Osaisiko joku kertoa, miten näitä verikokeiden tuloksia pitäisi tulkita ja mitkä ovat "normaalit" viitearvot. Missä suuri luku on hyvä asia ja missä pieni luku jne.
Eli nämä: La, Hb, B-leuk, -lt, -eos, B-trom, S-alat, S-krea, asat, CRP.
Meillä on hiljattain reumadiagnoosin saanut 2,5v. taapero, jolla tulehdusta kaikissa raajojen nivelissä (polvet, lonkat, varpaat, sormet, jne.), eli aika paha tapaus. Trexan on lääkityksenä ja verikokeissa on rampattu nyt muutaman kuukauden ajan. Lastenkilinikalla ovat muuten ihan ystävällisiä, mutta toimintatapana tuntuu olevan, että potilaille/potilaiden vanhemmille kerrotaan mahdollisimman vähän yksityiskohtia :P "Me sanotaan sitten, jos tarvii huolestua". No, haluan kyllä olla paremmin kärryillä lapseni tilanteen kehittymisestä...
Toivottavasti joku pystyy auttamaan - en onnistunut itse löytämään netistä näitä tietoja.
Trexan seurantakokeet - Apua tulosten tulkintaan!
4
480
Vastaukset
- ...
vaikka täältä http://huslab.fi/ohjekirja/lyhennehakemisto.html löytyy viitearvoja jne. Ja onhan ne mainittu tulostulosteessa.
- Jaja78_12345
Me saadaan tulokset aina puhelimitse ja vain kirjataan ne semmoseen korttiin, ja hoitaja ei sano muuta kuin juuri ja juuri, että "viitearvoissa on".
(Jaja78 - salasana ei muistu päähän)- .39.
Pyydät hoitavaa osastoa lähettämään kaikki labrat kirjeelle, jos eivät suostu niin sitten virallinen anomus jonnekkin potilasrekisteriin.
On aivan normaalia, että sairaanhoitajat, tai jopa lääkärit tulostaa näitä papruja potilaille.
- reumariikka
Itse olen käyttänyt metotreksaattia 8kk ja mulla seurattu lähinnä tulehdusarvoja CRP ja senkkaa B-La (veren lasko), valkosolujen määrää B-Leuk ja B-Tromb (verihiutaleet hyytymiseen) ja maksa-arvoja P-ALAT.
Eli CRP oltava alle 10, Lasko alle 20, Leukot 3,4-8,2, Trombit 150-360, Alat 10-45 välillä. Lapsilla ainakin Leukot arvo korkempi 5-14.
Lääkkeen takia varsinkin maksa-arvo seuranta tärkeää,koska sytostaatti on kuormite maksalle niinkuin alkoholikin. Tulehdusrvot crp lasko kertoo paljon taudin luonteesta, sen hetken kivuista. Tosin itsellä ollut aina ne arvot raameissa, silti hyvin kipeenä ja turvoksissa.
Jouduin itse vaihtamaan toukokuussa pillerit piikitettävään, kun vaikutus oli liian heikko.
Kysy hoitajalta rohkeasti noita tulehdusarvoja ja maksa-arvoja ja kirjaa itse vihkoon, pikkuhiljaa niitä alkaa ymmärtämään... ja jos naamatusten pääsee hoitajan kanssa niin kyllä tulostavatkin näitä lappuja sulle.
Googlettamalla perusverenkuva löytyy nämä perustiedot "salakoodeista".
Tsemppiä ja voimia sinne, reuma on rankka tauti, mutta onneksi siihen on paljon vaihtoehtoisia lääkkeitä, joista varmasti löytyy apu pienellekin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303871Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131513Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2401432Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1711165Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ79977Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht251958- 62939
Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34933Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲104923Kaipaan sua, Jii
Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂56764