Ötököiden hävittäminen

kaikkipois1

Meillä pihalla on todella paljon ötököitä, hyttyset on saatu pois mutta lisäksi on ampiaisia, lukkeja, hämähäkkejä, jotain kovakuoriaisia ja heinäsirkan näköisiä pieniä elukoita yms. Mikä olisi paras tapa saada edes vähennettyä ötököiden määrää? Mitään hirveitä myrkkyjä ei voida käyttää koska koira on pihalla

115

4794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikki pois

      Mitäs kestämättömän kamalaa ne ötökät sitten tekevät, jotta oikein hävittää pitäisi? Jos omasta mielijohteesta pannaan mustalle listalle kaikki, mikä ei satu miellyttämään, asumme kohta kovin hiljaisella planeetalla. Voi jestas, että nykyihmisen sietokyky osa sitten olla alhainen.

    • maitoa ja kanelia

      Itse suihkuttelin ruusuille rasvatonta maitoa, lähinnä siihen ilmestyneen härmän takia, mutta samalla hieman liljoille, ja eipä ole kirvoja tai liljakukkoja sen jälkeen näkynyt. Muurahaiset pysyvät terassilta poissa kanelin avulla, ja pioneissa ne ovat enemmän kuin tervetulleita, sillä ne syövät sieltä kirvat ja auttavat pioneja avautumaan.
      Ötökät jotka eivät kukkiani syö, eivät minua haittaa.

      • Eedenistä itään

        Eivät muurahaiset syö kirvoja, vaan hoivaavat ja vartiovat kirvoja kuin karjaa. Muurahaiset tykkäävät kirvojen ulosteesta eli mesikasteesta.


      • ruskeepeukalo
        Eedenistä itään kirjoitti:

        Eivät muurahaiset syö kirvoja, vaan hoivaavat ja vartiovat kirvoja kuin karjaa. Muurahaiset tykkäävät kirvojen ulosteesta eli mesikasteesta.

        Tuo pitää paikkansa. Minäkin aikoinaan luulin, että murkut syövät kirvoja, mutta nehän ovatkin kamuja. Kirva antaa murkulle nannaa.


      • mummeli

        Mitä ampiaisiin tulee ei niitä pidä hävittää.


      • 5 + 13

        Leppäkertut syövät kirvoja, muurahaiset kaveeraavat niiden kanssa.


      • hävittää pitää
        mummeli kirjoitti:

        Mitä ampiaisiin tulee ei niitä pidä hävittää.

        Ampiaiset nimenomaan pitää hävittää, toisin on kimalaiset ja mehiläiset jotka pölyttävät. Ampiainen toki hävittää alkukesästä tuholaishyönteisiä, muttei enää loppukesällä.


      • parvekepuutarha
        ruskeepeukalo kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa. Minäkin aikoinaan luulin, että murkut syövät kirvoja, mutta nehän ovatkin kamuja. Kirva antaa murkulle nannaa.

        Kylmät ilmat ja pakkanen tekee tehtävänsä jo aika piakkoinkin. Muuten saat olla onnellinen, että puutarhasi on elävä ja siellä on elämää!

        Ei taida olla liikaa keinolannoitteita eikä rikkaruohojen-tai tuholaisten torjunta-aineita käytetty. Normaali elävä kiertokulku tarvitsee kaikenlaisia ötököitä ja kyllä ne itse pitävät tasapainon kurissa syömällä mitä ja ketä pitää. Kasveja tai lihaa.

        Jos kuitenkaan elävä elämä ei miellytä, niin kata puutarhasi muovilla ettei sinne pääse ötököitä. Vaikka kyllä niitä tuppaa kasvihuoneissakin olemaan.


      • Yuukkis

        Ja pepsi maxia kans. Aspartaami on myrkkyä hyönteisille, ne välttelee sitä kuin ihminen ruttoa. : )

        On muute aika hauskaa kun yksikään eläin tai hyönteinen ei koske pitkällä tikullakaan aspartaamiin, mutta ihmisille sitä tarjotaan ei-myrkyllisenä.


      • ruskeepeukalo
        parvekepuutarha kirjoitti:

        Kylmät ilmat ja pakkanen tekee tehtävänsä jo aika piakkoinkin. Muuten saat olla onnellinen, että puutarhasi on elävä ja siellä on elämää!

        Ei taida olla liikaa keinolannoitteita eikä rikkaruohojen-tai tuholaisten torjunta-aineita käytetty. Normaali elävä kiertokulku tarvitsee kaikenlaisia ötököitä ja kyllä ne itse pitävät tasapainon kurissa syömällä mitä ja ketä pitää. Kasveja tai lihaa.

        Jos kuitenkaan elävä elämä ei miellytä, niin kata puutarhasi muovilla ettei sinne pääse ötököitä. Vaikka kyllä niitä tuppaa kasvihuoneissakin olemaan.

        Kirjoitin vain kirvoista. Ne kyllä tekevät tuhoa kasveille. Ei ole minusta mitenkään väärin, jos niitä hävittää. En ole tappamassa kaikkia ötököitä. Hämähäkkejä inhoan ja jos sisälle tuppaa, niin kyllä tapan.


      • muuan mummeli
        hävittää pitää kirjoitti:

        Ampiaiset nimenomaan pitää hävittää, toisin on kimalaiset ja mehiläiset jotka pölyttävät. Ampiainen toki hävittää alkukesästä tuholaishyönteisiä, muttei enää loppukesällä.

        Ampiaisethan ovat muutenkin vähissä, ei missään nimessä niitä pidä hävittää! Ei meillä ole oikeutta tuhota muutenkin vähenevää eläinlajia ja keikuttaa luonnon tasapainoa!

        Eivätkä ampiaiset pistä kun ei hätistellä. Kannan rauhallisesti kourassani sisälle eksyneet ulos talosta, ja ihan ollaan kavereita niiden kanssa.
        Kerran oli puuliiterissä pesä klapien välissä ja otin sen sievästi muovikassilla, kannoin parempaan paikkaan (jonne ei kuitenkaan sada), siirsin pesän rauhallisesti ulos kassista ...ja sinne jäivät. Niin tehden ei pesä tuhoutunut polttopuita hakiessa


      • cgjccg
        Yuukkis kirjoitti:

        Ja pepsi maxia kans. Aspartaami on myrkkyä hyönteisille, ne välttelee sitä kuin ihminen ruttoa. : )

        On muute aika hauskaa kun yksikään eläin tai hyönteinen ei koske pitkällä tikullakaan aspartaamiin, mutta ihmisille sitä tarjotaan ei-myrkyllisenä.

        Aspartaamihan ei toimi kuin makuna.

        Eli meidän aivommekaan eivät reagoi siihen energiaa antavana ravintoaineena, vaan ainoastaan makunystyrämme tunnistavat sen makeaksi.

        Kun ihminen saa sokeria, aivomme reagoivat siihen tyydyttäen energian himon. Aspartaami ei maustaan huolimatta tyydytä makeanhimoa.

        Juuri tuosta sitten johtuu se että laihdutusjuomat itseasiassa alkavat lihottamaan ihmistä, koska niiden käyttö ei vähennä makean eli energian tarvetta.


      • ASPARTAAMI MYRKKYÄ
        cgjccg kirjoitti:

        Aspartaamihan ei toimi kuin makuna.

        Eli meidän aivommekaan eivät reagoi siihen energiaa antavana ravintoaineena, vaan ainoastaan makunystyrämme tunnistavat sen makeaksi.

        Kun ihminen saa sokeria, aivomme reagoivat siihen tyydyttäen energian himon. Aspartaami ei maustaan huolimatta tyydytä makeanhimoa.

        Juuri tuosta sitten johtuu se että laihdutusjuomat itseasiassa alkavat lihottamaan ihmistä, koska niiden käyttö ei vähennä makean eli energian tarvetta.

        Menee vähän sivuraiteille,mitä tulee keskusteluketjun aloitukseen.


      • Jos haluaa
        ruskeepeukalo kirjoitti:

        Kirjoitin vain kirvoista. Ne kyllä tekevät tuhoa kasveille. Ei ole minusta mitenkään väärin, jos niitä hävittää. En ole tappamassa kaikkia ötököitä. Hämähäkkejä inhoan ja jos sisälle tuppaa, niin kyllä tapan.

        lähes ötökättömän pihan, se pitää vetää asfaltille. Viimeistä tontin reunaa myöden.


      • toinenmummeli
        muuan mummeli kirjoitti:

        Ampiaisethan ovat muutenkin vähissä, ei missään nimessä niitä pidä hävittää! Ei meillä ole oikeutta tuhota muutenkin vähenevää eläinlajia ja keikuttaa luonnon tasapainoa!

        Eivätkä ampiaiset pistä kun ei hätistellä. Kannan rauhallisesti kourassani sisälle eksyneet ulos talosta, ja ihan ollaan kavereita niiden kanssa.
        Kerran oli puuliiterissä pesä klapien välissä ja otin sen sievästi muovikassilla, kannoin parempaan paikkaan (jonne ei kuitenkaan sada), siirsin pesän rauhallisesti ulos kassista ...ja sinne jäivät. Niin tehden ei pesä tuhoutunut polttopuita hakiessa

        Hyvä! Minulla on aitan sisällä oven päällä ampiaisilla pesä. Vieraita ne eivät suvaitse, mutta ketään eivät ole pistäneetkään.
        Tulevat vain kahdeksikkoa lentämään ympri. Itsenikin pitää vähän hyräillä ja hiljakseen puhua rauhoittavasti kun auon aitan ovea. Yksi ampiainen sieltä aina tulee pesän suulle tai lennähtää seinälle pesän viereen. Nököttää siinä sitten niin kauan kuin aitassa puuhaan. Ovat aika symppiksiä osoittaen tuntevansa; sekä hyvä apu keväällä pölytysessä!


      • ottakaa selvää
        muuan mummeli kirjoitti:

        Ampiaisethan ovat muutenkin vähissä, ei missään nimessä niitä pidä hävittää! Ei meillä ole oikeutta tuhota muutenkin vähenevää eläinlajia ja keikuttaa luonnon tasapainoa!

        Eivätkä ampiaiset pistä kun ei hätistellä. Kannan rauhallisesti kourassani sisälle eksyneet ulos talosta, ja ihan ollaan kavereita niiden kanssa.
        Kerran oli puuliiterissä pesä klapien välissä ja otin sen sievästi muovikassilla, kannoin parempaan paikkaan (jonne ei kuitenkaan sada), siirsin pesän rauhallisesti ulos kassista ...ja sinne jäivät. Niin tehden ei pesä tuhoutunut polttopuita hakiessa

        Ampiaiset eivät ole vähissä, koittakaa jo erottaa kimalaiset, mehiläiset ja ampiaiset toisistaan. Vain kimalainen ja mehiläinen pölyttävät.
        "Ampiaiset keräävät muita hyönteisiä toukkiensa ravinnoksi. Ne keräävät myös kukista mettä. Joskus ne voivat myös tunkeutua mehiläispesiin, yrittäen varastaa hunajaa. Mehiläiset puolustavat pesäänsä yrittämällä tukehduttaa ampiaiset kuoliaaksi. Ampiaiset eivät itse tuota hunajaa.

        Uudessa-Seelannissa yleisestä ampiaisesta vieraslajina on tullut paha tuholainen, ja se kilpailee paikallisten hyönteislajien kanssa ravinnosta. Ampiainen on siksi luokiteltu yhdeksi sadasta haitallisimmasta vieraslajista[1]."


      • ruskeepeukalo
        Jos haluaa kirjoitti:

        lähes ötökättömän pihan, se pitää vetää asfaltille. Viimeistä tontin reunaa myöden.

        Senkin idioootti. Eikö mene kaaliin, että MINÄ olen kirjoittanut vain kirvoista !!!! En ole aloittaja.


      • some1121
        Yuukkis kirjoitti:

        Ja pepsi maxia kans. Aspartaami on myrkkyä hyönteisille, ne välttelee sitä kuin ihminen ruttoa. : )

        On muute aika hauskaa kun yksikään eläin tai hyönteinen ei koske pitkällä tikullakaan aspartaamiin, mutta ihmisille sitä tarjotaan ei-myrkyllisenä.

        Aspartaami on myrkkyä myös ihmisille, ei pelkästään eläimille.

        Yrittäkää tulla luonnon kanssa paremmin toimeen ihmiset, sen sijaan että jatkuvasti miettisitte kaiken maailman eliöiden ja eläimien tappamista.

        Myrkyttämällä ötököitä ja sitä kautta luontoa myrkytätte arvokasta luontoamme josta ei ole pian mitään jäljellä.


    • kaikkipois1

      Hävittäminen nyt oli vähän väärä sana, tarkoitus olisi vähentää pihapiirin ötökkämäärää, pihalla ei voi pyykkejäkään enää kuivata kun vaatteissa roikkuu lukkeja, pihalla istumisen jälkeen hiuksista löytyy ties mitä ötököitä, ei kovin mukavaa.

      Kasvatuslaatikosta oli persiljat, tillit, salaatit ja kukkakaalin lehdet syöty.

      • hyi kammotus

        Mukavaa huomata, että muitakin inhottaa suuri ötökkämäärä. Itse sain kuraa niskaani, kun valitin kukkalatikoissa olevista hämähäkkiverkoista. Onhan se nyt totta, että eihän se mikään mukavaa ole kukkia yrittää hoitaa, jos siinä päällä on älytön lukinverkko ja se itse iljetys siinä kans roikkuu. :/
        Ulkona istuessa pitää olla melkeen polvet korvissa, ettei hämähäkit kiipeä housujen sisään.


      • itsekin inhoan
        hyi kammotus kirjoitti:

        Mukavaa huomata, että muitakin inhottaa suuri ötökkämäärä. Itse sain kuraa niskaani, kun valitin kukkalatikoissa olevista hämähäkkiverkoista. Onhan se nyt totta, että eihän se mikään mukavaa ole kukkia yrittää hoitaa, jos siinä päällä on älytön lukinverkko ja se itse iljetys siinä kans roikkuu. :/
        Ulkona istuessa pitää olla melkeen polvet korvissa, ettei hämähäkit kiipeä housujen sisään.

        Lukki ei tee verkkoa, joten olet nähnyt hämähäkin verkon kukkalaatikossa. Lukit elää kosteissa ja hämärissä oloissa, eli mikäs on viihtyisämpi paikka kuin kostea pensasmainen puutarha.

        Kauhukertomus vielä : Meillä eli entisen asunnon terassilla tuhansia seinälukkeja, niitä oli seinä mustanaan päivällä ja hämärän tultua ne lähti liikkeellä, ei siinä paljoa uskaltanut omalla terassilla olla, kun laatat kuhisi isoja lukkeja. Kaikkea yritin että niistä eroon pääsen, minä luovutin ja muutin pois.


      • lukiton alkukesä
        itsekin inhoan kirjoitti:

        Lukki ei tee verkkoa, joten olet nähnyt hämähäkin verkon kukkalaatikossa. Lukit elää kosteissa ja hämärissä oloissa, eli mikäs on viihtyisämpi paikka kuin kostea pensasmainen puutarha.

        Kauhukertomus vielä : Meillä eli entisen asunnon terassilla tuhansia seinälukkeja, niitä oli seinä mustanaan päivällä ja hämärän tultua ne lähti liikkeellä, ei siinä paljoa uskaltanut omalla terassilla olla, kun laatat kuhisi isoja lukkeja. Kaikkea yritin että niistä eroon pääsen, minä luovutin ja muutin pois.

        Eipä niistä taida millään eroon päästä, se on huomattu. Kannattaa nauttia alkukesästä jo senkin vuoksi, että lukit alkavat ilmestyä vasta Juhannuksen jälkeen.


      • kirhinkirsikis
        hyi kammotus kirjoitti:

        Mukavaa huomata, että muitakin inhottaa suuri ötökkämäärä. Itse sain kuraa niskaani, kun valitin kukkalatikoissa olevista hämähäkkiverkoista. Onhan se nyt totta, että eihän se mikään mukavaa ole kukkia yrittää hoitaa, jos siinä päällä on älytön lukinverkko ja se itse iljetys siinä kans roikkuu. :/
        Ulkona istuessa pitää olla melkeen polvet korvissa, ettei hämähäkit kiipeä housujen sisään.

        seisovat vedet pois niei hyttyset vaivaa leppäkerttuja pihalle ni pysyy kirvat pois muutama koira niin ei näy muurahaisiakaan suihkuttele koivun ja muiden puiden varret aamuin illoin niin vähentää ötököitä

        kirshin.wordpress.com


      • manitou
        hyi kammotus kirjoitti:

        Mukavaa huomata, että muitakin inhottaa suuri ötökkämäärä. Itse sain kuraa niskaani, kun valitin kukkalatikoissa olevista hämähäkkiverkoista. Onhan se nyt totta, että eihän se mikään mukavaa ole kukkia yrittää hoitaa, jos siinä päällä on älytön lukinverkko ja se itse iljetys siinä kans roikkuu. :/
        Ulkona istuessa pitää olla melkeen polvet korvissa, ettei hämähäkit kiipeä housujen sisään.

        Sumutus ja kastelu 2-3%:lla mäntysuopaliuoksella vähentää tai hävittää tuholaiset.

        Nostaa veden ph-arvoa,mutta sen voi tiputtaa oikealle tasolle kukkakaupasta saatavalla hapolla,niin kasvit pystyvät käyttämään ravinteita.


      • tappaja ampiainen

        Malasiini, eikä koira siihen kuole! tai Karate -myrkky.


      • hyi kammotus
        itsekin inhoan kirjoitti:

        Lukki ei tee verkkoa, joten olet nähnyt hämähäkin verkon kukkalaatikossa. Lukit elää kosteissa ja hämärissä oloissa, eli mikäs on viihtyisämpi paikka kuin kostea pensasmainen puutarha.

        Kauhukertomus vielä : Meillä eli entisen asunnon terassilla tuhansia seinälukkeja, niitä oli seinä mustanaan päivällä ja hämärän tultua ne lähti liikkeellä, ei siinä paljoa uskaltanut omalla terassilla olla, kun laatat kuhisi isoja lukkeja. Kaikkea yritin että niistä eroon pääsen, minä luovutin ja muutin pois.

        Seinälukit eivät teekkään verkkoa, ja niitä en jostain syystä inhoa niin paljon. Onneksi eivät kuitenkaan isolla porukalla kulje.


    • Tipu Tip

      Muutaman linnunpöntön asentaminen saattaisi myös auttaa.

      • gcjgc

        Juuri näin. Linnunpönttöjä paikalle niin alkaa hyönteiset häviämään.

        Hämikset ja lukit tulevat muiden hyönteisten perässä, eli lähinnä hyttysten ja muiden vastaavien lentävien pienhyönteisten perässä.

        Pari pönttöä ja siihen tulleet asukkaat syövät mahansa täyteen yhdessä yössä.

        Lisäksi kaikki kostea ja pimeä pois. Esimerkiksi puutarhavajaa ei kannata naamioida puskien sekaan, koska sen jälkeen vajasta tulee taatusti tukikohta kaikenlaisille ötököille.

        Autonrenkaat, altaat, kastelukannut, kipot tai muut vastaavat vedenkerääjät myös pois nurkista. Vesitynnyrille kannattaa tehdä kansi.ja avata se vasta kun sataa.

        On täysin turhaa yrittää hoitaa oiretta, kun syyn hoitaminen on paljon helpompaa.


    • näin meillä

      Meillä mökillä niin paljon kyitä,ettei siellä voi olla.Mikään häätämiskeino ei auta.Itse olin siellä n.10 minuuttia ja näin 3 eri käärmettä,se riitti.
      Tänään ajelen hakemaan kesätavarat pois,en ole ollut yhtään yötä siellä.Marjat mätänee puskiin.Pikku ötökät ottaisin vaihdossa mielellään..Mettää kaadettu viime kesänä.Se kait syynä että ovat vallanneet pihapiirin?
      Kahta eri ihmistä jo purreetkin.Suututtaa.

      • Maalla asuva

        Annas kun arvaan... Aiemmin olette hävittäneet pihapiiristä muurahaispesät, jotta muurahaiset eivät tunkisi terassille?

        Kusiaiset nimittäin pitävät kyyt pois pihasta.

        Kannattas kysyä maalla asuvilta neuvoa.


      • näin meillä
        Maalla asuva kirjoitti:

        Annas kun arvaan... Aiemmin olette hävittäneet pihapiiristä muurahaispesät, jotta muurahaiset eivät tunkisi terassille?

        Kusiaiset nimittäin pitävät kyyt pois pihasta.

        Kannattas kysyä maalla asuvilta neuvoa.

        Eipä ollakkaan hävitetty.Mökki sijaitsee kahden metsäalueen välissä ja murkut on metässä ihan rauhassa.Metsät nyt täynnä kantoja jotka kuulma houkuttelevat kyitä.Tulevat puuliiteriin,ulkosaunaan,autotalliin ja tiesmihin muuhun.
        Meillä murkut saa kipitellä missä haluavat,ampiaispesätkin on turvassa.Mutta noi käärmeet on vaarallisia,itse olen allerginen..


      • kyykäärme on äklö
        näin meillä kirjoitti:

        Eipä ollakkaan hävitetty.Mökki sijaitsee kahden metsäalueen välissä ja murkut on metässä ihan rauhassa.Metsät nyt täynnä kantoja jotka kuulma houkuttelevat kyitä.Tulevat puuliiteriin,ulkosaunaan,autotalliin ja tiesmihin muuhun.
        Meillä murkut saa kipitellä missä haluavat,ampiaispesätkin on turvassa.Mutta noi käärmeet on vaarallisia,itse olen allerginen..

        Aikanaan tuttavani rakentaessa taloa Östersundomiin siellä vilisi kyitä tontilla, niin hän poltti kyyn elävältään nuotiossa. Jo hävisi kyyt lähialueelta.
        Perheen lapset olivat silloin pieniä eikä heitä uskaltanut pitää ulkona.

        Puolisoni kertoi, että hänen äitinsä oli laittanut lapiolla käärmeen palasiksi, kun se oli ottanut tavakseen majailla kellarille vievällä polulla. Isä, joka oli hyysännyt käärmettä oli ollut teosta pahoillaan.


      • Alli5
        Maalla asuva kirjoitti:

        Annas kun arvaan... Aiemmin olette hävittäneet pihapiiristä muurahaispesät, jotta muurahaiset eivät tunkisi terassille?

        Kusiaiset nimittäin pitävät kyyt pois pihasta.

        Kannattas kysyä maalla asuvilta neuvoa.

        Eivät "kusiaiset", vaan kekomuurahaiset pitävät kyyt loitolla :).


      • 11+5
        Alli5 kirjoitti:

        Eivät "kusiaiset", vaan kekomuurahaiset pitävät kyyt loitolla :).

        Mitkään muurahaiset eivät pidä kyitä loitolla. Tuo harhaluulo johtuu siitä, että yleensä kyyt ja kekomuurahaiset elävät erilaisessa maastossa. Niitä näkee harvoin samassa paikassa. Niinkin voi kyllä tapahtua, ja jo se osoittaa, etteivät muurahaiset kyitä hävitä.


      • höpöjuttuja
        kyykäärme on äklö kirjoitti:

        Aikanaan tuttavani rakentaessa taloa Östersundomiin siellä vilisi kyitä tontilla, niin hän poltti kyyn elävältään nuotiossa. Jo hävisi kyyt lähialueelta.
        Perheen lapset olivat silloin pieniä eikä heitä uskaltanut pitää ulkona.

        Puolisoni kertoi, että hänen äitinsä oli laittanut lapiolla käärmeen palasiksi, kun se oli ottanut tavakseen majailla kellarille vievällä polulla. Isä, joka oli hyysännyt käärmettä oli ollut teosta pahoillaan.

        Höpöjuttuja tuollaiset että kyyt muka pakenesivat kun yhden niistä polttaa. Mihin se edes voisi perustua?

        Kyyt kyllä vähenee kun tappaa ne aina pihapiiristä tavatessaan. harava ja lapio ovat hyviä välineitä. Haravalla saa harattua kyyn näkösille ja sen jälkeen sipsee siitä pistolapiolla pään irti.


      • Tulleeko kyyt?
        Maalla asuva kirjoitti:

        Annas kun arvaan... Aiemmin olette hävittäneet pihapiiristä muurahaispesät, jotta muurahaiset eivät tunkisi terassille?

        Kusiaiset nimittäin pitävät kyyt pois pihasta.

        Kannattas kysyä maalla asuvilta neuvoa.

        Meidän alueelta on jokainen kekomuurahainen poistunut. Aikaisemmin meillä oli useita kookkaita pesiä, mutta nyt ei enää yhtäkään. Mikä mahtaa olla syynä? Emme ole milloinkaan häirinneet niitä, koska ne pysyttelevät omissa oloissaan eivätkä rynni taloon kuten sokerimuurahaiset.


      • näin meillä
        höpöjuttuja kirjoitti:

        Höpöjuttuja tuollaiset että kyyt muka pakenesivat kun yhden niistä polttaa. Mihin se edes voisi perustua?

        Kyyt kyllä vähenee kun tappaa ne aina pihapiiristä tavatessaan. harava ja lapio ovat hyviä välineitä. Haravalla saa harattua kyyn näkösille ja sen jälkeen sipsee siitä pistolapiolla pään irti.

        Olen miettinyt kuinka korkealle kyy nostaa päätään?Tappamaanhan niitä pitäisi ruveta,mutta minua pelottaa..Tuhkaa,etikkaa,puruja,käärmeen polttamista(en itse tappanut sitä)on koitettu,samoin jättämistä palasena kuolleena piha-alueelle.Ei ole tehonnut.Kaipa niitä uskaltaisi tappaa,kunhan sen ensimmäisen saisi hengiltä.Olen eläinrakas,mutta tässä taitaa olla rajani?


      • 1+7
        näin meillä kirjoitti:

        Olen miettinyt kuinka korkealle kyy nostaa päätään?Tappamaanhan niitä pitäisi ruveta,mutta minua pelottaa..Tuhkaa,etikkaa,puruja,käärmeen polttamista(en itse tappanut sitä)on koitettu,samoin jättämistä palasena kuolleena piha-alueelle.Ei ole tehonnut.Kaipa niitä uskaltaisi tappaa,kunhan sen ensimmäisen saisi hengiltä.Olen eläinrakas,mutta tässä taitaa olla rajani?

        Mikä h elvetti siinä on että kaikki pitää tappaa? (Ja tuo polttaminen, jeesuskristus mitä taikauskoa - puhumattakaan eläimen kiduttamisesta. Toivottavasti joku polttaa tuon idiootin mökin niin ei tarvitse siitäkään huolehtia.)

        Suomi, armas takapajulamme, on viimeinen maa Euroopassa jossa muutenkin harvinaista kyytä ei ole rauhoitettu.

        Tosin sillä tuskin olisi mitään väliä, suomalaiset sankarit tappavat muutenkin rauhoitettuja eläimiä siileistä sammakoihin...


      • kokemusta 1

        Siirrä muurahais kekoja tontille niin käärmeet kaikkoavat.


      • 7-1
        1+7 kirjoitti:

        Mikä h elvetti siinä on että kaikki pitää tappaa? (Ja tuo polttaminen, jeesuskristus mitä taikauskoa - puhumattakaan eläimen kiduttamisesta. Toivottavasti joku polttaa tuon idiootin mökin niin ei tarvitse siitäkään huolehtia.)

        Suomi, armas takapajulamme, on viimeinen maa Euroopassa jossa muutenkin harvinaista kyytä ei ole rauhoitettu.

        Tosin sillä tuskin olisi mitään väliä, suomalaiset sankarit tappavat muutenkin rauhoitettuja eläimiä siileistä sammakoihin...

        Näin Suomessa eläimillä varmasti riittää metsässä. Toki eläimiä ei pidä turhaan tappaa, varsinkaan rauhoitettuja, mutta luonnonsuojelualueet ovat erikseen. Kyllä pihasta pitäisi saada hävitää ampiasenpesä tai tappaa/ karkotaa kyy sillä se ei aiheuta sukupuuttoa niin pienessä mitakaavassa mutta aiheuttaa ihmiselle jopa vaaran.


      • onko muka?
        kokemusta 1 kirjoitti:

        Siirrä muurahais kekoja tontille niin käärmeet kaikkoavat.

        Eivät ne keot tee lisää muurahaisia vaan syvällä keon alla oleva kuningatar. Yhtä hyvin voisi sekoittaa muurahaisia ja multaa ja lapioida pihalle, sillä ei siitä mitään kasva.


    • illiami

      No, teidän piha on ulkona, sellaista siellä on :) Kuinka vieraantuneita ihmiset ovat luonnosta?? Ilman syytä ei ötököitäkään tapeta, elämä niilläkin on.

      • osasta eroon

        Etanoita vastaan olen kaksi kesää tapellut, kiva kun syövät salaatit ja pilaavat kasvit, niistä kun pääsisi eroon. Mutta ei auta yrittää enää, vettä on tullut taas tällekin kesää paljon ja etanat tykkää kosteasta, niinpä pikkuhiljaa valtaavat pihaa.


      • Humalaiset
        osasta eroon kirjoitti:

        Etanoita vastaan olen kaksi kesää tapellut, kiva kun syövät salaatit ja pilaavat kasvit, niistä kun pääsisi eroon. Mutta ei auta yrittää enää, vettä on tullut taas tällekin kesää paljon ja etanat tykkää kosteasta, niinpä pikkuhiljaa valtaavat pihaa.

        Etanoita saa pyydestettyä kun teet niille olut ansoja .Olutta vaan matalaan astiaan ja käyt keräämässä päivittäin saaliin.Etanat pitävät alkoholin mausta ja nähtävästi tykkäävät humaltua.Halpa juttu .


      • illiami
        osasta eroon kirjoitti:

        Etanoita vastaan olen kaksi kesää tapellut, kiva kun syövät salaatit ja pilaavat kasvit, niistä kun pääsisi eroon. Mutta ei auta yrittää enää, vettä on tullut taas tällekin kesää paljon ja etanat tykkää kosteasta, niinpä pikkuhiljaa valtaavat pihaa.

        Jep, salaatti menee paremmin ruukussa ikkunalla....meilläkin lehtokotiloita, nurmikon pitäminen hyvin lyhyenä auttaa pitämään ne kurissa. Kuiva ja kuuma kesä on ollut vähäetanainen esim. viime vuoteen verrattuna.


    • Hokkuspokkus. . . .

      Pistä savua kytemään, pallogrilliin sytykkeet ja sitten sammuttelet sen että vain savuttaa kunnolla...

    • Tiedäntämän

      Ja vastaus ongelmaan on.........dadaa.....ala syöttämään lintuja. Meillä toimii loistavasti. Koko viime talven meillä oli 9 linnun syöttöpaikkaa, syötettiin pitkälle kesään, ja ötököitä ei todellakaan juuri ollut. Lintuja oli, paljon.

      • Yuukkis

        Ja sitten on linnunsontaa piha täynnä . )


      • Tehokasta?

        Sittenhän linnut syövät vain siemenet eivätkä käy ötököitä saalistamassa, kun on ruokalautanen vieressä.


    • pyhä sylvi

      Kannattaisi vähän katsella onko piha suojaisa ja hyvinkin kasvillisuutta pursuava. Ilmavassa tilassa ei ole paljoa hyönteisiä, koska jos tuulee se hävittää.
      Ainahan jotain eläimiä on aina, että ihan ötököttömäksi ei saa.

      Myös jos on sellaisia kasveja, eli ruusuja tai muita kukkiavia kasveja, niiin ne houkuttaa pölyttäjä eläimiä. Nurmikko kannattaa pitää hyvin lyhyenä. Tai sitten ihan hiekka, betoni yms. piha. Pensaiden juurista kasvillisuus pois, eli ilma vaihtumaan ruohonjuuri tasoa myöten.

    • Muuta kaupunkiin kerrostaloon

    • ötökät kuuluvat puutarhaan,,ja vaikutavat eri tavalla luonnon kiertoon,,pölytykseen,,ja ymym..

    • topias

      Kirjosiepoille pönttöjä katoaa hyttyset.

    • asfalttiprinssi1

      Asfalttipihalla ötökät vähemmän viihtyvät!

      • Anti-mukava

        Asfalttipihalla ihmiset vähemmän viihtyvät!


    • äkkiä muutat

      pivenpiirtäjään siellä ylhäällä ei ötökät pörise

    • sokeri kiinnostaa

      kerrostalossakin viihtyy muurahaiset, vaikka asfalttipiha, näin se on ja jono kiipeää ylös parvekkeille...onneks vaan kesä-heinäkuussa..

    • nomikäsnyt

      Muistan aikoinaan, kun olin nuorena tyttönä mansikkamaalla kesähommissa. Isäntä sanoi, että jos ei mansikkamaalla ole hämähäkkejä niin se on varma merkki, että paikka on myrkytetty. Kaikilla on paikkansa.

    • diasporassaomasmaas

      luonto on kokonaisuus, johon kuuluvat tuhannet eri lajit ötököistä isoimpiin nisäkkäisiin. Ihminen tietämättömyyttään tuhoaa luontoa, joka aina osuu lopulta omaan nilkkaan. Avohakkuut (mm.tuhohyönteisiä syövät linnut tarvitsevat vanhoja puita pesien rakentamiseen), yksilajiset pellot, myrkyt (esim. ddt, roundup) vaikuttavat mm. tärkeiden pölyttäjähyönteiseten lisääntymiseen ja mikä pelottavinta pohjavedet ihmisen toiminnan seurauksena ovat monin paikoin pilaantuneet liiallisen maankäytön seurauksena. Tuhansien vuosien ajan esi-isämme osasivat elää paratiisissa, kunnes teollisen ajan koittaessa kestävä tapa elää ja olla yhteisöllisesti luonnon kanssa unohdettiin. (tosin jo aiemmin kolonialismin kurjuus ruotsin vallan aikana toi paljon tuhoa tänne ).Esi-isämme selvisivät hyvin ilman myrkkyjä, osattiin hyödyntää luonnon antimet paremmin. Hyötykasveina käytettiin suurinta osaa nykyään rikkakasveina pidettyjä lajeja. Laajoja nurmikkoaavikoita ei ollut vaan kauniita niittyjä perhosineen. Ihminen on osa luontoa, vaikka kuinka siitä yrittäisi pyristellä irti. mm. allergioiden ja ihottumien lisääntyminen on suoraa seurausta kaupungistumisesta ja kemikaalikuormituksesta johon lapset joutuvat jo äidin mahassa.

      • No ei se nyt

        ennen sentään mitään autuutta sentään ollut, älä liioittele. Vielä 50- ja 60-luvuilla kun ihmiset elivät lähinnä oman maan antimilla, niin keski-ikä oli paljon alhaisempi. Vuosisadan alkupuolelta tähän päivään selvisi vain sitkeimmät. Josku telkkarista tuli joku arkistopätkä joka jäi mieleen. Siinä laiha, luiseva ja väsynyt herrasmies kertoi klapitöiden ohessa rehevällä savolaismurteella että "mie uon jo vanna mies, uon jo neljkymmentäviisivuotias". Tänä päivänä allergioistaan huolimati kovin harvinaista se kuoleman "luonnollista" tietä on. Keski-ikä senkuin nousee, kuta enemmän säilöntä- ja lisäaineita syömme.

        Pettuleipä ei korvaa laadukasta lihaa!


      • Ei meidän syy

        Meneppä saarnaamaan nille viiidakon avohakkaajille, niin saatat saada rynkystä ennen kuin edes avaat suusi.


    • opeisoäiti

      Älä ihmeessä hävitä hyönteisiä puutarhastasi, varsinkaan jos Sinulla kasvaa siellä marjoja ja hedelmiä! Ampiainenkin on tosi hyvä pölyttäjä. Kokemusta, kun amppelitomaatti aina rehoitti parvekelaatikossa ja kilokaupalla tuli tomaatteja kesän aikana. Ampiaisilla oli pesä jossain parvekkeen yläpuolen lautoiduksessa. Kun sitten parvekkeet remontoitiin, menetettiin tomaattisato, muutama vaivainen kilo kesässä. Ja ne "heinäsirkan" näköiset voivat olla leppäkertun nuorisoa. Nokkosvesi, nokkoset ihan haisevaksi liotettuna, on myrkytöntä ja samoin rasvaton maito suihkutettuna, poistavat esim. kirvoja ja toukkia. Toukatkaan eivät kaun yleensä elä jos piha on myrkytön ja siinä viihtyvät pikkulinnut.

      • maalla on ihanaa

        asumme maalla ja mellä paljon pikku ötököitä.pääskyset asustaa meillä ja syövät ötököitä.kyitä saattaa pihalla olla useampi,mutta se ei haittaa meitä olenkaan.emme aijo muuttaa mihinkään,maalla on mukavaa.


    • Kokeile tätä

      Hävitä pois puskien alta vuohenputket ja muut runsaslehtiset rikkaruohot ja pidä nurmikko matalana pensaiden ja kukkapenkkien ympäriltä. Puskien alimmat oksat voi poistaa ja muutenkin huolehtia liikakasvusta.
      Isot puut saattavat myös varjostaa liikaa ja pitää kasvit kosteina ja varjoisina. Inisijät viihtyvät hämärässä ja viileässä, samoin maanvaivaksi leviävät lehtokotilot.
      Usein myös istutukset ovat liian tiheässä, jolloin ilma ei vaihdu kunnolla. Harvenna hiukan.
      Muista, että ensi vuonna kasvit kasvavat uudelleen, mikään ei ole lopullista puutarhassa.

    • lkoi

      Ötökät eivät ole miellyttäviä, kaikkihan sen tietävät, mutta jos lähdet sotaan niitä vastaan se on sama kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan teelusikalla.

    • vain hyttyset häirit

      Ötökät on kivoja, sekä mielenkiintoisia, hauskaa seurata miten ne pörräävät kukissa tekemässä työtään, kiipeilevät kasveissa kukin omassa tärkeässä osassa luonnon kokonaisuutta. Sisälle eksynyttä hämähäkkiä en mielelläni tapa, vaan kuskaan sen ulos omaan ympäristöönsä.

      Kun pihassa pörräävät linnut, sudenkorenot ja yöllä lepakot, pysyy tasapaino ötököiden määrässä.

      Etanat lisääntyvät, koska niillä ei ole luonnollista vihollista kaupunkimaisissa omakotitalopihoissa, maalla pienpedot ja muut eläimet tekisivät selvää jälkeä niistä.

      • Alli5

        Meillä muutama siili pihamaalla pitää etanakantaa kurissa. Siileille joskus herkuiksi kissan nappuloita ja maapähkinöitä, niin viihtyvät etanajahdissa ja talvehtivat vanhan lautakasan alla.


    • fgngdn

      Meillä ainakin ötökkä onglema väheni pihalla kun levitimme ötökkämyrrkkyjä sinne missä niitä vilisi ja rikkaruohot pois kokonaan myrkyllä.Tietenkin paarmat,ampparit ja hyttyset jäivät vielä mutta nehän kuuluvat kesään :)

    • mosquito magnet

      Laita hyttyspyydys.

      Toimii.

      Tuttava oli laittanut tuon tänä kesänä mökilleen joka on aika rehevässä rannassa ja aikaisemmin hyttysiä on riittänyt omiksi tarpeiksi. Nyt sai olla rauhassa terassilla, eikä näköynyt montaakaan pörisiää. Koneen sisällä oleva pyydyspussi oli täynnä hyttysiä ja muita ötököitä.

      http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutarha/pihan-tarvikkeet/hyonteiskarkotteet/hyttysansa-mosquito-magnet-patriot/?snsrc=aws_088bde9e06bfa5a3eb3fa42bd602efd825781643760&snkw=hyttysansa&gclid=CJaFqtSn47gCFbR3cAodfDoAmw

    • Ötököille kyytiä

      Suihkutan koko pienen rivitalopuutarhani miltei päivittäin vesiletkulla, ja puutarhassani ei juuri ole ötököitä. Kasvit saavat vätttämätöntä vettä, mutta ötökät saavat kyytiä.
      Mitään kemikaaleja en käytä.

      Teen sen yleensä illalla ennen nukkumaan menoa, jolloin vesi ei heri haihdu, kuten aurinkoisena päivänä.

      Kuitenkaan vesiastioita tai lätäköitä ei kannata jättää puutarhaan, sillä niissä jotkut
      hyöteiset lisääntyvät.

      • myrkky on pop

        Vesijohtovesi on kovilla myrkyillä seostettu, mm kloorilla, jolla tapettiin ihmisiä ensinmäisessä maailmansodassa, niin kait se tehoaa ötököihin.


      • Tyypillinen Suomi24
        myrkky on pop kirjoitti:

        Vesijohtovesi on kovilla myrkyillä seostettu, mm kloorilla, jolla tapettiin ihmisiä ensinmäisessä maailmansodassa, niin kait se tehoaa ötököihin.

        Jep Suomessa kuolee miljoonia ihmisiä vuosittaan vesijohtoveteen. Kuolleet korvataan aasialaisilla. Ja veteen lisätään kalkkia jottä kodinkoneesi menevät tukkoon. Porvarit saavat kylpeä vedenkeitin ja pyykinpesukone rahoissasi.
        kälä kälä salaliitto salaliitto pälä pälä porvarit porvarit yhyy yhyy


    • Kokemusta on.

      Nimimerkki kokemusta on..kirjoittaa asiasta.

      Aloittaessani puutarhan hoidon ( joka on varsin työläs..) havaitsin varsin nopeasti että minulla ja kaiken maailman ötököillä on jotenkin erilainen käsitys asiasta.
      Minä kun laitan pihaani jotain kaunista. Yleensä mitä vain jossa on jotain vihreälehtistä , niin ötökät kuvittelevat että minä heille katan ateriapöydän?

      Olen yrittänyt niitä saada lähtemään ensin varovasti puhaltelemalla että menkääs siitä omille aterioille! Ei vaikutusta. Olen yrittänyt ihan puhumallakin saada kerrottua heille jotta nämä mitä olen laittanut ei ole teille.

      Ei vaikutusta.Joko ötökät ovat kuuroja tai sitten hiivatun kovapäisiä?

      Koska kavahdan myrkkyjä olen kokeillut eräitäkin aineita. Parhaaksi ja harmittomaksi sekä edullisemmaksikin olen havainnut vesi ja mäntyneste
      saippualiuoksen. 6-7 litran edulliseen pumppuruiskuun puoli tai kupillinen mäntyneste saippualiuosta ja loput vettä. Tätä kun ruiskuttaa reilusti kaikille mitä puutarhassa on niin kyllä auttaa.

      Tosin yksi käsittely ei kesässä riitä vaan ne on uusittava ..ehkä 5-6 kertaa kesässä. Marjapensaat ruiskutan sillä marjoineen päivineen ja kaikki kukat ja muut.

      Kukinta aikana en käytä ainetta jotta pölyttäjät saavat hoitaa pölytyksen.
      Omenapuiden kevät ja syysruiskutuksen teen aineella. Tosin vahvemmalla.

    • Asia-linjalla

      Seisova vesi (ämpäreissä, kastelukannuissa, ojat yms) ovat hyviä paikkoja hyttysten lisääntyä. Tarkasta, ettei missään siis vesi seiso ja voit ennaltaehkäistä hyttysten määrää. Totta on tuo, että linnut vaikuttavat asiaan myös.
      Tarkista myös, ettei esim.kompostijätteet tai muutoin roskat houkuttele esim.muurahaisia. Eli jätteet hyvin pakattuna/tiiviissä astioissa edes auttaa tätä.
      Mehiläisäi houkuttelevat kukat, niiden tuoksut ja värit. Vähentämällä kukkaloistoa (puissa, pensaissa, ruukuissa jne jne) voit vähentää näistä koituvaa ongelmaa.

    • Militantti Antti

      Voi jestas sentään, että tällaistakin joku älyää valittaa ! Muuta ihmeessä kerrostaloon, siellä ei ole puutarhahuolia. Meillä oli kotona aina iso puutarha ja kaikenlaista kuhinaa, ötökkää, ampiaista, mehiläistä, käärmettä ja vaikka mitä. Kaikki mahtuivat olemaan. Ainoa mitä äitini suihkutteli muistaakseni juuri noita kirvoja Mäntysuopavedellä, joka on puhdas luonnontuote. Joskus kaipaan maaseutuelämää ja kehoitankin kaikkia lapsiperheitä muuttamaan maalle ! Ei tule lapsille allergioita, kun saavat tonkia jo pikku ipanasta lähtien lehmänsontakasoissa ja etsiä onkimatoja kompostista ym.... Nykylapset ovat ihan kauhuissaan, jos vaikka paarma tulee lähelle puhumattakaan mehiläisestä. Ja ollaan joka asialle allergisia. Kouluissakin pitää olla sen sataa sorttia ruokaa eri allergikoille puhumattakaan eri uskontokunnista. Kauanko yhteiskunta kestää tällaista? No se on taas toinen juttu!

    • puucee

      Käy suikussa useimmin..Ampiaiset ovat hyödyllisiä, myös koirasi. Sinä et.

      • no,hukassa!

        Hyi! Oletpa huonokäytöksinen! Missä lähimmäisen kunnioitus?


    • huoletonpuutarha.fi

      Ensi keväänä tulee myyntiin täysmuovinen puutarhasetti. Se koostuu muovinurmikosta, muovisista timanttituijista ja muovikukista, jotka on valmiiksi ruukussa. Tätä puutarhapakettia voit tilata eri kokoisina setteinä, esim. nurmikkoneliöiden ja tuijien määrän mukaan. Kukissa on eri värivaihtoehtoja.
      Kaikki ovat täysin luonnollisen kaltaisia eikä niitä erota aidoista kasveista.
      Hoitoa ja kastelua ei tarvita. Raivaa jo tänä syksynä pois kaikki kasvillisuus pihaltasi niin olet ensi keväänä valmis laittamaan pihallesi tämän hoitovapaan paketin!
      Seuraa ilmoitteluamme, kunhan saamme nettisivut valmiiksi. huoletonpuutarha.fi

    • avara pihaa ja mieli

      Hämähäkkejä on paljon, jos niille riittää saalista. Avartakaa pihaanne niin että ilma pääsee kiertämään puiden ja pensaiden lomasta. Pimeät onkalot ja vanhata lahot puut pitäsi poistaa sekä pusikot.

      Itse ole nostanut joskus markkinoilta muurahaistorjunta-ainetta, joka oli kotieläimille vaaratonta. Hämähäkithän elävät lautakasoissa ja puurakenteisissa taloiss. Tutkikaa varasto, talo ja kaikki sopet. Niistä voi ihan hyvin hävittää myrkylläkin ötökät. Pitkää huoli, ettei koira mene niihin paikkoihin missä on myrkytetty.

      Toisaalta, hyönteisethän kuuluvat luontoon. Ei ainakaan minun ole tarvinnut ikinä häätää ötököitä muualta kun ruusupensaista, koska syövät nuput. Mutta en istutakkaan täyteen pihaani, vaan siellä on tilaa myös ihmisten kulkea ja oleskella. ampiasille olen allerginen, mutta annan niidenkin olla jotakuinkin rauhassa. En mene härppimään pensasta, jossa ampiainen ruokailee. Mutta jos löydän ullakolta, pihalta tms. kotini läheltä ampiaispesän, hävitän sen kyllä talvella ja laitan muosipussiin ja nuotioon.

      • Tsot ja valmista tul

        Ööö,ampparit kuolee jo syksyllä.


    • sarana55

      nosta ötökkä laudalle ja lyö vasaralla :DD

    • wernerska

      Nurmikko lyhyeksi, siellä ei ötökät viihdy, harvenna puutarhaasi avarammaksi, jotta sinne käy tuuli ja aurinko paistaa se kuivattaa myös maastoa. Ei liikaa tiheitä kukkasia ja puustoa. Toiset ihmiset vaan näkee ötököitä kaikkialla ja toisia eivät muurahaiset häiritse yhtään.

    • Kaiella on tarkoitus

      Voi hyvää päivää sentään, hankkiudu hyvä ihminen eroon siitä puutarhastas, puutarhassa kun kuuluu olla ötököitä. Betonia tai asvalttia vaan pihan peitteeks niin eiköhän ötökätkin vähene tai muuta ihan kerrostaloon ja keskelle Helsinkii
      Jos ei oo ötököitä ei oo kasvejakaan ja kohta ei oo mitään muutakaan elämää jos kaikista täytyy päästä eroon.

      • Betoni ei kasva..

        Siitä vaan hankkimaan koneet. Ja työntekijät. Ja parin vuoden kulttua asfaltti/betoni on varmasti säröillä.


    • miksi luontoon?

      Siis...... paras keino on sinulle luopua pihasta. Hankkia asunto, jossa viherhuone sen ötökkämäärää voit hallita. Aitoon luontoon, ja siis pihaankin, kuuluu hyönteiset.

      Siis apua...näitä pihan omistajia taas....

    • aamulehden lukenut

      Aamlehdessä oli artikkeli trollauksesta. Lukemani perusteella tämä keskustelunaihe on selvää provosointia

      • vuorenpeikko.

        Trollaaminen on nykylainsäädännön puitteissa lainvastaista.


    • Luntotuhoaa

      Hyviä karkoitteita:
      Neilikka karkottaa hyttyset
      Pippuri muurahaiset
      Etikka kirvat
      Kanankakka ampiaiset
      Ratamo hämähäkit
      Kielo. Koppakuoriaiset

    • touhukas

      Eiks oo lintuja, jotka söis itikoita varsinkin pesimisaikana ? Täällä ainakin tuntuu olevan niin paljon lintuja, että ötökät eivät kauan saa elää. Ei kannata laittaa turhaan mitään myrkkyjä, Suomen kesä on kuitenkin niin lyhyt

    • biofloraluonto

      Mitäs järkeä olis poistaa kaikkia ötököitä?
      Et ole vissiin seurannut yhtään keskusteluja mm. ampiaisista ja muista pöllyttävistä ötököistä?

      Pöllyttävät ötökät kuten ampiaiset ja kimalaiset juurikin pitää sun puutarhaa kunnossa ja hoitavat sen pölytyksen luonnonmukaisella tavalla.

      Hämähäkit juurikin syö niitä sun kukkia ja kasviksia tuhoavia ötököitä reilusti yli oman painonsa eli nekin on hyödyllisiä.

      Jos et tuon paremmin tajua luonnosta ja ötököistä niin muuta betonilähiöön ja unohda puutarahat sekä luonto kun haluat tuhota jotain mitä ihminen todella tarvitsee.

      Tuollaisilta ihmisiltä pitäis kieltää puutarhat ja antaa ne ihmisille ketkä arvostavat luontoa oikealla tavalla ilman että tuhoavat sitä tai haluavat tappaa kaikki eli myös ne hyödylliset ötökät ja elävät.

    • DDT 4ever

      Mulla on isoisältä perittyä DDT:tä, sitä kun laittaa niin ei ötökät juhli. Kannattaa käyttää ihmeessä käyttää, jos jostain saat hommattua.

      • Jos olet

        vielä lisääntymisiässä, niin älä sitten ihmettele jos saat talidomidilapsen. Älä missään tapauksessa syötä puutarhasi antimia lisääntymisiässä oleville sukulaisille ja tuttavillesi. Ja jos sen teetkin, älä missään tapauksessa kerro heille, jos haluat pitää välit heihin kunnossa.

        On nimittäin yksi inhottavimmista myrkyistä - ei sitä turhaan kielletty.


      • Älä jauha p*skaa
        Jos olet kirjoitti:

        vielä lisääntymisiässä, niin älä sitten ihmettele jos saat talidomidilapsen. Älä missään tapauksessa syötä puutarhasi antimia lisääntymisiässä oleville sukulaisille ja tuttavillesi. Ja jos sen teetkin, älä missään tapauksessa kerro heille, jos haluat pitää välit heihin kunnossa.

        On nimittäin yksi inhottavimmista myrkyistä - ei sitä turhaan kielletty.

        Luulisi olevan tälläisiä epämuodostumia varsin laajalti ihmisissä jotka elivät/syntyivät DDT:n suosion huippuaikana. DDT kiellettiin ympäristöhaittojen vuoksi, eikä sen takia että siitä olisi suurta haittaa itse ihmiselle.
        Nykyajan myrkyt ovat heikkotehoisempia, mutta paljon vaarallisempia ihmiselle (Intiassa kuoli hiljattain parikymmentä lasta torjuntaainejäämiin). DDT olisi periaatteessa täydellinen hyönteismyrkky kunhan ympäristöhaitat poistettaisiin. Sitä saat kiittää siitä ettei sänkysi kuhise lutikoita.

        Sitä paitsi talidomidi on ihan eri asia kuin DDT, se on uni/rauhoittava lääke.


      • DDT 4ever
        Älä jauha p*skaa kirjoitti:

        Luulisi olevan tälläisiä epämuodostumia varsin laajalti ihmisissä jotka elivät/syntyivät DDT:n suosion huippuaikana. DDT kiellettiin ympäristöhaittojen vuoksi, eikä sen takia että siitä olisi suurta haittaa itse ihmiselle.
        Nykyajan myrkyt ovat heikkotehoisempia, mutta paljon vaarallisempia ihmiselle (Intiassa kuoli hiljattain parikymmentä lasta torjuntaainejäämiin). DDT olisi periaatteessa täydellinen hyönteismyrkky kunhan ympäristöhaitat poistettaisiin. Sitä saat kiittää siitä ettei sänkysi kuhise lutikoita.

        Sitä paitsi talidomidi on ihan eri asia kuin DDT, se on uni/rauhoittava lääke.

        Juu, ei siitä hirveää haittaa ole, ellei ole sitten myrkyttänyt tuolla sisätiloja kotonaan muutaman vuosikymmenen ajan:

        http://en.wikipedia.org/wiki/DDT#Effects_on_human_health

        Ja jos muutama "hullu puutarhuri" tuota käyttää perä-Suomessa, niin tuskin sillä hirveitä ympäristövaikutuksia on. Saatavuus on tosin heikkoa, ellei sitten ainetta saa vanhemmilta ihmisiltä, jotka nyt ovat tottuneet jemmaamaan kaikenlaista pahan päivän varalle.


    • murkkupolulle,,

      Ellet halua myrkkyjä pihaasu niin ruokasooda hävittää monet
      tuholaiset, sen teho perustuu kuivaavaan vaikutukseen.

      Murkut ja liljakukot on ainakin hävinneet,lisäksi hiiri katosi
      kaapista kun laitoin sitä nurkkiin,tehoaa myös etanoihin.

      Kokeile, konsti on halpa ja myrkytön.

    • ohje-

      Pihasuunnittelu (ja toteutus) auttaa asiaan. Kasvien ja päällysteiden osalta myös. Ja osaa pihasta voi luonnonmukaisilla myrkytyksillä, eli ei vaaranna eläimiä?

    • Kosies

      No terveisiä vaan kerrostaloasukilta Helsingistä. 3. kerroksen parvekkeen kaiteet, lasit, katonrajat ym. on vallannut monilukuinen hämähäkkilauma. Kukat ja yrtit kuuluvat myös niiden alueeseen, ja sen lisäksi kirvat tai muut tuholaiset täydentävät työtä. Lasit ja kaiteet ovat likaiset ja verkoissa roikkuu hyttysiä ym. lentävää saalista. Niin ettei se kivikylään muutto mitään ratkaise tällä ötökä rintamalla välttämättä.

      • Miksi et

        siivoa ja pidä paikkoja puhtaina? Ellet viitsi sitä tehdä itse, niin käytä siivoojaa apunasi. Siitä saat kotitalousvähennystäkin.


      • Kosies
        Miksi et kirjoitti:

        siivoa ja pidä paikkoja puhtaina? Ellet viitsi sitä tehdä itse, niin käytä siivoojaa apunasi. Siitä saat kotitalousvähennystäkin.

        Olenko sanonut, etten siivoaisi ? Kumma kysymys, ilmeisesti iloitset kun saat tylyttää muita.

        Joka päivä vain saisi pestä kaiken, että ei ihan jaksa enää työpäivän päätteeksi aina tehdä. Ja siivoja maksaisi tuhottomasti, vaikka kuinka saisi verotuksessa vähennystä. Tai ei ainakaan minulla ole siihen varaa, ehkäpä sulla on. Ja kukat ja yrtit kaikki tuholaiset yhdessä saavat kyllä tapettua vaikka kuinka siivoaisi. Raidia voi aina vähän suihkautella, niin eivät ihan käsiin kuole heti.


    • jotain ehdotuksia

      Piha pitää suunnitella siten, ettei sinne jää em. hyönteisille elinmahdollisuuksia. Käytännössä paljon kivipintoja, soraa, asfalttia, katetta jne.

      Havukasvit eivät varmaankaan vedä puoleensa pölyttäviä hyönteisiä eivätkä muitakaan?

      Hyvinhoidettu, mahdollisimman lyhyeksi leikattu nurmikko on sekin aika vaikea elinpaikka monille hyönteisille toisin kuin pihan hoitamaton, kesittynyt ellei peräti "kedottunut" kulmaus.

      Komposteja ei kannata pitää. Pusikot myös alas.

      • sileeksi kaikki

        Koko puutarha on ehdottomasti asvaltoitava. Puut kaadettava, pensaat raivattava pois, samoin kukat.


      • Uudelleen väkerrys

        Suunnitteleppa piha uudelleen jos ostat ''käytetyn'' talon


      • Asfaltti ei kasva...
        sileeksi kaikki kirjoitti:

        Koko puutarha on ehdottomasti asvaltoitava. Puut kaadettava, pensaat raivattava pois, samoin kukat.

        Siitä vaan hankkimaan koneet. Ja työntekijät. Ja perin vuoden kulttua asfaltti on varmasti säröillä.


    • on se elämä kovaa

      ilman niitä ötököitä ei olisi ihmisiäkään

    • lellukka3

      Ensi vuodeksi laittakaa monta lintupönttöä !
      Yksi pesue "hävittää " valtavan määrän "itikoita "

    • se on pöpi

      V i t t u että toi aloittaja OSAA olla tyhmä!!!

    • hellää karkoitusta

      mauriaiset ei pidä kanelista...

    • 18+5

      RAID yleensä toimii, tai ihan vaan kaikki, joissa on pyretriini vaikuttavana aineena. Kovakuoriaiset ja hankalammat luteet vaativatkin sitten permetriiniä sisältävää "super raidia"

      Tämä siis jos pihapuutarhan kasveja vaivaa joku kirva- tai kuoriaisinvaasio yms.

    • täysverinen nainen

      Voi heraan jestas,putsatkaa koko tontti kasveista ja eläimistä vuoratkaa muovilla esim.nurmikko muovista ja rukoilkaa,että ötökät osais kiertää tonttinne kaukaa.Ötökät ovat olleet todella kauemmin luonnossa kuin ihmispolo.Yksi vaihtoehto on muuttaa kivikylään siellä ei ole(luultavasti) kuin ihmisiä.

    • wolfsong

      Onko koskaan tullu mieleen, että ne ötökät ei ehkä halua sua sinne pihalle !
      Parempi pysyä sitte ihmisen pysyä sisällä, jos niin ällöttää !
      Ne ovat osa ekosysteemiä ja luontoa, ihan kuin ihminenkin.
      Sillä erotuksella, että ihminen ei ymmärrä kuuluvansa luontoon.

    • Luonto = ystävä

      Luonto ja sen hyönteiset ovat parhaita ystäviäsi. Suojele luontoa, niin säilyt itsekin. Seuraa eläimiä ja kasveja, niin sinulle aukeaa uusi maailma...

    • some1122

      Ötökät on elintärkeä osa luontoa, ilman niitä ihminen kuolisi muutamassa päivässä. Ötökät pitää meidän maailman pystyssä, opettelisit kunnioittamaan niitä (ja kaikkea muutakin elävää), sen sijaan että miettisit niiden tappokeinoja.

      Jos et halua olla pieneliöiden kanssa tekemisissä niin muuta kaupunkiin betonikoppiin. Siellä elää moni muukin luontovihaaja.

      • Myrkyttäjä

        Kaikki ötökät eivät välttämättä ole kokonaisuuden kannalta hyödyllisiä, vaan tietyt ekosysteemin ulkopuoliset lajit voivat saada pahaa tuhoa aikaan ja vähentävät luonnon monipuolisuutta. Tämä ei ole 100%:n hyvä esimerkki, mutta antaa osviittaa:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Koloradonkuoriainen


    • Äly hoi

      Puutarhasta ei hävitetä kuin tuhohyönteisiä. Piste. Muuten sinulla ei ole puutarhaa. Myrkkyjä ei käytetä tai syöt ne itse loppupeleissä. Etanat ja kotilot hävitetään, ja siihen voit googlata hyotykasviyhdistys.fi. Häpeä. kun edes kysyt tällaisia. Onpa uusiavuttomuus huipussaan ja ymmärrättömyys uusavuttomilla!

    • Anonyymi

      Minun kasvihuone sato meni kirvoille tänä vuonna. Mikä olisi paras apu niiden hävittämiseksi? Pihalla saavat mellastaa, mutta harmittaa hoitaa kasveja,jotka ei tuota satoa,kun kirvat tuhoavat kaiken.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4573
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4504
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4106
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3047
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2641
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      205
      2108
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1735
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe