Voxra; Sydän Hakkaa & Keuhkopaine

Hei vaan, tässä n 4-kymppinen "potilas", olen nyt 4 pävällä Voxra 150mg kun eilistä lähtien alka tuntu aika epämielyttävä rintakehässä, tänään varhais aamulla otin sydänsyke joka ositti olevansa 105 kun ihmettelin miksi se hakkasi niin voimakkasti ja nopeasti vaikka makaan rauhassa sängyssä, tuntu melkein meinaisi räjähtä, ja keuhkossa on astmankalttainen fiilis ja muuten ahtava paine rintakehässä.
Vähän huollestunut olen joten ajattelin kysy muilta onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia.
Olen muuten ihan hyväkuntoinen, harvoin sairas, eikä kovinkaan allerginen mistään vaan kärsin masennusta.

Kun kävin netissä etsimään lisäätietoa koskeva tämän tyyppisen oireesta löysin tällainen mielekiintoinen mutta hieman pelottava artikkeli:
qjmed.oxfordjournals.org/content/95/1/58.full
Otin nyt kuitenkin 4 pilleri, toivottavasti herän seuraava aamulla. :(
84312
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Voxrasta ei mulle tullut mitään muuta kuin psykoottisuutta ja valtava ahdistus, en ole koskaan kärsinyt psykoottisuudesta aiemmin.

Fyysisiä haittavaikutuksia en kokenut, mutta lääke plusmiinusnolla kohdallani, lopetin 3 vkon jälkeen oma-aloitteisesti kuten olin lääkkeen aloittanutkin.

Miksi syöt lääkettä?

Äänestä
  • nykyinen lääkkäri kirjoitti reseptin mulle sillä perusteella että on vahvahko depression ja muuten kerroin että epäilen minussa on ehkä lievä adhd, ja muutamia vuotta sitten tuli sellainen testi tehty mutta ei ollut positiivinen, mutta sitten kun vähän kyselein niin tuon lääkkärin myönsi että minun testissä ilmenee osittain juttuja joka voisi viitatta siihen et ehkä olisi vähän adhd, toki olen jo yli 40v joten tän ikäisellä ei enää niin vahvasti esille tule(?) mutta keskittymis ongelmia on ollut ja tarvitsen sitä kovasti kun olen aloittanut opiskeleman.

    Äänestä

  • a.k. kirjoitti:

    nykyinen lääkkäri kirjoitti reseptin mulle sillä perusteella että on vahvahko depression ja muuten kerroin että epäilen minussa on ehkä lievä adhd, ja muutamia vuotta sitten tuli sellainen testi tehty mutta ei ollut positiivinen, mutta sitten kun vähän kyselein niin tuon lääkkärin myönsi että minun testissä ilmenee osittain juttuja joka voisi viitatta siihen et ehkä olisi vähän adhd, toki olen jo yli 40v joten tän ikäisellä ei enää niin vahvasti esille tule(?) mutta keskittymis ongelmia on ollut ja tarvitsen sitä kovasti kun olen aloittanut opiskeleman.

    Jos Voxra aiheuttaa sydänoireita, lopeta se pikimmiten. Saat tilalle jotain muuta masennuslääkettä. Vaadi lääkäriltäsi määräämään sinulle oireenmukainen lääkitys! Voxra ei todennäköisimmin sovi sinulle. Itse lopetan kaikki määrätyt lääkkeet mikäli niistä aiheutuu vakavia haittavaikutuksia ilman lääkärin lupaa.

    Äänestä

Voxrasta tuli mulle allerginen ihottuma, tosin tupakanhimo väheni sen aikaa kun lääkettä käytin (14 vrk)

Äänestä
  • Voxra onkin tarkoitettu pääosin nikotiinista vieroittautumiseen, se ei missään nimessä ole masennuslääke, joka poistaa masentuneisuutta/ahdistuneisuutta, voi käydä päinvastoin.

    Äänestä

Huomenta vaan, viellä ollaan.
Tuli toinenkin juttu mieleen että silloin kun on tullut syöty niin se vaikuttaa aika paljon vatsa-keuhko alueen kun se kiristyy aika pahasti ja sydän ala hakkaa.

Eilisen päivällistä söin alle puolet tavallista ja illallinen ei tullut syöty ollenkaan koska tuli epämiellyttävä olo vaikka nyt oli lievämpi kun edellisenä päivänä kun silloin tuli syöty ihan normaalina ja todella paha vointi joka jatkui aamuun asti, sen vaan jotenkin tuntuu koko vatsa ei halua tomia ja käsitellä ruat.

Olen aiemmin kokeillut parii muita masennuksen tarkoitettua läkkeitä mutta ei koskaan on tullut tän kaltaista oireita.
Tuntuu siltä että jätän tän päivän viides pilleri, onneeks sossi maksaa koska kallista tuli.

Äänestä
  • Neuvoisin ehdottomasti keskustelemaan bupropionin aiheuttamista haittavaikutuksista lääkärisi kanssa ennen kuin jatkat käyttöä.

    "nykyinen lääkäri kirjoitti reseptin mulle sillä perusteella että on vahvahko depressio"

    Olethan hakenut masennuksen hoitoon keskustelua-apua? Lääkityksellä on tapana ainoastaan pahentaa oireilua pitkällä aikavälillä ja lyhytaikainenkin apu on hyvin kyseenalainen haittavaikutuksiin ja riskeihin nähden.

    "kun vähän kyselein niin tuon lääkkärin myönsi että minun testissä ilmenee osittain juttuja joka voisi viitatta siihen et ehkä olisi vähän adhd"

    No tämä nyt ei todennäköisesti kerro yhtään mitään. Jokaisella ihmisellä on vähintään jossain elämän vaiheessa käyttäytymistä, joka voitaisiin laskea ADHD-diagnoosin mukaiseksi tai siihen viittaavaksi. Tässäkin asiassa lääkityksen apu on lyhytaikainen ja pitkällä aikavälillä terveyttä ja elämänlaatua rappeuttava.

    Äänestä

  • woiuewrgpo kirjoitti:

    Neuvoisin ehdottomasti keskustelemaan bupropionin aiheuttamista haittavaikutuksista lääkärisi kanssa ennen kuin jatkat käyttöä.

    "nykyinen lääkäri kirjoitti reseptin mulle sillä perusteella että on vahvahko depressio"

    Olethan hakenut masennuksen hoitoon keskustelua-apua? Lääkityksellä on tapana ainoastaan pahentaa oireilua pitkällä aikavälillä ja lyhytaikainenkin apu on hyvin kyseenalainen haittavaikutuksiin ja riskeihin nähden.

    "kun vähän kyselein niin tuon lääkkärin myönsi että minun testissä ilmenee osittain juttuja joka voisi viitatta siihen et ehkä olisi vähän adhd"

    No tämä nyt ei todennäköisesti kerro yhtään mitään. Jokaisella ihmisellä on vähintään jossain elämän vaiheessa käyttäytymistä, joka voitaisiin laskea ADHD-diagnoosin mukaiseksi tai siihen viittaavaksi. Tässäkin asiassa lääkityksen apu on lyhytaikainen ja pitkällä aikavälillä terveyttä ja elämänlaatua rappeuttava.

    Joo, kiitos!
    Itse asiassa suhtaudun aika negativisesti masennus läkkeihin, tämä taida olla viimeinen kerta kokeilen näitä kemikaalisia keinoa parantamaan mieliala oloa, itse asiassa olen hyvin tietoinen mitä haluan ja tarvitsen elmästä mutta elämäni tilanne on sellainen että en voi kovin paljon tehdä asiasta samalla kun voimaat on hävinyt.
    Olen entinen insinööri ja hyvä työpaika oli, mut nyt olen ollut työtön yli 10 vuotta ja oikeus juttu kesti 4,5v, nyt on yritetty AMK:lla saada jonkinlainen tutkinto suoritettu mutta todella huonosti on mennyt viime vuosina vaikka alussa aika hyvin menikin, syystä ja toista tuli syvempi masennus n 4 vuotta sitten, siinä on eri tekijöitä mutta esim. viimeinen naissuhde meni poikki 5 vuotta sitten ja sen jälkeen olen ollut täysin yksin, vuodesta toisen istun yksin kotona, suurin osa koulutoverit on puolet mun iästä eikä löydä mitään paljon yhteistä, ja raha tilanne heikko.
    Terapia on kokeiltu melkein vuoden ajaksi viimeksi mutta lopun lopuksi ei se kovin paljon auttanut.
    Maksimi opiskeluaika on jo mennyt umpeen ja tein uudestan sisäänpääsy kokeet tänä kevänä, tarkoituksen olisi jatka nyt syksyllä, 2 päivää enää jäljellä ilmoitta koululle joko otan vastaan opiskelupaikan mut en ole viel ilmoittanut koska haluan "lähteä pakoon", olen ollut 6 v. vaasassa mikä on todella mukava kaupunki mutta liian pieni paikka minulle, kaipan takaisin pks.
    Joo, en nyt kaipa mitään erityisiä neuvoja mutta ehkä jollekin tällä palstalla mielenkiintoista lukea, lisää raha saisin monet asiat kuntoon, no money no honey....

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Alien Keuhkossa kirjoitti:

Hei vaan, tässä n 4-kymppinen "potilas", olen nyt 4 pävällä Voxra 150mg kun eilistä lähtien alka tuntu aika epämielyttävä rintakehässä, tänään varhais aamulla otin sydänsyke joka ositti olevansa 105 kun ihmettelin miksi se hakkasi niin voimakkasti ja nopeasti vaikka makaan rauhassa sängyssä, tuntu melkein meinaisi räjähtä, ja keuhkossa on astmankalttainen fiilis ja muuten ahtava paine rintakehässä.
Vähän huollestunut olen joten ajattelin kysy muilta onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia.
Olen muuten ihan hyväkuntoinen, harvoin sairas, eikä kovinkaan allerginen mistään vaan kärsin masennusta.

Kun kävin netissä etsimään lisäätietoa koskeva tämän tyyppisen oireesta löysin tällainen mielekiintoinen mutta hieman pelottava artikkeli:
qjmed.oxfordjournals.org/content/95/1/58.full
Otin nyt kuitenkin 4 pilleri, toivottavasti herän seuraava aamulla. :(

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu