Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

17 ja raskaana

Dunkie

Eli rv olis 32 ja mietin että mikä olisi paras vaihtoehto näin aluksi. Asun vielä kotona isäni luona ja minulla on 5 muuta sisarusta täällä kanssa. Nuorin on 6 ja koska isäni käy töissä pidän aina hänestä huolta sinä aikana. Sisaren vahtiminen tuottaa välillä stressiä koska häntä alettiin hemmottelemaan vanhempiemme eron jälkeen ja on nyt tottunut saamaan haluamansa ja riitelee aina nuorimman veljen kanssa. Mutta kuitenki, haluaisin olla kotona vauvan syntymän jälkeen mutta pelkään että voimani loppuvat jos pidän huolen oman lapsen lisäksi siskostani ja teen samalla koti-työt, olen myös ottanut neuvolassa puheeksi ensikodit johon voisin mennä ikäni takia opettelemaan vauvan kasvatusta. Voisin myös muuttaa isosiskoni kanssa omaan kotiin mutta se tarkottaisi sitä että nuorin siskoni joutuisi olemaan jatkuvasti hoidossa, enkä haluaisi sitä :/ oman lapsen isä on jo kauan sitten lähtenyt, en saa häneen mitään yhteyttä, numero on vaihtunut ja facebook kadonnut. Eli jos joku nyt sai selvää tuosta niin voisiko joku neuvoa mikä olisi mahdollisimman hyvä ratkaisu, jäädä kotiin, mennä ensikotiin vai muuttaa omaan asuntoon?

14

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yritän auttaa

      Itse suosittelen ensikotia! Siellä saat vähän oppeja miten yksin asutaan ja miten pärjäät vauvan kanssa. Ei ole hyvä tilanne että juuri sinä hoidat siskoasi, etkö käynyt koulua ennenkuin tulit raskaaksi? Ei sillä että haluaisin mollata, jokainen perhe tekee niinkuin parhaaksi näkee. Ajattele myös vauvasi parasta, hän tarvitsee kaikki huomiosi kun syntyy, alku voi olla hyvinkin väsynyttä jos vauva itkee paljon..
      Toivottavasti osaat tehdä oikean päätöksen! :)

      • Dunkie

        Kävin kyllä koulua ja pääsin nyt juuri 10 luokalta, pidän siis nyt välivuoden lasta varten. Mutta maksaako ensikoti? Tai siis entä jos vaikka isä ei suostu maksamaan siitä että pääsisin ensikotiin jos se nyt maksaa?


    • Ensikotiin

      Missä äitisi on?
      Tehtäväsi on huolehtia omasta lapsestasi ja itsestäsi, ei ensisijaisesti sisaruksistasi.

    • Miesope

      Ihminen ei voi kadota täysin näin pienessä maassa.

      Tarvittaessa viranomaisten on etsittävä hänet. Hän on elatusvelvollinen.

      • Mamah

        Oletkin palannut lomalta näköjään... Tuliko mieleen että äiti voi olla vaikka edesmennyt?


    • huoh..

      Eiköhän miesope-nimimerkki tarkoittanut lapsen isää, ei aloittajan äitiä...

    • ...

      Ehdotan myös ensikotia. Ja olisi lottovoitto, jos 6-vuotias sisaruksesi saisi hyvän hoitopaikan.

      • jooh..

        Tai menisi esikouluun..


      • ...
        jooh.. kirjoitti:

        Tai menisi esikouluun..

        Esikoulu on vain puolipäiväinen eli hoitopaikkaakin tarvitaan, kun/jos isä on kokopäivätyössä. Hyvässä hoitopaikassa nuorimmainen oppisi olemaan ryhmässä ennen kouluun menoa ja pikkuveljellä olisi mahdollisuus hoitaa koulunsa hyvin, kun aika ei menisi pikkusiskon kanssa riidellessä.


    • 21/4

      Moi :) itse olen 20 ja neljän prinsessanyh-mutsi , minulla on kokemusta noista kaikista asumismuodoista . Lapseni ovat nyt 5v, 4v, 2v, 8kk ja muutimme omaan kotiin juuri :) kahden ensimmäisen lapsen aikana asuin kotona mutta sitten kun kolmatta aloin odottaan niin muutimme ensikotiin . Asuimme ensikodissa vähän yli kolme vuotta , nyt kun olen vakituisessa työpaikassa (nuorin äidillä hoidossa ja vanhemmat pväkodissa) niin tuloni ovat säännölliset ja saimme asuntolainan, muutimme omaan rivitalo asuntoon viikko sitten ja tämä on nyt tuntunut parhaalta vaihtoehdolta :) tsemppii päätökseen!

    • ...

      Ehdottomasti 6-vuotias esikouluun ja päiväkotiin oppimaan niitä taitoja, joita hän ei ole kotihoidossa saavuttanut.

      • Dunkie

        Pikkusisko täyttää siis loppuvuodesta 7 ja menee nyt syksyllä 1 luokalle.


      • pupuneiti13
        Dunkie kirjoitti:

        Pikkusisko täyttää siis loppuvuodesta 7 ja menee nyt syksyllä 1 luokalle.

        Tsemppiä sulle tulevaan ja iso voimahali! Kyllä susta tulee hyvä äiti, ja pärjäät varmasti ilman lapsen biologista isää. Sossut auttaa sua tässä tilanteessa, jos sun faijalta ei heru rahaa.Ota asioista selvää, että kuinka voit saada taloudellista ja muutakin tukea tilanteeseen. Sun vauvan isä tullaan pakottamaan isyystestiin ja se joutuu maksaan jotakin maksuja sulle tai sitten rahaa tulee muualta. Sä ehdit vielä opiskella ja käydä töissä kun lapsi vähän kasvaa. Ei käsittääkseni Suomessa ketään äitiä ja lasta jätetä pulaan! MIten sun oma faija reagoi sun raskauteen?


      • ...
        pupuneiti13 kirjoitti:

        Tsemppiä sulle tulevaan ja iso voimahali! Kyllä susta tulee hyvä äiti, ja pärjäät varmasti ilman lapsen biologista isää. Sossut auttaa sua tässä tilanteessa, jos sun faijalta ei heru rahaa.Ota asioista selvää, että kuinka voit saada taloudellista ja muutakin tukea tilanteeseen. Sun vauvan isä tullaan pakottamaan isyystestiin ja se joutuu maksaan jotakin maksuja sulle tai sitten rahaa tulee muualta. Sä ehdit vielä opiskella ja käydä töissä kun lapsi vähän kasvaa. Ei käsittääkseni Suomessa ketään äitiä ja lasta jätetä pulaan! MIten sun oma faija reagoi sun raskauteen?

        Eihän tuollaiseen isään kannata ottaa mitään yhteyttä, eikä sossut mihinkään isyystesteihin ketään pakota. Jos haluaa lapsen isältä elarit, joutuu myös "jakamaan" lapsen isän kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe