Onko jollain vielä käytännön kokemusta uuden 1.6 tdi moottorin todellisesta polttoaineen kulutuksesta? Tehdas lupaa 3,3/3,9/4,5 litraa satasella mutta mikä on todellinen kulutus suomen olosuhteissa? Itselläni tällä hetkellä matka ajossa 5,6 litraa kuluttava ja mieli tekis pienempi ruokaiseen, koska kilometrejä tulee vuodessa yli 40t. Asiallisia vastauksia kiitos!
Uusi skoda octavia combi 1.6 tdi (etuveto, manuaali)
14
2947
Vastaukset
- ei paha
Motarilla selvästi alle 5 litran. kelistä ja rajoituksista riippuen 4,3 - 4,7 tuossa välissä mennään kun vauhdit pyörii 100-130. 120tkm takana, joten kokemustakin löytyy, auto 2011 Ocu.
- Moni tori
http://www.spritmonitor.de/en/search.html
Tuolla sivustolla voi tutkia eri autojen kulutuksia.- Tankkauksista mitatt
1.6 TDI (Common Rail) DSG. Tankkauksista ympäri vuoden laskettu kulutus 5,0 - 5,1 l/100 km. 80000 km takana. Kaupunki- ja maantieajoa mutta ei juurikaan 120 km/h. Luku sisältää myös lähes joka-aamuisen Webaston esikäytön talvikaudella 20 min/kerta (kovilla pakkasilla pitempi). Ajossa Webastoa ei ole tarvinnut kuin harvoin (-25 C tai kylmempää). Ajotietokone näyttää noin 0,2 l/100 km vähemmän kuin tankkauskirjanpito.
Auton kuin auton kulutus riippuu huomattavan jyrkästi ajonopeudesta, koska ilmanvastus kasvaa matemaattisin termein sanoen toiseen potenssiin. Jos ajaa motarilla 100 km/h 120 km/h sijasta, säästää aika paljon. Samoin talvinopeudet 80 km/h säästävät selvästi 100 km/h verrattuna vaikka olisi talvirenkaat alla (havainto perustuu ajotietokoneen näyttöön pitkältä matkalta). - reilu kiihdytys ja t
Tankkauksista mitatt kirjoitti:
1.6 TDI (Common Rail) DSG. Tankkauksista ympäri vuoden laskettu kulutus 5,0 - 5,1 l/100 km. 80000 km takana. Kaupunki- ja maantieajoa mutta ei juurikaan 120 km/h. Luku sisältää myös lähes joka-aamuisen Webaston esikäytön talvikaudella 20 min/kerta (kovilla pakkasilla pitempi). Ajossa Webastoa ei ole tarvinnut kuin harvoin (-25 C tai kylmempää). Ajotietokone näyttää noin 0,2 l/100 km vähemmän kuin tankkauskirjanpito.
Auton kuin auton kulutus riippuu huomattavan jyrkästi ajonopeudesta, koska ilmanvastus kasvaa matemaattisin termein sanoen toiseen potenssiin. Jos ajaa motarilla 100 km/h 120 km/h sijasta, säästää aika paljon. Samoin talvinopeudet 80 km/h säästävät selvästi 100 km/h verrattuna vaikka olisi talvirenkaat alla (havainto perustuu ajotietokoneen näyttöön pitkältä matkalta).isot on kulutukset, varsinkin jos koitat kovasti ajella taloudellisesti, kuten ohjeittesi mukaan. Ehkä sinun kannattasi opetella taloudellisen ajon perusteet ja lopettaa turha alinopeuksien käyttö, sillä ei dieselin kulutus juurikaan muutu noissa vauhdeissa, ei ainakaan huomattavasti. Ja takana 120tkm kokemusta 2011 1.6tdi manuaali ,greentec.
- Ilman vastusta
reilu kiihdytys ja t kirjoitti:
isot on kulutukset, varsinkin jos koitat kovasti ajella taloudellisesti, kuten ohjeittesi mukaan. Ehkä sinun kannattasi opetella taloudellisen ajon perusteet ja lopettaa turha alinopeuksien käyttö, sillä ei dieselin kulutus juurikaan muutu noissa vauhdeissa, ei ainakaan huomattavasti. Ja takana 120tkm kokemusta 2011 1.6tdi manuaali ,greentec.
Mikä hemmetin alinopeus? Motarilla on täysin sallittua ajaa satasta. Ei toisten jaloissa tietenkään sovi pyöriä.
Kai muuten huomasti edellisen kirjoittajan tekstistä, että kulutuksessa on mukana Webaston lämppärin ottama polttoaine. Ja väitit kulutusta isoksi, mutta et sitten halunnut laittaa omia kulutuslukemisasi näkyviin? - Täydennystä aiempaan
Ilman vastusta kirjoitti:
Mikä hemmetin alinopeus? Motarilla on täysin sallittua ajaa satasta. Ei toisten jaloissa tietenkään sovi pyöriä.
Kai muuten huomasti edellisen kirjoittajan tekstistä, että kulutuksessa on mukana Webaston lämppärin ottama polttoaine. Ja väitit kulutusta isoksi, mutta et sitten halunnut laittaa omia kulutuslukemisasi näkyviin?"Tankkauksista mitattu" jatkoa...
Vielä että on vm. 2000 Octavia, siis ei tämä aivan uusi. Mutta tuskin se aivan uusi Occu enempää vie.
En aja alinopeuksilla vaan muutama km/h yli rajoituksen ellei edessä hidastetta. Ja on navigaattorin km/h. Kiihdytykset kohtuureippaita ja kierrokset päättää DSG:n aivolohko. Rengaspaineet 0,2 bar päälle ohjeen.
Tietty monen sadan km matka talvirajoitusten mukaan (tosivauhti 82 - 84 km/h) kitkarenkain ajotietokoneen mukaan suuruusluokkaa 4,2 l/100 km. Sama matka kesärenkain aikana jolloin suurin osa 102 - 104 km/h ajoa antaa ajotietokoneeseen noin 4,8 l/100 km.
Enkä lähde varsin motaria etsimään, jotta voisin ajaa 120 km/h ;-) Eihän suuressa osassa Suomea sellaisista ole tietoakaan tai on jotain pikku pätkiä ja nekin ympäri vuoden 100 km/h!!!
Se on fysiikan laki ja fakta että ilmanvastus kasvaa eksponentiaalisesti, eikä se riipu moottorityypistä lainkaan. Katsokaa vaikka TM:n testien tasaisen nopeuden kulutukset eri km/h.
Kaupunkikulutus ja pakkasajo sitä vastoin ovat moottoririippuvaisia - niissä dieselin kulutus nousee vähemmän kuin bensakoneen. - oikea nopeus kaikill
Ilman vastusta kirjoitti:
Mikä hemmetin alinopeus? Motarilla on täysin sallittua ajaa satasta. Ei toisten jaloissa tietenkään sovi pyöriä.
Kai muuten huomasti edellisen kirjoittajan tekstistä, että kulutuksessa on mukana Webaston lämppärin ottama polttoaine. Ja väitit kulutusta isoksi, mutta et sitten halunnut laittaa omia kulutuslukemisasi näkyviin?kulutus alle 5 litraa aina, yleensä 4,5l paikkeilla, enkä ole teiden tukkeena kuten ilmeisesti sinä itsekäs säästäjä ja et ajattele liikenteen sujuvuutta vaan sitä pienenpientä muutaman euron säästö jota ei edes käytännössä huomaa.
- man 1.6tdi 2011
Täydennystä aiempaan kirjoitti:
"Tankkauksista mitattu" jatkoa...
Vielä että on vm. 2000 Octavia, siis ei tämä aivan uusi. Mutta tuskin se aivan uusi Occu enempää vie.
En aja alinopeuksilla vaan muutama km/h yli rajoituksen ellei edessä hidastetta. Ja on navigaattorin km/h. Kiihdytykset kohtuureippaita ja kierrokset päättää DSG:n aivolohko. Rengaspaineet 0,2 bar päälle ohjeen.
Tietty monen sadan km matka talvirajoitusten mukaan (tosivauhti 82 - 84 km/h) kitkarenkain ajotietokoneen mukaan suuruusluokkaa 4,2 l/100 km. Sama matka kesärenkain aikana jolloin suurin osa 102 - 104 km/h ajoa antaa ajotietokoneeseen noin 4,8 l/100 km.
Enkä lähde varsin motaria etsimään, jotta voisin ajaa 120 km/h ;-) Eihän suuressa osassa Suomea sellaisista ole tietoakaan tai on jotain pikku pätkiä ja nekin ympäri vuoden 100 km/h!!!
Se on fysiikan laki ja fakta että ilmanvastus kasvaa eksponentiaalisesti, eikä se riipu moottorityypistä lainkaan. Katsokaa vaikka TM:n testien tasaisen nopeuden kulutukset eri km/h.
Kaupunkikulutus ja pakkasajo sitä vastoin ovat moottoririippuvaisia - niissä dieselin kulutus nousee vähemmän kuin bensakoneen.dieselin kulutus ei kasva nopeutta nostattaessa läheskään yhtä paljoa kuin bensakoneet, tietenkin myös välitykset vaikuttavat asiaan. Ja manuaalivaihteisetahan oli kysymys!!!!
- Tyytyväinen
Minulla juhannuksena käyttöönotettu 1.6 TDI manuaalivaihteistolla reilun 2000 km, keskikulutus 4,7 l/100 km. Ajossa neljännes kaupunkiajoa, ja ilmastointi päällä n. 85 % ajasta. Öljyä kulunut vajaa 2 dl mainittuna matkalla.
- LL-kivaa
Sehän olis 1 l/10.000 km eli ihan VW-normin mukaan mennään. Aina pitää olla se litran öljypullo mukana, kun reissuun lähtee.
- Taavi 2013
Elokuussa ostettu 1,4 TSI ajettu 4200 km ja keskikulutus 5,3 litraa. Ilmastointi päällä kokoajana ja ajettu rajoitusten mukaan välillä motarillakin. Öljyn kulutusta en ole huomannut.
- Skodalla mennään
Octavioista on kokemusta kolmen auton osalta ja nyt on neljäs auto tulossa.
1,9tdi oli eka ja muut ovat olleet 2,0 tdi farkkuja. Viimeisimmän( 1/ 2011) keskikulutus ajotietokoneen mukaan 4 litraa. Talvinopeuksilla pääsee suht helposti alle 4l/100. Moottoritieajoa tulee hyvin vähän. Nopeus navigaattorilla 6 sallittuun nopeuteen.
Samalla reitillä 1,6 tdi rapid kulutti 3,8/100km
Nykyisellä on nyt ajettu 225 th ja toiminut moitteettomasti. Edelliseen verrattuna (dsg ja pumppusuutindiisseli) kulutus putosi yli litralla ja hihnan vaihtoväli muuttui 210th entisen 150 th sijasta. - veteen piirretty
Mulla oli 1,9 l diesel ja meni vähällä ja toimi hyvin.Sitten hölmö menin ja vaihdoin bensa kulutteiseen autoon.kulutus nousi ja jää nähtäväksi mikä on kulutus kesärenkailla.Vikojakin jo ilmaantunut ja auto aivan uusi tehdastekoinen.Pienillä moottoreilla varmaan päässee vähällä jos kesäkeli ja autoa ei kuormiteta tai autossa ei täyttä lastia ja lisäksi kuormattua peräkärryä vedettävänä.Voisin sanoa autosta riippuen kulutukseen yleensä voi lisätä 1,5-2.0 l/100 ja kaupunkiajossa enempi.Tuntuu vain mielestäni kuinka teoriassa autotehtailla kulutus lasketaan ja kaikki autot ovat voittajia luokissaan jos niitä testataan.Lisäksi testeissä on hyvinkin eri laatu ja hintaisia autoja joka mielestäni ei tasavartaista ole.
- florida1
Kysyjä tarkoitti uutta Skoda octaviaa 1,6 dieseliä.Minulla on 2014 sellainen ja olen kovasti pettynyt kulutukseen.Mainos lupaa 3,8 keskikulutuksen ja totuus on ainakin litran korkeampi.11 vuoden kokemus 1,9 dieselistä joka söi litran vähempi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161402Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen81833- 66831
- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658