Hain joku aika sitten apua vaikeaan elämäntilanteeseen, koska minä tiesin että kyseinen elämäntilanne kävisi muuten liian raskaaksi minun psyykkelleni jos minä yksin sen tekisin. Olin juuri tullut ymmärtäneeksi että ympäristöni oli aikaisemman huonovointisuuteni takana ja tiesin että jos pääsisin pois niin voisin aloittaa paremman elämän. Voimani olivat kuitenkin rajalliset. Olin yhteydessä lääkäriin, psykologiin nuorten hyvinvointiasemalla sekä sosiaaliohjaajaan.
Olin toivonut ymmärrystä kriittiselle elämäntilanteelle sekä läsnäolevaa - ehkä jopa konkreettistakin apua - itselleni. En ollut koskaan aikaisemmin luottanut muihin, mutta nyt päätin tehdä niin koska tarvitsin sitä. Keskustelin useaan otteeseen heidän kanssaan, mutta kukaan ei tuntunut ymmärtävän että minä halusin akuuttia apua. Minua autettiin kyllä paperityössä, mutta sen minä olisin taatusti voinut älytä itsekin. Tuntui että kävin vain toimistoissa tapaamassa työntekijöitä, mutta en inhimillisiä ihmisiä. Kysyin jopa psykologilta että voiko joku toinen auttaa minua siellä, mutta hän vain sanoi ei. Lopulta minä tunsin jääneeni yksin.
Kriittinen elämäntilanne tuli ja minä muserruin paineen alle niinkuin olin ennustanutkin. Menin shokkiin. Siitä on kulunut useita kuukausia, mutta en vieläkään osaa selittää tapahtunutta itselleni. Olen ollut ahdistunut ja masentunut sekä vältellyt koko tapahtumat ajattelua. Trauma todennäköisesti. Kävin vielä jälkeenpäin kahdella muulla lääkärillä saadakseni ehkä rauhoittavaa(en ole koskaan aikaisemmin käyttänyt, mutta tiesin tarvitsevani jotta olo ei pahene), mutta kumpikaan ei luonnollisestikaan ymmärtänyt minua jälleen - kumpikin vain sanoi että kyseessä on elämänmuutokseen liittyvä perusstressi eikä mitään "pahaa" vaikka olen aikaisemmin elämässäni kokenut trauman(en tosin maininnut toiselle), joten tiedän mistä puhun. Olin myös yhteydessä kerran s-postilla siihen psykologiin, jonka kanssa olin tekemisissä ennen tätä ja hänkin sanoi tasan samaa kuin lääkärit(vaikka hänelle minä jopa kerroin kärsineeni ptsd:stä aikaisemmin). Fakta on että kyseinen psykologi ei alunperinkään sopinut minulle, mutta en päässyt muulle.
Miten minun kannattaisi käsitellä asia itseni kanssa? Millä sanoilla selitän itselleni tapahtuneen ja pääsen siitä yli. Olin juuri oppinut luottamaan muihin.
En kokenut saaneeni apua...
5
89
Vastaukset
- Järjen hiven
Keskity olennaiseen eli siihen terveeseen puoleen. Kasvata ja kehitä sitä ja jätä taakse kaikki tuollainen turha potaskan jauhanta. Oman navan ympärillä ei kannata pyöriä liikaa, se sairastuttaa, kasvata elämänpiiriäsi ja opi huomaamaan, että antamalla saa.
- SairasTerve
Minä en sanonut että olen terve? nimimerkkini tarkoitti sitä että muut ovat kuitanneet minut terveeksi. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä että oman navan ympärillä pyöriminen on epätervettä, mutta olen myös sitä mieltä että jos minulla on jotain mieltä painavaa niin minun pitää käsitellä ne. Muuten menneisyys aina hyppii silmille. Ja tunteisiin ei kannata suhtautua kuin ne olisivat potaskaa...
SairasTerve kirjoitti:
Minä en sanonut että olen terve? nimimerkkini tarkoitti sitä että muut ovat kuitanneet minut terveeksi. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä että oman navan ympärillä pyöriminen on epätervettä, mutta olen myös sitä mieltä että jos minulla on jotain mieltä painavaa niin minun pitää käsitellä ne. Muuten menneisyys aina hyppii silmille. Ja tunteisiin ei kannata suhtautua kuin ne olisivat potaskaa...
Turhiin tunteisiin ei kannata takertua vaan niihin hyviin
Hei
Itse olen käynyt työpaikan kautta Psykologilla eikä se auttanut oikeastaan yhtään siihen tunteeseen etten osaa keskustella ja siihen luottamukseen. Pari kertaa siellä kävin ja psykologi sanoi etten tarvitse tätä enään ja ne käynnit loppuivat ja sen jälkeen olen itse yrittänyt saada henkisen psyykkisen kuntoon ja jotenkuten siinä onnistunutkin mutta yksinäinen kun on niin se keskustelutaidon saaminen onkin vähän eri juttu
Voisitko yrittää kertoa mitä on tapahtunut elämäntilanteesi suhteen joka tämän aloitti?- toivottavasti apua
En ole psykologi, mutta kyllä traumoihin pitää suhtautua eri tavalla kuin nuo ammatilaiset ovat sinua kohdelleet. Eihän siitä mitään tule, jos henkilökemiat eivät synkkaa. Puhuit että sinulla on olliut jonkinlainen shokkitilanne. Kun jokin tunne, elämys tai kokemus ylittää psyyken kestokyvyn ihminen menee shokkiin tai spykoosiin. Se on mielen puollustuskeino kun läikkyy yli.
Hyvä olisi jos sinulla olisi lähipiirissä hyvä luotettava henkilö, joka kanssa jutella ja käydä läpi noita vaikeita asioita ja traumaa. Kun asiaa puhuu ja käy läpi puhumalla niin järki alkaa voittaa tunnetodellisuuden että nyt voi hallita tilannetta ja asia ei voi enää vahingoittaa sinua.
Sinun pitäisi saada käydä muistoja ja painajaistasi perusteellisesti läpi. jokin pinnallinen jutuselu kerran pari ei auta.
Onko liian kauheaa kirjoittaa yksin asiasta vaikka tänne. Iltasella ja nukkumaan mennessä ei kannata kauheita asioita miettiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34285921 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12551Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692318- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161522Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91361- 1121327
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181781305RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421207