Mikä paha mummo nimessä

Mumma,mummi,mimmu???

Mikä ihme nykyajan iso-äitejä vaivaa kun perinteinen mummo sana tuntuu olevan kuin kirosana. Samoin vanhus sanaa ei saa käyttää, se tuntuu olevan kuin kirosana. Mummot ovat kuitenkin jo 66v. Minä itse olen 45v ja kutsun mielelläni itseäni keski-ikäiseksi. Mielestäni todellakin olen keski-ikäinen ja luonnollisesti seuraava sukupolvi on vanhuksia.Vai mitä mieltä Sinä olet? Onko se ikääntyminen niin kamala asia, yritetäänkö olla nuorempia kuin ollaan? Juu, markkinamiesten keksintöä mielestäni tämä ikinuori juttu, mutta ihmetyttää miksi suuremmalla elämänkokemuksen omaavat isovanhemmat haksahtavat tähän markkinamiesten keksintöön. Luulisi että ollaan jo sinut ikääntymisen kanssa, en tiedä...

214

7349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan mummo

      Olet aivan oikeassa.
      Minä olen lapsenlapselleni mummo ja ylpeä siitä. Ikää 55v.
      Vanhus en vielä suostu olemaan ;) mutta kun ikää tulee niin sekin tulen olemaan jos elonpäiviä on suotu.
      Tosin olen nuorekas mummo luonnostaan mutta se kuuluu minuun ja persoonaani ja aion olla vastedeskin oma itseni. En väkisin yritä nuorentaa itseäni.

      • Mummo ja Ukki

        Tulin 42 vuotiaana mummoksi. Oma äitini oli lapsilleni Mummi ja hänen mielestään minä olisin voinut olla nyt Mummi ja hän olisi jatkanut Iso-Mummina.Halusin kuitenkin olla Mummo, vaikka olin taatusti nuori ja nuorekas. Siis saimme kumpikin olla mitä itse halusimme. Mummi (äitini) kuoli viimevuonna 90-vuotiaana ja itse olen nyt 61v Mummo. Mummona on mukavaa. Mieheni on Ukki eli ollaan mummo ja ukki. Poikani pojalla on toinenkin mummo, mutta etunimillä erotumme, kuten Mirkku-mummo jne.


      • Swimswam

        Ei meistä kukaan halua tulla vanhaksi ja mummo on se kenellä on lastenlapsi. Jokainenhan haluaa olla nuorekas. PISTE!


      • ,,,,,,
        Swimswam kirjoitti:

        Ei meistä kukaan halua tulla vanhaksi ja mummo on se kenellä on lastenlapsi. Jokainenhan haluaa olla nuorekas. PISTE!

        Mummo on mummo niille lastenlapsille. Ei kenellekään muille.
        Eli ei ole mitään yleismummoja vaikka olisi lastenlapsia.


      • näin meillä
        ,,,,,, kirjoitti:

        Mummo on mummo niille lastenlapsille. Ei kenellekään muille.
        Eli ei ole mitään yleismummoja vaikka olisi lastenlapsia.

        Juuri noin, tosin meillä lapsilla on mummit ja yksi pappa, toinen pappa on kuollut. Itselläni oli myös mummit, papat olivat jo kuolleet.


        Ja aloittajalle selvennykseksi, olen itsekin yli 40, joten ei se mummi mikään uusi sana ole.


      • mummo on ok

        olen 56v eikä vielä ole lapsenlapsia, mutta poikani kutsuu kullä mummoksi ja se kuulostaa ihan hyvälle. ja tottahan se on, että oli miten nuorekas tahansa, vanhuus tulee. ja vanhukseksi tulemiseenhan meitä koulutetaan, vai mitä?


      • Cleo-pat-ra
        ,,,,,, kirjoitti:

        Mummo on mummo niille lastenlapsille. Ei kenellekään muille.
        Eli ei ole mitään yleismummoja vaikka olisi lastenlapsia.

        Just niin! Täysin samaa mieltä olen sun kanssa!


      • Cleo-pat-ra
        Cleo-pat-ra kirjoitti:

        Just niin! Täysin samaa mieltä olen sun kanssa!

        ...siis tuon kanssa, jolla on vain pisteitä nimimerkkinään...


      • ...
        näin meillä kirjoitti:

        Juuri noin, tosin meillä lapsilla on mummit ja yksi pappa, toinen pappa on kuollut. Itselläni oli myös mummit, papat olivat jo kuolleet.


        Ja aloittajalle selvennykseksi, olen itsekin yli 40, joten ei se mummi mikään uusi sana ole.

        Ei olekaan. Minullakin on MUMMI, ei mummoa tai mummua ym...


      • herttainen reino
        mummo on ok kirjoitti:

        olen 56v eikä vielä ole lapsenlapsia, mutta poikani kutsuu kullä mummoksi ja se kuulostaa ihan hyvälle. ja tottahan se on, että oli miten nuorekas tahansa, vanhuus tulee. ja vanhukseksi tulemiseenhan meitä koulutetaan, vai mitä?

        Perinteisesti nämä ovat ok:

        Mummu, mummi, mummo ja mumma, sekä jotkin ruotsinvallan ajoilta periytyvät jäänteet. Uusioperheiden ja erinäisten kaapista tulevien tapausten kohdalla suosituksia ei voi antaa, koska esimerkiksi valokuvien perusteella ei aina ole selvää onko kyse mummelista lainkaan.


      • assssssssssss
        ... kirjoitti:

        Ei olekaan. Minullakin on MUMMI, ei mummoa tai mummua ym...

        Kysymys kylpyhuoneeseen eteisestä: Muistitko panna sitä Mummia?


      • Mummu ja pappa
        Mummo ja Ukki kirjoitti:

        Tulin 42 vuotiaana mummoksi. Oma äitini oli lapsilleni Mummi ja hänen mielestään minä olisin voinut olla nyt Mummi ja hän olisi jatkanut Iso-Mummina.Halusin kuitenkin olla Mummo, vaikka olin taatusti nuori ja nuorekas. Siis saimme kumpikin olla mitä itse halusimme. Mummi (äitini) kuoli viimevuonna 90-vuotiaana ja itse olen nyt 61v Mummo. Mummona on mukavaa. Mieheni on Ukki eli ollaan mummo ja ukki. Poikani pojalla on toinenkin mummo, mutta etunimillä erotumme, kuten Mirkku-mummo jne.

        Isälläni oli mummu ja pappa, minulla on mummu ja pappa ja lapsillani on mummu ja pappa. Ainoastaan tietenkin käytämme minun mummusta omille lapsilleni isomummu ja pappastani isopappa. Samat nimet ovat olleet isovanhemmilla meillä käytössä niin pitkään kun tiedän.

        Olen pistänyt merkille että nykyisin käytetään aika paljon myös mamma ja muori nimiä. En kyllä oikein innostu sellaisia. Vaikuttaa kovin teennäisiltä nimityksiltä


        Samoin meillä oon äiti ja isä. Kun jotkut jo niitäkin muuttavat. Siis muuallakin kuin slangissa. On iskä ja isi ja niin edespäin ja äiskä ja äippä ja äitee ja sanovat jo jotkut muoriksi jo äitiä En kyllä oikein pidä niistä


      • dfgfhdfh
        mummo on ok kirjoitti:

        olen 56v eikä vielä ole lapsenlapsia, mutta poikani kutsuu kullä mummoksi ja se kuulostaa ihan hyvälle. ja tottahan se on, että oli miten nuorekas tahansa, vanhuus tulee. ja vanhukseksi tulemiseenhan meitä koulutetaan, vai mitä?

        Hölmöä, jos aikuinenkin lapsi kutsuu äitiään mummoksi - hänhän on lapselleen äiti. Piste. Lapsi-äitisuhde jatkuu, vaikka lapsi saisi omiakin lapsia. Ei lapsen kuulu alkaa nimittää omia vanhempiaan ukiksi ja mummoksi.

        Suomessa käytetään mummoutta lyömäaseena, samoin ikää. Ikärasismi rehottaa hillittömänä. Muissa maissa on hyvin epäkorrektia kysyä toisen ikää. Suomessa kysytään, ja sitten lokeroidaan iän perusteella. Typerää.


      • Peikko.Iso.
        Mummu ja pappa kirjoitti:

        Isälläni oli mummu ja pappa, minulla on mummu ja pappa ja lapsillani on mummu ja pappa. Ainoastaan tietenkin käytämme minun mummusta omille lapsilleni isomummu ja pappastani isopappa. Samat nimet ovat olleet isovanhemmilla meillä käytössä niin pitkään kun tiedän.

        Olen pistänyt merkille että nykyisin käytetään aika paljon myös mamma ja muori nimiä. En kyllä oikein innostu sellaisia. Vaikuttaa kovin teennäisiltä nimityksiltä


        Samoin meillä oon äiti ja isä. Kun jotkut jo niitäkin muuttavat. Siis muuallakin kuin slangissa. On iskä ja isi ja niin edespäin ja äiskä ja äippä ja äitee ja sanovat jo jotkut muoriksi jo äitiä En kyllä oikein pidä niistä

        Usein on vaikea keksiä mummoksi tultuaan nimi, joka ei olisi sama kuin mummullani, mummollani, äidilläni ( mummi ), anopillani (mummo).Kaikki minulle tärkeitä ihmisiä ja aivan nimiensä kaltaisia. Meillä kävi niin, että vävyni äiti sahasi ja sahasi minkä nimen haluaisi. Lopulta mummi kelpasi, mutta siinä vaiheessa MINÄ olin jo niin kyllästynyt tähän vatvomiseen, että sanoin voivani olla vaikka iso peikko. Peikoksi jäin ja isoksi. Sisareni on Pikku- mummi. Sopii kuvioon.


      • iäiti
        herttainen reino kirjoitti:

        Perinteisesti nämä ovat ok:

        Mummu, mummi, mummo ja mumma, sekä jotkin ruotsinvallan ajoilta periytyvät jäänteet. Uusioperheiden ja erinäisten kaapista tulevien tapausten kohdalla suosituksia ei voi antaa, koska esimerkiksi valokuvien perusteella ei aina ole selvää onko kyse mummelista lainkaan.

        Eiköhän se ole makuasia miksi isoäitiä kutsuu. Erikoisimmat isoäitinimitykset ovat olleet kuulemani: mami, maama, mimmi. Tavallisimpia ovat: mummo (itselläni oli), mamma (lapsillani) , abuela tai mummi (olen lapsenlapsilleni) ja toisen lapseni koirat tulevat mummolaan hoitoon.

        Pappoilla, papoilla, vaareilla, ukeilla ja ukoilla nimiä myöskin riittää.


      • Kat-he-rina

        Jollei ne "viralliset" mummelit tykkää että niitä sanoo mummoksi tai vastaavaksi ja jos vaikka mummon nimi on Irmeli tai ihan mikä vaan, niin voisitte joskus sanoa tälleen: " Mitäs Irkku sanot jos dallattas spurgerille sgruudaan parit burgerit, niin avot, kyllä se siittä piristyy vanhempikin immeinen... ja meette sitten sinne bugereille


      • jokijoki
        assssssssssss kirjoitti:

        Kysymys kylpyhuoneeseen eteisestä: Muistitko panna sitä Mummia?

        Lainattu vanha vitsi telkusta, pläääh! typerää!


      • Puhhhh
        Peikko.Iso. kirjoitti:

        Usein on vaikea keksiä mummoksi tultuaan nimi, joka ei olisi sama kuin mummullani, mummollani, äidilläni ( mummi ), anopillani (mummo).Kaikki minulle tärkeitä ihmisiä ja aivan nimiensä kaltaisia. Meillä kävi niin, että vävyni äiti sahasi ja sahasi minkä nimen haluaisi. Lopulta mummi kelpasi, mutta siinä vaiheessa MINÄ olin jo niin kyllästynyt tähän vatvomiseen, että sanoin voivani olla vaikka iso peikko. Peikoksi jäin ja isoksi. Sisareni on Pikku- mummi. Sopii kuvioon.

        Ristus sentäs, olkeet ny vaikka isojalkoja prkl!


      • mummo=/=mummi
        ,,,,,, kirjoitti:

        Mummo on mummo niille lastenlapsille. Ei kenellekään muille.
        Eli ei ole mitään yleismummoja vaikka olisi lastenlapsia.

        Silti vanhoja naisia tupataan kutsumaan mummoiksi. Johtuukohan siitä että mummo=vanha vai vanha=mummo?


      • edellinen
        Puhhhh kirjoitti:

        Ristus sentäs, olkeet ny vaikka isojalkoja prkl!

        No tarvitaanko tähän ristustaki apuun? Isojalkoja ollaankin ja oikein hyvillä mielin ihan mitä vaan haluat. Miksi joka asiasta pitää tehtä ristuksenmoinen ongelma?
        Puhhhia vaan edelleen.


      • Anonyymi
        Swimswam kirjoitti:

        Ei meistä kukaan halua tulla vanhaksi ja mummo on se kenellä on lastenlapsi. Jokainenhan haluaa olla nuorekas. PISTE!

        Kukin ehkä ajattelee tavallaan tästäkin asiasta . Ja jos joku nyt haluaa olla nuorekas niin siitä vaan . Itselleni ei mummo sana ole koskaan tuottanut ongelmia, vaikka tulin jo mummoksi 42 vuotiaana ensimmäisen kerran.
        Joten olen nähnyt sen asian ihan luonnollisena asiana suvun jatkamisessa.


    • Mummon kullat

      Meidän mummo on 86-vuotias, joten me muut emme voi olla vielä mummoja. :)

      • Loogista? Ei.

        Logiikkani teki juuri itsemurhan.


      • Mummon kullat
        Loogista? Ei. kirjoitti:

        Logiikkani teki juuri itsemurhan.

        Logiikkasi levätköön rauhassa. Koska naispuoliselle isovanhemmalle on niin monta muutakin nimivaihtoehtoa ei ole mitään järkeä, että kaikki ovat mummoja.


    • mummuvm55

      Minä olen 58 vuotias mummu ja äitini 81 v.on isomummu.Niin ne menee.Lapsenlasten isänpuoleiset ovat,mamma ja isomamma.
      Mieheni on pappa ja lapsenlasten isänpuoleinen on isoisä.

      Minusta on hyvä,että kysytään miksi haluaa itseään kutsuttavan.Nimellä tai monilla muunnoksilla.Kukaanhan ei pakota väkisten mummuksi tai vaariksi.

      • 6+4

        Mulla on se ongelma, että lasten isoäiti haluaa olla mummi. Ei mummo tai mummu. Olen itse tottunut mummoon ja tämä valitettavasti lipsahtaa minulta tuon tuostakin. En voi sille mitään, ja jo pienenä opimme käyttämään mummo- nimeä. Nyt mummi on ryhtynyt radikaaliksi ja pistää perinteet uusiksi.

        Toisaalta mummi on kauhean etäinen ja näemme toooosi harvoin. Mummi-nimi on siis jäänyt meidän perheessä paitsioon. Ilmeisesti mummi pitää tätä versiota hiukan nuorekkaampana?


      • jorrrre
        6+4 kirjoitti:

        Mulla on se ongelma, että lasten isoäiti haluaa olla mummi. Ei mummo tai mummu. Olen itse tottunut mummoon ja tämä valitettavasti lipsahtaa minulta tuon tuostakin. En voi sille mitään, ja jo pienenä opimme käyttämään mummo- nimeä. Nyt mummi on ryhtynyt radikaaliksi ja pistää perinteet uusiksi.

        Toisaalta mummi on kauhean etäinen ja näemme toooosi harvoin. Mummi-nimi on siis jäänyt meidän perheessä paitsioon. Ilmeisesti mummi pitää tätä versiota hiukan nuorekkaampana?

        Isoäiti = mummo = mummi = mummu jne. Ei noissa ole mitään sisältöeroa sen enempää kuin ukissa, papassa, äijässä tai tuffassakaan.

        Miksi mummi olisi nuorekkaampi kuin mummo?


      • Kielitaitoa löytyy

        Mamma = Äiti,
        Pappa = Isä

        En todellakaan ymmärrä niitä sanoja isovanhemmista.

        Mummo-sanan muunnokset (mummi, mummu) ymmärrän, koska ne tarkoittaa isöäitiä. Tai isoisästä ukki tai vaari.


      • Myötä häpeä
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Mamma = Äiti,
        Pappa = Isä

        En todellakaan ymmärrä niitä sanoja isovanhemmista.

        Mummo-sanan muunnokset (mummi, mummu) ymmärrän, koska ne tarkoittaa isöäitiä. Tai isoisästä ukki tai vaari.

        Mua järkyttää isot äijät joka mammatelevat muijaansa.Ovat henkisesti äutinsä kanssa naimisissa.

        Hävettää


      • Kyllä mummoa
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Mamma = Äiti,
        Pappa = Isä

        En todellakaan ymmärrä niitä sanoja isovanhemmista.

        Mummo-sanan muunnokset (mummi, mummu) ymmärrän, koska ne tarkoittaa isöäitiä. Tai isoisästä ukki tai vaari.

        voi mammaksi kutsua. Äidinäitiäni kutsuin aina mammaksi. Ymmärtääkseni Turun suunnalla tämä on aika tavallista, kuten myös se että isoisä on pappa. Oma äitini oli lapsilleni mummi ja lastenilapsille olen minäkin mummi eikä tämä johdu siitä, että "mummona" tuntisin itseäni yhtään vanhemmaksi.
        Mamu olisi myös ihan kiva kutsumanimi mummolle. Tämä ei ihan tavallinen taida olla kuitenkaan, vain yhden "mamu-mummon" tiedän, eikä kyseessä ole maahanmuuttaja. :)


      • Tepetee
        Myötä häpeä kirjoitti:

        Mua järkyttää isot äijät joka mammatelevat muijaansa.Ovat henkisesti äutinsä kanssa naimisissa.

        Hävettää

        Itse kutsun kaverien äitejäkin äidiksi :D


      • Kielitaitoa löytyy
        Myötä häpeä kirjoitti:

        Mua järkyttää isot äijät joka mammatelevat muijaansa.Ovat henkisesti äutinsä kanssa naimisissa.

        Hävettää

        Eikö kaikki miehet ole tavallaan naimisissä äitinsä (mamma) kanssa...

        No, ei ole nykyään ihme, jos viisikymppisellä on 3 vuotias lapsi ja lapsi kutsuu äitiään mammaksi.


      • Kielitaitoa löytyy
        Kyllä mummoa kirjoitti:

        voi mammaksi kutsua. Äidinäitiäni kutsuin aina mammaksi. Ymmärtääkseni Turun suunnalla tämä on aika tavallista, kuten myös se että isoisä on pappa. Oma äitini oli lapsilleni mummi ja lastenilapsille olen minäkin mummi eikä tämä johdu siitä, että "mummona" tuntisin itseäni yhtään vanhemmaksi.
        Mamu olisi myös ihan kiva kutsumanimi mummolle. Tämä ei ihan tavallinen taida olla kuitenkaan, vain yhden "mamu-mummon" tiedän, eikä kyseessä ole maahanmuuttaja. :)

        Monet luulivat siinä tapauksessa, että mummosi oli sinun äitisi (mamma) ja isoisää isäks (pappa). Monella kielellä äitiä kutsutaan mamaksi ja isää papa-sanalla. Se ei ole vain ruotsia osaavilla.


      • tsaukkis1
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Mamma = Äiti,
        Pappa = Isä

        En todellakaan ymmärrä niitä sanoja isovanhemmista.

        Mummo-sanan muunnokset (mummi, mummu) ymmärrän, koska ne tarkoittaa isöäitiä. Tai isoisästä ukki tai vaari.

        Kyllä minä olen pappa ja ollut 50 vuotiaasta saakka. Siitäkin huolimatta että Ruotsissa asuneena tiedän sen siellä tarkoittavan isää mutta Suomessa sanalla tarkoitetaan isoisää.Eikä asialla ole mitään sen suurempaa merkitystä kuin se että pappa sanaa tuntuu luontevalta niin omassa kuin lapsenlapsenikin suussa.


      • et tämmöistä
        tsaukkis1 kirjoitti:

        Kyllä minä olen pappa ja ollut 50 vuotiaasta saakka. Siitäkin huolimatta että Ruotsissa asuneena tiedän sen siellä tarkoittavan isää mutta Suomessa sanalla tarkoitetaan isoisää.Eikä asialla ole mitään sen suurempaa merkitystä kuin se että pappa sanaa tuntuu luontevalta niin omassa kuin lapsenlapsenikin suussa.

        No ei ne nuo etelänvetelät tajua, että pappa on täällä pohjois-pohjanmaalla ollut iät ja ajat sama kuin isoisä. Ja isäni kutsui vanhempiaan muoriksi (äitimuori) ja ukoksi.


      • Kielitaitoa löytyy
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Mamma = Äiti,
        Pappa = Isä

        En todellakaan ymmärrä niitä sanoja isovanhemmista.

        Mummo-sanan muunnokset (mummi, mummu) ymmärrän, koska ne tarkoittaa isöäitiä. Tai isoisästä ukki tai vaari.

        Jatkoa seuraa:

        Miinustajat eivät näköjään taida tietää tai ymmärtää, että maailmassa on muitakin kieliä kuin suomi. Vaikka kuinka miinustaisitte sanojen merkitys ei muutu! Mamma on edelleen äiti ja pappa edelleen isä.


      • Kielitaitoa löytyy
        et tämmöistä kirjoitti:

        No ei ne nuo etelänvetelät tajua, että pappa on täällä pohjois-pohjanmaalla ollut iät ja ajat sama kuin isoisä. Ja isäni kutsui vanhempiaan muoriksi (äitimuori) ja ukoksi.

        Suomessakin pappa = isä ja mamma = äiti. Olkaa te vaan isovanhempienne lapsia...

        Ei minulla ollut vaikeata sanoa isoisääni ukiksi tai isoäitiäni mummoksi. Kumma, että se on nykyään niin vaikeata.

        Ennen kun jotkut kutsuvat etelänveteläksi, niin kannattaa olla varma tiedostaan.


      • muuan mummu
        jorrrre kirjoitti:

        Isoäiti = mummo = mummi = mummu jne. Ei noissa ole mitään sisältöeroa sen enempää kuin ukissa, papassa, äijässä tai tuffassakaan.

        Miksi mummi olisi nuorekkaampi kuin mummo?

        Kun lapsilla on useampi isovanhempi ..joillain jopa pari mummoa jommankumman vanhemman puolelta, niin yksi voi olla mummo, toinen mummi, kolmas vaikka mummu ..ei siinä sen kummempaa tarvi olla. Paremminpa erottaa kenestä puhutaan, kuka esim. on tulossa käymään...

        Lapset on päättäneet miksi minua kutsutaan, ja mulle se kelpaa. Vaikka nuorelta näytänkin, eivätkä kaikki usko minua mummoikäiseksi, niin lapsille olen mummu eikä minua nolota vaikka kailottaisivat sen julki marketissa :)


      • Jorrrre
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Jatkoa seuraa:

        Miinustajat eivät näköjään taida tietää tai ymmärtää, että maailmassa on muitakin kieliä kuin suomi. Vaikka kuinka miinustaisitte sanojen merkitys ei muutu! Mamma on edelleen äiti ja pappa edelleen isä.

        Mamma-sanalla voidaan Suomessa tietyillä alueilla tarkoittaa myös isoäitiä. Ainakin Varsinais-Suomessa päin tapa on varsin yleinen. Jos sana ei miellytä niin mikäs siinä, mutta ei sen merkitys silti muutu.

        Voit toki jatkaa linjallasi ja väittää että 6-vuotias puhuu kahdenksankymppisestä äitinään. Kun kuitenkin tiedät että kyse ei ole äidistä niin onhan tuo nyt täysin päätöntä ajatella että mamma on pelkästään äiti ja pappa isä. On hyvä ymmärtää että kielet eivät ole suoraan toisistaan riippuvaisia, ja sanat tarkoittavat eri asioita huolimatta niiden tuomista mielleyhtymistä.


      • Kielitaitoa löytyy
        Jorrrre kirjoitti:

        Mamma-sanalla voidaan Suomessa tietyillä alueilla tarkoittaa myös isoäitiä. Ainakin Varsinais-Suomessa päin tapa on varsin yleinen. Jos sana ei miellytä niin mikäs siinä, mutta ei sen merkitys silti muutu.

        Voit toki jatkaa linjallasi ja väittää että 6-vuotias puhuu kahdenksankymppisestä äitinään. Kun kuitenkin tiedät että kyse ei ole äidistä niin onhan tuo nyt täysin päätöntä ajatella että mamma on pelkästään äiti ja pappa isä. On hyvä ymmärtää että kielet eivät ole suoraan toisistaan riippuvaisia, ja sanat tarkoittavat eri asioita huolimatta niiden tuomista mielleyhtymistä.

        Niin, miksi isoäiti ei voi olla mummu, vaan häntä pitää kutsua mammaksi? Eikö enää uskalleta ikääntyä...?!

        Mamma -sanan merkitys ei muutu, oli isoäiti vaikka 100 vuotias ja lapsenlapsi 10. Se tarkoittaa edelleen äitiä! On olemassa mummo, mummi, mummu, isoäiti. Miksi heitä pitää kutsua äidiksi (mamma).


      • Jorrrre
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Niin, miksi isoäiti ei voi olla mummu, vaan häntä pitää kutsua mammaksi? Eikö enää uskalleta ikääntyä...?!

        Mamma -sanan merkitys ei muutu, oli isoäiti vaikka 100 vuotias ja lapsenlapsi 10. Se tarkoittaa edelleen äitiä! On olemassa mummo, mummi, mummu, isoäiti. Miksi heitä pitää kutsua äidiksi (mamma).

        Troll isn't successfull.


      • Kielitaitoa löytyy
        Jorrrre kirjoitti:

        Troll isn't successfull.

        Sorry, mutta aito juttu! En todellakaan trollaa... Ei ole tarvetta olla lapsellinen.

        En todellakaan tänne Suomi24 usein kirjoittele. Ehkä kerran puolessa vuodessa tai kerran vuodessa. On katsos muutakin elämää ja lähden elämään sitä NYT!


      • kiitos ja näkemiin
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Sorry, mutta aito juttu! En todellakaan trollaa... Ei ole tarvetta olla lapsellinen.

        En todellakaan tänne Suomi24 usein kirjoittele. Ehkä kerran puolessa vuodessa tai kerran vuodessa. On katsos muutakin elämää ja lähden elämään sitä NYT!

        Hyvä, mene elämään. Jos on liian vaikea ymmärtää että suomessa on murteita joissa käytetään erilaisia sanoja, kuin sinä haluat.


      • 55vm
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Mamma = Äiti,
        Pappa = Isä

        En todellakaan ymmärrä niitä sanoja isovanhemmista.

        Mummo-sanan muunnokset (mummi, mummu) ymmärrän, koska ne tarkoittaa isöäitiä. Tai isoisästä ukki tai vaari.

        Ollan kyllä Suomessa ja täällä on vain Äiti ja Isä . Isoäiti on mielestäni Mamma ja isoisä Pappa. Taasen isomamma vois olla vaikka mummo, vasta jne. Mulla ei ole vielä lastenlapsia, mutta tyttären koirille olen kuullut itseni sanovan, että tuletteko mammalle hoitoon :)


      • jänkynjänkynjänkyn
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Suomessakin pappa = isä ja mamma = äiti. Olkaa te vaan isovanhempienne lapsia...

        Ei minulla ollut vaikeata sanoa isoisääni ukiksi tai isoäitiäni mummoksi. Kumma, että se on nykyään niin vaikeata.

        Ennen kun jotkut kutsuvat etelänveteläksi, niin kannattaa olla varma tiedostaan.

        Jänkynjänkynjänkynjänkynjänkynjänkynjänkynjänkynjänkynjänkynjänkyn.

        Ja kyllä, tämä on juuri Sinulle aivan asiallinen vastaus.


      • kuylouirört
        6+4 kirjoitti:

        Mulla on se ongelma, että lasten isoäiti haluaa olla mummi. Ei mummo tai mummu. Olen itse tottunut mummoon ja tämä valitettavasti lipsahtaa minulta tuon tuostakin. En voi sille mitään, ja jo pienenä opimme käyttämään mummo- nimeä. Nyt mummi on ryhtynyt radikaaliksi ja pistää perinteet uusiksi.

        Toisaalta mummi on kauhean etäinen ja näemme toooosi harvoin. Mummi-nimi on siis jäänyt meidän perheessä paitsioon. Ilmeisesti mummi pitää tätä versiota hiukan nuorekkaampana?

        "Ilmeisesti mummi pitää tätä versiota hiukan nuorekkaampana? "
        Mistä noin päättelet? Mummi on vanha nimitys, minullakin oli mummi. Anna mummin itse päättää miksi häntä kutsutaan, se voi olla että siinä suvussa on aina ollut mummi. Ja siitä nuorekkuudesta vielä sen verran että oma mummini kuoli 20 vuotta sitten yli 90 vuotiaana että ei todellakaan mikään uusi ja nuorekas nimitys minun näkemykseni mukaan.


      • keiju6
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Mamma = Äiti,
        Pappa = Isä

        En todellakaan ymmärrä niitä sanoja isovanhemmista.

        Mummo-sanan muunnokset (mummi, mummu) ymmärrän, koska ne tarkoittaa isöäitiä. Tai isoisästä ukki tai vaari.

        kyllä mamma ja pappa ovat isovanhempia ja jossain maassa oovat vanhempia mutta täällä kotosuomessa iso vanhempia..... itse olen mummi ja äitini äiti on ollut aikoinaan mummi


      • Olen myös mummo lapsenlapselleni, syksyllä syntyy toinen, olen 63v. mutta nuorekas niin mieleltä kuin olemukseltani, mutta olen sellainen kuin olen, olen aina pitänyt huolta itsestäni. Mummo - sana on hyvä, ainakin minulle, ei se minua mitenkään vanhenna, äitini on 90v. ja hän on isomummo, näin luonnekasta se on.


      • Ei mummiksi
        jorrrre kirjoitti:

        Isoäiti = mummo = mummi = mummu jne. Ei noissa ole mitään sisältöeroa sen enempää kuin ukissa, papassa, äijässä tai tuffassakaan.

        Miksi mummi olisi nuorekkaampi kuin mummo?

        Minustakin mummi nimi kuulostaa "vanhalta" ja mummo on nuorekkaampi nimitys.


      • Anonyymi
        Myötä häpeä kirjoitti:

        Mua järkyttää isot äijät joka mammatelevat muijaansa.Ovat henkisesti äutinsä kanssa naimisissa.

        Hävettää

        Ihan. Niin tunnen yhden miehen joka sanoo vaimoaan äidiksi kyllä se karahtaa korvaan jotenkin.
        Se kertoo paljon ihmisestä , en haluaisi että minua mies kutsuisi äidiksi, sillä äiti olen vaan lapsilleni


      • Anonyymi
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Monet luulivat siinä tapauksessa, että mummosi oli sinun äitisi (mamma) ja isoisää isäks (pappa). Monella kielellä äitiä kutsutaan mamaksi ja isää papa-sanalla. Se ei ole vain ruotsia osaavilla.

        No mamma ja pappa ovat ruotsin kieltä ja tarkoittaa äiti ja isä siis ei mitään isovanhempia
        Mutta muutamalla paikkakunnalla Suomessa sanotaan mummoa mammaksi , joten eri nimityksiä eri paikkakunnilla Suomessa


    • Mumuluikuri

      Minäkin tunnen 45-vuotiaita, jotka ovat ihan vanhoja ja vaivojensa vankeja.
      Tavatessamme kuulen kaikki vaivat ja lääkket, tulehdukset ja iskiakset, niin että omalta kohdaltani tunnen häpeää, kun en vielä lähes 80-vuotiaana ole niin raihnas.
      Monen nuoremman mielestä pitäisi olla.
      Heidän mielestään on kammottavaa kuvitella eläkeikää vasta yli 60-vuotiaana. Kyllä aikaisemmin pitäisi...
      On niin kiirettä työssä, ikä alkaa painaa, yöunet ovat menneet, stressi kalvaa, lapset ovat teini-ikäiset ja mahdottomat, mies on aina töissä, toivottavasti jaksaa...
      Ja jos jonkin vuoden kuluttua ollaan mummuja, niin sitten toivotan, että pian pääsisi eläkkeelle, että jaksaisi lapsien kanssa.

      Kun itse olin lapsi, oiti kaikki vanhoja , jo alle 45-vuotiaita, kutsua sedäksi ja tädiksi ja puhutella kolmannessa persoonassa. Kaikki edellisen polven sukulaiseni jäivät minulle vieraiksi, koska he kuuluivat siihen vanhaan joukkoon, jotka eivät mitään enää ymmärtäneet meidän niuorten elämästä.
      Omalta kohdaltani sanoin aina, etten ole mikään täti, ja lasteni kanssa heitin tittelit pois ja he puhuttelevat minua etunimellä jos haluavat.

      On paljon helpompaa kommunioida, kun ei ole pakko muistaa toisen ikää.
      Tasavertaisuus pelaa, minua saa sanoa mummuksi, äidiksi tai etunimellä, enkä säikähdä, vaikka minulle keksittäisiin lisääkin kutsumanimiä.

    • muumion kirous

      Englanninkielinen sana mummy=muumio :) varmaan jotain yhteistä.

    • sklsklsklslslsls

      Ei se sitä lastenlasten hoitamista huonommaksi tee jos halutaan, että kutsutaan vaikka nimellä nanna (muunnos englannin "nanny" sanasta)
      SItähän se isovanhemmuus pitkälti on. Vanhemmat menee juhlimaan niin isovanhemmat hoitaa. Miksi ei saisi olla mieleltään ikuisesti nuori, kunhan kantaa vastuunsa?
      Elääkin pidempään kun ei vanhennuta itseään ajattelemalla "nyt kyllä olen vanha" Tutkittu juttu!!!

    • Muori ja Vaari

      Hämeessä se on Muori! eikä ole haukkumasana:) Äijjä tulee Karjalasta! kukin tavallaan!

      • vaihtoehtoja löytyy

        Ja pohjoisessa ämmi.


      • 55vm
        vaihtoehtoja löytyy kirjoitti:

        Ja pohjoisessa ämmi.

        Ämmi on ihan kiva sana, vain yhtä kirjainta muuttamalla siitä saa pehmeämmän kuuloisen, mitä ämmä koskaan on..


    • mummu 2

      Minä oon lapsenlapsille reilusti mummu ja oon siitä ollut heti ylypiä

    • En ole sun mummosi

      Minä olen 65-v. enkä halua kuulla mummoksi kutsumista.
      Koska minulla ei ole lapsenlapsia, vaikka lapsia on ja aviossakin ovat.

      En sittenkään, jos saan lapsenlapsia ole mummo muille kuin heille.
      Muut kutsukoot minua edelleen etunimelläni tai virallisemmin.
      Joten ulkopuolisten on aivan ajanhukkaa pohtia kysymystä mummoudestani.

      • En ole sun mummosi

        Tämä 65-vuotias jatkaa...
        Entäs tuo aloituksen vanhus-sana.
        Jotain ihmistäkö kutsuttaisiin vanhukseksi :DDD
        Anna mun kaikki kestää.
        Jos ihmisellä on nimi, niin sillä nimellä kutsutaan.
        Taikka vaihtoehtoisesti voi iän laittaa.

        Yhtälalla kuin minua nuorempi aloittaja moittii, ettei vanhus- eikä mummo-nimitys kelpaa. Pitäisi minunkin saada nimitellä nuorempiani klopeiksi ja märkäkorviksi.

        Minulle ainakaan ei ikä anna aihetta perheeni ulkopuolisten ihmisten nimittelyihin mummoiksi tai vanhuksiksi, klopeiksi tai märkäkorviksi. Harrastuksissa ja muissa riennoissa ja touhuissa olemme tasaveroisia kavereita ja sanomme toisiamme ristimä- taikka lempinimilläkin, jos asianomainen siitä tykkää.
        Perheeni sisäiset nimiasiat eivät sitten kuulu pätkääkään ulkopuolisille ja piste.


      • mummu2

        Tietenkin mummottelu kuuluu vain lapsenlapsille ei muille. Jotku käyttävät sitä ikään kuin loukatakseen, eli juuri sitä, että olet niin vanha, että voi mummotella.
        Sitten mummotellaan, kun siihen on aihetta, se on kunnianimitys ei haukkumasana. Onnea tulevalle mummolle, kyllä sekin aika koittaa! :)


      • Kun tietää...
        En ole sun mummosi kirjoitti:

        Tämä 65-vuotias jatkaa...
        Entäs tuo aloituksen vanhus-sana.
        Jotain ihmistäkö kutsuttaisiin vanhukseksi :DDD
        Anna mun kaikki kestää.
        Jos ihmisellä on nimi, niin sillä nimellä kutsutaan.
        Taikka vaihtoehtoisesti voi iän laittaa.

        Yhtälalla kuin minua nuorempi aloittaja moittii, ettei vanhus- eikä mummo-nimitys kelpaa. Pitäisi minunkin saada nimitellä nuorempiani klopeiksi ja märkäkorviksi.

        Minulle ainakaan ei ikä anna aihetta perheeni ulkopuolisten ihmisten nimittelyihin mummoiksi tai vanhuksiksi, klopeiksi tai märkäkorviksi. Harrastuksissa ja muissa riennoissa ja touhuissa olemme tasaveroisia kavereita ja sanomme toisiamme ristimä- taikka lempinimilläkin, jos asianomainen siitä tykkää.
        Perheeni sisäiset nimiasiat eivät sitten kuulu pätkääkään ulkopuolisille ja piste.

        Ei enää ole vanhuksia, vaan heitä kutsutaan ikäihmisiksi yleisesti. Vanhus on vanhentunut nimitys.


      • eipakollista
        mummu2 kirjoitti:

        Tietenkin mummottelu kuuluu vain lapsenlapsille ei muille. Jotku käyttävät sitä ikään kuin loukatakseen, eli juuri sitä, että olet niin vanha, että voi mummotella.
        Sitten mummotellaan, kun siihen on aihetta, se on kunnianimitys ei haukkumasana. Onnea tulevalle mummolle, kyllä sekin aika koittaa! :)

        Mistä tiedät että koettaa, voihan olla että hänen lapsensa eivät halua tai saa lapsia?


    • lapseton.

      Mummoja hävettää ja kauhistuttaa vanheta. Mummous on yksi esimerkki siitä.

      • iem1

        Jos mummoja hävettää venheneminen, niin hävettää ukkejakin. Ne kun huomaa ollevansa kohta loppusuoralla, niin alkavat kasvattaa lettiä ja laittelemaan korvakoruja.


      • ;)))
        iem1 kirjoitti:

        Jos mummoja hävettää venheneminen, niin hävettää ukkejakin. Ne kun huomaa ollevansa kohta loppusuoralla, niin alkavat kasvattaa lettiä ja laittelemaan korvakoruja.

        Ostetaan Harrikka ja laitetaan parit tatskat.


      • japahh

        Ei pidä paikkaansa. Minua ei kutsuta mummoksi tai mummuksi, koska en sitä ole, minulla ei ole lapsenlapsia. En ole myöskään kenekään muun täti kuin omien sisarusteni lapsille.
        En ole myöskään vanhus enkä seniori, munulla on vanhempieni antama nimi ja jos ei sitä tiedä voi sanoa rouva/neiti


      • miehenlapsikiusas
        iem1 kirjoitti:

        Jos mummoja hävettää venheneminen, niin hävettää ukkejakin. Ne kun huomaa ollevansa kohta loppusuoralla, niin alkavat kasvattaa lettiä ja laittelemaan korvakoruja.

        Exällä oli ravintola ulkomailla ja tyttäremme vietti isällään toisinaan lomiansa. Toki oli hieman mustasukkainen isästään ja tämän huomiosta koska harvoin näkivät ja niinpä kun havaitsi etenkin teini-iässä jonkin vaalean, vaarallisen vampin (vvv) lähestyvän isäänsä paineli paikalle ja kutsui kovaan ääneen ISIÄ luokseen :) Nuoret neidit häipyivät melko nopeasti lähettyviltä. Meinaan tytär näytti varsin paljon vanhemmalta 14-vuotiaana ehostettuna ja syntymä kurvikkaana. Silloin ei auttaneet isukin korut, ei letti hahahahaaaa......


      • hoopå
        japahh kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Minua ei kutsuta mummoksi tai mummuksi, koska en sitä ole, minulla ei ole lapsenlapsia. En ole myöskään kenekään muun täti kuin omien sisarusteni lapsille.
        En ole myöskään vanhus enkä seniori, munulla on vanhempieni antama nimi ja jos ei sitä tiedä voi sanoa rouva/neiti

        Oletko myös yhden miehen rouva, jota muut eivät saa rouvitella?


      • juuså
        hoopå kirjoitti:

        Oletko myös yhden miehen rouva, jota muut eivät saa rouvitella?

        ainoastaan oma mies saa rouvitella, ei hän ole toisten miesten rouva ;)


    • m&p

      Olen 38 v ja mummo lapsenlapselleni, mieheni on saman ikäinen ja pappa, eikä hävetä yhtään.

    • IlovaariRock

      Savossa isoäiti ja isoisä ovat mummo ja ukki. Pappa ja vaari tarkoittavat yleensä vain jotain vanhaa miestä samoin kuin ihmisiä voidaan kutsua sediksi tai tädeiksi keski-ikäisyyden perusteella. Esimerkiksi käytetään sanoissa pappatunturi, rokkivaari, kukkahattutäti, mummonmarkka, jne.

      Kun kuuntelen joskus sunnuntaisin Kansanradiota, niin huvittaa miksi joku esittelee itsensä vaikkapa "mummeliksi Keski-Suomesta". Periaattessahan mummo eli isoäiti voi olla noin 40-vuotias nainen, jos hänen noin 20-vuotiaalla pojallaan tai tyttärellään on jo omia lapsia.

      Nykyisin vanheneminen on myös hyvin yksilöllistä riippuen mm. omista elämäntavoista, perintötekijöistä ja yleisestä elämänasenteesta. Osa ei ota yhtään vapaaehtoista juoksuaskelta 20 ikävuoden jälken ja osa juoksee mielellään maratoneja yli 50- vuotiaana.

      • pyhä pölvästi vie..

        ja osa ei pysty koskaan enää juoksemaan loukkaantumisten tai artroosi-tekonivelpolvien tai lonkkien vuoksi. Niin, ja toiset kuolevat maratoneille tai pururatojen varsiin...


    • ukki maalta

      Mumma,mummi,mimmu??? 21.7.2013 11:25

      "Mikä ihme nykyajan iso-äitejä vaivaa kun perinteinen mummo sana tuntuu olevan kuin kirosana. Samoin vanhus sanaa ei saa käyttää, se tuntuu olevan kuin kirosana. Mummot ovat kuitenkin jo 66v. Minä itse olen 45v ja kutsun mielelläni itseäni keski-ikäiseksi."

      Tuntuu sinulle itsellesi tuo vanheneminen olevan ongelma.
      Kuinkahan suuri otanta sinun mummotutkimuksella on takana?
      Yleistät vaan omia ajatuksiasi.
      Ja minkä sille mahtaa, että mummoissa ja ukeissa on kus.....päitä
      joille oma napa on tärkeintä elämässä loppuun asti.

      Hyvää jatkoa sinulle ja sinun hölmölaistutkimukselle

    • rs1963

      Eiköhän isoäiti saa itse valita millä nimellä kutsutaan :) Eli turhaa pohdiskelua asiasta täällä.

      • Vielä ajassa mukana

        Olen mummi lapsenlapsilleni. On vaan niin, että nykyään ihmiset vanhanakin vireitä ja jotkut olettaa kaikkien olevan " höppänöitä" vanhana. Niin ei kuitenkaan ole vaan on vireitä vanhuksia. Ei kiva kun kohdellaan kuin vanha ihminen ei enää tajuaisi vaikka olisi kuin skarppi vielä vanhana. Siinä yksi syy miksi vanhat haluaa, että ei vanhempia aliarvioida. :)
        Onneksi ei dementia vielä tullut:)


    • Vanhuus ja viisaus

      Juu, kyllä moni kammoaa vanhenemista. Ikääntyminen ja roolien vaihtuminen ovat kuitenkin osa luonnollista elämänjärjestystä, jota vastaan ainakaan minä en edes halua taistella. Mummous ja pappaus / vaareus / ukkeus on isovanhemmuutta, josta tulisi olla ylpeä. Suku jatkuu, ja mummot jakakoot elämänviisauttaan ja antakoot turvaa pienille.

      • Kyrpiintynyt

        Puhutaan että naiset ikääntyessä viisastuu. Ja p askat! Naiset hakevat sitä h elvetin hyväksyntää ja omaa seksikkyyttään vielä vanhoille päiville asti.
        Kyllähän se on niin kun nainen 40 jälkeen alkaa saavuttaa vaihdevuosiaan, niin melkonen temppuilija siitä tulee. Ikääntymisen jäljet kestäisi hyvinkin mutta se s aatanan luonteen ailahteleminen v ituttaa. Tiedä aina perkele mistä kenkä puristaa. Aivot muuttuvat tippaleivästä tippaleiväksiX10.
        En ihmettele yhtään niitä jotka vaihtaa nuorempaan kun aikansa ovat katselleet sitä hyväksyntää hakevaa temppuilijaa joka haluaa olla seksikäs puuma.
        Niin ja p erkele meillä töissä 55-65 mummot yrittää olla seksikkään haluttavia. Voi v ittu. Onko p erkele pakko! Koettakaapas mummot ja iäkkäämmät naiset miettiä paljonko niitä kilometrejä on takanapäin ja sitämukaa olla leikkimättä sitä nuorta tyttöä p erkele!


      • mimma yx
        Kyrpiintynyt kirjoitti:

        Puhutaan että naiset ikääntyessä viisastuu. Ja p askat! Naiset hakevat sitä h elvetin hyväksyntää ja omaa seksikkyyttään vielä vanhoille päiville asti.
        Kyllähän se on niin kun nainen 40 jälkeen alkaa saavuttaa vaihdevuosiaan, niin melkonen temppuilija siitä tulee. Ikääntymisen jäljet kestäisi hyvinkin mutta se s aatanan luonteen ailahteleminen v ituttaa. Tiedä aina perkele mistä kenkä puristaa. Aivot muuttuvat tippaleivästä tippaleiväksiX10.
        En ihmettele yhtään niitä jotka vaihtaa nuorempaan kun aikansa ovat katselleet sitä hyväksyntää hakevaa temppuilijaa joka haluaa olla seksikäs puuma.
        Niin ja p erkele meillä töissä 55-65 mummot yrittää olla seksikkään haluttavia. Voi v ittu. Onko p erkele pakko! Koettakaapas mummot ja iäkkäämmät naiset miettiä paljonko niitä kilometrejä on takanapäin ja sitämukaa olla leikkimättä sitä nuorta tyttöä p erkele!

        Nainen on nainen loppuun saakka :) Iästä riippumatta on kiva meikata, lakata kenties varpaankynsiä, pukea itseä miellyttävät ryysyt niskaan, leikkiä poikain kaa mukana kun nämä "flirttailevat" mummoa virkistääkseen. Juu, miehet kohentavat omaa itsetuntoaan vaihtamalla nuorempaan. Yskis! Tarjoilevat nuorille rahanahneille syöjättärille kaljuaan, velttoja rintalihaksiaan ja pitkäkarvaisia hieltä haisevia kainaloitaan. Mikäs siinä... ehkä naisetkin haaveilevat jostain ihan muusta kuin siitä kotona lemuavasta hiljaisuuden mestarista jota pitää myötä- ja vastamäessä kunnioittaa ja rakastaa. :)


      • ...
        Kyrpiintynyt kirjoitti:

        Puhutaan että naiset ikääntyessä viisastuu. Ja p askat! Naiset hakevat sitä h elvetin hyväksyntää ja omaa seksikkyyttään vielä vanhoille päiville asti.
        Kyllähän se on niin kun nainen 40 jälkeen alkaa saavuttaa vaihdevuosiaan, niin melkonen temppuilija siitä tulee. Ikääntymisen jäljet kestäisi hyvinkin mutta se s aatanan luonteen ailahteleminen v ituttaa. Tiedä aina perkele mistä kenkä puristaa. Aivot muuttuvat tippaleivästä tippaleiväksiX10.
        En ihmettele yhtään niitä jotka vaihtaa nuorempaan kun aikansa ovat katselleet sitä hyväksyntää hakevaa temppuilijaa joka haluaa olla seksikäs puuma.
        Niin ja p erkele meillä töissä 55-65 mummot yrittää olla seksikkään haluttavia. Voi v ittu. Onko p erkele pakko! Koettakaapas mummot ja iäkkäämmät naiset miettiä paljonko niitä kilometrejä on takanapäin ja sitämukaa olla leikkimättä sitä nuorta tyttöä p erkele!

        No ainakaan sinä et ole ikääntyessäsi viisastunut kun kielenkäyttö on kuin murrosikäisellä syljeskelijällä. Joten ei ehkä kannata hirveästi vaahdota muiden käytöksestä.


      • Mummo60
        mimma yx kirjoitti:

        Nainen on nainen loppuun saakka :) Iästä riippumatta on kiva meikata, lakata kenties varpaankynsiä, pukea itseä miellyttävät ryysyt niskaan, leikkiä poikain kaa mukana kun nämä "flirttailevat" mummoa virkistääkseen. Juu, miehet kohentavat omaa itsetuntoaan vaihtamalla nuorempaan. Yskis! Tarjoilevat nuorille rahanahneille syöjättärille kaljuaan, velttoja rintalihaksiaan ja pitkäkarvaisia hieltä haisevia kainaloitaan. Mikäs siinä... ehkä naisetkin haaveilevat jostain ihan muusta kuin siitä kotona lemuavasta hiljaisuuden mestarista jota pitää myötä- ja vastamäessä kunnioittaa ja rakastaa. :)

        Olen mummo ja 60 v. Kummasti se itse tuntoa kohentaa kun kymmenen vuotta nuorempi mies, vielä hyvän näköinen ja käytöksinen, tunnustaa ihastuksensa ja kehuu sekä vartaloani että luonnettani. Itseäni ikäero ensin arvelutti, mutta nyt uskon ettei se haittaa päin vastoin. Olen kuitenkin mummo, vaikka en huivipää trollaatorilla käpyttelevä kumaraselkä. Nautitaan elämästä mummot ja vaarit.


    • Tarja

      Tulin 49 v Mummoksi ja minusta on ihanaa olla mummo Tyttärellä poika 7v ja saa kohta vauvan. Kiva kun itsekkin jaksaa vielä olla apuna tarvittaessa ja muutenkin mukana kuvioissa tietysti vanhenpien ehdoila. Onneksi meillä on hyvät ja lämpimät välit keskenämme

    • 331231231232323

      Kuulostavat ihmisiltä jotka valittavat kaikesta muustakin, sanoisin asiasta fiksusti ja jos yhä valittaa niin ei ole ansainnut lapseni seuraa.

    • Aito mummo

      Miten niin kirosana? En ole kyllä kuulutkaan mokomaa muualla.
      Lapsenlapsilla on yleensa mummo ja mummi, tai mummu ja isoäiti, taikka mamma ja mumma. Lapsella kun on kaksi mummua.
      Kenenkään nimitystä ei pidetä kirouksena.
      Olet oudosta suvusta.

    • varamummiko?

      Miksi tällaista kutsutaan kun ei ole lapsia,65 vee ? Onko se mummoikäinen vanhapiika ikäneito,liitossa kyllä olen ollut,ja lapsiakin yritin tehdä tuloksena 2 keskenmenoa.

      En ole vanhus,enkä papiljottipäinen mummotyyppi muutenkaan,eläneen näköinen jenkkakahvoilla sopivasti,rypytkin vielä pysyy kuosissaan ja leuanalus ei liioin roiku.Kävelykin reippaanpuoleista,kiitos liikunnan.
      Keksikääs nytten,sisaren tytön lapset sanovat varamummiksi.
      Kelpaa kyllä,he ovat niin rakkaita.

    • mummoikäinen?

      Tämähän on tätä nykyajan ikuisen nuoruuden vaatimusta joka kohdistuu lähinnä naisiin. Sanaa mummo käytetään nykyään usein halventavassa tarkoituksessa ja koko sana on etääntynyt hirveästi siitä mitä se alunperin tarkoittaa eli isoäitiä. Nykyään kun naisen pitäisi olla aina teini-ikäisen näköinen sanovat miehet jopa alle nelikymppisiä naisia mummoiksi kun haluavat halventavasti kuvata sitä kuinka vanhoja ja rupsahtaneita he ovat. Kuitenkin ihmisen odotettavissa oleva elinikä nousee koko ajan ja esimerkiksi kuusikymppiset ovat nykyään paljon paremmassa kunnossa kuin vielä joku aika sitten. Tästä huolimatta se ikä jolloin naisen katsotaan olevan nuori tuntuu koko ajan laskevan.

    • The Ugly Duchess

      Minusta iso äiti on ruma sanapari. Olen äiti, mutten iso. Muuten kuin henkisesti tietysti. Hengen jättiläinen.

      Googlatkaapa te, joita mor tai muori tai mummu sanat jotenkin häiritsevät, guuglatkaa sanoilla the Ugly Duchess. Siinä on vanha maalaus 1600-luvulta, jossa eräs mummoikäinen on pukeutunut nuorekkaasti, on push-up liivit ja bodyt... sellaisilta te valitettavasti näytätte, vanhenevat naiset ja miehet.

      Mummottelu on mukavaa. Nuoruuden ihannointi on sairasta.

      • en ymmärrä

        Nainen 66 v mummo, haluaa itseänsä kutsuttavan italiankielisellä sanalla nonna, ei tykkää suomenkielisistä variaatioista, vaikka koko suku ihan suomenkielistä.


      • mimma yx
        en ymmärrä kirjoitti:

        Nainen 66 v mummo, haluaa itseänsä kutsuttavan italiankielisellä sanalla nonna, ei tykkää suomenkielisistä variaatioista, vaikka koko suku ihan suomenkielistä.

        Kaunis sananakin "nonna" mikä ettei?


      • japahtaas.

        en ole kenenkään mummo enkä sellaiseksi ehkä ees tule, mutta minä pukeudun ihan tavallisesti, en mummomaisesti enkä nuorten tavalla, ihan tavalliset vaatteet.


    • Ei mummoilulle

      Olen 58-vuotias lapseton nainen. En ole mummo nyt, enkä tulevaisuudessakaan. Ja se on oma valinta, johon olen edelleen tyytyväinen.

    • Itse olin 48 vuotias tullessani isoisäksi. Tuolloin pikkuisen toppuuttelin lapsenlasta huutelemasta minua "papaksi". Eipä ole tuo isoisyys sen jälkeen minua juurikaan häirinnyt.

      • Niinpä niin

        Eli lapsenlapsesi ei saanut kutsua sinua isäksi (pappa)?! Aika loogista. Olethan isoisä.


      • Niinpä niin kirjoitti:

        Eli lapsenlapsesi ei saanut kutsua sinua isäksi (pappa)?! Aika loogista. Olethan isoisä.

        Kymenlaaksossa sana "pappa" tunnetaan yleisesti isoisää tarkoittavana terminä. Ollaan niin kaukana rååtsalaisista, että sanan merkitys on vakiintunut tällaiseksi.


      • Pappa betalar
        imperfectum kirjoitti:

        Kymenlaaksossa sana "pappa" tunnetaan yleisesti isoisää tarkoittavana terminä. Ollaan niin kaukana rååtsalaisista, että sanan merkitys on vakiintunut tällaiseksi.

        Miten sinä sitten ymmärrät sanonnan "pappa betalar"? Isoisä maksaa?


      • Pappa betalar kirjoitti:

        Miten sinä sitten ymmärrät sanonnan "pappa betalar"? Isoisä maksaa?

        En tietenkään ymmärrä sitä niin, koska se on selvästi ruotsinkieltä ja sanontana merkitsee "isä maksaa" Täytyy tajuta se, mitä kieltä ollaan puhumassa.
        Tässä hieman kielikylpyä. Nykysuomen sanakirja sanasta pappa. 1. vars. ruotsinvoittoisessa (kaupunkilais)kielessä: isä. 2. isoisä, paappa (kans. harv.).
        3. vanhahko, us. tukevahko mies (ark. leik.)
        Arkieleen johtunut edelleen sana "papparainen", joka on hieman halventava sana miehestä niinkään ikään tai aikaisempaan siitoskykyyn viittaamatta.


    • Avokki 11

      Minä olen mummu...olin juuri täyttänyt 40 vuotta kun sain esimmäisen lapsenlapsen...ja siitä asti olen ollut mummo ja mieheni pappa...
      Eikä hävetä yhtään...

    • on hienoa olla mummi

      minä olen ylpeä kun naapurin lapsetkin sanoo mummi ja omat lapset ja lastenlapset sanoo mummi ja toiset mummu sekä vävykin sanoo joskus muori ja olen onnellinen kun sanovat näin, nehän on hellittely nimiä ,tosin ikäkin on yli 70v mutta vanhin lapseni on jo yli 50v ,joten olen kauan ollut mummi , ihana olla mummi...

    • mummi ikuisesti

      Minä olen yhden lapsenlapsen mummi ja kolmen mieheni lapsenlapsen mummo. Oman lapsenlapseni mummi olen ollut alle 50-vuotiaana ja mummi sana on ihana. Ei ole minua mitenkään vanhentanut. Monet luulevat vieläkin että olen lapsenlapseni äiti. Mutta jos on uusperhe ja niitä isovanhempia alkaa olla jo liuta, niin ehkä sitten on parempi olla niitä erilaisia nimityksiä. Sillähän erottaa eri mummot ja vaarit.

      Mutta vanhus-sanaa minäkin kyllä boikotoisin. Se ei ole oikein jotenkin hyvä sana. Mielikuva tulee kumaraselkäisestä, vaivalloisesti liikkuvasta ihmisestä. Sanotaankin monesti että se käveli kuin vanhus...

    • inu69

      Mielestäni jokainen saa itse päättää miten lapsenlapset sun muut läheiset häntä kutsuvat. Minä olin alle 50 v. kun tulin isoäidiksi. Halusin olla MAMI ja se sopisi
      kaikille eikä koskaan ole ollut siitä erimielisyyttä.

    • Pianmummu

      Jo täällä alkaa kaikki olla suorastaan viturallaan.Jos puolustaa tai on vähän tavoista ja perinteistä kiinnipitävä,hänet teilataan vanhoillisena kuulumattomiin.
      Minä niin odotan mummoksi pääsyä ja haluan itseäni kutsuttaman mummoksi ja aion olla aina tarvittaessa saapuvilla jos mummua tarvitaan.En juosentele kaiken maailman menoissa,ne ovat tarpeetonta ajan ja rahan hukkaa.
      Terveisin toivottavasti vielä MUMMU.

    • seniorisitiseeni

      Mummo tarkoittaa sukulaisuussuhdetta eikä sisällä mitään ikärajoja. Jos kahdessa polvessa on oltu nuoresta pitäen lisääntyväistä sorttia, mummo voi olla alle nelikymppinenkin.

      Vielä ihmeellisempää on joidenkin naisihmisten loukkaantuminen teitittelystä. Kuulemma vain vanhuksia teititellään, kun halutaan oikein osoittaa kunnioitusta. Mistähän tällainenkin luulo on peräisin, ei suomalaisesta kulttuurista ainkakaan. Teitittely on tasavertaisten aikuisten puhuttelumuoto - tai ainakin oli vielä minun kouluaikoinani 60-luvulla, kun lukiossa alettiin teititellä viimeistään abeja.

    • mummu2

      Voi hyvänen aika! En ehkä ymmärtänyt nimim. päivittelyä. Joka tapauksessa on kunnia-asia olla mummu, mumma, mummi, mummo,ämmi. ämmä (nämä kaksi ovat Lapin mummoja). mikä nimitys kellekin on periytynyt omasta lapsuudestaan. Meillä on mummu ja mumma. Onhan niitäkin muoreja, jotka haluavat olla iso-äitejä, kuulostaa "hienommalta". Ruosinkielisissä famut, murmurit tai jotain sinne päin. Siitähän lyödään peistä, ovatko eläkeläiset vanhuksia vaiko senioreita. Mikä vika on vanhuksessa. Vai onko ikääntynyt "hienomman" kuuloista?! Olen vain mummu lapsenlapsille, ei etuniminen. Sitä vierastan. Täytyy sitä olla joku kunnioitus! ;-)

    • kungsälv

      ämmi ja äijihän net on

    • Faktaako

      Kommenttina voisi kysyä, mikä on keski-ikä? 45- vuotiaana ollaan jo yli keski-iän, ainakin suurinosa siirtyy manan majoille ennen kuin on 90-vuotias.

      • maija mummo ...

        No minä olen ollut mummo jo 23 vuotta, ja eikä mikään sen mukavampaa. Esittelenkin itseni, Olen Maija mummo!


      • ij3ep09
        maija mummo ... kirjoitti:

        No minä olen ollut mummo jo 23 vuotta, ja eikä mikään sen mukavampaa. Esittelenkin itseni, Olen Maija mummo!

        aika hölmöä. kun sait ekan lapsesi niin aloitko nimittää itseäsi Maija -äidiksi tai kenties Maija -äitykäksi, Maija -muoriksi , Maija -mamaksi. Tai kun menit naimisiin niin olitko Maija -vaimo tai Maija -puoliso. Kihloissa tienkin Maija -morsio ja sitä ennen Maija -tytär. kenteis Maija -esikoinen tai Maija -kuopus.


    • granny-mummo

      Minä olen granny tai grandmother ja myös mummo, kaikilla noilla kutsutaan.
      Minua saa kutsua vanhaksi tai vanhukseksi, ihan miten kukakin haluaa.
      Toisten sanat eivät tartu otsaani eivätkä vahingoita itsetuntoani..

    • se oli silloin..

      -60 luvulla erehdyin sinuttelemaan 30 v naista, olin itse 19v, hän sano et on vanhempi,ja älä sinuttele

      lapset kutsu tädiksi kun olin 18v..

      • Anonyymi

        Ihan totta muistan kun olin 5 vuotias niin sanoin naapurin tyttöä tädiksi hän ei varmaan ollut kun 16 vuotias , muuta vanhempana ajatellut sitä monesti miten maailma on muuttunut, ei kukaan sanoisi tänään nuorta tyttöä tädiksi


    • Mummi 55

      mielestäni iällä ei ole merkitystä , kun pitää vaan jakaa tää titteli kuka mummi kuka mummi jne...kun niitä kuitenkin tätä titteliä monta samassa suvussa jakamassa...molempien suvussa

    • jarkka4

      -Mieluimmin ns:"ylämummo"-on enemmän kunnioitusta osoittava nimitys...

    • marina mantako

      No olipa harvinaisen pikkumaista luettavaa. kai sitä saa olla mummikin ja ja maamma jos haluaa, ja sillä tavalla erotetaan kaksi eri mummoa toisistaan ja joskushan niitä on enemmänkin näillä uusioperheillä. Eikö lapsenkin ole helpompi ymmärtää kenestä milloinkin on kyse kun kaikki eivät ole mummoja. Eri asia lienee jos lapsen pitäisi sanoa mummoa etunimellä tai jotenkin muuten, en ymmärrä keski-ikäisen ihmisen juonittelua. Ettet olisi vain kateellinen noille mummoille ja mammoille, kunhan jostakin saat marista.

    • mummux2

      mummuja ja isomummuja, paras nimitys ja tulee aivan luonnostaan meidän murrealueella, itse olen 53 v ja aivan upeaa olla mummu.

    • .......

      Minä tulin mummoksi 37 vuotiaana, olen jo iso-mummo, äitini on iso-iso-mummo.

      • nuorena vitsa vää...

        Joku kisa menossa??? Kuka nuorempana ehtii - raskaaksi, mummiksi, iso-mummoksi jne jne!


    • sunnuntaita

      Itse olen mummi ja tänään täytin 65v..hui,hui..

      • mimma yx

        Onneksi Olkoon ja Paljon Onnellisia vuosia tästä eteenpäinkin :)


    • s-l n

      Minä ainakin olen Mummi 3 lapsenlapselleni .Ja ylpeä Mummi nimestä ;)

    • Eräs mummi

      kun tyttärelleni syntyi eka lapsi, hän kysyi ,että miksi haluaisin kutsuttavan minua ,olin silloin nelissäkypissä ja tunsin itseni aivan nuoreksi ,jolloin mummo sana tuntui ihan hullulle, joten mummi oli minusta mukavampi. Se ei tuntunut silloin niin vanhalle. mummi nimitys on jatkunut vaikka nyt on jo 11 lastenlasta. mieleltäni en vieläkääm ole mummo,vaikka ikää on jo hiukka enempi. Joten eiköhän se nimitys ole jokaisen oma asia, ei sitä tarvitse hävetä ,en minäkään ,ja ylpeänä kerron kaikille ,että olen 11 lapsen MUMMI .

    • mimma yx

      Eipä vaivaa juur muu kuin että meillä nuorilla mummoilla elävät vielä äidit pitkään ja heitä on jo meidän lapsemme ja koko muu suku kutsunut mummoksi, mummiksi tai isoäidiksi. Noihin aikoihin eli vielä isomummikin. Moni sinun ikäisesi on jo isoäiti, puhumattakaan viisikymppisistä. Minun äitini jota siis meidän suvussa kutsutaan mummoksi ja mummiksi, elää ja voi hyvin, mieheni puolen isoäiti on kai yli 90 ja häntä kutsuttiin aina mammaksi. Erotti hyvin mummin ja mamman puhekielessä. Kun viimeeksi tapasimme, mamma näytti hyvältä, eli itsenäisesti ja hoiti omat asiansa.
      Minulla on aikuinen tytär, jolla on omia lapsia, minun lapsenlapsiani. Minä olen heille mimma ja mimmana pysyn. Olen sillä nimellä tunnettu päiväkodissa ja nyt jo koulussakin. Lasten on helppoa erottaa nopeasti kenestä on kyse ja kyllä, olen omaksunut tämän nimen tyttäreni pyynnöstä aikoinaan. Kannan sitä ylpeästi.
      Meitä on/oli siis samaan aikaan hengissä kutsumanimiltä isomummi, mummi(o), mamma, mimma, äiti ja lapset.
      Olen läheinen lapsen ja lapsenlapsien kanssa enkä koe mitään seuraava-sukupolvi juttua välillämme. Omaan jonkin verran enemmän kokemusta joistakin asioista kuin tyttäreni mutta siihen se sitten jää. Tyttärentyttären kanssa olen jaksanut leikkiä ja viisastua ihmisenä. Olen kiinnostunut monista sellaisista asioista hänen ansiostaan, joista en välittänyt aiemmin.
      Minusta 65 v. ei tunnu vielä vanhalta, vaikka itse olenkin sinua nyt muutaman vuoden vanhempi. Ehkä, jos Luoja suo, alan silloin matkustella ja katsella maailmaa muutenkin kuin hiekkalaatikon reunalta ja auton lasin takaa.
      No, jokainen vanhenee omassa ajassaan, saattaapi olla että sinunkin ajatuksesi vanhuudesta muuttuvat. Tai sitten eivät, meillä on oikeus onneksi monenlaisiin mielipiteisiin. Itselläni on monta monituista vuotta matkaa tuohon vanhus termiisi :) ... en osaa ajatella edes äitiäni vielä vanhuksena: hän elää kotona omatoimisesti, näyttää hyvältä, ostaa itse ruokansa ja vaatteensa, matkustelee, tapaa meitä ja ystäviään - ehkä ei niin kovin montaa vuotta enää mutta nyt, 83-vuotiaana. Olisin hyvin mieluusti samanlainen :)
      Ystävättäreni tuli mummoksi 27-vuotiaana, mentyään naimisiin itseään parikymmentävuotta vanhemman miehen kanssa. Hän oli kovin ylpeä nimestään mummo vaikkakin vain leikkimummo. Tai feikki.
      Naisen elämä on niin lyhyt, täynnä muodonmuutoksia. Mummo on toisille sanana kaunis ja toisille jotain aivan muuta.

    • Olen vähän yli 50:nen mummo. Minusta on kiva kun lastenlapset sanoo minua mummoksi. En kyllä ole vielä vanhus, vaik
      ka useamman lapsen mummo olenkin.

    • Mummoillen

      Naiset lähituttavapiirissäni ovat hyvin iloisia mummoudestaan. Aloittaja, millaisessa seurassa sinä liikut, jossa mummo -sana on kirosana? Kerro!
      Ja kyllä minä jo sinun iässäsi tiesin millainen mielikuva vanhus -sanasta tulee. Mietippä! Tuttavani 60 - vuotias mummo laitatutti kesäksi rakennekynnet. Ja ei hän teeskentele ikäistään nuorenpaa. Häntä on kyllä luultu poikansa naisystäväksi. Ja juuri sen ulkonäkönsä vuoksi. Kyllä sinun pitää vain hyväksyä se tosiasia, että nykyisin voidaan paremmin kuin ennen.

    • Hehhei!

      En todellakaan halunnut, että minua kutsuttaisiin mummoksi. En niinkuin itse tuossa äsken totesit olevasi 45 v. ja keski-ikäinen.

      Minunko tyttäreni saatua ensimmäisen lapsensa ollessani tasan tarkalleen 45-vuotias, pitäisi hyväksyä nimitys itsestäni mummona.

      En kokenut olevani mikään mummo, enkä siis hyväksy mummoksi nimittelyä! Jotkut tekevät lapsia myös kaksikymppisinä. Ja saattavat siis tulla mummoiksi jo 40-vuotiaana.

      Aika moni tulee!

      • Ennen lapset

        hankittiin nuorempina. Oma äitini oli 44 vuotias tullessani 21-vuotiaana äidiksi. Työkaverit alkoivat kutsumaan äitiäni siitä alkaen mummiksi, josta äitini oli pelkästään mielissään. Itse tulin mummiksi "vasta" 50-vuotiaana, enkä ainakaan sen vuoksi tunne itseäni yhtään vanhemmaksi kuin mitä olen.


    • kaikki eivät halua

      Miehet ja muutkin käyttävät joskus TODELLA halveksien mummo sanaa, koska mummot eivät kiinnosta. Jätetään mumma, mummi, mummu ja mummo sanat pois kokonaan, ellei joku halua itseään mummoksi sanottavan lapsenlapsien yhteydessä, omalla huumorilla tai muuten.
      Sairaankuljettajien tai hoitajien julkisessa kielenkäytössä ei pitäisi olla automaattisesti mummo sanaa, se luokittelee ihmistä. Olen 30 ikäinen mutta ymmärrän että ikää ei saisi korostaa iäkkäillä, ikä on numero. Ja sitten haluaako joku kutsua papaksi itseään? Tuskin kaikki haluavat.
      Yleensä ihmiset kiukuttelevat että "pappa tai mummo" tukki tien kaupassa. Eli se ei ole positiivinen merkitys. Vaikka tien tukkiminen onkin joskus totta.

    • mummi ja vaari

      Mitä pahaa on sanoissa/käsitteissä mummi ja vaari??
      Minä vaan kysyn!

      • inte illa alls?

        Hur låter då mofa, momo, fafa, famo???? ;)


      • Det låter bra
        inte illa alls? kirjoitti:

        Hur låter då mofa, momo, fafa, famo???? ;)

        Löytyi lapsena mofa (morfar) ja mommo (mormor), koska äitini on suomenruotsalainen. Kirjoitusasultaan juuri noin. Ruotsin kielellä erot ovat selviä....

        Supi suomalaisen isän puolelta oli ukki ja mummu. Harvoin olivat samassa paikassa (välimatkaa liikaa), joten mummut eivät sekoittuneet keskenään.


      • Anonyymi

        Ihan niin kun saa lapsenlapsia niin silloin ollaan mummoja ja pappoja, vaikka sen miten vääntäisi
        Ei kai yksi sana ole kenenkään elämää pilannut.
        Lapsenlapset saavat sanoa miten haluaavat , se ei minun arvomaailmaani muuta. Eikä tulis mieleenkään esittää jotain nuorta ihmistä sillä sekin on luonnon laki että vanhennutaan


    • lapsenlapset

      Pitää muistaa, että lapsenlapsetkin voivat antaa meille mummoille oman lemppari
      nimen, jolla he sitten kutsuvat meitä aikuisikään saakka.

      Nimi ei ole aina meidän mummojen valinta.

      • Anonyymi

        Lemppari ????


    • 16+12

      kaikki yli 40v naiset on mummoja tai puumia

      • ...

        No sitten ihan yhtä lailla samanikäiset miehet ovat pappoja.


    • Vaihtoehtoja on

      Ehkä niiden ei tulisi lisääntyä lainkaan, jotka eivät kestä tulla kutsutuiksi äidiksi (näitäkin on) tai esim. mummiksi ... ?

      Voisi tietysti keksiä jotain kivoja vastineita esim. mummo-/mummi-/ukki-/vaari-sanoille ... ? Ihmiset tykkää lempinimistä ... Käyttäkää mielikuvitusta!

      Ehkä sanat mummo, mummi, vaari, ukki, jne. ovat vanhentuneita ... ?

      Jokaisella on etunimi, jota voi pyytää käyttämään ... ?


      Olen 51 ja lapseton omasta tahdostani.

      Vähän hämmennyin kun kerrostalomme pihalla yksi tyttö (6 v) sanoi minua mummoksi. En korjannut asiaa, koska hän on vasta pieni tyttö.

      Ei tätikään ole kiva sana. Haluan, että mua kutsutaan mun nimellä ...

    • Pakko sanoa, että minä ja kaksi pikkusiskoani (olemme syntyneet vuosina 1991, 1993 ja 1998 ja meistä minä olen vanhin) kutsumme isän että äidin vanhempia eli isovanhempiamme ukiksi ja mummoksi eikä se heitä haittaa. Isän vanhemmat ovat iältään lähemmäs 80-vuotiaita ja äidin vanhemmat ovat kumpikin tasan 72-vuotiaita. Koska isän vanhemmat asuvat Hämeenlinnassa, välillä tulee sanottua heitä Hämeenlinnan ukiksi ja mummoksi ihan vain siksi, että helpompi erottaa kumman puolen isovanhemmista on kyse. Sama juttu myös silloin, kun äitini mummo vielä eli ja me lapsenlapsenlapset kutsuttiin häntäkin pelkästään mummoksi, ei iso-mummoksi, isoäidiksi tai vastaavaksi. Manan majoille hän päätyi 89-vuotiaana luonnollisen kuoleman myötä, jolloin itse olin jo 11-vuotias (olen nyt 22) hänen kuollessaan.

      Eli lyhyesti sanottuna minä ja sisareni olemme käyttäneet sanoja "mummo" ja "ukki" niin kauan kuin olemme osanneet puhua eli lähes koko elämämme ajan. Itse ainakin haluaisin, että vanhoina päivinä mua kutsuttaisiin mummoksi, jos joskus saan lapsenlapsia. :) Mutta siihen on vielä pitkä aika. ^__^ Joten sitä odotellessa.

      • Eletään vaan

        Minusta isovanhempia kuvaavat sanat mummo ja ukki, mummi ja vaari ovat käyttökelpoisia erottamaan isän ja äidin puolen isovanhemmat lasten puhuessa.
        Itse me annamme sanoille tunnelatauksen - hyväksyvän tai hylkivän. En ymmärrä ollenkaan miksi jonkun ihmisen nuorekkuutta pitää arvostella - se on mielentila. Silloin tilanne on säälittävä, jos ihminen itse ei tajua omaa ikäänsä esim. 70-miehet punaisissa pöksyissä ja rintakarvat esillä. Puistttaa..oman pääni sisällä.

        Eletään ja annetaan muidenkin elää - kunhan ei vahingoiteta toisiamme.


    • reijo7

      Mikä paha mummo nimessä

      Se paha siinä on että on totuttu mummo sana liittämään ikääntymiseen. se johtuu myöskin kulttuuristamme joka ihannoi nuoruutta ja kauneutta. Mummoille ja vaareille ei oikein minkään laista arvoa anneta. Siksi Mummo ja Vaari ikäiset eivät halua kuulla näitä nimiä koska se muistuttaa heitä heidän iästään. Tänäpäivänä jokainen mieltää joka kynnelle kykenee että hän on menevä ihminen ja pystyvä vaikka näin ei olisikaan. Se on meillä mummoilla ja Vaareilla itsepetosta kyllä mutta näin vain on tänäpäivänä. Me todella oletamme, että me olemme ikinuoria. Tämän päivän lääkitys pitää meitä tosin jonkinlaisessa kunnossa ja sitten kun aika tulee me kuolla pötkähdetään siitä vain seisovilta jaloiltaan ja kuten ennen sanottiin kuolemme saappaat jalassa. Emme me niin vain kuole vaikka moni omainen jo sitä toivoisikin perintöjen tähden me elämme kuin kiusallamme.

    • äiti44v

      Jotenkin itse miellän että vanhat rouvat esimerkiksi jossain yhteisössä ( palvelutalo ) ovat mummoja, ja mummi on vaan se isoäiti, eli ei ole yleisnimitys vaan "arvo".
      Useillehan on tavoite olla aina nuorekkaampi kuin muut ikäisensä, kai se on keino selvitä henkisesti vanhenemisesta, joten ei sitäkään voi oikein paheksua. Ei ole varmaan kiva huomata että aika kuluu ja ovat voimat rupeavat heikkenemään.
      Oma äitini tahtoo että häntä kutsutaan mummiksi, muuta hänelle isoäiteys ei olekaan, kysyy lasten kuulumisia vain koska naapurit kyselevät, ei siksi että häntä kiinnostaisi ( on tämän suoraan sanonut ).
      Itse odotan että pääsisin pian mummuksi tai famuksi ( tätä toivon olevani poikani lapsille ), mutta ei, kateellisena katson kuinka tätini on 52 vuotiaana jo isomummi :) Tasan ei käy onnenlahjat :)

    • Satdin Starba

      Sama "mummo" tulee ruotsin sanasta "mormor." Siis äidin äiti. Isän äiti taas on farmor, eli famu tuttavallisemmin. Stadissa on tapana ollut käyttää näitä sanoja suomenkielistenkin parissa perinteisesti.

      Minulle mummo/mummu-sanan käyttö molemmista isoäideistä on hiukan hämäävää, mutta eri puolella Suomea eri tavalla.

      Itse täytän seuraavaksi 57v ja (tulevat) lapsenlapseni saavat toki nimittää minua miksi haluavat. Äitini (85v) on lapsilleni famu.

      Kysyin aikanaan vaimoltani mitä nimityksiä hän haluaa isoäideistä käyttää ja hänelle oli OK käyttää mummu- ja famu- sanoja juuri siksi, että näin vältytään helposti väärinkäsityksiltä.

      • l3kjlo54

        ja tietysti isän äiti on famu ja isän sisä fafa. oisko vaari tuosta farfar :sta peräisin. turhaa kiistelyä. nimitykset muodostuvat missä ja kellä mitenkin.

        mulla isänpuolella oli mummo ja ukki, äidin puolelta mummo/mummi ja vaari


    • Kielitieteilijä

      Hyvä nimimerkki "Kielitaitoa löytyy": Oletko koskaan kuullut murrealueista? Lounais-Hämeen murteessa isoäiti on aina ollut MAMMA ja isoisä PAPPA. Olivatpa he minkä ikäisiä tahansa. Turha leikkiä kaikkitietävää besserwisseriä, jos ei mitään mistään tiedä.

      • Kielitaitoa löytyy

        Ei sillä ole merkitystä, mitä on aina ollut jossain Lounais-Hämeen murteessa. On ennen ollut muitakin asioita.

        Mamma on silti äiti ja Pappa on isä. Tai monella muulla kielellä mama, papa. Mamma ja papat isovanhemmista kuulostavat vain siltä, että he eivät halua tunnustaa ikäänsä... Onko isovanhemmuus häpeä?


      • Jatkoa:
        Kielitaitoa löytyy kirjoitti:

        Ei sillä ole merkitystä, mitä on aina ollut jossain Lounais-Hämeen murteessa. On ennen ollut muitakin asioita.

        Mamma on silti äiti ja Pappa on isä. Tai monella muulla kielellä mama, papa. Mamma ja papat isovanhemmista kuulostavat vain siltä, että he eivät halua tunnustaa ikäänsä... Onko isovanhemmuus häpeä?

        Tai pitäsikö asia esittää näin:
        Hyvä nimimerkki "Kielitieteilijä": Oletko koskaa kuullut muista kielistä kuin suomi tai sen murre?


      • Eräs huvittunut
        Jatkoa: kirjoitti:

        Tai pitäsikö asia esittää näin:
        Hyvä nimimerkki "Kielitieteilijä": Oletko koskaa kuullut muista kielistä kuin suomi tai sen murre?

        Se, että sana tarkoittaa muuta asiaa toisissa kielissä, ei tarkoita että etteikö mammaa ja pappaa voisi käyttää Suomessa tarkoittamaan isovanhempia. Niinhän on käytäntö ollut jo muissakin sanoissa... Esimerkkinä nyt sana "gift", joka merkitsee ruotsissa myrkkyä (subst.) & naimisissaolevaa (adj.) ja englannissa puolestaan lahjaa... ;-)

        Ja yhdet isovanhemmat (turkulaiset) olivat myös mamma ja pappa, toiset taas mummi ja isoisä (jälkimmäinen sen vuoksi, että kyseinen henkilö kuoli lastensa ollessa vielä alle kouluikäisiä, joten minkäänläiselle lempinimelle jne. ei ollut pahemmin tarvetta...)


    • Mummi/vm-67

      Tämä nykyajan isoäiti on vasta 46-vuotias eikä näytä sitten yhtään mummolta. Olin 43 v. kun tulin mummiksi. Mummiksi minua sanotaan ja se on mukavan kuuloista. Olen mummi en MUMMO. Mummosta tulee mieleen harmaapäinen vanha nainen kiikkustuolissa mummolasit nenällä. Sellainen en vielä ole.

    • Mummoksi kutsuttu

      Voi sentään. Kaikkea ne ihmiset kehtaa vatkata. Yks haluaa olla mummo, toinen ei, ihan jokaisen oma asia. Tärkeintä, että lapsenlapsella on tämä läheinen.

    • minun mieleni

      Olen lapsenlapsilleni grandmother ( isoäiti) lyhennettynä gräni ja kai 78 vuotiaana vanhus muille, mutta koska tunnen itseni vieläkin nuorekkaaksi, niin tuota vanhus sanaa enkä myöskään mummoa halua vierailta hyväksyä.

    • 20+14

      Ja vaikka olisikin vain 60 vuotias, niin kummallista jos sana vanhus tuntuu jotenkin pahalta.

      Entinen työkaverini 28v loukkaantui kun eräs nainen sanoi häntä pojaksi.

      Tietenkin on ymmärrettävää jos merkitys on ivallinen, mutta jos vain esim. toteaa jotain neutraalia niin ei siitä pitäisi loukkaantua.

      Itselleni on aivan sama sanooko joku vieraampi ihminen minua mieheksi, pojaksi vai joksikin vastaavaksi. Paremmat tutut voivat sanoa omasta puolestani vaikkapa kusipää homoksi.

    • n00r

      En ole kyllä huomannut aloittajan 'ongelmaa'. Tosin en tunnekaan kaikkia maailman mummoja, mummeja jne. Ne keitä tapaan ja ketkä kuuluu tuttavapiiriin ovat kyllä kaikki iloisia mummoilusta nimityksine kaikkineen ja osa oikein odottaa sitä aikaa (kun lapsenlapsia ei vielä ole).

    • Kielitietelijä

      "Tai pitäsikö asia esittää näin:
      Hyvä nimimerkki "Kielitieteilijä": Oletko koskaa kuullut muista kielistä kuin suomi tai sen murre? "

      Tietenkin olen. Mutta jos olen Suomesta ja lounaishämäläiseltä murrealueelta, jossa on aivan tavallista ja luonnollista kutsua isovanhempia mammaksi ja papaksi, niin minähän sanon isovanhempia mammaksi ja papaksi. Miksi kyseenalaistaisin vuosisataisen tradition jonkun kaltaisesi saivartelijan takia, jos se on hyväksi havaittu ja toimivaksi koettu.

      En usko, että ne muinoin eläneet lounaishämäläiset isoäidit ovat ajatelleet, että voi sentään, ei minua saa sanoa mummoksi, kun olen niin nuorekas ja häpeän olla isovanhempi. Luuletko sinä?

      • Ohikulkijana

        Niinpä niin. Rutinoituneet ihmiset... Mikään ei ole niin pysyvää kuin muutos.


    • Tehoa!

      Haluan, että mua kutsutaan Puumaksi ja mun kumppania Alligaattoriksi.

      Se on modernia, nykyaikaa, tehokasta ja seksikästä!

      Tsoukki! ;)

      • Tuleva puuma

        Hahaha! :D Kiitos päivän nauruista! :)

        Täällä otetaan asiat liian vakavasti, tuo pieni kevennyksesi oli ihana! Ja juuri hyvällä kohdalla.....


    • Isä harakka

      Olkaa nyt vaikka lepakkoja ja kottaraisia.

    • julia_48

      Itse olen mummi, 48v ja olen pikkutenaville mummi ja se on minusta luontevaa..Olis aika kummallista jos etunimellä kutsusivat..olen ylpeä siitä et minulle on suotu kaksi ihanaa lapsenlasta. Toki jokaisen omaasia on miten haluaa itseään kutsuttavan..

    • sinitta1

      Minä olen 57-vuotias ja olen ollut mummo ja kymmenen vuotta. Ei se nimitys minua vanhenna yhtään ja tuntuu oikein mukavalta. Siis jos lapset ja lapsenlapset puhuttelevat. Jos joku ulkopuolinen sanoisi mummoksi, voisin tuntea itseni vanhaksi, ehken vielä ole mummo muuten.

    • sokke2

      ( : Olen samaa mieltä ! Minä tulin mummoksi 39v. nyt olen 47 ja kaksi lastenlasta . Erittäin ylpeänä olen lapsenlapsiani hoidellut ja he ovat minua mummoksi saaneet sanoa, vaikka aika nuorena mummoksi tulinkin...eikä. ole tuo sana minua vanhentanut ( .:

      • Anonyymi

        Ihan niin sitä on se ihminen mikä on ollut ennen mummoksi tulemista joten minulle ei liioin ole tuottanut vaikeuksia kun lastenlapset kutsuvat mummoksi , eka kertaa tulin mummoksi 42 vuotiaana ja ei mummona oleminen ole haitannut minunkaan elämää , nyt olen jo mummo seitsemälle lapselle


    • MUMMOMUMMIMAMMA

      Minusta tuli mummo 43-vuotiaana ja oma nuorin oli vasta 4-vuotias silloin. En kyllä tuntenut itseäni mummoksi, mutta mummo olen siitä asti ollut. Se on tuo nimiasia varmaan sellainen, että mihin on itse lapsena tottunut, niin se tuntuu ehkä omimmalta. Aivan sama mikä se on, pääasia että se tuntuu itselle sopivalta. Minulle ei istu mummi, minulla oli mummo. On mukavaa olla mummona, valtavasti iloa tuovat lapsenlapset elämään, olipa mummo tai mummi minkä ikäinen tahansa. Ja kuten eräs naapuri sanoi lapsenlapselleni: "Mummot ovat maailman ihanin asia" :))

    • no jopas on

      Omassa suvussa osa naisista on tullut äidiksi varsin nuorina. Näin ollen olisi teoriassa mahdollista tulla mummoksi esim. 36-vuotiaana. Siitä voidaan sitten olla montaa mieltä, moniko 36-vuotias haluaa tulla kutsutuksi mummoksi, kun vielä tuotakin vanhemmat saattavat olla ensisynnyttäjiä.

      Asia nyt vain on niin, että "mummo" sanana heijastaa jotain 1950-luvun mielikuvia ihmisten tietystä iästä, siihen kuuluvasta ulkonäöstä ja elämänvaiheista, joilla ei ole mitään tekemistä 2010-luvun elämänmenon kanssa.

      Asiaa voi tarkastella siltä kannalta, että ei ole kovinkaan kauan, kun Suomessa keskimääräinen elinikä oli miehillä alle 70 vuotta. Nykymuodossaan eläkeläisyys ja siihen liittyvät matkustelut, humputtelut ja sun muut olisivat olleet useimmille miehistä täyttä utopiaa.

      Valitettavasti suomalaiset itse eivät tunnu tätä ymmärtävän. Jos itse halutaan "hiljentyä viettämään seesteistä vanhuutta", ei pidä kuitenkaan tuomita niitä, jotka haluavat pysyä aktiivisina ja edelleen elää eräänlaista myöhäistä keski-ikää. Mummottelu ei siihen luonnollisestikaan kuulu.

    • jFj'Fj*

      Tulin isoäidiksi 50-vuotiaana ja olen mummi. Vanhus en ole kun olen vielä työikäinen, mutta keski-ikäinen kyllä. Hiuksiani en ole värjännyt muutamaan vuoteen kun kyllästyin juurikasvuun. Nykyään olen lähes täysin harmaantunut eikä se minua haittaa. Vanhus on yli 75-vuotias. Mielestäni juuri eläkkeelle jäänyt ei ole vanhus, ikäihminen kyllä. Nykyaikana ihaillaan nuoruutta ja halutaan näyttää nuorelta. Siksihän on Botoxit sun muut. Olen onnekas kun perimäni ei tuo ryppyjä, joitain juonteita kyllä. Hyväksyn ne kuten harmaantuneet hiukseni. Yläluomet leikkautan vain jos ne alkavat roikkua niin, että haittaavat näkemistä. Leikattiinhan Esko Aholtakin ne. Aika on erilainen. Mummit ei enää kudo sukkia ja pukeudu kuten vuosikymmeniä sitten. Mummit harrastaa kaikkea samaa kuin nuoremmatkin, surffaavat netissä ja pukeutuvat nuorekkaasti sekä värjäävät hiuksia.

    • meeri4

      Olen 49v.Mummo,se oli itsestään selvyys,et minua kutsutaan mummoksi,lapsenlapset 4v./8kk/2viikkonen!aina olen mummo ja ylpee sellanen,äitini on isomummo,mutta lapsenlapseni kutsuu häntä Iso ja ihan lapsen itse keksimä nimitys Isomummolle :)

    • Mummi kertaa 3

      Mummo on aina mummo eikä muuksi muutu, meillä pienet sanoo kylläkin mummi ja mummo on hän joka on minun äiti ja asuu maalla.

    • -69

      Kun synnyin kuuskytluvun lopulla, niin isoäitini oli vasta 33-vuotias, eikä halunnut kutsuttavan itseään mummoksi. Niinpä kutsun häntä edelleenkin "mumiksi".

      Mummo kuulostaa kieltämättä halventavalta nimitykseltä ja sitä se osittain onkin. Mummoteenkin kasvetaan ja oman havaintoni mukaan ainakin 80-vuotiaat ovat jo aika sinut sen kanssa. Oma isoäitinikin saattaa välillä sanoa olevansa mummo.

      Ajat tietenkin muuttuu, muuttuuko ihminen?

    • En oo hapannaama 52-

      Minua ei ärsytä olla ,mummi,mummo,iso äitee tai muori;D Elämä soljuu eteenpäin ja me siinä mukana

    • NO EI HELVETISSÄ

      NO EI HELVETISSÄ

    • mum.mukkag

      Miksi isoäitiä pitäisi kutsua vain mummo-nimellä? Onhan meillä elinkelpoinen muuntautumiskykyinen kieli, joten kutsutaanhan äitiäkin nimellä mamma, mutsi, mude, äippä, äitsyli, äitykkä jne.

      Kun tulin isoäidiksi, niin pyysin, että minua kutsuttaisi nimellä mummu. Niinpä olen ollut muutaman vuoden ajan ylpeä mummu ensiksi yhdelle ja nykyään jo toisellekin lapsenlapselleni. Kun jäin työttömäksi 61-vuotiaana, niin aloin hoitaa lapsenlastani sen jälkeen, kun tyttäreni palasi työelämään. Nyt päivät menevät nopeasti kahden vilkkaan lapsenlapsen kanssa, kun heitä hoitaa noin 45 h viikossa.

      Nyt olen 65-v ikäinen ja virallisesti jo eläkeläinen. En pahastu, jos joku kutsuu minua vanhukseksi, koska kuitenkin teen ihan täyttä työviikkoa lapsenlapsia hoitaessani. Koen lähinnä eniten kuvaavaksi nimitykseksi "eläkeläinen" tai "ikäihminen". Keski-ikäinen en enää todellakaan ole, vaan sen jo ohittanut viimeistään 55-v ikäisenä.

      • Ei 65-vuotias ole vielä vanhus, höpsis :D


      • Anonyymi

        Eiköhän se riipu ihan siitä mikä mielipide ihmisillä on mummo sanasta . Itseäni ei ole koskaan haitannut se nimi, olen ottanut sen vaan ihan luonnollisella tavalla . Enkä liioin ymmärrä koko tätä mummo höpinää kukin on se mikä on ihmisenä , ja se ei arvoa alenna kun pieni lapsi kutsuu mummoksi


    • minulla (64-v.) on aina ollut Helsingin mummi ja Rauman mummo. Syntyperästäni johtuen kutsutaan Mummiksi... Mummo, mummu ja mummi, ihan sama asia :D

    • gndfgn

      Sanana mummo on minusta huono, isoäiti paljon parempi.

    • 2013

      Lapset sanoivat aikoinaan,äidiksi,kun muut kakarat,puhuttelivat omaa äitiään mutsix,tänään oon iloinen ,että lapset puhuttelevat minua äidiksi ja lapsen lapset ,etunimellä minua:D

    • 12v. Tyttö

      Minulla on Mummi ja Ukko sekä Mummi/Maamu itse olemme siskoni kanssa pienestä asti näitä nimiä käyttäneet. :)

    • Heebo92

      Entäs sitten lihava, pullukka, läski, tukeva, mahakas. Huonoja ominaisuuksia ei saa enää ääneen sanoa.

      Liian suvaitsevaista on. Siksi ihmiset lihoo ja vanhenee.

    • Muumit oituu

      kyllä tuo varmasti pelottaa kun ikää kertyy yli 60v kun yllättävän monet meistä lasketaan hautaan 70 v kieppeillä. Jos et itse pysty ateriaasi noutamaan jalkavaivojesi tähden. Voipi kunta päättäjät katsoa että olet yhteiskunnalle liian suuri pala kuluina jne. Hoito henkilökunta kovin vastahakoisesti "palvelee" näin iäkästä ihmistä. Laiskuus vaiko yhteis päätöksellinen saamattomuus syynä. Kummastelen käytäntöä. Minusta veronmaksajille kuuluisi täysi hoito. Juuri siinä vaiheessa, kun apua oikeasti tarvitaan. Raakaa touhua nykymaailmassa. Pitäisi maksaa toiseen kertaan avusta minkä olet aikoinaan veroina maksanut. Jos itse suostut vielä kertaalleen maksamaan jonkun suhteettoman sikamaisen hinnan saattaapi elinvuosia tulla 5-10 lisää.

    • Crazy World

      Ei kyse ole pelkästään iästä. Nykyajan ihmiset ovat pelkureita. Ei uskalleta hyväksyä totuutta. Ja tekevät AINA kärpäsestä härkäsen.
      On aivan järjetöntä, ettei asioista saa enää puhua oikeilla termeillä. Esim vammaista ei saa kutsua vammaiseksi nykyään, vaikka sana "vaimmainen" tarkoittaa ihmistä jolla on vamma. Jos minulta olisi vaikka jalka amputoitu, minua häiritsisi enemmän jos minua kutsuttaisiin "liikuntarajoitteiseksi". Se on mielestäni paljon alentavampaa.

      Taannoin kuulin bussissa kun kaks, noin 9 vuotiasta poikaa juttelivat siitä kuinka toinen heistä ei ollut syntyperältää Suomalainen. He istuivat minun takana, joten en aluksi tiennyt, että mihin etniseen ryhmään se toinen heistä kuului. He keskustelivat syrjinnästä ja rasismista, aika syvää 9 vuotiailta.
      Sitten toinen kysy siltä ulkomaalaistaustaiselta:
      "onks sua koskaan kutsuttu sillä rumalla S-sanalla..."
      Itse aloin miettimään, että mikä etninen ryhmä alkaa S-sanalla... En millään keksinyt, kunnes muutaman minuutin päästä kuulin heidän sanovan.
      "Joo, ei se oo kivaa ku mua kutsutaan Somaliks...."
      Olin erittäin yllättynyt! Nykyajan lapset pitävät "Somalia" rasistisena nimityksenä.
      "Somali" on nimitys kansalle. Sama kuin meitä kutsutaan "Suomalaisiksi"
      Aika surullista, että maailma on menossa tähän. Mistään ei saa puhua asioiden oikeilla merkityksillä....

      • Hohottaja

        Viestistäsi ei selviä, että kyseinen napero olisi oikeasti somali.


      • Olen suomalainen...

        somali ja somppu, niin heitä puhutellaan, vaikka oikeasti osa heistä on jo suomalaisia, Suomessa syntyneitä! Silti kutsutaan sompuiksi.


    • Iso Isomummo

      Minä olen itse kyllä ihan jo isomummo ja pidän nimeä arvokkaana arvonimenä.
      Mutta en yhtään ihmettele sitä, miksi mummo sana on tässä maassa kirosana, jota ei saisi sanoa niin kun se on. Kas kun maamme hallitus on väittänyt, ettei sen vuoksi vanhuksia voida hoitaa laitoksissamme hyvin, kun maassamme ei ole olemassa lakia, joka velvoittaisi hoitamaan iäkkäitä ihmisiä hyvin. Että vanhusviha on politiikkojen luoma viha, joka on ihmeteltävän hyvin onistuttu juurruttamaan suomalaiseen yhteiskuntaan.
      Jos politiikkomme eivät olisi onnistuneet luomaan maahamme tälläistä vanhusrasismia, heillä ei olisi ihmistenhoiossa säästynyt niin paljon rahaa EU-tukiaisiin.
      Mutta sitä ei voi muuta kun ihmetellä, miksi koko kansa on saatu höynäytetyksi mukaan sortamaan omia perheensäjäseniä ajattelematta, että sama rasismi kohdistuu iänkarttuessa heihin itseensä?

    • RouvaX Puuma

      Pikkuisen mietiskellen:
      olemme päälle viisikymppinen pariskunta. Meillä ei ole lapenlapsia, vaikka lapsillamme ikänsä puolesta voisi olla lapsia. Nykyaikana ei kuitenkaan kukaan järkevästi ajatteleva nuori uskalla perustaa perhettä, kun ei ole mitään takeita siitä, että tässä yhteiskunnassa lasten kanssa selviää. Hyvä jos itsensä hengissä pystyy pitämään - siis lapsemme ja me omissa talouksissamme.
      Ikäähän meille tulee tottakai, mutta silti tuntuisi oudolle, jos meitä alettaisiin kutsua mummoksi ja papaksi, jollei meillä ole lapsenlapsia. Ei meistä tunnu vielä vanhukseltakaan. elikkäs: Mitä me siis ollaan?
      Nykykäytännön mukaan siis keski-ikäisiä, lapsenlapsettomia, nuorekkaita, mutta hiljalleen ikääntyviä aikuisia ihmisiä.
      Onneksi meillä on sentään etunimet ja suomen kielessä edelleen sanat herra ja rouva. ;-)
      mutta ihan vitsillä: mekin halutaan siihen puuma-alligaattori-porukkaan!

    • puttepum

      Minulla oli mummot ja ukki. Lapsilla on mummi ja mummu, ja vaari. Ja asianomaiset ovat nimityksensä valinneet. Itselläni ei ole lapsenlapsia, mutta pohjalaisten mumma ja myös muori kuulostavat hyvältä... sitä en tiedä, haluaako exä olla ukki, vaari, paappa tai ukko.

    • En ole kuullutkaan

      Etköhän vaan yleistä koko asiaa. Tai heitit provosoivan aloituksen vastausten toivossa. En ole kuullut yhdenkään mummon valittavan mummo-sanan käytöstä. Ylpeitä mummoja olen kyllä tavannut, ovat vaan ylpeitä lastenlapsistaan. Tämän ajan mummot ovat nuorekkaita ja pitävät huolta myös itsestään.
      Mummo, mummi, isoäiti, mamma, käyttää mitä nimitystä hyvänsä, mummous on aina yhtä kunnioitettavaa. Sama koskee pappoja, isoisiä, paappoja, ukkeja jne.

      • mummu minäkin

        Ei nimi naista eikä miestäkään pahenna. Kyllä maailmaan mahtuu niin mummo, mummu, isoäiti tai mammakin. Papoista, ukeista ja vaareista puhumattakaan. Reilua konstailematonta suomen kieltä. Kysymyshän on vain itsensä hyväksymisestä ja siitä että elämä kulkee eteenpäin ja me vanhenemme. Siinä on omat ilonsa, niin kuin kaikissa elämän vaiheissa. Nautitaan niistä. Millä nimellä hyvänsä.


      • se ämmä

        En minäkään ole kuullut

        Provo koko aloitus. Lapseni on 45-v ja hänen lapsensa 7 ja 9-v, mutta itse olen 70-v ja olen mielelläni mummi etunimi tarvittaessa, koska toinenkin on mummi etunimi.

        En voisi kuvitella, että tytärtäni alettaisiin mummottelemaan, vaikka hänellä olisikin jo lapsenlapsia, sillä hän on 174/50, siis pituus ja paino.

        Mutta eihän kukaan ulkopuolinen mummottele ketään ja kotioloissa voi itse sanella haluaako olla vaikka vain etunimi omainen.

        Outoa olisi sekin, jos lapsenlapset eivät opi suomenkielen sanastoa.


    • mummo myös

      mummo sanaa käytetään väärin, sanotaan mummoks vaikka ei ole...

    • mummu hämeessä

      Haluaisin tietää miksikä sanovat lastenlapset sellaista mummoa ja vaaria kun eivät halua sanottavan edes isäksi ja äidiksi omat lapset,vaan kutsuuvat etunimellä.

    • 9+17

      Olen lapsenlapselle mummu. Ikää vähän yli 40v. Tämä sana muuten ei liity mielestäni ikään vaan asemaan. :)

    • Suomen kielessä murteiden käyttö on rikkaus,joka kuuluu kansalliseen
      identiteettiimme,toisin kuin ruotsin kieli.Käyttämällä murresanoja kieli on
      värikästä(eikä tämä sitten ole rasismia).Vanhempia ja isovanhempia voi kyllä
      kutsua monilla eri nimillä ja se on hienoa,jos EU ei sitä kiellä.Ikä on asia jota
      kukaan ei voi väistää,sitä tulee jokaiselle vaikka kuinka väistelisi ja juoksisi
      mutkille.Kukaan ei pysy nuorena vaikka kuinka pakkeloitaisi naamaa ja
      kiristettäisiin vaatteilla kroppaa ja peiteltäisiin ikää.Tosiasia on,että päivät on yhtä pitkiä kaikille.Nykyään kuulee finninaamojen suusta,että elämä loppuu 23-27 vuotiaana,jaaha,onkohan tämä itsetuhoisten ja rapakuntoisten ja ennen aikojaan vanhentuneiden ``viisauksia`,mene ja tiedä

    • omille mummi

      Me olemme mummi ja vaari. Meillä suvussa mammoja, mummoja ja pappoja. Nyt on jo isoisomammakin.Kun uusioperheitä on niin kyllä menee mammat ja papat sekaisin : )))

    • xyzb

      Pojan lapsille olen famu, tyttären lapsille taas mummi ja mieheni oli ukki. Vävy on ns. uusioperheestä eli kaksille isovanhemmille piti valita nimi, eli siellä on mamma ja pappa ja mummo ja vaari.
      Minulle kielitaustasta johtuen mamma ja pappa = isä ja äiti. En voisi olla lapsenlapselle mamma. Viisi lapsenlasta on jäljellä, yksi, heistä vanhin kuoli viisi vuotta sitten. Muuten voisin olla vaikka isomummi.

    • Miimo ja Mummi

      Äitini on 85 vee ja lapseni ovat nimittäneet hänet minimummiksi, koska hän on kooltaa 146 cm. Minä taas olen pojan lapsille mummi ja tyttären lapsille Miimo.
      Tyttäreni asuu enkkulassa, yritin opettaa tyttäreni tyttärelle, että olen mummi, siitä tuli aina Miimo, joten olen sitten Miimo. Muumit ovat Miimuja, se siitä sitten.
      Itse olen 63 vee ja olo tuntuu nuorekkaalta, mutta kroppa ei jaksakaan enää niin kuin nuorempana, sen sain nyt kokea, kun lastenlapsia on ollut kesää mummin ja Miimon kanssa.
      Nyt vanhemmalla iällä on se mukavaa, kun ei tarvii esittää mitään ja saa olla ihan oma itsensä:)

    • ihminen.....

      Hei, en kutsu muita mummoksi kuin omia mummejani. Itse käytän ehkä mielummin sanaa vanhempi ihminen kuin vanhus. Vanhemmat ihmiset ovat eläneet pitkään ja heillä on monesti enemmän viisautta kuin nuoremmilla. Olin eilen jumalanpalveluksessa ja suurin osa oli vanhempia ihmisiä. Kyllä heräsi taas kunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan. Itse elänyt suuren osan elämästä täysin rappiolla, viisveisaamatta käskyistä, ja luulen, että siellä oli monia, jotka ovat eläneet koko elämänsä Raamatun ohjeiden mukaan. Luoja heitä siunatkoon, ja kaikkia muita myös tietysti!

      Raamatussa sanotaan hyvin selkeästi, että lesken asiaa tulee ajaa ja leskiä kunnioittaa. Näen, että tämä koskee myös vanhempia ihmisiä. En tiedä... mitä mieltä ovat vanhemmat ihmiset siitä jos heitä kutsutaan vanhuksiksi? Sanaa mummo en käytä tosiaan muista kuin omista mummeistani koska se ei ole mielestäni sopiva sana käyttää kaikista.

      Tässä linkki, jossa todistuksia Taivaasta ja Helvetistä. Kannattaa lukea Raamattua, jossa Totuuden Sana.

      http://www.divinerevelations.info/index.html

    • Mummoton-66

      Asia ei välttämättä ole näin yksinkertainen. Lapsella saattaa olla useita isovanhempia: on äidin äiti ja hänen uusi puolisonsa sekä äidin isä ja hänen uusi puolisonsa sekä mahdollisesti vielä isän puolelta samanlainen "katras".
      Jollain nämä mummut, vaarit ja ukit on eroteltava toisistaan.
      Henkilö, joka ei ole lapselle "verisukua" ei välttämättä myöskään halua olla perinteinen mummu, vaan mieluummin ottaa jonkun "väännöksen" siitä käyttöönsä.

      Nimityksissä saattaa myös kohdata kaksi eri perinnettä. Jos lapsen äidin suvussa äidin isä on ollut aina vaari ja isän suvussa isän isä on ollut vaari, niin milläs päätetään kummasta se vaari sitten lopulta tulee? Näissä tilanteissa ehkä se "oma väännös" on helpoin vaihtoehto: meidän perhe ei käytä vanhoja perinteitä vaan ottaa oman, uuden käytännön.

      On olemassa myös murre-eroja. Mumma esim on jossain päin Suomea käytössä oleva nimitys. Pappaa käytetään ainakin Kaakkois-Suomessa.
      Olen syntynyt 60-luvun puolessa välissä ja omat vanhampani ovat kotoisin Helsingisä. Minulla ei ole koskaan ollut mummoa. Verisukulaiset olivat mummi, vaari, mummu ja ukki sekä uudet puolisot, etunimi-mamma (esim. Terttu-mamma) sekä etunimi-vaari (esim. Uuno-vaari)

    • Siittä mummu sanasta on tehhty käytännössä halveeraava ja vähättelevä juttu, ei tietenkän omat lapsen lapset, mutta mummu sitä ja mummut tätä, että sillai, onneksi ei vielä ulkopuolinen ole mummutellut, tai jos onkin niin sanon että olen mummu vain omille lapsen lapsilleni.

    • Olen 66-vuotias, en ole vielä mummo. Lapseni ovat yleensä kutsuneet minua nimeltä. Minulle kävisi nimeni käyttö sitten joskus ja jos kun minusta tulee mummo. Vaikkapa siten, että ensin etunimeni ja sen jälkeen mummo/mummi tms.

    • jkkk1

      Minä olen pannut montaa mummoa eikä se siitä nimityksestä pahemmaksi muutu jotta mummot nurin vaan!

    • Mummi <3

      Minä ainakin olen lasteni lapsille mummi ja miniän äiti on mummo. Mieheni oli vaari. Oma isäni on lapsilleni aina ollut pappa ja äitini mummi. Minulla oli mummu ja vaari, silloin aikoinaan kun he vielä elivät :)

      Kai se on sama millä nimellä lapset mummiaan kutsuu kunhan kaikki ovat tyytyväisiä. Jos on kaksi mummia niin sitten heitä ehkä kutsutaan eri lailla niinkuin meillä, koska sillon on lapst tietää kenestä puhutaan. Ja nykyään kun on aika tavallisia uusioperheet niin niitä "mummeja" ja "pappoja" voi sitten olla useampikin. Siinä mielessä on hyvä että vähän eri nimityksillä kutsutaan. Mä itse halusin silloin että olen mummi, kun ensimmäinen lapsenlapsi syntyi :)
      Tulin mummiksio 40 vuotiaana ja olin kyllä aivan innpoissani ja kuulutin kaikille että olen mummi. Minusta se oli valtava ylpeyden aihe :)

    • kunnia-asia

      Mummotellaan vain todellisia mummoja,mummuja,mummeja... Mummo on kunnia-asia ja "kunniavirka". Ilman mummoutta vielä olevia ei mummotella! Se on kuin haukkumasana silloin. Ikäänkuin kaikki vanhenevat naiset olisivat "mummoja"!
      MOikeat mummot kunniaan!

    • Vaarin tehtäviä

      Tyttärelläni on kaksi lasta, toinen on jo lähes 10 vuotta ja toinen noin 2 vuotta nuorempi. He asuvat aika kaukana vävyn kotitalon vieressä. Meillä on välimatkaa noin 400 kilomertiä. Heillä on siellä naapurissa mummu ja pappa, joten me olemme täällä mummu ja vaari. Minä olen mielläni vaari. Itselläni on ollut kaksi vaaria, toinen on tosin kuollut jo ennen syntymääni sodan viimeisinä päivinä. Vaarina on mielestäni todella hyvä olla.

    • mitä välii

      Etunimi ja mummu, miehelle etunimi ja vaari.
      Kutsuvat milloin pelkällä etunimellä tai noilla mummu-vaari yhdistelmillä.
      Näillä mennään jo kolmattakymmenettä vuotta.
      Lapsenlapsia 10, vaippaikäisistä aikuisiin.
      Sen minä katson loukkaukseksi, jos lapsettomia vanhempia naisia tai miehiä halventamis- ja vähättelypuhein kutsutaan mummoiksi ja vaareiksi.
      Nehän ovat sanoja, joita käytetään osoittamaan sukulaisuussuhde.
      Aika outoa sikseen nimitellä noin, koska eihän omalle lapselleenkaan sano esim Maija tyttö, tulehan tänne ja Pekka poika mene tuonne, puhuttaessa omille lapsille.Entä lapsenlapsi Liisa, tulisitko tänne?
      Meitä vanhempia on aina lapsetkin kutsuneet etunimillä, vaippaiän jälkeen. Silloin tosin vaippaikä oli n 1,3-1,6 kk ainakin meidän lapsilla.
      Nykyään ollaan nuorisoa vielä kolmekymppisinä.
      Anoppi tosin meinasi seota kuullessaan lastemme kutsuvan meitä etunimillä.
      Kyllä sen vanhuuden/nuoruuden ulkonäöstä näkee.
      Toinen on ketterä ja työteliäs vielä vaikka miten iällä olisi.
      Mitä siitä sitten?
      Ei kukaa tiedä toisen ihmisen elämän rasituksia ja se todella näkyy, jos mikä, ulkoisesta habituksesta.

      • Metsämökin tonttu

        Ihmisethän voivat loukkaantua yhtä hyvin tytöttelystä, pojittelusta, tädittelystä, sedättelystä, papattelusta kuin mummottelustakin.

        Jos mummouteen liitettään sen kaltaisia mielikuvia että kyse on wanhasta huivipäisestä naisesta, joka asuu mummonmökissä ja elää Kekkosen ajassa, niin se varmasti koetaan luokkaavana.

        http://www.youtube.com/watch?v=MX9NIij6MSk


    • Äipänkäppänätär

      Minä sanoin lapsena toista isoäitiä Mummoksi tai Helmi-Mummoksi ja toinen isoäiti oli Nana tai vielä lyhyemmin Nan, joskus harvoin Grannie (hän siis englantilainen). Toinen isoisä oli Pappa ja toinen ehti jo kuolla ennen syntymääni niin en ehtinyt häntä kutsua miksikään.

      Minusta suomenkielen sana mummo on vauhdikas, energinen menijä, vähän tulee mieleen Pulttibois ja siinä sukkaa neulovat mummot jotka loppujenlopuksi harrastavat vähän vaikka mitä! :D Ihan positiivinen mielikuva.

      Mummi on hauras, hoikka, verkkainen liikkeessään, kaappikello raksuttaa tik tak tik tak ja kissa leikkii jaloissa lankakerän kanssa, positiivinen mielikuva tämäkin.

      Isoäiti on salaperäinen kuin Ruusun ajan ullakolla se Alli, ei paljon puhu mutta ihana on silti.

      Itse en halunnut enkä halua olla ÄITI, koska siitä minulla niin negatiivisia mielikuvia, jätetään 5v lapsi yksin kun lähdetään ryyppäämään ja isosisko vielä tuplahylkää kun taisi samaan baariin kaverinsa kanssa lähteä kuin äiti vaikka lupasi olla kotona ja pitää huolta.......

      Lapsilleni minä olen ÄIPPÄ ja heidän isä on ISKÄ, ihan vaan koska en halua itseeni yhdistää oman äitini negatiivisii viboja. Isi oli se jota itkin hakemaan minut pois vaan eipä tullut ja isä oli se epäreilu tyyppi joka aina suosi vanhempia siskoja ja veljiä..

      En vielä tiedä miten sitten kun alkutalvesta esikoisesta pojastani tulee Iskä, mitä minusta sitten sanotaan, saksankielen Oma (mummi) ja Opa (vaari) kuulostaisivat kivoilta..? :)

    • Kossberg

      Kutsuin isoäitiäni mummoks, ja n. 63.v täti kauhistui siitä nimityksestä ja pyysi mua kutsumaan häntä ennemmin Matami Mimmiksi... se tosiaan saa vaan tuntemaan vanhaksi.

    • kaveri

      Niin, nykyisin mummot kait tuntee itsensä niin viriileiks, että mummo sana saa tunteen itsensä vanhaks? Minä kun olin lapsi niin kutsuin mummoa mummoksi tai mammaksi.

    • ukko?

      olen kuullu kun isoisää kutsuttu ukoksi, sekin on jotenkin kuin haukkus...

    • ekrnkjo

      Tulin toukokuussa mummoksi.Pidän itsestään selvänä että olen mummo lapseni lapselle .Sanahan pitää sisällään lämpöä,pehmeyttä sellaista jota mummouteen kuuluu sisältyäkin.Mutta ennenkaikkea rakkautta!Tervehdys kaikille mummoille.Myös teille jotka haluatte käyttää jotai muuta sanaa mummon sijasta.Samalla viivalla kaikki,sanaan kajoamatta!.

    • mummi/isomummi

      itse olen mummi ja isomummi ..mummiksi tulin 40v..ja isomummiksi 4v sitten.
      olen onnellinen mummeudestani ja isomummeudestani .olen 67v mut kun sanon ikäni sitä ei tahdota uskoa.hämmästytään,kun sanon olevan,jo isomummi.
      tuolla,kun liikumme yhdessä tytär saattaa sanoa äiti,hänen tyttärensä äidilleen äiti,ja 4 ja 2v huutaa omaa äitiään niin ihmiset katsovat ihmeissään.ja on ihmetelty et oletko todella isomummi.

      • löytyy...

        Ei ihme, että 67v voi olla isomummi. Olihan hiljattain lehdessä että näyttelijä Lena Meriläinen on isomummi ja ikää hällä 59v !! Ei ole oikein perinteisen isomummin näköinen Lenakaan, vai?


    • Mummunpylly

      Mummun pylly vanhenee siinä 50 korvilla. Sen jälkeen ei ole huttua hommattavaksi.

    • MUMMO7

      MUMMO JA YLPEÄ SIITÄ!
      SEITSEMÄN LAPSENLASTA JA HIUKKA YLI 50
      JA MUMMO EIKÄ MIKÄÄN MUU

    • Anonyymi

      Nyky mummo voi olla rokkaava ja vetää välillä tosi lujaa ei aina tarvii ajatella et kiikutan vaan me bailataan ja snaijataan

    • Anonyymi

      Minä olen neljän lapsenlapsen mummo ja mummo on minulle arvonimi. Saan olla mummo, saan touhuta lastenlasten kanssa ja touhuta myös omiani. Saan katsella maailman ihmeitä lasten tasolta ja saan kävellä yksin pitkin metsiä. Saan istua keinutuolissa ja kutoa sukkaa ja saan viritellä omia ja toistenkin digivehkeitä. Saan katsella huippuhölmöjä lastenohjelmia ja kuunnella klassista musiikkia. Mummona on mukavaa !!!

      • Anonyymi

        Minä olen isoäiti lapsenlapselle ja minun lapset kutsuu minua mamiksi.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe