Osaako joku sanoa maakravulle miksi perämoottoreissa käytetään alumiini ja teräspotkureita mutta sisämoottoreissa taas messinkipotkureita. Eikö teräs tai alumini kävisi myös sisämoottorin potkurin materiaaliksi? Mitä etua messinkipotkurissa on teräksiseen tai alumiiniseen verrattuna.
Potkurin materiaalit
19
3170
Vastaukset
- Potkureihinperehtyny
Kaikki kysymäsi asiat riippuu hinnasta/rahasta koska ostajat haluaa halpaa ja myyjät maximi voiton.
Messinki potkureita ei liene käytössä montakaan vaan jonkinlaisia pronssiseoksia.
Halpa valmistusmenetelmä määrää useinkin potkurimateriaalin.
Alumiiniseokset ja samoin pronssit on helppoja ja halpoja valmistaa valamalla ja teräspotkurit valmistetaan yleensä muilla menetelmillä joka vaatii työtä ja siten rahaa. - huomioitavaa
Hyvä pronssipotkurihan on selvästi kalliimpi kuin teräspotkuri, mikä on taas kalliimpi kuin alumiininen.
Itse etsisin eroa eliönesto tai korroosio ominaisuuksista.
Perävetolaitteen saa ylös vedestä kun vene ei liiku, mutta sisäkoneessa näin ei voi tehdä.
Siispä sisäkoneiden potkureiden pitää pystyä torjumana eliöstön muodostumista, mutta perämoottorin tai sisäperän potkuriin niitä ei kerry muutenkaan jos potkuri on vedessä ainoastaan nopeasti pyöriessään.
Materiaalivalintaan vaikuttaa lisäksi se mitä materiaalia muut komponentit ovat, esim potkuriakseli. Googlaapa galvaaninen korroosio. Juu, sinkit on keksitty kuten myös aktiivinen tasajännitteen käyttö suojaukseen, mutta siltikin ...- vedot sekaisin
äkkiä ei tule mieleen yhtään venettä missä perävetolaitteen saa ylös vedestä (nostamatta koko venettä). vastaavasti perämoottoreita tulee mieleen useampikin...
- Komppaan
Tuon galvaanisen korroosion vuoksi parhaat teräsveneet jopa kuparoidaan kauttaaltaan elektrolyytissä. (by Wickström)
- hmmm-mm
Välittäjä taas googlannut ruåttiksi. Wickström W 3 on täällä kymmenen vuotta kehunut mäntylautaista suurta puuvenettään. Ei sanallakaan muistini mukaan ole väittänyt omistavansa teräsvenettä. Minä olen sen veneen ankkurissa nähnytkin. Sinä et ole, kun olet luuseri sossutalosta.
- Vai niinkö nyt
Minäkin olen omin silmin nähnyt tekstiä jossa Wickström haltioissaan kertoilee tästä kuparoidusta veneestä.
Kukaanhan ei tietenkään ole edes kuvitellut että vene olisi Wickströmin.
Kun kerran olet veneen nähnyt, niin oliko se todella kuparoitu, Wickströmin kertoman mukaan muuta pinnoitetta ei ollut kuin se muutaman µ.n kuparointi ?
Asia kiinnostaa edelleen, vaikuttaa se niin satumaiselta. - ruostumaton
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen, eliöistä tuo ei varmaankaan johdu, kaikkiin tarttuu, galvaaniseenkään en usko, ruostumatontahan nuo akselit yleensä ovat kaikissa laitteissa, ehkä ei vanhoissa wickströmeissä mutta nuin yleensä.Olisko kuitenkin niin että isommat potkurit ovat helpommin valamalla valmistettavissa.
Kaikissa venetyypeissä olen kuitenkin kaikkia vaihtoehtoja nähnnyt.- korroosiota
Ruostumaton akseli johtaa sähköä kuten hst:kin, joten se muodostaa galvaanisen parin eri metallin kanssa riippumatta siitä mihin uskot.
Missä perämoottorissa olet nähnyt pronssipotkurin ? - ruostumaton
korroosiota kirjoitti:
Ruostumaton akseli johtaa sähköä kuten hst:kin, joten se muodostaa galvaanisen parin eri metallin kanssa riippumatta siitä mihin uskot.
Missä perämoottorissa olet nähnyt pronssipotkurin ?No minulla on kotona kaksi vanhaa Pentapotkuria, oletan että näitä oli useampikin,ennen löytyi monestakin perätuupparista messinki/pronssivalupotkureita, teräsveneissä on sekä ruostumattomia että eri pronssiseoksisia kuten lasikuituveneissäkin.
Valmistusmenetelmiä olettaisin syyksi, lisäksi mahtaako pronssiseos kestää ohkaisena nykykoneiden kierroslukuja.
Uskonasioitahan nämä eivät ole, niin ruostuva kun ruostumaton johtaa sähköä ja mikähän olisi ero uskoaksesi alu/pronssi/ruostumaton jossa kuitenkin keskiö jotain pronssintapaista työstettyä?Kerro meille. - galvaaninen pari
ruostumaton kirjoitti:
No minulla on kotona kaksi vanhaa Pentapotkuria, oletan että näitä oli useampikin,ennen löytyi monestakin perätuupparista messinki/pronssivalupotkureita, teräsveneissä on sekä ruostumattomia että eri pronssiseoksisia kuten lasikuituveneissäkin.
Valmistusmenetelmiä olettaisin syyksi, lisäksi mahtaako pronssiseos kestää ohkaisena nykykoneiden kierroslukuja.
Uskonasioitahan nämä eivät ole, niin ruostuva kun ruostumaton johtaa sähköä ja mikähän olisi ero uskoaksesi alu/pronssi/ruostumaton jossa kuitenkin keskiö jotain pronssintapaista työstettyä?Kerro meille.Al Cu pari tuottaa noin 2 voltin jännitteen alla olevan linkin mukaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_standard_electrode_potentials
Cu2 2 e− is in equilibrium with Cu(s) 0.340
Al3 3 e− is in equilibrium with Al(s) −1.662
Tiedät varmaan, että pronssi tehdään pääosin kuparista, kts http://fi.wikipedia.org/wiki/Pronssi
Toki potkureita tehdään myös nibralista, siis nikkeli alumiini pronssista. Je nehän ovat ne kaikkein kalleimmat potkurit. Luonnollisesti sen jännite alumiinin kanssa on jotain muuta kuin 2V. - myrkkyä on pronssi
> eliöistä tuo ei varmaankaan johdu, kaikkiin tarttuu,
Myrkkymaaleissa käytettiin johonkin aikaan kuparia, sitä samaa kuparia mitä pääosa pronssista on. Tinaakin on myrkyissä käytetty, joten pronssi noiden seoksena on juuri niin eliöitä torjuvaa kuin myrkkymaalitkin.
Jos silti tarttuu niin pidä potkuri aina välillä pyörimässäkin, silloin ei ainakaan tartu. - joreee
myrkkyä on pronssi kirjoitti:
> eliöistä tuo ei varmaankaan johdu, kaikkiin tarttuu,
Myrkkymaaleissa käytettiin johonkin aikaan kuparia, sitä samaa kuparia mitä pääosa pronssista on. Tinaakin on myrkyissä käytetty, joten pronssi noiden seoksena on juuri niin eliöitä torjuvaa kuin myrkkymaalitkin.
Jos silti tarttuu niin pidä potkuri aina välillä pyörimässäkin, silloin ei ainakaan tartu.Olen evakonjätös!
Poikaystäväni perser
3.7.2013 17:43
0
Sulje
Poikaystäväni perserako haisee pahalle! Mitä t...
Poikaystäväni perserako haisee pahalle! Mitä tehdä, kun suihkukaan ei auta?
- gullisti
seagulissa oli sellainen.
- wiki tietää
http://newenglandboating.com/videos/video-marine-propeller-nightmares.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_bronze
_lainaus alkaa_
Aluminium bronzes are most valued for their higher strength and corrosion resistance as compared to other bronze alloys. These alloys are tarnish-resistant and show low rates of corrosion in atmospheric conditions, low oxidation rates at high temperatures, and low reactivity with sulfurous compounds and other exhaust products of combustion. They are also resistant to corrosion in sea water. Aluminium bronzes' resistance to corrosion rests in the aluminium component of the alloys, which reacts with atmospheric oxygen to form a thin, tough surface layer of alumina (aluminium oxide) which acts as a barrier to corrosion of the copper-rich alloy. The addition of tin can improve corrosion resistance.[1]
Another notable property of aluminium bronzes are their biostatic effects. The copper component of the alloy prevents colonization by marine organisms including algae, lichens, barnacles, and mussels, and therefore can be preferable to stainless steel or other non-cupric alloys in applications where such colonization would be unwanted.
_lainaus päättyy_
Eli kupari pronsseissa toimii itsessään eliön estona ja tina vielä parantaa korroosio kestävyyttä merivedessä.
Teräs tai alu potkureilla ei ole näitä ominaisuuksia.- wiki tietää
Lisätäänpä vielä että brass on messinkiä, ja sellaisista potkureista kannattaa pysyä kaukana, vaikka niitä jokin taho markkinoisi pronssipotkureina.
Messinkihän on sinkin ja kuparin seos, kun taas pronssi kuparin ja tinan seos, paitsi noissa alumiini ja nikkelipronssin tapauksessa, mutta sinkkiä niistä ei pitäisi juuri olla tai jos on, niin merikäyttöön ne eivät sovi.
Tuossa videossahan oli juuri sellainen sinkkipitoinen tapaus esimerkkinä, jota silti pronssiksi kutsuttiin eikä messingiksi.
- uuwatti
Suurin syy alumiinin käyttöön perämoottoreissa on tietenkin materiaalin keveys, jolloin vetoakselisto voidaan tehdä halkaisijaltaan huomattavasti pienemmäksi.
- Konesuunnittelija
Ei pidä paikkaansa tämä "uuwatti" kirjoitus.
Suurin syy alumiini potkurien käyttöön on varmasti valmistus hinta joka alumiinilla on kaikkein edullisin koska materiaali on halpaa ja potkurit voidaan valmistaa valamalla samalla muotilla hyvin paljon potkureita.
Potkurin materiaali ei kyllä vaikuta potkuriakselin mittoihin mitään vaan akselit mitoitetaan tarvittavan vääntömomentin mukaan. - Joakim_
Konesuunnittelija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa tämä "uuwatti" kirjoitus.
Suurin syy alumiini potkurien käyttöön on varmasti valmistus hinta joka alumiinilla on kaikkein edullisin koska materiaali on halpaa ja potkurit voidaan valmistaa valamalla samalla muotilla hyvin paljon potkureita.
Potkurin materiaali ei kyllä vaikuta potkuriakselin mittoihin mitään vaan akselit mitoitetaan tarvittavan vääntömomentin mukaan.Eiköhän ainakin pienempitehoisissa perämoottoreissa selkeästi suurin rasitus akselille ja vaihteistolle tule siitä kun potkuri lähtee pyörimään (vaihde kytketään päälle) tai pysähtyy äkillisesti (karilleajo). Ainakin ensimmäisessä teräspotkuri tai pronssipotkuri aiheuttavat huomattavasti suuremman iskun suuremman painonsa (hitausmomentti) takia. Tätä iskua vaimentaa kuminapa jossain määrin, mutta varmasti akseliin kohdistuva vääntömomentti on hetkellisesti merkittävästi suurempi kuin moottorin maksimi.
Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa akseli on mennyt poikki laitettaessa pakki päälle vauhdikkaasti. Tosin se oli purjevenevetolaite, mutta ne ovat teknisesti lähes identtisiä perämoottoreiden kanssa.
Yksikään perämoottorivalmistaja ei taida kuitenkaan kieltää teräspotkureiden käyttöä, joten ei mitoituksessa ole voitu tuolla kikkaillakaan.
Se on tietysti mielenkiintoista, että akselivetoisissa ei käytetä juuri lainkaan alumiini ja teräspotkureita, vaan lähinnä pronssisia, joita taas ei käytetä lainkaan perä- ja sisäperämoottoreissa.
- 2+5
Alupotkurit on halpa uusia, kun noilla vetolaiteilla kumminkin naarataan jorpakon pohjaa..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835