Trexan seurantakokeet - Apua tulosten tulkintaan!

Jaja78_1

Osaisiko joku kertoa, miten näitä verikokeiden tuloksia pitäisi tulkita ja mitkä ovat "normaalit" viitearvot. Missä suuri luku on hyvä asia ja missä pieni luku jne.

Eli nämä: La, Hb, B-leuk, -lt, -eos, B-trom, S-alat, S-krea, asat, CRP.

Meillä on hiljattain reumadiagnoosin saanut 2,5v. taapero, jolla tulehdusta kaikissa raajojen nivelissä (polvet, lonkat, varpaat, sormet, jne.), eli aika paha tapaus. Trexan on lääkityksenä ja verikokeissa on rampattu nyt muutaman kuukauden ajan. Lastenkilinikalla ovat muuten ihan ystävällisiä, mutta toimintatapana tuntuu olevan, että potilaille/potilaiden vanhemmille kerrotaan mahdollisimman vähän yksityiskohtia :P "Me sanotaan sitten, jos tarvii huolestua". No, haluan kyllä olla paremmin kärryillä lapseni tilanteen kehittymisestä...

Toivottavasti joku pystyy auttamaan - en onnistunut itse löytämään netistä näitä tietoja.

4

480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...
    • Jaja78_12345

Me saadaan tulokset aina puhelimitse ja vain kirjataan ne semmoseen korttiin, ja hoitaja ei sano muuta kuin juuri ja juuri, että "viitearvoissa on".

(Jaja78 - salasana ei muistu päähän)

• .39.

Pyydät hoitavaa osastoa lähettämään kaikki labrat kirjeelle, jos eivät suostu niin sitten virallinen anomus jonnekkin potilasrekisteriin.

On aivan normaalia, että sairaanhoitajat, tai jopa lääkärit tulostaa näitä papruja potilaille.

• reumariikka

Itse olen käyttänyt metotreksaattia 8kk ja mulla seurattu lähinnä tulehdusarvoja CRP ja senkkaa B-La (veren lasko), valkosolujen määrää B-Leuk ja B-Tromb (verihiutaleet hyytymiseen) ja maksa-arvoja P-ALAT.
      Eli CRP oltava alle 10, Lasko alle 20, Leukot 3,4-8,2, Trombit 150-360, Alat 10-45 välillä. Lapsilla ainakin Leukot arvo korkempi 5-14.

Lääkkeen takia varsinkin maksa-arvo seuranta tärkeää,koska sytostaatti on kuormite maksalle niinkuin alkoholikin. Tulehdusrvot crp lasko kertoo paljon taudin luonteesta, sen hetken kivuista. Tosin itsellä ollut aina ne arvot raameissa, silti hyvin kipeenä ja turvoksissa.

Jouduin itse vaihtamaan toukokuussa pillerit piikitettävään, kun vaikutus oli liian heikko.

Kysy hoitajalta rohkeasti noita tulehdusarvoja ja maksa-arvoja ja kirjaa itse vihkoon, pikkuhiljaa niitä alkaa ymmärtämään... ja jos naamatusten pääsee hoitajan kanssa niin kyllä tulostavatkin näitä lappuja sulle.

Googlettamalla perusverenkuva löytyy nämä perustiedot "salakoodeista".

Tsemppiä ja voimia sinne, reuma on rankka tauti, mutta onneksi siihen on paljon vaihtoehtoisia lääkkeitä, joista varmasti löytyy apu pienellekin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3871
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1513
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1432
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1165
    5. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      79
      977
    6. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      251
      958
    7. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      939
    8. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      933
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      104
      923
    10. Kaipaan sua, Jii

Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂
      Ikävä
      56
      764
    Aihe