Närästyslääkkeet ja ärsyttävät aineet

Mites jos on happosalpaajakuurilla, niin ärsyttääkö alkoholi, kahvi, tupakka yms. refluksikon painajaiset limakalvoa lääkityksestä huolimatta? Mulla refluksioireet pahenivat viime viikolla, tuli ylävatsaan kramppi, mutta viikon salpaajien popsimisen jälkeen helpottivat ja minä hölmö menin juomaan muutaman oluen, torstaina. Lisäksi oon juonut kahvia enemmän kuin normaalisti. Nyt maha on taas kipeä. Litalgin auttaa. Mietin vaan, että johtuuko tuosta alkoholista ja kahvista, vaikka happosalpaajia olenkin käyttänyt.

(Niin ja jos joku nyt on lähettämässä mua katkolle, niin tuo oli eka kerta tänä vuonna kun olutta otin. Eikä tosiaan tuu tavaksikaan, kun noin pahat mahaoireet saa aikaan.)
8573
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Reseptivapaiden närästyslääkkeiden jatkuva käyttö on yleistynyt. Suolahappoa neutraloivien ja sen tuotantoa ehkäisevien lääkkeiden päivittäinen käyttö sotkee kuitenkin helposti mahalaukun luonnollisen toiminnan. Lääketilastojen mukaan vuonna 2010 mahan liikahappoisuuden hoitoon on korvattu yli puoli miljoonaa lääkitystä.

- Ei ole suotavaa käyttää närästyslääkkeitä pitkään ilman lääkärin tarkempaa tutkimusta. Erityisen tarkkana kannattaa olla reseptilääkkeiden ja käsikauppalääkkeiden yhteiskäytön kanssa, ettei tulisi turhaa päällekkäisyyttä.

- Tilapäisesti käytettynä närästyslääkkeet ovat toki melko vaarattomia, mutta pitkäaikaisessa käytössä ne voivat peittää joitakin oireita ja vakaviakin tauteja, jotka kaipaisivat lääkärihoitoa.

Närästyslääkkeiden ahkera käyttö sotkee helposti mahalaukun luonnollisen, aseptisen tehtävän.

- Lääkkeet vaikuttavat mahalaukun vastustuskykyyn bakteereja kohtaan, joita saamme ruuan mukana. Mahahappojen tehtävä olisi niiden torjuminen ja tappaminen ja kun maha tehdään hapottomaksi lääkkeillä, kasvaa suoliston tulehdusten riski ja ravintoaineiden imeytymättömyys ruuasta.



Ennen apu ruokavaliosta, nyt lääkekaapilta

Suomalaisista 10-15 % kärsii päivittäisestä närästyksestä. Useimmiten syynä ikävään vaivaan ovat väärät ruokailutottumukset, stressi, tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö.

- Refluksitauti liittyy usein myös ylipainoon. Annoskokojen kasvaminen ja raskas ruoka ovat myös suurimpia syitä taudin taustalla. Kun aiemmin lääkkeitä ei vaivaan ollut, apu oli pakko saada ruokavalion muutoksesta.

- Ennen mahavaivoja koitettiin selättää löytämällä parempi ruokavalio, mikä on paljon terveellisempi tapa. Nyt otetaan vaan lääkettä, mikä on helpompaa. Ei tarvitse luopua kahvista, runsaasta viljan ja sokerin syömisestä, prosessoiduista maitotuotteista tai runsaasta kasvisrasvapohjaisesta ruuasta.

- Parempi olisikin keventää syömistä ja välttää ruoka-ainetta, jonka epäilee närästystä aiheuttavan.
http://pullapoliisi.blogspot.fi/2013/06/narastaako.html

Paras ja halvin närästyslääke on vanha kunnon ruokasooda veden kera.



Viisi minuuttia närästyslääkkeiden mahdollisista riskeistä
http://sundqvist.blogspot.fi/2011/08/viisi-minuuttia-narastyslaakkeiden.html


Edellä on käsitelty ongelmaa liikahappoisuutena. Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Lähes poikkeuksetta mahan "liihappoisuus" on seurausta siitä, että hapon tuotto on liian niukkaa silloin, kun sitä tarvittaisiin eli ruokaillessa ja ruokailun jälkeen. Lue lisää: Luontaisterveys-lehti nro 4/2013 sivu 78 (löytyy kirjastosta)

Linkissä ohjeita vatsahappojen toimintahäiriöihin.
http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/terveyden_avaimet/kysymykset_ja_paulan_vastaukset/73/

Äänestä
  • ruokasoodaa ei missään nimessä saa käyttää närästykseen!!!!!helpottaa kyllä mutta lopulta pahentaa koska se tuhoaa vatsakalvoa ja se taas tietää sitä että närästykseen ei oikeat lääkkeet auta pätkääkään.tämän on lääkäri mulle kertonut ei vain yksi vaan moni ja moni sairaanhoitaja.älkää hyvät ihmiset tuhotko vatsakalvoanne soodalla,itselle on jo käynyt niin ja kärsin siitä loppuikäni!!!

    Äänestä

  • EIRUOKASOODAA!!!!! kirjoitti:

    ruokasoodaa ei missään nimessä saa käyttää närästykseen!!!!!helpottaa kyllä mutta lopulta pahentaa koska se tuhoaa vatsakalvoa ja se taas tietää sitä että närästykseen ei oikeat lääkkeet auta pätkääkään.tämän on lääkäri mulle kertonut ei vain yksi vaan moni ja moni sairaanhoitaja.älkää hyvät ihmiset tuhotko vatsakalvoanne soodalla,itselle on jo käynyt niin ja kärsin siitä loppuikäni!!!

    MITTÄN LÄÄKETTÄ EI SAA KÄYTTÄÄ SÄÄNNÖLLISESTI NÄRÄSTYKSEEN, KOSKA TUHOAA VATSAN.

    Äänestä

Kiitoksia vastauksesta, mutta en kyllä saanut vastausta kysymykseeni.

Minut on tähystetty alkuvuodesta, löytyi refluksi lievä tulehdus mahalaukussa. Hoidettiin ruokavaliolla ja happosalpaajilla, nyt oireisto uusiutunut. Täytynee luopua kahvista taas. Tupakkaa en ole koskaan polttanut, olen pienikokoinen nainen, ylipainoa ei ole.

Äänestä

Möyrymaaru, eri aineet voivat aiheuttaa (ainakin) ruokatorven limakalvolle ärsytystä, vaikka salpaajia söisitkin. Salpaajien kanssa pitäisi noudattaa sitä "tiukempaa linjaa" myöskin. Toivottavasti parempi olotila palaa pian!

Ja niinkuin varmaan olet jo käynytkin, http://www.refluksi.fi sivuilta löytyy meitä refluksikkoja satapäin :-)

Äänestä

Kiitos sure. Tässä olikin muutama parempi päivä ja ratkesin sitten eilen juomaan kahvia syömään suklaata, ja tänään on taas helvetti irti :-/ Mä luulin, että salpaaja "takaa" sen limakalvon paranemisen. Itsekuria siis! Ainaki siihen saakka, että vatsa on kunnolla parantunut. Se Losecin mainos, jossa mies kehuu "ennen en olisi voinut kuvitellakaan aamukahvia" jne. on melkoisen harhaanjohtava... :-)

Äänestä
  • Eihän noita lääkkeitä saa käyttää kuin tilapäisesti.

    Äänestä

Ei saa, mutta jotkut eivät vaan pärjää ilman. Ne, joilla on paha refluksitauti, voivat joutua ottamaan 40 mg jatkuvasti. Tietysti se on pahaksi pitkässä juoksussa, mutta minkäs teet jos muuten ei pysty syömään yhtään mitään.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Möyrymaaru kirjoitti:

Mites jos on happosalpaajakuurilla, niin ärsyttääkö alkoholi, kahvi, tupakka yms. refluksikon painajaiset limakalvoa lääkityksestä huolimatta? Mulla refluksioireet pahenivat viime viikolla, tuli ylävatsaan kramppi, mutta viikon salpaajien popsimisen jälkeen helpottivat ja minä hölmö menin juomaan muutaman oluen, torstaina. Lisäksi oon juonut kahvia enemmän kuin normaalisti. Nyt maha on taas kipeä. Litalgin auttaa. Mietin vaan, että johtuuko tuosta alkoholista ja kahvista, vaikka happosalpaajia olenkin käyttänyt.

(Niin ja jos joku nyt on lähettämässä mua katkolle, niin tuo oli eka kerta tänä vuonna kun olutta otin. Eikä tosiaan tuu tavaksikaan, kun noin pahat mahaoireet saa aikaan.)

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu