Trexan seurantakokeet - Apua tulosten tulkintaan!

Jaja78_1

Osaisiko joku kertoa, miten näitä verikokeiden tuloksia pitäisi tulkita ja mitkä ovat "normaalit" viitearvot. Missä suuri luku on hyvä asia ja missä pieni luku jne.

Eli nämä: La, Hb, B-leuk, -lt, -eos, B-trom, S-alat, S-krea, asat, CRP.

Meillä on hiljattain reumadiagnoosin saanut 2,5v. taapero, jolla tulehdusta kaikissa raajojen nivelissä (polvet, lonkat, varpaat, sormet, jne.), eli aika paha tapaus. Trexan on lääkityksenä ja verikokeissa on rampattu nyt muutaman kuukauden ajan. Lastenkilinikalla ovat muuten ihan ystävällisiä, mutta toimintatapana tuntuu olevan, että potilaille/potilaiden vanhemmille kerrotaan mahdollisimman vähän yksityiskohtia :P "Me sanotaan sitten, jos tarvii huolestua". No, haluan kyllä olla paremmin kärryillä lapseni tilanteen kehittymisestä...

Toivottavasti joku pystyy auttamaan - en onnistunut itse löytämään netistä näitä tietoja.

4

623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...
    • Jaja78_12345

Me saadaan tulokset aina puhelimitse ja vain kirjataan ne semmoseen korttiin, ja hoitaja ei sano muuta kuin juuri ja juuri, että "viitearvoissa on".

(Jaja78 - salasana ei muistu päähän)

• .39.

Pyydät hoitavaa osastoa lähettämään kaikki labrat kirjeelle, jos eivät suostu niin sitten virallinen anomus jonnekkin potilasrekisteriin.

On aivan normaalia, että sairaanhoitajat, tai jopa lääkärit tulostaa näitä papruja potilaille.

• reumariikka

Itse olen käyttänyt metotreksaattia 8kk ja mulla seurattu lähinnä tulehdusarvoja CRP ja senkkaa B-La (veren lasko), valkosolujen määrää B-Leuk ja B-Tromb (verihiutaleet hyytymiseen) ja maksa-arvoja P-ALAT.
      Eli CRP oltava alle 10, Lasko alle 20, Leukot 3,4-8,2, Trombit 150-360, Alat 10-45 välillä. Lapsilla ainakin Leukot arvo korkempi 5-14.

Lääkkeen takia varsinkin maksa-arvo seuranta tärkeää,koska sytostaatti on kuormite maksalle niinkuin alkoholikin. Tulehdusrvot crp lasko kertoo paljon taudin luonteesta, sen hetken kivuista. Tosin itsellä ollut aina ne arvot raameissa, silti hyvin kipeenä ja turvoksissa.

Jouduin itse vaihtamaan toukokuussa pillerit piikitettävään, kun vaikutus oli liian heikko.

Kysy hoitajalta rohkeasti noita tulehdusarvoja ja maksa-arvoja ja kirjaa itse vihkoon, pikkuhiljaa niitä alkaa ymmärtämään... ja jos naamatusten pääsee hoitajan kanssa niin kyllä tulostavatkin näitä lappuja sulle.

Googlettamalla perusverenkuva löytyy nämä perustiedot "salakoodeista".

Tsemppiä ja voimia sinne, reuma on rankka tauti, mutta onneksi siihen on paljon vaihtoehtoisia lääkkeitä, joista varmasti löytyy apu pienellekin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      14
      2019
    2. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1405
    3. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      98
      1361
    4. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1225
    5. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1141
    6. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      31
      997
    7. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      52
      986
    8. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      981
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      334
      950
    10. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      900
    Aihe