Shrek 2
Huikeat yli 400 miljoonaa dollaria pelkästään Pohjois-Amerikassa tuottanut Shrek 2 oli suuri hitti maailmalla. Nyt tämä taattu ”rahasampo” on saapunut Suomeen ja tuskin mittasuhteisiin nähden tämäkään maailman kolkka jää Pekkaa pahemmaksi. Vuoden 2001 Oscar-gaalassa parhaan animaation palkinnon pokannut esiosa takaa jatko-osalle huippupohjan menestykseen.
Shrek 2 jatkaa siitä mihin edellisosa jäi. Shrekin ja Fionan kuherruskuukausi loppuu ja he palaavat suollensa. Heti paluun jälkeen kuninkaan lähetti kutsuu prinsessa Fionan ja hänen ”prinssinsä” Shrekin tapaamaan appivanhempia. Rakastavaisten saapuessa tapaamaan Fionan äitiä ja isää vastaanotto on hyvin kolkko. Vihreät jätit Shrek puolisoineen herättävät hämmennystä Far Far Awayn kaupungissa ja liikkeelle lähtee tapahtumien domino, joka ei tunnu pysähtyvän.
Far Far Awayn kuningaskunta on ilmetty Hollywood, joka on satujen prinsessojen ja prinssien leikkikenttä. Jokainen lapsuuttaan muisteleva tietää, että leikkikentällä sattuu ja tapahtuu, niin myös Far Far Awayssa. Etunenässä prinssi Uljas, hyvä kummitäti ja Saapasjalka kissa hämmentävät soppaa ranteet jäykkinä. Näin Shrek joutuu taas taistelemaan rakastettunsa Fionan kädestä kynsin ja hampain.
Raina viljelee elokuvan, pop ja muun julkkismaailman klisheitä ja naurattaa yleisöä kippurassa. Jos jaksasa elokuvan aikana tarkkana olla niin huomaa muun muassa viitteitä Michael Jacksonista, Spider-Manista- ja Taru Sormusten Herrasta-elokuvista. Leffa pilkkaa julkisuus maailman tapahtumia tuskin ketään loukkaavasti.
Sherk 2 ei ole ainoastaan kippurassa naurattava tarina vihreistä jäteistä vaan myös visuaalisesti erittäin kaunista katsottavaa. Leffa pistää katsojan haukkomaan henkeään huikealla grafiikalla.
Vaikka Shrek on selvästi lapsille suunnattu animaatio, luultavasti siitä suurimmat komiikat irti saavat kauemmin maailmassa mukana ollut väestö, joka seuraa elokuva- ja muuta julkisuusmaailmaa. Ainakaan itse en tuntenut kokevani, että repliikit ja tarinan kulku olisi ollut liian yksinkertaista.
Valitettavasti jutun kirjoittaja ei löytänyt tietään katsomaan orginaali versiota animaatiosta. Sääli sillä ääninäyttelijöiden hiljaiseksi pistävässä listassa vilisee huipputekijöitä. Mahtava koomikko Mike Myers johtaa tähtiporukkaa ja heti perässä tulevat Eddie Murphy, Cameron Diaz ja Antonio Banderas. Ei suomalainenduppaus ole lainkaan huono, mutta kuka haluaisi jättää tuollaisia nimiä kuuntelematta.
Shrek 2 on ehdottomasti vuoden paras animaatio ja se menestyy varmasti Suomessa. Vanhemmat viekää lapsenne katsomaan Shrekkiä, viihdytte itsekkin varmasti. Tämänlaisia elokuvia saisi olla enemmän.
*****/*****
Juha Nurmi
Shrek 2 - Arvostelu
5
558
Vastaukset
- Antti
Joo ainaki yhtä hyvä ko ykönen. Eli ne jotka tykkäs ykösestä tulee pitämään myös kakosesta
- Lecter
Kertaus on opintojen äiti, eli aiva oikee :D
- Lea
Lecter kirjoitti:
Kertaus on opintojen äiti, eli aiva oikee :D
olen samaa mieltä asiasta että leffa on hyvä. tuntuu jotenkin että leffa ei ole perinteinen piirretty siinä mielessä että leffassa on joku juonikin.
- rosewater
Jokin raja pitää olla mitä katsoo ja mitä ei. Minulla se raja tulee vastaan paljon ennen Shrekkiä, huolimatta siitä että se olisi kerännyt rahaa niin paljon, että maapallo suistuisi radaltaan.
Elokuva varmaan on hyvä lajissaan, mutta se laji ei ole minun laji.- Suvi
Mikä on shrek2 edeltävän leffan nimi?
Kannattaako katsoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?486358Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki854469- 494097
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t233330- 1973020
- 402762
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132629törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/202616- 1551589
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3261519