Metallivärin vahaus

eliisa4

Minulla on 1997 vuoden Volvo, jossa on alkuperäinen violetti metalliväri. Voisikohan tällaiseen käyttää jotain värivahaa, ilman pelkoa siitä, että metallihohto kärsisi? Hyvälle tuo muuten näyttää, mutta vähän kiinnostaisi jos väriä saisi jotenkin syvennettyä. Onko teillä värivahoista millaisia kokemuksia?

4

1325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 33634642624

      Kyllä värivahoja voi käyttää metallivärille, eikä tarvi edes olla täysin samansävyistä, kyllä siitä tulee ihan ok näköinen. Itse en ehkä ensimäiseksi käyttäis värivahaa, mielummin käsittelisin pinnan kliinerillä joka kevyesti hioo pois maalipinnan happeutumat ja pienet epätasaisuudet. Sen jälkeen päälle laadukas vaha.

      • eliisa4

        Kiitos vastauksesta. Ps, en tosin kysynyt käyttäisitkö sinä värivahaa!


    • 3yw4uhw4rh

      Värivahalla käsitelty pinta näyttää eltaantuneen "rasvaiselta". En suosittele.

      Vaihtoehtoja on:
      Jos pinta on pahasti mattaantunut, kannattaa esim. käyttää ensin hiovia ainesosia sisältävää vahaa ja sitten uusille pinnoille tarkoitettua ei-pesevää vahaa.

      Jos pinta taas tuntuu karkealta, voisi esimerkiksi puhdistussavella (claybar) käsittely auttaa pääsemään alkuun. Tämä toki vaatii vähän perehtymistä, muttei ylitsepääsemätön työvaihe vaikka omassa pihassa/tallissa. Pinta on vain heti vahattava koska käsittelyn jäljeltä vailla suojaa.

      Jos pinta on mattaantunut pahasti, ammattilaisen suorittama kevyempi konekiillotus tai sitten maalipintaa jonkun verran ohentama myllytys voisi olla. Violetti alkaa vain olla jo tumma väri, joten myllytykselle kannattaa pyytää takuu ettei pintaan parin pesun jälkeen ilmesty ns. hologrammeja. Tarkoittaa siis laikan ajojälkiä, jotka johtuvat liiasta hosumisesta.

    • eliisa4

      Ja jo joku turhautunut ehti kommentoimaan minun nimimerkillä.. Kiitos neuvoista, taidampa jättää vielä sen värivahan ja perehtyä näihin muihin vaihtoehtoihin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3643
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2252
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1969
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1844
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      397
      1279
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1081
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      970
    Aihe