En ole lestadiolainen. En ole koskaan ollut. Ei perheenikään. Toisin sanoen minulla ei ole ollut minkäänlaista kosketusta lestadiolaisuuteen. Kuulin suviseuroista ja uteliaisuuttani kävin suviseuroilla Pudasjärvellä. Tajusin nopeasti että lestadiolaisuus voi oikeasti olla se oikea Jumalan valtakunta. Oon miettiny tätä ajatusta jo useamman viikon ajan ja olen yhä sitä mieltä. Olen aina uskonut Jumalaan. Mutta uskoni on ollut aika "pientä". Olen alkanut lukea raamattua ja varmistun kokoajan enemmän siitä, että lestadiolaisuus on oikea uskonto. Ehkä sen takia uskallan myöntää nämä ajatukset itselleni koska minulla ei ole ennakkoluuloja lestadiolaisia kohtaan. Täällä palstalla monilla on tosi voimakkaita ennakkoluuloja. Olen alkanut lukea raamattua. Nyt olen tosin vasta lukenut muutaman kymmenen sivun..
Minusta tuntuu että lestadiolaisuus on oikea uskonto
110
1987
Vastaukset
- 16+7
miulla on ollu iha samanlaisia ajatuksia! olen kuunnellut jämsän seuroja ja on ollut todella hyviä puheita. ensi vuonna aion mennä suviseuroille. toivottavasti saan pian siirtyä tuohon jumalan valtakuntaan. rohkeutta tarvii ettei kuuntele pilkkaajia.
- kysymys vaan
hei mulla oisi kysymys. miksi lestadiolaiset ei fanita esimerkiksi katy perryä tai lady gagaa? oon miettiny tätä aika paljon.
- Uskoa etsivä
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia." Ensimmäinen käsky kysyy, minkä varaan me elämämme rakennamme. Kuka tai mikä on meidän Jumalamme? Jokainen etsii jotakin, johon voi kiinnittää toivonsa. Lestadiolaiset turvautuvat Jumalaan ja Jumalan valtakuntaan. Jos turvaudumme omatekoisiin epäjumaliin kuten laulajiin tai muihin palvottaviin superjulkkiksiin, käännymme pois Jumalasta ja hänen rakkaudestaan. Koska Jumala on kaiken hyvän antaja, rakkautemme kuuluu hänelle. Hän tahtoo olla ainoa Jumalamme. Lestadiolaiset turvautuvat Jumalaan. He eivät halua Lady Gagaa tai Katy Perryä epäjumalakseen jota he alkaisivat fanittamaan yli rajojen. Näin usko voidaan helposti menettää. Näin minä ymmärrän.
- kysyjä
mikähän tuokin on
- kysymys vaan
yks toinen kysymys, miten muka niin pieni joukko kun lestat voisi päästä vain taivaaseen? ymmärrän ettet välttämättä osaa vastata jos et ole vielä paljon raamattua lukenut tai lestadiolaiseen tutustunut.
- Uskoa etsivä
Niin kun sanoit en ole Raamattua vielä ehtinyt paljoa lukea tai lestadiolaiseen tutustua. Mutta muutaman Raamatun kohdan voin tähän kirjoittaa jotka kertovat siitä että pieni on se joukko joka pääsee Taivaaseen. Eli käsitykseni mukaan lestadiolaiset.
"Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut." (Matt. 22:14)
"Mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät." (Matt. 7:14)
"Älä pelkää, piskuinen lauma; sillä teidän Isällänne on hyvä tahto antaa teille valtakunnan." (Luuk. 12:32)
"Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan. (Matteus 26:1)
Me normaalit ihmiset ajattelemme että kaikki jotka uskovat johonkin Jumalaan pääsevät Taivaaseen. Mielestäni se on ristiriitaista. Jumalaan uskoo varmasti yli puolet tämän maan ihmisistä enkä usko että niin iso joukko pääsee Taivaaseen. - eerew
Olen itsekkin miettinyt tätä. Lestadiolaisia on maailmanlaajuisestikkin arvioituna hieman yli 170 000?? Pääsevätkö he kaikki taivaaseen vai ovatko vanhoillislestaadiolaiset, esikoislestadiolaiset vai rauhanseuralaiset etusijalla? Mikä pääsuunta täytyy valita? Käsittääkseni lestaadiolaisuudessa jo pelkästään Suomessa lähes 10 eri suuntausta, jotka riitelevät keskenään. Lisäksi lestadiolaisuus on osa evakellis-luterilaista kirkkoa. Ovatko muut luterilaiset pakanoita?
- vain tyhjiä kuoria
Uskoa etsivä kirjoitti:
Niin kun sanoit en ole Raamattua vielä ehtinyt paljoa lukea tai lestadiolaiseen tutustua. Mutta muutaman Raamatun kohdan voin tähän kirjoittaa jotka kertovat siitä että pieni on se joukko joka pääsee Taivaaseen. Eli käsitykseni mukaan lestadiolaiset.
"Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut." (Matt. 22:14)
"Mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät." (Matt. 7:14)
"Älä pelkää, piskuinen lauma; sillä teidän Isällänne on hyvä tahto antaa teille valtakunnan." (Luuk. 12:32)
"Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan. (Matteus 26:1)
Me normaalit ihmiset ajattelemme että kaikki jotka uskovat johonkin Jumalaan pääsevät Taivaaseen. Mielestäni se on ristiriitaista. Jumalaan uskoo varmasti yli puolet tämän maan ihmisistä enkä usko että niin iso joukko pääsee Taivaaseen.Uskoa etsivä 21.7.2013 viesti klo 14:47
Pienihän tuo joukko oli vielä silloin, kun evankeliumikirjoja kirjoitettiin. Eikä Kristukseen uskovien joukko maailman joukkoon verrattuna suuri ole. Mutta Raamattu sanoo kaikille ihmisille saman viestin, pyytäkää päästä ahtaasta
(Jeesus) portista sisälle, sillä se portti on avara ja tie on lavea joka vie kadotukseen.
Mutta kaikille autuutta etsiville tiedoksi että mikään laisuus ei ihmistä pelasta, vaan Jeesus Kristus.
Jumalankin voi tulla tuntemaan vain sitä kautta, että päästää Jeesuksen sydämeensä asumaan ja puhdistamaan sen asumasijakseen. Mitä Jeesus sydämessä tekee? Hän pesee pois synnit pyhällä sovintoverellään, poistaa näin syyllisyyden pelon ja häpeän.
Jos Jumalan laki ei ole saanut särkeä kovaa sydäntä, synnintunto ei ole herännyt, niin ei sinne sydämeen Jeesusta kaivata Vapahtajaksi. Luontainen uskonnollisuus toki onnistuu, olemmehan me kaikki ihmiset paitsi fyysisiä, myös hengellisiä olentoja.
Maailma on täynnä erilaisia uskontoja ja heillä omat jumalansa joita he palvovat.
Artemis jumala tuo naaras on edelleen yksi suositummista jumalista, se palvoo vapaata seksuaalisuutta, por'ttolat toimivat ja raha virtaa huo'rille ja parittajille.
Vain kristiyillä on Vapahtaja synneistä, joka on Kristus Herra Daavidin kaupungista. Epäjumalat eivät kärsi ja kuole, antaakseen syntisille palvelijoilleen synnintunnon ja pelastuksen synneistä ja iankaikkisen elämän, ne vain imevät palvelijoistaan kaiken mitä irti saavat, lopussa on vain tyhjä kuori. - tehkää parannus
eerew kirjoitti:
Olen itsekkin miettinyt tätä. Lestadiolaisia on maailmanlaajuisestikkin arvioituna hieman yli 170 000?? Pääsevätkö he kaikki taivaaseen vai ovatko vanhoillislestaadiolaiset, esikoislestadiolaiset vai rauhanseuralaiset etusijalla? Mikä pääsuunta täytyy valita? Käsittääkseni lestaadiolaisuudessa jo pelkästään Suomessa lähes 10 eri suuntausta, jotka riitelevät keskenään. Lisäksi lestadiolaisuus on osa evakellis-luterilaista kirkkoa. Ovatko muut luterilaiset pakanoita?
eerew 23.7.2013 16:06
Etkösinä vielä tunne taivaan tietä? Vain ne pääsevät taivaaseen joilla on usko Kristukseen. Ne jotka ovat pesseet ja valkaisseet vaatteensa Jeesuksen (tuon viattoman uhrikaritsan) veressä.
Mikään laisuus ei meitä pelasta, tällaiset puheet olisi jo korkea aika lopettaa kokonaan. Samoin kun eri nimisten laisuuksien mainostamisenkin.
Nyt jos koskaan ihmiset tarvitsevat sanomaa Kristuksesta, he tarvitsevat tietoisuuden siitä, että ovat syntisiä, ovat synneillään tappaneet Jumalansa
ja ovat Herran kirkkautta vailla. Epäuskoisina ovat matkalla kadotukseen.
Tehkää henkilökohtainen parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut teitä lähelle.
Jos avaaja haluat liittyä omavanhurskaaseen ja muita uskovaisia ivaavaan joukkoon, joka on nostanut itsensä maailman ainoaksi oikeaksi uskovaisjoukoksi ja sysännyt Jumalan sivuun opettaen: VAIN ME voimme antaa synnit anteeksi - ei Jumala, niin
vanhoillislestadiolainen herätysliike on sinun paikkasi!- joopa joopa joo
jassoo. melperi tuli paikalle. valitettavasti sinulla taitaa olla aika isot ja pahat ennakkoluulot lestadiolaisia kohtaan. lestadiolaiset eivät todellakaan ole sivuttaneet jumalaa! päinvastoin! kuuntele nytkin jämsän opistoseuroista. siellä puhutaan paljon jumalasta.
- käskylle kuuliainen
Melperi, sinun silmäs ovat sokaistut, ettes näkisi että työ on Jeesuksessa Kristuksessa toteutettu ja anteeksi anto tulee häneltä. Hänen käskynsä mukaisesti.
joopa joopa joo kirjoitti:
jassoo. melperi tuli paikalle. valitettavasti sinulla taitaa olla aika isot ja pahat ennakkoluulot lestadiolaisia kohtaan. lestadiolaiset eivät todellakaan ole sivuttaneet jumalaa! päinvastoin! kuuntele nytkin jämsän opistoseuroista. siellä puhutaan paljon jumalasta.
TÖRKEIMPIÄ VL-VALHEOPPEJA
1. Vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.
- Törkeää omavanhurskautta ja muiden uskovaisten vähättelyä. Tähän Raamattu ei anna mitään pohjaa.
Vl-valheoppi.
2. Jumala ei pysty suoraan antamaan syntejä anteeksi eikä pelastamaan ihmissielua - vain vl-henkilö voi antaa synnit anteeksi ja vain hänen kauttaan voi sielu pelastua.
- Täyttä harhaa, jota Raamattu ei tue millään muotoa.
Vl-valheoppi.
3. Pyhä Henki toimii vain vl-herätysliikkeessä.
- Täysin hihasta vetäisty harhaoppi.
Vl-valheoppi.
4. Pelkkä vl-herätysliike on Jumalan valtakunta.
- Jyrkässä ristiriidassa Jeesuksen opetuksen kanssa.
Vl-valheoppi.
5. Raamattu kieltää ehkäisyn.
- Raamattu ei missään kohtaa kiellä ehkäisyä.
Vl-valheoppi.- Uskoa etsivä
Melperi1 kirjoitti:
1. Vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.
- Törkeää omavanhurskautta ja muiden uskovaisten vähättelyä. Tähän Raamattu ei anna mitään pohjaa.
Vl-valheoppi.
2. Jumala ei pysty suoraan antamaan syntejä anteeksi eikä pelastamaan ihmissielua - vain vl-henkilö voi antaa synnit anteeksi ja vain hänen kauttaan voi sielu pelastua.
Vl-valheoppi.
Vl-valheoppi.
Vl-valheoppi.
Vl-valheoppi.VASTAUS MELPERILLE
Yleensä en jaksa vastata kommentteihin joista paistaa läpi ”asennevamma” mutta nyt vastaan. Melperi tapaa kirjoitella tälle ja muillekin palstalle lestadiolaisista vain ja ainoastaan ikävään sävyyn. Vastaan Melperin väitteisiin niin kuin osaan. Varmasti moni oikea lestatdiolainen osaisi vastata paremmin mutta minä yritän. Vastaan kysymyksiin joihin osaan. Aion ottaa selvää niistä kysymyksistä joihin en ole vielä löytänyt vastausta kun olen niin hidas lukemaan.. Kaikki aikanaan.
Melperi: Törkeää omavanhurskautta ja muiden uskovaisten vähättelyä. Tähän Raamattu ei anna mitään pohjaa.
Vastaus: Lestadiolaiset eivät vähättele muita uskovaisia. Ymmärtävät että Suomessa on uskonnonvapaus ja kaikki saavat uskoa niin kuin haluat. Tätä on toistettu monessa puheessa Jämsän seuroissa. Raamatussa sanotaan että monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut. Ja että se portti on ahdas ja tie kaita joka vie elämään. Ja harvat ovat ne jotka sen löytävät. Sen lisäksi lestadiolaiset elävät siististi ja ”puhtaasti”. Ilman alkoholia, huumeita, esiaviollista seksiä, meikkausta ja muuta Jumalatonta. Ei se ainakaan pahaksi ole. Mutta kaikilla on oikeus uskoa niin kuin haluavat.
Melperi: Raamattu ei missään kohtaa kiellä ehkäisyä.
Vastaus: Ei niin. Eikä lestadiolaisuudessa ole edes sanottu että ehkäisy olisi kiellettyä. Ei Raamatun aikaan ollut edes ehkäisyä keksitty. Luin juuri jutun, jossa sanottiin ettei ehkäisyä ole virallisesti kielletty. Suurin osa lestadiolaisista ei varmaan käytä ehkäisyä. Raamatussa kuitenkin käsketään useaan useaan otteeseen lisääntymään lisääntymään ja lisääntymään.. Uskoa etsivä kirjoitti:
VASTAUS MELPERILLE
Yleensä en jaksa vastata kommentteihin joista paistaa läpi ”asennevamma” mutta nyt vastaan. Melperi tapaa kirjoitella tälle ja muillekin palstalle lestadiolaisista vain ja ainoastaan ikävään sävyyn. Vastaan Melperin väitteisiin niin kuin osaan. Varmasti moni oikea lestatdiolainen osaisi vastata paremmin mutta minä yritän. Vastaan kysymyksiin joihin osaan. Aion ottaa selvää niistä kysymyksistä joihin en ole vielä löytänyt vastausta kun olen niin hidas lukemaan.. Kaikki aikanaan.
Melperi: Törkeää omavanhurskautta ja muiden uskovaisten vähättelyä. Tähän Raamattu ei anna mitään pohjaa.
Vastaus: Lestadiolaiset eivät vähättele muita uskovaisia. Ymmärtävät että Suomessa on uskonnonvapaus ja kaikki saavat uskoa niin kuin haluat. Tätä on toistettu monessa puheessa Jämsän seuroissa. Raamatussa sanotaan että monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut. Ja että se portti on ahdas ja tie kaita joka vie elämään. Ja harvat ovat ne jotka sen löytävät. Sen lisäksi lestadiolaiset elävät siististi ja ”puhtaasti”. Ilman alkoholia, huumeita, esiaviollista seksiä, meikkausta ja muuta Jumalatonta. Ei se ainakaan pahaksi ole. Mutta kaikilla on oikeus uskoa niin kuin haluavat.
Vastaus: Ei niin. Eikä lestadiolaisuudessa ole edes sanottu että ehkäisy olisi kiellettyä. Ei Raamatun aikaan ollut edes ehkäisyä keksitty. Luin juuri jutun, jossa sanottiin ettei ehkäisyä ole virallisesti kielletty. Suurin osa lestadiolaisista ei varmaan käytä ehkäisyä. Raamatussa kuitenkin käsketään useaan useaan otteeseen lisääntymään lisääntymään ja lisääntymään.."Lestadiolaiset eivät vähättele muita uskovaisia."
Tuosta on osoituksena se, että vanhoillislestadiolaiset ivaavat vl-herätysliikkeen ulkopuolisia uskovaisia "epäuskoisiksi".
Eikö?- yks-
Uskoa etsivä kirjoitti:
VASTAUS MELPERILLE
Vastaus: Ei niin. Eikä lestadiolaisuudessa ole edes sanottu että ehkäisy olisi kiellettyä. Ei Raamatun aikaan ollut edes ehkäisyä keksitty. Luin juuri jutun, jossa sanottiin ettei ehkäisyä ole virallisesti kielletty. Suurin osa lestadiolaisista ei varmaan käytä ehkäisyä. Raamatussa kuitenkin käsketään useaan useaan otteeseen lisääntymään lisääntymään ja lisääntymään..Kyllä vanhoillislestadiolaiset näkevät ehkäisyn syntinä, Jumalan luomistyön vastaisena tekona. Mutta Raamatusta löytyy kohta, jossa sanotaan; harrastavat haureutta eivätkä lisäänny. Tämä maailmanmeno on pitkällä siinä, ettei haluta lisääntyä eikä luottaa Jumalaan, vaan omaan järkeensä ja tuntoonsa.
- 747474
Melperi1 kirjoitti:
"Lestadiolaiset eivät vähättele muita uskovaisia."
Tuosta on osoituksena se, että vanhoillislestadiolaiset ivaavat vl-herätysliikkeen ulkopuolisia uskovaisia "epäuskoisiksi".
Eikö?Voi sinua Melperi..
- Levy päällä
747474 kirjoitti:
Voi sinua Melperi..
En ole VL-puolustelija, mutta Melperin jutut ohitan nopeasti... Hänen asiansa on kääntynyt itseänsä vastaan. Oiskohan jäänyt vähän ley päälle.
- kiiinnostaa
yks- kirjoitti:
Kyllä vanhoillislestadiolaiset näkevät ehkäisyn syntinä, Jumalan luomistyön vastaisena tekona. Mutta Raamatusta löytyy kohta, jossa sanotaan; harrastavat haureutta eivätkä lisäänny. Tämä maailmanmeno on pitkällä siinä, ettei haluta lisääntyä eikä luottaa Jumalaan, vaan omaan järkeensä ja tuntoonsa.
Kertoisitko mikä Raamatun kohta on kyseessä. Ihan mielenkiinto heräsi.
- 66666666
kiiinnostaa kirjoitti:
En oo tuo joka tämän asian sano mutta tälläsiin törmäsin.. En tiiä tarkottiko hän edes näitä kohtia...
1. Kor. 5:1
Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa.
Hoos. 4:14
Mutta minä en syytä tyttäriänne siitä, että he harjoittavat haureutta, enkä miniöitänne siitä, että he rikkovat avion. Itsehän miehet lähtevät huorien matkaan, uhraavat temppeliporttojen kanssa. Ymmärtämätön kansa joutuu turmioon!
1. Moos. 38:24
Noin kolmen kuukauden kuluttua Juudalle tultiin kertomaan: "Sinun miniäsi Tamar on harjoittanut haureutta ja vieläpä tullut haureudesta raskaaksi." Juuda sanoi: "Viekää hänet poltettavaksi."
Tutkimalla raamattua löytyy varmasti parempia kohtia mutta tuossa nuo... - tällänen palsta täää
Levy päällä kirjoitti:
En ole VL-puolustelija, mutta Melperin jutut ohitan nopeasti... Hänen asiansa on kääntynyt itseänsä vastaan. Oiskohan jäänyt vähän ley päälle.
Hyvin sanottu! Samaa mieltä :D
- etsivä-xx
66666666 kirjoitti:
En oo tuo joka tämän asian sano mutta tälläsiin törmäsin.. En tiiä tarkottiko hän edes näitä kohtia...
Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa.
Mutta minä en syytä tyttäriänne siitä, että he harjoittavat haureutta, enkä miniöitänne siitä, että he rikkovat avion. Itsehän miehet lähtevät huorien matkaan, uhraavat temppeliporttojen kanssa. Ymmärtämätön kansa joutuu turmioon!
Noin kolmen kuukauden kuluttua Juudalle tultiin kertomaan: "Sinun miniäsi Tamar on harjoittanut haureutta ja vieläpä tullut haureudesta raskaaksi." Juuda sanoi: "Viekää hänet poltettavaksi."
Tutkimalla raamattua löytyy varmasti parempia kohtia mutta tuossa nuo...Eipä taisa olla kyseessä ehkäisyasia.
Kylää tässä on kyseessä asia mikä olisi haureutta vaikka ei käytettäisi ehkäisyä, nimittäin äitipuolen eli isän uuden vaimon kanssa ei pidä pojan harjoittaa seksuaalista kanssakäymistä.
Tamar oli leski ja halusi lapsen kuolleen miehensä suvun siemenestä. Hän tosin pääsi yhdyntään appensa kanssa petoksella, mutta tuli raskaaksi miehensä suvusta eli lapsella oli hänen kuolleen miehensä suvun geenit. Ehkäisystä ei ollut kyse koska tavoitteena oli nimenomaan tulla raskaaksi.
En ole löytänyt Raamatusta avioparia koskevaa kohtaa jossa näin sanottaisiin "harrastavat haureutta eivätkä lisäänny".
Hoosia kertoo Israelin kansasta kun se kääntyi palvelemaan epäjumalia.
Tässäkään ei ole kyseessä ehkäisyasia vaan Israelin kansan hengellisestä huoraamisesta siis jopa uhraamisesta temppelissä epäjumalille.
Hoos 4
6 Minun kansani joutuu häviöön, sillä se on taitoa vailla. Koska sinä olet hyljännyt taidon, hylkään minä sinut, niin ettet saa olla minun pappinani. Koska olet unhottanut Jumalasi lain, unhotan myös minä sinun lapsesi.
7 Niin paljon kuin heitä on, niin paljon he ovat tehneet syntiä minua vastaan. Minä muutan heidän kunniansa häpeäksi.
8 Minun kansani synnistä he saavat ruokansa, heidän pahoja tekojansa heidän sielunsa himoitsee.
9 Mutta papin on käyvä niinkuin kansankin: minä rankaisen häntä hänen vaelluksestansa ja kostan hänelle hänen tekonsa.
10 He syövät, mutta eivät tule ravituiksi, he harjoittavat haureutta, mutta eivät lisäänny, sillä he eivät ole tahtoneet ottaa vaaria Herrasta.
11 Haureus ja viini ja rypälemehu vievät järjen.
12 Minun kansani kysyy puultansa, ja sen sauva sille vastaa; sillä haureuden henki on eksyttäväinen: haureudessa he ovat luopuneet tottelemasta Jumalaansa.
13 Vuorten huipuilla he uhraavat, polttavat uhreja kukkuloilla, rautatammen, haavan ja tammen alla, sillä niiden varjo on suloinen. Sentähden tulee teidän tyttäristänne porttoja, ja teidän miniänne rikkovat avion.
14 En minä rankaise teidän tyttäriänne siitä, että he porttoja ovat, enkä miniöitänne siitä, että he avion rikkovat, sillä miehet itse poikkeavat syrjään porttojen kanssa ja uhraavat pyhäkköporttojen kanssa; ja ymmärtämätön kansa kukistuu.
15 Jos sinä, Israel, harjoitatkin haureutta, älköön Juuda saattako itseänsä syynalaiseksi: älkää lähtekö Gilgaliin, älkää menkö ylös Beet-Aaveniin älkääkä vannoko: "Niin totta kuin Herra elää". - yks.
kiiinnostaa kirjoitti:
Hoosea 4
9. Mutta papin on käyvä niinkuin kansankin: minä rankaisen häntä hänen vaelluksestansa ja kostan hänelle hänen tekonsa.
10. He syövät, mutta eivät tule ravituiksi, he harjoittavat haureutta, mutta eivät lisäänny, sillä he eivät ole tahtoneet ottaa vaaria Herrasta.
11. Haureus ja viini ja rypälemehu vievät järjen. - Joopajoo1236
Melperi1 kirjoitti:
Vl-valheoppi.
Vl-valheoppi.
Vl-valheoppi.
Vl-valheoppi.
Vl-valheoppi.Suurin valhe on se, että olisi ylipäätään Jumala.
- kysymys vaan
voi kiitos aloittajalle! miten ihanaa että jaksat vastata kommentteihin asiallisesti. haluaisin kysyä vielä yhdestä asiasta. lestadiolaisilla on paljon lapsia. miksi? miksi pitää lisääntyä? eikö maailma ole jo täynnä? olet hyvä ihminen!
- Uskoa etsivä
Sen verran mitä olen Raamattua selaillut. Voin tähän vastata. Hämmästyin itse kuinka moneen kertaan törmäsin samanlaiseen käskyyn ja pyyntöön. Hauskaa miten eri tavalla ajattelemme. Minun mielestäni Suomessa on harmittavan vähän ihmisiä.. Verrattuna moniin maihin. Ja ihmisiä myöskin kuolee..
Hän siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä." (1. Moos. 1:22)
Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu." (1. Moos. 1:28)
Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa." (1. Moos. 9:1)
"Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää, lisääntykää ja levitkää yli maan." (1. Moos. 9:7)
"Ottakaa itsellenne vaimot, syntyköön teille poikia ja tyttäriä! Ottakaa pojillennekin vaimot ja naittakaa tyttärenne, että he saisivat poikia ja tyttäriä. Lisääntykää, älkää vähentykö!" (Jer. 29:6)
- Jeesus on tie
"Lestadiolaiset turvautuvat Jumalaan ja Jumalan valtakuntaan."
Nämä ovat ainoastaan nimiä joita he (vl) käyttävät.
Näiden kummankaan sanan merkitystä he eivät tunne.
Jumala on pyhä kolmiyhteinen Jumala, Isä poika ja Pyhä Henki.
Joka ei tunne henkilökohtaisesti sydämessään Kristusta, ei tunne myöskään Jumalaa.
Joka luulee vuonna 1902 perustettua vanhoillislestadiolaisuutta Jumalan valtakunnaksi hän ei tiedä mitään Kristuksesta eikä tunne Jumalaa.
Jumalan valtakunta on Jeesuksen Kristuksen valtakunta. Jeesuksen Kristuksen valtakunnan jäseniä ovat kaikki ne, jotka ovat panneet autuutensa toivon YKSIN Jeesukseen Kristukseen.
Raamatun vastainen seurakuntaoppi hierarkioineen on tehnyt vanhoillislestadiolaiset umpisokeiksi Kristukselle. Siulle pelastavalle evankeliumin sanalle, joka tulee KAIKKIIN JA KAIKILLE JOTKA USKOVAT Jeesukseen Kristukseen.- 52525225
mistä tiedät ettemme tuntisi Jumala ja Jumalan valtakunta-sanojen merkitystä. en ymmärrä miten voit väittää noin. sinulla on oikeus uskoa nuin ja minulla näin..
- etsivä-xx
Raamatun lukeminen on ihan hyvä asia mutta pelkästään sitä lukemalla ei vanhoillislestadiolaisuus aukea. En ole vanhoillislestadiolaiseksi syntynyt, siksi annankin sinulle muutaman vinkin. Avaa esim tänään sunnuntaina klo 18 nettilinkki Helsingin rauhanyhdistyksen seurojen kuuntelu sivulta.
http://www.helsinginrauhanyhdistys.fi/
Varaa, jos olet netin päässä, auki nettiraamattu, koska sieltä löytää puhuttavan kohdan nopeasti. Nettisivulle saa auki rinnakkain vuoden 1992 eli nykyraamatun tai 1933/38 raamatunkäännöksen sekä sen vanhimman Biblian jota jotkut puhujat vieläkin käyttävät. Voihan sitä tosin varata sen paperiraamatunkin.
Minä en Bibiasta mitään ymmärtänyt. Kuljin paikanpäälläkin oman raamattuni kanssa ja koitin selvittää mitä oikeastaan tekstissä sanotaan. Helpommalla siis pääset netissä.
Nettiraamattu löytyy täältä:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Hyvää kuuntelua.
Varsinaisesti opillilisia asiota kuulee sitten keskusteluilloissa, niistäkin alustus on useinmiten netistä kuultavissa. Nekin löytyvät esim Helsingin rauhanyhdistyksen toimintakalenteri sivulta.- Uskoa etsivä
Kiitos paljon. Aionkin alkaa käydä lähimmäisellä ry:llä seuroissa. En ole tiennyt että puheita kuuluu nuin paljon netistä. Tosi hyvä juttu! Kiitos siis paljon nuista linkeistä ja hauskaa kesän jatkoa!
- eräs lahko
Aloittaja on oikeassa.
"Lestadiolaisuus on oikea uskonto."
Se täyttää kaikki uskontoon kuuluvat leimat ja on samanlainen uskonto kuin hindulaisuus, islam, juutalaisuus ym.
Mutta kristinuskolla ei vl-läisyyden kanssa ole mitään tekemistä. Vl-läisyys on
täynnä ihmisten keksimiä lisäyksiä kristinuskoon. - 56662
eräs lahko kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa.
"Lestadiolaisuus on oikea uskonto."
Se täyttää kaikki uskontoon kuuluvat leimat ja on samanlainen uskonto kuin hindulaisuus, islam, juutalaisuus ym.
Mutta kristinuskolla ei vl-läisyyden kanssa ole mitään tekemistä. Vl-läisyys on
täynnä ihmisten keksimiä lisäyksiä kristinuskoon.Korjaan aloittajan puolesta. Lestadiolaisuus on ainoa oikea Jumalan valtakunta.
56662 kirjoitti:
Korjaan aloittajan puolesta. Lestadiolaisuus on ainoa oikea Jumalan valtakunta.
Vl-herätysliikkeen opit ovat yhtä kaukana Raamatusta kuin itä on lännestä.
Vl-opit = Jumalan sanaa RIENAAVAA Raamatun RAISKAAMISTA!- infoa.
Uskoa etsivä kirjoitti:
Kiitos paljon. Aionkin alkaa käydä lähimmäisellä ry:llä seuroissa. En ole tiennyt että puheita kuuluu nuin paljon netistä. Tosi hyvä juttu! Kiitos siis paljon nuista linkeistä ja hauskaa kesän jatkoa!
- Uskoa etsivä
Melperi1 kirjoitti:
Vl-herätysliikkeen opit ovat yhtä kaukana Raamatusta kuin itä on lännestä.
Vl-opit = Jumalan sanaa RIENAAVAA Raamatun RAISKAAMISTA!Voi sinua Melperi. Mikä sinua oikein vaivaa? Miksi vainoat lestadiolaisia?
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. (Matt. 5:10) - mietityttävät todella:-(
Minä olen myös tyytyväinen linkista, kiitos paljon etsivä.
- syy on tämä
Uskoa etsivä kirjoitti:
Voi sinua Melperi. Mikä sinua oikein vaivaa? Miksi vainoat lestadiolaisia?
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. (Matt. 5:10)Tuskin teitä vainotaan vanhurskauden tähden, vaan sen tähden, että
korotatte itsenne ainoiksi oikeiski Jumalan lapsiksi!!!
SRK on teille Jumalaa tärkeämpi! - 123456123456
mietityttävät todella:-( kirjoitti:
Minä olen myös tyytyväinen linkista, kiitos paljon etsivä.
Hei nimim. mietityttävät todella. Suosittelen että käyt jossakin läheisellä ry:llä uskovaisten keskuudessa. Tai ensi viikonloppuna Ranuan opistoseuroissa. Sieltä saa paljon voimaa! Tässä muutamia linkkejä sinulle.
http://rauhanyhdistys.fi/
http://suviseurat.fi
http://www.rakro.fi/
http://www.rkropisto.fi/
http://www.jamsanopisto.fi/opistoseurat/
Kysy ihmeessä jos on kysyttävää! - 1314411
syy on tämä kirjoitti:
Tuskin teitä vainotaan vanhurskauden tähden, vaan sen tähden, että
korotatte itsenne ainoiksi oikeiski Jumalan lapsiksi!!!
SRK on teille Jumalaa tärkeämpi!Ei ole SRK tärkeämpi kuin Jumala meille lestadiolaisille. Ei todellakaan. Tätä meidän Jumalan valtakuntaa täällä maallisella maalla johtaa SRK. Jumala on paljon suurempi kuin SRK.
- olette harhassa
1314411 kirjoitti:
Ei ole SRK tärkeämpi kuin Jumala meille lestadiolaisille. Ei todellakaan. Tätä meidän Jumalan valtakuntaa täällä maallisella maalla johtaa SRK. Jumala on paljon suurempi kuin SRK.
Mutta SRK:n keksimät lisäykset Jumalan sanaan ovat teille tärkeitä.
Synninpäästö ja välimies-oppi mm on teille Jumala, johon uskotte. - mmmmmmmmmmn
olette harhassa kirjoitti:
Mutta SRK:n keksimät lisäykset Jumalan sanaan ovat teille tärkeitä.
Synninpäästö ja välimies-oppi mm on teille Jumala, johon uskotte.Ei ne ole mitään lisäyksiä.. Pyhä Henki opettaa hylkäämään kaiken jumalattoman menon ja hurskaasti, siveästi ja jumalisesti elämään. Älkää muuttuko tämän maailman menon mukaan.. Eikö nämä Raamatun kohdat yhtään edes järjellenne avaudu, että ei uskovaiset voi yhtyä moniinkaan jumalattoman maailman menoihin ja tapoihin mukaan se on ihan selvä asia.
- Juujjs
Tämä tuntuukin olevan lestaadiolaisuuden ja tuhansien muiden raamattuun perustuvien uskonhaarojen ydin: "ei riitä, että lukee ja tuntee raamatun, vaan lahkossa täytyy olla joku tulkitsemassa tekstiä". Sitten valitset vain oikean uskonnon eli tulkinnan lestaadiolaisuus, juutalaisuus tai muu. Sisälukutaitoa ei tarvi, eikä oikeastaan koskea koko raamattuun. Kyllä kirjan joku "rabbi" tai "saarnaaja" sinulle "totuuden" päähän takoo. Lestadiolaisuudessa tms. uskonhaaroissa ei todellakaan päde sanonta " itseoppinut on ainoa oikeaoppinut, muut ovat opetettuja apinoita"
- Joo98989
Kaikille Jumalan lapsille on Jeesus antanut sovituksen viran, joka on Pyhän Hengen virka. He käyttävät tätä valtuutusta julistaessaan lähetyskäskyn mukaisesti evankeliumia kaikille luoduille. Evankeliumin ydin on synninpäästö, joka julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä. Sen uskoja saa Jumalan armosta kaikki syntinsä anteeksi. Usko tulee siis kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.
- korjataampa
Taas harha-oppia!
"Evankeliumin ydin on synninpäästö"
Raamattu ei opeta noin, vaan evankeliumin ydin on Jeesus Kristus, johon uskomalla saamme synnit anteeksi.
Siihen ei tarvita vl-saarnamiestä.
"Kaikille, jotka uskovat Häneen, Hän antaa synnit anteeksi." Ap 10:43 "Evankeliumin ydin on synninpäästö, joka julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä."
Evankeliumin ydin on USKO JEESUKSEEN, jonka myötä meillä on syntien anteeksianto ja sielun pelastus.
Opetat vl-VALHETTA!- 444444
Melperi1 kirjoitti:
"Evankeliumin ydin on synninpäästö, joka julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä."
Evankeliumin ydin on USKO JEESUKSEEN, jonka myötä meillä on syntien anteeksianto ja sielun pelastus.
Opetat vl-VALHETTA!Voi Melperi Melperi sinua..2
- 522552
korjataampa kirjoitti:
Taas harha-oppia!
"Evankeliumin ydin on synninpäästö"
Raamattu ei opeta noin, vaan evankeliumin ydin on Jeesus Kristus, johon uskomalla saamme synnit anteeksi.
Siihen ei tarvita vl-saarnamiestä.
"Kaikille, jotka uskovat Häneen, Hän antaa synnit anteeksi." Ap 10:43Niin. Jumala antaa anteeksi. Jumalan lapsien kautta.
444444 kirjoitti:
Voi Melperi Melperi sinua..2
Et sitten mitään muuta osannut sanoa.
Heikot on hengelliset eväät. Mutta sinähän oletkin vanhoillislestadiolainen. Vaikea on vl-HARHAOPPEJA puolustaa.- 111111111111111111
Melperi1 kirjoitti:
Et sitten mitään muuta osannut sanoa.
Heikot on hengelliset eväät. Mutta sinähän oletkin vanhoillislestadiolainen. Vaikea on vl-HARHAOPPEJA puolustaa.Ei kukaan oikeasti jaksa välittää sinusta melperi.... kirjotat kokoajan vaan samoja juttuja tänne.. k o k o a j a n . voisitko pysähtyä, ja miettiä.
111111111111111111 kirjoitti:
Ei kukaan oikeasti jaksa välittää sinusta melperi.... kirjotat kokoajan vaan samoja juttuja tänne.. k o k o a j a n . voisitko pysähtyä, ja miettiä.
"Ei kukaan oikeasti jaksa välittää sinusta melperi...."
Sinäkö määräät, kuka välittää minun kirjoituksistani? Tyypillistä vl-KORSKAA ja pohjatonta ITSERAKKAUTTA.
" kirjotat kokoajan vaan samoja juttuja tänne.. k o k o a j a n"
Kertaus on opintojen äiti. On paikallaan pitää koko ajan esillä vl-VALHEOPPEJA. Aina tulee uusia lukijoita, jotka ehkä luulevat, että vanhoillislestadiolainen herätysliike opettaa Raamatun oppeja.
Mutta kun se opettaa Oulun SAASTAA ja RAISKAA Raamatun oppeja kaikin voimin.- 411414
Melperi1 kirjoitti:
"Ei kukaan oikeasti jaksa välittää sinusta melperi...."
Sinäkö määräät, kuka välittää minun kirjoituksistani? Tyypillistä vl-KORSKAA ja pohjatonta ITSERAKKAUTTA.
" kirjotat kokoajan vaan samoja juttuja tänne.. k o k o a j a n"
Kertaus on opintojen äiti. On paikallaan pitää koko ajan esillä vl-VALHEOPPEJA. Aina tulee uusia lukijoita, jotka ehkä luulevat, että vanhoillislestadiolainen herätysliike opettaa Raamatun oppeja.
Mutta kun se opettaa Oulun SAASTAA ja RAISKAA Raamatun oppeja kaikin voimin.Mikä ihme sua oikeasti vaivaa?! Ei riitä mun järki ymmärtämään..... En vaan käsitä... Lue omat tekstisi ja mieti uudelleen..
- Vl-vaiva
411414 kirjoitti:
Mikä ihme sua oikeasti vaivaa?! Ei riitä mun järki ymmärtämään..... En vaan käsitä... Lue omat tekstisi ja mieti uudelleen..
Vanhoillislestadiolaisia vaivaa saa*tanan ja SRK:n yhdessä keksimät opit.
- ajattelen
Totinen Jumalan sana joko parantaa tai pahentaa.
Hyvä Melperi1, sinua se pahentaa. Ymmärrätkö???- Sivusta vaan
"Totinen Jumalan sana joko parantaa tai pahentaa.
Hyvä Melperi1, sinua se pahentaa. Ymmärrätkö???"
Omahyväisiä ei mikään pahenna! Mene itseesi Melperin solvaaja. Malkan näet vain Melperin silmässä. Olet todella sokea. Voi teitä...
- with love
Melperi1:lle raamattu on lakikirja.Tee parannus, jotta Raamattu tois iloa elämääsi.
- 3+15
Ehkäisystä puheen ollen, joku kirjoitti että ehkäisyä ei ollut keksitty raamatun kirjoittamisen aikoina, hänelle täytyy kertoa, että kyllä se oli keksitty jo Faaraoiden Egyptissä .
En kerro yksityiskohtia, on senverran hullunkurisia menetelmiä ja osin todella vaarallisia nykytietämyksen pohjalta. - ulkopuolinen vielä
Olen minäki miettinyt aloittajan kanssa samoja asioita :) Ranuan seuroihin olisi tarkotus mennä
- vl-mies
Nyt tulee klo 18 seurapuhe suorana Helsingin rauhanyhdistykseltä.
Voitte kuunnella suoraa lähetystä netin välityksellä:
http://www.helsinginrauhanyhdistys.fi/static/public/nettiradio.html- vl-mies
Heränneellä tunnolla oleva uudestisyntyy hengellisesti kun ottaa omalle kohdalleen vastaan synninpäästön joka julistetaan seurapuheessa suorassa lähetyksessä netin välityksellä.
- vl-mies
vl-mies kirjoitti:
Heränneellä tunnolla oleva uudestisyntyy hengellisesti kun ottaa omalle kohdalleen vastaan synninpäästön joka julistetaan seurapuheessa suorassa lähetyksessä netin välityksellä.
Siis uudestisyntyy sillä ehdolla että synninpäästön julistajalla (tässä tapauksessa puhuja) on Pyhä Henki. Todennäköisesti on koska hän kuuluu Kristuksen ulkonaiseen seurakuntaan. Kannattaa tietenkin varmuuden vuoksi pyytää synninpäästöä muiltakin elävässä uskossa olevilta.
Siksikin synninpäästöä tarvitaan jatkuvasti uudestaan ja uudestaan, koska se on Jumalan voima, jonka avulla ainoastaan voimme säilyä elävässä uskossa. Se on myös ainoa voima jumalisuuteen eli elämänparannukseen, josta voidaan nähdä onko säilynyt elävässä uskossa.
Ne jotka kieltäytyvät käyttämästä Jumalan valtakunnan synninpäästöä, he siis kieltävät Jumalan voiman omalta kohdaltaan pois.
Sellainen on hedelmätön usko jossa pyritään tuottamaan hedelmiä omin voimin ja omalla hyvyydellä, koska se ei voi tuottaa jumalisuuden hedelmiä, vaan ainoastaan huonoja hedelmiä. Sillä ei paha puu voi tuottaa hyviä hedelmiä.
Herra Jeesus on yksin hyvä viinipuu. Hänessä voimme pysyä vain käyttämällä Jumalan valtakunnan synninpäästöä omalla kohdallamme. Joka ei pysy hänessä, ei voi tuottaa yhtään hyvää hedelmää.
Sitä tarkoitetaan tässäkin Raamatun paikassa:
2. Tim. 3:5
Joilla on jumalinen meno olevinansa, mutta sen voiman he kieltävät pois. Karta siis senkaltaisia.
Sama vika on myös näissä tapauksissa:
Tit. 1:16
He sanovat tuntevansa Jumalan, mutta töillänsä he sen kieltävät, ja ovat kauhiat ja kovakorvaiset ja kaikkiin hyviin töihin kelvottomat.
Omin voimin ilman synninpäästöä on mahdotonta taistella syntiä vastaan.
Mutta oikeat uskovaisetkaan eivät toki elä synnittömästi vaikka siihen pyrkivätkin synninpäästön voimalla. Mutta he ovat armahdettuja syntisiä, eivätkä he elä synnin luvallisuudessa.
On mahdotonta nimittäin katumattoman saada syntejään anteeksi edes Jumalan valtakunnan synninpäästöstä (eikä mitään muita tapoja ole olemassakaan syntien anteeksisaamiseksi). Siksi laki on pantu epäuskoisille, että he katuisivat syntejään.
Kun ihminen on ensin saanut katumuksen armon, niin hän saa syntinsä anteeksi jos ottaa vastaan Kristuksen sovintotyöhön perustuvan synninpäästön joltakin ihmiseltä jolla on Pyhä Henki. - etsivä-xx
Siis nämä tesktit tässä ovat vl-miehen omia eivätkä esiintyneet sellaisena Matti Hyryn puheessa. Hyrym puheen lopussa oli toki vl-miehen ensimmäisen kommentin asia eli heränneellä tunnolla olevalle kohdistettu puheenosa.
Matti Hyryn puhe muutoin oli siitä miten puhuja on vastuussa puheestaan. Hän puhui phujan ja seurakunnan suhteesta, siitä että seurakunta valvoo puhujiensa puheiden raamatunmukaisuutta. Hän puhui siitä, että julistus ei saa muuttua painoltaan tapojen opettamiseksi. Vl-miehen toinen kirjoitusosio ei siis vastaa Hyryn puheen teemaa, joka kohdentui kristinuskoon paljon laajemmin ja tietyllä nöyryydellä.
Kiitos siitä puheesta. - dfdfdfsdfsd
etsivä-xx kirjoitti:
Siis nämä tesktit tässä ovat vl-miehen omia eivätkä esiintyneet sellaisena Matti Hyryn puheessa. Hyrym puheen lopussa oli toki vl-miehen ensimmäisen kommentin asia eli heränneellä tunnolla olevalle kohdistettu puheenosa.
Matti Hyryn puhe muutoin oli siitä miten puhuja on vastuussa puheestaan. Hän puhui phujan ja seurakunnan suhteesta, siitä että seurakunta valvoo puhujiensa puheiden raamatunmukaisuutta. Hän puhui siitä, että julistus ei saa muuttua painoltaan tapojen opettamiseksi. Vl-miehen toinen kirjoitusosio ei siis vastaa Hyryn puheen teemaa, joka kohdentui kristinuskoon paljon laajemmin ja tietyllä nöyryydellä.
Kiitos siitä puheesta.@etsivä-xx
Onko Hyryn Matista tullut sinulle oppi-isä? - etsivä-xx
dfdfdfsdfsd kirjoitti:
@etsivä-xx
Onko Hyryn Matista tullut sinulle oppi-isä?Kuinka niin. Enpä muista kuulleeni häntä puhumassa kuin kaksi kertaa.
Eikö puheesta voi pitää.
Minulle paras (netistä) kuulemani puhe on ollut Erkki Taivassalon suviseurapuhe vuonna 2011 Lumijoella. Ei ole enää netissä kuultavana, mutta minulla on se tallessa. Kuuntelen sitä joskus uudelleen. - ekumenia-VL
Voisiko VL edes vaihtelun vuoksi kuunnella joskus muutakin kuin EL / LYRS / SRK -puheita? Voisi maailma avartua...
- Aamu Talvitie
""Kun ihminen on ensin saanut katumuksen armon, niin hän saa syntinsä anteeksi jos ottaa vastaan Kristuksen sovintotyöhön perustuvan synninpäästön joltakin ihmiseltä jolla on Pyhä Henki. ""
Kohta 1) Siis uskossa Jumalan sanan lupaukseen ei voi saada syntejä anteeksi? Siis saanko epäillä Jumalan sanaa, että Jumala ei lupaakaan sitä, mitä Hän sanassaan lupaa?
Kohta 2) Raamatussa sanotaan, että anokaa, niin enkö saakaan anoa Jumalalta Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Hänen sovintotyöhön vedoten syntejäni anteeksi?
Eikö Jumala haluakaan vastata tähän?
Kohta 3) Kun olen rikkonut lähimmäistäni vastaan ja kadun syntejäni ja pyydän häneltä anteeksi, niin Raamatun mukaan jos hän antaa minulle anteeksi, niin ne on myös anteeksiannettu taivaassa. Samoin kun olen rikkonut Jumalaa vastaan ja kadun syntejäni ja pyydän anteeksi, niin eikö Jumala annakaan minulle anteeksi? - elävä kristitty
Kun etsit elävää seurakuntaa varo
opetusta, että ahdas portti on anteeksipyytämisen teko ja sitten saadaan usko. Tehdään teko uskottomana ja sillä ansaitaan usko.
Ensin uskotaan ja teot seuraavat uskosta, joka on ahdas portti.
Synnit on annettu anteeksi ristillä jo 2000 v sitten. Se täytyy uskolla omistaa.
Matkan varrella syntejä pyydetään anteeksi ja tarvittaessa ripittäydytään uskon vahvistukseksi.
Usko ilman tekoja on kuollut mutta teot ilman uskoa ovat kauhistus jumalan edessä.
Voiko teko ilman uskoa olla uskomisen ehtona ? - perustelut pöytään
"Olen aina uskonut Jumalaan."
Millä perusteilla?
"Mutta uskoni on ollut aika "pientä". Olen alkanut lukea raamattua ja varmistun kokoajan enemmän siitä, että lestadiolaisuus on oikea uskonto."
Millä perusteilla lestadiolaisuus on oikeampi uskonto kuin esimerkiksi katolilaisuus, hindulaisuus tai juutalaisuus? - heko heh ;)
Avaus on trolli!
Kolmessa minuutissa löytyi täysin samanlaisen kokemuksen omaava vastaaja. Tuo on aika paljon palstalla, jossa kirjoittelee lähinnä vain pari hullua helluntailaista :D- olet sinäkin...
Aika loukkaavaa oikeasti sanoa nuin!! :O
- Hyvää yötä!
Vl-opit = haisevaa pas.kaa!
- joojooojooo
Öitä melperi.....
- 18+9
joojooojooo kirjoitti:
Öitä melperi.....
tosi hyvä aloitus! ei hirveesti kukaa sanonu vastaa. melperiä lukuunottamatta :)
- Kiinnostaako?
Kun liityt vl-herätysliikkeeseen, silloin uit saa*tanan verkkoon.
- Ooosoolemioooo
Et sitten keksinyt mitään parempaa, niin päätit heittää tuon?
- Evluttilainen..
Mitä muuta kuin vl ja rukoilevaisuus voi enää suositella tässä liberalisoituvassa ajassa.
- uskonto on
On se oikea uskonto, ihan kuin buddhalaisuus, islam tai shintolaisuus... ja moni muu. Oikeassa se ei valitettavasti ole...
- Epäuskosta tullut
Olipa ihana lukea, että on vielä niitä jotka etsivät uskoa ja haluavat saada parannuksen armon! Rukoilen ja rukoilin juuri Jumalaa, että saisitte parannuksen armon . Oikeastaan rukoilen usein, että kaikki ihmiset käsittäisivät parannuksen armon ja pääsisimme kaikki taivaaseen.
Itsekin olin epäuskoinen, epäuskoisesta kodista lähtöisin ja käsitin parannuksen armon murrosikäisenä. Minulla ei ollut vl-taustaa. Ehkä senkään vuoksi minulla ei ollut pahempia epäluuloja. Olen syvästi onnellinen, että saan olla Jumalan lapsi, en ole menettänyt yhtään mitään vaikka olen uskomassa. Itse asiassa olisin surullinen jos elämäni olisi mennyt epäuskossa. Uskoin syntini anteeksi kun uskovainen mummoni julisti minulle: Usko syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Sain tästä viestiketjusta taas pelkkää uskonvahvistusta kun huomasin kuinka meitä uskovaisia ja meidän uskoamme pilkataan ja vainotaan. Sekin on täysin raamatullista. Autuaita ne, joita uskon tähden vainotaan, sillä heidän on Jumalan valtakunta. Silloinkin kun pilkka ja vaino kohdistuu minuun pelkästään henkilökohtaisesti, se on minulle pelkkä ilo. Uskoni vahvistuu siitä. Tätä voi ehkä olla vaikea uskoa, mutta näin koen asian. Melperi ilmeisesti haukkuu meitä vieläkin. Olin v. 2004 tällä samalla ? foorumilla, viimeinen käyntini taisi olla joskus kesällä 2007. Melperi oli jo silloin täällä ja haukkui meitä. Tuli mieleeni, että eipä sitä vielä tiedä vaikka Melperikin käsittäisi parannuksen armon. Raamatussa Saul oli kova uskovaisten vainoaja, taisi katsella sitäkin kun Stefanus kivitettiin kuoliaaksi. Korjatkaa jos muistan väärin, koska en halua vääristellä Raamatusta mitään. Mutta niin tapahtui, että Saul käsitti parannuksen armon. Rukoilen aloittajan ja kaikkien uskoa etsivien puolesta, myös Melperin ja kaikkien epäuskoisten puolesta että te saisitte parannuksen armon ja me uskovaiset pysyisimme uskomassa ja pääsisimme kaikki Taivaan kotiin. Jumalan Siunausta kaikille. Rukoilkaa kaikki että pääsisin taivaaseen, uskoni on heikko. Meidän uskomme vahvuuttakaan Jumala ei mittaa, vähäinen usko riittää, vaikka sinapinsiemen vertainen.- 12+2
Miten ihanasti kirjotitkaan. Yhdyn joka sanaan. Jumalan siunausta sinullekin!!
- näin se on...
Mitä työni puolesta olen joutunut yli 30v näkemään näitä lestadiolaisia, niin suurin osa on säkissä kasvaneita, ja todella henkilöinä outoja. Varmasti tuo liike muokaa ihmisiä, koska he erottuvat selvästi muusta kirkko väestä.........................
- muutamia kommentteja
Mitäpä se haittaa, jo erottuu joukosta.
"Olkaa valona ja suolana:" Eikö uskon valo saa näkyä?
Mooseksen kirjeessä tuomitaan keskeytetty yhdyntä. Se on sen ajan ehkäisyä.
Usko ei avaudu ennen kuin synnit on anteeksi:
"Etsikää ensin jumalanvaltakunta ja kaikki muu sen mukana löytyy. "
Tuokin asia on raamatussa, mutta en ulkoa muista sanatarkasti.
Lestadiolaiset ja raamattu opettavat, että lapsi on uskon esikuva. Maailman väestöstä on miljardeja lapsia, joiden lestadiolaiset uskovat pääsevän taivaaseen. Lapsella on perisynti, mutta vasta tekosynti erottaa Jumalasta.- Tietäjä
Esikoiset on oikea lestadiolaisten suunta
- Tietäjä
Tietäjä kirjoitti:
Esikoiset on oikea lestadiolaisten suunta
Raamattu todistaa että esikoisten seurakunta on oikea"ja hän opetti sanoen heille:eikö kirjoitettu ole:minun pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi kaikille kansoille...(Mark 11:17
- Tietäjä
Tietäjä kirjoitti:
Raamattu todistaa että esikoisten seurakunta on oikea"ja hän opetti sanoen heille:eikö kirjoitettu ole:minun pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi kaikille kansoille...(Mark 11:17
Vain esikoislestadiolaisten kokouspaikkojen nimi on rukoushuone.
Eli esikoiset on oikea seurakunta. - Tietäjä
Tietäjä kirjoitti:
Eli esikoiset on oikea seurakunta. - Tietäjä
Tietäjä kirjoitti:
Eli esikoiset on oikea seurakunta.Korjaan "ja hän opetti sanoen heille:eikö kirjoitettu ole:minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi kaikille kansoille...(Mark 11:17)
- Tietäjä
Tietäjä kirjoitti:
Korjaan "ja hän opetti sanoen heille:eikö kirjoitettu ole:minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi kaikille kansoille...(Mark 11:17)
Kirjottakaa youtubeen arvid horn saarnaa tai Gunnar persäter saarnaa niin saatte tietää että vielä saarnataan sitä samaa oppia mitä apostolit saarnasivat.
- ekumenia-VL
Tietäjä kirjoitti:
Kirjottakaa youtubeen arvid horn saarnaa tai Gunnar persäter saarnaa niin saatte tietää että vielä saarnataan sitä samaa oppia mitä apostolit saarnasivat.
VL-kristityt: SRK:n Ex-pääsihteeri Hänninen, joka on EV. LUT. KIRKON jäsen, julisti v. 2013 Pudasjärven SUVAREILLA, että piispan antama synninpäästö on pätemätön. Oletteko, arvoisat VL-keskustelijat tämän Hännisen tekemän linjauksen takana?
- ekumenia-VL
Tietäjä kirjoitti:
Eli esikoiset on oikea seurakunta.Esikoiset ei ole seurakunta Suomen ev. lut. kirkossa. Ei ole SRK-vanhoillisuus. Molemmat kuuluvat nimikkeen Suomen ev. lut. kirkko alle. Ja näiden herätusliikkeiden kannattajat valtaosaltaan maksavat kirk. veroa ja kuuluvat asuinpaikan mukaisiin ev. lut. paikallisseurakuntiin. Olen paljon sukututkimusta harrastanut. Koskaan ei ole kukaan ollut kirjoilla missään EL tai VL-kirkossa. Johan sen kuulee avioliittokuulutuksissa, joita lehdissäkin julkaistaan. Kyl kirkossa piirejä, ompeluseuroja on ja hyvä niin kunhan niitä ei sotketa virallisen kirkon / seurakunnan asemaan.
- ekumenia-VL
Tietäjä kirjoitti:
Eli esikoiset on oikea seurakunta.Myös SLEY.llä on rukoushuoneita, mutta ei ne väitä olevansa mikään seurakunta. Yhdistyksiä mahtuu maahamme kyllä.
- Ihmiseläimet
Suviseurojen peltoaukeamalla käyskennellään kuin Afrikan aroilla ja savanneilla ihmislajin alkuaikoina. Siitä johtuu joillakin tuntemus kuin olisi "palannut kotiin".
- Usko sinäkin kaikki.
Jeesushan opettaakin, että Jumalan valtakunnan voidaan sanovan olevan "täällä ja tuolla" eikä sisällisesti teissä:).
Se on vain vl:ien keskellä ja sisällisesti heissä. - Ovat syntini anteeks
Jospa Jumala antaisi Melperillekkin vielä parannuksen armon ja hän pääsisi laulamaan uskovien joukossa siionin laulua: Ovat syntini anteeksi suuret, koko velkani maksettu Ole kiitetty, Herrani Jeesus, ole kiitetty, kiitetty! Voi sitä riemua, minkä hän saisi sisäänsä kun olisi Jumalan rauha rinnassansa.
- ekumenia-VL
Häpeä tuomiohenkeäsi!
- Esikoislestadiolainen
ekumenia-VL kirjoitti:
Häpeä tuomiohenkeäsi!
- Anteeksi saarnattuna
ekumenia-VL kirjoitti:
Häpeä tuomiohenkeäsi!
Miten tuomiohenkeä, Jos Jumala sanassaan tuomitsee, ei me!!! Jumalan sana on kaksiteräinen miekka ja se valitettavasti sattuu. Ilman lakia ei voi olla armoa. Sen jälkeen ovat synnit anteeksi....
- ekumenia-VL
Anteeksi saarnattuna kirjoitti:
Miten tuomiohenkeä, Jos Jumala sanassaan tuomitsee, ei me!!! Jumalan sana on kaksiteräinen miekka ja se valitettavasti sattuu. Ilman lakia ei voi olla armoa. Sen jälkeen ovat synnit anteeksi....
Älä tuomitse "Metperi1"-keskustelijaa. Kristuksella on tuomiovalta, ei ESSULLA eikä VESSULLA. Eikö jo mene jakeluun.
- Aarrrrgghhh!!
Äääääärettömän typerä trolliavaus, josta sitten oikein k e s k u s t e l l a a n...
Hohhoijakkaa. Kyllä tämä onkin hieno keskustelu. - saarnavirka
Se vain on niin, että tämä on oikea usko, ei maha mittäää....
- ekumenia-VL
Samaa mieltä olen. Eihän laestadiolaisuus ole mikään uskonto? Kai kyse on KRISTINUSKOSTA. Laestadiolaisuus on lännen kirkon (katoliset / protestantit) mittakaavassa pienen ev. lut. kirkon sisäinen ryhmittymä. Mutta kai LESSUT kristittyjä ovat. Laestadiolaisuus siis ei ole mikään oma uskontonsa.
- ...
Voi teitä oman vanhurskauden rääkkäämiä ihmisraunioita.
- KadutVieläLakaistaan
Voi Sinua, kun et suostunut vaimokseni!
- nelli nuudelipää
KadutVieläLakaistaan kirjoitti:
Voi Sinua, kun et suostunut vaimokseni!
Mää voisin suostua! T: Tuomas H.
- espoosta kajahtaa
Kunhan muistat että, lestadiolasuus hyväksyy ja antaa anteeksi lasten ja jopa omien lasten raiskaamisen. "jos et anna menen tyttärien luokse"
- luu
luu
- kaiketi molempia
Ei tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa aloitukselle ja sen kommenteille !
- luu
luu
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537790- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403983Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253195- 482913
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484