Onko ruotsin kielen opetamisessa jotakin järkeä? Mitä kansantaloudellista hyötyä ruotsin kielestä on?
Kumpiko on nykyään merkittävämpi taloudellinen yhteistyökumppani, Viro vai Ruotsi? Esimerkiksi, onko olemassa metallialan yritystä jolla ei olisi minkäänlaista kontaktia viroon? Ja mistä Suomesta löytyy paikkakunta missä ei ole ainuttakaan Virolaista? Kumpaako puhutaan suomessa enemmän, viroa vai ruotsia? Ja jos asia määritellään sen mukaan että onko suomen kansalainen vai ei, niin tätä kriteetiä käyttävä syyllistyy törkeään valehteluun ja oman edun tavoitteluun. Sillä täällä töissä olevat virolaiset ovat viron, ei suomen, kansalaisia.
Jos tuotepakkausten merkinnät olisivat suomeksi ja englanniksi, olisi se huomattavasti järkevämpää kuin nykyinen ratkaisu, sillä tällainen ratkaisu helpottaisi turistien ja erilaisten siirtotyöläisten arkea. Lisäksi silloin myös suomalaisilla lisääntyisi kontaksi englannin kieleen, koska sama teksti on suomeksi ja englanniksi, jokainen tuotepakkaus olisi kuin rosettan kivi. Ja jos joku poraa että englantia on joka muutenkin jokapaikassa, niin se on hänen hinkilökohtainen ongelmansa, ja se on vain luonnollinen osa glopalisaatiota, ja rajojen avautumista, osa luonnollista kehitystä, maailamnkielen muodostumista. Mutta konservatiivit pelkäävät muutosta.
Ja pakkoruotsin poistuminen, ja suomen kaksikielisyyden purkaminen parantaa ruotsinkielen asemaa.
Ruotsin kielen asemasta
1
55
Vastaukset 1
- Siis?
Hieman sekava esitys. Mitä virolaiset asiaan kuuluu? Ja englanti?
MUTTA viimeinen lause ja kappale oli asiaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html5981495Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän44827Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl473703Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll10619- 38570
- 42566
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin29528Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37500- 29478
Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE154461