potkien. Eli pitäisi tehdä näin niin potkut pitenevät ja tuulen vastus pienenee ja luistelu tehostuu kaikin tavoin. Lopussa nähdään todella loistavaa luistelua näiden ohjeiden mukaan.

        1) Bend your knees eli koukista polvet (sama kuin polvet eteen)
        2) Upperbody position eli yläkroppa lähes vaakasuoraan
        3) Push to the side eli purista sivulle (ei taakse "kärkkärillä")

        Tässä korealaisesimerkissä nähdään, että jalka viedään kunnolla taakse ja toinen jalka rullaa maassa pidempään ja tehokkaammin. Hienoa.
        http://www.youtube.com/watch?v=OXWGB3aQTzI&list=PL5B058E01870AE43D

        Tuo on klassista pikaluistelua, ei tuollaista jaksa erkkikään pitkää matkaa.
        Se on pikaluistelun kesäharjoittelua.
        Usassa on ilmeisesti ihan ohjelmallisesti haluttu suosia pikaluistelua rullaluistelun sijasta viime aikoina, koska pikaluistelu on olympialaji. Mantia ilmeisesti on sitä myös yrittänyt Hedrickin jalanjäljissä, mutta ei ilmeisesti ole ainakaan vielä onnistunut. Mantia oli maailmanmestari vielä 2012 maantiemaratonilla, siitäkin on aika hieno video sateisesta koreasta youtubessa.


      • spaceri
        spaceri kirjoitti:

        Tuo on klassista pikaluistelua, ei tuollaista jaksa erkkikään pitkää matkaa.
        Se on pikaluistelun kesäharjoittelua.
        Usassa on ilmeisesti ihan ohjelmallisesti haluttu suosia pikaluistelua rullaluistelun sijasta viime aikoina, koska pikaluistelu on olympialaji. Mantia ilmeisesti on sitä myös yrittänyt Hedrickin jalanjäljissä, mutta ei ilmeisesti ole ainakaan vielä onnistunut. Mantia oli maailmanmestari vielä 2012 maantiemaratonilla, siitäkin on aika hieno video sateisesta koreasta youtubessa.

        Onhan tuo korealaisesimerkki kadehdittavan hienoa luistelua, katsoin ensin siitä vain alun.
        Vähän tarkennusta. Se olikin ilmeisesti maailmancupin osakilpailu. Mantia ja Yann karkaavat heti alussa. http://www.youtube.com/watch?v=5QnX27uZJaI
        Ainakin satella tuo "liukuvaihe" jää aika lyhyeksi. Tiuhaan pojat polkevat.


      • SemiDP

        Tässä on sivusto, jolta olen its yrittänyt opetella (kieltämättä vähän huonolla menestyksellä ;)))

        http://www.nettracing.com/step1.htm

        ... ja sitten vaan aina seuraavalle sivulle


      • SemiDP
        spaceri kirjoitti:

        Onhan tuo korealaisesimerkki kadehdittavan hienoa luistelua, katsoin ensin siitä vain alun.
        Vähän tarkennusta. Se olikin ilmeisesti maailmancupin osakilpailu. Mantia ja Yann karkaavat heti alussa. http://www.youtube.com/watch?v=5QnX27uZJaI
        Ainakin satella tuo "liukuvaihe" jää aika lyhyeksi. Tiuhaan pojat polkevat.

        Videossa 3:24...3::30 kohdalla kaveri nojaa käsillään reisiinsä potkujen aikana!

        On se vaan sanottava ihan rehellisesti, että kovin paljoa kauniimmaksi ihmisen liike ei mene kuin hyvätyylisellä luistelijalla... ehkä naisluistelijalla ;)


      • SemiDP
        SemiDP kirjoitti:

        Videossa 3:24...3::30 kohdalla kaveri nojaa käsillään reisiinsä potkujen aikana!

        On se vaan sanottava ihan rehellisesti, että kovin paljoa kauniimmaksi ihmisen liike ei mene kuin hyvätyylisellä luistelijalla... ehkä naisluistelijalla ;)

        Ihan hiljaiseksi vetää kun katsoo tällaista täydellisyyttä:

        http://www.youtube.com/watch?v=Tm9OxwePfxw


      • EK:
        SemiDP kirjoitti:

        Ihan hiljaiseksi vetää kun katsoo tällaista täydellisyyttä:

        http://www.youtube.com/watch?v=Tm9OxwePfxw

        On hienoa katsottavaa,isokokoinen kaveri ja liuku on todella pitkä,vaikka itse olenkin sauvarullaaja niin kyllä tulee seurattua tarkkaan näitäkin linkkejä.
        DP:tä olen yrittänyt opetella mutta ei iskostu oikein enää kun alkaa olla jo reilusti seniori-ikäinen.Hyötyä tuplasta olisi aivan selkeästi ja energiaa säästyisi.


      • nohupsis
        spaceri kirjoitti:

        Tuo on klassista pikaluistelua, ei tuollaista jaksa erkkikään pitkää matkaa.
        Se on pikaluistelun kesäharjoittelua.
        Usassa on ilmeisesti ihan ohjelmallisesti haluttu suosia pikaluistelua rullaluistelun sijasta viime aikoina, koska pikaluistelu on olympialaji. Mantia ilmeisesti on sitä myös yrittänyt Hedrickin jalanjäljissä, mutta ei ilmeisesti ole ainakaan vielä onnistunut. Mantia oli maailmanmestari vielä 2012 maantiemaratonilla, siitäkin on aika hieno video sateisesta koreasta youtubessa.

        Tuo valmentaja on olympiamitalisti Kip Carpenter, joka valmentaa mm. eräitä olympialuistelijoita. Hän puhuukin perusluistelusta eli basic skating:sta. Sehän on juuri klassinen tyyli. Chad Hedrickin sanotaan tuoneen douple pushin ainakin yleiseen tietoisuuteen ellei keksineen. Se on lähinnä kehittynyt kilpatekniikaksi vuosien myötä. Hedrickin tyyliä USA:ssa kutsuttiin aluksi saksityyliksi (muistaakseni Scissoring tai Scissor technique).

        Noissa kilpailuissa mennään kovempaa ja tiheämmällä potkulla. Taas noissa kahdessa videossa toisessa esitellään perustekniikkaa ja toisessa sitä harjoitellaan pitkällä rullauksella/"liuulla". Valmentajat, jotka ovat perillä myös rullaluistelusta, kertovat, että perusluistelu pohjaa samoihin teknisiin perusperiaatteisiin sekä jääpikaluistelussa että oikeaoppisessa rullaluistelussa. Eroa näihin kahteen syntyy mm. siitä, että jäällä liuutaan pidemmällä vedolla ja rullilla rullaus on lyhyempi. Jäällä kitka on pienempää.


      • nohupsis
        SemiDP kirjoitti:

        Tässä on sivusto, jolta olen its yrittänyt opetella (kieltämättä vähän huonolla menestyksellä ;)))

        http://www.nettracing.com/step1.htm

        ... ja sitten vaan aina seuraavalle sivulle

        nettracingin tyyppi ei luistele aivan oikein joka suhteessa mielestäni. hän mm. käyttää kantteja nilkkaa vääntämällä, jos oikein muistan. kantteja ei käytetä mitenkään jalkoja vääntämällä vaan vaan nojaamalla vastakkaiseen suuntaan, mihin puristetaan. jalka menee kantilleen koko kroppaa nojaamalla jommalle kummalle sivulle.

        Luistelun tuottama paino jalalle ei toteudu, jos nilkkaa tai jalkaa väännetään tai venkuroidaan jotenkin. koko kropan kuuluu olla suorassa linjassa nenästä luistimeen eikä mitään osaa kropasta esim. jalkoja tai lantiota väännetä. kroppa nojaa suorassa linjassa edestä tai takaa katsoen kallistuen jommalle kummalle sivulle.

        nojaaminen sivulle vaatii kropalta aika paljon!!! polvikulman tulisi olla pienempi, kuin mitä yleensä kuntoluistelijat tekevät. siihen pitäisi tehdä rutkasti erilaisia kyykkyharjoituksia. nojaaminen vaatii myyös keskikropan lihaksilta lujuutta, jotta kroppa pysyy linjassa ja ettei lantio pääse notkumaan ja keikkumaan.

        pitääpa katsoa nettracing sivua tarkemmin, mutta nyt ei kerkiä, kun tulee kiire.


      • SemiDP
        EK: kirjoitti:

        On hienoa katsottavaa,isokokoinen kaveri ja liuku on todella pitkä,vaikka itse olenkin sauvarullaaja niin kyllä tulee seurattua tarkkaan näitäkin linkkejä.
        DP:tä olen yrittänyt opetella mutta ei iskostu oikein enää kun alkaa olla jo reilusti seniori-ikäinen.Hyötyä tuplasta olisi aivan selkeästi ja energiaa säästyisi.

        Sama vika meikäläisella. Ikää jo sen verran, että koordinaatiokehitys on kovin hidasta ja itseluottamuksin on vähän ohut, että uskaltaisi vetää ihan viimeisen päälle.

        Minulla on käsitys, joka tosin voi olla vääräkin, että dp:tä on vaikea soveltaa sauvojen kanssa, koska dp:ssä tulee väkisin aika paljon sivuttaisliikettä ja sauvat ovat silloin tiellä.

        Maksimitehoissa mm. loppukireissä maailman nopeimmat näyttävät siirtyvän enemmän kohti pertsaa vaikka matkan varrella ovat dp:tä vetäneetkin. Ilmeisesti kun potkutiheys kasvaa, niin jossain vaiheessa pertsa muuttuu edullisemmaksi. (Voin olla tässäkin väärässä.)

        DP:n eduksi tiedetään, että sen syklin aikana on vähemmän staattista lihasjännitystä eli lihasten pituus muuttuu koko ajan ja täten ne omalta osaltaan pumppaavat verta ja hajottavat maitohappoa ja helpottavat sydämen taakkaa.

        http://www.ouluntarmo.fi/lupy/rullaluistelu/rullapika/tekniikka/tuplapotku/tuplapotku.htm

        Tässä on myös tekstiä DP:stä
        http://www.luisteluliitto.fi/rullaluistelu/perustietoa_lajista/rullaluistelun_abc/ratatekniikka/


      • EK:
        SemiDP kirjoitti:

        Sama vika meikäläisella. Ikää jo sen verran, että koordinaatiokehitys on kovin hidasta ja itseluottamuksin on vähän ohut, että uskaltaisi vetää ihan viimeisen päälle.

        Minulla on käsitys, joka tosin voi olla vääräkin, että dp:tä on vaikea soveltaa sauvojen kanssa, koska dp:ssä tulee väkisin aika paljon sivuttaisliikettä ja sauvat ovat silloin tiellä.

        Maksimitehoissa mm. loppukireissä maailman nopeimmat näyttävät siirtyvän enemmän kohti pertsaa vaikka matkan varrella ovat dp:tä vetäneetkin. Ilmeisesti kun potkutiheys kasvaa, niin jossain vaiheessa pertsa muuttuu edullisemmaksi. (Voin olla tässäkin väärässä.)

        DP:n eduksi tiedetään, että sen syklin aikana on vähemmän staattista lihasjännitystä eli lihasten pituus muuttuu koko ajan ja täten ne omalta osaltaan pumppaavat verta ja hajottavat maitohappoa ja helpottavat sydämen taakkaa.

        http://www.ouluntarmo.fi/lupy/rullaluistelu/rullapika/tekniikka/tuplapotku/tuplapotku.htm

        Tässä on myös tekstiä DP:stä
        http://www.luisteluliitto.fi/rullaluistelu/perustietoa_lajista/rullaluistelun_abc/ratatekniikka/

        Vaikka sauvat ovatkin mukana niin tasaiset mennään kepit kainalossa jolloin voisi olla tuplamahdollisuus mutta vaikeaa se on jo koordinaationkin puoleen.Tavallaan sauvat ovat kuitenkin "tiellä" koko ajan,mutta niistä en luovu. ;)


    • SemiDP
    • spaceri

      Muutamat ovat puhuneet tuolla koordinaatiosta. Onhan ikääntyessä se kehitys ja oppiminen aina vähän hitaampaa, mutta voihan sitä kehitellä harjoituksia, jotka ylläpitävät ja kehittävät koordinaatiota.
      Liikkuvuuden ylläpitäminen on myös tärkeää.
      Olen tehnyt noita 'ilmansuuntia' kuivaharjoitteluna. Sanovat sen vaikuttavan myös polven terveyteen. Kun tuo polven aina toisen viereen, niin se palvelee myös luistelua. Mutta sitä nenä - polvi - toinen varvas -linjausta ei tässä oikein pysty pitämään, siihen tarvitaan toiset harjoitukset. Niitäkin on youtubessa.
      http://www.youtube.com/watch?v=aPyJlF_MAww

    • WICSkaters
    • nohupsis

      Jalkojen vieminen eteen kai tarkoittaa sitä, että olet istuvammassa asennossa. Istuessahan jalat on normaalistikin edessä. Istuva asento merkkaa sitä että lantioon alempana. Jos jalat eivät evät ole edessä, asento on pakostikin pysty. Asento on vähemmän tasapainoinen, puristus sivulle on lyhyt ja voimaton, lepäävä jalka ei mene taakse ja mikä tärkeintä, kropan koko paino ei ole sen jalan päällä.

      Vielä eräs tärkeä asia: lepäävän jalan polvi on lähes kaiken aikaa melkein kiinni puristavan/liukuvan jalan polvessa. Miksi? Silloin lepäävällä jalalla ei tule kiusausta tulla maahan liian aikaisin. Mitä kauemmin lepäävä jalka on takana, sitä pitempään ja paremmin kropan paino on kokonaan puristavalla/liukuvalla jalalla. Jos lepäävä jalka tulee liian aikaisin maahan, kropan paino ja paine luistimeen lopahtaa siihen paikkaan. Tämä johtaa pidempään ja voimakkaampaan liukuun.

      Huippuluistelijoille tämä on itsestään selvä ja takuulla hartaasti harjoiteltu asia. Kun sen osaa, se näyttää todella helpolta ulkopuolisesta. Huippuluistelijan kadenssi eli askelnopeus on tietysti tiheä ja nopea. Mutta videolta ei selviä se, että liuku on todella pitkä. Tämä juuri johtaa 40-50 km nopeuksiin huippukilpailuissa.

    • spaceri

      Sitähän se merkitsee, samasta asiasta puhutaan mutta tuo jalkojen pitäminen edessä, tuntuu ilmauksena soveltuvan minulle. Huomasin viime syksynä että alkoi kulkea, kun löysin tuon asennon kesken luistelun.
      Olen tänä kesänä koettanut löytää kuivaharjoittelun kautta tuon luisteluasennon. En polveni takia voi hyppiä, joten minulle sopii low walk, matala kävely.
      Olen tehnyt sitä tavallisella kävelylenkillä pururadalla aina välillä. Ensin meni vain yksi valotolpan väli mutta vähitellen olen alkanut löytää rentoutta siihen ja tänään meni jo 3-4 tolpan väliä. Tein sitä myös ylämäkeen. Vaihtelen vähän rytmiä, mutta mitään loikkia en tee, polvi ei kestä.
      Minulla ei ole ollut kelloa eikä sykemittaria vielä mukana, mutta ajattelin että pyrkisin tekemään tuon aerobisena intervallina. Joka tarkoittaisi yli minuutin työjaksoa ja lepojaksoa saman mittaisena. Siis 1min:1min, 2:2, 3:3 jne. Kun pääsisi 6min:6min voisi olla aika tyytyväinen.
      Tähän asti on lepojakso ollut selvästi pitempi. Tänään huomasin, että syke kyllä nousee aika korkealle, ja maitohappoja kerääntyy kun tekee harjoituksen vähänkään pitempään. Selkä alkaa puutua. Siinä mentiin varmaan vauhtikestävyyden puolelle aika lailla.
      Tuossa on video, jossa Yann näyttää sen low walkin. Hän jättää kuitenkin jalan taakse, minä ole tuonut jalan kiinni toisen viereen, koska paketissa olon tuntu on sillä tavalla mielestäni parempi.
      Se säären pitäminen noin vaakatasossa takimmaisella jalalla on ollut myös tavoitteeni, kuten tuolla aiemmin ohjeessa mainittiin.
      Harjoituksen tarkoitus vielä kerran: kestää luisteluasennossa pitempään, ja löytää siihen luontevuus.
      Miltäs tuollainen harjoitus vaikuttaa?
      http://www.youtube.com/watch?v=cZnWMb--MTw&list=PLEF43328F953DD062

      • EK:

        Helpon näköistä mutta vaatii aika tavalla voimaa ja ennenkaikkea tasapainoa.No nuoremmat osaa ja jaksaa,nyt laakerihuoltotehtävään pari settiä olisi putsattava tulevaan koitokseen Savonlinnaan.


      • spaceri
        EK: kirjoitti:

        Helpon näköistä mutta vaatii aika tavalla voimaa ja ennenkaikkea tasapainoa.No nuoremmat osaa ja jaksaa,nyt laakerihuoltotehtävään pari settiä olisi putsattava tulevaan koitokseen Savonlinnaan.

        Liikkuvuutta se mielestäni vaatii, sekä voimaa ja hallintaa keskivartalolta. Hengityksen olisi kuljettava laajasti kehossa. Tasapainohan tuossa on helppo pitää, koska painopiste on alhaalla.
        Ei ole iästä kiinni.
        Mutta sitten, jos tuosta pitäisi (räjähtävästi) loikkia eteen, sivulle tai ylöspäin, niin sitten alkaa kyllä ikä painaa.
        Onnea vaan sinne Savonlinnaan!


      • rullllari
        EK: kirjoitti:

        Helpon näköistä mutta vaatii aika tavalla voimaa ja ennenkaikkea tasapainoa.No nuoremmat osaa ja jaksaa,nyt laakerihuoltotehtävään pari settiä olisi putsattava tulevaan koitokseen Savonlinnaan.

        Kyllä tuontyyppisiin suorituksiin pääsee vanhemmallakin iällä oman kokemukseni mukaan. Mahdollisesti jopa syvempäänkin asentoon vaikka videon tyyppi on aika kunkku. Luisteluvauhti on eri asia nuoremmilla, se kun vanhampana tahtoo vähetä.

        Onhan se tietty omasta tahdosta ja kiinnostuksesta kiinni. Toistoja, toistoja, toistoja. Just se kasvattaa voimaa ja tasapainoa.

        Eikä tuo huippu voimaa voi vaatia. tuokin kaveri painaa tuskin yli 70kg. Oman painon jaksaa kai jokainen kantaa ellei ole vihannes.

        Tarkemmin kun ajattelee tuo vaatii tietty enemmänkin lihasten kehittymistä jaloissa just tuossa asennossa jotta kantaa oman painonsa. Kehitystähän on pakko tapahtua jos treenaa vähänkin.

        Lihakset on siitä kummallisia elimiä, että ne kehittyvät iässä kuin iässä. Totta se vaan on.


      • EK:
        rullllari kirjoitti:

        Kyllä tuontyyppisiin suorituksiin pääsee vanhemmallakin iällä oman kokemukseni mukaan. Mahdollisesti jopa syvempäänkin asentoon vaikka videon tyyppi on aika kunkku. Luisteluvauhti on eri asia nuoremmilla, se kun vanhampana tahtoo vähetä.

        Onhan se tietty omasta tahdosta ja kiinnostuksesta kiinni. Toistoja, toistoja, toistoja. Just se kasvattaa voimaa ja tasapainoa.

        Eikä tuo huippu voimaa voi vaatia. tuokin kaveri painaa tuskin yli 70kg. Oman painon jaksaa kai jokainen kantaa ellei ole vihannes.

        Tarkemmin kun ajattelee tuo vaatii tietty enemmänkin lihasten kehittymistä jaloissa just tuossa asennossa jotta kantaa oman painonsa. Kehitystähän on pakko tapahtua jos treenaa vähänkin.

        Lihakset on siitä kummallisia elimiä, että ne kehittyvät iässä kuin iässä. Totta se vaan on.

        Se on totta että lihakset kehityvät myös seniori-ikäisellä mutta vaatii kovasti työtä että sekin voima pysyy mikä on.Kyllä tuokin videossa oleva kuivaharjoitus menee ihan hyvin ainakin vielä.
        Ravinnolla on tärkeä osa ikääntyvällä koska rapistuminen kulkee kuuden kympin jälkeen aika kovaa vauhtia ja proteiinit ovat aivan kekskeisessä asemassa sekä määrätynlaiset lisäravinteet.
        Liikunta pitää ikäihmisellä aika hyvin aisoissa enenaikaista lihasten kataboliaa tehokkaasti,välillä vähän kovempaakin treenia kuvioihin.


      • SemiDP
        rullllari kirjoitti:

        Kyllä tuontyyppisiin suorituksiin pääsee vanhemmallakin iällä oman kokemukseni mukaan. Mahdollisesti jopa syvempäänkin asentoon vaikka videon tyyppi on aika kunkku. Luisteluvauhti on eri asia nuoremmilla, se kun vanhampana tahtoo vähetä.

        Onhan se tietty omasta tahdosta ja kiinnostuksesta kiinni. Toistoja, toistoja, toistoja. Just se kasvattaa voimaa ja tasapainoa.

        Eikä tuo huippu voimaa voi vaatia. tuokin kaveri painaa tuskin yli 70kg. Oman painon jaksaa kai jokainen kantaa ellei ole vihannes.

        Tarkemmin kun ajattelee tuo vaatii tietty enemmänkin lihasten kehittymistä jaloissa just tuossa asennossa jotta kantaa oman painonsa. Kehitystähän on pakko tapahtua jos treenaa vähänkin.

        Lihakset on siitä kummallisia elimiä, että ne kehittyvät iässä kuin iässä. Totta se vaan on.

        Juttelin kerran Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä valmistuneen urheilutohtorin kanssa ja hän selitti, että periaatteessa (maksimi)lihasvoima ei ole suoranaisesti iästä kiinni. Toki testotasot tippuvat iän myötä harjoittelevallakin ja sitä kautta tuloskehitys rajoittuu.

        Sen sijaan maksimihapenottokyky laskee iän mukana, koska sydämen maksimisyketaajuus tippuu iän mukana. Lisäksi on huomattava, että palautimisaika ja loukkaantumisriski kasvavat iän mukana.

        Lisäksi on sellainen merkittävä tekijä kuin harjoitushistoria. Jos on pitkä harjoitushistoria, niin keho on oppinut toimimaan harjoittelun edellyttämällä tavalla - pitkähkönkin tauon jälkeen.

        Täsmentäköön viisaammat.


      • EK:
        SemiDP kirjoitti:

        Juttelin kerran Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä valmistuneen urheilutohtorin kanssa ja hän selitti, että periaatteessa (maksimi)lihasvoima ei ole suoranaisesti iästä kiinni. Toki testotasot tippuvat iän myötä harjoittelevallakin ja sitä kautta tuloskehitys rajoittuu.

        Sen sijaan maksimihapenottokyky laskee iän mukana, koska sydämen maksimisyketaajuus tippuu iän mukana. Lisäksi on huomattava, että palautimisaika ja loukkaantumisriski kasvavat iän mukana.

        Lisäksi on sellainen merkittävä tekijä kuin harjoitushistoria. Jos on pitkä harjoitushistoria, niin keho on oppinut toimimaan harjoittelun edellyttämällä tavalla - pitkähkönkin tauon jälkeen.

        Täsmentäköön viisaammat.

        Kyllä palautumisaika ja hapenottokyky on selvästi erilainen kuin esimerkiksi nelikymppisenä,jos on kova reeni alla niin pari päivää menee ennenkuin lihakset ym.ovat taas normitilassa.
        Harjoitushistorialla on suuri merkitys,pakolliset tauot vammojen takia eivät ole tuoneet ihmeemmin mitään erikoista,herkkyys lajiin saattaa kärsiä mutta aika nopeasti se tulee takaisin.
        Ei rullien päällä enää kovinkaan paljoa ole yli kuuskymppisten sarjoissa,mutta lopetan heti jos alkaa siltä tuntua että vaara on jo olemassa päivittäisissä lenkeissä.
        Tulevaisuutta on turha ajatella,tätä hetkeä mennään..


    • pikarulla

      en ole halunnut keskittyä tekniikkaan niin paljoa koska luistelijalle nopeus on tekniikkaa paljon tärkeämpi. jos vaikka treenaa enemmän tekniikkaa niin ei jaksa enää niin kovaa luistella.

      onko suomessa kilpaluistelijoita, voisin tulla kisaamaan, koska nopeus varmasti minulla riittää (mm. 100m juosten alle 11,2) ja olen myös ollut soudussa sm-tasolla. kilpauran jälkeen olen rullaluistellut, ennätyslenkki 39 km matka noin tunnissa. minä ostin viime vuonna powerslide luistimet, jotka ovat nopeimmat, mitä vain on. ikä 34

      soitin luisteluliittoon, ovat vain pikaluistelussa mukana. tapahtumia ei järjestetä, seuratoimintaa ei ole. voidaan pitää omat kisat

      • Uisku

        Eikö sitä nopeutta juuri tekniikan hiomisella paranneta? Oikea tekniikka auttaa menemään nopeammin ja ekonomisemmin. Itse treenaan niin, että joka toinen päivä on rankempi treeni, joka toinen päivä taas kevyempi treeni, missä keskityn tekniikan hiomiseen. Lisäksi vielä lihastreeni ja muu luistelua tukeva harjoittelu, kuten polkupyöräily ja reippaat kävelylenkit.


      • tpji13

        39 km/t? Taitaa lähennellä maailmanennätystä, oikein hyvä. Lopetitko kilpaurasi vai aloitatko sen uudestaan luistelussa?


      • kilparullisnainen

        On Suomessa kilpaluistelijoita. Kisat löytyy luisteluliiton nettisivuilta, luisteluliitto.fi/rullaluistelu. Matkoja 200m (aika-ajo) 42 kilometriin.Tosin kisoja ei ole niin paljon, kuin menneinä vuosina, mutta jokainen voi omalta osaltaan aktiivisesti toimimalla kääntää rullaluistelun uuteen nousuun! Noilla nopeuksilla kannattaa hyvinkin lähteä kilpailuihin. Mm. Virosta, Saksasta ja Italiasta löytyy kivoja kisoja/tapahtumia, joissa suomalaisluistelijat käyvät.


      • kilparullisnainen

        Piti vielä kommentoida, että tosiaan, jos olet luistellut tuntiin 39km, yksin, ilman peesiä, niin maailmanennätysvauhtia olet luistellut. Jos se on tapahtunut Suomen rupusilla teillä ja ilman tekniikkaan perehtymistä, niin kova olet! Kannattaa siis panostaa vielä siihen tekniikkaan, niin maailman ennätyslukemat paranee roimasti.....


      • suvilta

        rullaluistelussa järjestetään hyvää seuratoimintaa ja luisteluliitto järjestää aktiivisesti seuravalmennusta tapahtumia ja tilaisuuksia, helsingissä, tampereella, turussa ja ympäri suomea. suomen kilpailuihin riittää hyvin 40-50km/h vauhti, joten voit harkita jopa kisoja lähitulevaisuudessa.


    • pikarulla

      Ei taida rullaluistelussa juuri tekniikasta hyötyä, tai sanotaan nyt niin, että tekniikan parantamisesta hyötyy suhteessa vähemmän, kuin mitä hyötyy voiman, hapenoton ja lihaskestävyyden parantamisesta. Pointtini siis on, että aika menee hukkaa tekniikan hiomisessa. Taitaa kuka tahansa perustason hiihtäjä voittaa suomen rullaluistelijat, hiihdossa tarvitaan enemmän fyysisiä ominaisuuksia. No itse en näisä niin tiedä, olen vain perustason harrastaja joka kuntoilee omaksi huvikseen, joskus ajan kanssa joskus ilman. itseään vastaan.

      • kilparullisnainen

        Väärässä olet tekniikan suhteen! Se on just päin vastoin: tekniikka on erittäin oleellinen asia luistelussa, niin jäällä, kuin rullilla.


      • pikarulla
        kilparullisnainen kirjoitti:

        Väärässä olet tekniikan suhteen! Se on just päin vastoin: tekniikka on erittäin oleellinen asia luistelussa, niin jäällä, kuin rullilla.

        ilman voimaa ja nopeutta en luistelisi niin kovaa kuin luistelen. luistelunopeus riippuu tahdista ja voimasta jonka saa potkussa aikaan, kestävyys ratkaisee loput. tekniikkoja on niin montaa erilaista kuten doublepus, pikaluistelutekniikka ja luisteluhiihtotekniikka joilla kaikilla pääsee todella kovaa. on tärkeämpää keskittyä voimaan ja potkunopeuteen kuin mihinkään ylivertaiseen tekniikkaan. Pitää luistella siten miten pääsee itse kovimpaa vauhtia, mitään ylivertaista tekniikkaa ei tietääkseni ole olemassa, joten semmoisen hakemiseen ei kannata kuluttaa aikaa vaan keskittyä fyysisten ominaisuuksien parantamiseen ja luistella tavalla jolla ITSE pääsee kovimpaa.


      • SemiDP
        pikarulla kirjoitti:

        ilman voimaa ja nopeutta en luistelisi niin kovaa kuin luistelen. luistelunopeus riippuu tahdista ja voimasta jonka saa potkussa aikaan, kestävyys ratkaisee loput. tekniikkoja on niin montaa erilaista kuten doublepus, pikaluistelutekniikka ja luisteluhiihtotekniikka joilla kaikilla pääsee todella kovaa. on tärkeämpää keskittyä voimaan ja potkunopeuteen kuin mihinkään ylivertaiseen tekniikkaan. Pitää luistella siten miten pääsee itse kovimpaa vauhtia, mitään ylivertaista tekniikkaa ei tietääkseni ole olemassa, joten semmoisen hakemiseen ei kannata kuluttaa aikaa vaan keskittyä fyysisten ominaisuuksien parantamiseen ja luistella tavalla jolla ITSE pääsee kovimpaa.

        En ole auktoriteetti, mutta kyllä minun kokemukseni mukaan tekniikka on erittäin tärkeä tekijä. Pelkästään tekniikkaa parantamalla voi nopeutta nostaa aikamoisesti.

        Ehkä te kaksi puhutte nyt vähän eri kieltä. Voidaanhan esimerkiksi asennon madaltamnen katsoa tekniikkakysymykseksi ja tuskin kukaan kieltää asennon madaltamisen merktiystä nopeudelle (puristukset pitenevät ja illmanvastus pienenee).

        Maailmanhuiput näyttävät käyttävän DP:tä matkalla ja pertsaa irtiotoissa ja loppukireissä. DP on energiaedullinen, maitohappoa pilkkova ja verta hyvin pumppaava tekniikka, mutta siinä taitaa olla kovimmissa vauhdeissa vähän liikaa mutkia =) Pertsassa taas on liikaa staattista jännitystä pidemmälle matkalle...

        Oisko näin. Viisaammat korjatkoon.


    • suvilta

      yksinkertaisesti järkeiltynä potkun pitää pitää suuntautua takaviistoon, jos eteenpäin on tarkoitus päästä, ja potkun ojentua niin että viimeisenä asfalttiin ottaa etummainen rengas (tällöin saadaan myös pohje tehokkaasti käyttöön, eikä reidet ainoastaan väsy)

      • spaceri

        Kysyin kerran tytöiltä, jotka olivat selvästi taitoluistelijoita, miten heille opetetaan perusluistelu, mihin potku suunnataan. He sanoivat että sivuun.
        Kyllä sitä sivuun kannattaa rullillakin pyrkiä, vaikka tietysti kun vauhti on päällä, niin käytännössä se saattaa mennä takaviistoon.
        Joey Mantia sanoo yhdellä videolla, että vaikka kantapäävoittoista puristusta aina korostetaan, niin kyllä sitä päkiääkin kannataa käyttää. Se on hänen mielestään luontevaa. Voi olla että puhut samasta asiasta, kun korostat pohkeitten käyttöä.


      • suvilta
        spaceri kirjoitti:

        Kysyin kerran tytöiltä, jotka olivat selvästi taitoluistelijoita, miten heille opetetaan perusluistelu, mihin potku suunnataan. He sanoivat että sivuun.
        Kyllä sitä sivuun kannattaa rullillakin pyrkiä, vaikka tietysti kun vauhti on päällä, niin käytännössä se saattaa mennä takaviistoon.
        Joey Mantia sanoo yhdellä videolla, että vaikka kantapäävoittoista puristusta aina korostetaan, niin kyllä sitä päkiääkin kannataa käyttää. Se on hänen mielestään luontevaa. Voi olla että puhut samasta asiasta, kun korostat pohkeitten käyttöä.

        tuossa ylempänä olevilla videoilla näkyy miten potku suuntautuu takaviistoon jonka jälkeen jalka kaartaa vartalon alle. jos pysyn järkeilyssä mukana on ihmisellä luonnollisinta potkaista päkijällä koska tällöin saa tehokkaimman voiman käyttöön, sillä pohje on yksi nopeimmista lihaksista


      • Masterinlainer
        suvilta kirjoitti:

        tuossa ylempänä olevilla videoilla näkyy miten potku suuntautuu takaviistoon jonka jälkeen jalka kaartaa vartalon alle. jos pysyn järkeilyssä mukana on ihmisellä luonnollisinta potkaista päkijällä koska tällöin saa tehokkaimman voiman käyttöön, sillä pohje on yksi nopeimmista lihaksista

        Mukava nähdä täällä asiallista keskustelua, tosin 39km tunnissa kyllä vähän epäilyttää:) http://www.guinnessworldrecords.com/records-2000/inline-skates-(rollerblades)-distance-in-1-hour/

        Mauro luisteli ennätyksensä 38.6km n. 40 vuotiaana, varmaan nykyiset maailma huiput ton matkan halutessaan löisivät.

        Luistelutekniikan merkitys korostuu erityisesti radalla ja aina kun nopeudet kasvavat riittävästi. Olen nähnyt, että aika pahallakin takapotkutekniikalla voi maratonin luistella n.1h15min aikaan ja varmaan kovakuntoinen hiihtäjä menis nopeeminkin keskinkertaisellakin tekniikalla. Kun vauhti kasvaa, niin mitä enemmän potku suuntautuu taaksepäin, sitä vaikeammaksi nopeuden ylläpitäminen tulee, ei kerta kaikkiaan ehdi potkia tarpeeksi nopeasti, vähän kuin vispais pyörällä älyttömällä poljinnopeudella.

        Lähes n. 7v olen veteraanisarjassa kisaillut, vaikka tekniikka ja välineet ovat siinä ajassa parantuneet, niin ikävuodet ovat maratonilla nopeuttani tiputtaneet, kun 6v sitten pystyin maratonilla porukan mukana n. 32km/h vauhdissa (huonommalla tekniikalla kuin nykyisin), niin nyt vastaavasti 30km/h alkaa olla maksimi peesivauhti. Radalla sen sijaan ajat eivät ole huonontuneet, kun luistelutekniikan kehitys on kompensoinut ikääntymisen haitat.

        Kyllä tekniikkaan kannattaa jonkin verran panostaa vaikka ei radalla luisteliskaan. Tuplapotku ei ole välttämätöntä (vaikka hauskaahan se on, sen jos osaa), mutta takapotkusta on hyvä päästä eroon, eikä se mitään mahdottomia vaadi. Jos on aikaa treenata, niin pyöräily on hyvä ja talvella hiihto ja tietysti pikaluistelu. Voimapuolella treenit olis hyvä tehdä mahdollisimman lajinomaisesti, hyppy-loikkatreenejä unohtamatta.

        Mielenkiintoista on, että maksimisykkeeni ei ole pudonnut ollenkaan viimeisen 7v aikana, 196 lyöntiä minuutissa olen mitannut monta kertaa kovissa loppukireissä. Hyvin palautuneena pystyn vetään maratonin n. 180-182 keskisykkeellä, alkuvuosina raja oli n. 175.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      65
      3137
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      547
      2985
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2195
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1785
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1562
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      100
      1284
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe