Koristearonia-aita

tumpelopeukalo

Eipä taida tulla kunnon aitaa, kun pensaat kasvavat niin eri tahtia. Lisäksi oksat sojottaa minne sattuu. Olisi pitänyt valita sittenkin joku muu pensastyyppi.
Onko teillä muilla onnistunut tuo aronia-aita. Olen leikannutkin pensaita, mutta siltikään niistä ei tule sellaista aitamallista. Kaksi vuotta muistaakseni ne ovat tuossa "kituneet".

10

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vassokuu

www.viherpiha.fi/kysymys/koriste-aronia-aidan-leikkaus

• sorry vaan

Eipä sivu taida toimia, pitäis kaivaa osiosta "Viherpiha vastaa".
        Sorry.

• tumpelopeukalo
        sorry vaan kirjoitti:

Eipä sivu taida toimia, pitäis kaivaa osiosta "Viherpiha vastaa".
        Sorry.

Aukesi sivu. :) Kiitos linkistä :)

• Eedenistä itään

Aroniasta ei kannata yrittää väkisin orapihlaja-aidan muotooon leikattua aitaa. Olen nähnyt oikein nättejä aronia-aitoa. Aronia sopii aidanteeksi. Eli vain pientä leikkausta aronialle.

• tumpelopeukalo

Okei... Sekin ihmetyttää, kun silloin istuttaessa otin tarkat istutusohjeet ja oikein mittasin pensaiden välit. Siltikin näyttää olevan kauhean isoja välejä joissakin kohdin. Tasaantuukohan tuommonen juttu jossain vaiheessa ?
        Pitäisi saada näkösuojaa pihalle.

• pt.
        tumpelopeukalo kirjoitti:

Okei... Sekin ihmetyttää, kun silloin istuttaessa otin tarkat istutusohjeet ja oikein mittasin pensaiden välit. Siltikin näyttää olevan kauhean isoja välejä joissakin kohdin. Tasaantuukohan tuommonen juttu jossain vaiheessa ?
        Pitäisi saada näkösuojaa pihalle.

Otit "tarkat" istutusohjeet.
        Sisälsivätkö nuo tarkat ohjeet mitään muuta kuin istutusetäisyyden?
        Tuo epätasainen kasvu nimittäin viittaisi siihen, ettet ole tehnyt niille istutusalustaa kunnollisesta ruokamullasta, vaan olet lykännyt ne johonkin "mitä lie" maaperään.

• tumpelopeukalo
        pt. kirjoitti:

Otit "tarkat" istutusohjeet.
        Sisälsivätkö nuo tarkat ohjeet mitään muuta kuin istutusetäisyyden?
        Tuo epätasainen kasvu nimittäin viittaisi siihen, ettet ole tehnyt niille istutusalustaa kunnollisesta ruokamullasta, vaan olet lykännyt ne johonkin "mitä lie" maaperään.

Väärin. Kyllä minä hoidin myös tuon maapuolen eli oli tarkat istutusohjeet. Tein kaiken niin kirjaimellisesti kuin vain ohjeiden mukaan voi tehdä. Olen minä niin kauan halunnut tuota pensasaitaa, etten olisi kyllä mistään hinnasta mokannut siinä.
        Itse olen miettinyt tuon auringonpaisteen ja kosteuden merkitystä..mut antaa ny olla.

• pt.
        tumpelopeukalo kirjoitti:

Väärin. Kyllä minä hoidin myös tuon maapuolen eli oli tarkat istutusohjeet. Tein kaiken niin kirjaimellisesti kuin vain ohjeiden mukaan voi tehdä. Olen minä niin kauan halunnut tuota pensasaitaa, etten olisi kyllä mistään hinnasta mokannut siinä.
        Itse olen miettinyt tuon auringonpaisteen ja kosteuden merkitystä..mut antaa ny olla.

Kosteudella on hyvinkin suuri merkitys. Taidat siis olla oikeilla jäljillä.
        Jos ruokamulta on tasalaatuista, mutta kasvualustan kosteusolosuhteet vaihtelevat, ollen erilaiset eri kohdassa pensasaitaa, vaikuttaa se aivan varmasti pensaiden kasvuun. Kuivassa kohdassa kasvavat pensaat tulevat aina olemaan pienempiä, kuin siellä kosteammassa kohdassa kasvavat.
        Tuo sama ongelma sinulla olisi, vaikka olisit istuttanut aitasi jostakin muusta pensaasta.

• pensaspehko

Pensasaidan kasvu on vuosien, vuosikymmenien juttu, eiköhän se tasaannu.
      Nopeita tuloksia ei ole pensaissa tai puissa. Pitää malttaa odottaa ja tehdä tarvittavat toimet vuosittain, mm. leikkaus. Ravinnettakin voinee antaa ? Alkukesällä eri ravinnetta kuin syksyllä.

• poltinkarva

Tumpelot antavat kasveilleen syksyllä ravinteitä. Syyslannoitetta kannattaa antaa viimeistäään heinäkuun puolivälissä. Puiden ja pensaiden uudet, seuraavan vuoden lehtisilmut muodostuvat tavallisesti jo heinäkuun alkupuoliskolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      20
      2664
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1291
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      947
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      138
      925
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      881
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      842
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      806
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      795
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      165
      776
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      134
      725
    Aihe