Navionics europe HD

Rtyyhfg

On mulla Ipadilla, onko joku keksinyt saako kulkusuuntaa muutettua niin, että se olisi ylöspäin. En oo ite löytänyt semmoista asetusta ?

10

303

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksi neuvoa

Älä kulje veneellä mihinkään, se on sinulle liian vaarallista.

Poista navigointiohjelma iPadista ja asenna tilalle Angry Birds.

• Ängriböörds

Ei ole mahdollista vielä nykyisellä versiolla.

• Rtyyffg

Kiitos Ängribööds ytimekkäästä, selvästä vastauksesta. Vain tämän halusinkin tietää. Nuo muut kommentit pakkaa eksyä aiheesta.

• 11+16

Tulee kyllä oikeastaan mieleen, että jos haluat tuollaista asetusta käyttää etkä normaalin kartanluvun "pohjoinen ylös", niin et osaa navigoida eikä sinun ole turvallista veneillä. Sen enempää itsesi kuin muidenkaan kannalta. Sori nyt vaan.

• Ylösalaisin

Sori nyt vaan.
        Mitä se sinulle kuuluu miten päin muut haluaa pitää merikorttejaan - myös paperisia. Luuletko että ne eksyy heti, jotka haluavat nähdä kartan tai kortin samassa asennossa kuin kulkusuunnassa maisemat ovet?

• Ylösalaisin kirjoitti:

Sori nyt vaan.
        Mitä se sinulle kuuluu miten päin muut haluaa pitää merikorttejaan - myös paperisia. Luuletko että ne eksyy heti, jotka haluavat nähdä kartan tai kortin samassa asennossa kuin kulkusuunnassa maisemat ovet?

Itse asiassa tuossa on iskokin ero. Kun itse kääntelet sitä paperista merikorttia, niin tiedät tasan tarkkaan miten olet sen kääntänyt. Kun tietokone kääntelee karttaa, niin sitä on paljon vaikeampi hahmottaa. Kun navigointi perusplotterilla muutenkin on haastavampaa kuin perinteisellä merikortilla, niin kannattaa ihan suosiolla pitää pohjoinen ylhäällä.

• 11+16
        Ylösalaisin kirjoitti:

Sori nyt vaan.

Rehellisesti sanoen asia todella on niin, että niiden eksyminen ON paljon todennäköisempää. Perussyy taitaa olla se, että tuollainen tapa lukea karttaa vain kerta kaikkiaan korreloi huonon suunnistustaidon kanssa. Mutta jonkinlainen käytännön syy lienee se, että sellaisessa kartanluvussa orientoidutaan liikaa kerralla näkyvään maisemaan ja kokonaiskuva hukkuu helposti. Toisin sanoen, jos tarkkaavaisuus pettää, ei enää olekaan niin helppoa sijoittaa itseä uudestaan kartalle.

Samanlainen ongelma on muuten siinä, että ajetaan plotterilla (tai jollain halvatun tabletilla) liian lähelle zoomaten.

• Suuntaviivain
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Itse asiassa tuossa on iskokin ero. Kun itse kääntelet sitä paperista merikorttia, niin tiedät tasan tarkkaan miten olet sen kääntänyt. Kun tietokone kääntelee karttaa, niin sitä on paljon vaikeampi hahmottaa. Kun navigointi perusplotterilla muutenkin on haastavampaa kuin perinteisellä merikortilla, niin kannattaa ihan suosiolla pitää pohjoinen ylhäällä.

Ainakin munulla on veneessä niinkin outo kapin kuin KOMPASSI ja siitä kyllä näen missä pohjoinen on. Aurinkokin paistaa monesti kesällä ja siitäkin voi päätellä olmansuuntia.
        Käyttäkää te karttojanne ihan niinkuin haluatte ja antakaa muidenkin käyttä karttoja malla tavallaan.
        PS. Sodanaikana kun suunnistetiin yleisesti maamerkkien mukaan, pitivät ainakin hävittäjälentäjät karttaa suurinpiirtein lentosuunnan mukaisessa asennossa - siisjoskus ylöalaisinkin ;))

• -Mika-

Tapoja on monia, eikä absoluuttista "oikeaa tapaa" olekaan. Tiedän esim erään monikertaisen atlantinylittäjän, jolla on aina plotterissa menosuunta ylhäällä. Syykin siihen on yksinkertainen ja looginen: Plotterikuva ja tutkakuva on silloin samoin päin aina, ja hän on tottunut tutkan käyttäjä. Nykyisessä poltterissa hän saa ne jopa saamalle näytölle samaan aikaan. Joten ei se tapa aina ole huonon navigoijan tapa...

Itse en osaa oikein pitää kulkusuuntaa ylhäällä, silloin oon "ihan pihalla" heti täällä syheröisessä saristossa. Siinä plotterissa kun ei ole pohjoisnuolta, josta näkisi missä suunnassa sen kartan pohjoinen on, veneen pohjoisenhan näkee vaikka siitä kompassista.

• Pesta-Mutteri

Jostain syystä on paljon merenkulkijoita, jotka pitävät ehdottomasti kartan Noth Up. mutta yhtä ehdottomasti tutkan Head Up. Kertokaa miksi? Eiko olisi loogista pitää molempia samassa moodissa? Jos tutka on kytketty sähkö- tai (mieluummin) satelliikompassiin, niin sen näyttö voi olla myös North Up. Tiedän että jotkut jopa paperikarttaa kääntävät reitin suuntaan, mutta onko se huono juttu jos navigointi onnistuu sillä tavoin paremmin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81