Holtitonta menoa nuorilla

Kalevi XX

Ihan sydäntä särkee nähdä miten holtittomasti nuoret uskaltavat/viitsivät elää; velkaa velan päälle, ulosottokierteessä, luottotiedot menneet - silti ostellaan kaikkea turhaa, " shoppaillaan" ostetaan kaikkea jonninjoutavaa netistä - ai, mitä se minulle kuuluu? Siten vain että kun oma raha ei riitä - vingutaan muilta..sellainen periaate kun suu säkkiä myöten on näköjään ihan tuntematon käsite. Vähemmällä tulee toimeen. Kaikkea ei ole pakko saada heti ja nyt!
Mikä elämä se sellainen on että pelataan kotihoidon tuilla lapsilisillä ja ties millä ja annetaan kaiken vaan olla?
Kukaan ei pääse velkojan pakoon - joskus ne lankeavat maksuun.
Silloin ei auta mitkään itkupotkuraivarit. Maksettava on.
Mielestäni ei ole apu eikä mikään että aina lykätään sivulta rahaa kun " on niin tiukka tilanne" - kyllä varmasti on niin koska eletään kuin euroopan omistajat. Myöskin sellainen käsite kun häpeä on täysin tuntematon.
Mistään ei saa puhua, kuvitellaan että kun ei puhuta - ongelmat haihtuvat ilmaan ja kaikki on taas HYVIN. No ei ole, eikä moneen vuoteen tule olemaan. Mitä isovanhempien pitäisi tehdä jotta nuoret tajuaisivat?
Edes perinnön toive ei auta, ei ikinä riitä velkoihin, ei edes perintöveroa saada kunnialla maksettua. Ja siinä seassa kasvatetaan uusi sukupolvi, luultavasti samanlaiseen holtittomuuteen - esimerkki se on joka vaikuttaa.
Itsellään ei koskaan ollut velkaa, ei ulosottokierrettä, ei vuokrarästejä - on eletty suu säkkiä myöten, ilman luksusta kyllä mutta rehellisesti omilla rahoilla.
Siksi sydäntä kylmää kun avuttomana katselee menoa, on autettu yli äyräiden kun ei ole voinut katsoa ja kuunnella miten huonosti menee- on varmasti ollut vääränlainen apu, olisi pitänyt sanoa, että jokainen tulee toimeen omillaan.
Kun pienestä eläkkeestään on hyvää hyvyttään antanut rahaa - tuntuu pahalta huomata ettei se merkitse mitään..rehellinen ihminen hoitaa tonttinsa kunnialla, ei elä velaksi ja yrittää maksaa velkansa. Turha sanoa että nuoria olisi kotona opetettu tällaiseen hällävälä touhuun. Kotona kyllä annettiin hyvät eväät mutta kun kelkkaan sattui varsinainen - sanonko? No en sano.

17

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin ikävää

      Samaa menoa kuin Isänmaan hoidossa nykyään -
      mitään ei kunnioiteta, mikään ei merkitse mitään -
      me iäkkäät isovanhemmat olemma tätä maata puolustaneet ase kädessä - nuorten torveloiden poispilattavaksi.
      Surullista.

    • Välit poikki

      Laita välit täysin poikki tuollaisten loiseläjien kanssa.
      Muu ei auta.

      • Kokenut tietää

        Ei kai se nuoria auta lainkaan. Välit voi tietysti katkaista oman mielenterveyden säilyttämiseksi, mutta nuori kaipaa opetusta elämään. Hylätyksi tuleminen ei juuri kannusta.

        Ihmisen on vaikea aikuisuutensa alussa käsittää, että on panostettava tulevaisuuteensa. Sitä on opiskelu, innostava työ, harkinta raha-asioissa jne. Moni nuori sen ymmärtää, ja heillä on keski-ikäisinä turvattu elämä.
        Sitten ovat nämä "heinäsirkat", jotka soittelevat viulua kaiken kesää ja jäätyvät sitten pakkaseen.
        Työttömyyden, ulosottomiehen tai sairauden iskiessä ei ole mitään turvaa omasta takaa, ja sossun luukku on ainoa paikka. Kun sossusta tulee vakituinen turva, ollaan vaikeassa tilanteessa ehkä lopun ikää.

        Mutta ei ketään voi pakolla opettaa. Itse on asia ymmärrettävä.


      • Isä 1977
        Kokenut tietää kirjoitti:

        Ei kai se nuoria auta lainkaan. Välit voi tietysti katkaista oman mielenterveyden säilyttämiseksi, mutta nuori kaipaa opetusta elämään. Hylätyksi tuleminen ei juuri kannusta.

        Ihmisen on vaikea aikuisuutensa alussa käsittää, että on panostettava tulevaisuuteensa. Sitä on opiskelu, innostava työ, harkinta raha-asioissa jne. Moni nuori sen ymmärtää, ja heillä on keski-ikäisinä turvattu elämä.
        Sitten ovat nämä "heinäsirkat", jotka soittelevat viulua kaiken kesää ja jäätyvät sitten pakkaseen.
        Työttömyyden, ulosottomiehen tai sairauden iskiessä ei ole mitään turvaa omasta takaa, ja sossun luukku on ainoa paikka. Kun sossusta tulee vakituinen turva, ollaan vaikeassa tilanteessa ehkä lopun ikää.

        Mutta ei ketään voi pakolla opettaa. Itse on asia ymmärrettävä.

        Minun mielestäni ongelma on se, että hankitaan niitä lapsia sun muuta, kun muillakin on, vaika se ei ole oma juttu. Sitten petytään, kun suuret osotukset eivät täyty ja masennusta lievittääb sillä ostohysterialla. Mitään ei osata tehdä, kun kaikki ostetaan ja velkakierteessä ollaan työnantajan orjia, niin siinä kärsii muukin elämä.

        Jos rehellinen olen, niin esimerkiksi Facebook on klsi perkele. Siellä teeskennellään ja näytellään hienoja perhelomia, vaikka oikeasti menee päin persettä. Sitten muut pyrkii samaan "onneen" eli astuvat miinaan.
        Eikö se niin mene, että "kylillä koreasti, vaikka kotona kontatataan" ?


    • sitä saa mitä....

      Niin, ei tuo meno varmasti muutu - ennen kuin on pakko. Tulee olemaan kova paikka heille, mutta ah niin terveellinen..

      • Tobias*

        Vamasti yllä olevassa on paljonkin surullista totuutta, mutta ei nyt kokonaan unohdeta, että näissä meidän nuorissamme on myös paljon niitä kunnollisia, jotka hoitavat asiansa, lapsensa ja taloutensa ihan vimpan päälle kiitettävästi ja joiden elämänmenoa tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa on ilo näin isovanhempana sivusta seurata!!


      • Isä 1977
        Tobias* kirjoitti:

        Vamasti yllä olevassa on paljonkin surullista totuutta, mutta ei nyt kokonaan unohdeta, että näissä meidän nuorissamme on myös paljon niitä kunnollisia, jotka hoitavat asiansa, lapsensa ja taloutensa ihan vimpan päälle kiitettävästi ja joiden elämänmenoa tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa on ilo näin isovanhempana sivusta seurata!!

        Niin. No ainakin ulkoisesti "kunnollisia".
        Ei sinunhan lapsesi välttämättä sinulle kerro kaikkea.
        Harvassa on omatoimisesti elävät perheet nykyisin.


    • Kalevi XX

      Niin, oikeassahan sinä olet- sitä surullisemmaksi tulen...kun nämä nuoret ovat sukua....sekin on tosi surullista.

      • Puhumisen paikka

        Sinun pitää nyt vain pitää puhuttelu sukulaisnuorelle ja sanoa hänelle, ettet aio enää jatkossa rahoittaa tämän kumppanin holtitonta elämää.


      • Isä 1977
        Puhumisen paikka kirjoitti:

        Sinun pitää nyt vain pitää puhuttelu sukulaisnuorelle ja sanoa hänelle, ettet aio enää jatkossa rahoittaa tämän kumppanin holtitonta elämää.

        Kyllä se on turha rykiä, kun paska on jo housussa.


    • sama zz

      Tässä tapauksessa avopari yhtä holtittomia...ja kyllä olen yrittänyt puhua - silloin sanotaan että on oma asiansa miten kaiken hoitaa ja seuraavana päivänä vingutaan lainaa jota ei ole aikomustakaan maksaa takaisin, eli puhuminen ei auta.

      • ...

        Jos on oma asia, miten kaiken hoitaa, niin muistutat siitä, kun he tulevat lainaa vinkumaan.


      • harmillista

        Tätä olen myös joutunut sivusta seuraamaan.Avopuolisoni pelasti lapsensa velkoja 2000 eurolla ,jotka lainasin avopuolisolleni.Tällä avopuolisollani meni vuosi aikaa siihen,että sai minulle maksettua lainansa takaisin.Ja siis nämä rahat meni kuin kankkulan kaivoon ja sanoin,että nyt ymmärrät millainen homma sellaisen rahasumman kerääminen yli omien maksujen ihan tavallisesta palkasta on ja ymmärsikö lapsesi paljonko sinä autoit häntä.Tuskinpa,helppoa mikä helppoa.
        Omille lapsille on ollut opetusta rahankäyttöön,meillä oli kuukausirahat ja vaaterahat,jonka turvin opettelivat rahan riittävyyttä.Rahan pyyntöjä ei ole tullut.Mikään raakalainen en koe olevani,pulmatilanteessa autan kyllä.Yhdelle lapselleni tuli yllättävä työmahdollisuus ulkomaille,ei ollut osannut varautua,olen lainannut rahaa lähtiessään,suurin osa on maksettu takaisin,loppuosa tulee kun palaa kotimaahan.
        Tietenkään en välttämättä edes tarvitsisi tätä summaa takaisin,mutta tiedän että lapsellani on hyvä mieli kun saa maksettua ja koska itsellä on useampia lapsia,on tasapuolista,että yksi ei saa mitään erivapauksia.Esim.jouluna annan kaikille saman summan joululahjaksi.


      • Isä 1977

        Joo. Kortonkeihin tai kastraatioob jos rahaa pyytävät, niin anna ihmeessä. Muuten sinulla voi olla kauppareissulla kohta lisääkin. Juuri nämä vastuuttomimmat on kovinkin kovia lisääntyjiä.


    • Isä 1977

      Tätä se on monella. Avasin tuonne juuri keskustelun aiheella -olikohan se "Nykyajan perheet vätyksiä" tjtn.

      Mutta niin. Tätä näkee ja liittyy minunkin avaukseeni.
      Kai sitä masennukseen ja egoon pitää ostella kauheasti materiaalia velaksi? Se on sellainen kierre. Lapsia tehdään kun muillakin, ja sitten niiden kanssa ei pärjätä. Ei osata edes ruokaa laittaa ym. mistä lapset oppisivat ja mistä perhe hyötyy.

      Tuokin perintöhomma vähän sellainen, että moni kärkkyy perintöä ja elää sitä odotellen järjettömästi ja muille "onneaan" todistellen.
      Itse olen onnellinen 36 vuotias pienten lasten perheenisä ja en ikinä tule perintöä saamaan, niin se pitää elää pienillä tuloilla tulevaisuus huomioiden. Itse olen tehnyt aina kaikki. Edes talkootyövoimankin en ole käyttänyt kuin kerran, ja se oli viimeinen kerta - itse tekee paremmin ja nopeammin.
      Joillekkin tuodaan vielä viisikymppisenäkin polttopuut ja kaikki valmiiksi. Ei käy kateeksi, tässä sitä itse tehdessä on oppinut elämäntaitoja joita voi lapsilleen opettaa. Meillä on oikeasti komea talo ja kaikki mitä ihminen tarvitsee -laatuvaatteet ja harrastusvälineet - lapsilla kaikki viemiseen päälle- mutta ei meillä perheen tulokkaan ole kuin yhteensä 3200 netto!
      Mutta ei meillä kyllä ajella hienolla autollakaan, kun se jos joku maksaa. Harvoin käymme kylässä, kun bensa maksaa ja koirakin löytyy (=hoito-ongelma), niin ei päästä kyläilemään. Meillä sitten käy isovanhemmat. Ja aina laitetaan ruokaa ja silleen, mutta me osataan tehdä itse - on opittu, kun meitä ei ole pilalle passattu. Tokihan olimme päälle kolmikymppisiö ja pitkään parisuhteessakin ennen lapsia, niinpä tässä on opittu. Ikinä ei olla oltu keneltäkään rahaa pyytämässä, vaikka meidänkin suvussa on näitä hienoa ihmistä esittäviä joille on äiti työpaikankin hankkinut suhteilla, jotka metsätilkkua kiristävät meidänkin mummolta!

    • erkkiukki

      Avustin aikuista lastani, kun heille tuli muutto pois tupakansavuhelvetistä. Kerrostalossa asuivat ja alakerran naapuri sauhutteli solkenaan. Pääsivätpä lapsenlapsenikin terveellisempään asuntoon, joka on rivitalon päätyasunto. Täytyy sanoa, että ei kaduta yhtään, kun eläissäni autoin. Mitä sitä sitten vainajana enää niin tärkeetä, kun keuhkot olisi jo heiltäkin pilattu. Hyvin on vastuunsa kantanut lapseni. Ajat ovat kovat.

    • monilla ongelma

      Nykyään alkaa olla näinkin päin, että aikuinen lapsi joutuu avustamaan rahallisesti vanhempaansa. Eli nykyään kyllä joka ikäluokassa on niitä onnettomia ja heillä on kyllä aina pokkaa rahaa pyytää ja sitten, kun haluaisi rehellisen vastauksen mihin rahaa tarvitset, sillä laskut menevät suoraan, niin ei sitä kunnollista vastausta tule. Ei omakohtaista, mutta ystävälläni jopa näin. Itse en kuulu pummeihin enkä avustajiin, vaan perheeseemme kuuluu lapsia ja tulemme omillamme toimeen, mutta turhiin ostoksiin ei sorruta, sillä haluamme säästääkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1290
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1066
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      69
      835
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      777
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      704
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      668
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      644
    Aihe