Synnytys mielessä vielä 5kk jälkeen (varoitus, pakko avautua) :(

Esikon äippä

Minulle on jäänyt synnytyksestä jonkinsortin traumat ja edelleen se pyörii mielessä.. Synnytys oli henkisesti raskas ja ihan ahdistaa ajatella sitä :( Olen kerrannut varsinkin alussa synnytyksen kulkua ääneen ja siten käsitellyt asiaa, mutta tuntuu että nyt haluaisin tietää vastauksen moniin kysymyksiin mitä on tullut mieleen, miksi tapahtui sitä ja miksi tätä.

Supistelut alkoivat alkuyöllä ja niitä tuli 15min välein läpi yön, en nukkunut ollenkaan. Aamulla ne harvenivat ja niitä tuli ihan vain harvakseltaan. Klo13 alkoi kipeät ja säännölliset supistukset ja synnytys eteni vauhdilla. Klo16 niitä tuli jo 2-5min välein ja kestivät yli minuutin ja lähdettiin sairaalaan, siellä olin jo 4cm auki. Oli hirveää maata 20min kyljellään kun siinä alussa piti tehdä niitä jotain mittailuja, tärisin kuin haavanlehti ja oksetti, supistuksia tuli toinen toisensa perään koko ajan ja ihan helvetillisen voimakkaita. Siitä kun vihdoin päästiin synnytyssaliin, n.klo19 olin jo 7cm auki. Sain kohdunkaulanpuudutuksen, joka tehosi vain toispuoleisesti. Sain epiduraalipuudutuksen ja ilokaasunaamarin, silloin tuli oksennus.

Tärisin käytännössä koko synnytyksen ajan ihan hervottomasti, mistähän sekin johtui? Jännityksestä vai, kun kivut kuitenkin lähtivät kun puudutus alkoi tehota? Tärinä loppui sillä sekunnilla kun sain vauvan syliin!

Kätilö tuumasi heti alkuun että tällä vauhdilla saan varmasti synnytettyä hänen vuorollaan ennen klo 22! No, puudutuksen jälkeen istuskelin ja odottelin, kivut hävisivät. Mutta sitten alkoi tulla niitä ongelmia.. Olin sängyllä selkäpuoli kohotettuna, kun vauvan sydänäänet hidastuivat vaarallisen alas. Sängyn päätyä laskettiin äkkiä niin että minulla oli pää vähän alaspäin ja minun käskettiin hengittellä happinaamariin ja rauhoittua, ja lopulta vauvan sydänäänet taas normalisoituivat. Aikaa kului, minä tärisin ja olin peloissani.

Kätilö lähti vaihtoon ja minulla alkoivat taas supistukset tuntua niin kovasti että pyysin lisää epiduraalia. Sain sitä joskus ennen kymmentä. Ja taas yhtäkkiä vauvan sydänäänet harvenivat. Kun tilanne ei alkanut korjaantua, paikalle kutsuttiin lääkäri ja ehkä joku muukin, en muista. Usea henkilö siinä häsläsi, pyöri ja hyöri, työnsi happinaamaria naamaani, käskivät hengittää ja rauhoittua, käskivät mieheni pois tieltä, puhuivat jotain lääkärikieltä josta ymmärsin vain sen että tilanne on erittäin vakava ja jos se ei äkkiä korjaannu niin pitää lähteä sektioon. Tilanne oli jotenkin kaaosmainen. Olin ihan paniikissa ja yritin kovasti rauhoittua vauvan takia (oli aika vaikeaa!). Vihdoin sydän saatiin taas toimimaan. Ja kappas, olinkin jo 10cm auki - eikun ponnistamaan!

En tuntenut supistuksia kun olin juuri saanut sen epiduraalin. Halusin synnyttää kyljellään. Ponnistin ja ponnistin aina kun tunsin jotain ja näin monitorilta supistuksen. Ja taas... Ne hemmetin sydämenlyönnit! Siihen tuli taas paljon väkeä ja tilanne muuttui kaaokseksi. Minut käskettiin selälleen ja jalat levitettiin jollain härvelillä. Puhuttiin taas sektiosta. Olin kuolla janoon mutta en saanut vettä koko aikana kun oli se sektion uhka. Yksi veti imukupilla vauvaa, toinen hyppi käsivarsillaan mahani päällä "Nyt se pitää saada ulos, nyt pitää saada, ponnista!" Ja minähän ponnistin! Ja lopulta se tuli, minun vauva, oli hetken hiljaa ja päästi parkaisun! Odotin että saan vauvan rinnalleni, mutta se vietiinkin eri huoneeseen, niin kuulemma tehdään kun on imukupilla avustettu. Kesti kauan, kuuntelin vauvani parkumista ja olin todella uupunut. En saanut vieläkään vettä, leikkaussalin uhka oli edelleen päällä repeytymien vuoksi.

Näin kun vauvaani puettiin, kysyin enkö saisi sitä ilman vaatteita rinnalleni. Ei käynyt, vauva puettiin. Vihdoin se tuotiin paitani alle, mikä uskomaton tunne! Tärinä suli pois ja vihdoin rentouduin! Vauva koitti hamuta suullaan kaulaani, en saanut sitä vielä rinnalleni kun piti odottaa että minut saadaan tikattua. Siinäkin kesti pitkään, nainen tikkasi, kutsui lääkärin, hän aikansa ihmetteli, purki tikit, tikkasi uudestaan... Minut saatiin lopulta kursittua kokoon, sain juoda vettä (Join varmaan litran!) ja sain imettää lastani!

Yritin käydä pissalla, mutta pytyllä minua rupesi huippaamaan niin etten päässyt ylös. En voinut edes istua pyörätuolissa, oli taju lähteä. Pääsin pitkälleni ja sängyllä minut vietiin myös osastolle. Seuraavana päivänäkään en päässyt yksin liikkumaan esim.vessaan, hoitajan piti tulla varmistamaan. En nukkunut kolmeen yöhön, olin ihan poikki, itkin vain ja pidin vauvaa rinnallani. Jossain vaiheessa kutsuin hoitajan että nostaa vauvan pois, en kertakaikkiaan jaksanut! En silti saanut nukuttua.

--Jatkuu vielä vähän-->

11

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esikon äippä

      Koko sairaala-ajasta on tosi ahdistava muisto. Kolme päivää siellä olin kun olin itse niin heikkona ja kipeänä ja vauvan tulehdusarvot olivat liian korkeat. Söin kipulääkkeitä hirveitä määriä (yleensä menee pari vuodessa) että kivut pysyivät kurissa.

      Nyt, 5kk jälkeen, olen maailman onnellisin äiti. Vauva on kiltti ja onnellinen, juttelee ja nauraa :)

      Tuo koko sairaala-aika pyörii mielessä vähän väliä... Haluaisin tietää syitä tapahtumiin. Saattoiko epiduraalilla olla vaikutus vauvan sydämensykkeeseen? Jos olisin pärjännyt esim kohdunkaulanpuudutteella, olisiko synnytys edennyt nopeammin ja ilman ongelmia? Miksi pystyasennossa oleminen aiheutti sydänhäiriöitä kun piti mennä pää alaspäin? Mikä ylipäätään aiheutti sydänhäiriöt vai onko sille edes olemassa syytä? Vaikka synnytys oli kamala, luultavasti haluan synnyttää lapselle pikkuveljen/-siskon. Haluan, että synnyttämisestä jää kauniimpi muisto enkä usko että se aina on tuollaista sähläämistä...

      Häviääköhän tämä ahdistus pikkuhiljaa? Onko muilla jäänyt synnytys näin kummittelemaan mieleen ja miten olette siitä päässeet yli? Varmaan ihan vain ajan kanssa...

      • th.

        Etkö ole käynyt synnytystä läpi kenenkään ammattilaisen kanssa? Ellet, niin teehän se.

        Epikriisistähän selviää paljon, oletko sen lukenut?


      • Esikon äippä
        th. kirjoitti:

        Etkö ole käynyt synnytystä läpi kenenkään ammattilaisen kanssa? Ellet, niin teehän se.

        Epikriisistähän selviää paljon, oletko sen lukenut?

        Synnytyssairaalassa ollessa joku kävi "keskustelemassa synnytyksestä", en edes tiedä oliko se se minun kätilö, joku lääkäri vai kuka se oli, olin vielä vähä sekaisin :D mutta asia oli vielä niin tuore etten osannut ja jaksanut siinä rueta kyselemään ja miettimään mitään. Olen vasta näin jälkeenpäin alkanut miettimään sitä.

        Ja sain minä jonkun lapun mukaani missä vaan oli lueteltu synnytyksen kesto, toimenpiteet, puudutukset ym, mutta ei siinä sen syvemmin oltu kerrottu mitään.. olisiko sellainenkin raportti jossain jossa on kerrottu synnytystapahtumasta ihan useammallakin sanalla? Sepä olisikin kiva nähdä!


      • ll.
        Esikon äippä kirjoitti:

        Synnytyssairaalassa ollessa joku kävi "keskustelemassa synnytyksestä", en edes tiedä oliko se se minun kätilö, joku lääkäri vai kuka se oli, olin vielä vähä sekaisin :D mutta asia oli vielä niin tuore etten osannut ja jaksanut siinä rueta kyselemään ja miettimään mitään. Olen vasta näin jälkeenpäin alkanut miettimään sitä.

        Ja sain minä jonkun lapun mukaani missä vaan oli lueteltu synnytyksen kesto, toimenpiteet, puudutukset ym, mutta ei siinä sen syvemmin oltu kerrottu mitään.. olisiko sellainenkin raportti jossain jossa on kerrottu synnytystapahtumasta ihan useammallakin sanalla? Sepä olisikin kiva nähdä!

        Pyydä (kirjallisesti) lähettämään sinulle epikriisi.


      • Mymmelitär

        Mulla sujui kaikki nopeasti, (ns. Säännöllinen synnytys) jopa niinkuin olin suunnitellut ja edelleen asia pyörii mielessä ja on outo tunne sitä muistellessa. Muistan kuinka tuli huono olo, kun ekan kerran synnytyksen jälkeen ajoin sairaalan risteyksen ohi!
        Oon tullut siihen lopputulokseen, että synnytys on kokemuksena niin voimakas, että voi ahdistaa kaikesta huolimatta jonkin aikaa.
        Nyt poika puolivuotias ja eilen kävin seuraneidin ominaisuudessa kyseisessä sairaalassa ensimmäisen kerran rauhallisin mielin!


    • nbvcvb

      Minulla suunnilleen samanlainen tarina ja eräällä ystävällänikin. Tosin synnytyksestäni on jo 10 vuotta. Kyllä sinä selviät. On ihan normaalia että asia pyörii vieläkin mielessä.

      Kun lukee naistenlehtiä ja julkkisten "helppo synnytys ja kannessa kuva meikit päällä" saa nykyajan tulevat äidit äkkiä sellaisen kuvan , että synnytys on helppoa. Se ei ole läheskään kaikille helppoa. Juuri siksi synnytysyksiköissä on tuo hieno henkilökunta , näitä hätätapauksia varten.

      Itse olin yllättynyt kuinka synnytys voi viedä voimat. Vielä pitkän aikaan kun yritin lhteä vastasyntyneen kanssa vaunulenkille, tärisin ja hikeä puski koska olin fyysisesti niin heikossa kunnossa. Lisäksi olen käynyt ison leikkauksen läpi ja siinä jouduin kanssa toteamaan kuinka avuttomaksi ihminen voi joutua.

    • Hyvä lopputulos

      Kuullostaa siltä, että synnytyksesi ei edennyt ns. oppikirjan mukaan, vaan mutkistui. Kuitenkin henkilökunta noudatti toiveitasi, oli koko ajan hommassa ajan tasalla, havaitsi ongelmat ja pystyi reagoimaan niihin asianmukaisesti pitäen kuitenkin varasuunnitelmat valmiina. Ja lopputulos oli ilmeisen hyvä. Ajattehan, jos olisit synnyttänyt kotona ilman ammattiapua ja välineitä!

    • ...

      Tietääkseni selkäydinpuudutukset voi aiheuttaa tuota tärinää.. itsekkin tärisin spinaalin jälkeen ja kysyin sitä kätilöltä. Luulen että kannattaa keskustella ammattihenkilön kanssa. Voisit ehkä kysyä terveydenhoitajalta neuvolassa miten keskustelu järjestyisi? Saisit luotettavaa tietoa. Oma esikoisen synnytys meni ehkä hieman vähemmän traagisesti mutta kyllä siitä traumat jäi. Oli niin nopea. Toinen synnytys meni todella hienosti vaikka nopea ja raju olikin ja itkin lähtiessäni sitä etten tule selviämään. Ylipäätään koko toista odotusta varjosti synnytyspelko ja itkin paljon öisin kun niin pelotti. Joten jos vaan mahdollista niiin käy synnytyksesi ja askarruttavat kysymykset läpi jonkun ammattilaisen kanssa papereidesi kera. Niiden tarkkojen kirjausten on kuitenkin löydyttävä synnytyssairaalastasi.

    • kä.

      Tärinä on aivan normaalia

    • hhkjhjh

      Luulen että epiduraali aiheutti synnytyksen hidastumisen. Kun supistuksia tulee minuutin parin välein ei kannata enää kipulääkettä ottaa sillä luomusti etenee paljon nopeammin ponnistusvaiheeseen jolloin ainakin supistuskivut lieventyvät. Epiduraalin ottamalla kivut kyllä yleensä lakkaa melkein heti, mutta niinpä ponnistuksentarvekin.

      • Esikon äippä

        Tuota itsekin mietin että jos olisin pärjännyt ilman epiduraalia, synnytys olisi voinut edetä nopeammin (eli tosi nopeasti, samaan tahtiin kuin siihenkin asti) ja ilman nuita suurempia ongelmia ja myöskin pahimpia repeytymiä (tulivat varmaan kun vauva piti loppuvaiheessa saada niin äkkiä ulos sydänoireiden takia), mutta niissä kivuissa kivunlievitys oli ihan pakko saada enkä tietenkään osannut nuita ongelmia odottaa :/

        Mahdollisella seuraavalla kerralla toivon että kohdunkaulanpuudute tehoaisi molemmin puolin ja pärjäisin sillä... Vai onkohan silläkin sitten sama hidastava vaikutus kun kivut lähtee/lievenee..? En tiedä, mitenhän sitä edes uskaltaa joskus yrittää toista vauvaa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe