Huoneistohotellin perustaminen

yksiö tai kaksio

Kiinnostaa perustaa huoneistohotelli.

Ostaa yksiö tai kaksio isohkosta kaupungista jossa käyn päivittäin muutenkin.

Oleellista sijainti, siisteys, helppohuoltoisuus.

Mistä tällaiselle asiakkaat ja mikä paras kohderyhmä?

Tavoitteena mulla on saada maksettua laina-osuus ja kulut tuolla toiminnalla ja niinä aikoina kun huoneistossa ei ole käyttöä, niin pitäisin omana city-asuntona.
Tällä seudulla tuntuu olevan aika opimivuokra noin 100 eur/vrk.

Mitä mietteitä? Kenelläkään kokemusta aiheesta.

12

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittäjä

      On merkittävä ero pyöritätkö hotellitoimintaa vai vuokraatko asuntoa tai sen osaa.

      Hotellitoiminta on arvonlisäverollista eikä ole luvallista tavallisessa asuinhuoneistossa, ellei sen käyttötarkoitus ole muu kuin asumiskäyttö. Lisäksi tilan tulee täyttää majoitustoiminnan vaatimukset paloturvallisuuden suhteen, eli kalliiksi tulee.

      Vuokraustoiminta on asuinkiinteistössä ja asuinhuoneistossa arvonlisäverotonta (eräitä poikkeuksia on) eikä edellytä vuokrattavan asunnon osalta mitään erityisjärjestelyjä. Vuokrata voit koko asunnon tai sen osan (alivuokraus).

      Vuokra-asuntoa ostaessa pitää olla erityisen tarkkana kiinteistön suhteen, yllättäen tuleva laajempi peruskorjaus syö tuotot nopeasti.

    • Asujan kokemus

      Ei muuta kokemusta kuin että olemme olleet vuosikausia tämän firman asiakkaina aina Suomessa käydessämme http://www.huoneistohotelli.com/ ja noista vuokrista kyllä menee ALV 10 % vaikka kyse on aivan tavallisista kerrostaloista joissa nuo asunnot ovat. Eli kai tuo sitten on yksi niistä poikkeuksista joista edellinen vastaaja mainitsee.

    • alkupe...

      Yrittäjä tuossa toikin esille juuri sitä mitä itse olen pohdiskellut, eli mitä esteitä on tavanomaisen kerrostalohuoneiston muuttamisesta tällaiseen toimintaan. Tästä kaipaisin lisätietoa yleensä tai sitten ihan faktista linkkiä lakiin tai asetukseen.

      Asujan kokemus linkkasi tuossa juuri oikean tyyliseen huoneistohotelliin. Hyvin hoidettuja tasokkaita tiloja. Mielestäni näissä huoneistohotelleissa on jopa pienempi riski sijoittajan näkökulmasta verrattuna esim. toimistovuokraukseen verrattuna. Toimitilat saattavat olla tyhjillään pitkänkin aikaa ja eroon pääseminen saattaa olla hidasta. Asunto-osakkeen saa lihoiksi kohtuu nopeaan.

      Sen verran olen näitä seurannut, että toimijat jotka ovat tähän lähteneet, ovat kasvattaneet koko ajan omia asuntomääriään, eli kysyntää lie on ollut.

      • yöpynyt

        Esimerkiksi jokin sopuhinnalla myynnissä oleva kiinteistö. Siihen mahtuu rakentamaan väliseiniä, saa ilmanvaihdot järkättyä eri huonetyyppeihin- joita pitää olla.
        Poistumistiet, paloturvallisuus, asiakaspyykin ym. huolto- ne petivaatteet ja pyyhkeet, kun siis pesutilat, ja keittiö...
        Mara puolelta löytänet määräyksistä tarkemmin.
        Onhan noita. Kerrostaloihinkin rakenneltu, vanhoihin liiketiloihin,jne mielikuvitus vaan niin edullisesti saat.
        Mitä turistia kuhisevampi miljöö, sitä parempi. Mutta talvet...


    • Voi haaveilla

      Kovin on pienet sinun kuviosi huoneisto hotelliksi ei yhdellä yksiöllä hotellin perustajaksi pääse. Minua vähän epäilyttää voitko sinä 100e veloittaa yksiöstä yöltä. Paras olisi vuokrata se yksiösi vakituiselle asukkaalle. Jotenki tuntuu lapselliselta tuo sinun suunnitelmasi.

      • Tässä sulle

        Minusta ei ollenkaan lapselliselta.
        Tiedän erään kaksikon, jotka aloittivat yhdellä kaksiolla ja nyt heillä on kymmenkunta asuntoa ja koko ajan hakevat hyviä kohteita.

        Usein nämä huoneistohotellit vuokraavat minimissään 2-3 päiväksi ja 3 yötä yksiössä kustantaa vajaa 300 euroa.


      • vielä....
        Tässä sulle kirjoitti:

        Minusta ei ollenkaan lapselliselta.
        Tiedän erään kaksikon, jotka aloittivat yhdellä kaksiolla ja nyt heillä on kymmenkunta asuntoa ja koko ajan hakevat hyviä kohteita.

        Usein nämä huoneistohotellit vuokraavat minimissään 2-3 päiväksi ja 3 yötä yksiössä kustantaa vajaa 300 euroa.

        Unohtui sanoa, että 8 vrk/kk toi saman kuin saman kämpän vuokraaminen pitkäaikaisvuokrauksessa.

        Tässä laskelmassa ei otettu huomioon asiaan käytettyä aikaa....


    • en minä ain

      kuka maksaa satasta yöstä tuollaisesta kun sillä pääsee hotelliinkin?

      • hahhahhah

        Komennusmiehet, paljon matkustavat liikemiehet, ilotytöt...


      • Asujan kokemus
        hahhahhah kirjoitti:

        Komennusmiehet, paljon matkustavat liikemiehet, ilotytöt...

        Me ainakin maksamme, nimenomaan siitä syystä että EI tarvitse mennä hotelliin. Kun on pari viikkoa samassa kaupungissa, niin sitä kummasti arvostaa sitä että voi pestä pyykkiä ja tehdä ruokaa itse eikä tarvitse mennä ravintolaan syömään joka ilta. Lisäksi noissa on tietysti huomattavasti enemmän tilaa olla kuin normaalissa hotellihuoneessa (ja sitä isoa mukavaa hotellihuonetta taas et saakaan satasella).


    • kotonaaneipystyolemaan

      Älkää please perustako huoneistohotelleja asuinkerrostaloihin! Tällaisesta kokemusta talon vakiasukkaana. Aivan hirveää: yöllistä metelöintiä asunnossa, parvekkeella ja käytävillä, taloyhtiön pesutupaa käytetään miten sattuu, sotkuja ei siivota, ei noudateta taloyhtiön järjesteyssääntöjä. Vakiasukkailta menee yöunet ja terveys, omia asuntoja ei saada myytyäkään koska kukaan ei halua ostaa asuntoa ASUINtalosta, jossa hotellihuoneistoja, ja joutua tähän hotellihelvettiin. Toivottavasti lainsäädäntö saadaan tältä osin mahdollisimman pian kuntoon ja tällaisen toiminnan mahdollisuuskin kiellettyä aivan kokonaan. Se ei näköjään riitä, että taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä asunnot on määritelty asuinkäyttöön, ei hotellikäyttöön.

    • Järjestelijä

      Jos asunnosta on häiriötä muille asukkaille, tulee isännöitsijän tehdä valitus. Ei mikään lyhyt eikä ihan helppo prosessi mutta asunto voidaan ottaa yhtiön haltuun kolmeksi vuodeksi. yhtiö hankkii vuokralaisen tässä tapauksessa, ottaa päältä omat kulut ja tilittää loput asunnon omistajalle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      145
      2465
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      410
      2118
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      34
      1948
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1300
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      111
      1259
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1149
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1093
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1077
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1054
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      61
      942
    Aihe