Kilpailutus sähköllä

Paivittäin minulle tulee eri lähinnä etelän sähköyhtiöiltä puhelinsoittoja,että lähtisin kilpailuttamaan oman sähkösopimukseni.
Olen tällä hetkellä PKS asiakas ja näen asian niin, että vaikka söähkö todella on kallista niin tuo siirtovero on juuri kallein.
On kuitenkin niin, että Lieksan kaupunki on hyvinkin suuri osakas tuossa yhtiössä ja näin ollen katson,että ainakin kaupunki on saanut muistaakseni puoli miljoonaa euroa osinkotuloja? näin ollen olen talkoissa mukana Lieksan hyväksi.
Näen asian niin että tällä tavalla muuttaessa sopimuksiamme hyväksymme osittain myöskin sen, että työpaikat siten vähenevät lähialueeltamme ja silloin myös hyvinvointimme sitä kautta laskee ainakin niiltä joilta menee työpaikka sitä mukaa.
Tämä on ajatusmaailmanni henkilökohtaisesti MK

22

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilpailutus kannatta

Kun aloin kilpailuttamaan sähkön niin laskut pieneni huomattavasti. PKS tuottama sähkö oli kallista ainakin meidän taloudelle.

• Kilpailuttaja 2

Lieksan kaupunki on osakas eli me kuntalaiset. Miksi sähköyhtiön osinkoja ei jaeta kuntalaisille halvemman sähkön muodossa?

• tyytymätön asukas

Kyllä jaetaan, ne kuntalaiset joille jaetaan on tulleet somaliasta asti. Nyt kun selvisi että tällä ruokitaan lieksan kaupunkia. lähtee meidän sähkösopimukset eri taloon.

• Kiitos sinä kilpailuttaja 2 ymmärsit asian oivasti.Meillä on myös sähköyhtiössä edustajamme ja juuri tuo asia pitäisi tuoda julki mielestäni koska näin ollen koko ajan tuon kilpailutuksen kautta ja nimenomaan aktiivisen jopa agressiivisen toiminnan ansiosta noilta etelän ja kansainvälisten yhtiöiden kautta meiltä lähtee omavaraisuus muualle.
      On totta tietysti se että kilpailutus kannattaa yksittäisesti lyhyellä ajalla mutta mitä se tekee yhteisölle, oletteko havainneet sen seikan ,että työpaikkoja vähenee jopa siinä, että kaupungin hankinnat suoritetaan joensuun hankintatoimen kautta ja näin ruokapalveluiden raaka-aineiden tuottajat menevät suurille yrityksille ja näin oma lähituotanto jää jalkoihin ja tuotanto loppuu,kuitenkin puhutaan lähiruuasta ja vaaleissa sitä toitotettiin monen taholta mutta miten on sitten toimittu? markku

• kuka?

Onko sähköyhtiössä demariedustus?

• kuka? kirjoitti:

Onko sähköyhtiössä demariedustus?

PKO vuosikertomus keroo vuodelta 2010 että edustaja yhtiön hallituksessa kolmivuotiskaudeksi on uudelleen valittu Lauri Kähkönen Lieksasta sdp

• Kartellit kukoistaa

Viime vuonna uutisoitiin, jotta Suomessa sähkön hinta on noin 5 kertaa kalliimpaa kuin Ruotsissa ja Norjassa. Mistähän tämä mahtaa johtua?

Siirtohinnat ovat nykyään jo reilusti enemmän kuin itse sähkön hinta ja todellisuudessa et voi kilpailuttaa siirtohintaa, verkkojen haltijat sen hinnan määrittävät ja siitä on tullut keskeinen tuloksentekokeino sähköyhtiöille.

Suomi on hyvävelisysteemien ja kartellien luvattu maa, jossa kansalaisia lypsetään mielin määrin, kenenkään siihen puuttumatta. Tämä näkyy kaikessa, elintarvikkeita myöten, kaikki on suurin piirtein 2 kertaa kalliimpaa kuin muualla.

• Karjalainen tänään.
      Fattenfal jaetaan kahteen leriin pohjoismaiseen toimintaan ja Manner eurooppaan Lisäksi yhtiö tekee 3,5 miljardin alaskirjauksen syynä epävarma kehitys ja suuret riskit euroopan energiamarkkinoilla.
      Lehti toteaa, että pohjoismainen sähköntuotanto on kannattavampaa mutta riskit on keskieuroopan ympäristötekijöitä hiilivoimaloiden osalta joka koskee Hollantia ja Saksaa
      Eli jälleen meikeläisen silmin nähtynä tämä on sitä niin eu kehitysta ja ketkä ovat maksumiehinä tässäkin asiassa, kun mentiin tuohon EU niin todettiin että hinnat laskevat ruuan osalta ja sitä toitotettiin tuutin täydeltä mutta mitä on nyt edessä? MK

• jokaisen oma asia

minulle ei talkoot riitä vaan otan sähköni sieltä mistä saan halvimalla,olen kilpailuttanut ja laskuni on pienentynyt huomattavsti

• Olen kasvanut sitten talkoohengessä ja siten ajattelen hieman eri tavalla kuin nimimerkki "jokaisen oma asia", todella on tietysti niin,että valinnan tekee jokainen itse tässä vaiheessa omaa napaa kaivellen, kun sitten huomaa mitä muut palvelut maksavat kun aika koittaa ja et enää pysty itsesi napaa pesemään, silloin tulee kyseeseen se hinta mitä on kun palvelut on etäällä MK

• Just..Joo

Minulle soitti joku etelän mies halpaa shhköä tarjolla.Sanoin että,minä haluan tukea paikkakunnan työpaikkoja todella,joten ei kiitos.Tämäpä sanoi että omaetu on tärkein myös kaikillepolitikoille .TOTTA on, sen näkee ja kuulee kun palkojaan nostaat ja eläke etujaan korottaavat joka vuosi.Tämä se vasta epäoikeudenmukaisin yhteiskunta onkin koko euroopassa,.sanoin että vaikka maksaisi 10kertaa anempi niin anna tulla.On se niin paskalandia.

• näytä viisautesi nyt

Sanoppas Markku kun sinä olet kaikista asioista perillä että mihin perustuu tuo sähkön siirtomaksu? Se on joka laskussa eri suuruinen olipa kulutusta tai ei? Mitään järjellistä taulukkoa siitä siirtomaksun perusteista ei kait ole vaan se heitetään aina miten sattuu? Mutta yleensä se on aina suurempi kuin sähkönhinta tai osuus siinä laskussa? Ei ihmekkään jos sähköyhtiö jakaa osinkoja ja kehuu lieksan lehdessä että taas tuli voittoa lähen 20 miljoonaa! Nostaisivat kerralla sähkönhinnan 10 e kilowattitunti ja siirtomaksu viisinkertaiseksi, mikä se sitten aina olisikaan, tulisi voittoa vielä enempi! Kyllä pks sopimus häviää meiltäkin kunhan sopimuskausi päättyy!

• Kustaa Pöljä.

Sähkön kilpailuttmisesta. Olen itse kilpailuttanut Rakentaja.Fi kautta löhes kymmenen vuotta sähköäni ja jopa ruotsalainen Kraft&Kultur ovat olleet sähköni myyjiä (on muuten aito egolokisesti tuotettu sähkö. Ostavat norjasta osan sähköä.
      englantilaiset kilpailuttavat ahkerasti ja tiedot siitä mitä maksavat sähköstään on huomattavsti halvempaa, kuin suomalaisten sähkö. Viimeksi rinkissämme oli 3500 kilpailuttajaa ja n. 200 sähkön myyjää tarjosi sähköään ja nyt on Porinsähkö Oy, jolta sähkön ostamme.

Mitä tulee Pohjois-Karjaln sähkön myyntiin, niin paljonko he itse omaa tuotantoaan myyvät? Uskon että he ovat välittäjiä, jotka nappaavat osan siitä itselleen.

Täällä harvaan asutulla seudulla on sähkön siirto siksi kallista, että siirtolinjat ovat pitkät ja asutus harvaa. Se tulee sähköyhtiölle kalliiksi. Kuitenkin jokainen tehköön mitä haluavat, mutta allekirjoittajalla on vielä vajaa vuosi, jonka jälkeen kilpailutan sähkön jälleen saas nähdä kuka on seuraava yhtiö, jos se on Pohjois-Karjalan sähkö Oy, niin hyvä!
      Jos kilpailuttaa itse kahta kolmea yhtiötä, niin ei siinä ole mieltä. Mutta jos, kuten sanoin, kilpailuttajiaon tuhansia, niin ok.

• "V tut minä mikään viisas ole ,multa luvut jai kesken aikanaan" lauletaan laulussa

Kuitenkin enerviaviraston sivulta voinet asiaa tarkastella.

Sähkön siirtomaksu se sisältää kuukausittain perusmaksun kun tupaan tulee johto vaikka langän päässä ei olisi kulutusta sitten tulee energiamaksu ja sähkövero
      Eli valtiolle tulee sähkövero ja arvonlisävero ja sähköyhtiöt siitä että he pitävät jakeluverkon kunnossa sähkötoiminnan kustannukset tuosta verkon ylläpidosta.
      energiamaksu tulee kulutuksen mukaan.
      Sähköyhtiöiden täytyy ilmoittaa asiat energiamarkkinavirastolle sähköverkkotoiminnan kustannuksista.
      Onhan selvää ollut,että joskus on linjoilla tapahtunut suuria tuhoja muttä kuitenkaan esim hyvästä vesitilanteesta ei hinnan alennuksia ole tullut näin asian ymmärrän
      Vastatkoon asiantuntijat paremmin markku

• Kustaa mutta kuka laskuttaa juuri nuo sähköverkkokustannukset koska en näe että kovin montaa sähkölinjaa tulee kylään siten ,että naapurillesi oma ja sinulle oma, eli olen melko vakuuttunut siitä, että siinä suhteessa on monopoliasema olemassa eri tahoilla.MK

• Kustaa Pöljä
        markkukorpinen kirjoitti:

Kustaa mutta kuka laskuttaa juuri nuo sähköverkkokustannukset koska en näe että kovin montaa sähkölinjaa tulee kylään siten ,että naapurillesi oma ja sinulle oma, eli olen melko vakuuttunut siitä, että siinä suhteessa on monopoliasema olemassa eri tahoilla.MK

Markulle. Sähkön myyntihintaan on sidottu tuo siirtomaksu. Tämä tarkoittaa sitä, että kyläämn tulee sähkölinja, yleensä n. 20kv. Sieltä se jakautuu jokaiseen savuun, niin, että kylätaajamiin johdetaan Sähkömuuntajien kautta talokohtaisesti omat linjat, eli tämä on sen syy, miksi hajaasutusalueella sähkön siirto on kallista. Tämä on myös siinä suhteessa oikein, että he (sähkönsiirtoyhtiö) varmistaa sähkönmyynti yhtiöille sen, että he yleensä pystyvät myymään sähköään kuluttajille. Jotkin sähköverkosston omaavat myyvät myös sähköä. Tämä kuitenkin on aivan eri, kuin se, että verkostoa tarvitaan myydään itse sähköä tai ei. Monopoli on se, että ylensä eiesim. verkosta voida rakentaa niin, että sinukin naapurillasi on eri jakeluverkko kuin sinulla.
        Siksi ei voida sähkön siirtoa kilpailuttaa, mutta sähkön myyntiä Kyllä. Uskon, että kilpailuttamalla sähkön myyntiä, ei tehdä hallaa sähköverkon halijalle. Heillä kun on aivan eri "referennsit"! Myydä ja siirtää. Kustaa Pöljä, sähköalan teknikko.

• Älykkäät sähköverkot

Sähköenergiaa voi siirtää suuressa mittakaavassa ainoastaan johdoissa (suurjännite-, keskijännite- ja pienjänniteverkoissa), tällä hetkellä nämä verkot ovat vielä osin vanhaa tekniikkaa.

Tulevaisuuden älykkäät sähköverkot mahdollistavat mm. hajautetun tuotannon verkkoon liittämisen, sen hallinnan, kuorman ohjauksen ja kysynnän jouston sekä tehokkaamman sähköverkon automaattisen hallinnan.

Tämä tarkoittaa myös sitä jotta me lieksalaiset voimme alkaa miettiä kukin omalla tahollaan ja yhdessa, miten tuottaa sähköä taloudellisesti ja myydä sitä sitten yli oman tarpeen vaikka Pohjoismaisille sähkömarkkinoille.

Kun sitten myymme ylijäämäsähköä valtakunnan verkkoon, ongelmaksi tulenee muodostumaan nämä paljon puhutut sähkön siirtomaksut, jotka ovat jo ylittäneet itse sähkön hinnan. Ratkaisuja tähänkin ongelmaan on olemassa, mutta jotta sähkön myynti olisi oikeasti kannattavaa, pitäisi nämä paljon puhutut sähkönsiirtomonopolit tavalla tai toisella purkaa ja siinä sitä onkin tekemistä.

Vinkkinä. jotta eräällä paikkakunnalla ryhmä pientalon omistajia teki yhteistilauksen noin 20 aurinkovoimalasta, hintaa yhdelle 5 kW aurinkovoimalalle tuli 7000 euroa. Tuottavat tarvitsemansa sähkönsä nyt itse ja ylijäämäsähkön myynnistä verkkoon saavat pientä lisätuloa kukin tahollaan.

Sähköä tietenkin voi tuottaa monella tavalla ja uusia tekniikoita syntyy kaiken aikaa.

Esimerkiksi sähköautot tekevät tuloaan ja tarvitsevat mm. oman jakeluverkoston, tarjonnee uusia elinkeinomahdollisuuksia.

Eli jos me oikein osaisimme tämän muuttuvan tilanteen hyödyntää, niin sanotut älykkäät sähköverkot tulisivat tarjoamaan uusia mahdollisuuksia kehittää myös Lieksaa, edellyttäen tietysti sen jotta me aktiivisesti osallistuisimme ja omalta osaltamme kehittäisimme tämän osa-alueen osaamistamme, olisimme tässä ns. ajanhermolla.

• Uusia energiamuotoja kyllä varmaan löytyy ja tiedän ainakin sen,että jotkut ovat harrastaneet noita pieni tuulivoimaloita etelä-pohjanmaalla rakentaen niitä"myllyjä" kansalaisopistossa eli jonkun mökin pienet tarpeet.
      Mutta mitä me maksamme siitä, että meidän jätteen rahdataan tuonne Kuopioon ja sinne suunnalle on sitten tulosssa tiettävästi tuo bio voimala.
      Mahdollisuuksia lienee myös jonkun asteisesti olemassa myös lämpövoimalan kautta mutta mitä tuo tullessaan sitten suunnitelmat tuulivoimasta mutta miten voitaisiin sitten hyödyntää maa ja vesilämpöä ja lämmön talteenottoa jota joissakin teollisuuslaitoksissa jo käytetään meillä kulkee viemäriin aika paljon energiaa myös, miten sitä voitaisiin hyödyntää eri energiamuodoissa MK

• dynamo persiehen

Saiskoohan nämä "tuulella käyvät" ihimiiset tuottamahan sitä sähköä mitenkähän.

• No koeta

Sinulla kun tuota virtoo näkkyy piisoovan, koeta niin katotaan, myö mitataan etänä, katotaan mistä huushollista se savu nousoo.

• jaro49

Sähkön vertailu polttopuuhun.
      Sähköenergia myydään kuten myytäisiin polttopuuta rankoina junavaunussa pääratojen asemalla.
      Säkönsiirto vastaa sitä että puut pilkotaan asiakkaalle sopivaan kokoon, kuljetetaan asiakkaalle ja ladotaan uuniin valmiiksi. Asiakkaan tehtäväksi jää tulen sytyttäminen ja laskun maksaminen.
      Sähkönmyyjällä voi olla omaa tuotantoa tai sitten se voi ostaa pörssistä sähköä ja toimia välittäjänä "postimyyntifirmana"
      Sähkönsiirrosta vastaava yhtiö huolehtii sähköverkon kunnossapidosta, uuden verkoston rakentamisesta, huolehtii sähkön mittauksesta ja eri sähkönmyyjien taseesta sähkönkulutuksessa, huolehtii kulutustiedot sähkönmyyjälle, kerää energiaverot ja ALV:t valtiolle. Energiamarkkinavirasto valvoo ettei siirtohinnoittelu ole kohtuuton.
      Ehkäpä selittää hintasuhteita ja näiden paikallisten sähköverkkoyhtiöiden toimintaa.

• Kustaa Pöljä

Aivan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      7031
    2. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      25
      6077
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      100
      3205
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      556
      2948
    5. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      60
      2797
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      57
      2373
    7. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      34
      2236
    8. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      33
      2104
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1873
    10. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      7
      1441
    Aihe