Tanssijat huomio!

Senaattorit

Hei kaikille!
haluaisin näin muusikon / orkesterin johtajan ominaisuudessa kysyä tanssijoilta, (lava-kilpa- etc) mitkä ovat ne yleisimmät "virheet" joita orkesterit tekevät tanssijoiden vinkkelistä?
Mitä musiikkityyliä soitetaan joko liian paljon tai liian vähän?
ja onko jotain muutakin huomioon otettavaa, jotta nauttisimme kaikki musiikista ja tanssimisesta?
Ja kappale / musiikkityylejä saa ehdottaa ;9
Hyvää kesän jatkoa kaikille!!!

Marko Niemi
[email protected]
Kiitos

66

2183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tanssaaja

      Yleisin virhe on ilmoittaa seuraava laji liian myöhään, sen kun voisi ilmoittaa jo edellisen kappaleparin välissä, mitä on tulossa. Äärimmäisen harvoin tulee sitä virhettä, ettei soiteta pareittain, tämän yleensä tottuneet muusikot tietävätkin.

      Nykyään orkesterit koittaa soittaa liikaa "kaikille jotain", jolloin illan aikana ei ehdi perinteisiä lajeja montaakaan tulla, eli kädenalitansseille ja muille erikoisuuksille saisi olla kyllä omat illat ja perinteiselle tanssimusiikille omansa.

      • saa koskettaa

        Just näin. Naisen näkökulmasta olisi erityisen tärkeää saada tieto seuraavista kappalepareista mielellään edellisen kappaleparin välissä, naistenhaku kun on melkoista taistelua, eikä aikaa ihmettelyyn oikein ole. Monesti on joutunut sokkona hakemaan miestä ja toivonut vaikka tangoja, mutta onkin tullut jiveä tms... Ajoissa jos tietäisi mitä tulee, niin voisi hakeakin tietyille lajeille tiettyjä miehiä.
        Itse en myöskään tunne lauluja nimeltä, joten jos vokalisti kertoo, että seuraavaksi tulee ... ei se kerro minulle mitään, ja joutuu odottelemaan kappaleen alkua tai hakeman sokkona


      • hannu..

        Kyllä sä voit mennä kaikki lattari, rokit ja muutkin sillä perinteisellä tyylillä.
        Ei kukaan kiellä tai estä.
        Itse toivon monipuolisuutta. Ehdottomasti myös polkat ja masurkat pitää soittaa.
        Foxia tulee monesti ihan "riittävästi".


    • tangon huumaa

      Minä toivon henkilöhohtaisesti enemän tangoja ja hitaita valsseja.
      Jotkut taas ei tanssi niitä ollenkaan. Joten ei kai muuta kuin mahdollisinman monipuolista.

      Kappaleiden välissä "toiset" heittää enenmän ja toiset vähenmän läppää.
      Joku hyvä lyhyt kommentti sopii, minä en kumminkaan halua kuunnella mitään koomikkoa tanssilavalla.

      Parhaita kappaleita on tangot joissa (onko se tempo) on selvästi nopeenpia ja hitaanpia kohtia. Jolloin tanssi ei ole alusta loppuun samanlaista puuroa.
      Esim suomalaiset vanhat tangot on juuri semmoisia surinmalta osalta.

      Jos olet "itse" tanssi-ihminen, tai seuraat lavalta minkälaisella musiikilla miehet saa daaminsa hurmioon. Semmoista musiikkia minä kaipaan.

      Niin kuin tossa jomainittiin edellä.
      Olis kiva tietää jo hyvissä ajoin mitä soitetaan seuraavaksi.
      Eli orkesterin aloittaessa esim, jenkat. Kertois jenkkojen jälkeen tulevan sambaa.
      Pekkaniskanpojilla on käytössä "taulu" jossa lukee seuraava tanssilaji. Se on mielestäni loistava.

    • Tämän kysymyksen voisi myös ja jopa mieluummin osoittaa tanssinetin keskustelupalstalle: http://tanssi.org/ (vaatii kevyen kirjautumisen)

      Vastaukset riippuvat luonnollisesti hyvin paljon vastaajasta. Aikaa vievää ja työlästä olisi käydä kuuntelemassa suosituiksi tiedettyjen orkestereitten esiintymisiä.

      Ykkösjuttu tietysti on soittotaito ja äänentoiston ja volyymin sovittaminen (miksaus) tilaisuuteen sopivaksi. Joillakin ilmeisesti soittotaitoonsa suhteen epävarmoilla orkestereilla näyttää olevan taipumusta korvata volyymilla mahdolliset soittotaidon vajavaisuudet, mikä ei tunnetusti paranna lopputulosta yhtään, pikemminkin huonontaa.

      Kun puhutaan tanssiorkestereista, niin monipuolisuus on hyvästä. Omasta puolestani sanoisin, että musiikkilajiakin tärkeämpää on, että musiikki tuntuu hyvältä ja hivelee korvia ja tajuntaa. Musiikkilaji tulee tämän jälkeen.

    • rakentavasti

      Varsin usein äänentoistot eivät pelaa tai niitä ei huomata vekslailla. Tämä tulee esiin, kun soittokappaleiden jälkeen välispiikkaukset jäävät varsin usein kuulematta -tulee vain puuromaista mölinää.

      Olen noteeranut, pitääköhän paikkaansa, että orkesterit, osa ainakin, hiukan lukevat niin sanotusti yleisön ikä- ym. rakennetta -tämän perusteella valitsevat tanssimusiikin. Onkohan näin? Minun mielestäni tämä on hyvä käytäntö.
      Itse tykkään, että tasapuolisesti soitetaan kaikenlaista tanssimusaa. Joillain solisteilla on kyllä hyvin rajallinen musa-biisivarasto, voisivat monipuolistaa ohjelmistoonsa. Joillan on nimittäin esim. bugg-tyyppistä musaa paljon..tämä kyllä häätää ns. perustanssijat pois. Ja ei sitä ihan koko iltaa jaksa buggailla.

      Taukomusiikkiin voisi osa bändeistä satsata enemmän..osalla on sellaisia roiskauksia ne musat. Musa loppuu kesken ja sitä kahta saman tyyppistä tanssimusaa ei tulekaan jne. Ja vaikka orkesterin aika olisi soittaa tauon jälkeen, niin antakaa levybiisin soida loppuun asti.

      Yleisön kanssa flirttailu on ihan hauskaa -sopivissa rajoissa. Ja esim. Mm. Finkkujen väki aina morjenstaa, kun ovat lavalla, vaikka en erityisemmin hlö tasolla tunne heitä, mutta he ilmeisesti muistavat naaman. Samoin pohjoisen laulaja Jarkko Honkanen on ottanut ko. tavan..Yleisön, tanssijoiden huomioimista..ja tuntuu kivalta.

      Uusiutuminen on myös valttia...uudet sovitukset vanhoihin biiseihin jne. ovat ihan hauskoja juttuja ja tuovat vaihtelua.

      Itse olen hyvin sopeutuvainen ja moniruokainen tanssimusiikin suhteen ja pääsääntöisesti on ollut ilo tanssia yhtyeiden säestäminä.

    • Kauko.

      Jos nyt jätetään nämä Minä sitä Minä tätä kommentit ja mennään asiaan. Ei tämä mikään helppo kysymys ole, toivottavasti yhdessä saamme jotain tolkkua. Kuuntelin Maroin Rung:in bändin soittoa ja mietin mikä määrää tahdin? Rumpali, solisti vai yleisö. Mietin myös miksi juutalainen on noin hulluna Saksaliseen marssimusiikkiin. No, selvät terävät iskut nyt ainakin. Tuollaiset polyfooniset rytmit ovat kuin oikeuden nahkapäätöksiä oheissakkoineen ja ehdonalisuuksineen ja rikossarjoineen. Kyllä voisi hiljisella änellä tietysti sanoa mikä rytmi tulee. Tangot, valssit, humpat, cha-cha, mitkä kaikki tuntevat voi jättää sanomatta.

      • tangon humaa

        "Tangot, valssit, humpat, cha-cha, mitkä kaikki tuntevat voi jättää sanomatta."

        Nyt ei ole kysymys tunnistaako sen musiikin. Vaan vois ennkoida jo edellisten kappaleiden soidessa. Ketä hakis seuraaville kappaleille, vai hakeeko ketään. Meneekö kahville, vai kipaiseeko vain vessaan tai pihalle vilvottelemaan.
        Sitä on meinaan melko vaikee "tunnistaa" humppamusiikista hummpien soidessa että seuraavaksi sieltä täytyy tulla hidasta valssia.


      • Rytmitystä
        tangon humaa kirjoitti:

        "Tangot, valssit, humpat, cha-cha, mitkä kaikki tuntevat voi jättää sanomatta."

        Nyt ei ole kysymys tunnistaako sen musiikin. Vaan vois ennkoida jo edellisten kappaleiden soidessa. Ketä hakis seuraaville kappaleille, vai hakeeko ketään. Meneekö kahville, vai kipaiseeko vain vessaan tai pihalle vilvottelemaan.
        Sitä on meinaan melko vaikee "tunnistaa" humppamusiikista hummpien soidessa että seuraavaksi sieltä täytyy tulla hidasta valssia.

        Itse olen hieman näitä ei suosittuja "suorittajia", kuten nuoremmista tanssijoista ymmärtääkseni puhutaan. Ottamani näkökanta ei siis varmaan suuremman yleisön suosiossa, mutta:

        Lajituntemus lattareissa.

        Jos saontaan soittavansa salsaa niin on turhauttavaa kuulla jokin suomimuunnelma jossa teknisesti katsottuna on sambarytmi ja esim Clavesta (tai korvaavasta rytmittäjästä) ole tietoakaan.

        Tiedostan, että salsa ei ole vielä noussut lavoilla niin suuren suosioon, sitä ei moni tanssi, sille on omat tanssipaikat jne. Tiedän myös, että nämä muunnelma "salsat" ovat helpompi soittaa ja tanssia esim foksina. Mutta jos jo sanotaan soitettavan lattareita olisi kiva jos ne sellaisia olisi.

        Swing musiikista: Etenkin jos on energinen kappale niin pienet breakit ja rytmileikit tekee tanssimisen miellyttävämmäksi. Koskee itseasiassa kaikkia lajeja.
        Tasapaksu, itseään toistava ja muuttumaton musiikki ei anna paljoa tulkitsemismahdollisuuksia. Ja viejänä on vaikea pysyä innostuttavana viejänä jos nukahtaa pystyyn musiikkia kuunnellessaan.


      • mä vaan

        Jospa Kauko rauhoittuisit.


    • Kaikkiruokainen

      Komppaan cakea, kyllä soittotaito ja rytmissä pysyminen on tanssijan kannalta tärkeintä. Vaikea on esim. cha-chata tanssia lajinmukaisesti jollei bändi osaa sitä soittaa niin että musiikista löytää oikeat iskut.
      Äänenvoimakkuuden säätö paikanmukaisesti on myös tärkeää. Surkea esimerkki pieneltä Vehkakosken rantalavalta viikon takaa jossa tangokuninkaalliset (Nevala-Lämsä-Hallikainen) luukkuttivat niin lujaa että piti kuulovaurion pelossa lähteä kesken pois.Pidän rock-konserteissa aina korvatulppia, tanssireissulle ne eivät mielestäni oikein sovi.

      • Monomaster

        Liian kovat volyymit pilaa koko esityksen.
        Ei pidä luulla että kovilla volyymeillä voi korvata vajavaisen soittotaidon..
        Erityisesti jos basso on niin kovalla että se jyrisee ja peittää kaiken muun soiton alleen, kuten on joillakin rock konsertin tyylisesti esiintyvillä orkestereillä.


    • Toiveita vaan

      Varmasti on vaikeaa tehdä kaikkia täysin tyytyväisiksi. Ihanteellisinta voisi olla, jos olisi erityyppisiä tanssi-iltoja: perinteiset lajit, swing-painotteinen, salsa-painotteinen jne. Valitettavsti tämä ei käytännössä toimi, koska tanssijoita ei riitä kattamaan kustannuksia isommissa pikoissa. Kompromisseihin on tyydyttävä.

      Parasta lienee valmius mahdollisimman laaja-alaiseen ohjelmistoon, yleisörakennettakin pitäisi varmaan ottaa huomioon. Itse kun en enää oikein tykkää humpista, perusfokseista enkä vanhoista tangoistakaan, niin ei tunnu oikein hyvältä soittaa näitä perinnelajeja yhteen putkeen, mikä tuntuu olevan monilla yleinen tapa varsinkin alkuillasta. Toivoisin väliin lattareita, salsaa, lindy hoppia, boogie-woogieta, myös west coust swingiinkin sopiva musiikki alkaisi olla ajankohtaista. Taukomusiikilla voi paikkailla paljon niitä lajeja, joita ei ole yhtyeellä ohjelmistossa.

      Yksipuolisempikin ohjelmisto voi riittää, jos suosiota on tarpeeksi ja tanssinjärjestäjä ilmoittaa poikkeavuudesta. Tanssimaan tulijat voivat pettyä pahasti, jos tanssiminen ei onnistukaan suuren fanimäärän takia. Aika vaikeiksi olen kokenut myös illat, joissa toinen esiintyjä on ns. aktiiviharrastajien suosikki ja toinen esiintyjä vetää paljon perinteisempään tanssimiseen suuntautuneita.

      Jos saa esittää toiveita soittonopeuksista, niin sanottavaa on lähinnä sambasta ja hitaasta valssista. Hitaat valssit ovat monesti turhan nopeita, 30 tahtia/min (90 iskua/min) tai jopa hitaampikin olisi paikallaan. Sambojen kohdalla tarve laskea nopeutta taitaa olla vieläkin yleisempää.

      Lyhyesti: 20-25 lajia illassa tehokkaasti sekoittaen, max 3 kertaa samaa lajia (ellei satu olemaan omia suosikkilajeja :)

    • 13133

      Täytys olla vaihteleevaa ohjelmaa tarjolla.Jos paikalla on paljon innokkaita kädenalitanssijoita, vois niille soittaa enemmän sopivaa musiikkia.
      Jos niitä taas näkyy olevan vähenmän. Vois kokeilla enemän tangoa ja valsseja.
      Ehkä aplodeista ja tanssijoiden reaktioista vois päätellä mitä ne haluaisivat tanssia.

      Loppu illasta sali yleensä tyhjenee ja loputkin porukat karkaa kotio, jos silloin mennään soittaan jotakin kädenalimusiikkia.

    • Nomen Nescio

      Tanhut pois eli humppa, jenkka, masurkka, polkka. Enemmän salsaa ja muuta hyvää lattarimusaa, hitaita valsseja ja slowfoxeja, ja sitten hyvää jive- ja bw-musiikkia sekä hitaana että nopeana versiona. Muutama kunnollinen bugg-biisi, ei mitään suomibuggaa kävelyhumppana. Ai niin, ei twistiä, vieläkin turhempi laji kuin kuin nuo tanhut. Parit kolmet tangot ja valssit.

      Ja siis mukaan uutta musiikkia vähintään puolet tarjonnasta. Tuossa muutama kommentti pikaisesti. Soitto ja volyymit vielä tosiaan kohdilleen, niin avot, kiitän ja kumarran.

      • Swingiä ja jatsia

        No humppa ei ole mikään tanhu, vaan suora swingin ja jatsin perillinen.


    • 0+0

      Kappaleiden rytmitys on tärkeää. Eli kaksi nopeaa, kaksi hidasta, kaksi nopeaa, kaksi hidasta, kaksi nopeaa jne.

      Naistenhaulla voi jättää pois kaikista eksoottisimmat tanssilajit kuten masurkka, polkka, salsa, jne. Eli naistenhaulla niitä perinteisiä hieman yksinkertaisia tanssilajeja.

      Loppuiltaa kohti kun tanssijat jo hieman väsyvät voi soittaa enemmän hitaita biisejä, eli nopeat rokit, polkat, bugit ym. ym voi jätää pois viimeiseltä tunnilta.

      • pokgryyyr

        Muutama huippubändi kuten Finlanders ja Sinitaivas toteuttaa melko orjallisesti juuri tätä kaavaa kaksi hidasta, kaksi nopeaa, kaksi hidasta, kaksi nopeaa...


      • hannu..

        " Loppuiltaa kohti kun tanssijat jo hieman väsyvät voi soittaa enemmän hitaita biisejä, eli nopeat rokit, polkat, bugit ym. ym voi jätää pois viimeiseltä tunnilta"

        Mutta kun kaikki ei ole huonokuntoisia, vaan jaksavat tanssia nopeitakin ihan loppuun asti. Ne jotka väsyvät jo aiemmin, voivat sitten kuitenkin tanssia hitaammin ne nopeat. Aina voi hakea sen itselle sopivan ryminopeuden vaikka rokeista.


      • Tilaa vaativaa
        hannu.. kirjoitti:

        " Loppuiltaa kohti kun tanssijat jo hieman väsyvät voi soittaa enemmän hitaita biisejä, eli nopeat rokit, polkat, bugit ym. ym voi jätää pois viimeiseltä tunnilta"

        Mutta kun kaikki ei ole huonokuntoisia, vaan jaksavat tanssia nopeitakin ihan loppuun asti. Ne jotka väsyvät jo aiemmin, voivat sitten kuitenkin tanssia hitaammin ne nopeat. Aina voi hakea sen itselle sopivan ryminopeuden vaikka rokeista.

        Rokit on hyviä loppuillan kappaleita, koska ne voi vetää vauhdikkaina rokkeina tai hitaahkoina fokseina.

        Loppuillasta kun on yleensä hyvin tilaa, niin silloin on luonnollista soittaa ja tanssia tilaa vaativia vauhdikkaita kappaleita kädenalitansseina.


    • Kivat tanssit

      Aika harva orkesteri soittaa kaikki rytmilajit. Yllättävän moni orkesteri ilmoittaa soittavansa seuraavaksi salsaa, vaikka soittaa kaikkea muuta kuin salsaa. Tangot kuulostavat monasti marssimusiikilta, mikä ei ole ihme, sillä siitähän se tango alunperin erkani. Humpatkin ovat alkaneet muistuttaa hautajaismarssia. Suomen nopein tanssiorkesteri soittaa liian nopeasti.

    • Lavatansseihin ehdottomasti jenkkaa/polkkaa ja masurkkaa...ja kaikkea muutakin mitä on jo mainittu...

      En osaa sanoa edes mikä tansseista on mieluisinta tanssia....koska tanssiminen on niin mukavaa...

      • liian vähän

        Enemmän tangoja ja hidasta valssia!


    • tiritiri

      Ihan hyvä kun kysytään yleisön mielipidettä. Tanssipaikoilla ei yleenä kysellä mitään, vaan oletetaan että kun on tämän ikäinen yleisö, niin soitetaan sitten sitä musiikkia.

      Ihan hyvä ilta on ollut tanssia kun Pekkaniskan pojat ovat olleet asialla. Eivät hekään kysele, mutta heillä on laatuilta aina.
      Samoin olen tykännyt Suvi Teräsniskan illoista, vaikka ei hänkään kysele.

      Tarja Lunnas-musiikki on yhtä pötköä, ja kappaleet soitetaan saman kaavan mukaan. Ei tiedä miten tanssisi. Todella yksitotista rytmiä ja sekahedelmäkeittoa.

      Souvarit soittavat minun makuuni liian paljon vauhdikkaita humppatyylin kappaleita. Ei siis kysytä mitä yleisö haluaa, eikä myöskään osaa arvioida sitä.

      Kun melkein jokaisella on jo mahdollisuus yhteydenpitoon webbsivujen avulla, niin miksi ei kysytä yleisöltä, mitä he haluavat seuraavana viikonloppuna tai seuraavana tanssi-iltana. Asia ei ole sen vaikeampi.

      Kiitos kun sain sanoa, mitä haluan.

    • Lavoilla käy paljon väkeä joten mahdotonta että kaikki saisivat juuri sitä mitä haluavat tanssittavakseen tarpeeksi illan aikana.

      • hakuparanee

        "Sishill" Mitäänsanomaton kommenttisi ei kerro muuta kuin että vastustat hyvää kehitystä eteenpäin.

        Tyypillinen vastaus ajattelijalta, joka ei voi ajatella, että muutokset vaativat määrätynlaista ponnistelua eteenpäin kaikilta, myös sinulta. Vai oletko tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen lavoilla?

        Miksi kumoat yrittämisen mahdollisuuden? Onko liian rankkaa ajatella muutoksen tuomaa positiivista kehitystä?

        Aina on mielestäni mahdollisuuksia parantaa olosuhteita lavoilla.
        Miksi kaikki eivät tee niinkuin esimerkiksi Pekkaniskan pojat?

        "tiritirin" kommentissa on jotain ajatusta, mistä voi moni saada vinkkiä paranteluun.

        Enempi yhteistyötä kaikkien kesken ja webbsivu tai linkki jonnekin, jota tietoa levitetään yleisön parissa, johon voi laittaa toivomuksia soitettavista kappaleista, tai muusta ajankohtaisesta lavoilla. Tanssi.net voisi olla sellainen joka hoitaisi listat. Listoilta yhtyeet valitsevat ne kappaleet, joita suurin osa toivoo, sekä myös jonkun jota joku harva toivoo, jos sitä "harvaa" toivotaan useamman kerran, esimerkiksi kuukauden aikajaksolla.


      • hakuparanee kirjoitti:

        "Sishill" Mitäänsanomaton kommenttisi ei kerro muuta kuin että vastustat hyvää kehitystä eteenpäin.

        Tyypillinen vastaus ajattelijalta, joka ei voi ajatella, että muutokset vaativat määrätynlaista ponnistelua eteenpäin kaikilta, myös sinulta. Vai oletko tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen lavoilla?

        Miksi kumoat yrittämisen mahdollisuuden? Onko liian rankkaa ajatella muutoksen tuomaa positiivista kehitystä?

        Aina on mielestäni mahdollisuuksia parantaa olosuhteita lavoilla.
        Miksi kaikki eivät tee niinkuin esimerkiksi Pekkaniskan pojat?

        "tiritirin" kommentissa on jotain ajatusta, mistä voi moni saada vinkkiä paranteluun.

        Enempi yhteistyötä kaikkien kesken ja webbsivu tai linkki jonnekin, jota tietoa levitetään yleisön parissa, johon voi laittaa toivomuksia soitettavista kappaleista, tai muusta ajankohtaisesta lavoilla. Tanssi.net voisi olla sellainen joka hoitaisi listat. Listoilta yhtyeet valitsevat ne kappaleet, joita suurin osa toivoo, sekä myös jonkun jota joku harva toivoo, jos sitä "harvaa" toivotaan useamman kerran, esimerkiksi kuukauden aikajaksolla.

        "että vastustat hyvää kehitystä eteenpäin"

        Eli, Pekkaniskan pojat! Ilman hyvää ystävääni Pekkaa ei olisi yhtyettä nimeltään Pekka Niskan pojat!

        Erittäin pahoillani olin kun kuulin että Pekan tanssilava projektit lopetettiin syystä jonka varmaan kaikki tanssivat ihmiset tietävät.

        Pekka oli oikea mies paikallaan suunnittelemassa sellaista uudemman ajan lavaa pääkaupunki seudulle jonka suunnitelmallisuudesta kuulin itsekin paljon henkilökohtaisesti....


        Niinniinpä...nimimerkki "hakuparanee", mikä oli sinun parannus ehdotuksesi lavatansseihin minun arvostelun lisäksi?


      • hakuparanee
        sishill kirjoitti:

        "että vastustat hyvää kehitystä eteenpäin"

        Eli, Pekkaniskan pojat! Ilman hyvää ystävääni Pekkaa ei olisi yhtyettä nimeltään Pekka Niskan pojat!

        Erittäin pahoillani olin kun kuulin että Pekan tanssilava projektit lopetettiin syystä jonka varmaan kaikki tanssivat ihmiset tietävät.

        Pekka oli oikea mies paikallaan suunnittelemassa sellaista uudemman ajan lavaa pääkaupunki seudulle jonka suunnitelmallisuudesta kuulin itsekin paljon henkilökohtaisesti....


        Niinniinpä...nimimerkki "hakuparanee", mikä oli sinun parannus ehdotuksesi lavatansseihin minun arvostelun lisäksi?

        No, tulihan se sieltä. Asiaa oikein piipun täydeltä! Mikäs sen Pekan suunnitelmat sitten esti?
        En valitettavasti tunne tilannetta, kun olen kauempana ja hyvä, kun tänne päivitetään sinun toimesta tosi tilanteita.

        Olen pahoillani, jos sain sinut kimpaantumaan! Ei ollut tarkoitus.
        Hakuparanee edell. on parantamisehdotus yhteen suuntaan, mutta että saadaan tuloksia pitää se laittaa toiseen suuntaan, jonkun toisen toimesta, eli jatkuu.....


      • hakuparanee kirjoitti:

        No, tulihan se sieltä. Asiaa oikein piipun täydeltä! Mikäs sen Pekan suunnitelmat sitten esti?
        En valitettavasti tunne tilannetta, kun olen kauempana ja hyvä, kun tänne päivitetään sinun toimesta tosi tilanteita.

        Olen pahoillani, jos sain sinut kimpaantumaan! Ei ollut tarkoitus.
        Hakuparanee edell. on parantamisehdotus yhteen suuntaan, mutta että saadaan tuloksia pitää se laittaa toiseen suuntaan, jonkun toisen toimesta, eli jatkuu.....

        "jos sain sinut kimpaantumaan".

        Ei minua kimpaannuttanut yhtään, kirjoitin vain vastineen sinulle. Eli itse mainitsit aikaisemmassa kirjoituksestasi minulle että mielipteeni olin "mitäänsanomaton"...eli eikös se ollut jonkinlaista kimpaantumista sinulta luettuasi kirjoitukseni.

        Jos makasiinien tanssipaikka projekti olisi viety/saatu loppuun niin paikasta olisi tullut todellinen monitoimitalo Helsinkiin jonka vertaista ei olisi vielä ollutkaan Suomessamme!

        Meille kaikille ihmisille voi sattua elämässä asioita jotka muuttaa suunnitelmia/suuntaa elämän poluillamme...

        Niinpäniin...itsellänikin meni uusiksi elämä ominen projekteineni vähän yli kaksikymmentä vuotta sitten aivohalvaukseni takia...mutta onneksi liikuntakykyni sain täydellisenä takaisin...tai parampanakin.

        Tanssin iloa kaikille!


      • Huono tuotto
        sishill kirjoitti:

        "jos sain sinut kimpaantumaan".

        Ei minua kimpaannuttanut yhtään, kirjoitin vain vastineen sinulle. Eli itse mainitsit aikaisemmassa kirjoituksestasi minulle että mielipteeni olin "mitäänsanomaton"...eli eikös se ollut jonkinlaista kimpaantumista sinulta luettuasi kirjoitukseni.

        Jos makasiinien tanssipaikka projekti olisi viety/saatu loppuun niin paikasta olisi tullut todellinen monitoimitalo Helsinkiin jonka vertaista ei olisi vielä ollutkaan Suomessamme!

        Meille kaikille ihmisille voi sattua elämässä asioita jotka muuttaa suunnitelmia/suuntaa elämän poluillamme...

        Niinpäniin...itsellänikin meni uusiksi elämä ominen projekteineni vähän yli kaksikymmentä vuotta sitten aivohalvaukseni takia...mutta onneksi liikuntakykyni sain täydellisenä takaisin...tai parampanakin.

        Tanssin iloa kaikille!

        Rahasta on kysymys. Grynderit ja luottamusmiehet ovat sen verran liitossa että tanssilavahanke saatiin kumoon ja tilalle monion verroin tuottavampaa toimintaa.


      • Nosturikuski
        Huono tuotto kirjoitti:

        Rahasta on kysymys. Grynderit ja luottamusmiehet ovat sen verran liitossa että tanssilavahanke saatiin kumoon ja tilalle monion verroin tuottavampaa toimintaa.

        Ei kyse ollut pelkästään gryndereistä. Pekka puhui mahtavia ja oli voimansa tunnnossa kuitenkin totuus oli se ettei Pekalla ollut rahaa sitä projektia toteuttaa. Niskan yhtiöt ja autot oli/on Jannen nimissä/hallussa.

        Johan aikoinaan Pekka uhitteli rakentavansa Tikkurilaan yhden tansipaikan ja kun siihen tuli lupa, niin hiljakseen vetäytyi hankkeesta pois.

        Ikävää tietysti tuo halvaus, mutta se ei ole sy eikä seuraus.


    • vaihtelusta pitävä

      Ei liikaa yhtä tahtilajia illan aikana, vaikka kuinka ihanasti siinä saisikin hien pintaan.
      Kompilttaan Buggin kaltaista musiikkia tuppaa tulemaan liikaa.
      Potpurit (Reetua tai Irwiniä) tuntuvat metritavaralta, joka pitää vain kahlata läpi.

      • Bugg-musiikkia

        Sille ei voi mitään että suurin osa tanssimusiikkilajeista on myös hyvää bugg-musiikkia.

        Ja jos musiikki on selkeärytmistä tanssilajin mukaista, niin se on silloin myös korostetun hyvää bugg-musiikkia.


    • Kai sen näkisi?

      Trioli kuulostaa parhaalta, mutta on kaikkein vaikeinta tanssia. Triolin soidessa tanssilattialla vallitsee pahin kaaos ja tulee eniten mustelmia ja riitoja. Ehkäpä triolin soittajatkin triolisoivat silmät suljettuina, kun eivät ole tätä huomanneet.

      • sekovia

        Oliko tuossa hieman kärjistystä?


      • Hidas ongelma
        sekovia kirjoitti:

        Oliko tuossa hieman kärjistystä?

        Triolit on yleisesti hitaita balladitryylisiä hitaana foksina tanssitaavia kappaleita. Ei mitään eroa muihin hitaisiin ja niillä muillakin hitailla on aivan samat tilaongelmat kuin triolillakin.

        On yllättävääkin se kun hitailla kappaleilla tuupitaan kaikista eniten, mutta se johtuu siitä kun hitaita tanssitaan suurella määrällä eri tyylejä ja myös poikittain tanssiminen on hitailla yleistä. Ja hitailla myös "fiilistellään" niitä voimakkaita poikittaisliikkeitä ja estetään etenevästi tanssivien etenemistä.


      • Kai sen näkisi?
        sekovia kirjoitti:

        Oliko tuossa hieman kärjistystä?

        Parin orkesterin osalta oli kärjistystä, mutta ei kaikkien: kokeneimmille muusikoille on melko varmasti aivan sama, soittaako silmät auki vai kiinni.

        Mutta kuten "Hidas ongelma" kirjoittaa: tanssijoista (viejistä) triolit lähes jokainen vetää omalla tyylillään eikä kaverin seuraavaa aivoitusta voi mitenkään päätellä etukäteen. Kaikissa muissa tansseissa, joissa on yleisesti hyväksytty perusaskel, arvailuitten varaan jää ainoastaan kaverin seuraavan askeleen pituus (metreissä) eikä törmäyksiä niin helposti tule.


      • Hitaat ja nopeat
        Hidas ongelma kirjoitti:

        Triolit on yleisesti hitaita balladitryylisiä hitaana foksina tanssitaavia kappaleita. Ei mitään eroa muihin hitaisiin ja niillä muillakin hitailla on aivan samat tilaongelmat kuin triolillakin.

        On yllättävääkin se kun hitailla kappaleilla tuupitaan kaikista eniten, mutta se johtuu siitä kun hitaita tanssitaan suurella määrällä eri tyylejä ja myös poikittain tanssiminen on hitailla yleistä. Ja hitailla myös "fiilistellään" niitä voimakkaita poikittaisliikkeitä ja estetään etenevästi tanssivien etenemistä.

        Nykyään on lähes joka lajissa eri tyylillä menijöitä. Ei tanssimisen tarvitse olla hitaimpien perässä jonossa marssimista. Tylsää se olisi. Koska niitä hitaampia on aina, ohituksia ja sivuliikkeitä joudutaan tekemään. Törmäysten välttäminen suuntaa muuttamalla tai hidastamalla kuuluu kaikille, myös suoraan eteneville.

        Jos yleisö on monipuolisesti lajia kuin lajia tanssivaa, en usko olevan mitään tarvetta pidättäytyä soittamasta jotakin tanssilajia. Ehkä samaan iltaan ei ole syytä ottaa kahta esiintyjää, jotka vetävät puoleensa paljon tanssitavoiltaan vaikeasti yhteensopivaa yleisöä, tämä on tietysti enemmän tanssien järjestäjille kuuluva asia.


      • Triolifoksi
        Kai sen näkisi? kirjoitti:

        Parin orkesterin osalta oli kärjistystä, mutta ei kaikkien: kokeneimmille muusikoille on melko varmasti aivan sama, soittaako silmät auki vai kiinni.

        Mutta kuten "Hidas ongelma" kirjoittaa: tanssijoista (viejistä) triolit lähes jokainen vetää omalla tyylillään eikä kaverin seuraavaa aivoitusta voi mitenkään päätellä etukäteen. Kaikissa muissa tansseissa, joissa on yleisesti hyväksytty perusaskel, arvailuitten varaan jää ainoastaan kaverin seuraavan askeleen pituus (metreissä) eikä törmäyksiä niin helposti tule.

        Triolit tanssitaan tavallisena tyyliltään hitaana foksina, joten triolilla ei ole mitään erityistä "triolityyliä".


      • Samaa hidasta

        Ei trioli ole yhtään sen ongelmallisempi kuin muutkaan hitaat. Kaikkia hitaita tanssitaan eniten vaihtelevilla persoonallisilla tyyleillä verrattuna nopeammin tanssittaviin lajeihin.


      • Kai sen kuulisi?
        Triolifoksi kirjoitti:

        Triolit tanssitaan tavallisena tyyliltään hitaana foksina, joten triolilla ei ole mitään erityistä "triolityyliä".

        Triolissa triplet onkin kolme neljäsosaa, foxtrotissa jotain aivan muuta. Askel ei täsmääkään tahdilleen ja tulee tulkintaerimielisyyksiä!


      • Triolishuffle
        Kai sen kuulisi? kirjoitti:

        Triolissa triplet onkin kolme neljäsosaa, foxtrotissa jotain aivan muuta. Askel ei täsmääkään tahdilleen ja tulee tulkintaerimielisyyksiä!

        Triolit tanssitaan pääiskujen mukaan eli hidas askel on kestoltaan kaksi kokoiskua ja nopea askel on yhden kokoiskun kestoinen. Helppo laskea montako iskun osaiskua tulee hitaille askelille ja montako iskun osaiskua tulee nopeille askelille. Eli kokoiskuille niin kuin mikä tahansa hidas foksi.

        Myös triolishufflet tanssitaan suljetussa otteessa suomessa lähes yksinomaan pääiskuille, mutta vaikkapa kädenalitellen east coast swingiä tai vastaavaa , niihin tanssitaan yleisesti chase-askelusta.


      • hannu..
        Triolifoksi kirjoitti:

        Triolit tanssitaan tavallisena tyyliltään hitaana foksina, joten triolilla ei ole mitään erityistä "triolityyliä".

        Jotkut tanssikoulut opettaa triolit tanssimaan lavabluesina.
        Sopii hienossti. Harva vain sitä osaa, vaikkei ole edes vaikeaa.


      • Night club swing
        hannu.. kirjoitti:

        Jotkut tanssikoulut opettaa triolit tanssimaan lavabluesina.
        Sopii hienossti. Harva vain sitä osaa, vaikkei ole edes vaikeaa.

        Sehän on vain yksi tangon ja myös hitaan swingin askelsarja. Sitä on alettu toistamaan hitaisiin rytmeihin ja sille on annettu nimeksi "lavablues".

        Yleensä kun taito kehittyy, niin silloin tanssista muodostuu suljetun otteen vapaa-askelinen "night club swing".


      • Näkeehän sen!
        Night club swing kirjoitti:

        Sehän on vain yksi tangon ja myös hitaan swingin askelsarja. Sitä on alettu toistamaan hitaisiin rytmeihin ja sille on annettu nimeksi "lavablues".

        Yleensä kun taito kehittyy, niin silloin tanssista muodostuu suljetun otteen vapaa-askelinen "night club swing".

        Ykstäp kakstäp menee vielä kohtuullisessa yhteisymmärryksessä heidän kesken, ketkä ovat sitä kokeilleet, mutta siitä eteenpäin alkavat käytännössä riidat askelten määristä ja pituuksista ja suunnista myös heidän kesken, ketkä eivät ole sitä kokeilleet.


    • Tanssimassa myös

      Hyvä bändi lukee tanssijoita yleensä hyvin ja kaikkea tarjotaan
      joskus saattaa mietityttää kun kymmenkunta paria on vain tanssimassa
      oliko se oikea valinta kun satamäärin väkeä poistuu lavalta.
      Itse kuulun niihin lavakulttuurin nautiskelijoihin, varsinkin näin
      kesällä luonnonhelmassa, olisi hienoa jos se volyymi olisi
      edes hetken niin alhaisella tasolla että kuulisi jopa sitä kenkien
      suhinaakin silloin tunnelman tavoittaisi, sellaisia biisejä on
      mitkä voi soittaa hiljaisemminkin.

      Hidasvalssi kruunaa meidän monien illan,
      paljon se vaatii mutta sitä enemmän se antaa.

    • Tahtoo kuulla hyvin

      Tanssiorkesterin tehtävä on tanssimusiikin tuottaminen eikä konsertoiminen itsetarkoituksellisesti. Orkesteri ei sasisi vallata laitteillaan lattiatilaa varsinaiselta päätarkitukselta, tanssilta. Yleisin tapa jolla orkesteri pilaa oman tuotteensa on liiallinen äänenvoimakkuus. Ylä/keskiäänikaiuttimet on myös usein sijoitettu turhan alas siten, että tästä aiheutuu vaaraa tanssijan kuulolle. Yleistä myös, että matalat äänet ovat ylikorostuneet muutoinkin liialliseesa äänenkäytössä. Tanssimistani ei ole koskaan häirinnyt liian hiljaan soittava orkesteri, päinvastaisia tapauksia on sitten sitäkin runsaammin.
      On vaikea uskoa, että yksikään orkesteri haluaa kuulostaa siltä miltä ne liiallisen ja väärinsäädetyn äänitason taksia tosiasiallisesti kuulostavat.
      Soittotaitoa on, mutta tuotetta ei vaan tahdota saada ehjänä perille.

    • Ehkä niinkin

      Matalan äänen kuulumisesta ei ole tansseissa haittaa terveelle ihmiselle: sen voi aistia koko keholla. Sydänsairaalle ihmiselle matala ääni voi kovemmalla intensiteetillä aiheuttaa ylimääräisiä rytmihäiriöitä, jos sydämentahdistin ei pelaa tai sitä ei ole vielä asennettu. Varsinkin, kun mies tulee tiettyyn ikään ja lääkäri sanoo hänelle, että nyt olisi syytä sydämenkin tähden ottaa hieman rauhallisemmin, niin mies päättää vielä kerran näyttää, että kyllä hänestä vielä johonkin on ja tepastelee esmes tanssilavan bassokaiuttimen eteen. Tietäähän sen, miten siinä käy!

      • sanoinpaminäkin

        monien kanssa samaa mieltä, mutta nyt viikon lavoja tahkottuani oikein urakalla, vaikka aloittelija olenkin, niin näistä ilahduin:

        jos ilta oli monipuolinen (oli myös yksi masurkka ja uskaltauduin ekaan elämässäni!),

        kun oli yksi kappale soitettu ja kerrottiin se toinen, niin samalla kerrottiin mitä lajia tulee seuraavaksi - kerrankin sai ennakoida!

        mitään ihme vitsejä ja tarinoita ei kerrottu liiaksi (muutama sellainen osui valitettavasti kohdalle)

        loppuiltaa kohden tuli ihania rauhallisia kauniita biisejä muutama..sitten olikin mukava rauhoittua unille sen jälkeen ( = huonokuntoinenko olen ?? : ) )

        minua ei haittaa, jos tulee salsaa tai polkkaa tms joita en kovinkaan vielä hallitse, silloin pidän tauon. Mukavaa että kaikille olisi jotakin oman maun mukaista.


    • Senaattorit

      Hei kaikille ja iso kiitos vastauksista!
      Laaja ja erittäin hyvää palautetta!!
      Tutustun huolella ja ajatuksella sekä tietysti keskustelen orkesterin kanssa, mitä ja missä pystymme itse toimintaamme kehittämään. Olisi hölmön tölväys olla hyödyntämättä näin hyvää ja asiallista palautetta joka perustuu kokoemukseen!!
      Toivottavasti tapaamme lavoilla ja toivotankin koko orkesterin puolesta hyvää "lava" kesää kaikille ja toivottavasti saadaan nauttia siitä pitkälle syksyyn!!

      KIITOS JA KUMARRUS, TANSSIVÄKI ON AINA AKTIIVISTA, SEN NÄKEE ;) !!
      Marko Niemi
      Senaattorit orkesteri
      [email protected]

    • mkol1

      Vielä kun laulaja laulaa (laulaisi) rytmiä tukevasti, niin helppoa on tanssi. Olen siltä ajalta jolloin vehkeet olivat heppoisia ja siksi opin seuraamaan laulajan rytmiä. Aika usein laulaja putoaa "puolitahtiseen " tilaan suhteessa orkesterin soittoon. Se pakottaa ponnistelemaan ankarasti tahdissa pysymiseksi.

    • Johtopäätös

      Johtopäätös: tämän viestiketjun lukeneena orkesteri voi olla lähes varma siitä, että yleisössä on mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Samaan aikaa kun toiset arvostavat monipuolisuutta (myös polkat yms..) toiset pitävät niitä vähemmän tärkeänä. Oikeasti Suomesta ei löydy montaakaan bändiä, joka voisi ylpeänä ilmoittaa hallitsevansa kaikki tanssilajit alkuperäistä rytmiä/ lajinomaisuutta kunnioittaen, eikä tämä ole 4-5 hengen orkesterilla helppoa olekaan, jotain jää aina puuttumaan.

      Kirjoittamaton sääntö: nopeita kappaleita ja seuraavaksi hitaampaa. Tämäkin on hyvä sääntö, mutta ei rytmin nopeus kerro sitä, kuinka raskasta sitä lajia on tanssia, esim. joillekin hidas valssi voi olla yhtä raskasta kuin jive.

      Bändin pitäisi osata lukea tanssijoita! Totta tietysti, mutta milläs luet, kun mielipiteitä on monta, eikä bänkidään voi mikään jukeboksi olla - rajat ne ovat jokaisen osaamisella/ ulkoa muistamisella.

      Muutama asia, joista moni oli samaa mieltä tai ei ainakaan ilmoittanut eriävää mielipidettä

      orkesteri ilmoittaisi ennakoiden tulevan tanssilajin
      liian äänekäs bändi pilaa nautinnon

    • 19+20

      Hei !! Älkää sitä virhettä tehkö minkä Kari Tapion poika orkesterieen teki , soitti rokkia liki 10 minuutia ja sen huomasi että soittivat vain itselleen . En mene sinne enään missä he soittavat

      Että tämmöinen toive Tanssia harrastavalta

    • hummpaonhomojenmusaa

      Humppa jamuu täipallomusiikki on kuoleva laji. Jos bändi ei seraa aikaansa, ei sillä ole keikkojakaan. Ythä vittua ruinata ylesiöltä mitä pitäisi soittaa, ei se sitä päätä. Jos oäättäisivät, kohta soi vaan kevyt

      • ostasilmälasit

        Mitäs siitä vauhkoot! Kannattaiskohan itse seurata aikaansa!

        5vuotta vanha ketju - taitaa itsellä olla silmät täipallojen peitossa- tai muuten täyttä ymmärrystä vailla.


    • Osaava

      Yleisimmät virheet ovat: orkesteri soittaa omaa tahtia, ja laulaja laulaa omaa tahtia. En viitsi nimeltä mainita näitä muutamia onnettomia. Tämä on tanssijalle hankala tilanne

      Toinen ongelma on että tahti ei pysy samana, kiihtyy ja hidastuu, rumpali ja basisti soittaa omiaan.

      Ja törmää sitä välillä epävireiseen laulajaankin.

    • pate99

      Entä jos orkesterit alkaisivat vaatia tanssitaitoista yleisöä? Jospa mummolaahaus alkaa kyrpiä ja halutaan nähdä osaavaa porukkaa parketilla? Virevammainen solisti on huomattavasti harvinaisempi kuin kökkö tanssija.

      • sellaistavaan

        Vaatia soppii


      • khjulokjkl

        Orkesteri haluaa mahdollisimman paljon tanssivaa porukkaa, taidot ei kiinnosta.


    • osaavaamusiikkia

      Simo Silmun orkesteri on paras etenkin nyt kun Simo kierti korkin kiinni

    • IlosetNaurut

      Hah. "Tanssitaitosta yleisöä"
      Toi oli hyvä😃. Te arvoisat tanssiitaitoiset (kurssit käyneet) pysähtykää joskus katsoon muiden kurssikavereittenne menoa ja samalla kuuntelette musiikkia. Muutakin kuin sitä pelkkää perustahtia. Mitä näette? Te näette lauman porukkaa ravaavan, toiset etu-toiset takatahtiin ja ehkä joku pari saattaa ravata ihan tahtiinkin. Itse orkesterin soittaman hienon "musiikkiin mukaan"ei mene heistä yksikään pari.
      "Tanssiporukka" on todella vaativaa porukkaa. Jos he ei osaa liikkua musiikkiin. Täytyis orkesterin soittaa heidän liikkumiensa mukaan. No bug-mallin fiksun he soittavatkin. Ei vaan voi musiikki enään yksinkertaisemmaksi mennä ja jos vähänkin tätä kaunistelikaan., Putoo heti osa kurssitetuista pois tahdista.

    • Anonyymi

      Tanssilava mainosti, meillä tanssitaan tangoa,valssia,jenkkaa ,foxsia,humppaa. Tuli yksi
      hidas valssi ,sekin joku uusi tahtilaji .lattialla vain seisoskeltiin ja ihmeteltiin tunnetun
      orkesterin kappalevalintoja. joku tanssijoista sanoi ,että orkesteri soittaa vain itselleen. menimme sinne tanssimaan kesälavalle perinteisä kappaleita.edes muutama
      illassa.ei tullut yhtään.lipunmyyjät sanoivat vain vähän enemmän kuin puolet on myyty lippuja. ensi keskiviikkona on tupa täynnä tulkaa uudelleen ja niin kävikin.orkesteri oli myös suosittu huippu orkesteri. kappaleet olivat noin puoleksi
      uutta puolet vanhaa .Porukka tykkäs.tanssipaikan pitäjien pitäisi kysyä orkestereilta
      mitä tarjoatte, varsingin kesälavoilla pitäisi soida vanhojakin kappaleita

    • Anonyymi

      Orkesterin jäsenenä voin sanoa, että hyvä orkesteri soittaa kaikki lajit ja jopa hieman hyljeksityt masurkat ja polkat. Niitä ei ehkä jokainen tanssi mutta ne jotka osaavat
      ovat näköjään iloista väkeä huidellessaan pitkin parkettia.
      Tärkeää on myös tempo millä kappaleet esitetään ja se, että rytmi kuuluu selvästi saliin.
      Silloin kaikki voivat tanssia taitonsa mukaan ja kaikki ovat tyytyväisiä.

      • Anonyymi

        Jos tanssimon puoli- tai/ja sitä kiinteämmistä kalusteista varisee sahajauhoja ja rautanauloja, on mastervoluminappulan asento liian suuri. Jenkkapirtti voisi kiinnittää tähän jatkossa edes hieman huomiota vihoviimeisten elikkäs bilebändiensä valinnoissaan. On toki myönnettänä, että bilebändin saatesanoissa kieltämättä todettiin, että ilta jatkuu niin kauan kuin "te" elikkäs yleisö haluaa. Siitä olisi jo pitänyt tajuta, että jenkkapirtti oli tarkoitus sulkea jo siinä vaiheessa ja kysymyksessä oli juonikas yleisönkarkoitus mastervoluminappulan asennolla! 🥳🤠🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tanssimon puoli- tai/ja sitä kiinteämmistä kalusteista varisee sahajauhoja ja rautanauloja, on mastervoluminappulan asento liian suuri. Jenkkapirtti voisi kiinnittää tähän jatkossa edes hieman huomiota vihoviimeisten elikkäs bilebändiensä valinnoissaan. On toki myönnettänä, että bilebändin saatesanoissa kieltämättä todettiin, että ilta jatkuu niin kauan kuin "te" elikkäs yleisö haluaa. Siitä olisi jo pitänyt tajuta, että jenkkapirtti oli tarkoitus sulkea jo siinä vaiheessa ja kysymyksessä oli juonikas yleisönkarkoitus mastervoluminappulan asennolla! 🥳🤠🤔

        Olet oikeassa, moni korvaa taitonsa puutteita äänen kovuudella.
        Kohta se ei niin haittaa kun lavalla on vain triobändejä.
        Rummut, basso ja haitari, niillä on aikoinaan koko homma alkanut ja niiden sulosäveliin se sitten kohta loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, moni korvaa taitonsa puutteita äänen kovuudella.
        Kohta se ei niin haittaa kun lavalla on vain triobändejä.
        Rummut, basso ja haitari, niillä on aikoinaan koko homma alkanut ja niiden sulosäveliin se sitten kohta loppuu.

        Ihmetystä aiheuttaa havainto, että miten orkesterilla VOI olla varoja stadionkeikkaluokan pa-kamoihin, vaikka esiintyy jamboreen vihoviimeisenä jenkkapirtin sillä puolen, jonka olisi joutanut moottorisahata (laillisilla desibeleillä) jo alkuillan tanssiyleisötäyttöasteen perusteella tuottoisammiksi polttopuiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4320
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4225
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3996
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2837
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2531
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2094
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2013
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1659
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe