Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Iado vai Kendo?

Ryu Rugitomitsu

Haluaisin oppia miekka tekniikoita, Joten lyhyesti mikä laji olisi paras?

Olen katsellut tuota kendoa ja iadoa, Mitä erovaisuusksia lajeilla on ja kumpi parempi? Myös taijutsua, aikidoa olen miettinyt mutta niissä ei ole pääpaino miekka tekniikoissa.. eihän?

harrastan nykyään Hokuto Jujutsua...6 vuotta ja musta vyö siksi haluaisin harrastaa siinä sivulla jotain pelkkää miekka lajia.

Kiitokset jo alkuunsa kaikille vastaajille :DDDDD

9

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1=2!
    • jaska23464567

      Vanha viisaus sanoo, että ennen ei sinun pidä miekkaan koskeman ennen kuin yhdyssanojen käyttö on hallussa.

    • Ryu Rugitomitsu

      ''Vanha viisaus sanoo, että ennen ei sinun pidä miekkaan koskeman ennen kuin yhdyssanojen käyttö on hallussa.''

      Olen 10 vuotias poika ja en osaa ihan tarkasti kaikkia yhdys-sanoja. Ja ei varmaan ne 10 v japsi pojat siellä samuraitten kylässä. osannut yhdys sanoja vaikka oli miekka!

    • Roku-shaku

      Kysymys jäi vähän auki: Puhutaanko nyt minkälaisista miekkatekniikoista? Kun miekkailua sisällytetään nykyään aika moneenkin "vanhaan" japanilaiseen lajiin, esim. Bujinkan Budo Taijutsu, Aikido jne..

      Tähän päälle vielä voidaan lisätä Iaido ja Kendo, jotka molemmat keskittyvät enemmän nimenomaan miekkoihin. Myös historiallista miekkailua harrastetaan pitkin Suomea.

      Iaido suuntaa tekniikat enemmän samuraiden aikakauden suuntaan ja "työkalut" kuuluu samaan aikakauteen, eli katanat, shotot bokkenit ja tällaset tulee eritysesti esille.

      Kendo on enemmän 1 vs 1 tekniikkaa pistejahdissa. Pistejahdilla tarkoitan sitä, että kun monien tuhansien toistojen jälkeen on liikeradat suunnilleen kirjan mukaisia, niin dojot ja seurat pitävä käsittääkseni jonkin asteisia kilpailuja Kendossa. Tästä lisää googlettamalla. Mutta Kendo sinällään on laji, joka tarjoaa hyvät lähtökohdat Shinain (suora bambumiekka) käyttöön. Bokkenit (metriset puu"katanat") tulevat myös jotenkin tutuiksi.

      Jos mielipiteestä on jotain iloa, niin perinteiseen miekkailuun ja kilpailulliseen käy hyvin Kendo tai tuo historiallinen miekkailu. Jos haluaa oppia (esim. Bujinkanin tai Aikidon ohella) japanilaistyylistä miekan käsittelyä ja tekniikoita, on Iaido tähän paras vaihtoehto.

      Itse Aikidoa ja Bujinkania harrastaneena kokisin Iaidon olevan ehkä mielenkiintoisin, etenkin kun tunnut olevan kiinnostunut enemmän juuri japanilaistyylisestä miekan käsittelystä. Itse ainakin lähtisin opettelemaan tuota.

      • Roku-shaku

        Unohdin listasta kokonaan kiinalaisen miekkailun, mutta siitä ei ole edes tiedonjyvää saatika mitään knkreettista kokemusta...


    • Iaido 3. kyu

      Kendo, siinä pääset mittaamaan taitosi kisoissa.

    • Zwerchaw

      Mä suosittelen historiallista miekkailua, tai riippuu missä asut. Esim. Espoossa on tosi hyvä miekkailuseura (EHMS), jossa on ihan maailmantasollakin menestyneitä harrastajia. Itseäni historiallisessa miekkailussa kiehtoo eniten se, että siinä saa kisata ja varusteet eivät maksa niin paljoa kuin kendossa. Iaidoa mietin kanssa joskus nuorempana, mutta se on loppupeleissä aika tylsää, kun ainoa mitä opetellaan on erilaisia tapoja vetää miekka huotrasta, ja sparrata ei voi ollenkaan.

      • Ohjeistaja

        Historiallista miekkailua minäkin suosittelisin. Jos kymmenvuotiaalle pojalle löytyy seura, jossa voi treenata niin kyllä HEMA-hommat innostaa varmasti ihan ehdottomasti enemmän kuin iaido tai kendo. Toinen hyvä vaihtoehto olisi sitten hokuton yhteydessä nykyään opetettava Koden Enshin-ryu. Siinäkin pääsee huitomaan.


    • kendolainen

      Mulla on Kendo-työkaluja, räikkäväännintä ja hylsyjä ja ne ainakin on ihan hintalaadultaan hyvää kamaa. Että sen perusteella voin suositella Kendoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2404
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2151
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1983
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1410
    Aihe