Koristearonia-aita

tumpelopeukalo

Eipä taida tulla kunnon aitaa, kun pensaat kasvavat niin eri tahtia. Lisäksi oksat sojottaa minne sattuu. Olisi pitänyt valita sittenkin joku muu pensastyyppi.
Onko teillä muilla onnistunut tuo aronia-aita. Olen leikannutkin pensaita, mutta siltikään niistä ei tule sellaista aitamallista. Kaksi vuotta muistaakseni ne ovat tuossa "kituneet".

10

447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vassokuu

      www.viherpiha.fi/kysymys/koriste-aronia-aidan-leikkaus

      • sorry vaan

        Eipä sivu taida toimia, pitäis kaivaa osiosta "Viherpiha vastaa".
        Sorry.


      • tumpelopeukalo
        sorry vaan kirjoitti:

        Eipä sivu taida toimia, pitäis kaivaa osiosta "Viherpiha vastaa".
        Sorry.

        Aukesi sivu. :) Kiitos linkistä :)


    • Eedenistä itään

      Aroniasta ei kannata yrittää väkisin orapihlaja-aidan muotooon leikattua aitaa. Olen nähnyt oikein nättejä aronia-aitoa. Aronia sopii aidanteeksi. Eli vain pientä leikkausta aronialle.

      • tumpelopeukalo

        Okei... Sekin ihmetyttää, kun silloin istuttaessa otin tarkat istutusohjeet ja oikein mittasin pensaiden välit. Siltikin näyttää olevan kauhean isoja välejä joissakin kohdin. Tasaantuukohan tuommonen juttu jossain vaiheessa ?
        Pitäisi saada näkösuojaa pihalle.


      • pt.
        tumpelopeukalo kirjoitti:

        Okei... Sekin ihmetyttää, kun silloin istuttaessa otin tarkat istutusohjeet ja oikein mittasin pensaiden välit. Siltikin näyttää olevan kauhean isoja välejä joissakin kohdin. Tasaantuukohan tuommonen juttu jossain vaiheessa ?
        Pitäisi saada näkösuojaa pihalle.

        Otit "tarkat" istutusohjeet.
        Sisälsivätkö nuo tarkat ohjeet mitään muuta kuin istutusetäisyyden?
        Tuo epätasainen kasvu nimittäin viittaisi siihen, ettet ole tehnyt niille istutusalustaa kunnollisesta ruokamullasta, vaan olet lykännyt ne johonkin "mitä lie" maaperään.


      • tumpelopeukalo
        pt. kirjoitti:

        Otit "tarkat" istutusohjeet.
        Sisälsivätkö nuo tarkat ohjeet mitään muuta kuin istutusetäisyyden?
        Tuo epätasainen kasvu nimittäin viittaisi siihen, ettet ole tehnyt niille istutusalustaa kunnollisesta ruokamullasta, vaan olet lykännyt ne johonkin "mitä lie" maaperään.

        Väärin. Kyllä minä hoidin myös tuon maapuolen eli oli tarkat istutusohjeet. Tein kaiken niin kirjaimellisesti kuin vain ohjeiden mukaan voi tehdä. Olen minä niin kauan halunnut tuota pensasaitaa, etten olisi kyllä mistään hinnasta mokannut siinä.
        Itse olen miettinyt tuon auringonpaisteen ja kosteuden merkitystä..mut antaa ny olla.


      • pt.
        tumpelopeukalo kirjoitti:

        Väärin. Kyllä minä hoidin myös tuon maapuolen eli oli tarkat istutusohjeet. Tein kaiken niin kirjaimellisesti kuin vain ohjeiden mukaan voi tehdä. Olen minä niin kauan halunnut tuota pensasaitaa, etten olisi kyllä mistään hinnasta mokannut siinä.
        Itse olen miettinyt tuon auringonpaisteen ja kosteuden merkitystä..mut antaa ny olla.

        Kosteudella on hyvinkin suuri merkitys. Taidat siis olla oikeilla jäljillä.
        Jos ruokamulta on tasalaatuista, mutta kasvualustan kosteusolosuhteet vaihtelevat, ollen erilaiset eri kohdassa pensasaitaa, vaikuttaa se aivan varmasti pensaiden kasvuun. Kuivassa kohdassa kasvavat pensaat tulevat aina olemaan pienempiä, kuin siellä kosteammassa kohdassa kasvavat.
        Tuo sama ongelma sinulla olisi, vaikka olisit istuttanut aitasi jostakin muusta pensaasta.


    • pensaspehko

      Pensasaidan kasvu on vuosien, vuosikymmenien juttu, eiköhän se tasaannu.
      Nopeita tuloksia ei ole pensaissa tai puissa. Pitää malttaa odottaa ja tehdä tarvittavat toimet vuosittain, mm. leikkaus. Ravinnettakin voinee antaa ? Alkukesällä eri ravinnetta kuin syksyllä.

      • poltinkarva

        Tumpelot antavat kasveilleen syksyllä ravinteitä. Syyslannoitetta kannattaa antaa viimeistäään heinäkuun puolivälissä. Puiden ja pensaiden uudet, seuraavan vuoden lehtisilmut muodostuvat tavallisesti jo heinäkuun alkupuoliskolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe