Sosiaalisista peloista eroon -vinkkejä

4pu4

Itse olen pelännyt paljon esimerkiksi keskustelun aloitusta, silmiinkatsomista, ihastuksen tapaamista, kaveriporukalla hengailua, terassille menoa ym. juttuja. Sitten päätin harjoitella näistä peloista eroon, ja se on tuottanut ihan hyvää tulosta. Vinkkejä ja harjoituksia oli kuitenkin vaikeaa aikoinaan löytää, ja nyt yritän koota ja jakaa niitä muille tarvitseville. Tässä joitakin suosikkejani.

http://elaparemmin.fi/blogi/vieraskyna-nain-harjoittelet-rohkeaksi-onnistujaksi/
http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2012/02/vieraskyna-kuinka-paasta-ujoudesta.html
http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2011/11/torjunnat-gotta-catch-em-all.html
http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2011/10/kolmas-pyora-4ever.html

Mitä vinkkejä sinä antaisit sosiaalisista peloista eroon haluavalle? Mitä mieltä olet noista kirjoituksista?

20

940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekija___

      Tärkeintä on varmasti mennä ulos ovesta, koska kotona suunnittelemalla harvoin mikään paranee

    • Poni myydään

      Minua sitkeä harjoittelu ei auttanut. Sitten kun onnistuin eräässä tietyssä asiassa, joka ei liittynyt mitenkään pelkoihini mutta josta olin aina haaveillut, niin pelot alkoivat hellittää.

      • älä unohda

        Kiinnostavaa tuo: onnistuminen ihan muussa asiassa auttoi...
        Oletko miettinyt miksi?
        Miten ne liittyi toisiinsa kuitenkin?

        Minulla ehkä joitakin samanlaisia kokemuksia, mutta en enää muista tarkemmin, olisi pitänyt kirjoittaa ylös.


      • Poni myydään
        älä unohda kirjoitti:

        Kiinnostavaa tuo: onnistuminen ihan muussa asiassa auttoi...
        Oletko miettinyt miksi?
        Miten ne liittyi toisiinsa kuitenkin?

        Minulla ehkä joitakin samanlaisia kokemuksia, mutta en enää muista tarkemmin, olisi pitänyt kirjoittaa ylös.

        No, se nosti itsetuntoani niin paljon, että rohkeus lisääntyi.


    • parempinyt

      Poni myydään: Yleinen omien rajojen rikkominen ja "epämuvauusalueen" ulkopuolella olo on auttanut myös minua, tuo kuulostaa sellaiselta jutulta.

    • nouru

      Tuossa annettu vinkki, että kannattaa kokeilla asioita uudessa porukassa on ollut itselleni hyvä. Vanhojen kaverien tai työtuttujen kanssa helposti tulee käytettyä vanhoja tapoja. Kannattaa aloittaa pienestä, kaikkialla tapahtuvasta tuntemattomille juttelusta.

    • Ah-distus

      Ei se omalle epämukavuusalueelle meneminenkään silloin tuota tuloksia jos ahdistus on niin paha että pelkkä ulko-ovesta pihalle astuminenkin meinaa tuottaa vaikeuksia.

    • ajatusvirta

      Niin.. myös minua tuo epämukavuusalueelle meneminen on auttanut. Hommahan oli niin vaikeaa etten voinut edes tänne kirjoitella anonyymisti, ilman että alkoi otsalohkossa tikittää. Noh eihän tämä vieläkään tunnu kauhean mukavalta riippumatta siitä mitä kirjoittelee.

    • realiti

      Joo itsekin muistan ajan, jollon jopa tollanen anonyymi nettikirjottelu tuotti kauheet paineet. On aika paljon helpottunu, kun ihan oikeissa keskusteluissa ja netissäkin omalla nimellä oon totutellu julkaisemaan omia ajatuksia.

    • menne

      kun siitä ovesta astuu ulos riittävän monta kertaa ja muista sisään, niin siihen tottuu. Vaikka aluksi tuntuisi mahottomalta....

      • M28v

        Olen elämässäni aika monta kertaa mennyt ovista sisään ja ulos, vaan eipä ole mihinkään kadonnut tämä vaiva. Itseään pakottamalla ja ruoskimalla tämä ongelma ei häviä.


    • 19+1

      Itselläni alkoholi on auttanut.

    • Ahdis-tuskissa

      Pitäis varmaan alkaa käyttämään jotain huumetta jos siitä olisi apua tosin riskinä on että spyyke menee vielä pahemmin palasiksi vaikka onhan se jo nytkin erittäin huonossa jamassa.

    • Avun saanut

      Aiheeseen liittyvän kirjallisuuden lukeminen voi auttaa, ainakin itsellä todennut toimivaksi menetelmäksi. Ja pienin askelin lähtee itseä siedättämään ulos.

    • lastsummer

      Mä oon alkanut funtsimaan ettei taida olla ulospääsyä, itsemurha on ainoa. Ikävä kyllä.

      • 3.nainen

        Olen samaa mieltä, näin omassa elämässä. Mutta ennen kun hyppään kaivoon, tahdon keskustella jonkun toisen samaa suunnittelevan kanssa. Hip hei!


    • palap

      Epätoivoon ja itsetuhoon vaipuminen on se helpoin tie, mutta ei varmasti paras. Apua löytyy kun etsii ja jaksaa yrittää. Ei kenenkään elämä helppoa ole. Voimia!

    • runnie

      Minua ihmetyttää, mistä joku tietää, ettei totuttelu toimi. Onko kokeillut riittävästi? Sitä pitää olla aikamoisia määriä. Ei ehkä toimi kaikille, mutta moni jolle ehkä toimisi, lopettaa liian aikaisin. Sen on tarkoituskin olla epämukavaa (siksihän se vaatii totuttelua, aluksi), ja joku 10-100 kertaa ei ole vielä mitään esim. tutustumisessa.

    • Tunnetyöskentely

      Jou! Oletko koskaan saanut sanojen kautta suuren OIVALLUKSEN, mutta viikossa huomannut, ettei elämäsi muuttunutkaan? Tämä johtuu juuri siitä, ettei mikään muuttunut kokemustasolla. Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta kokemusta menneisyydestään voi ja tähän tarvitaan tunnetyöskentelyä. Tottakai kaikki apu on kotiin päin ja hyviä tekstejä Karlalta, mutta kun puhutaan nimenomaan irrationaalisista peloista, joiden pohja on luotu parissa vuosikymmenessä, niin se että oivaltaa, jotain teknisiä/loogisia seikkoja on tärkeä, muttei tärkein asia. Kaikki lähtee tunnetyöskentelyllä saavutetusta sisäisestä hyvinvoinnista: luottamuksen rakentamisesta itseen ja toisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe