Ostin viime talvena kerrostalokämpän. Asunto on muuten hyvä, mutta huono äänieristys ottaa hermoille. Vaikka talo on rakennettu vuonna 2005, yläkerran asunnosta kuuluu äänet kuin tyhjää vain.
Yläpuolellani asuu noin kolmekymppinen sinkkunainen, joka elää aika äänekästä elämää. Ensinnäkin hän ravaa vessassa kusella valehtelematta tunnin välein, hän kusta lorottaa kauhealla paineella ja lisäksi hän on kova piereskelemään. Äänet kuuluvat mm. keittiööni. ei oikein ruoka maistu... En oikeasti ymmärrä, kuinka jotakuta nuorta ihmistä voi kusettaa niin usein?
Sen lisäksi hänellä käy paljon kavereita kylässä ja he keskustelevat (huutavat) äänekkäästi. Ei siinä mitään, jos tämä tapahtuisii päivällä, mutta kun sitä nauramista ja juttelua, huutamista jne kuuluu monesti vielä yhden aikaan yöllä, niin ei paljon naurata meikäläistä.
Kaiken kukkuraksi naapurillani käy pari kertaa viikossa kylässä sellainen tummaihoinen mies. Arvaatte varmaan, missä merkeissä tapaamiset menee...siitä kun mies astuu ovesta sisään, menee max 20 min, niin alkaa kuulumaan sängyn natinaa ja naisen voihketta ja muitakin ääniä. Välillä kuuluu miehen karjahtelua ja nainen kiljuu kuin sikaa tapettaisiin. Sitä kestää aina noin puoli tuntia ja niitä sessioita tapahtuu kaikkina vuorokauden aikoina.
Mitä voi tehdä huonolle äänieristykselle? Aion nimittäin alkaa yrittäjäksi, työpaikka olisi kotona, mutta eihän täällä pysty keskittymään työntekoon. Asiakkaitakin kävisi silloin tällöin, ihmettelisivät varmasti naapurin neidin elämää.
Teksti voi kuulostaa siltä kuin olisin pahempikin kerrostalokyttääjä ja ettei minulla olisi muuta elämää kuin kuunnella naapuria, mutta kun niitä ääniä ei vain voi olla kuulematta!
sinkkuneidin elämisen äänet...
30
3179
Vastaukset
- Höperö olet
He heh, on sulla sairaat mielikuvitukset, tarina oli keksitty, näitähän fantasioita palstalla jatkuvasti, puhut kakkafantasioitasi eri nimillä ja jos talo olisi noinkin uusi, niin ei täyttäisi ääneeristävyysmääräyksiä, vanhoissa taloissa kyllä kuuluu noin selvästi.
Sinä saat nautintoa noista omituisista jutuistasi, noitahan palsta on täynnä.- asukas krs 5/6
No voi vittu kun tämä tarina ei todellakaan ole keksitty vaan totisinta totta!!!
Miksi keksisin jotain tällaista?
Haluaisin vain oikeasti jotain neuvoja tuohon huonoon äänieristykseen.
Huono äänieristys yllätti minutkin. Asuin opiskeluaikoina vuokralla 70-luvulla rakennetussa talossa ja sielläkin kuului äänet hyvin, tosin naapurit elivät hiljaisempaa elämää. En käsitä kuinka näinkin uudessa talossa on noin paksa äänieristys? - höperö olet
asukas krs 5/6 kirjoitti:
No voi vittu kun tämä tarina ei todellakaan ole keksitty vaan totisinta totta!!!
Huono äänieristys yllätti minutkin. Asuin opiskeluaikoina vuokralla 70-luvulla rakennetussa talossa ja sielläkin kuului äänet hyvin, tosin naapurit elivät hiljaisempaa elämää. En käsitä kuinka näinkin uudessa talossa on noin paksa äänieristys?Höperö olet kun olet keksinyt näitä tarinoita satoja tälle palstalle, kaikki samankaltaisia..
Päässäsi sis pyörii kakka ja pissa asiat.
Tuon ikäinen talo kuitenkin vielä rakentajan 10 vuotisvastuun piirissä ja kertomasi ei täytä rakentamismääräyksiä, mutta satujahan sinä kerrot, taidat asua 30 luvun talossa, niissä nimittäin kuuluu... tai 90 luvun aravatalossa.
2005 oli kyllä vimeinen vuosi, jolloin sai rakentaa yhteiskanavat, ja ikkunoissa oli ilmaräppänät,(tosin moni talo silloinkin tehty uusien määräysten mukaan) mutta määräysten mukaan niissäkin oli oltava ääneneristyspatruunat.
Pashkaa sinä puhut, sinut on tunnistettu, kirjoitutyylisi aina sama. - elämisen ääniä
Mä tunnen ainakin yhen naisen joka kiljuu kuin viimeistä päivää ja päivittäin 1-3 krt päivässä ja kesto 1-2 tuntia ja ikkunat auki ainakun sää sallii .Onnea vaan naapureille
- hiljainen on...
höperö olet kirjoitti:
Höperö olet kun olet keksinyt näitä tarinoita satoja tälle palstalle, kaikki samankaltaisia..
Päässäsi sis pyörii kakka ja pissa asiat.
Tuon ikäinen talo kuitenkin vielä rakentajan 10 vuotisvastuun piirissä ja kertomasi ei täytä rakentamismääräyksiä, mutta satujahan sinä kerrot, taidat asua 30 luvun talossa, niissä nimittäin kuuluu... tai 90 luvun aravatalossa.
2005 oli kyllä vimeinen vuosi, jolloin sai rakentaa yhteiskanavat, ja ikkunoissa oli ilmaräppänät,(tosin moni talo silloinkin tehty uusien määräysten mukaan) mutta määräysten mukaan niissäkin oli oltava ääneneristyspatruunat.
Pashkaa sinä puhut, sinut on tunnistettu, kirjoitutyylisi aina sama.Asun -92 rakennetussa "arava"talossa. Kaikki asunnot kuntainliiton työsuhdeasuntoja eli vuokra-asuntoja. Koskaan ei kuulu mitään naapureista. Kaksikerroksinen pienkerrostalo. Asun alakerran asunnossa. Liekö talossa niin hyvät ääneneristeet vai hiljaiset naapurit mutta mitään ei kuulu.
- kuulisipa sittenkin
elämisen ääniä kirjoitti:
Mä tunnen ainakin yhen naisen joka kiljuu kuin viimeistä päivää ja päivittäin 1-3 krt päivässä ja kesto 1-2 tuntia ja ikkunat auki ainakun sää sallii .Onnea vaan naapureille
Haluan todellakin kuulla tuollaisen luonnonoikun, aina noista puhutaan, mutta epäilen erittäin vahvasti, ettei vaan ole urbaanilegendaa. Olepa siis erittäin hyvä ja laita ihmeessä kyseinen osoite sähköpostiini, niin käyn joskus nurkilla kuuntelemassa, onko todella niin kuin kerrot. Tasan yhden kerran olen kuullut, mutta silloin olikin lämmin kesäilta tai -yö ja ikkunat auki ja joku tikkas naista siihen malliin, että molempien voihke ja ulina kuului pihamaan poikki vähintään 30m päähän, joten mahdottomuus tuo ei ole, mutta pistää miettimään, voiko olla jatkuvasti moista menoa, ettei muka naapuritkin hermostuisi. Yhdessä tapauksessa asuntonäytöt menivät aina perseelleen, kun yläkerrassa pantiin niin, että kattokruunu oli pudota;)
[email protected] - Pieremisetkin kuuluu
asukas krs 5/6 kirjoitti:
Huono äänieristys yllätti minutkin. Asuin opiskeluaikoina vuokralla 70-luvulla rakennetussa talossa ja sielläkin kuului äänet hyvin, tosin naapurit elivät hiljaisempaa elämää. En käsitä kuinka näinkin uudessa talossa on noin paksa äänieristys?Haluan kyllä kovasti nähdä ja kuulla sellaisen harakanpesän, missä jopa piereminen ja kuseminen kuuluu kuin tyhjää vaan, jotenkin vielä uskoisi, että äänekäs seksi voi kuulua, mutta silloin pitää olla ikkunat selällään ja ovi auki rappukäytävään. Olen useita vuosikymmeniä asunut vaikka missä asunnoissa eri vuosikymmeniltä omistus- ja vuokrakämpissä ja YHDESSÄKÄÄN, ei yhdessäkään ole kuulunut mitään ihme seksiorgioita huutamisineen tai että jotain kävisi polkemassa päivittäin joku musta mies. Tosi uskottavaa. Ja nämä ihmiset eli naapurit kaikissa taloyhtiöissä ovat olleet erittäin täypäisen oloisia ja kuulossani ei ole pienintäkään vikaa, päinvastoin erittäin hyvä, testattu viimeksi toukokuussa.
- Oma kokemus
Pieremisetkin kuuluu kirjoitti:
Haluan kyllä kovasti nähdä ja kuulla sellaisen harakanpesän, missä jopa piereminen ja kuseminen kuuluu kuin tyhjää vaan, jotenkin vielä uskoisi, että äänekäs seksi voi kuulua, mutta silloin pitää olla ikkunat selällään ja ovi auki rappukäytävään. Olen useita vuosikymmeniä asunut vaikka missä asunnoissa eri vuosikymmeniltä omistus- ja vuokrakämpissä ja YHDESSÄKÄÄN, ei yhdessäkään ole kuulunut mitään ihme seksiorgioita huutamisineen tai että jotain kävisi polkemassa päivittäin joku musta mies. Tosi uskottavaa. Ja nämä ihmiset eli naapurit kaikissa taloyhtiöissä ovat olleet erittäin täypäisen oloisia ja kuulossani ei ole pienintäkään vikaa, päinvastoin erittäin hyvä, testattu viimeksi toukokuussa.
No kyllä kuuluu ja vielä hyvin yleisesti 70-luvun kerrostaloissa, kokemusta on! Yöllinen seksi (naisen voihkinta ja huuto, miehen karjunta), kusenlorotus, naapurin keskustelut ja riidat, kovaääninen nauru, aivastelut, yskintä, teevee, käkikello, tiskaaminen, imurointi yms...
- Pieremisetkin kuuluu
elämisen ääniä kirjoitti:
No, missä se osoite viipyy, eikö sitä olekaan olemassa vai miksi ei uskalla sanoa?
Jotenkin ihan vaan arvasin, että puheita riittää aina vaikka muille jakaa, mutta tekoja senkään vertaa, tosin mitäpä uutta siinä. - hilman päivät
Pieremisetkin kuuluu kirjoitti:
Haluan kyllä kovasti nähdä ja kuulla sellaisen harakanpesän, missä jopa piereminen ja kuseminen kuuluu kuin tyhjää vaan, jotenkin vielä uskoisi, että äänekäs seksi voi kuulua, mutta silloin pitää olla ikkunat selällään ja ovi auki rappukäytävään. Olen useita vuosikymmeniä asunut vaikka missä asunnoissa eri vuosikymmeniltä omistus- ja vuokrakämpissä ja YHDESSÄKÄÄN, ei yhdessäkään ole kuulunut mitään ihme seksiorgioita huutamisineen tai että jotain kävisi polkemassa päivittäin joku musta mies. Tosi uskottavaa. Ja nämä ihmiset eli naapurit kaikissa taloyhtiöissä ovat olleet erittäin täypäisen oloisia ja kuulossani ei ole pienintäkään vikaa, päinvastoin erittäin hyvä, testattu viimeksi toukokuussa.
Olen asunut 17 vuotta näissä 1978 rakennetuissa taloissa ja yhdet yläkertalaiset oli sellaisia että naimisen ääniä kuului. Siellä asui silloi kaksi naista ja molemmilla oli kaksi lasta. Tämän toisen naisen luona kävi viikottain joku mies ja se kiljuminen ja voihke oli aika noloa kuunnella.Ei ollut ikkunoita auki tms. eli talvellakin tää mekastus kuului. Sitten oli yksi yksinhuoltaja jonka uusi rakas hakkasi sitä säännöllisesti joka toinen viikonloppu kun mukulat olivat oman isänsä luona. Sitä oli myös ilkeä kuunnella.
Muuin kolme vuotta sitten saman taloyhtiön pienempään asuntoon ja minua jo edeltäkäsin varoitettiin että ylhäältä kuuluu. Yläkerrassa asuu vieläkin sama nuori mies joka silloin asui. Hän kai pelasi jotain tietokonepeliä tms. koska oli yksin asunnossa mutta huusi välillä kurkku suorana vittua :) Kun erään kerran istuin vieraideni kanssa olohuoneessani ja se vitunkutsuntahuuto alkoi taas sain tarpeikseni ja tartuin kynään. Kirjoitin tälle pojalle kirjeen ja lykkäsin sen hänen postilaatikkoonsa. Huuto loppui siihen eikä ole palannut. Moni pitää meteliä tajuamatta että se kuuluu muihin asuntoihin.
- Mauri miä
Hyvää läppää. Byähähähähäh!!!
- phyh1
Mulla sama ongelma melkein...Yläkerrassa asuu sellainen 20v pissaliisa,jonka luona kannsa käy kavereita. Ja se jutustelu/kikattelu/meluaminen ei ole kanssa mitään hiljaista. Musiikkiakin innostui huudattamaan keskellä arkiyötä. Tekee ilmeisesti vaan iltavuorotyötä,niin häntä ei pahemmin aamuherätykset paina. Metelöi miten tahtoi. Noh...musiikin huudattaminen loppui kun laitoin lappua luukusta,että olisiko sille musiikin huudattamiselle olemassa joku parempi ajankohta kuin keskellä yötä. Tässä talossa ei äänieristys ole kanssa mistään parhaasta päästä,joten sieltä kuuluu kyllä kaikki äänet jos vähääkään on äänekästä. Laitoin kanssa lappua,että sitä jutustelua/keskustelua voisi ilta/yöaikaan käydä vähän pienemmällä volyymilla. Vähäksi aikaa tajusi olla hiljempaa,mutta vähän ajan päästä sama möykkä jatkui,niin ilmoitin isäinnöitsijälle. Katotaan nyt saako se mitään aikaan stten.. Mutta jos tosiaan meinaa yöunetkin mennä niin suosittelen noita: http://www.korvatulpat.fi/alpine-sleepsoft--korvatulpat.html . Itsellä on noi ja toimii...
- rane vaan
Tuttua tekstiä, kyllä ne äänet kuuluvat erittäin hyvin vielä uudemmissakin taloissa.
Asumme vaimon kanssa -07 rakennetussa luhtitalossa. Alapuolellamme asuu iäkäs pariskunta, taitavat olla huonokuuloisia, koska puhuvat aina toisilleen huutamalla ja radio ja telkkari on aina nupit kaakossa. Vaikka emme ole koskaan jutelleet heidän kanssaan, tiedämme erittäin paljon asioita heidän yksityiselämsätään.
Ei sille huonolle äänieristykselle mitään voi. Muuta landelle, jos et jaksa kuunnella naapureita. - 1+1
No joo asuin 1925 rakennetussa kivitalossa ja puhe ja hajut tuli seinien ja hormien kautta sisään, joka sanan eroitti, seinä oli jotain haperoa massaa.
Asun nyt uudessa 2010 rakennetussa kerrostalossa ja mitään ei kuulu naapureista, ja huomaahan sen kun korkea kerrostalo ei kuulu vessa ja suihkuääniä lainkaan, kuten kuului mm 1995 rakennetussa.
Kehitystä on tapahtunut paljon, mutta tänne suoli24 saa kirjoittaa kaikki sekopäät ja keksiä tarinoitaan ja pissa ja kakkajuttujaan. - apua naapuriniKUSEE
Ompa se sitten kurjaa kun naapuri pissaa usein,huh,huh sentään!
Itselläni tihentynyt virtsan eritys johtuu lääkityksestäni.
(Runsas virtsan eritys on kysisen lääkityksen yksi sivuoireista,johon itse ei voi vaikuttaa)
Käyn 2-4krt tunnissa kusella.
Tihentynyt virtsaamistarve liittyy myös tiettyjen sairauksien oireistoon mm.diabeteken.- Terveyskirjasto
Tiheävirtsaisuuden syyt
Tiheävirtsaisuuden syynä voi olla virtsan lisääntynyt tuotto munuaisista, virtsarakon pienuus tai rakon lisääntynyt herkkyys ilmaista pienikin virtsamäärä virtsaamisen tarpeena.
Luonnollisin syy lisääntyneeseen virtsan tuottoon on normaalia tarvetta runsaampi nesteiden nauttiminen. Juomien sisältämät aineet voivat myös lisätä munuaisten poistamaa nestemäärää. Näin vaikuttavat esimerkiksi alkoholi ja kofeiini. Myös monet lääkeaineet voivat lisätä virtsan eritystä. Usein tämä on suorastaan tavoitteena, esimerkiksi kun sydämen vajaatoimintaa hoidetaan nesteenpoistolääkkeillä. Käytettäessä samoja lääkkeitä verenpaineen hoidossa lisääntynyt virtsamäärä voi kuitenkin olla ei-toivottu sivuvaikutus. Lisääntyneen virtsan määrän syynä voi myös olla munuaisten vika. Samoin hoitamattoman diabeteksen oireena voi esiintyä runsasvirtsaisuutta.
Virtsarakon koko voi olla normaalia pienempi syntyjään tai toistuvien tulehdusten tai sädehoidon vuoksi. Myös iän myötä rakko voi kutistua ja siksi virtsaamistarve tulee useammin.
Virtsaamisen tarvetta voi esiintyä myös psyykkisen jännityksen vuoksi tai muuten rakon lisääntyneenä herkkyytenä, jolloin puhutaan yliaktiivisesta rakosta. Tällöin virtsamäärä ei ole lisääntynyt, mutta virtsaamistarve ilmaantuu tavallista useammin.
(kopioitu teksti)
- leiro
Hei ap!
Ymmärrän sinua täysin siinä, ettei haluaisi leimaantua valittajaksi. Olen itse joutunut valittamaan päivällä tapahtuneesta jatkuvasta häiriöstä yläkerrassa ja minulla oli siihen täysin oikeus ja onnekseni minua uskottiin.
Kirjaa ylös kahden viikon ajalta (menee nopeasti ja tulee laajempi kirjo) esimerkiksi kaikki ne selvät häiriöt, jotka tapahtuvat hiljaisuuden aikana. Joku naapurit-palstalla kirjoittanut oli myös kutsunut yläkerran naapurinsa kuuntelemaan omaan asuntoonsa sitä, miten äänet yläkerrasta todella kuuluvat. Silloin oli häiriö loppunut ja naapurisopukin säilynyt.
Toivottavasti tilanne ratkeaa hyvin!- Heinähattu
Ei kannata muuttaa maalle. Täällä on villejä juhlia :-) Kestää yleensä koko viikonlopun ja seuraavana jatketaan.
- joopajoo
Taas kakkaa ja pissaa ja kyttäämistä samassa tarinassa.
- joopajoo
ja sama kirjoitustyyli.
- joopajoo
joopajoo kirjoitti:
ja sama kirjoitustyyli.
ja samaa jaarittelevaa tyyliä on myös ranen ja joissakin muissa vastauksissa, joten lienee aloittaja kertonut lisää kokemuksia mutta jokin sairaus saa kuvittelemaan että on välillä mies ja välillä nainen.
- mek
Yksi asia unohtui ja et voi työskennellä kotona jos huoneisto on vain asumiskäyttöön tarkoitettu.
- työhuonevähennys
Saanko lukea TYÖsähköpostin joskus kotona?
- työssä.
työhuonevähennys kirjoitti:
Saanko lukea TYÖsähköpostin joskus kotona?
Oot kuitenkin työtön yrität päteä.
- työhuonevähennys
työssä. kirjoitti:
Oot kuitenkin työtön yrität päteä.
En ole työtön. Nautin lakisääteisen kesäloman toisesta viikosta. Itse olet työtön koska luulet kaikkien muidenkin olevan.
- Losotusallergikko
Ai että oikein tummaihoinen mies käy kylässä pari kertaa vkossa!!! Entä jos se mies olisi valkoihoinen? Sittenkö joisivat vaan kahvia ja keskustelisivat niitä näitä, jos se kylässä käyvä mies olisi valkoihoinen ja varsinkin kantasuomalainen?Taidat olla kateellinen!
Ite asuin kämpässä, jossa alkovini seinän takana olin naapurin jätkän kylppäri/wc. Se losotus kuului mun olohuoneeseen asti kahden seinän läpi. Yölläkin heräsin siihen losotukseen. Aika usein (etenkin vkl) tyypillä oli kavereita ja taisivat kusta ristiin, kun losotusta riitti kaljan voimalla... Valitin asiasta isännöitsijälle ja tehtiin lisälevytys ko. kohdalle. Asiantuntijat kävivät tekemässä mittauksiaan laitteillaan ja kuunneltiin ja kuulosteltiin. Lisälevytyksen valmistuminen kesti vkon, ja olin sen ajan evakossa. Palattuani asuntoon olin tietty onnessani, että nyt saan nukkua ja olla kuuntelematta losotusta. Vaan eipä auttanut lisälevytyskään. Muutin sitten pois. - asunnonvaihto
Just tämän takia kannattaa ostaa kämppä ylimmästä kerroksesta ja mielellään talon päädystä siten, että makuuhuoneessa ei ole seinänaapuria. Itse tein näin kun neljä vuotta kuuntelin eräänkin sinkkunaisen yöllisiä orgioita ja naapurin Juoppo-Ekin vaimonhakkaamissessioita 70-luvun kerrostalossa. Ei auttaneet korvatulpat...
- kukkuu, kuka nukuuu
kaikki muuten ok, eli noprmaalia elämää, mutta tuo käkikello elementtitalossa on liikaa...
- ...........
Voi kuule ap, kyllä sitä on kaikenlaista kusiongelmaa näin meillä nuorillakin. Itse olen parikymppinen perusterve nainen ja joudun käymään kusella puolen tunnin välein syystä että mulla on erittäin kivulias krooninen virtsarakkosairaus joka aiheuttaa sen että mulla on jatkuva kusihädän tunne. Ja ei sitä ei voi parantaa, oireita vain yrittää lievittää. Että siinä esim. yksi varteenotettava syy näihin naapurisi kusikäynteihin. Huoh!
- Anonyymi00031
Alottaja,kirjoitit
"En oikeasti ymmärrä, kuinka jotakuta nuorta ihmistä voi kusettaa niin usein?"
On esim lääkityksiä jotka aiheuttavat haittavaikutuksena tihentynyttä virtsaamis tarvetta,myös diabetes aiheuttaa tihentynyttä tarvetta virtsata, saman aiheuttaa virtsarakon tulehdus ja monet muut tekijät.
Kerros talossa kuuluu vitraamisäänet.
Samoin myös sinun ripuli paska pärinäsi.
Siihen pitää vain tottua.
Jos et totu,niin kerrostalo ei ole sinun paikka asua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3556997Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai755989Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1955483Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi844270Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan563476HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok693427Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava63393Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta583346Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan373084Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739132316