Saan kohta ponin!

tuleva ponin omistaja

Ollaan kaverin kanssa ostamassa shettistä puoliksi. Pono ei tule ratsastus käyttöö, mutta saatetaan sillä välillä mennä. Kysyisinki että onko meillä nyt kaikki tarvittavat tavarat. Ponia ei klipata talvella ja se on aina kasvattanut paksun talvikarvan(tunnemme ponin siis jo entuudestaan). Poni on siis menossa täysihoitotallille.

-Riimu ja naru
-liina
-delta
-jonkin näköinen juoksutusvyö
-harjat
-kuivatusloimi
-fleeceloimi
-suitset
-heijastinloimi
-loimivyö
-pintelit
-suojat
-kuljetussuojat
-ratsastusvyö tai satula varmuuden vuoksi
-kärpäshuppu
-ötökkämyrkky
-jouhien selvitys aine
-hexocil tai joku muu hevosshampoo
-helosan
-haavaspray
-betadine
-valjasrasva ja saippua

14

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrinkäinen

      Tuossa on sellaistakin mitä itse en olisi hankkinut ennen kuin vasta nähtyäni onko niille oikeasti tarvetta, mutta lisäisin listaan sadeloimen. Shettiksillä on kyllä paksu karva, mutta kunnon räntäkeleillä sekin kastuu jos on koko päivän ulkona tuulessa ja sateessa.

      En tiedä kuinka kattava listasi oli ensiavun suhteen, mutta lisää siihen pumpulia, pieniä ja keskikokoisia sidetaitoksia (yksi pakkaus kumpaakin riittää hyvin) ja rulla tai pari sideharsoa sellaisten haavojen varalta jotka tarvitsee suojata lialta, ja pienet sakset joita ei käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen kuin haavanhoitotarvikkeiden leikkaamiseen.

    • katherine

      Alussa on turha kerätä tavaraa kaappiin, ostaa sitä mukaan kun tarvetta tulee.

      Juoksutusvyö on aika turha, jos on jo ratsastusvyö, koska silläkin voi juoksuttaa. Tosin juoksutusvyön idea on se, että siihen saa apuohjat kiinni tai mahdollisesti ohjat, mikäli juoksutetaan ohjilla. Jos et käytä juoksuttaessa apuohjia, on turha vyötäkään laittaa.

      Deltan käytöstä on paljon mielipiteitä, omasta mielestä se on täysin turha kapistus.

      Kärpäshuppua ei shettiksellä välttämättä tarvi.


      Jos ponilla ei ratsasteta, miten liikunta hoidetaan? Juoksuttaa ei voi joka päivä. Jos olet ajatellut ajaa ponia, niin valjaat ja kärryt on oltava.

    • mörrinkäinen

      Samaa mieltä. Samoin pintelit ja suojat ovat mielestäni turhia ellei tiedä että poni niitä oikeasti tarvitsee. Mutta jos nuo kaikki on jo hankittu, niin siinähän sitten ovat, joko tarpeeseen tai laatikon pohjalle koristeeksi... Ja tosiaan valjaat ja kärryt pitää olla jos aikoo ajaa.

      Ai joo, ja jos liikkuu ponin kanssa pimeän aikaan maastossa tai muuten paikoissa jossa liikkuu autoja, jalkaheijastimet ovat hyvät olemassa. Heijastinloimesta en viitsisi itse maksaa kun tavalliseen loimeen on niin helppo neuloa itsekin heijastinnauhaa. Mutta ei siitä silti haittaakan ole.

    • kathrine

      Heijastinloimi on kyllä ihan kätevä, jos se on oikeasti sellainen kokonaan kirkkaan värinen (joku neonkeltainen). Sellainen heijastaa paljon paremmin, kuin tavallinen tumma loimi, jossa vain ommeltu heijastimet.

      Sitä paitsi heijastinloimet on suht edullisia. Jos ostaa tavallisen loimen ja ompelee siihen riittävästi heijastinnauhaa, se tulee äkkiiä yhtä kalliiksi kuin oikea heijastinloimi.

    • sesuu

      Sakset millä voisit leikata harjaa ja häntää ja kuumemittari olisi hyvä :-) ja te muut voitte pitää kyllä turpanne kiinni kun toinen on jo ostanut valmiiksi kaiken mitä on hyvä olla koska siinä vaiheessa kun tavaroita tarvii voi olla jo myöhästä ostaa silloin ne!

    • Katherine ja Mörrinkäinen eivät missään vaiheessa sanoneet että hankinnat olisivat huonoja, vaan että jotkut tavarat he olisivat hommanneet vasta jos niitä todella tarvitaan. Esim deltasta Katherine sanoi heti, että siitä on montaa mielipidettä. Hän itse pitää sitä tarpeettomana, muttei sanallakaan kiellä aloittajaa käyttämästä sellaista jos haluaa. Mörrinkäinen taas sanoi pinteleistä, että itse ostaisi ne vasta jos niitä tosiaan tarvitsisi, mutta myönsi rivien välissä, että voihan aloittajalla ollakin niille tarvetta.

      Ja vaikka he sanoivat joistakin hankinnoista että heidän mielestään ne ovat tarpeettomia, he myös lisäsivät listaan tavaroita joita on hyvä olla olemassa. Joten älä suotta riehaannu, he puhuivat aivan asiallisesti puoleen ja toiseen.

    • kaatherine

      Samaa mieltä lampinajadin kanssa.

      Ja kun niitä tavaroita oman hepan kanssa oikeasti kertyy kaapin pohjlle enemmän kuin tarpeeksi ajan kuluessa. On turha hankkia kaappiin jo valmiiksi tavaroita, joita ei tarvitse.

      • sesuu

        Pyydän anteeksi...myönnän etten ajatellut kommentteja sen enempää. Vasta itse sain hevosen ja tavaroita oli aika vähän ja lähimmät hevostavara kaupat(horze ja hööks) ovat 30 kilometrin päässä joten oli vaikea saada tavarat nopeasti jne.. Mutta kyllä vähän "yliammuin"


    • Ymmärrän tuon välimatkaongelman. Meiltä on n. 40km matkaa lähimpään hevostarvikekliikkeeseen, mutta minun oli helppo käydä siellä ohimennen ostamassa sen mitä tarvitsin, kun kaverinikin asuvat siellä päin. Ja omalla autolla pääsee liikkumaan vapaammin kuin julkisilla.

      Onnittelut hevosesta! Miten on lähtenyt sujumaan sen kanssa? :)

      • sesuu

        Hyvin meillä on mennyt. Toki se on vielä vähän epävarma kun asunut koko ikänsä eli 12vuotta osaralla jossa käyn hoitamassa hevosia mutta kyllä se jo on hyvin alkanut tottua :-) Sen voi katsoo sukupostista Osaran Olterman :-)


    • Ei ole alkanut vielä testailla? Vaikka eiväthän kaikki hevoset niin tee. En tiedä miksi sain päähäni vilkaista sukupostin lisäksi myös hippoksesta (ainakin kuvaus vaikutti kivalta! ), mutta vilkaisin kuitenkin ja huomasin, että siellä se on merkitty oriiksi. Tuskinpa sillä mitään merkitystä on eikä se minulle kuulukaan, mutta ajattelin silti mainita. :)

      • sesuu

        Eii, hyvin on toiminut kun se jo puolivuotta ennestäänkin tunsin :-) mutta hippoksen tietoja ei vielä esim omistajan kohdalla muutettu yms. Ruunattu olikohan 2006 :-)


    • Ookei! Toihan onkin hyvä tilanne ostaa entuudestaan tuttu hevonen! :)

      • sesuu

        Joo :-) parempi se kuin täysin tuntematon joka ei oiskaan ollu hyvä :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      972
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      644
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe