sain kokea,kun menin lääkärille.Laaja psygologinen testi oli tosiasiaa,matemaattisine testeineen,siis sadasta piti vähentää seitsemän ja niin edelleen,kellotaulu ja viisarit,leiikkaavat kuusikulmiot ja kolme mieliinpantavaa sanaa.
Olin ihan pihalla,senjälkeen,kun olin sekoilevan mieheni käyttänyt verikokeessa tyttäreni kanssa ja menin ajokorttitesteihin,siis kolmen tunnin sisällä.
Enhän minä sillä kortilla mitään tee,joka minulle myönnettiin kolmeksi vuodeksi,kun en enää autoa aio liikennekäyttöön ottaa,mutta se ihmettelyni,että mitä matematiikan(,joka ei vahvin aineeni ollut koulussa)testi voi edesauttaa minua liikennekäyttäytymisessä.
Minulla ollut ajokortti 55v.pari parkkisakkoa olen saanut,en koskaan kolaria ole ajanut,
enkä edes keskisormea näyttänyt tieliikenteessä
Ajokortinuusinnan uudet kiemurat,
92
1996
Vastaukset
- An Lis 3
Sekin on muuttunut,ja vielä vanhtessa muuttuu,
Kun kävin puoitoista vuotta sitten uusimassa korttini, minulta testattiin vain näkö.
Lääkäri ei ollut edes tuttu.
Kun taas ukkoni kävi muutama viikko sitten, olivat testit jo erilaiset. Kolme muistettavaa sanaa, jotka sanottiin alussa, joita sitten kysyttiin"testin" lppussa. Ukkohan ei muistanut kuin yhden. Kellotaulun viisareineen osasi piirtää, mutta viisrit olivat kellotaulun ulkopuolella, vaikka olisi pitänyt olla kellon sisäpuolella.
Tuntuukin,että kun lääkäri tietää ja tuntee tutkittavan taustan, ajokortim uusiminen menee läpiEli ei ole rikesakkloja, ei muitakaan häiriökäytöstä liikenteessä niin milä siinä. Kortti lankeaa luonnostaan. Entäpä ennalta-arviointi. Vanhat huru-ukot ja akat saattavat tulla liian itsevarnoksi liikenteessä.
Varsinkin me pelkääkääjän paikalla ohjeita antavat saatamme joskus sekoittaa pakan.- mies 74.5v.
uskaltaako tuota korttia enää lähtä uusimaankaan kun Rituliini kertoi vaadittavan noin tiukan testin, että reputtaa jo lääkärissä käyntiin. Silmälasit on sen verran vanhat, että ne pitää ainakin uusia.
Syksyllä körötyskorttini määräaika umpeutuu. Nissan palvelisi vielä vuosia, jos uusi kortti järjestyy. Kai sieltä ajohallintokeskuksesta tulee virallinen tieto ja ohjeet miten menetellä.
Huolettaa vähän kun tuo muistikaan ei enää pelaa kuten nuorempana. Eilen katselin jalkamiehenä liikennettä täällä käpykylässä ja vikkaimmassa risteyksessä vanhempi nainen ei tiennyt etuajooikeudesta hölkäsenpölähtämää.
Minä olisin kyllä tiennyt,mutta kun se auto puuttui.
Kiitos Seku mielipieistäsi,kaikki ovat sitä ihanaa kantaaottavaa kerrontaa,kuin silloin ennen kiitos
- *Kukkahame*
Kortin uusiminen tässä on minullakin kaikki paperit ja testit kasassa.
Täällä on yhdistetty poliisi piirejä ja piirit laajentuneet aikamoisesti, aikaisemmin kuuluimme Hyvinkään piiriin ja nyt Järvenpäähän ja aika on varattava kun vie paperit ja anoo kortin uusiksi.
Ajanvaraus kävi kätevästi netissä,menin tarkistamaan seuraavana aamuna miten olin onnistunut ja huomasin vapaita aikaisempia aikoja, peruin varatun ja sain viikkoa aikaisemman uuden ajan. Sama se koska aika on kortti on vielä syyskuulle voimassa, mutta pitää kaikkea kokeilla, hyvä mieli tuli kun onnistuin. Hiljattain uusiessani oli pahinta pitkät jonot poliisiasemalla, kun niiden papereiden ja valokuvien kanssa sinne menin.
Sitä ennen lääkärissäkäynti piti tehdä jollain yksityislääkärillä, sillä tk:ssa ei ajokortin uusimista varten vaadittavaa todistusta krjoiteta.
Minulla oli näkötesti, en käytä vielä silmälaseja ja kuulotesti.
Muuten todistus oli sitten vaivaton.
.- Tarkoitin ajokortti
oli muuten vaivaton, nyt vaaleanpunainen muovikortti.
- onnitteluni
Liisa sal, en tunne ketään seitsenkympistä joka ei tarvitsisi silmälaseja.
- Kyllä on
onnitteluni kirjoitti:
minunkin sukulaisissani ja tutuissani montakin.
Ja myös niitä, jotka autoa ajaessaan eivät tarvitse,
vaikka lukulasit hämäriä hetkiä varten varten olisi. - prismalasi
onnitteluni kirjoitti:
Tunnen kyllä. Näissä tapauksissa henkilö on ollut nuorempana likitaittoinen ja on voinut käyttää silloin silmälaseja, saa jättää vanhempana lasit pois kun iän myötä kaukotaitteisuus alkaa vaikuttaa ja kompensoi likitaittoisuuden.priima
- Niin ja vaikka
prismalasi kirjoitti:
Tunnen kyllä. Näissä tapauksissa henkilö on ollut nuorempana likitaittoinen ja on voinut käyttää silloin silmälaseja, saa jättää vanhempana lasit pois kun iän myötä kaukotaitteisuus alkaa vaikuttaa ja kompensoi likitaittoisuuden.priima
ei olisi ollutkaan laseja nuorempanakaan, ei niitä vielä välttämättä tarvitse yli seitsemänkymppisenäkään. Kai sekin suvuittainkin menee, ja on yhteydessä veren aika matalaan kolesterolitasoon sekä siihen, ettei ole metabolista oireyhtymää. Yleisterveyteen .
- nyt kuultiin
Niin ja vaikka kirjoitti:
ei olisi ollutkaan laseja nuorempanakaan, ei niitä vielä välttämättä tarvitse yli seitsemänkymppisenäkään. Kai sekin suvuittainkin menee, ja on yhteydessä veren aika matalaan kolesterolitasoon sekä siihen, ettei ole metabolista oireyhtymää. Yleisterveyteen .
sekin, että lihavuuden takia joutuu hankkimaan silmälasit. HYIHYI lihavat metapooliset ! Minkähän synnin takia monella lapsellakin on rillit ?
- körökörökyyti
onnitteluni kirjoitti:
Vastaavasti tunnen monia alle 50v. jotka tarvitseisivat silmälasit tarkkaa työtä tehdessään. Kuulemma vanhentaa, kas kun ei vammauta suorastaan. Tunsin ammatikseen ajavan. Hän ei nähnyt lukea lehtiä ilman laseja. Nekin oli Tiimarista ostetut.
Sitten huono hämärässä näkeminen aiheutti kolarin. Mies lopetti autoilun kun olisi pitänyt poliisin toimesta ajokortti uusia ennen eläkeikää. Heikkonäköisiä on liikenteessä enemmänkin. - metaboolinen vain
Niin ja vaikka kirjoitti:
Taitaa sellainen ollakin palstalla, se yleisterve. Aina hehkuttaa ja näkee oman kuvansakin lastenlasten ja miehensä silmissä. Peilaakohan se itseään palstallakin. Painoindeksikin kun on 22. Pitkä laihahko nainen siis, ei se ole jättänyt epätietoisuuteen meitä erin omaisuutestaan.
- No niin
metaboolinen vain kirjoitti:
Taitaa sellainen ollakin palstalla, se yleisterve. Aina hehkuttaa ja näkee oman kuvansakin lastenlasten ja miehensä silmissä. Peilaakohan se itseään palstallakin. Painoindeksikin kun on 22. Pitkä laihahko nainen siis, ei se ole jättänyt epätietoisuuteen meitä erin omaisuutestaan.
Nyt se heräsi taas tuo vuosikausia kiusannut, aina eri nikillä
" se vanha vainooja, kavala kauhea, on kiivas, kiukkuinen ja julma, hirmuinen..." - surullinen tapaus
metaboolinen vain kirjoitti:
hän on, oli totta tai kuviteltua tuo erinomainen kunto ja terveys. .
nyt kuultiin kirjoitti:
sekin, että lihavuuden takia joutuu hankkimaan silmälasit. HYIHYI lihavat metapooliset ! Minkähän synnin takia monella lapsellakin on rillit ?
Anna mun kaikki kestää, silmälasit lihavalle.
Mummuni aikoinaan käytti lukulaseja.
Lähestyessään 8-kymmentä pystyi taas lukemaan sanomalehteä ilman laseja.
Se on ihan normaali ilmiö. - Sovitaan niin,
surullinen tapaus kirjoitti:
jos se sinua rauhoittaa. :D
- väsynnä jo
surullinen tapaus kirjoitti:
Taitaa uskoa vain yhen näkevän pätemisen tarpeen, aina korostamasa ihtiään- Ei se ennää opikkaa, silt se näyttää- Ei jaksa enää tuommoit
- jjoutava
onnitteluni kirjoitti:
olenhan 78v eikä lääkäri määrännyt ajettaessa käytettäväksi silmälaseja. Itse olen välillä ottanut moniteholasit ajaessa käyttöön kun se kuitenkin on mittarien ja opasteiden lukemisen takia tuntunut helpommalta. Alkavaa rappeumaa on silmänpohjissa mutta ei vielä tarvitse leikata.
- moniteholasit 530€
jjoutava kirjoitti:
olenhan 78v eikä lääkäri määrännyt ajettaessa käytettäväksi silmälaseja. Itse olen välillä ottanut moniteholasit ajaessa käyttöön kun se kuitenkin on mittarien ja opasteiden lukemisen takia tuntunut helpommalta. Alkavaa rappeumaa on silmänpohjissa mutta ei vielä tarvitse leikata.
Olet kyllä kova hemmo ikäiseksesi jj. Olen 3v. sinua nuorempi ja meno alkaa hyytymään vuodenaika vuodenajalta enemmän ja enemmän. Tutut "rallitiet" toki kuittailen, mutta outoja, tuntematomia tieosuuksia kaihdan.
Autoni, teini-iässä jo tekei kesäautotemput eli liian vähän ajetun akku oli sökähtänyt kaupassa käynnin aikana. Kuin ihmeen varjolla auto käynnistyi ja pääsin kotiin laittaamaan akun lataukseen yöksi.
anaäissä nykyvehkeissä on niin paljon akkua kuluttavia laitteita, ettei akut kestä niin kuin ennen vanhaan. En tule ollenkaan toimeen ilman laseja, ne ovat varsinkin talvella aika harmillisia ulkona huurtuessaaan. - laita miinus vaa
väsynnä jo kirjoitti:
Taitaa uskoa vain yhen näkevän pätemisen tarpeen, aina korostamasa ihtiään- Ei se ennää opikkaa, silt se näyttää- Ei jaksa enää tuommoit
kyllä muistetaan ne luennot hampaitten hoidosta, oma syy jos sota ajan lapsi ei hampaitaan hoitanut ja sai tekarit jo nuorena.
- Tuon miinuksenkin
laita miinus vaa kirjoitti:
kyllä muistetaan ne luennot hampaitten hoidosta, oma syy jos sota ajan lapsi ei hampaitaan hoitanut ja sai tekarit jo nuorena.
olet laittanut itse varmaan, jotta voit syytellä ja lavastaa.
Enkä ole koskaan omaksi syyksi sanonut, jos olen hyvästä hammasten hoidosta puhunut.
Onko riitely, jota sinä teet, muka parempaa kuin hyvistä hoidoista keskustelu?
Muiden mielestä HUONOMPAA!
DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
- hevat
Kyllä helppo oli terveyskeskuksessa venakko piirrätti kellotaulun 5m suora kävelyä näkötarkastus. Sanoi ajele vaan nämä lähtee poliisilaitokselle,sen jälkeen ei ole kuulunut mitään se oli toukok,kun kävin tarkastuksessa.
- korp.k
Ajelin jo viikkoja ilman ajo-oikeutta kunnes eräs hyvä ystäväni herätti minut uuden kortin hankintaan. Olin käynyt kyllä lääkärissä ajallaan, mutta en lukenut niitä ohjeita.
Säikähdin niin, että otin kuskin poliisitalolle. Oli passikuvat ja netistä tilattu aika. Kaikki kävi sutjakasti. Kortin saaminen 5 vuodeksi oli kevään kohokohta. ISO kiitos tälle tärkeän tiedon välittäjälle! korp.k kirjoitti:
Ajelin jo viikkoja ilman ajo-oikeutta kunnes eräs hyvä ystäväni herätti minut uuden kortin hankintaan. Olin käynyt kyllä lääkärissä ajallaan, mutta en lukenut niitä ohjeita.
Säikähdin niin, että otin kuskin poliisitalolle. Oli passikuvat ja netistä tilattu aika. Kaikki kävi sutjakasti. Kortin saaminen 5 vuodeksi oli kevään kohokohta. ISO kiitos tälle tärkeän tiedon välittäjälle!Edellisen autoni tullessa siihen ikään, että ekan kerran oli katsastettava, olin ajellut pari kk huomaamattani. Kun sitten huomasin asian, ajoin kiireesti katsastuskonttorille, ja kerroin, miten oli käynyt. Siellä vain katsastettiin auto, sanottiin, että hyvässä kunnossa ! 70 €.
- miranda 43
hevat
Minäkin kävin terkkari lääkärillä (40,-€)ja oli nuo rituliinin kuvaamat testit, mutta silmälaseja en tarvitse ajaessa, vaikka lukiessa tarvitsen.
Sitten sanottiin myös tuo," nämä lähtee suoraan poliisilaitokselle", mutta kyllä minun täytyy mennä sinne itsekin kahden valokuvan kanssa täyttämään se hakemus.
Tuo oli hyvä tieto, että sinnekin täytyy aika varata? - Liisa S.
miranda 43 kirjoitti:
hevat
Minäkin kävin terkkari lääkärillä (40,-€)ja oli nuo rituliinin kuvaamat testit, mutta silmälaseja en tarvitse ajaessa, vaikka lukiessa tarvitsen.
Sitten sanottiin myös tuo," nämä lähtee suoraan poliisilaitokselle", mutta kyllä minun täytyy mennä sinne itsekin kahden valokuvan kanssa täyttämään se hakemus.
Tuo oli hyvä tieto, että sinnekin täytyy aika varata?Se onkin hyvä muutos vielä hiljattain täällä meilläkin päin olleeseen käytäntöön. Oli jonotusnumerolaite, josta valittiin oma tarkoitus, ihan niinkuin Nordeassa.
Ehdottomasti posiisilaitoksella täytyy käydä täyttämässä ajokottianomus ja kaksi passikuvaa täytyy olla,ajokortti maksoi 42£ ja lääkäeissä käynti 40,90£ polikklinikkamaksu13,80£.
Mieheni ajoi kolme vuotta vanhentuneella ajokortilla,kun ei älynnyt käydä poliisilaitoksella sitä lankettia täyttämässä,Kortti vanheni vuonna 2004 onneksi,eipähän tarvinnut ryhtyä toisenlaisiin toimenpiteisiin kortin eväämistä tarkoitan.
Kipikapi Hevat nyt sinne polliisilaitokselle täyttämään se lanketti,niin korttiasiasi hoituu- miranda 43
Tuota minäkin ounastelin, että hevat ei ehkä ymmärtänyt sitä, että kyllä se hakemus täytyy itse käydä täyttämässä henkilökohtaisesti valokuvien kera, jossa sinut tunnistetaan, että oletko yhtään samannäköinen kuvasi kanssa? Minä en ole ja kokeilen uusia kuvia..vitsi, vitsi.
Hitsi sinä rituliini, kun kerroit noista testeistä, mutta onneksi olin jo itse käynyt niissä. Muutoin olisi ollut ripulikakka pöksyssä.
Tuosta 100 miinus 7 oli minullakin kommentti, että laskento/matikka on aina ollut 4-5, mutta hyvin pärjäsin, sillä isäni opetti aikoinaan tuon kertotaulun, josta olikin nyt hyvä apu.
Täytyi oikein selata takaisin ja siellähän se oli "korp.k", joka ajeli huomaamatta ilman ajo-oikeutta, joten ilmeisesti hänellä ei ole omaa autoa, koska minulle ainakin tuli TraFistä ilmoitus asiasta, koska auto on nimissäni.
Ihmettelin muuten tätäkin ketjua, kuinka se välillä muuttui metaboliseen oireyhtymään ja lihavuuteen, kuten myös toisten kirjoittajien aliarvioimiseen.
Voi, jee, kyllä me mummelit osataan kuten ennenvanhaan nämä sentraalisantrat, jotka tiesivät kaikki kylän tapahtumat ja sitten on vielä nämä tyypit, jotka peräävät puskatkin esiin, että varmasti tietäisivät kaiken kaikista.
On tämä monimutkainen ongelma, siis tämä ajokortin uusiminen ja nythän uteliaat voikin arvailla meidän ikämme!!!! - korp.k
miranda 43 kirjoitti:
Tuota minäkin ounastelin, että hevat ei ehkä ymmärtänyt sitä, että kyllä se hakemus täytyy itse käydä täyttämässä henkilökohtaisesti valokuvien kera, jossa sinut tunnistetaan, että oletko yhtään samannäköinen kuvasi kanssa? Minä en ole ja kokeilen uusia kuvia..vitsi, vitsi.
Hitsi sinä rituliini, kun kerroit noista testeistä, mutta onneksi olin jo itse käynyt niissä. Muutoin olisi ollut ripulikakka pöksyssä.
Tuosta 100 miinus 7 oli minullakin kommentti, että laskento/matikka on aina ollut 4-5, mutta hyvin pärjäsin, sillä isäni opetti aikoinaan tuon kertotaulun, josta olikin nyt hyvä apu.
Täytyi oikein selata takaisin ja siellähän se oli "korp.k", joka ajeli huomaamatta ilman ajo-oikeutta, joten ilmeisesti hänellä ei ole omaa autoa, koska minulle ainakin tuli TraFistä ilmoitus asiasta, koska auto on nimissäni.
Ihmettelin muuten tätäkin ketjua, kuinka se välillä muuttui metaboliseen oireyhtymään ja lihavuuteen, kuten myös toisten kirjoittajien aliarvioimiseen.
Voi, jee, kyllä me mummelit osataan kuten ennenvanhaan nämä sentraalisantrat, jotka tiesivät kaikki kylän tapahtumat ja sitten on vielä nämä tyypit, jotka peräävät puskatkin esiin, että varmasti tietäisivät kaiken kaikista.
On tämä monimutkainen ongelma, siis tämä ajokortin uusiminen ja nythän uteliaat voikin arvailla meidän ikämme!!!!Ajoneuvokeskuksesta tuli kyllä aikanaan tää ilmoitus 75v. täyttymisestä kuten meille autollisille kaikille tulee. Nyt kun sitten kortin sain 5 vuodeksi, se saattaa riittää ns. loppuiäksi.
Kerran ajopaperit olivat jääneet kotiin. Tien päällä yhytti konst. karhunen. Sanoi, että pidä ajoon tarvittavat paperit tästä lähin aina mukanasi ajon aikana.
Marketin turpakäräjillä muuan suhari totesi, turhaan hötkyilit; ei täällä maakunnissa korttia kysellä. Kertoi ajelleensa 15v. ilman ajolisenssiä. Eräillä ne käy tuurit ja viuhkat. - miranda 43
korp.k kirjoitti:
Ajoneuvokeskuksesta tuli kyllä aikanaan tää ilmoitus 75v. täyttymisestä kuten meille autollisille kaikille tulee. Nyt kun sitten kortin sain 5 vuodeksi, se saattaa riittää ns. loppuiäksi.
Kerran ajopaperit olivat jääneet kotiin. Tien päällä yhytti konst. karhunen. Sanoi, että pidä ajoon tarvittavat paperit tästä lähin aina mukanasi ajon aikana.
Marketin turpakäräjillä muuan suhari totesi, turhaan hötkyilit; ei täällä maakunnissa korttia kysellä. Kertoi ajelleensa 15v. ilman ajolisenssiä. Eräillä ne käy tuurit ja viuhkat.Kyllä täällä tuppukylässä ainakin tarkastellaan ja puhallutetaan. Pääkaupunki seudulla ei koskaan.
Kerran tulivat jopa pihaan puhalluttamaan, koska käännyin kotiini heti seuraavasta risteyksestä, missä he olivat parkissa.
Kun tätä ihmettelin tyttärelleni, niin hän totesi lakoonisesti, että jokainenhan olettaa, jos noin vanhalla autolla ajelee, että on joko hullu tai humalassa!!!vm.1987
Sadasta vähentäminen on todella vaikeaa,koska sata ei ole jaollinen seitsemällä 98 on.Siitä tehtävästä on tehty näinollen vaikeampi.
Muistan saaneeni laiskanläksyä juuri seitsemän kertotaulusta,se olisi ollutkin järkeenkäyvää.Ne muistettavat sanat olivat ruusu,pallo ja onki muistaakseni.
Minusta on mukavampaa muistella menneitä,kaiketi se lienee alkavaa dementiaa
Testasin mieheni muistia viimeviikolla,kyselin meidän kahden lampaan nimiä,jotka meillä oli kuutisen vuotta sitten,ei hän muistanut.
Entä ne kaksi hevosta,mitkä niiden nimet olivat,onko meillä ollut hevosiakin,oli vastaus.
Kaksi vaimoakin sinulla on ollut ja vieläkin yksi jäljellä.Lilja Unelman hän muistaa,sinua en.
Keskustelu jatkui,kun kysyin mitä se vihkipappi sinulta kysyi,kun seisoimme siellä Härmälän kirkossa?Ei minulta mitään ole kysytty,näin katoaa mainen kunnia olla hänen vaimonsa..Viidenvuoden ajoluvan sain töppäilyistäni huolimatta.Kortti tuli tänään,pari viikkoa sen toimitus kesti.Vaikken sitä todennäköisesti tarvitsekaan,niin se että sain terveenpaperit kaiketi on suurin henkilökohtainen voitto.
Kyllähän dementikkokin voi ajoluvan saada vuodeksi kerrallaan- manu+ ikä corsa
Onhan se itsetuntoa nostaja asia, että omaa jonkunlaisen kotteron ajolisensseineen. Joka vuosi tällä teini-ikäisellä opelilla ehtii saamaan hintavan silmäniskun peltipoliisilta.
Ajatukset muualla sitä niukasti ohittaa peltiseriffin säätämän ajonopeuden 80km alueella. Sitten vaan maksamaan. Nekin rästit näkyvät poliisin tiedostoissa.
Mut silti; onhan se leukavaa pösötellä hyviä sora-ja pikiteitä myöten maakunnan keskustaan omalla kyydillä.
Hiukan huolestuttaa liikenne siksi, että lääkärintarkastus, johon olin varannut aikaa paljon, oli erittäin lyhyt ja nopea.
Miten kaikki vanhukset pärjäävät liikenteessä, joka on yhteispeliä, kaikkien vastuu on yhtä suuri terveydestään, näkökyvystään ja kuulemisestaan, muististaan sekä keskittymis- ja huomiokyvystään.- kerta ensimmäinen
Tuttu kaveri ajoii puolisokeana kun ei suostunut käyttämään silmälaseja. Sitten iltamyöhällä juoppo jalankulkija horjahti tuulilasille.
Koska ajonsa siihen loppui, epäiltiin myös yli sallitun, eli maistissa ajamista syyksi, ettei enää korjauttanut Avensis ajokkiaan. Tytär sen lunasti itselleen.
Kaveri sanoi 40v autoilleensa - eikä tietenkään mitään ollut sattunut.
Sisareni ei ollut uskoa todeksi, kun kerroin kuinka näppärästi oman ajokorttini uusiminen täällä Ruotsissa kävi viime viikolla.
Tieliikennelaitokselta tulee muistutus kun ajokortti alkaa vanheta. Mukana on
pieni lomake, johon saa kiinnittää tietyt vaatimukset täyttävän valokuvansa ja
viereen nimikirjoitus. Sitten vaan lomake kuoreen ja 150 kr Liikennelaitoksen tilille.
Uusi kortti tuli postissa viikon sisällä ja on voimassa seuraavat 10 vuotta jos en
jonkun töppöilyn takia sitä menetä ennen sitä. Sen jälkeen en taida enää korttia tarvita muulle ajoneuvolle kuin rollaattorille.Hei, MdK-MdK , en tiedä muistatko Satu-nikkiäni,
mutta sinun hauskat viestisi ovat jääneet mieleeni jostain vuodesta 2005, jolloin kirjoittelit usein täällä.
Tule takaisin!
Sitä ajokorttiasiaa:
Eikö siis mitään lääkärintarkastusta?
Oikeastaan samoin ( melkein) kävi minullekin, sillä erotusella, että kävin lääkärissä kääntymässä.
Toivoisin jotain tarkastusta oikeastaan.
En käytä vielä silmälaseja muulloin kuin hämärässä lukiessani lukulaseja.
Täytyypä käydä nyt taas silmälääkärin tarkastuksessa.Hei merilii/Satu! Muistan kyllä ne ajat kun tuli hassuteltua täällä. Tehtiin jopa virtuaalinen matka ja seilattiin ympäri maailman. :)
Ajokorttia varten ei tarvinnut mitään lääkärintarkastusta. Kai ne luottavat ajokortin omistajan omaan harkintakykyyn että itse tajuaa kun se aika on edessä että ajokortista on luovuttava. Sen verran minullakin järki toimii että en aja enää pimeällä, mutta täällä maalla asuessa auto on välttämättömyys. Se päivä kun muutan lähemmäksi parempia liikenneyhteyksiä, luovun autolla ajosta mielelläni.- Merilii
MdK-MdK kirjoitti:
Hei merilii/Satu! Muistan kyllä ne ajat kun tuli hassuteltua täällä. Tehtiin jopa virtuaalinen matka ja seilattiin ympäri maailman. :)
Ajokorttia varten ei tarvinnut mitään lääkärintarkastusta. Kai ne luottavat ajokortin omistajan omaan harkintakykyyn että itse tajuaa kun se aika on edessä että ajokortista on luovuttava. Sen verran minullakin järki toimii että en aja enää pimeällä, mutta täällä maalla asuessa auto on välttämättömyys. Se päivä kun muutan lähemmäksi parempia liikenneyhteyksiä, luovun autolla ajosta mielelläni.Muistan paattinne ja seilaamisenne, hauskat jutut jäävät mieleen.
Ihme, että Ruotsissa voi noin iisisti uusia ajokorttinsa. Kuitenkin ihailmme mieheni kanssa ajokulttuuria siellä, sillä ajellessamme edellä ajava auto saattoi siirtyä viereiselle kaistalle antaen tietä, kun lähestyimme takaa päin.
Vielä enemmän ihmettelimme sitä siksi, kun olimme juuri tulleet Sotšin matkaltamme, ja siellähän se ajaminen oli aivan käsittämättömän sekavaa, ajoradan ylityksen sai tehdä henkensä uhalla melkein.
Kotiin tultuamme ihmettelin sitäkin, kun täällä Helsingissä taksi pysähtyi, kun olimme ylittämässä katua. Sitä ei yksikään kuski Venäjällä tehnyt. Merilii kirjoitti:
Muistan paattinne ja seilaamisenne, hauskat jutut jäävät mieleen.
Ihme, että Ruotsissa voi noin iisisti uusia ajokorttinsa. Kuitenkin ihailmme mieheni kanssa ajokulttuuria siellä, sillä ajellessamme edellä ajava auto saattoi siirtyä viereiselle kaistalle antaen tietä, kun lähestyimme takaa päin.
Vielä enemmän ihmettelimme sitä siksi, kun olimme juuri tulleet Sotšin matkaltamme, ja siellähän se ajaminen oli aivan käsittämättömän sekavaa, ajoradan ylityksen sai tehdä henkensä uhalla melkein.
Kotiin tultuamme ihmettelin sitäkin, kun täällä Helsingissä taksi pysähtyi, kun olimme ylittämässä katua. Sitä ei yksikään kuski Venäjällä tehnyt.Joo, täytyy sanoa että Ruotsissa on liikennekulttuuri toisenlaista kuin Suomessa.
Sen huomaa kun on siellä liikenteessä. Ajotapa on aika aggressiivista, joskus jopa välinpitämätöntä mitä liikennesääntöihin tulee. Ohi on päästävä hintaan mihin hyvänsä.
Mutta kyllä täälläkin nuoret, juuri ajokortin saaneet kunnostautuvat kaikentietävinä ja -taitavina ja ovat suurimpia syyllisiä vakavissa onnettomuuksissa.
Täällä on viimeaikoina rakennettu tavalliset tiet 2/1-kaistaisiksi ja erotettu toisistaan vaijerilla. Näin ollaan säästytty pahimmilta ohituksilta kun on pakko odottaa kaksikaistaista tieosuutta.
On varmaan erilainen eri paikkakunnissa.
Ainakin minä helpolla sain 5v eteenpäin.- tosi on.
Minusta on väärin, jos 70-vuotiaille annetaan lisäajoaikaa, jopa 5 vuotta.
Sairaus voi yllättää, niin toki kaikkia meitä, mutta iäkkäillä suuremmalla varmuudella.
Näkö, kuulo, havaitsemisnopeus huononevat.
Vanha sanontakin sanoo "Vuosi vanhan vanhentaa kaksi lapsen kasvattaa"
Ja se on totta.- tämäki on tosi
tosi on
Oletko kateellinen niille jotka on saaneet ajokortin viideksi vuodeksi ?
Jokainen yli seitenkymppinen tutkitaan tarkoin,
lääkärillä on jokaisesta tarkat tiedot jo koristossaan entuudestaan,
ja paikalla tutkitaan jopa mahdollinen dementtian alku,
ajokorttilupaa ei myönnetä epävarmoissa tapauksissa. - ://
tämäki on tosi kirjoitti:
tosi on
Oletko kateellinen niille jotka on saaneet ajokortin viideksi vuodeksi ?
Jokainen yli seitenkymppinen tutkitaan tarkoin,
lääkärillä on jokaisesta tarkat tiedot jo koristossaan entuudestaan,
ja paikalla tutkitaan jopa mahdollinen dementtian alku,
ajokorttilupaa ei myönnetä epävarmoissa tapauksissa.Älä unta nää.
Ehkä tutkitaan jotkut, liian monia ei.
Miksi muuten niin moni vanhus ajaa vuosittain moottoritietä päin vastaantulijoita.
Vanhukselle voi tulla äkillisesti mitä tahansa vaivaa. 5 vuotta on aivan järjettömän pitkä aika.
Aivan älytön. - älä kadehdi enää--
:// kirjoitti:
Älä unta nää.
Ehkä tutkitaan jotkut, liian monia ei.
Miksi muuten niin moni vanhus ajaa vuosittain moottoritietä päin vastaantulijoita.
Vanhukselle voi tulla äkillisesti mitä tahansa vaivaa. 5 vuotta on aivan järjettömän pitkä aika.
Aivan älytön.äläkä panettele vanhempia ihmisiä,
katso mikä itse olet,
jos sinä et enää pysty ajamaan autoa, ei se merkitse sitä että toiset sinun ikäset kyllä pystyy, he on sua terveempiä,
://
oletko kateellinen ???
Tiesitkö ?? autosiaa on myös teknisiä vikoja, jotka aiheuttaa esm. ajamisen vastaantulijoitten kaistalle, siinä EI ole kuskissa vikaa, vaan autossa,
siitä on mustaa valkoilella todistettavastti,
eräski auto kutsuttiin merkkiliikeeseen HETI kun se oli menettäny täysin satasen vauhdissa hallintakykynsä teknisen vian takia,
uudesta autosta PUUTTUI hallinta laite, joka asennettiin heti kun asia ilmaantui todeksi liikenteessä,
ONNI oli kun vastaantulevien kaistalla ei ollut sillähetkellä ainuttakaa autoa,
varmaan LUOJA suojeli kuskia, uskon niin vahvasti,
TILASTOJEN mukaan vanhempi kuski on luotettavampi kuin nuoret autoilijat,
vanhemmat tekee PALJON harvemmin liikenne vahinkoja kuin nuoret, - ://
älä kadehdi enää-- kirjoitti:
äläkä panettele vanhempia ihmisiä,
katso mikä itse olet,
jos sinä et enää pysty ajamaan autoa, ei se merkitse sitä että toiset sinun ikäset kyllä pystyy, he on sua terveempiä,
://
oletko kateellinen ???
Tiesitkö ?? autosiaa on myös teknisiä vikoja, jotka aiheuttaa esm. ajamisen vastaantulijoitten kaistalle, siinä EI ole kuskissa vikaa, vaan autossa,
siitä on mustaa valkoilella todistettavastti,
eräski auto kutsuttiin merkkiliikeeseen HETI kun se oli menettäny täysin satasen vauhdissa hallintakykynsä teknisen vian takia,
uudesta autosta PUUTTUI hallinta laite, joka asennettiin heti kun asia ilmaantui todeksi liikenteessä,
ONNI oli kun vastaantulevien kaistalla ei ollut sillähetkellä ainuttakaa autoa,
varmaan LUOJA suojeli kuskia, uskon niin vahvasti,
TILASTOJEN mukaan vanhempi kuski on luotettavampi kuin nuoret autoilijat,
vanhemmat tekee PALJON harvemmin liikenne vahinkoja kuin nuoret,Antaapi olla, selittele sinä, kuin haluat.
- turha kadehtia--
Antaapi olla, selittele sinä, kuin haluat.
ja varsinki panetella toisia,,
voisithan jo myöntää että toiset on vielä ajokykyisiä ja terveempiä kuin sinä,
ei kannata yleistää jos itse on menettäny terveytensä,
minulle lääkäri sanoi että ajokukyisiä on vielä paljon kadeksankympisissäki, jopa joitaki vanhempiaki, - ://
turha kadehtia-- kirjoitti:
ja varsinki panetella toisia,,
voisithan jo myöntää että toiset on vielä ajokykyisiä ja terveempiä kuin sinä,
ei kannata yleistää jos itse on menettäny terveytensä,
minulle lääkäri sanoi että ajokukyisiä on vielä paljon kadeksankympisissäki, jopa joitaki vanhempiaki,Mistä ihmeestä raapaisia kumman olettamuksen, etten ole ajokykyinen???
Kaikista eniten ihmisten terveydentila eriää toisistaan samanikäisistä vanhana.
Amen. Ei ole tapanani riidellä palstoilla. - vanhojen panettelu
Mistä ihmeestä raapaisia kumman olettamuksen, etten ole ajokykyinen???
Kaikista eniten ihmisten terveydentila eriää toisistaan samanikäisistä vanhana.
Amen. Ei ole tapanani riidellä palstoilla.on syytä lopettaa, vanhoissa on osa terveitäki kuskeja, vielä tässäpäivässä elävää porukkaa, lääkäri kyllä huomaa asian.
tuolla alotuksessa kerroit menneesi sekasi lääkärin tekemästä pykologi testissä,
se testi on just ensimmäinen hälyytyskello lääkärille siitä jos ihmisellä on alkava dementia alullaan, eli ensimmäiset vanhuuden oireet,
silloin lääkäri voi evätä ajokorttiluvan,
esm. mä en menny yhtään sekasi teskissä,
lääkäri jopa kehui että menipäs se nopsaan,
laskutehtävätkää ei tuottanu yhtään vaikeuksia, vielävähemmän kellon piirtäminen,
sekä keskustelu testi meni hyvin olen vastuullinen kuski, huomioin toisetki liikenteessä, olen myös määrätietoinen, en eksy vieraissa suurissa kaupungeissakaan,
että on meissä vanhoissa suuria eroja lääkärin vastaanotolla ,
sori vaan,
tuo sinun akresiivinen panettelu vanhusten ajokortista ja ajotaidosta oli melkosta paatosat,
lähinnä vaikutti kateudelta. - ://
vanhojen panettelu kirjoitti:
on syytä lopettaa, vanhoissa on osa terveitäki kuskeja, vielä tässäpäivässä elävää porukkaa, lääkäri kyllä huomaa asian.
tuolla alotuksessa kerroit menneesi sekasi lääkärin tekemästä pykologi testissä,
se testi on just ensimmäinen hälyytyskello lääkärille siitä jos ihmisellä on alkava dementia alullaan, eli ensimmäiset vanhuuden oireet,
silloin lääkäri voi evätä ajokorttiluvan,
esm. mä en menny yhtään sekasi teskissä,
lääkäri jopa kehui että menipäs se nopsaan,
laskutehtävätkää ei tuottanu yhtään vaikeuksia, vielävähemmän kellon piirtäminen,
sekä keskustelu testi meni hyvin olen vastuullinen kuski, huomioin toisetki liikenteessä, olen myös määrätietoinen, en eksy vieraissa suurissa kaupungeissakaan,
että on meissä vanhoissa suuria eroja lääkärin vastaanotolla ,
sori vaan,
tuo sinun akresiivinen panettelu vanhusten ajokortista ja ajotaidosta oli melkosta paatosat,
lähinnä vaikutti kateudelta.Jospa sinäkin olisit järkevästi osoittanut viestisi oikeaan osoitteeseen.
Sinähän sekoitat aloittajan ja toisen kirjoittajan samaan sykkyrään?????
Minä kirjoitin asiallisesti, liikenne on nykyisin muuta, kuin heppojen vetämien kärrien kanssa kisaamista.
Kaikkein hankalintahan asiassa onkin, kun kuljettaja ei ollenkaan huomaa oman kykynsä alenemista.
Asiallisuus on kaukana kateudesta. - lopeta panettelu
Jospa sinäkin olisit järkevästi osoittanut viestisi oikeaan osoitteeseen.
Sinähän sekoitat aloittajan ja toisen kirjoittajan samaan sykkyrään?????
Minä kirjoitin asiallisesti, liikenne on nykyisin muuta, kuin heppojen vetämien kärrien kanssa kisaamista.
Kaikkein hankalintahan asiassa onkin, kun kuljettaja ei ollenkaan huomaa oman kykynsä alenemista.
Asiallisuus on kaukana kateudesta.://
avaa silmäsi, katso peiliin, siellä on totuus silmiesi edessä,
- MMXIV
No niinpä, voi ja voi mutta ihmisella jolla on ajokortti täytyy olla vastuutakin, kyllä nuorillekin sattuu ikäviä asioita ja joutuvat luovuttamaan ajokortin.
Iästä ei ole tässäkään haittaa vastuu on tunnistettava ja tunnettava.
Sain 2013/9 uuden kortin 5 vuodeksi, muutama kysymys, näöntarkistus ja kellon ajan merkkaus, lääkärintodistusta varten tarkistettiin myös nk kantakortti.- liikenneongelma
Mitä vastuuta alkavaa dementiaa poteva ihminen ottaa?
Ei mitään.
Siinä tilassa moni osaa ja pystyy skarppaamaan niiksi muutamiksi minuuteiksi, jotka kiireinen lekuri ehtii häntä tutkimaan. - unohtelee
liikenneongelma kirjoitti:
Mitä vastuuta alkavaa dementiaa poteva ihminen ottaa?
Ei mitään.
Siinä tilassa moni osaa ja pystyy skarppaamaan niiksi muutamiksi minuuteiksi, jotka kiireinen lekuri ehtii häntä tutkimaan.Totuusongelma. Itsekin valehtelin, ettei muistihäiriöitä ole. Oikeasti jo 10v. sitten auton hallintalaitteita piti pysähtyä tienviereen opiskelemaan ohjekirjasta.
Tulee joskus näitä muistikatkoja. Ei kuitenkaan niinkään näillä tutuimmilla teillä vaan liian väsyneenä lomamatka-ajossa. unohtelee kirjoitti:
Totuusongelma. Itsekin valehtelin, ettei muistihäiriöitä ole. Oikeasti jo 10v. sitten auton hallintalaitteita piti pysähtyä tienviereen opiskelemaan ohjekirjasta.
Tulee joskus näitä muistikatkoja. Ei kuitenkaan niinkään näillä tutuimmilla teillä vaan liian väsyneenä lomamatka-ajossa.Kyllä ajokortin uuusimisessa pitäisi olla samat kriteerit,uusitko sinä sen kortin Enontekiöllä vai Turussa,ihmettelen tätä käytäntöä.
En minä metriäkään ole ajanut,enkä luultavasti tule ajammnkaan,mutta kortin saaminen oli periaatekysymys.
Pidän sitä jonkinlaisena kansalaisluottamusena,en siis ole vielä sieltä pöljemmästä päästä
.
Kärräsin aikoinaan isoja lautakuormia peräkärryllä,kun remppasimme,koskaan siellä ei ollut naisia peräkärryineen kuormanteossa.
Mieheni sensijaan hajoitti kuormansa keskelle tietä,kun auto pyörähti ympäri.Hän oli kuormannut lastin väärin,oli liikaa takapainoinen.
Kyllä vanhus liikenteessä on turvallisempi,kuin nuori hulikaani tai rattijuoppo.
Olen muutamia kertoja ollut naapurin kuuskymppisen isännä kyydissä,hän ei hallitse risteysajoa ja koheltaa,kuin nuoret ikään.- ---
rituliini_38 kirjoitti:
Kyllä ajokortin uuusimisessa pitäisi olla samat kriteerit,uusitko sinä sen kortin Enontekiöllä vai Turussa,ihmettelen tätä käytäntöä.
En minä metriäkään ole ajanut,enkä luultavasti tule ajammnkaan,mutta kortin saaminen oli periaatekysymys.
Pidän sitä jonkinlaisena kansalaisluottamusena,en siis ole vielä sieltä pöljemmästä päästä
.
Kärräsin aikoinaan isoja lautakuormia peräkärryllä,kun remppasimme,koskaan siellä ei ollut naisia peräkärryineen kuormanteossa.
Mieheni sensijaan hajoitti kuormansa keskelle tietä,kun auto pyörähti ympäri.Hän oli kuormannut lastin väärin,oli liikaa takapainoinen.
Kyllä vanhus liikenteessä on turvallisempi,kuin nuori hulikaani tai rattijuoppo.
Olen muutamia kertoja ollut naapurin kuuskymppisen isännä kyydissä,hän ei hallitse risteysajoa ja koheltaa,kuin nuoret ikään.Outo loppukaneettisi.
Nuori on hulikaani, ja kuuskymppinen ei osaa ajaa.
- kinataan vaan
Seuratkaa lehtiä kumpi ikäpolvi on enemmän esillä nuoret vai vanhukset?
- se on totuus-
Vahemmat kuskit tekee paljon harvemmin kolareita kuin nuoret,
vanhemmilla on kokemusta , malttia, ja viisautta enemmän liikenteessä. - körkort 2
se on totuus- kirjoitti:
vanhemmilla on kokemusta , malttia, ja viisautta enemmän liikenteessä.Tämäkin kesä on hyvä esimerkki nuorempien tekemistä, kohtalokkaista ajovirheistä. On menetetty ihmishenkiäkin. Vanhat herrat ovat menehtyneet uimamatkallaan.
Mutta tuo jälkimmäinen on kunniakkaampi tapa poistua tämänpuolisesta. - tosiasiat huomioon
se on totuus- kirjoitti:
vanhemmilla on kokemusta , malttia, ja viisautta enemmän liikenteessä.Nuo pitää paikkansa, mutta kun tulee iän tuomia sairauksia ja lähinnä tulee mieleen näkökentän ongelmat ja reaktiokyvyn kapeutuminen.
Tuttu sh silmäpkl:ta kertoi, että monelle tulee yllätyksenä, että näkökenttä on huonontunut siinä määrin, ettei voi antaa ajolupaa, saati muut ongelmat ikääntyessä.
Eräskin , vielä "nuori mies" synt v-46 oli todennut että tämä on elämän loppu, kun lääkäri oli sanonut ettei enää ratin taa ole asiaa, kun näkökenttä on niin kaventunut.
Voi kuvitella mitä sellaiset kuskit aiheuttavat liikenteessä vaik olisivat kuin varovaisia. - tulipahan sanottua,
tosiasiat huomioon kirjoitti:
Nuo pitää paikkansa, mutta kun tulee iän tuomia sairauksia ja lähinnä tulee mieleen näkökentän ongelmat ja reaktiokyvyn kapeutuminen.
Tuttu sh silmäpkl:ta kertoi, että monelle tulee yllätyksenä, että näkökenttä on huonontunut siinä määrin, ettei voi antaa ajolupaa, saati muut ongelmat ikääntyessä.
Eräskin , vielä "nuori mies" synt v-46 oli todennut että tämä on elämän loppu, kun lääkäri oli sanonut ettei enää ratin taa ole asiaa, kun näkökenttä on niin kaventunut.
Voi kuvitella mitä sellaiset kuskit aiheuttavat liikenteessä vaik olisivat kuin varovaisia.tosiasiat huomioon,
JUST;;; JOO;
no tuossa juuri näet itsekki ettei kortta myönnetä jos on todella vikaa, eikä terveys ole riittävän hyvä,
juuri kerrot ettei lääkäri myöntäny 46 syntyneelle miehelle koska näkökentä oli huonotunu liikaa,
siksihän vanhat jotuu tarkaan syyniin, että voiko korttia myöntää vai ei,
ei kannata kadehtia niitä jotka ovat lääkäri katsonu ja todennu riittävän tervveeksi erilaisilla testeillä,
jopa dementtia testi tehdään nykyään tarkkaan,
jos ei läpäse ei saa korttiakaan,
joten jätä turha huoli muista pois ja keskity itseesi ja itsesi terveyden hoitoon,
että pysysit mahdollisimman pitkään itse omatoimisena vastuulisena ihmisenä,
niin tekee muutki vanhukset,
ei ne huolehdi muitten kortin saanista, eikä kadehti muita,
riittää kun itse ovat sen vielä saaneet ja läpäiseet tarkat testit.
nyt keskity itseesi, älä vaivaudu huolehtimaan siitä mikä kuuluu lääkärin tehtäviin,
sillä epäilen että et ole lääkäri. etkä teidä muitten ihmisten terveydentilaa.
- Katleija*
Kyselytutkimuksissa on todettu että jokainen pitää itseään hyvänä kuljettajana. Voi vaan kysyä miten paljon tuo on totta todellisuuden kanssa.
Mielestäni hyvä kuljettaja tuntee ja noudattaa liikennesääntöjä ja ajaa ennakoivalla asenteella aina malttinsa säilyttäen eikä ala opettaa muita.
Pitkällä ajokokemuksella ajovarmuus ja turvallisuus on parempi kuin vähällä kokemuksella.
Yleensä vanhoilla ajokokemus kompensoi nuorten reaktiokyvyn, johon liittyy usein äkkinäiset ajoliikkeet. Kaiken kaikkiaan kuitenkin yksilön luone ja ominaisuudet ovat tärkein osa niin nuorilla kuin vanhoilla.
Pahinta on ylimielinen suhtautuminen toisiin tiellä liikujiin. Sanovat että ajaja ja auton merkki yhdessä voivat jotain negatiivista aikaan saada, Bemarityyli.- testin läpikäynyt
Noin on, olet oikeassa.Jokainen luulee olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja.
Iltiksen testi näyttää mm reaktionopeuden. Ei ole kuin 10 sek aikaa miettiä oikea ratkaisu. Kannattaa jokaisen tehdä ja testata itsensä. Itelle tuli yksi väärä, kun aikoinaan tein.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288670914873.html - tööt tööt
testin läpikäynyt kirjoitti:
Noin on, olet oikeassa.Jokainen luulee olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja.
Iltiksen testi näyttää mm reaktionopeuden. Ei ole kuin 10 sek aikaa miettiä oikea ratkaisu. Kannattaa jokaisen tehdä ja testata itsensä. Itelle tuli yksi väärä, kun aikoinaan tein.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288670914873.htmlTiesin tän ennestään. Refleksit kuin etanalla. Ajoittain skarppina, väliin taas liikenteen tukkona tai vaaraksi muille ruusspereille.
- muisto vain.
tööt tööt kirjoitti:
Tiesin tän ennestään. Refleksit kuin etanalla. Ajoittain skarppina, väliin taas liikenteen tukkona tai vaaraksi muille ruusspereille.
Saa olla näkö ja kuulo OK, jos refleksinopeudesta ei ole jäljellä kuin muistot.
- nopea reagointi
muisto vain. kirjoitti:
Saa olla näkö ja kuulo OK, jos refleksinopeudesta ei ole jäljellä kuin muistot.
Siihenpä refleksinopeuteen moni kompastuu.Ikäimmeinen. Liikenteessä pitää olla nopeat refleksit että ehtii reagoida moniin tilanteisiin.
- lopeta mollaus --
nopea reagointi kirjoitti:
Siihenpä refleksinopeuteen moni kompastuu.Ikäimmeinen. Liikenteessä pitää olla nopeat refleksit että ehtii reagoida moniin tilanteisiin.
inhottaa tommoset tenentikkojen arvostelut,
itte eivät enää pysy vauhdissa mukana, ku sairaus jo jyllää,
se EI OIKEUTA yleistämään kaikkia saman tasoiseksi.
jotkut vaan säilyttää terveytensä paremmin, myös refleksit noillaki vanholla on yhtä nopeat kuin nuoremmillaki,
on todistettu
meissä ON eritasoisia terveyden suhteen,,, - fakta on faktaa
lopeta mollaus -- kirjoitti:
inhottaa tommoset tenentikkojen arvostelut,
itte eivät enää pysy vauhdissa mukana, ku sairaus jo jyllää,
se EI OIKEUTA yleistämään kaikkia saman tasoiseksi.
jotkut vaan säilyttää terveytensä paremmin, myös refleksit noillaki vanholla on yhtä nopeat kuin nuoremmillaki,
on todistettu
meissä ON eritasoisia terveyden suhteen,,,"meissä ON eritasoisia terveyden suhteen,,, "
Tuo oli järkevää viestissäsi. Vain. Väitätkö ihan aikuisten oikeesti, ettei vanhemmilla ole nuorempia huonompi refleksiokyky. - parasLopettaaMollaus
fakta on faktaa kirjoitti:
"meissä ON eritasoisia terveyden suhteen,,, "
Tuo oli järkevää viestissäsi. Vain. Väitätkö ihan aikuisten oikeesti, ettei vanhemmilla ole nuorempia huonompi refleksiokyky.VÄITÄN, koska meissä on eritasoisia ihmisiä, tiedän jopa nuoria, joitten refleksit ovat huomattavasti hittampia kuin monella normaalilla toisella nuorella,
samoin meissä vanhemmissa on eritasoisia myös refleksin suhteen,
ON TODISTEEUA faktaa.
ole realisti, ota asioista oikeesti selvää, luulot on luuloja, EI totuuksia. - noksnokka?
parasLopettaaMollaus kirjoitti:
VÄITÄN, koska meissä on eritasoisia ihmisiä, tiedän jopa nuoria, joitten refleksit ovat huomattavasti hittampia kuin monella normaalilla toisella nuorella,
samoin meissä vanhemmissa on eritasoisia myös refleksin suhteen,
ON TODISTEEUA faktaa.
ole realisti, ota asioista oikeesti selvää, luulot on luuloja, EI totuuksia.On paljon ihmisiä, jotka eivät saa suomessa koskaan ajokorttia. Tämäkin tukee edellisen viestin ajatusta ihmisten yksilöllisyydestä.
- --------------------
noksnokka? kirjoitti:
On paljon ihmisiä, jotka eivät saa suomessa koskaan ajokorttia. Tämäkin tukee edellisen viestin ajatusta ihmisten yksilöllisyydestä.
juuu,
sitä tuliki mieleen, aikoinaan kun hankin ajokortin yli nelikympisenä,
sain ajokortin ensimmäisellä yrittämällä, ja teoria kokeista sain täydet 10- siis vain 3 osaisesta kysymystä vain se yksi osa oli väärin, kaikki koko valtava kysymys meri meni täydellisesti läpi, siis tulos oli 10- teoriassa,
jopa niin nopesti että noin sadasta oppilaasta mä selvisin toisena valmiiksi koetilaisuudesta,
poistuin ulos koetilaisuudesta , kun olin valmis,
opettaja kysyi että mihin ne muut jäi, siinä vasta huomasin että höh, mihin ne jäi,
autossa open kanssa istuimme yli puolituntia muita odotellessa,
ope kertoi että eräs nuori mies oli jo kahdeksattakertaa kokeissa eikä päässy läpi, että ei se nuoruus mitään todista,
kyllä vanhaki voi olla nopee ja terveempi kuin nuori kuski, oppiiki nopeempaa,
mua jopa kehuttiin hyväksi tulevaksi kuskiksi,
ope sanoi että otteet oli semmoset, että mä pärjään vaikka hesan sekavassa liikenteessä,
niin pärjäsinki, olen käyny siellä muutaman kerran soppailemassa,
ei kaikki vanhat ole hitaita, meillä joilaki on vielä refleksit kunnossa,
tietenkää kukaan ei tiedä elämänsä mittaa, ei nuori sen paremmin kuin vanhakaa,
turha on mollata vanhempia kuskeja, jos ja kun lääkärin testeistä on selvinny virheittä ja saanu korin vielä viideksi vuodeksi,
vanhempi kuski osaa antaa arvoa liikenteessä muillekki, eikä ole tien tukkona, pärjää siinä kuin muutki. - lallinmöyly
-------------------- kirjoitti:
juuu,
sitä tuliki mieleen, aikoinaan kun hankin ajokortin yli nelikympisenä,
sain ajokortin ensimmäisellä yrittämällä, ja teoria kokeista sain täydet 10- siis vain 3 osaisesta kysymystä vain se yksi osa oli väärin, kaikki koko valtava kysymys meri meni täydellisesti läpi, siis tulos oli 10- teoriassa,
jopa niin nopesti että noin sadasta oppilaasta mä selvisin toisena valmiiksi koetilaisuudesta,
poistuin ulos koetilaisuudesta , kun olin valmis,
opettaja kysyi että mihin ne muut jäi, siinä vasta huomasin että höh, mihin ne jäi,
autossa open kanssa istuimme yli puolituntia muita odotellessa,
ope kertoi että eräs nuori mies oli jo kahdeksattakertaa kokeissa eikä päässy läpi, että ei se nuoruus mitään todista,
kyllä vanhaki voi olla nopee ja terveempi kuin nuori kuski, oppiiki nopeempaa,
mua jopa kehuttiin hyväksi tulevaksi kuskiksi,
ope sanoi että otteet oli semmoset, että mä pärjään vaikka hesan sekavassa liikenteessä,
niin pärjäsinki, olen käyny siellä muutaman kerran soppailemassa,
ei kaikki vanhat ole hitaita, meillä joilaki on vielä refleksit kunnossa,
tietenkää kukaan ei tiedä elämänsä mittaa, ei nuori sen paremmin kuin vanhakaa,
turha on mollata vanhempia kuskeja, jos ja kun lääkärin testeistä on selvinny virheittä ja saanu korin vielä viideksi vuodeksi,
vanhempi kuski osaa antaa arvoa liikenteessä muillekki, eikä ole tien tukkona, pärjää siinä kuin muutki.Jännitin ja hermoilin niin inssiajossa että jouduin ottamaan lisätunteja. Toisellakin kerralla ajokuluttaja sanoi, ettei mennyt hyvin, mutta jos se käytännössä sitten petraantuis.
- 25463
Samaa mieltä, ei korttia 5 vuodeksi vanhoille. Ei se ole panettelua, niinkuin yksi ärhäri siellä kuvitteli. Hän ei osaa keskustella.
- aika aikaa kutakin
Myös minä samaa mieltä.
Itse vanhustakin sillä suojellaan. Vanhus vain ei tahdo, ei halua huomata, että ikä tekee tehtävänsä.
Ei se mikään häpeä ole.
Liian helposti nyt lisäaika myönnetään. - älä kuiteskaa -
tukehdu kateuteesi,,,,,,
25463
kumma kun sinä et ole niitä ajokortteja hyväksymässä, tai paremminki varmaan et antaisi kellekkää sun ikäselle ajokorttia,
noin huonoksiko jo koet itsesi heh,
mä sain viideksi vuodeksi kortin, testit meni loistavasti läpi, jopa laskutehtävät, puhumattakaa kellon piirtämisestä,
käykö katteeksi,
no,,, se on sun oma surusi ja kiukkusi kun toiset saa kortteja toiset ei, - ????
älä kuiteskaa - kirjoitti:
tukehdu kateuteesi,,,,,,
25463
kumma kun sinä et ole niitä ajokortteja hyväksymässä, tai paremminki varmaan et antaisi kellekkää sun ikäselle ajokorttia,
noin huonoksiko jo koet itsesi heh,
mä sain viideksi vuodeksi kortin, testit meni loistavasti läpi, jopa laskutehtävät, puhumattakaa kellon piirtämisestä,
käykö katteeksi,
no,,, se on sun oma surusi ja kiukkusi kun toiset saa kortteja toiset ei,Ole onnellinen. Suuttuminen ei ole hyvä merkki.
Miksi pitäisi kadehtia ihmistä, jolle laiska lääkäri antoi 5 lisävuotta? Varmaan suotta.
Kai jokainen liikenteessä olija saa pelätä henkensä puolesta?
- paljastit -
sivistystasosi.
OHOH ! ! !
l a i s k a lääkäri huh huh ,
ilmeiseti olet jollaki psykiatrisella osastolla, kun tommosia lausuntoja päästät suutasi,- heh ja heh
Omituista kauhtumista.
- o tempora o mores
@paljastit -
Miten tällä palstalla on lupa päästellä suustaan moisia puheita?
Onko tällä palstalla luotsia, käykö koskaan ylläpito pistokokeilemassa palstan ilkeyttä?
Vai onko se toive, jotta täällä yleensä syntyisi keskustelua?
Onko siis ilkeys ja pahansuopuus ainoa keino tehdä palstasta elävä?
- ****&****
ja MUUTENKIN rITULIINI ON V 2013 AVANNUT TÄMÄN KESKUSTELUN -- KUINKA MONI JATKAA KESKUSTELUA VAIKKA VUOSI ON KULUNUT --NIINKUN EI MITÄÄN OLISI SIINÄVÄLISSÄ TAPAHTUNUT -- enkä korjaa kun olen jo lopen väsynyt muutenkin --
Minä en ole tätä ketjua nostanut,joku oli tehnyt tästä ketjusta "kauppaketjun"ja jotain lahjakorttia kauppas.
Mitä luultavammin poliisilaitoksella myös katsotaan"rikosrekisteriä",oletko saanut paljonkin sakkoja ja kolaroinut.
Koska kohdallani lääkäri esitti kolmenvuoden ajolupaa ja poliisilaitos myönsi viidenvuoden ajolisenssin.- körkort 50v,
Kuten tuolla ketjussa todetaan, ikäkuljettajat eivät kuulu kaikkein riskialtteimpiin ratin kääntäjiin. Puuttuu se nuoruuden näyttämisen uho.
- .. ..
"Yli 75-vuotiaiden kuljettajien riski tappaa itsensä tai joku muu on heidän ajosuoritteeseensa suhteutettuna huima."
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/02/20/ajokorttilaki-uudistui
MIettikää ajaessanne muitakin, kuin itseänne.- outoa käytöstä -
sinun taholta, älä tuijota muiten tervyttä, tuijota omaasi, hoida itsesi kuntoon.
.. ..
mietippäs sinä itseäsi, on syytä ensin katsoa omia vikoja ennenkuin alkaa syyttämään muita,
meissä on varmasti eritasoisia myös terveyden suhteen, jonka lääkärit on varmasti todenneet monilla testeillä, sillä n y k y ä ä n yli seitenkympiset tutkitaan tarkemmin kuin nuoremmat,
voit jättää huolen jo viranomaisten huoleksi,
sinun on turha panetella vanhoja kuskeja, jos heidät ON todettu ajokuntoisiksi.
outoa tuo sinun panettelu vanhoja kuskien suhteen,
ilmeisesti itse olet jo niinpaljon rajottunu terveytesi seurauksena että l u u l e t että kaikki on yhtä huonossa kunnossa kuin sinä, - avencii
outoa käytöstä - kirjoitti:
sinun taholta, älä tuijota muiten tervyttä, tuijota omaasi, hoida itsesi kuntoon.
.. ..
mietippäs sinä itseäsi, on syytä ensin katsoa omia vikoja ennenkuin alkaa syyttämään muita,
meissä on varmasti eritasoisia myös terveyden suhteen, jonka lääkärit on varmasti todenneet monilla testeillä, sillä n y k y ä ä n yli seitenkympiset tutkitaan tarkemmin kuin nuoremmat,
voit jättää huolen jo viranomaisten huoleksi,
sinun on turha panetella vanhoja kuskeja, jos heidät ON todettu ajokuntoisiksi.
outoa tuo sinun panettelu vanhoja kuskien suhteen,
ilmeisesti itse olet jo niinpaljon rajottunu terveytesi seurauksena että l u u l e t että kaikki on yhtä huonossa kunnossa kuin sinä,outoa käytöstä
Samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Erikoista, että .. .. näkee yli 70v. liikenteen varsinaisiana surmanajajina. Öljyä toki rollaattorisi .. .. ja käytä muita kuljettajia - me reippaat seniorit liikumme varovaisuutta noudattaen omilla autoillamme. - .. ..
avencii kirjoitti:
outoa käytöstä
Samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Erikoista, että .. .. näkee yli 70v. liikenteen varsinaisiana surmanajajina. Öljyä toki rollaattorisi .. .. ja käytä muita kuljettajia - me reippaat seniorit liikumme varovaisuutta noudattaen omilla autoillamme.Etkö älynnyt.
Ei tuo ollut minun, vaan asiantuntijoiden tutkimustulos.
Omituista loukkaantumista tosiasian edessä. Vanhuus on suuri ongelma ratin takana.
Jos sitä ei tajua, ei pitäisi autoa edes ajaa.
@outoa käytöstä -
On todella outoa, ettei usko tieteellisiä tutkimustuloksia. - ....................
.. .. kirjoitti:
Etkö älynnyt.
Ei tuo ollut minun, vaan asiantuntijoiden tutkimustulos.
Omituista loukkaantumista tosiasian edessä. Vanhuus on suuri ongelma ratin takana.
Jos sitä ei tajua, ei pitäisi autoa edes ajaa.
@outoa käytöstä -
On todella outoa, ettei usko tieteellisiä tutkimustuloksia... .. sinulla näkyy olevan ymmärrys vaikeuksia, ilmakos sinulla on dementian alku olemassa,
ei silti pidä yleistää että kaikki on yhtä huonossa kunnossa. - --..
.................... kirjoitti:
.. .. sinulla näkyy olevan ymmärrys vaikeuksia, ilmakos sinulla on dementian alku olemassa,
ei silti pidä yleistää että kaikki on yhtä huonossa kunnossa.Tunnetko sanonnan: Viisaampi vaikenee? Tuskin.
- körkort 50v.
On totta että iäkkäitä kuljettajia menehtyy sairauskohtauksiin enemmän. He eivät siinkään niin helposti vahingoita muita tiellä liikkuvia vaan ajavat menosuunnassaan oikealle ojaan.
Tämän vuoden kuolemaanjohtaneet liikenneonnettomuudet painottuvat eniten nuoriin kuljettajiin. Asia on aivan kiistämätön.
Olisi silti hyvä että seula kortin jatko-ajalle olisi tiukempi. - L - L
Oletkohan "epäilyttävä" tyyppi?
Uusin korttini 70v johdosta 22.08.2013.
Joku lomake oli täytettävä.
Lekuri tarkisti näköni ja hämmästeli sitä, että miksi kortissani on maininta lasien käyttöpakosta koska en tarvitse niitä.
Kaihileikkausten yhteydessä -6 diopteria näköni korjattiin 0 / 0,5 diopteriin.
Jotain se kyseli ja sitten pois kassan kautta.
Kortti voimassa 13.12. 2018 saakka.- koputan ottaani
Meikällä on enemmän auton korin omakolhimis kuin kolarihistoriaa. En ole ikinä toista osapuolta isommin kolhinut.
Tai kun oikein muista, autoni liikkui parkkipaikalla käsijarrun unohduttua. En nähnyt vastapuolen autossa mitään merkkiä, mutta silminnäkijä todisti että olin tönäissyt.
Mersukuski tyytyi 200 € herrasmiessopimukseen.
Tälläkin viikolla liikenteessä on menehtynyt, myös tänään nuorempi mies kuljettaja. Vanhalla ajoja on vähän. Nekin asioilla liikkumisia ja ilman töppäyksiä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.906393- 1723692
- 533229
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2152273- 351971
- 361930
- 471839
- 591746
- 191723
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?201707